S
V/A^
Bericht.
ijs ir* ppnliemen h<it nummer
Vierde Jaargang Nummer 16
Zondag 18 April llMMf
M
Willemsfonds.
Liberale Werkmanskring
WILLEM SFO ÜS
Uit Rfieuwerkerken.
De eerbied der
Bestendige Deputatie
Een laks op de k loosiers,
en nonnen.
pa Iers
De Redding*.
Klerikale Geld kloppers.
Abonnementsprijs: 3 fr. voor de stad en den ruiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voorde stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst.
Prijs der Anncncen:
Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen f Per
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst.
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank
AALST 17 APRIL ISO».
Zij allen die inlichtingen zouden te
geven hebben of te vragen over het
bekomen van het pensioen enz. mogen
zich eiken zaterdag van 10 tot 11 uren
voormiddag aanbieden in Graaf van
Egmont Groote Markt, te Aalst.
Daar zal hen door bevoegde mannen
goeden raad worden gegeven en zal er
nota worden genomen van hunne
klachten of opmerkingen.
Met volle vertrouwen mag eenieder
zich tot ons wenden, we zijn steeds
bereid in de mate van het mogelijke
dienst te bewijzen en recht te eischen
waar zulks noodig is.
De kostelooze boekerij van het Willems
fonds gevestigd in Graaf van Egmont,
Groote Markt, te Aalst, ingang langs de
Leopoldstraati, is open alle zondagen van
101/2 uur tot 11 1/2 uur voormiddag.
ZONDAG 18 APRIL, opening te Nieuwer-
kerken eener plaatselijke kostelooze boe
kerij.
Er zal 'tevens eene Voordracht worden
gehouden en een feestje worden ingericht.
va M Aalst.
Den ZONDAG 6 JUNI viert de Liberalen
Werkmanskring Vooruitgang dooi 't Werk
van Aalst de 25® Verjaring zyner stichting.
Te dier gelegenheid zullen verschillende
feestelijkheden ingericht worden, onder
anderen een groote Betooging, waaraan al
de Liberale Kringen van het arrondisse
ment en zelfs van geheel het land zullen
uitgenoodigd worden deel te nemen.
ZONDAG 18 APRIL, ten 3 uren stipt na
middag, op boete van 25 centiemen, Alge-
meene Verplichte Vergadering in Concor
dia.
Liberale Vrouwenvoorzienigheii
Op ZONDAG 25 APRIL, ten 3 1/2 uren
stipt namiddag, Algemeene Verplichte
Vergadering, op boet van 10 centiemen.
Orde van den dag
1. Mededeelingei.
2. Definitie ve aanstelling van 't Bestuur.
De Peiisioeukat».
By uitzondering zal de storting van den
Pensioen bond dezer maand plaats hebben,
den ZONDAG 18 APRIL, van 11 uren voor
middag tot 12 1/2 uren. by M. Leop. Boin,
«Caféde i'Aliiance Kerkstraat, Aalst.
Afdeehng Aalst
Jaurlykscli Avondmaal
op MAANDAG, 26 APRIL, te 7 1/2 uur
's avonds stipt, in de Bovenzaal van
Graaf Egmont
Muziek, zang en deklamatie zullen dezen
avond opluisteren.
Alle leden worden dringend verzocht met
hun huisgezin deel te nemen aan deze
gezellige bijeenkomst.
Inschrijving per persoon: twoe frank.
De bode zal zich deze week met de intee-
keningslyst ten huize van ieder lid aan
bieden.
Geen enkele Willemsfondser mag op dit
V riendeti feest je on tbreken
Liederenavci d voor 't Vrouwvolk
Maandag 10 April, te b uur 'savonds stipt,
Bovenzaal van Graai' Egmont
Ingang Vrij en Kosteloos
Algemeene herhaling van de aangeleerde
liederen.
De Liberale Volksvereeniging Moed en
Strijd voor Zegepraal, houdt ZONDAG 18
APRIL, ten 4 uren namiddag, hare twee-
ma andelij ksche vergadering in haar lokaal
Kwalestraat, bij M. Adam.
De voorzitter en secretaris MM. F. Cop-
pensen Van Caeckenberg noodigen namens
het Bestuur al de leden uit de vergadering,
bij te wonen.
De dagorde is zeer belangrijk onder
andere punten meldt zij de opening der
kostelooze boekerij, Voordracht door spre
kers uit Aalst, Zang en Muziek waartoe
liefhebbers en juffrouwen hunne medewer
king verleenen, vriendenbezoek bij de
leden op het Dorp enz.
voor do zelfstandigheid
der gemeenten.
De plaats van gemeente-secretaris
der stad Geeraadsbergen is open. Tal
rijk zijn de kandidaten welke zich
hebben aangeboden, en die door het
doen van voetstappen, door het ter
hulp roepen van allerlei invloeden de
plaats willen veroveren, waarvan de
aanvangs-jaarwedde nochtans maar
2800 franken bedraagt, j arwedde
die betrekkelijk gering mag heeten.
Onder die talrijke postulanten be
vindt er zich een, die bezonderlijk ge
rugsteund wordt door de Permanente
Deputatie. (De permanente deputatie
is een korps van eenige provinciale
raadsleden, die in de provincie nage
noeg de rol vervullen, welke de sche
penen vervullen in de gemeente).
Vreedzaam gaan we nogmaals een
dier roekelooze partij-aanslagen bij
wonen waartoe de Bestendige Depu
tatie der provincie Oost-Vlaanderen
alleen bekwaam is De gemeentewet
regelt de benoeming van den gemeen
tesecretaris als volgt
De gemeentesecretaris wordt door
den gemeenteraad genoemd, ge-
schorst of afgesteld.
Deze benoemingen, opschorsingen
en afstellingen moeten door de Be-
stendige deputatie van den provin-
cialen raad goedgekeurd worden.
Zoo de Beste dige deputatie bin-
nen de twee maanden na de haar
beteekende aanzegging der benoe-
ming geene uitspraak heeft gedaan,
is de e definitief.
Na twee achtereenvolgende wegei-
ringen van goedkeuring, benoemt de
gemeenteraad vrijelijk den secretaris,
op voorwaarde dat zijne keuze op
geene der twee kandidaten valle af-
gewezen door de Bestendige Depu-
tatie
Zoo luidt de wet.
Zich steunende op haar recht van
goedkeuring, onderwerpt de Besten
dige deputatie onzer provincie de
kandidaten-gemeentesecretarissen aan
een voorafgaandelijk examen, zich het
recht voorbehoudende de goedkeuring
te weigeren van de benoeming van alle
kandidaten, welke het opgedrongen
examen niet zouden ondergaan hebben
In plaats van een billijk en eerlijk
gebruik te maken van het recht dat de
wet haar toekent, hebben wij onze
fameuze Deputatie dat recht zien mis
bruiken als een wapen tegen de kandi
daten, welke de kans niet hebben haar
te behagen, en dit zonder rekening te
houden van de bekwaamheid der
postulanten en ook zonder den uitdruk-
kelijken wil van den gemeenteraad in
aanmerking te nemen.
We zouden aldus menig voorbeeld
kunnen aanhalen van benoemingen
waarb.i onze Bestendige Deputatie
heeft bewezen dat voor haar gemeen
te-zelfstandigheid en gemeente-macht
ïjdele woorden zijn, waaraan zij niet de
minste waarde hecht.
Ook zal het belangrijk zijn na te
gaan op welke wijze onze meesters der
Bestendige Deputatievan Oost-Vlaan
deren gaan te werk gaar. ter gelegen
heid der benoeming van een nieuwen
gemeente-secretaris te Geeraardsber-
gen, om de kandidaten van kant te
zetten, die haar niet behagen en om
den kandidaat op te dringen die haar
vertrouwen en voorliefde geniet.
Door het examen en door de uitoe-
fing van haar recht hare goedkeuring
te weigeren, zal zij genoeg kandidaten
kunnen afwijzen om aan den gemeen
teraad van Geeraardsbergen den kan
didaat op te dringen waarvan de meer
derheid niet heeft gewild en die ze
niet aannemen zal, dan gedwongen en
verplicht.
We zullen die zaak niet uit het oog
verliezen
Jules RENS,
Volksvertegemvooi diger.
Sedert een 10 tal jaren heeft. Spanje zijn
voornaamste koloniën verloren ten gevolge
van den oorlog met de Vereen igde-Staten
van Amerika. Een dier koloniën Be Philip-
piensche eilanden behoorde haar sinds
1569 hunne oppervlakte is gelyk aan
de helft van Frankrijk en ze tellen 7 mil-
lioen inwoners. De grond is er heel vrucht
baar en de bevolking is er over 't algemeen,
zooals de Belgen, werkzaam en verstandig.
Onder de Spaansche regeering is dat land
weinig of niet vooruitgegaan men weet
dat in Spanje de kloosterorden veel te zeg
gen hebben en zooals het daar gaat, zoo
ging het ook in hare Philippiensche kolonie
de paters en broederkens speelden er
overal de eerste viool, zij waren de groote
eigenaars, de bezitters van kolossale for
tuinen ze waren de eigentlijke meesters
van de streek, iedereen moest er voor hen
buigen en zwichten wel is waar bevond
zich aan het hoofd van 's landsbestuur een
goeverneur, doch hy stond heel en al onder
het commando van den bisschop.
Onnoodig er op te drukken dat de kloos
ters gebruik makende van hunne macht, de
openbare besturen regelden en ook de justi-
cie beheerschten zy alleen waren de mees
ters zy alleen beschikten over de eigen
dommen, ja ze beschikten zelf over leven en
dood der inwoners.
Eeuwen lang maakten ze, met de goed
keuring van Spanje van die macht gebruik
doch de kan gaat zoo lang te water tot ze
eindelijk breekt en, in de Philippiensche
eilanden is dan ook voorgevallen wat men
overal aantrefthet volk getergd, vervolgd
en uitgebuit tot het laatste, is opgestaan, de
revolutie brak los, Amerika kwam ertus-
schen in 't voordeel der verdrukte bevol
king, Spanje verloor er zijn gezag by en
werd zonder veel kompiementen aan de deur
gezet.
Sinds dien vormen de Philippiensche
eilanden een zelfstandig bestuur gesteund
op eene grondwet die hen door Amerika
werd voorgelegd.
Wanneer iemand aan eer, volk goed doet
en het door zyn toedoen voordeel en geluk
verschaft dan is over 't algemeen, dat volk
erkentelijk over de ontvangen weldaden en
hier in Philipienen is 't beste bewjjs dat die
paters en broederkens van alle slag gedurende
by na 300 jarige meesterschap voor het volk
en 't algemeen welzijn niets hebben bijge
bracht, want nauwelyks hoeft het land zyn
eigen bestuur of reeds worden de middelen
bestudeerd om die duizende nietsdoeners uit
de streek te verwijderen.
Volgens de grondwet die door Amerika
werd voorgelegd mogen de kloosterlingen
niet direkt over de grenzen gezet worden
doch zooals in Frankryk bestaat daar nu
ook de scheiding tusschen kerk en slaat,
zoodat geen enkelen pater, tzjj hij wit,
zwart, geel of groen is, nog het recht heeft
zich in 't landsbestuur te moeien. En daar
de bevolking durende eeuwen door al dje
luie kloostèrorden is uitgezogen en door
hunne fout aan ontberingen heeft geleden
zoekt men er ook alle middelen om hunne
vermenigvuldiging tegen te houden, en ook
hunne verdwijning uit liet land te bewerken.
Met dat doel is er overlaatst in het Philip
piensche parlement een wetsvoorstel neerge
legd waarby heel dat lui en schat ryk boeltje
van nietsdoende paters en nonnen geregeld
wordt.
Volgens dat wetsvoorstel worden de vol
gende TAKSEN ingevoerd
l. Door iedere pater of non die uit den
vreemde zich in 't land komt vestigen zal
er een inkomgeld te betalen zijn van SOOO
tot 2500 franken.
2. Indien ze 't land verlaten en later terug
komen moet de taks opnieuw betaald wor
den.
3. Bovendien JAARLIJKS te betalen
door eiken pater of non die in 't land ver
blijft, eene TAKS van 4000 fr. te storten
in de provinciale kas.
4. En om samen in GEMEENSCHAP te
mogen leven, zal ieder kloosterorde de vol
gende TAKSEN moeten afdoppen
Van 2 tot 10 personen 8000 franken
Van 11 tot 25 20,000
Van 26 tot. 40 40,000
Van 41 tot 80 60,000
En van meer dan 80 80,000
Al de gelden voortkomende van die taksen
zullen gestort worden in bijzondere kassen
van algemeen en openbaar nut. en voorna-
mentliiK om de zieken, noodlijdende en onge
lukkige menschen ter hulp te komen.
Ge ziet dus dat de Philipienen het ge
luk waardeeren van het patersbestuur.
Ze handelen ook bij ondervinding en weten
maar al te goed dat in een land waar de
kloosterorden gedurig aangroeien, de niets
doeners vermenigvuldigen en dat ook de
fortuinen er worden bijeengezameld tot
groot nadeel van 'talgemeen.
Daar het goed is les te trekken uit al wat
men hoort en leest, dunkt ons dat het
wetsvoorstel der Philippiensche regiering
dient in 'toog gehouden te worden zonder
de groote taksen te eischen die men aldaar
vraagt zou men hier ook de duizende en dui
zende nietsdoende paters en nonnen met
eene jaarlijksche taks van eenige honderde
franken kunnen belastën dat. zou een
20 tal miljoenen in de kas brengen waar
mede men menige kwaal en ongeluk zou
kunnen te keer gaan en 't ware nog maar
een klein deel van de sommen die ze jaar
lijks binnenpalmen door hunne doodende
concurrentie aan alle stielen en ambachten.
Uit het Vlaamsche land zal de redding
komen voorspelde Bara, toen de liberale
partij gevallen was.
Maar hoe kan dat gebeuren
Het antwoord op die vraag werd, op het
laatste liberaal Congres te Mechelen, gege
ven, niet door een of ander overdreven
flamingant, maar door een Waal, den heer
Masson, vertegenwoordiger van Bergen,
wiens redevoering in het geheele land Ten
diepen indruk heeft gemaakt.
Hy zeide namelijk.
Het Vlaamsch heeft ons, Walen, langen
tyd onverschillig gelaten wij hebban
groot ongelijk gehad. De Walen hebben
gemeend dat het Fransch die taal zou
opslorpen. Dwaling De Vlamingen heb-
ben hunne zelfstandigheid en hunne
taal bewaard. Meer dan ooit houden zy
aan dit kostbaar goed, hun door de eeu-
0 wen nagelaten. {Daterende toejuichin-
gen). Door zijne schrijvers, dichters, kuns-
>1 tenaars heeft het Vlaamsche ras het aan-
zien bewaard dat het in de XIV0, XV® en
XVI' eeuwen bezat. De Walen moeten
dat in acht nemen, en de liberalen vooral.
Alle Walen zouden wat Vlaamsch en alle
Vlamingen wat Fransch moeten ver
staan. Langdurige toejuichingen). Onze
twee rassen vermengen zich meer en meer
ze moeten elkaar beter en beter verstaan.
We gaan overigens een tijd te gemoet,
waarop alle ambtenaars zullen verplicht
worden beide talen te kennen. Waarom
niet Wij zyn wel verplicht Latyn en
Grieksch te leeren. Daarom is het voorstel
Cooremans rechtvaardig, gelyk de taalwet
van 1883 op het taalgebruik in officieele
gestichten ae eer der liberale party is. Al
leen door zyne taal kan het Vlaamsche Volk
een hooger zedelyk en verstandig peil be
reiken daarom moet de onderwijstaal het
Vlaamsch zyn, en die taal is ook het eenig
mogelyk voertuig van de liherale propa
ganda in Vlaanisch-België.
Aan de Vlamingen moet recht weder
varende Walen begrijpen dat meer en
meer en beginnen zich te wennen aan het
denkbeeld van de volledige gelijkheid op
taalgebied, (Toejuichingen). Daardoor zal
er meer broederlijkheid heerschen in ons
land, en die broederlijkheid zal het Belgisch
Volk grooter, schooner en sterker maken.
Deze redevoering werd, volgens de zeer
anti-Vlaamsche Gazette uit Brussel, op
geestdriftige toejuichingen onthaald, en het
is merkwaardig dat zy door niemand were
tegengesproken op dat Congres waar Wa
len en Vlamingen eendrachtig de belangen
van onze partij en van ons land bespraken.
Het is te hopen dat alle Vlaamsche libe
ralen zullen begrijpen, hoe en door welk
middel zij de redding kunnen bewerken,
nu een volbloed Waal van gezag het hun
zoo duidelijk heeft uitgelegd.
De klerikale partij, die groote verzame-
ing van lieden voor wie alle princiepen,
maar schijnprinciepen zijn, waaronder de
meesten schyn-vromen, schijn-heiligen,
schijn-godvruclitigen, schijn-liel'dadigen en
schijn-overtuigden zijn de klerikale partij
van Belgie is in werkelijkheid de partij der
geldkloppers.
Op godsdienstig terrein kloppen ze geld
op de pasgeborenen, zoowel als op de lijken.
Betalen bij doop, huwelijk en dood betalen
voor gebeden, zang en missen betalen voor
wijwater, was en licht betalen voor de
voorspraak van Gods heiligen, voor de be
scherming tegen den duivelvoor het vrij
zijn van vasten.
Op politiek gebied is de klerikale politieke
gelaklopperij, sedert 25 jaren van dichtbij
de andere geldklopperij genaderd. De kleri-
kalen zijn kunstenaars in het vak der kwak-
zalvers-financen
Voor het geld-princiep zijn in de klerikale
partij alle andere princiepen op den achter
grond geschoven. Het geld-princiep staat
boven alles. Boete doen is 't. gevolg aer mis
daad, doch by de klerikalen komt ge vry
van 't gevang met geld jenever verkoopen
is het volk vergeven, zeggen de klerikalen,
maar het volk vergiftigen moogt ge doen
voor geld het vaderland dienen, roepen
de dompers is een heiligen plicht, maar van
dien plicht wordt gij ontslagen voor geld.
In de klerikale partij alles voor het geld 11
Het goevernement houdt zich rechtdoor het
geld alleen. Het werpt met volle grepen
's lands penningen aan kloosters en kerken
aan vreemdelingen en kazakkeerdersaan
slechte scholen en kringen ook aan geiten
bonden, konynenmaatschappijen, varkens
kringen, kiekensyndikaten enz. enz.
Het klerikaal goevernement gevoelt dat
ze hare aanhangers slechts kan bijhouden,
door hen te overladen met gunsten en met
geld, en dat alles gaat dan ook in de ruimste
mate naar alle inrichtingen welke de dom
pers het in de zin krygen tot stand te bren
gen.
Benevens de instellingen van onbetwist
baar nut, zooals mutualiteiten, pensioen
bonden, veeverzekering enz. bestaan er eene
boel andere, die in werkelijkheid niet het
minste nut geven, maar slechts dienen om
dd te kloppen uit de staatskas ten bate
van klerikale politiekers, de ondervraging
Buyl heeft het bewezen.
Overigens zelfs de wezenlijk nuttige in
stellingen worden door de klerikalen tot
geldklopperijen vervormd, en hebben geen
ander doel dan de afzetterij in 't groot van
s lands financen.
Dat willen we bewyzen
Over de kolossale toelagen verleend aan
konijnen- en rattenkringen enz. geiten- en
bok ken maatschappijen is 't onnooïig uit te
wyden, in wezenlijkheid dienen al de ver
leende subsidien slechts om de eenvoudige
lieden om te koopen, door 't verleenen van
een prijsje, het toekennen eener premie
enz..., de uitslagen van vele kampstrijden
hebben zulks ten overvloede bewezen en de
erkenning dier zonderlinge bonden is der
wijze geregeld dat alle misbruiken moge-
flijk zijn. Die misbruiken zijn algemeen, 't Is
eldklopperij, het goevernement weet het,
och verandert juist daarom niets het zou
ze eer nog meer begunstigen, opdat de geld
klopperij nog nauwer de kreaturen en poli
tiekers vast zou snoeren.
Mutualiteiten, verzekeringen, pensioen
bonden. zijn nuttige instellingen, welke de
staat dient aan te moedigen, maar onder
't klerikaal beheer zijn ze ook tot geldklop
perijen ontaard, overal waar klerikalen er
mede gemoeid zijn.
In eene gemeente sticht de onderpastoor
een bond onder den naam Sint Geitina en
het goevernement verleent natuurlijk eene
subsidie voor het dekken der kosten van
eerste inrichting en dan verder jaarljjksche
toelagen.
Maar die onderpastoor wordt elders be
noemd en door een anderen vervangen. De
Sint Geitina-bond is om zeep. Er komt een
nieuwe onderpastoor en er wordt een nieuwe
bond gesticht het is wel dezelfde bond, de
zelfde personen zijn er by aangesloten
maar de nieuwe onderpastoor, neemt een
ander bestuur en de maatschappij heet nu
Sint-Bokkanus-kring. De nieuwe onderpas-
ontvangt weer kosten van eerste inrichting
en verder de gewone toelagen
In eene stad onzer streek verplichten de
klerikalen zooveel menschen mogelyk zich
aan te sluiten bij den pensioenbond (lijfrent-
kas) en verscheidene honderden hebben zich
laten inschrijven. Al het werk ontvang
sten. inschrijvingen enz. enz. wordt ver
richt door eenige personen, die den arbeid
verrichten voor de heele groep. Maar deze
honderden menschen, die in den grond maar
eene maatschappij vormen, zijn op papier
verdeeld in een tiental maatschappijen, die