P ïjAtt HET ARR0ND-f55EMENT AALST BE RA AL, DEmOwRATISCH WEEKBLAD Prijs 3 centiemen het nummer Vijlde Jaargang Nummer 29 Zondag 17 Juli 1910 Pensioenbond van Aalst. VELDFEEST Weigering lot aanneming Een vraagsken. De Doode Hand. BLUFFERS Flieramuizen-Politiek. M. P. Daens en 't Onderwijs Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voorde stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: nlklameH 75 centiemen drukregel Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALST, 16 JULI IOIO. De storting voor de maand Juli zal plaats hebben in Graaf Egmont Groote Markt, ZONDAG 17 JULI, van 3 1/2 tot 5 uren namiddag. Willemsfonds. - Aftleeling Aalst Ter Herinnering aan den Slag der Gulden Sporen Concert, Liedcravond, Verlichting en Dansparty, Zondag, 17 Juli, te 6 1/2 u. 's avonds, in den Hof van Concordia met de welwillende medewerking van de Oude Garde en den Symfoniekring, onder de leiding van M. F. Coessens. PROGRAMMA I Fanfaren 1. Openings tuk Egmont Beethoven. 2. Feest aan boord, Fantasie Ileymans. 3. Indische Marsch Van Gael. Liedcravond (70 juffrouwen) 1 Welkomffroet woorden van Raf- Verhulst. 1. weiKomgroet muziek van E yan 0ost 2. Klokke Roeland 3. 't Liedeken van de Min 4. Vlaanderen onze Bruid 5. Bellotteken 6. Groeninge Th. Coopman. Edw. Blaes. Th. Coopman. Edw. Blaes. Em. Iliel. Jan V. d. Eede. L. De Schutter. Ern. Van Nieuwenhove, Guido Gezelle. Jos. Van Hoof. II Symfonie. 1Marsch uit de fantasie Schubert. A la Hongroise 2. Frau Luna Openingstuk P. Lincke. 3. Liefdedroom Wals J. Bonvoisin. Liederavond. 1. Mijn Moedertaal 2. 8choentjelap 3. Wat ik bemin C. De Cock, O. Van Durme. Ern. De Weert. MvMathyssens Th. Sevens. Leo Van Hoof. 4. Mijn hart is vol verlangen fXrBenoit. 5. Daar kwam MtadS 6. Vlaanderen, dierbaar land Na hetConcert,FAKKEL OPTOCHT in den Hof en DANS PARTIJ. Het buffet zal voorzien zijn met lekkere Wafels. De kostelooze boekerij van het Wil lemsfonds, afdeeling Aalst, gevestigd Graaf Egmont Groote Markt, is alle zondagen open van 10 1/2 tot 111/2 ure voormiddag. De hulpboekerij te Nieuwerkerken, bij Madame We Van Sande, is open alle Zondagen van 7 tot 8 ure 's mor gens. der Normaalscholen van Henegouwen. De roemruchtige minister van Kuns ten en Wetenschappen, M. Descamps- David, weigert dus de erkenning of aanneming der Normaarscholen ge sticht door de provincie Henegouwen, aanneming welke luidens artikel 1 van het koninklijk besluit van 4 September 1896 noodzakelijk is, opdat de Nor maalscholen geldige diplomas van la gere onderwijzers kunnen afleveren. En thans gelijk bij elke gelegenheid geeft de klerikale regeering, welke ons overheerscht, de bewijzen van hare onverdraagzaamheid en haar grenze loos fanatism allesvoor de vrije scho len, 't is te zeggen voor de klerikale, professioneele partijscholen, niets voor de openbare nationale scholen. Inder daad nooit werd de aanneming gewei gerd aan eene enkele klerikale nor maalschool er dient aangemerkt te worden dat er meer dan veertig zijn in het land. Laat ons evenwel zien, welke de reden zijn door den minister der open bare onwetendheid opgegeven, om zij ne weigering te wettigen en onderzoe ken we de waarde ervan. De eerst aangehaalde reden bestaat, in te beweren dat in de Normaalscho len van Henegouwen hoofdelijke pun ten der verordeningen overtreden werden en nog steeds overtreden wor den, zooals de studieprogramma's en de voorschriften daaraan verbonden. Dit is een armzalig voorwendsel eene reden welke van allen ernstigen grond is ontblootHet is inderdaad voldoende, dat de minister de bijzon dere punten aangeve waarop de Nor maalscholen in gebreke blijven en er hunne aandacht op vestige, opdat on- middelijk de noodige maatregelen wor den genomen om alles in orde te bren gen, en alle schikkingen te nemen door den minister aanbevolen. En dat is zoo waar, dat sedert de stichting der Normaalscholen, de Be stendige Deputatie van Henegouwen zich ieder jaar bereid heeft verklaard aan de inrichting ervan al de wijzi gingen te brengen welke de minister gepast oordeelenzou eraan te brengen. Dus geen twijfel mogelijk, de eerste reden door den minister aangehaald om zijne weigering te verrechtvaardi gen is een ellendig voorwendsel van allen grond ontbloot. De tweede reden door den minister der openbare onwetendheid ingeroe pen is, dat het doel der scholen waarvan kwestie niet strookt met den geest en de rechtzinnige prak- tijk van het stelsel door de wet in voege gebracht Wat mag dat toch beteekenen Zie daar een argument, dat dient opgehel derd te worden. Inderdaad zooals het is uitgedrukt beteekent het volkstrekt niets, ofwel het beteekent eene menig te dingen, welke de minister voorwaar niet zou durven ontwikkelen. Naar mijn bescheiden meening wil dit argument niets zeggen, immers het doel der Normaalscholen van He negouwen is wel onderwijzers te vor men en aangezien deze scholen het geheele programma aanvaarden vast gesteld door de regeering en al de voorschriften, zoowel deze opgelegd door de wet als dezen welke de minis ter zou willen ingevoerd zien, is het onmogelijk te begrijpen hoe het doel dier scholen niet stroken zou met de rechtzinnige praktijk van het stelsel door de wet in voege gebracht. Het staat dus vast, dat de tweede reden door den roemruchtigen minis ter opgegeven, wil ze iets beduiden, vele dingen beteekent welke M. Des- camps-David niet openlijk durft be kennen. En dat zullen wij in een volgend artikel onderzoeken. 12 Juli 1910. Jules RENS, Volksvertegen woordiger M. P. Daens, in 't nauw gebracht door onze artikels over het onderwijs en door het artikel van zyn medewerker P. Denderman heeft in eene vlaag van wreveligheid ver klaard dat men nu schrijve wat men wil, ik antwoord niet meer. Zoo 'n antwoord is de bekentenis eener volledige nederlaag, bezonderlyk van wege iemana, die gel ilk M. P. Daens het meeste praat over de aingen welke hy 't minste kent. Maar we vragen hem, naaraanleiding van het hierbovenstaande artikel van onzen liberalen volksvertegenwoordiger M. Rens, zijn wrevel terzijde te stellen en ons recht uit te zeggen, wat hij denkt over de weige ring van aanvaarding der Normaalscholen van Henegouwen door minister Descamps. Hp zou tevens zijn medewerker P. Den derman, kunnen verzoeken, ook zijn oor deel over deze schandelyke klerikale rechts- miskenningte vellen, hij die schreef Wy (de Kristen Democraten) eischen niet dat het vrye onderwys in zijne ontwikkeling gedwarsboomd worde hetzij nu dat dit vrije onderwys betreft de christelyke scholen of de scholen der niet-katholie- ken vryzinnigen, socialisten, protestan- c< ten. Beider meening nu het scholen geldt in gericht door wettelyke Machten, ware zeer belangrijk voor velen. J. Denderzoon. We hebben in onze voorgaande arti kels klaar bewezen dat de kloosterorden den Staat bedriegen, terwijl alle andere Belgen aan geen centiem successie- of mutatierechten kunnen ontsnappen. We hebben met cijfers doen zien dat voor eenen eigendom van 200,000 fr. waarde, de kloosters, met zeiven eigen dom op eenen strooman te zetten, zich aan de betaling onttrekken en dies vol gens onrechtstreeks de staatskas be driegen tot beloop eener som van 24,800 fr. We hebben uitgelegd dat met het koopen van 't klooster of andere eigen dommen op naam van verschillige paters die onder elkander eene tontine hebben gevormd, de Staat bij 't over lijden van een dier paters maar een mutatierecht mag eischen op zijn aan deel van óyjy fr. per centwanneer er in alle gerechtigheid 13,8o fr. per cent zou moeten betaald worden. Hier ook weeral bedrog tot beloop van vele dui dende franken. We hebben gehandeld over de tontine die 5 of 6 paters onder elkan der aangaan en die eene soort van maatschappij is, zooals we uitgelegd hebben, waarbij de langstlevende eige naar is van alles. Wanneer er nu maar een lid dier maatschappij meer bestaat, zult ge u afvragen, wat dan gedaan P 't Middel ligt gemakkelijk aan de hand en ziehier hoe er gehandeld wordt De langstlevende pater-eigenaar ver koopt den eigendom aan 5 of 6 andere paters die zich weeral eens in eene tontine vergaderd hebben en den toer is gespeeld zoo zal deze nieuwe tontine haar uitwerksel hebben gelijk de vorige en 't klooster met zijne koste lijke gebouwen en de uitgestrekte ho vingen, hofsteden en landerijen die er rond liggen en jaarlijks in oppervlakte aanwinnen zullen in der eeuwigheid den eigendom blijven van de paters die belofte van armoede hebben gedaan. Ziedaar wel eene meesterlijke inrich ting der Doode Hand en eene mees terlijke manier om al de eigendom men dier Doode Hand aan de betaling te onttrekken van de rechten waaraan alle andere Belgen onderworpen zijn. De Staat bedriegen is een der mid delen waarmêe de kloosters fortuinen opeenstapelen waarvan noch burger, noch landbouwer, noch neringdoener, noch werkman ooit een centiem profijt genieten. En 't is voor die Staatskas-bedrie- gers, 't is in 't voordeel dier Doode Hand met hare kolossale eigendom men dat ons klerikaal ministerie, ge volgd door den demokraat M. Daens, 1,200,000 fr. stemde Onze lezers zullen oordeelen. De klerikale politiek is en blijft altyd de zelfde hier en overalAl wat ae natie ten goede komt, heeft zy aan de klerikalente danken, al wat de natie tegenslaat is de schuld van het noodlot, de schuld van we reldomstandigheden. Alles is de klerikale partij welkom als het maar iets bybrengt om de zuil op te bouwen waarop ze het beeld harer eigen vergoding plaatsen wil, alles, zelfs datgene wat vroe ger door haar miskend en verafschuwd werd. Toen de Liberale Regeering de Spaar- en Lyfrentkas inrichtte, nu meer dan oO jaren geleden en aan de deelgenooten der Lijfrent- of Pensioenkas meer voordeelen schonk, dan nu de klerikale regeering met al hare subsi dien, werd die inrichting hevig bekampt door de klerikalen, door ae gezaghebbenste kopstukken der klerikale party. De Liberale regeering gebruikte alle mid delen om de denkbeelden van spaarzaamheid en zorg voor den ouden dag te vulgarisee- ren In alle officieele scholen werd er pro paganda voor gemaakt, in alle openbare ge bouwen, in al de rijtuigen van den yzeren weg werden berichten en oproepen aange plakt, om werklieden en kleine burgers tot deelneming aan te sporen. Van klerikale zyde werd de meeste on verschilligheid aan den dag gelegd en niet zelden stelselmatig tegengewerkt. Maar alle dingen hebben een keer en zoo ook de houding der klerikalen tegenover de instellingen door de liberalen in het leven geroepen. De tarieven werden herzien en merkelijk verminderd en voor deze vermin dering trad het stelsel der subsidien in de plaats, dat de klerikalen nu als eene wel daad van de katkolieke regeering ophemelen. Dadelijk waren nu al de klerikale voorloo- pers en priesters agenten van aanwerving voor de pensioenkas, dadelyk werd en wordt deze nog als het hoogedel werk van het kle rikaal goevernement aangeprezen; de oor sprong wordt natuurlyk verzwegen. In zijne verslagen over de uitbreiding der instellingen van onderlingen bystand en voorzorg, maakte M. Rom. Moyersoen, voorzitter van het Beschermkomiteit der Onderlinge Bystanden en Werkmanswonin gen van het arrondissement Aalst, niet de minste melding van de niet-klerikale maat schappijen, zelfs niet van de erkende maat schappijen wel een bewys dat die mannen alleen het klerikaal belang in 't oog hebben. Maar de klerikale regeering vraagt dat men alle inlichtingen verzamele om ae uit breiding der mutualiteit en der Lyfrent- inrichtingen treffend voor te stellen in de Wereldtentoonstelling te Brussel om er te pry ken als een lauwerblad aan den glorie krans der klerikale partij en dadelijk, kent M. Moyersoen al de maatschappijen van het arrondissement, zelfs de niet erkende, zelfs die van Socialisten en Daensisten en levert in zyn yver om de klerikale zaak te dienen het bewys, dat ook buiten de klerikale party, zonder haar en ondanks haar de mu tualiteit en de instellingen van voorzorg zich hebben ontwikkeld. De klerikale partij moet hier alweer pry- ken met andermans veeren. Maar als men spreekt van de schroome- lyke daling der Belgische rente, waarby duizenden geringe menschen, betrekkelijk aanzienlijke sommen verliezen, als men spreekt van de millioenen welke het land verliest ten gevolge van de vermindering der waarde van het zilver en de talrijke mil lioenen stukken van 5 fr. onder de klerikale regeeringen geslagen, als men gewaagt van de verbazende vermeerdering der Staats schuld, dan zwygen de klerikalen, dat ze zweeten dat alles is hunne schuld niet. De klerikale regeering moeten zy loven, die nog leven en gezond zyn, 't is haar werk. De dooden gingen by toeval.... en de zie ken, gebrekkelyken en ellendigen moeten maar een kaars voor den duivel aansteken. De groote fabeldichter Lafontaine zei van de vledermuis (te Aalst noemt men dat flieramuis) Je suis oiseau, voyez mes ailes, Je suis souris, vivent les rats f Wat in het Ylaamsch wil zeggen 'k Ben vogel, ik, dat kunt ge natten, Maar 'k ben ook muisLeve de ratten De vledermuis die het nu eens met de vo gels houdt en dan met het rattengeslacht is het zinnebeeld der Daensistery, die hoog wil zweven, verre wil vliegen maar van nature toch nog immer behoort en zal bly ven be- hooren tot de klerikale rattery. Ziedaar, wat onze vrienden in de stad en op den buiten wel moeten begrypen. Want bezonderlyk op den buiten is het tot de antiklerikalen, dat de Daensisten zich wenden, tot de onverzoenlijke vyanden van het klerikalism, tot degenen, die de onaf hankelijkheid der burgerlijke machtde pastoor in zyn kerk, ae burgemeester in h gemeentehuis, de onderwijzer in zyn school, als eerste princiep huldigen. En dan stellen zy zich aan als antiklerika len ze zyn de vijanden van 't kleiikalism, ze verklaren, dat er van een klerikaal goe vernement niets te bekomen is dat deugt dat het klerikaal goevernement het slechtste is wat men voor het volk kan bedenken Je suis oiseau voyez mes ailes, ik ben een vogel ziet myn vleugels. Velen hebben zich aan dien uiterlyken schyn laten beet nemen, velen hebben ge zegd inderdaad de Daensisten zyn ook an tiklerikalen en M. Daens is zóó vervolgd, zoo gebroodroofd, zoo verdrukt dat wy hem dat niet kunnen weigeren, het stemmeken dat hy ons afsmeekt. De Liberale heeren zyn immers geene slechte menschen, zitten de demokraten niet in hunne salons,drinken ze niet hunnen wyn, slurpen ze niet hun champagne, na uit nood zakelijkheid tusschen 't werkvolk te hebben gezeten en met walg toch een sjik te hebben aanvaard en geknauwd of een partij jas te hebben gespeeld. Geven ze in die salons dan ook geen blyken van verdraagzaamheid en van breeden geest, genoegom er een vrijden ker jaloersch van te maken, blyken van hoogere vlucht, opdat ook de gegoede Libe ralen zouden zeggen tl est oiseau voyez ses ailes, hij is een vogel, ziet zyn vleugels. Maar nauwelyks zyn ze uit dat midden van antiklerikale volksjongens, uit dat mid den van vrijzinnige burgers of de vleugels worden toegeplooid en de wezenlyke natuur komt weer boven en het klinktje suis souris, vivent les rats, ik ben een knaag dier, leve de ratten. Zoodra de gelegenheid zich aanbiedt, valt M. Daens de liberalen aan en toont zich de klerikaal, welke hy nooit ophield te zyn De liberalen zyn goddeloozen, schreef hy, eenige weken geleden, ze zyn goddeloozer dan 20 jaren geleden die voor de libera- len stemt zal geen kruisken meer kunnen geven op het rein, onschuldig voorhoofd zijner kinderen Zoolang hem hunne lekkernij smaakt, zyn de liberalen goed, braaf en dies meer zoo dra hy den rug heeft gekeerd zijn ze de slechtsten der wereld Je suis oiseau, voyez mes ailes. Je suis souris, vivent les rats De breede gedachten worden ineens zoo bekrompen, zoo klerikaal, zoo ratachtig dat men zich afvraagthoe hebben ooit Liberale werklieden of Liberale burgers voor zoo'n flieramuis-politieker kunnen stemmen. Zullen zy thans begrypen, na de beruchte stemming van het millioen voor de loonbe- dervende kloosters, dat M. Daens in den grond een klerikaal is, die al de klerikale wetten van het klerikaalst goevernement f;oedkeurt en die slechts in de maatschappe- yke vraagstukken wat demokratischen vernis over zijn klerikalism wryft. Al wie den val wil van het klerikaal ministerie zal voor geen Daensisten stemmen. De Daensisten wenschen den val niet van het klerikaal ministerie, en dat is het eerste doel van al wie recht en welstand wil voor het volk, omdat er niets ^oeds kan verricht worden zoolang het klerikaal goeverne- medt aan 't roer blyft. Weg met de flieramuizen-politiekers, met de half-en-half-mannen. Men is kleri kaal of antiklerikaal, men is voor of tegen het officieel onderwys, men is voor of tegen de verderfelyke werkiDg en inpalming der "kloosters. M. Daens, volksvertegenwoordiger, uit gever van twee merkwaardige bladen, en die verklaarde op onze artikels niet meer te zullen antwoorden, maakt nu van onze ko lommen gebruik om er zyne hooge opvat ting der Onderwyskwestie in te verdedigen. Het stuk is weeral eens buiten den ge wonen trant van M. Daens, onze lezers, aie zyne manier kennen zullen er over oor deelen. Ziehier het artikel Een klein antwoord. Er wordt zoo licht gezeid Gy hebt geen verstand van die zaken Jan zegt dat ook tegen Alleman die zyn gevoelen niet deelt en het met hem niet eene wordt Dat bewyst enkel een verschil van ziens wijze. J. Denderzoon schryft dat ik over de Onderwyszaken praat zonder er iets van te kennen 't geen overigens het geval is met vele dingen waarover ik raaskal, Op dien toon voeren wij geen polemiek. (1) i Ik beken rechtuit dat ik in Onderwysza- I ken niet te huis ben als een ouwe School» I man. Dat moet niemand verwonderen. Maar ik tracht,.zooveel het in myne machi

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1