DE BOSCHGEUS NINOVE. Weg mei de Schoolwel Uit Sottegem. Slralen en Boulevards. Christelijke Liefdadigheid. C O N C E 14 T ook een 1 Jerryke voordracht over S' Baafs Abdy te Gent(met lichtbeelden). Te Nieuwpoort sprak de heer L. Magnel over Hipnotisme Te Brussel begon in Maart de derde leer gang van Hooger Onderwys voor het Volk ae heeer M. Brants behandeld de Geschie denis der Stad Brussel (met lichtbeelden). Te Ninove sprak Dr J. De Decker over den Grieksch- Romeinschen Godsdienst. Lier beproefde met schtterenden uitslag de inrichting van de« Liederavonden. Dergelyke bewijzen van doeltreffende be drijvigheid getuigen van den steeds jeugdi gen ijver, die deWillemsfondsers bezielt om door ruimer ontwikkeling van kennis het Vlaamsche Volk voor een hoogere toekomst voor te bereiden Het volgende protest tegen de kleri kale Schoolhaatwet, wordt te Ninove op vele honderden exemplaren ver spreid Vrijheid is der Belgen duurste pand i> In vryheid ontwikkelen zich onze in stellingen. Elke wet, welke tegen de Belaische vrijheidszucht zou ingaan. o zou ijdel blijven. Die woorden staan in een manifest dat te Ninove Zaterdag rond gestrooid werd tot verdediging van Schollaert's wetsontwerp In die woorden liggen de reden waarom Schollaert's wetsontwerp zal verdwij nen Wy willen bewyzen dat die wet onder logenachtig voorwendsel van volksgezind schoolhervormingniets anders beoogt dai het onderhoud der vrye katholieke scholen ten laste te leggen van iedereen, de klooster school de plaats te doen innemen van de openbare school en voor slot van rekeninj gansch ons land te verpaapschen Die wet is met zooveel schynheilighen doordrongen dat ze, bij eerste oppervlakkig lezing, de bijzonderste punten schynt op te lossen van het programma der vrijzinnige partyen inzake Lager onderwijs. In schyn huldigt dit wets-voorstel I. Leerplicht met vrye keus der school en kosteloos onderwijs II. Praktisch beroepsonderricht III. Lotsverbetering der onderwyzers. Maar die schoone woorden zijn maar oogenverblinding om het ware doel te ver bergen Den Staat uit de school te ver dringen, en de Ruomsch katholieke Kerk in zijn plaats tc stellen I. Leerplicht met vrye keus der school en kosteloos onder- wU* Laten wy eerst het woord aan het katho liek manifest Vriie schoolkeus is de grondslag van de Schoolhervorming, zoo luidt het. Om dit vrijheidsbeginsel volledig toe te passen, stelt de Regeering vóór, den huis- vader een schoolbon te behandmen (van 30 tot 36 fr., volgens de bevolking der gemeente te Ninove 32 fr., in d> andere gemeenten van het kanton 30 fr.; waarmede hy zijn kind zal sturen naar de school die zyne voorkeur, zyn vertrouwen geniet. DE SCHOOLBON. Wat is de Schoolbon. Dat is geld, dat is eene schulderken ten is van 32 frank, betaalbaar aan het Schoolbe stuur dat hem in handen krijgt, zoogezegd om de onderwyskosten te dekken. Wie moet die schulderkentenis betalen De Staat, de Provincie en de Gemeente, elk een deel. Het totaal der Schoolbons verzameld door een Schoolbestuur, zal dus het totaal bedrag der subsidien of toelagen vaststellen ver leend door Staat, Provincie en Gemeente Wie het grootste getal Schoolbons weet in te zamelen, zal de hoogste toelagen op stryken. Lit dergelijk stelsel moet onver- inydelyk de jacht op de leerlingen voort spruiten Gelijkheid der toelagen Welk paart nu moeten de Openbare Machten in de waarde van den Schoolbon dragen De Staat 6,10 deelen, de Provincie 1/10, de Gemeente 3/10. Van het totaal der Schoolbons verza meld door de gemeentese/io/toi, moet dus de Gemeente zelf de 3/10 deelen dragen. Terwyl de vrije katholieke scholen, in de schoolbons door haar verzameld, niets te dragen hebben De Gemeente moet de 3/10 deelen, in hare plaats betalen. In werkelijkheid dus ontvangen de Gemeentescholen maar toelagen ln van den Staat, 2" van de Provincie. Terwyl de vrye katholieke scholen subsidiën zullen ontvangen 1° van den Staat, 2" van de Provincie en 3° van de Gemeente Ziedaar de gelijkheid volgens de katho lieken Voor het vaststellen van de waarde der Schoolbons heeft het ontwerp als basis de minimum jaarwedden genomen der ge meenteonderwijzers, zooals zy door de wet zyn vastgesteld. De gemeenten alleen moeten deze mini- mumjaarwedde betalen, en vele, zooals Ninove, betalen meer. Voorde vrye katholieke scholen bestaat er geen minimum van jaarwedde. Daar vindt men met de vleet niet-gediplomeerde kloos terzusters aan lage wedden, welke de kosten an onderwijzend personeel zeer doen daleD. Daaruit volgt dat de vrye scholen geld uilen opstrijken dat aan het onderwijs niet ten goede zal komen De gelijkheid der subsidiën wordt hier nogmaals in hun voordeel overschreden Vrije schoolkeus en vrijheid van geweten De verplichting voorde Gemeenten om de privatescholen en de kloostersscholen te sub sidieeren is eene verkrachting van het ge meentelijk zelfbestuur Te meer krenkt dit ontwerp de gewetens vrijheid van den familievader, wanneer deze niet katholiek is cc Gy zyt vry zeggen ze tot den familieva der, draagt uwen schoolbon naar de school van uw keus 1 Dat is schoon zeer schoon.... in schyn Maar de klerikale Regeering heeft sedert 1884 honderden gemeentescholen afgeschaft. Hoe verstaan de klerikalen de vrye keus in de gemeenten, waar er nog alleen eerie kloosterschool bestaat De katholieken alleen zullen overal scho len vinden naar hun keus, ten ware men in elke gemeente ook eene school opene, die niet voor strekking heeft het verstand van het kind door geloofsdwang te vervormen, waar het onderwijs onzijdig en alleen weten schappelijk zou zijn. l'77jesc/iooI/ieMS»isduseen ijdel woord! En toch schrijven ze in hun strooibrief Het ontwerp der Regeering schenkt aan den Belgischen huisvader de grootste vrijheid in zake van schoolkeus. En zij beschermt tevens de uitoefening dier vrijheid op de krachtigste wijze. Het wetsontwerp voorziet zware straf fen tegen wie eenige drukking recht- streeks of onrechtstreeks zou uitoefe- nen.» Inderdaad, het art. 15 der wet voorziet eene geldboete van 50 tot 500 frank en eene gevangzitting van 8 dagen tot 1 maand. En als het een openbaar Ambtenaar is. b. v. een gemeenteonderwijzer. die een familie vader zou willen overhalen om zyn kind naar zyue school te zenden, dan zullen deze straffen mogen verdubbeld worden tot 1000 frank boet of maanden gevang Maar de priester zal van op het preekge- stoelte in volle vryheid tegen de gemeente school mogen donderen, in den biechtstoel de absolutie mo^en weigeren aan hen, wier kinderen de gemeenteschool volgen, de laatste gerechten aan den zieltogende» geloovige ontzeggen, dit alles is door het wetsontwerp en volgens verklaring van M. Schollaert, niet als dwangmiddel aan zien en 1879 heeft ons geleerd hoe de geestelijkheid er durft gebruik van maken, hoe de priesters hun doel kunnen treffen zonder zich eenigszins bloot te stellen, want ze handelen altyd zonder getuigen Te meer de slachtoffers dezer dwangmiddelen zullen geene omkoopery gaan verraden, daar rechtsvervolging ook hen bedreigt, die beloften of voordeelen aanvaarden. Vrije schoolkeus 1 Welke ellendige spot ternij Oorlog zou het zijn Bestendige jacht op het kind, bestendige schooloorlog Om de gewetensvrijheid van den familie vader te vry waren, zegt het wetsvoorstel zal de «schoolbon mogen geweigerd wor den door de familievaders die ernstige ge wetensbezwaren hebben tegen de lagere scholen op 4 kilometers van hunne woning gelegen. Maar wie heeft het recht over die ern stige gewetensbezwaren te oordeelen De verplichting alleen van deze te doen kennen ontneemt aan den familievader de vryheid van geweten, welke maar bestaat voor zooveel zyne politieke of godsdienstige overtuiging aan hoegenaamd geen onder zoek wordt onderwrorpen I LEERPLICHT Van leerplicht was er tot hiertoe geen spraak, en er is ook weinig spraak van in het w etsontwerp, Geen enkel dwangmiddel is voorzien tegen het niet schoolgaan. Een Konink lijk besluit wordt er in gezegd, zal de voorwaarden van het schoolgaan regelen. Maar dit is louter bedrog, want eene wet alleen kan dwangmiddelen of straffen be palen. De enkele dwangmiddelen waarvan het voorstel gewaagt, zyn maar toepasselijk in geval van weigering den schoolbon aan te nemen. Maar de schoolbon is geld, en geld wordt nooit geweigerd l Die leerplicht ook is dus maar boeren bedrog II, Praktisch beroeps- onderricht Met een dergelyke leerplicht nu, wil men een 4en graad van onderwys invoeren, voor leerlingen van 12 tot 14 jaren, en elk weet dat nu reeds de 3* graad niet gevolgd wordt Na hun 1* communie, blijven door gaans de kinderen uit de school. Het is overigens eene onmogelijke zaak in den huidigen toestand het beroepsonder wijs in alle scholen in te richten men heeft er de onderwyzers niet toe. Men zal dit alleen kunnen in die klooster scholen welke eenvoudig werkhuizen zijn, waar het handwerk der meisjes en de kin derarbeid op wraakroepende wijze worden uitgebuit Ook die scholen wil men nu hun aandeel geven van de openbare penningen. Meer nog, onder voorwendsel in het noo- (ligonderwijzend personeel te voorzien, zal men tot 1 Januari 1917 VREEMDE en NIET GEDIPLOMEERDE onderwyzers mogen be noemen. Men weet dat de Staatsnormaalscholen jaarlijks een zeer beperkt getal diplomas mogen afleveren, terwijl de katholieke nor maalscholen, voor welke dit verbod niet be staat, echtediploomfabrieken zyn. De gemeenten zullen dus, by gebrek aan gediplomeerd personeel, oumogelyk hun onderwijs kunnen ontwikkelen, maar tot in 1917, nog zes jaren lang, zullen de kloosters, met het geld van den Staat, nieuwe scholen kunnen openen, vreemde kloosterlingen, waarvan de helft zonder diplomas, tot oplei ders der schooljeugd noemen, en uit de Schoolbons nog profijten smeden op den koop toe III. Lotsverbetering: tier Onderwyzers Dat het lot der onderwijzers op onbedui dende wyze verbeterd wordt, en dit ook maar als voorwendsel dient, blykt genoeg uit de protesten, welke zelfs de katholie ke onderwijzersbonden tegen het wetsvoor stel gestemd hebben. De onderwyzers weten wel dat alleen een vryzinnige Regeering ernstige verbe tering zal brengen in hun toestand. De 16 miljoen frank, welke het onder wijs jaarlijks meer aan het Land zou kos ten, en welke men op 20 miljoen schat, wanneer binnen eenige jaren door de jacht op de leerlingen, de bevolking der vrye katholieke scholen zou vermeerderd zyn, die miljoenen zouden dus alleen ten. goede komen aan de katholieken, die hun eigen katholieke scholen zelf niet meer zouden moeten onderhouden en met dit geld propagandawerken stichten en van België een klooster maken Dit heeft M. Woeste zelf zeer duidelijk gezegd in zijne redevoering op de laatste katholieke vergadering van Antwerpen en ook herhaald op het katholiek Congres van Aalst. Om daartoe te geraken wil men onze Grondwet verkrachten Verkrachting: der Grondwet Het art. 17 der Grondwet zegt 1 Het onderwys is vrij 2 Het openbaar onderwijs op de hosten van den Staat gegeven, wordt gere geld door de wet. Het privaat onderwys is dus vry, wordt door de wet niet geregeld en de Grondwet laat niet toe dat het door de wet zou gere geld noch op de kosten van den Staat ge geven worden. Schollaert's wetsvoorstel wil het verschil doen verdwynen, welk de Grondwet vast stelt tusschen het vrij onderwijs en het open baar onderwijs, dat alleen op de kosten van den Staat mag gegeven worden. De katholieken willen, tegen de Grond wet in, hunne vrye scholen gelijke subsi diën doen bekomen met de Staatsscholen, en wij bewezen hooger dat Schollaert's voorstel de gelykheid zelfs in hun voordeel over schrijdt. Dien aanslag tegen de Grondwet willen ze plegen, op 't oogenblik dat zy, dank aan een onrechtvaardig kiesstelsel, nu nog wel meerderheid zijn in de Kamer, maar minderheid in liet Land op 't oogenblik dat, zelfs met het behoud van dit onrechtvaardig kiesstelsel, en met de wettelijke vermeerdering van het getal Kamerzetels volgens de laatste volksoptel- ling, de oppositiepart jen het bewind in handen moeten hebben. Daarom zeggen de oppositiepartijen kalm, maar vastberaden Dit wetsontwerp moet verdwijnen Het ZAL verdwijnen En daarna de klerikale Regeering 0— Burgeriyke «tand van Ninove. Aangifte van 21 April (inbegrepen) tot 28 April (niet inbegrepen) GEBOORTEN Mannelijk 1 Vrouwelijk 1 OVERLIJ ÜENS Karel-Lodewyk Herregodts, 62 j., huis schilder, echt. van Petronilla-Catharina Van Impe, Geeraerdsbergschestraat. HUWELIJKEN Geene. orde Belgische Vaderlander» TEN JARE 1586, door J. J. M O KE Vrij in de Volkstaal overgebracht Ik zal do beenderen van meer dan eenen •chclm uwer bende verbreken, alvorens gy een enkel dier heilige beelden zult aanra ken, riep de verontweerdigde monnik uit, dewijl hy een zware stoel welke hem ODder de hand viel, in het ronde zwaaide, ln dat geval zal ik u moeten dooder. zegde de fanatiek, dewijl hy op hem in zijn aange licht aanlegde, gelijk die arrne- duivel en hy weesop dien sociniaan. Het spyt my. Sinds twee maaden dat hy in de gemeente ge komen was en er een stukje heidegrond ont- ginde, had hy aan niemand kwaad gewild. Maar de dienst Gods gaat voor alles Jeremias riep Frederik uit als aan den j Toet des autaars genageld, door den kostba- r«n last welken ny droeg, zuil g(j dit moord jaten voltrekken j Wij denken althans voldoender wijze het Waarom van onzen strijd teeen de ontwor pen nieuwe Schoolwet gerechtvaardigd te heb ben doch alvorens te eindigen, willen wij hier nog enkele gedachten uiteenzetten over den zoogezegden leerplicht die in het ontwerp voorzien is. Nergens staat de leerplicht tot 14 jaar uit drukkelijk in het nieuwe wetsvoorstel aange duid. Artikel 1 van het wetsontwerp zegt Huur van diensten van kinderen die hun 14' jaar, niet hebben volbracht is verboden. Mogen verhuurd worden, de diensten van kin deren van 13 jaar, houders van het getuigschrift van lagere studiën. Vooreerst, wat komt dit artikel doen in eene schoolwet, wijl zijne plaats gansch aangeduid is in eene wet op den kinderarbeid In de schoolwet zou moeien staan Kinderen moeten onderwijs ontvangen tot hun 14' jaar. Dat is duidelijk, kort, klaar en omvat alles. Daar zijn geene achterdeurtjes aan. Want als de wet zegtHuur van diensten van kinderen, dan zijn dit alleen de verhuur de, dus de betaalde diensten van kinderen, die bedoeld worden. Kinderen van min dan 14 jaar mogen dus wel diensten verrichten, mits deze diensten niet verhuurd zijn bij voorbeeld in het huishou den, op den akker van het gezin, bij familie leden enz. enz. Waar is hier dan de leerplicht Wij zien hem nergens in de wet Overigens, zelfs voor de betaalde diensten is het niet het 14* jaar, maar wel het ld* jaar dat als grens gesteld wordtwant aU de wet zegt dat kinderen van IJ jaar mogen verhuurd wor den als zy dragers zyn van een getuigschrift van lagere studiën, dan is het Dijna zeker dat dit ge- tuigschritt door allerlei middelen gemakkelijk zal te hekomen zijn en dal de ouders, die gaarne hunne kinderen vroeg aan 't werk zetten, wel da (katholieke) school zullen ontdekken, waar de getuigschriften worden toegestaan. 't Zou ons niet verwonderen werd het een argument iii den mond van vele kloosterschooi- erdediger# Zend uwe kinderen hij ons, gij zijt zeker dat zij hun getuigschrift reeds o^ 12 jarigen ouderdom zullen verarijgen Zooals men ziet, zal liet den lieeren lioerlteii van Brussel, katholieke voiksvertegenwoor diger voor dt-Nicolaas, patroon-Uesohemier der koewaoiiters, en Van Keetü, katholieke volksvertegenwoordiger voor Antwerpen, patroon-uesciiermer der kleine steenafdragers te Hoorn, zoomede veie andere klerikale feuu- deruithuiters niet moeilijk vallen om wie nen koewachter, wie nen steenaldrager te krijgen, Hen zal liet voldoende wezen een woordje daarover te reppen aan Mijnheer den pastoor vu, dadelijk, zul men 111 de kaïnoueke scnoieu nen raren vogel ontdekken van 111m dan l-i jaar, Wieu zij een geiuigscnnfl van vonedige lagere studiën zullen afleveren. Immers, in de wet noch tn de nieuwe memorie van toelichting icorut gexegd van wie, hoe, wan neer of waar uat schoolgeluigschrif t xate ver krijgen zyn. lielgrondueginscl van leerplicht is dus geens zins gehuldigd 111 de weter js enkel een schijn van leerplicht, maar 111 werkelijkheid onjit de vader of de voogd volledig meester eil kan hij zijn kind al zoor vroeg aan alle ouderwijs ont trekken. De zoogenaamde leerplicht is dus eene JDc- lachelijke comedie Wij deuken thans genoegzaam aan onze lezers DeWezen te hennen dat de geest die de lioogere en lager» geestelijkheid neziolt lieigie, dezelfde is genicVen als in lü/y. Ja, de strijd legen de officieele scuool wordt voortgezet. Overigens, hebben wij den heer Kurth in volle zitting van een katholiek congres niet liooren verklaren dat de onzijdige school eene oneerende scuool is, aan dewelke alle kinde ren moeten ontrukt worden Neen, nimmer of nooit kannen wij dus i*iet dergelijke schoolwet instemmen. Het varkeu senreeuwt luide wijl men hot keelt 1 liewel, trekt de Kegeering haar nood lottig ontwerp niet in, daif zullen wij nog luider schreeuwen tot dat men ons voldoening geve. Wij willen niet dat, in 't hooger belang van het Rijk, in 't voordeel van 't Belgische volk, een nieuwe schooloorlog worde ontketend che tot de geweldigste uitersten kan aanleiding geven. Wij willen do vrijheid van geweten doen eerbiedigen voor dewelke sedert zoolang wordt strijd gevoerd en den familievader niet ge plaatst zien tusschen zijne overtuiging en zijn brood. Er mag geen oorlog geleverd worden rond het kind, rond de komende geslachten en wij doen dan ook een beroep op alle rechtge aarde Staatburgers, om ons te steunen in onzen kamp tegen eene wet die wij als een nationaal ongeluk voor Belgie aanzien. Neen, de Schoolwet Schollaert mag er niet door en het antwoord van 't vrijzinnige volk moet zóo klinkend wezen dat de Regeering terdege overtuigd blijvo dat Belgie, thans min der dan ooit bereid is om een broeinest van kloosters, een tweede Spanje te worden. Ja, weg met Schollaert's schoolwetsontwerp, Weg met 't kloosteronderwijs, En leve het verplichtend officieel openhaar [onderwijs 1 Zoo weze onze leus. Jesemias sloeg met de hand de hellehaard van zijn medeplichtige van den eenen kant, schoot alleen op den monnik toe, en ont rukte hem den stoel waarmede hij gewa pend was. Vader Cornelius bleef verstomd staan nooit had hy zich met een man af te meten gehad die hem in lichaamskrachten zoo verre overtrofhy geloofde byna dat de geus door eenige helsche macht ondersteund was. Knelt dien monnik, zegde Jeremias aan zyne lieden hy zou ons dwingen hem te dooden. Vervolgens Frederik en Adelaï- da naderende Brugge denkt my terneerge slagen, zegde hy morgen zal men verne men dat ik nog verschrikkelijk ben, Wat u aangaat, jonge lieden, ik ben uw vyand niet. Gaat van hier in vrede. Wij zullen met onze vrienden blyven de monnik en de pastoor, antwoordde de jonge ling fier. Ik wil van u geene genade beko men en zal myne Adelaïda tegen u allen kunnen verdedigen, In Gods naam, hernam Jeremias, dwingt mij niet u nadeel te doen. Vertrekt van hier met uwe geliefde en uwe gezellen. Neen. neen, hier ter plaatse blyven riep de fanatieke menigte die eenige stappen van //aar vergaderd was, Dat zij ter piaats bly ven, dat zy getuigen zijn van den val hun ner valsche goden. Gelijk aan de leeuwin, die voor eene ben de jagers niet achteruitdeinst, omdat hare kleinen niet vluchten kunnen, bleef Frede rik, zyne bewustlooze echtgenote onder steunde, be weegloos. ongenaakbaar aan de vrees en zijne ontvlamde blikken hielden de stoutmoedigsten in bedwang, De witte hai- ren en het reine voorhoofd van den ouden pastoor brachten het zelfde uitwerksel te weeg niemand iierf de hand op hem leg gen. Vader Cornelius alleen had de handen hevig gebonden en dit was ongetwijfeld voor zijn geluk want aan zyne samenge drukte wenkbrauwen en zyne door de gramschap misvormde trekken, kon men gemakkelijk raden, dat, indien hy vry in zyne bewegingen geweest ware, hij tot zijn laats ton zucht de werktuigen zijner ge loofsleer zou verdedigd hebben. Er begon toen een tooneel van verwoes ting, waarvan het onmogelijk is zich een juist gedacht te vormen. De standbeelden der heiligen werden uit hunne nissen ge worpen de gekleurde vensterruiten ver brijzeld de vaandels in stukken gescheurd (ie autaar ontheiligd. Twintigmaal wilde Frederik og de heiligschenders storten en twintigmaal hield Jeremias, die nevens hem stond, des joDgen echtgenoot® gramschap in bedwang, met hem de gevaren te herinne ren welke zyne echtgenote bedreigden. Hy drukte ze aan het hart en sloeg de oogen ten gronde, om het afschuwelijk toneel, datde kerk op dezen oogenblik aanbood, niet te moeten aanschouwen maar zyne bleeke wangen, zyne rechtstaande hairen, zijne opengeblazen neusgaten spraken van ver ontwaardiging en wanhoop dewijl nevens hem het hoogdravend en zegepralend gelaat van den boschgeus de verschrikkelijke vreugde der wraak, en den helschen hoog moed eens vernielend geest uidrukte. De standeeelden waarmede de kerk ver sierd was vielen het een na het ander onder de knotslagen <l»*r dolzinnige», die het zich als eenen plicht rekenden dezdve t*- ver Dielen, Het gekraak dier slagen en de weer galm van den val der beelden, mengden zich aan de vreugdekreten, de uitvallen der ra zende bende. Een koud zweet baadde Frede rik 's voorhoofd, hy was gedwongen de on verschillige getuige te zyn dezer tooneelen van afgryzen. Vader Cornelius w rong de handen van wanhoop en mompelde ver schrikkelijke bedreiuing n De oude pastooj hief de handen naar den hernel, en zegde zooals zyn goddelijke meester V- rge- ft In t hun.myn God want zy weten ui. wa! zy doen. Wordt vcortseret. Men zou tegenwoordig wel /.eggen dat onze katholieke gemeentebestuur ders elk eenen boulevard of een straat ngesliKt hebben. Durende de laatste jaren is er van anders niets meer spraak dan van gruoie luchtige lanen, breede en noodzakelijke straten, open- baie wegenis en ^eel meer en, 't is een plezier om zien hoe hier in onze gebenedijde stad de nieuwe stralen in 't leven geroepen worden noodig of niet noodig, recht of krom, breed of smal, lang of kort, schoon of leelijk, dat alles doet er mets aan eens dat het 111 't brein geschoten is van nen kliek- man van zijnen eigendom ten profijte te brengen en hem in bouwgrond te veranderen, al gauw wordt 't noodige gedaan en de straat ligt er. De siok- zucht, 't profijt en 't voordeel van de rieuden dat is hedendaags het groote richtsnoer van ons dompersbe- ituur in bijna al de beslissingen die het ;cemt. De toekomst van Aaist is waar- ujb. in goeie handen. Wij raden onze lezers aan ee.is een toerxeu rond de sta.i te doen, en na te zien overal waar nieuwe strate.i geopend zijn dat ze dan in de gcbuuite naar den naam vragen van de eigenaars der bouw gronden en men zal hen antwoorden Mr dat is de grond van die familie, of- wei van dienen lieer, en telkenmale (9 keeren op 10) zal de naam van een rijke katholieke eigenaar vermeld worden er zijn op dit oogenblik in Aaist, vier of vijl iamiiien üie 't geluk Hebben, van telkenmale er eene nieuwe straat geopend worde, die straat door oï neven hunnen eigendom te zien iuopen. Die ten micste riskeeren aan den 6 per cent niet Doe nooit aan een ander wat ge ?iiet loudt willen dal men u ou doen, dat is volgens ons de leer die ieder eerlijk mensen nooit uit het oog mag verliezen en bijzonderlijk met de geioovige kien walen die de pretentie hebben alleen en de beste volgelingen van Jesus de Nazarêer te zijn, Jesus wiens ineale, schoone en menscniievende leerstelsels door geen andere werden overtroffen. Lu noentaus bij memgen dier klerikale zoogezegde voigeiingen, steunpilaren van Kerk en autaar, iu van kerkfabriek en confrérie, door ve len aanzien als eerlijk en oprecht, huist soms veel vasenhe d want valsch is Hij die zijn eigen vrienden kwaad doet, vaiscn is hij die zijn beste kennissen den steek onder 't water geeft, valsch is hij die heimelijk en verdoken handelt ten opzichte vau hem die eens aan zijn zijde streed en op wiens steun, hij of zijn broeder, wei eens rekende om de politieke ladder op te klimmen. Dergelijke valschheid moet ieder eerlijk mensch afkeer inboe zemen en met mm degenen die ze wilde treffen. En de klerikale partij van Aalst telt hedendaagsch ee:i soort van lieden die 't monopoo) beweren te bezitten der christelijke liefdadigheid en die noch tans in 't binnenste van hun hart over tuigd zijn dat ze vaischaards en schijn- vrien.ien zijn onder den dekmantel der religie mogen of durven zekere menschen alles duen of ware 't zelf de plaats van eenen zieken, maar toch nog niet overleden vriend achterna luopeu. Dat is de ware, de echte klerikale christelijke liefdadigheid Geloofd zij Jesus-Christus STAD AALST. Kiosk Groote Markt. Op Zondag, 7 Mei aanstaande te 11 1/2 uren voormiddag door de Koninklijke Harmonie onder het Bestuur van d'heer R. Levssens. PROGRAMMA: 1. La Brahanconne, (Nationaal Lied) Van Campenhout. 2. Sounds of P.-ace, Marsch F. Van Blon. 3- Ein Mory. it. in Mitlag, ein \hend in Wi.-n Openiiigstuk V. Suppé. 4. Les Hiroridelles, fantasia., Hjrchmann. geschikt door J. E. Strauvven. 5. Anona, Intermezzo (Twe Step) Vivian Grey, fliii- claiinmyol. /oinlaxi'uat. v' i i 's <m M.i^s tot imd.l.Ti. O-li:. li - -il»- i-ifh-iver op Zoi.uag 3ü April 1911, M. Meirschaut,- Kort« Zoutetraat.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 2