De Volksgazet
Heden Zondag
Uitstap met Muziek
Zondag 12 November 1911
Prijs 8 centiemen het nummer
Zesde Jaargang Nummer 47
Alwie een abonnement
rnemt voor 1912 aan
zal van heden af tot Nieuw
jaar ons blad gratis ontvan
gen.
FEESTAVOND
Leen mij uw Vrouw
met PJezier
Belangrijk Bericht.
De Beteekenis der
Gemeenlekiezing
van 29 October te Aalst.
Dat moet, dal zal eindigen
Hunne Zegepraal.
Go-De Smet van Bocillon
van Wanzele.
12 November 1911, 0111
2 1/2 ure namiddag',
naar MIJLBEEK.
Vergadering Graaf Egmont
Groole Markt.
VOLKSGAZET
LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD
Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst.
VAN HET ARRONDISSEMENT AALST.
j Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen j
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank de regel.
Prijs der Annoncen
per drukregel
Aalst» li November 1911.
Stadsschouwburg van Aalst.
o—
Bureel 6 1/2 u. Gordijn 7 vheel stipt.
op Zaterdag: 18 November 1911
te 7/ uur 's avonds,
GEGEVEN DOOR
bet Gezelschap van bet
Nederlandscli Tooneel
van GENT.
bestuur van M. Arthur Hendrikx
en de Symphonie Door Eendracht Groot
leiding M. F. Coessens.
o—
OPVOERING VAN
Beroemd blyspel in 4 bedryven,
naar het Duitsch van G. Von Moser
en Otto Girndt door J. Boudrir.
Vooraf OUWE DAG,
Schets uit het volksleven in 1 bedryf
door J. De Graeve.
—o
INKOMPRIJS Benedenplaatsen 2 frank.
Bovenplaatsen 1 frank Gaandery fr. 0,50.
o
Kaarten zyn te bekomen in Graaf Egmont,
te beginnen van Woensdag 15 November.
Voorbehouden plaatsen zullen afgeleverd
worden in het lokaal Graaf Egmont,
Groote Markt, op Donderdag 16 en Vrijdag 17
November, telkens van 8 tot 9 uur 's avonds,
mits vertoon der kaarten van benedenplaatsen
•n opleg van x) Een frank op de plaatsen van
n» 1 tot 60 b) 50 centiemen op de andere
plaatsen.
Alle eerste Zaterdgen der maand van 10
tot 111/2 uren 'smorgends, houdt onze acht
bare Volksvertegenwoordiger M. Jules
RENS zitting, in 't lokaal der Liberale
Associatie, Graaf Egmont, «Groote Markt,
Aalst.
De klerikalen zullen wel te praten
hebben en den uitslag der kiezing
mogen wijten aan lokale en persoon
lijke omstandigheden zooveel ze wil
len, ze zullen er niet in slagen aan die
heugelijke gebeurtenis haar wezenlijk
karakter en beteekenis te ontnemen.
Wanneer men koelbloedig en zonder
voor ingenomenheid onderzoekt in
welke voorwaarden den strijd zich
heeft voorgedaan tusschen de twee
tegen-over-een staande kandidaten,zal
elk mensch met gezond oordeel erken
nen, dat het niet eene partij is welke
de zegepraal heeft behaald, inderdaad
het is onbetwistbaar, dat zoo het een
liberale kandidaat is die de meerder
heid der stemmen van het Aalstersch
kiezerskorps heeft bekomen, het de
liberale partij alleen niet is, die hem
die meerderheid heeft gegeven.
En het spreekt van zelfs dat deze
kiezing ook niet mag aanzien worden
als een triomf voor eene der twee par
tijen welke hunne medewerking heb
ben verleend om den bewonderens-
waardigen uitslag van 29 October te
«verkrijgen.
De wezenlijke beteekenis der kiezing
van 29 October te Aalst is deze
de meerderheid, de groote meerderheid
der kiezers zoowel christen demokra-
ten, socialisten en liberalen zijn voor
staanders van de Evenr. Vert. eer
lijk rechtzinnig toegepast, gelijk zij
voorstaanders zijn van net zuiver al
gemeen stemrecht en de afschaffing
der meervoudige stemmen.
Niet eene partij heeft gezegepraald
maar een princiep, een grondbeginsel
van rechtvaardigheid.
En indien al de socialistische en
democratische stemmen werden uit
gebracht op den naam van den
liberalen kandidaat, is 't omdat allen
zoowel als de liberalen zei ven
vertrouwen hebben in den rechtvaar
digen en rechtschapen zin van Mijn
heer Edw. Van den Berghe, in zijne
demokratische, volksgezinde strekking
welke iedereen te Aalst wel kent, in
zijne eerlijkheid welke aan allen de
volstrekte zekerheid geeft, dat hij een
getrouwe en besliste verdediger zal
zijn van Zuiver Algemeen Stemrecht
en Evenredige Vertegenwoordiging.
Ook zullen wij niet zeggen gelijk
onze tegenstrevers Wee degenen,
welke niet gestemd hebben voor onzen
kandidaatWe zullen menschelij
ker handelen en hun wraakgierig ge
huil beantwoorden met den kreet
Wee degenen die niet klaar zien of
niet willen klaar zien Het volk zal in
hen steeds de vijanden erkennen van
hunne rechten, de verdrukkers van
hun geweten.
Jules RENS,
Volksvertegenwoordiger
De Volksstem, zich aanstellende als een
Echo der groote klerikale dagbladen, kraait
victorie omdat, ten platten lande in Vlaan
doren, de klerikale party vrij goed aan de
aanvallen van liberalen, democraten en so
cialisten heeft kunnen weêrstaan en zelfs,
hier en daar, eenig voordeel op de oppositie-
partyen heeft kunnen behalen. Maar 't fana
tiek Aalstersch dagblad wacht zich wel te
zeggen hoe de klerikale party aldus stand
heelt kunnen houden. De gebruikte midde
len zyn zóó «chandaüg, zóó oneerlijk, ver
krachten zóó danig de vrijheid van den
vlaamschen kiezer, dat elk eerlyk hert niet
nalaten kan ze als wraakroepend te aan
schouwen. Er moet en er zal een einde ge
steld worden aan het gebruiken dier midde
len, ja kost wat kost moet er een einde aan
gesteld worden, zooniet zal het vlaamsche
volk eindelyk, en veel vroeger dan de dom
pers het wel meenen, zyn geduld verliezen
en, op brutale maar eigenlyli toch gewettig
de wyze, zijne verdrukkers den lust ontne
men nog langer den volkswil te verkrach
ten.
De Volksstem beroemt er zich over dat
in Denderhautem de democraten ten val zyn
gebracht. Maar zy wacht zich wel er by te
voegen, dat er slechts enkele stemmen te
kort kwamen aan den achtbaren doctor
Pauwels om gekozen te zyn zij wacht zich
ook wel bekend te maken, hoe groot het
aantal witte en nietige stemmen waren, ge
vonden in de Denderhoutemsche kiesbussen,
omdat dit aantal zóó buitengewoon groot is
dat iedereen zich afvragen moet hoe 't rao-
gelyk is. Op die vraag zouden de Dender-
houtemnaren dadelyk antwoorden Al
wie als democraat, liberaal of socialist be-
kend stond en maar eenigzins, t zy als
pachter, 't zy als werkman, 't zy als
schuldenaar, afhangend was van een kleri-
kaal, is door dezen, hoe ver ook hy woon-
achtig mocht zyn, verplicht geweest zyn
stembrief te vernietigen, op eene hem
aangeduide wyze, of, indien hy nog eenig
politiek vertrouwen inboezemde aan de
klerikale dwingelanden, zyne kiesbrieven
wit in de stembus te steken.
Het zelfde is gebeurd te Kerkxken (waar
't aantal witte en nietige brieven waarlyk
schandalig groot is) en op menige andere
plaats in ons arrondissement.
Machtig zwaar was overal ook de geeste
lijke dwang uitgeoefend op het kiezerskorps.
Biecht- en predikstoel werden bezoedeld
door de schandelijkste kiespropagande wel
ke er gemaakt werd. In menige gemeente
werd de geestelijke dienst, in de kerk, met
ter haaste afgerammeld om pastoor en on
derpastoor toe te laten zich in de naaste na
bijheid der kiesbureelen te begeven ten einde
aldaar, tot op het laatste oogenblik htmne
macht te doen gevoelen aan den kiezer en
dezen te beïnvloeden.
Wij weten hier in Aalst maar al te wel
welk misbruik de Aalstersche klerikalen
gemaakt hebben van 't méégaan met den
twyfelachtigen kiezer in 't kiesgangje, on
der voorwendsel dat die kiezer niet goed
ziet, van beving is aangetast, sukkelachtig
is, enz. enz. Wy Aalstenaars dachten dat
het bepaald onmogelijk was dit misbruik
verder te drijven dan de Aalstersche kleri
kalen het doen. He wel, wy hadden ongelijk.
De klerikalen ten platten land, aangevoerd
door onze politieke geestelijkheid, hebben,
in 't aanwenden van dat misbruik, de Aal-
stenaren onverbiddelijk den loef afgesteken.
Inderdaad, te Haeltert, onder andere, in een
enkel kiesbureel, werden er, door een enkel
onderpastoor, 64 (vier en zestig)
stemnyvi o opgeleid zoodat men op
ininsf j 300, het aantal stemmen mag
schatten welke te Haeltert werden opgeleid.
Drie honderd, op de nagenoeg 1500 geldig
uitgebrachte stemmen, of ééne op vjjf I...
Is dat geene schande Roept dat geene
wraak P
Tot hier too zyn het maar lapmiddel
tjes die werden aangewend om de vrybeid
van den kiezer en het geheim zyner stem
ming te verzekeren. De klerikalen zijn
steeds oneerlijk genoeg geweest om die lap
middeltjes ondoelmatig temaken, 't lshoogst
tijd die nutteloos gebleken middeltjes in de
lapmand te gooien en te vervangen door in
grijpende maatregelen, wier strengheid en
onverbiddelijke toepassing van aard zouden
zijn bepaald een einde te stellen aan de kle
rikale kiesknoeierij, zelfs daar waar zij ge
pleegd wordt door pastoors of Kapelanen.
Deze heeren zijn maar machtig omdat men
ze maar al te veel vreest. Er moeten wetten
komen die toelaten ook den oeestelijken kies-
knoeier te treffen, even als den wereldlijken,
en hem zoodanig te nijpen dat hij er allen
lust by verlieze nog in zonde van kies
knoeierij te hervallen.
Moet men er niet over verwonderd
zyn, niet dat de dompers op zoo vele plaat
sen zegepralen, maar wel dat de oppositie
partijen op den buiten nog zulk eene mach
tige minderheid i'aarstellen Men mag het
gerust zeggen, ware de vlaamsche kiezer
oprecht vry, werd het middel gevonden om
hem aan geestelijken en stoffelyken dwang
te omtrekken, in meerderheid zou men de
gemeenten aan'reffen, zelfs in Vlaanderen,
waar 't bestuur aan de dompers zou ontno
men worden. A. P.
Is het ons toegelaten nogmaals terug te
komen op de uitslagen der laatste gemeente
verkiezingen Wy denken het noodzakelijk,
dewyl de klerikale gazetten voortgaan te
beweren dat liberalen en socialisten achter
uit geslagen zijn geworden.
Men heeft eene berekening gemaakt der
winsten en verliezen voor al de gemeenten
des lands die meer dan 10,000 inwoners tel
len die berekening is waarlijk stichtend.
Ziehier de opsomming der winsten en ver
liezen voor elke provincie
In Brabant verliezen de klerikalen 3 ze
tels te Brussel, 6 te Schaerbeek, 7 te Laeken,
2 te Koekelberg, 4 te St-Joost-ten-Noode,
4 te St-Gilles, 4 te Uccle, 5 te Leuven en 3 te
Thienen, 't zij in 't geheel 38 zetels. Ander
zijds verliezen de linkerzijden 2 zetels te
Anderlecht, 2 te Elsene, 3 te St-Pieters-Jette,
't zy in 't geheel 7 zetels. Er blijft dus voor
de Brabantsche gemeenten van meer dan
10,000 inwoners eene zuivere winst van
31 zetels.
In de provincie Antwerpen verliezen de
klerikalen 10 zetels te Antwerpen, 3 te
Boom, 3 te Berchem, 1 te Borgerhout, 6 te
Deurne, 4 te Lier, 9 te Mechelen, 't zy in
't geheel 36 zetels. De antiklerikalen verlie
zen 2 zetels te Willebroeck en 1 te Turnhout,
't zy te samen 3 zetels. Hier is dus eene
zuivere antiklerikale winst van 33 zetels.
In Oost-Vlaanderen verliezen de klerika
len 5 zetels te Gent, 5 te Gentbrugge, 3 te
Ledeberg, 2 te Wetteren, 1 te Ronsse, 't zy
byeen 16 zetels. Dit maakt eene zuivere
antiklerikale winst van 16 zetels.
In West-Vlaanderen verliezen de kleri
kalen 9 zetels te Brugge, 6 te Kortrijk,
3 te Thourout en 4 te Mouscron, hetgeen een
totaal verlies bedraagt van 22 zetels maar
dewyl de liberalen 6 zetels verliezen te
Oostende, zoo blijft er in deze provincie
eene zuivere antiklerikale winst van 16
zetels.
In Henegouwen de klerikale pers be
weerde dat hare party er grooten vooruit
gang gemaakt had! verliezen de kleri
kalen 3 zetels te Charleroi, 3 te Chatelet,
3 te Courcelles, 3 te Gilly, 2 te Ch&telineau,
6 te Farciennes, 3 te Jumet, 3 te Lodelinsart,
1 te Marchienne-au-Pont, 3 te Marcinelle,
4 te Montigny s/Sambre, 3 te Ransart, 3 te
Roux, 2 te Dour, 1 te Paturages, 3 te Braine-
le-Comte, 2 te La Louvière, 3 te Soignies,
3 te Ath wat in 't geheel 56 zetels uit
maakt. Daar de linkerzijde drie zetels
verliezen te Jemmapes, zoo blijft er eene
zuiverde antiklerikale winst van 53 zeteU.
In de provincie Luik verliezen de klerika
len 5 zetels te Luik, 2 te Jemeppe, 7 te
Seraing, 2 te Dison, 4 te Verviers, 3 te
Chênée en 2 te Hoei, 't zij samen 25 zetels,
zonder dat zij er in geslaagd zijn een en
kele zetel op de liberalen of socialisten te
veroveren.
Eindelyk voorde provinciën Namen, Lim
burg en Luxemburg (altyd slechts rekening
houdend van de gemeenten met meer dan
10,000 inwoners, volgens de laatste tienjaar-
lyksche volksoptelling die het aantal raads
leden in elke gemeente vaststelt,) verliezen
de klerikalen 11 zetels te Namen.
In gansch België dus verliezen de kleri
kalen 205 zetels, terwijl de liberalen er 20
verliezen.
Het blijkt dus uit de resultaten
der laatste gemeenteverkiezingen
dat de klerikale partij, voor al de
gemeenten die meer dan 10,000
inwoners tellen een zuiver verlies
van 185 zetels ondergaan heeft.
Kan men, ja of neen, hierna nog looche
nen dat het land zich verklaard heeft tegen
de klerikale regeering, tegen de politiek
der rechterzijde,, tegen de fameuze school
wet
We kunnen onze lezers het genoe
gen rjiet ontzeggen hun nog een brok
uit het Volksstemmeken ten beste te
geven.
Het licht komt uit de Hooge
Uit de groote centrums komt de
beschaving, den vooruitgang, de ver
draagzaamheid.
Ditmaal komt de stroom uit Wan
zele, waar een held, een Volkstemme-
kensheld. het reuzenrapier der voor
vaderen heeft omgord en, nieuwe Ro
land, de aanval blaast tegen de drom
men heidenen, ketters en schismatie-
ken, die, zonder zich om al die razernij
te bekommeren, Belgieaan de klauwen
van het fanatism gaan ontrukken.
Hier het meesterstuk van Go-De
Smet van Boeillon van Wanzele
BRIEFWISSELING
De Daensisten door
hun zeiven ontmaskerd.
De daensisten, die zich Christen Democra
ten wanen ?n heeten, betuigden onlangs ter
Kamer door hunnen leider, M. P. Daens,
dat zy raet Minister Schollaert eenechristene
school eischten voorchristene huisgezinnen.
Die zienswyze, overigens met schynbare
overtuiging en herhaaldelijk geopperd,
werd eindelijk door socialisten en liberalen
als pilaarvast aanzien en met goddelooze
razerny bejegend. Wy, katholieken, hoopten
een oogenblik, doch enkel met betrekkelijk
vertrouwen, dat M. Daens zynen hoog ge
heven titel Christen werkelyk zou bewaarhe
den. Ik zeg betrekkelijkimmers, hij be
toogde te Brussel met liberalen en socia
listen maar was te Leuven afwezig.
De gemeentekiezingen van 29 October
laatst gingen blijkbaar maken, wie de daen
sisten waarlyk zijn, en of hunne benaming
van Christen geene loutere leugen en ver
leiding is.
Ieder weet, dat de laatste volksraadple
ging voor christenen ten doel had, stellig de
wet Schollaert te eischen, zooals het voor
onze tegenstrevers de gelegenheid was, die
wet te verstooten en vooral de Belgen, zelfs
voor de katholieken de onzijdige school
vooruit te zetten.
Voor gelijk doel moest M. Daens samen
met de katholieken optreden. Zulks was
het middel om te Aalst de wet Schollaert op
heel de lyn te doen zegevieren en de onzij
dige school te verpletteren.
Hij kwam op met eigen lijst, handelende
als antikatholiek Wie niet met mij gaat
is tegen mij, staat ergens geschreven.
Op 22 streed hy nogmaals zonder de
minste bekommering om de christene school.
De ballot teering ven 29 zou hem, de daen
sisten zonneklaar afschetsen. Geene demo
craten waren in het speleen katholiek en
een liberaal stonden tegenover elkander in
het strijdperk. Liberalen en socialisten voeg
den zich samen, en de katholieken konden
niet twijfelen, of de daensisten zouden hun
nen kandidaat ondersteunen, hetgeen voorop
door eiken rechtgeaarden mensch aldus ge
oordeeld werd. Helaas, de stembus riep dit
verpletterend verraad uit De daensisten
hebben als één man met liberalen en socia
listen tegen de katholieken gestemd.
Hadden de daensisten zich onthouden, met
wit te stemmen, men zou nog hunne hou
ding aanvaard hebben, Maar neen Bara-
bas, niet Christus moest vry we.7en De libe
ralen, een oud officieele onderwijzer, vaan
drig der ongelukswet van 79, dat was
hunne man
Dank God, daar is het masker gevallen
De woorden Wij vragen de christene schooi
zyn in bankbreuk! Christenen zyn de daen
sisten niet
Welk beteekenis heeft hunne stemming
1) Zy zjjn ingelijfd by de liberalen en soci
alisten, by antiklerikalen.
2) Zy verstooten de wet Schollaert, die
aan katholieken eene christene school en
aan niet geloovigen een onzijdig onderwijs
verzekert, en volle gelijkheid handhaafd
naar de GrondwetDe godsdienst is vry.
En Alle Belgen zyn gelyk voorde wet.
3) Indien zy onze tegenstrevers aan het
bestuur hadden kunnen brengen, wat zou
in Aalst gebeuren
a) Onze goede aangenomene scholen zou
den door officiëele vervangen worden, tyj
het eindigen van het contract
b) De liefdevolle zusters zouden zoohaast
mogelijk plaats maken voor wereldlijke
ziekendiensters
c) Al wat katholiek is zou belaagd wor
den.
En ware onze meerderheid ter Kamer nog
wat geringer, zoodat het in hunne macht is
over 's Lands lot te beschikken, hunne
stemming getuigt het, zy zouden het be
wind aan de katholieken ontrukken, om het
aan socialisten en liberalen over te leveren
En dan zouden de Daensisten
1) België, evenals Frankrijk en Portugal,
aan godsdienstvervolging overgeven
2) Door eene onzijdige wet alle geloof uit
de scholen bannen
3) Noodzakelijk mee helpen aan de socia
listenleer, allen eigendom grond, mijnen,
fabrieken, huizen, zonder vergoediüg aan
den Staat brengen het godsdienstig en het
wettelijk huwelijk afschaffen het huisge
zin vernietigen kinderen en volwassenen
tot slaven van den Staat maken het ko
ningdom omverwerpen het verarmde land
aan wanorde en woeling prys geven en
misschien de tusschenkomst aer mogendhe
den veroorzaken, en onze duurbare onaf
hankelijkheid doen verliezen
Hunne stemming heeft r0k den titel De
mocraten of Volksvrienden uitgewisolit
inderdaad, beminnen zij wel het volk, die
het ten ondergang voeren? Zij houden op
te bestaan Christen zijn zij niet Democra-
tene zyn zij evenmin!! Zij verklaren zich
socialistliberaal.
Voor ons katholieken, kan geen misgreep
meer mogelyk zyn wij zien klaar waar het
Daensism heen leidt. Het heeft, tegen den
catechismus, de verkeering met Gods vijan
den niet vermeden, maar gezocht het is
er mede gevallen, vereenzelvigd.
Vroeger hebben zich veel katholieken la
ten verleiden door den vergulden naam van
Christen Democraten.Voortaan zyn er enkel
twee gezindheden in ons arrondissement en
ja» in België, namelijkKatholieken voor
godsdienst, koningdom, wettig huisgezin,
eigendom en socialisten-liberalen, samen
kerkvervolgers, republikeinen, afbrekers
van huisgezin en eigendom, onwentelaars.
Wanneer zij voor de Meikiezingen
hunne valsche waar honigzoet zullen
aanbevelen, sullen wij, katholieke buiten
lieden, hen onthalen bij het ordewoord
Weg, Huichelaars Weg socialisten-
liberalen Weg onheilboden Leve de
waarheid Leve katholiek
Wanzele, 4 Nov. 1911.
L. De Smet.
Gepensioneerd Hoofdonderwijzer
Gem eenteraadslid.
Het schuim van een razende hond
is voldoende om er velen razend te
maken, en zoo is deze potsierlijke
De Smet besmet met Volksstemme-
kens razernij.
O, Go-DeSmet Go-De Smet, gij
hadt in 't paleis des konings moeten
wezen, toen de liberalen er werden
ontvangen en door onzen vorst ge
raadpleegd gij hadt te Gent moeten
zijn toen de socialistische schepen
Auseele in dezelfde koets reed met
den katholieken dienstdoenden burge
meester Siffer, vriend van den bis
schop. Gij zoudtte Brussel in de groo
te bankhuizen moeten zijn waar de
rijke katholieken met liiberalen en
socialisten aan de groene tafel zitten.
Maar dat alles gebeurt te Brussel,
te Gent, te Aalst, waar de menschen
van deugd en ondeugd een ander be
grip hebben, dan de troepen van Go-
De Smet van Boeillon van Wanzele.
Laat eens 'nen Hymans, 'nen Van
den Velde, 'n pastoor Fonteyn naar
Wanzele komen, Go-De Smet en zijne
aanhangers zullen er ne gang mee
gaan de brave fanatieken, die de
christelijke liefde anders verstaan dan
wij, zullen wellicht met knuppels en
steenen de leering van den Zalig
maker in praktijk stellen en de god
vruchtige kluchtige Go-DeSmet van
Boeillon zal liberalen, socialisten en
daensisten op denzelfden blok tot kip
kap malen om er saucissen van te
maken voor de naaste herkiezing van
den groenen paus Woeste.
In 1912 zullen dc klerikalen hunne
matten moeten oprollen en dan zullen
wij den nieuwen kruisvaarder, Go-De
Smet van Boeillon, aan 't hoofd van
eenige heetekoppen en Boxers van
Wanzele en andere christelijke streken
op zien rukken naar Brussel, om de
ketters, schismatieken en geuzen te
tuchtigen tot meerder eer en glorie
van den God van Wanzele.
Brrr we schrikken er reeds voor