naturalisaties.
De Millioenendans
De ontvoogding der Boeren
Men moet hier een mensch volgen, niet
omdat hy braver of deugdzamer is dan een
ander, maar omdat hij meer macht heeft.
En deze slavernij bestaat zelfs bij de ge
goede burgery.
De edele fierheid van te strijden met open
vizier, zonder vrees, wat er ook van moge
komen omdat men overtuigd is,dat dit of dat
de waarheid is. dat mag men hier in onze
Vlaanderen niet kennen.
'tJuk der ryken en ongelukkiglyk ook
der priesters misvormt langs om meer 't ze
delijk gevoelen in Vlaanderen.
't Is droef om bestatigen, maar'tis toch
zoo.
En mag; dat liIIJvon duren
Vele,onzer lezers zullen ons antwoorden
Xeen,
Maar wat gedaan
't Is wel goed en waar wat gy zegt,
doch de katholieken zouden ons ruinee-
ren, zy zouden ons met vrouw en kinde-
ren van ons brood berooven.
c< De gestadige verdrukking heeft van
onze Vlaanderen het land gemaakt van de
schijnheiligheid, den laster, de overdra-
gerij, den achterklap en de morale, de ze-
delijke lafheid. En wat kunnen we er
tegen f
't I» waar 1
Doch eens zijt ge toch vrij,
menschen
In 't kieskamertje
Dopt dA&r voor de liberalen en
zwijgt dan dat ge zweet
Dat is 't. EENIGSTE middel om een
vrijzinnig ministerie aan te helpen en om
zich aan die bloedige wraak der katholieke
kleppers te onttrekken.
Men onthoude het
Als een huis dreigt in "te vallen, omdat
de grondvesten te zwak zijn, wacht men
van dat huis af te breken, tot wanneer men
het met kroten mot op het hoofd krijgt
Het klerikaal kraam isgansch rot. Het
moet in 't belang van het openbaar welzijn,
in 't belang van iedereen afgebroken wor
den.
Aan 't werk dus, menschen, aan 't werk
en gezorgd dat een schooner monument
v grijze op de plaats waar eens het klerikaal
bedriegerskraam zal gestaan hebben
weeral 'n gnnsche vleet klooster
lingen die ons uit Frankrijk zijn
overgekomen
WAAROM?
Om 't geloof aan te prediken
Veeii Want zc verstaan geen
Vlaamseh en In de Walen wil men
er niet van
WAAROM DAN
Om te politieken Ook nietZe
zijn nu nog te groenLater zullen
het wel 3 en A stemmers worden,
maar daarvoor Is er nog tijd
ZIEHIER WAAROM»
Om onze belglsche onderwijzers
en onderwijzeressen *t vleeseli van
hun teiloor te pakken, om In hunne
plaats te kruipen. Om geld te zuigen
uit de Staatskas en 't Staatsonder
wijs te klerikaliseeren. (Ze zeggen
het zelf in hunne aanvraag t... Om
als onderwijze»*, te kunnen genie
ten van eene jaarwedde, schrij
ven ze)> Zoo, wat heteekent dat
Eenige dier mannen nu die vra
gen om llelg gemaakt te worden
M. Andrè, geboren in Frankrijk,
kloosterling te ElseneMej. Beciujault, ge
boren in Frankrijk, schoolsurveillante
enziekenoppaster te Saint Remy (zonder
ling, eh Mej. Beanjeu, geboren in
Frankrijk, onderwijzeres te St-Joost-Ten
NoodeMej. Bon, geboren in Frank
rijk, onderwijzeres te VorstMej. Bonnefond,
geboren in Frankrijk, kloosterlinge te
Croix-lez-Rouveroy Mej. Baudanne, gebo
ren in Frankrijk, onderwijzeres te Vorst;
Mej. Faglin, geboren in Frankrijk,
kloosterlinge te Kain Mej. Laroche, gebo
ren in Frankrijk,onderwijzeres te Seneffe,
Mej. 0/iw'«r, geboren in Frankrijk, on
derwijzeres te Cheratte, enz... enz... een reeks
van Aalst naar Hofstade.
Allemaal geboren in Frankrijk»!
Zijn ze daar dan zóo slecht Neen, De
Volksgazet heeft het in menig artikel
reeds bewezen.
Ze worden daar behandeld met
eerbied, zooals het betaamt.
Maar ze moeten daar den leering
van Christus verkonden, zooals
Christus het destijds zelf deed, t t.z.
ooi moedig, onopgemerkt en op hun
ne eigen kosten,
EIV ZIEDAAR!,,.
Ze hebben zij liever kluiten
Gewillige armoede is maar
voor de onnoozelaars
Nog zoo dom niet, <*h Roerkcns
Geene kiezing gaat er voorby of de kleri-
kalen komen met het een of ander strijd-
paardje voorden dag. waarmede zij in ser
moenen en meetingen bovenarms schermen
om de arme, onwetende drommels eenen
heiligen schrik op'het lyf te jagen.
Nu eens zyn het de Framassons, die de
kerken zullen sluiten en den godsdienst ver
volgen dan weer zyn het die vreeselijke
socialisten, welke de eigendommen zullen
verdeelen en tot de boeren zullen zeggen
a Ah. gij hebt twee beestjes op stal
Hewel wy zullen paarten het beste voor
ons en het andere voor ui... en anderen
onzin meer.
Maar men vindt dat die liedjes reeds
teveel afgezaagd zijn. Gelijk op het pro
gramma van cirk en cinema, moeten er ge
stadig andere deuntjes op de orgels gezet
worden. En die nieuwe deuntjes voor dit
jaar zijn De c< Kloostervervolging en de
Schooloorlog
Kloostervervolging I... Zou men waarlyk
niet zeggen dat die uitgemergelde paterkens
en die dutsekens van maseurkens in ons
Landeken van Belofte, groot gevaar loopen,
net als een boestering over 't vuur, geroos
terd en gebraden te worden om met hun vet,
wagensmeersel te maken
Kloostervervolging Maar, lezers toch,
kijkt eensin 't ronde.
Overal, tot in de nederigste dorpjes toe,
ryzen als paleizen, de kloosters uit den
grond Een boer, die met een huisgezin
felle zoons en knappe dochters, zyn leven
lang van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat, wroet en scharrelt en spaart, is tevre
den ais hy eindelijk eigenaar van zyn boer-
deryken kan geraken.
Voor de kloosters lijdt dit zooveel last
niet. Eene oude kwezei vermaakt bij testa
ment een huis. Een paar paterkens of zus
terkens komen, o heel nederig, heel armtie
rig er hunnen intrek nemen... Maar 10 jaar
later prykt er op dezelfde plaats reeds een
grootsch en prachtig paleis, met vensters bij
dozijnen, omgeven met sierlyke hovingen
en lachende boomgaarden.
Van waar kwam dit geld Kunnen zij
meer mirakels doen dan die boer Och
neen 1... 't, Is omdat zij toch zoo vreeslijk
vervolgd worden 1. Vervolgd en er toch
machtig en rijk op worden en gansch het
dorp beheerschen zie dat klinkt zonder
ling, hé P
En wilt ge nu weten hoe de kloosters ver
volgd worden Mijnheer Cnudde heeft den
moed en het geduld gehad, volgens officiëele
bewijsstukken, eens bijeen te rekenen hoe
veel de kloosters, van 1884 tot 1912, uit de
Staatskas hebben geput
Raadt eens De som is zoo fabelachttg
groot dat veleD onder u ze in cyfers niet
zouden kunnen uitspreken
Tweehonderd twintig;millloen!
Zet goed uwen nausnyper op 'k herhaal
nogmaals
#*0,000,000 frank de centiemen
zyn voor den garQon
En laat u niet wys maken dat die cyfers
zoo maar lichtzinnig zyn uit de lucht gegre
pen. Neen zij berusten opofficiëele stuk
ken door het klerikaal goevernement zelf
afgekondigd
Vrienden Lezers, hebtge zoo eventjes eens
nagedacht wat dit wel is 220 millioen
Een frankstuk weegt gram Dit cadeautje
van 220 millioen, zoo mild aan de kloosters
geschonken, zou eenen hoop frankstukken
uitmaken van 1,100.000 kilogrem één mil
lioen en honderd duizend kilogram) en er
zouden 110 dubbele wagonsnoodig zyn
ieder met een draagvermogen van 10,000 k.,
om deze kolossale som te vervoeren.
Wat al ïchoone, nuttige dingen zou men
niet kunnen verrichten, met dergelijke
fortuin
In Engeland, in Frankrijk, in Holland,
krygen de oude. afgesloofde werklieden
een pensioen van 1 frank daags. En hier,
in ons Kloosterland, enkel 9 centenjuist
genoeg voor den kost van een straathondje.
Neen, geen geld voor dit alles I... Maar er
waren 220 millioen of VIJF volle trein-
vrachten zilverstukken voor de kloosters.
En zeggen dat ze dan nog vervolgd wor
den
Maar met die 220 millioen is de on ver
zaad bare eetlust der kloosters nog meer be
vredigd. Nu wordt er ferm doorgewerkt op
dat al de broerhens en maseurkensdie
school doen, op den hoop toe nog een pen
sioen zouden krygen ten laste van den Staat.
En dat pensioen zal er kortelings nog ko
men. Men eischt niet dat zij een diploma en
geleerdheid bezitten. Een drietik of een
kapje op den knikker, eenige ellen laken om
de schouders, een dozijn leerlingen en de
zaak staat klaar. Laat uwe zonen en uwe
dochters maar studeeren tot hun 20jaar!
Laat ze maar 4 jaar normaalschool doen 1
Zij blijven op de klavers loopen. Geene we
reldlijke onderwijzers of onderwijzeressen
meer maar.... overal paters en nonnen
Het wordt hoog tyd dat daar een einde
aan komeOns land wordt uitgezogen door
die kloosterplaag. Handel, nijverheid, for
tuinen, goederen, onderwijs alles zal wel
dra in hunne macht wezen.
Aan u, kiezers, daar eens ernstig over na
te denken en met de aanstaande kiezing
zonder aarzelen gedopt voor de liberale
lijst
Daar alleen ligt de redding, de verlossing
Geachte Confraters.
In vroegere artikels heb ik bewpzen het
geringe dat het katholiek gouvernement ons
gedaan heeft. Nu wil ik spreken over de
noodwendigheden van het leven en over
onzen maatschappelijken toestand voor het
land.
De levenswyze onder alle opzichten en in
alle standen is veranderd en iedereen
tracht volgens vermogen zyn lot te verbete
ren. Alleenlijk en ongelukkiglijk het boe
renleven moét hetzelfde blijven. Heteenig
verzet dat de boer zich mag veroorloven is
den Zondag achter de mis eenige pintjes bier
of druppeltjes te drinken zoo de tyd het toe
laat, en in stilte onder getrouwe vrienden
de piditieke sermoenen van den pastoor be-
oordeelen. Dan zich huiswaarts begeven en
weeral eene gansche week gaan sparen en
garen om de twee eindjes van het jaar aaD
een te knoopen.
Mijnheer Woeste vindt dat dit verteer en
vermaak nog te groot is en zegt dat de boe
ren nog gematiger moeten leven en denkt
O