Kandidaten Van den Bruele T™ Collectivisme en Communisme DEMO CR A TISCHi ORGAAN Onze beschermers aan 't werk centiemen Achtste 1 aar. N nummer Hoofdopsteller A-. Zanden Bruele der Christene Volkspartij voor 1912 Plaatsvervangers STEUNT ONZEN STRIjÜ VRIJ BESTAAN HOOGER LEVEN NSCïVJJVINGliN VOORAF TE BETAt« o'maanden 3 maanden 1.00 Men schrijft in ophet blad in alle postkantoren des landt ij de brievendragers en op Het bureel, .^,,^„^,1, „„rzocht is zich te wenden voor alles wai| stuur, annoncen of redaktie betreft. rtC^rijver is verari woordelijk voor hetgene hij ter optt'e in het blad inzendt. Men sture alles voor Dondeidagmtiicrag naar het bureel Desp '.eerstraat. 9, N1NOVE. VOOR DE KAMER DA ENS PIETER Volksvertegenwoordiger en Raadslid Aalst VAN DEN BRUELE O Drukker, Dendörhautem. A. GHYSSELINGKX CEL Advokaat, Raadslid, Aalst. HAELTERMAN ALOIS Handelaar, Raadslid, Aspelaere. MEERT MARINUS Landbouwer, Aalst-Mijlkeke. VAN DEN BRUELE ALBERT GHYSSELINCKX CELESTIN HAELTERMAN ALOIS VANDERPOORTEN EUGEEN Landbouwer, Apppelterre. k\aïldiJaai VOCT tJ j Sctftfi&t M. RUBBENS, Burgemeester. Zonnegem. Onze jeugdige vriend, Albert Vanden Bruele, is op heden het mikpunt der laffe aanvallen van wege onze politieke tegenstrevers. En wie is Vanden Bruele Hij is een kind des volks, uit de kleine burgers klas gesproten, levend met en in het volk en die de verzuchtingen en betrachtingen kent en be grijpt van dat volk hij is een man met taaie wilskracht, met breede gedachten en een vlugge geest. Zijne kranige artikels, waarin hij onophoudend ten strijde trekt voor het gekrenkte volkenrecht, de behouders afzweept en het onrecht aan den schandpaat spijkert, het arme diep gevallene en vernederde volk van Vlaanderen, voor wien hij alleen leeft, den weg der redding en der verlossing aanwijst, het hoop en moed inspreekt met het te wijzen op betere dagen en op een reiner hooger leven, hebben voor hem eerbied en ontzag afge dwongen, zelfs bij zijne tegenstrevers, en sym pathie en genegenheid verwekt bij zijne talrijke vrienden en volgelingen. Hij is ook een flink redenaar, zijne gemakke lijke spreekwijze, de gepastheid zijner uitdruk kingen, zijne geestige zetten, houdt het volk aan zijne lippen geboeid, zelfs de tegenstrevers staan in bewondering en meermaals heb ik de ge tuigenis uit hunnen mond gehoord Vanden Bruele is geene kat om zonder handschoenen aan te pakken. Toen 8 jaar geleden, den ziekelijken toestand van onzen betreurden De Backer hem belette den kiesstrijd mede te maken, kwam Vanden Bruele voor de eerste maal op het tooneel. Hij door kruiste met Pieter Daens gansch het arrondisse ment. Het afsterven van De Backer was voor hem een harde slag. onzeggelijk rampspoedig ook vcor de partij. De comedie rond dit lijk, de schan- dige uitbuiting dier dood, deed zijn hart trillen van verontwaardiging, het vuur dat smeulde on der de assche en heviger sprong hij vooruit en hielp den strijd richten tot den volledigen zege praal. Onvermoeibare werker, die nooit rust kent, bleef hij werkzaam, hield een waakzaam oog op het vijandelijk kamp en bespiedde hunne minste bewegingen. In 1908, toen de kreet ging overal Daens kan niet meer herkozen worden was hij aan de spits der beweging en wij mochten ons verheugen in den schitterendsten triomf, die ooit onze partij heeft behaald, en die haar in 't arrondissement op vaste grondvesten heeft gesteld. Wij zien hem altijd evn werkzaam in 1910 ir. den strijd te Brussel, altijd den eerste, altijd den laatste. Wij mogen terecht zeggen, Vanden Bruele is eene edele figuur, die onwaardeerbare diensten aan de partij heeft bewezen. Als het er spookte en zoo zwart uitzag, de par tij verscheurd in haar schoot, zien wij hem aan 't werk dag en nacht, een congres samenroepen te Denderleeuw, een reglement samenstellen om de eenheid te herstellen tusschen de verdeelde 7 ^rwa.geen gem akkelijk werk, doch waarin hij teenemaal slaagde Op het congres re Aalst over de schoolkwestie, was nog eens aan Vanden Bruele de reuzentaak opgedragen. Hij kwijtte zich ijverig van dien plicht en trok uit dezen politieken warboel der schoolwet eer juist en welgepast voorstel, dat ten andere ieders bewondering wegdroeg. Toen verleden zomer, onze partij en M. Daens laffelijk wierd aangevallen en het klonk over huis en veld Verraad Verraad was het no,; eens Vanden Bruele die Daens en de partij wreekte in een tegensprekelijk debat met gezel Nichels. De uitbreiding der partij, daarin heeft hij een reuzenaandeel, de inrichting van den arrondisse- mpnfehnnd is.ziin werk. Die bond telt reeds om trent 200U leden, tal van groepen hebben hun ont staan aan Vanden Bruele tc danken, hij is overal daar waar den plicht hem roept om eene behulp zame hand te reiken. Da' hij de genegenheid van zijn volk heeft ver overd dat bewijst ten overvloede de stemming in den poll, waar hij bijna met algemeene stemmen tweede effektieve kandidaat en eerste plaatsver vanger is verkozen. Hij is daar de rechte man op de rechte plaats, en dat willen alle demokraten. Ik zegde in het begin van mijn artikel dat hij daarom het mikpunt is der aanvallen onzer tegen strevers, Wat werpen zij er tegen op Dat hij te jong is en te zwak om dergelijke plaats te bekleeden. Te jong Wat armzalig argument, jong zijn doet niets ter zake, maar man zijn dat is alles en dat is hij. daarvan zijn overvloedige bewijzen, 't Is juist omdat de tegenstrevers hem aanzien als man dat zij hem het meest aanvallen, 'ten zijn de slechtste vruchten niet waaraan de wespen knagen. Ware het den ontslaggever Dumont ge weest dié mistevreden is, omdat den poll in zijn juist oordeel Vanden Bruele voren plaatste, die aanvallen zouden niet op het hoofd van den twee den kandidaat zijn gevallen omdat er daar gemis was aan man zijn. Daarom zullen alle mannen die het wel meenen met het volk en willen medewerken voor zijne ontslaving zich dichter rond hem scharen en strij den meer dan ooit om hem zegevierend uit de stembus te halen en hem benevens M. Daens naar de Kamers te sturen. Vooruit, mannen eendrachtig vooruit, ter overmeestering van den tweeden zetel A. J. D'HAESELEER. 't Was op twintigste Maart negentien honderd twaalf, na het bespreken der dagorde voor de kamers kv.am onze volks vertegenwoordiger Daens tusschen en vroeg een dag voor de bespreking van zijn voorstel tot vervroeging der kiezin gen ten einde de franschmans toe te la'en hun recht uit te oefenen met aan de kie zing deel le nemen. Liberalen en socialis ten st nden onze volksvertegenwoordiger ter zijde en vroegen de v<-rvroeging. Doch geen katholiek roerde. Allen bleven ral oos en t geen AANKONDIGINGEN IN HET BLAD Gewone aakondigingen volgens overeenkomst Kleine annoncen eenmaal verschijnend 0,50. tweemaal 0.75 Viermaal lfr. Verdere verschijning 0.10 per ''eer spr dat oncb£die de minister diorf verklaren tienduizet d kiezers waren Go,ooo franschmans 'f 1 Om een S voorbeeld te geven zal ik mijne genoi1 'e nemen. Op de 75 franschmans iijks uiton7e gemeente vertreaken 5d kiezers dus meer dan de twee en dan durven zij van lo,ooo iti om hunnen politieken diefstal verbloemen. willen wij ons even eens een olik bezighouden om te zien of wij au de andere kiezers onrecht ver die j; zijn derd spre wat N oogt min dilbj 6 reerst wij betalen vo^r rechtstivek- sch» j n onrechistreeksch1 belastingen en kwij. 1 onze plichten jegens het vader land/ n zake krijgsdie nst. Mj nog, het zijn de franschmans die jaaiijks 25 tot 30 millioenen naar Vlaan- derej >rengen die groniei det Is te rechte komj in den zak van den kleinen bande laa I i wij mogen zeggen, liet is dank aan de jjansehrn'Hns Jat de kleinhandel r.p den buir.-n blijft bestaan. Terwijl do groote land"xiwers alles van hunne bonden ne mer} van Leuven en elders deze kunnen kom uit betalen en zyn verre uit de bes te ki eten wijl men ons van tijd tot tijd moe krediet geven, en omdat zij hunne 0"n r onv^n dranr i, kriigftn ze twee of drie stenimek-ns Omdat, zeg gen die zonderlinge katholieke heeren de grondwet het zoo wilt, en zij had- d- n maar recht le staan om dit te veran deren'. Wat dunkt u, werk broeders van onze beschermers van Aalst en Gent Eens recht staan was hun te veel en dat durft zich beechermlid noemen van de franschmans. Dan vindt men nog werk lieden die in «h* handen plakken als zulke jannen op kiesronde komen. Doch zag men in Amerika niet dat de slaven in opstand kwamen als men hnn de vrijheid schonk Des moeten ons hier enkele uitzonde ringen niet verwoi doren men ziet hier aan dat onze bestuurders hun eenig doel is niot de rechtvaardigheid noch waarheid, maan kost wat kost aan het schotelken te blyven zitten. Zij mogen gcene vrije mannen lijk de franschmans tot de kiesbus laten, het moeten kruipers zyn. En zulke mannen spreken in naam ran Ilem die om de menschen uit de slavernij te verlossen ziju leven op een kruishout liet. Wat ellendige kluchtspelers Napo leon deed zijne kurasbiers opofferen bij den slag van Sedan om den aftocht van zij', hger le dekken, en hier in Belgie moeten de franschmans geslachtofferd worden om onzen bewaarderboel te red den in zijnen aftocht naar den dieperik. Op werkbroeders, en propaganda ge maakt zoolang wij in Belgie zullen zijn, in herbergen, op veld en vergaderingen en doet aan uwe makkers de handelwijze van Woeste, De Sadeleer, Moyersoen, Verhaegeu, De Gbellinck en Maenhout kennen zoo zullen wij weerwraak nemen tegen onze verdrukkers en hun leeren dat zij niet ongeloond zullen blijven voordien stemrnenroof op 60,000 Vlamingen ge pleegd. Storm op de vijanden en verklikkers der franschmans storm op het vermolmde kraam Storm op de stemdieven. In Juni aan de deur C. DETROYER. Hoe dikwijls spreekt men deze twee woorden niet uit 1 En nochtans hoevelen weten er de juiste beteekenis niet van Hoevelen verwarren ze niet met elkan der, gebruiken ze het eene voor het an dere. Daarom is het nuttig, voor ons bijzon derlijk, om wat ons van de socialisten, die di xu leer verdedigen, onderscheidt in het licht te brengen. Vermits het ideale collectivisme slechts het gemeenschappelijk samenbrengen be oogt van voortbrengingsmiddelen mynen, landbouwgoederen. fabrieken, enz.), breidt het communisme dit princiep uit tot aan de terbrvikingsmiddslen (kleede ren, meubelen, voedsel, enz Dus het communisme zon mg t teene algemeene verdeeling van alle voorwerpen voeren. De eigenaar zou zijn huis. zijn veld, zijn geld. alles overlaten aan <lgemeente (commune). Geen byzonder eigendom meer. Men ziet gemak kei yk het onmogelijk karakter van zulke leering, wijl het !=!- V ir 2.1 y'«ktijk X br. ngen. Wie zou aanvaarden geheel ont bloot te worden, en zelts van degoederen, -lie h(j door zyn werk, zijn zweet en offeringen verworven heeft, laten beroo- ven Daarom is het communisme, dat nochtans sedert eeuwen in de gedachten bestaat, nooit gelukt. Enkel de Cénobi- ten voor J. C., en na J. C. zekere gods dienstige kloosterorden hebben het in practijk kunnen brengen. Maar dit waren maar alleenstaande groepen die overigens op het celibaat gegrond waren, dus zon der familie te vormen en te onderhouden. Daar zijn maar enkele uitzonderingen en deze buiten de maatschappij. Ook telt het communisme inaar eenige partijgangers me r. Na de fr&nsche om wenteling van 1789 trachten Lebeuf en degenen die men gebeeten heeft cores- pira, trou des égaux het in te richten, maar mislukten geheel. Op dit oogenblik is het vooral het collectivisme dat bespn.ken wordt. Het groote yersohil met he'communisme is, zooals ik hierboven zeide, dat, zoo het nog de eenmaking der voortbrêngings- middelen wil, dat niet meer vraagt voor de verbruikingsmiddelen. In *t collectivisme mogen de stoffelijke dingen toegeëigend worden, n het voor werp van bijzonaereneigendom zyn,maar op voorwaarde door het werk verkregen te zijn. Hierin is het collectivisme in het geheel niet tegen rechtvaardigheid toch tegen d mensclielijke natuur. Niets in de geschiedenis van het menschdoin zou het kunnenveroordeelen. Maar het collectivisme bevat een twee de princiep, namelyk gelijk loon voor al len, als grond nemende het sociaal uur des werks. Hier is het vatbaar voor kritiek; het is het meest in net oog springend gebrek van dit. stelsel. Het komt inderdaad uit een valsch begrip van demenschelijke na tuur. Iedereen moet het verschil bestatigen tusschen de bekwaamheid der menschen Onderling. Moet er dan daarmee geen rekening gehouden Worden, en de onb kwamen dezelfde loon betalen als *le bekwamen De o» gelijkheden afschaffen, z-gt Lame- nais (Verleden en T okomsf des Voks), dat zou zij:, de maatschappij vernielen die bestaat door dc verscheidenheid der bekwaamheden en neigingen. Wie ziet

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Vrije Klok | 1912 | | pagina 1