VAN LIMBERGEN POL/FONISCHE MUZIEK MEESTERLIJK VERTOLKT STREEKGENOOT LESLIE DAOW EXPOSEERT TE RROSSEL FESTIVAL VAN VLAANREREN TE AALST «RAT RREK MOET JE NU ECHT LEZEN» KATGLIEKE FILMLIGA JUBILEERT Weekprogramma DIRK MARTENGJAAR V.T.I. AALST LAAT TUNESIE NIET LOS UW RAADGEVER VOOR EEN GESLAAGDE EN COMPLETE HUWELIJKSLIJST PORCELEIN EN GESCHENKENZAAK Leslie Dauw, Denderleeuwenaar, maar goed bekend in Aalsterse middens, heeft tot 21 september a.s. een tentoonstelling "Photo- gallery" lopen op de eerste verdieping van nummer 43 aan de Kolenmarktstraat te Brussel. Aan zijn proefstuk is de kunste naar nietwerk van hem is reeds opgenomen in het fotomuseum Sterckshof te Deume, winnaar 1970 van de grote prijs fotografie BRT/RTB, om het voornaamste naast een vijftal reeds eerder georganiseerde tentoonstellingen te vernoemen. Fotografie is voor Leslie Dauw een lijnenspel. Hij brengt geen boodschap. Hij is niet geëngageerd. Door gans het werk van Dauw loopt een leidmotief: het menselijk lichaam, en dan speciaal het vrouwelijk lichaam dat wordt ervaren als een k- ruimtelijke vorm. Dauw ziet het als een beeldhouwwerk en sommige van zijn foto's doen denken aan beeldhouwwerken van Moore. Het herleidt het menselijk lichaam tot een vreemde vestarde amorfe vorm in kompositie eventueel met een andere amorfe vorm en dit tegen een desolate achtergrond waaruit angstvallig ieder detail geweerd is. De tentoonstelling te Brussel ligt volledig in deze lijn. Onze streekgenoot plant verder een tentoonstelling te Rijmenam vanaf 28 september a.s. De kunstenaar Leslie Dauw zelf. Deze foto nodigt U op de affiche uit de tentoonstelling te bezoeken. De muziek van Martens tijd- en streekgenoten, periode van de Nederlanders die loopt van 1440 tot 1594, was in deze jaren leidinggevend. Het is dan ook gelukkig te noemen dat het Dirk Martenskomitee belangrijke muzikale evenementen plande die betrekking hebbenop Dirk Martens' tijd. Zondagavond ging dan ook in de St.-Martinuskerk het kon- cert van polyfonische muziek door, dat gegeven werd door het vokaal en instrumentaal ensemble Capella Antiqua München, voor een matig opgekomen publiek. Dit eerste koncert dat in het kader van het Festival van Vlaanderen, te Aalst door ging, had inderdaad wel een nog ruimere belangstelling verdiend. Temeer daar' het Land van Aalst in de gesi tueerde tijd, belangrijke kom- ponisten voortbracht, waar onder Johannes Ockeghem, als muziekhervormer een bij zondere plaats innam. Samengesteld als een Boer- gondische hofkapel van mid delbare grootte en met zeven tien uitvoerders, bracht de Capella Antiqua München, onder leiding van K.Ruhland, 15e en 16e-eeuwse muziek, van komponisten zoals Jos- quin Desprez, J. Obrecht, L. Compere, Isaac, C. Van Stap pen. De aanwezigen konden bijzonder genieten van de virtuositeit waarmee deze wereldvermaarde groep niet minder dan zeventien origine le of uitzonderlijke kopieën van instrumenten, bespeel den. Naast vokale en instru mentale uitvoeringen werd ook profane muziek naar voor gebracht van O. Lassus, I. De Vento en J. Arcadelt. De zeer getrouwe benadering van deze Middeleeuwse en Renaissance-muziek werd door het publiek ten zeerste gewaardeerd en ontlokte een dankbaar applaus. Iemand schrijft een boek. Die man is een schrijver. Een ander iemand geeft korte of lange tijd nadien dat boek uit, m.a.w. drukt en verkoopt het. Hij is de uitgever of de boekhandelaar of allebei. Pas nu zal ook de lezer het boek in handen krijgen, hij en zij voor wie het boek eigenlijk werd geschreven. In de theo rie is de weg van de schrijver naar de lezer niet erg lang. Maar in de praktijk is het helemaal anders. Want de allereerste die het uitgegeven boek in handen krijgt is de criticus, de recensent zoals dat heet. In maand—, week en dagbladen schrijft die criticus zijn mening over wat hij heeft gelezen. Hij vertelt je of het een goed boek is of een minder goed, een minder waardig of zelfs een totaal waardeloos boek. Hij zoekt met een nogal gewillig ver grootglas naar de fouten die de schrijver als literatuur vakman wel eens zou kunnen gemaakt hebben. Maar naar de goede dingen peilt hij niet zo vlijtig, de kwaliteiten moe ten opvallend zijn, overtui gend. En zo hoort het eigen lijk ook wel, naar de goede dingen in een boek mag je nooit op zoek gaan, die moeten je tijdens de lezing van het boek zo tegemoet springen. ft Er zijn natuurlijk wel critici die spijkers op laag water zoeken, of die bij de ene geen fouten willen zien en bij de andere dan weer gaan mugge- ziften. Maar al bij al, als een criticus zegt OK, het is een boek dat waarde heeft, dan hééft het ook waarde en dan moet je het beslist lezen. Toch hou ik niet erg van die echte, degelijke critici. Ten minste, als ik me in de plaats stel van mensen die een boek willen lezen om er een soort geestelijke deugd aan te bele ven, om er een stuk schone ontroering in te vinden. Want ik vind dat men een boek moet lezen en beoordelen met zijn hart. Schoon is schoon omdat ons hart het ons zo leert, niet omdat wij voor en tegen netjes en geduldig op een schaaltje hebben afgewogen. Zo zullen wij hier voortaan, week voor week, over boeken praten. Met ons hart en met ons gezond verstand en onze zin voor waardering van het goede. HET DWAALLICHT Willem Elsschot met zijn ware naam Alfons De Ridder, 1882—1960 is wellicht de meest zakelijke verteller die wij ooit in onze literatuur hebben gekend. Een zakelijk heid die af en toe verschalkt wordt door een po"etisch moment in de beschrijving, of door een langdurige glimlach. Zo heb je Willem Elsschot helemaal een schuchtere, een verlegene, een gedesillu sioneerde man die zich ver bergt achter een zakelijke taal, zonder franjes en zonder woelwaterig doen. "Het dwaallicht" is een van zijn laatste werken. Een no velle die vandaag is verfilmd en grote belangstelling geniet. Een dwaallicht is een verkeer de leidsman. Laarmans ver vult precies die functie in het boek. Het gebeurt allemaal erg onvoorzien. Ontstemd over het kille, miezerige no vemberweer, besluit hij voor één keer niet naar zijn stam kroeg te trekken, doch recht streeks de tram te nemen naar zijn thuis, ergens in Antwer pen Voor het eerst sedert jaren, zal ik ditmaal naar huis gaan, waar mijn ontijdige intrede beschouwd zal worden als een stap op de weg die naar inkeer leidt Het lot brengt hem echter bij drie scheepslui uit Afgha nistan, die vruchteloos het huis zoeken van een zekere Maria Van Dam, een matro- zenliefje dat hen heeft uitge nodigd. Als een soort mens van goede wil laat Laarmans zijn plannen om regelrecht naar huis te lopen varen en begeleidt hen naar die "vreemde" Maria Van Dam. Vreemd is het alles inderdaad, want het meisje blijkt volko men onvindbaar, alle moedige omzwervingen van het viertal doorheen het avondlijk Ant werpen ten spijt. Ali de enige der bootslui die met Laarmans in moeizaam Engels converseren kan legt zich tenslotte met oosterse wijs heid en berusting bij het onvermijdelijke neer "Ali heeft alles begrepen want hij bedankt mij voor al de moeite die ik mij onge vraagd gegeven heb. Naar Maria informeert hij niet eens meer, zó zeker is hij ervan dat hij en zijn vrienden het beloofde land nooit zullen betreden. Hij krijgt zijn glas en doet een flinke teug om haar als definitief door te spoelen. Met die misterieuze Maria Van Dam zal ook de lezer dus geen kennis kunnen maken. Daarvoor moet je naar de filmzaal, daar verschijnt zij wél op het doek, net als de argeloze Laarmans en de drie bootslui uit Afghanistan. Maar daar mist men dan Willem Elsschot. En daarom moet iedereen "Het dwaal licht" zeker lezen! F.J. VERDOODT Met het seizoen 73-74 bestaat de Katolieke Filmliga-Aalst 25 jaar. Het was inderdaad in 1949 dat op een vergadering met eenendertig afgevaardigden van alle parochies besloten werd, opnieuw met een positieve filmaktie te starten in de stad. E.H. Weyn en Herman Blendeman werden respektievelijk als voorlopig aalmoezenier en sekretaris aangesteld. Met een eerste filmforum in het Groen Kruis kwam de werking op gang. Dit ene forum werd geleide lijk aan een reeks, eerst in de St.-Jozefskring, later in de andere parochiezalen. Dr. De Loof was intussen ook voor zitter van de jonge afdeling geworden. Later zorgden Pater De Witte zaliger, Mej. A.M. Kieckens en Jan Kie- ckens voor een hoger peil van onze vertoningen en werd ook volledig op 35 mm-pro- jektie overgeschakeld in de zaal van het St.-Jozefskollege. Thans zorgen Pater Janssen, Willy Verbestel, Guido Triest en Jan Van den Boore voor een oordeelkundige en rijke keuze van forums en verzorgt sekretaris Blendeman nog steeds het materiële werk daarvan, bijgestaan door nog enkele medewerkers o.m. J. Limpens en Karei Van den Bossche. Tijdens die vijfentwintig jaar werd heel wat gepresteerd en Aalst mag terecht fier gaan op zijn filmliga-afdeling. Samen met St.-Niklaas is het de enige afdeling die een dergelijk niveau bereikt. Vanzelfsprekend wordt dit jubileum gevierd. Allereerst is er op zondag 23 september om 10 uur een plechtige dankmis in de St.-Martinus kerk, waarna om 11 uur ontvangst op het Stadhuis, gevolgd door een banket om 13 uur. Een filmliga dient zjjn jubi leum op een eigen wijze te vieren en daarom biedt KFL-Aalst zijn steeds groei end aantal leden een jubi leumreeks aan. Als hoogte punt uit de filmgeschiedenis krijgen we o.m. Pantserkrui ser Potemkin, reeds op 24 september a.s., van Chaplin "City Lights", Citizen Kane, L'année dernière a Marien- bad, La Strada, Jeux inter- dits, De eenzame wegrenner, Wilde Aardbeien, De 41e, en een programma van kort films Glas, Dvoe, La rivière du hibou, l'anniversaire, Cro- mefabrie. Wie dacht dat het KFL daarmee genoegen neemt, komt bedrogen uit want al deze klassiekers vallen buiten het gewone filmforumpro- Deze week Naast de diverse tentoonstellingen in het Oud Hospitaal, het Belfort, in de Winterkapel van de St.-iviartinuskerk en de Kredietbank, gaan volgende manifestaties deze week door Zondag a.s. 9 september om 10 uur in de raadszaal van het Stadhuis, kongres van de heemkundige kring "Het Land van Aalst", ter gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum. In de Sint-IViartinuskerk eveneens op zondag a.s. om 15.30 uur het eerste concert in de reeks van drie orgelconcerten. Niemand minder dan Flor Peeters, de meest beroemde organist, nog onlangs de Koning tot de adelstand verheven omwille van zijn ontzaglijk werk op het gebied van de orgelkuituur, speelt de drie koralen van César Franck en zijn eigen liedsymfonie. Kaarten voor deze uitzonderlijke manifestatie zijn te bekomen bij Orgelcyclus St.-Martinuskerk, Postbus 43, Aalst of bij het D. Martenskomitee, Stadhuis, Aalst. Van maandag 10 tot zaterdag 15 september in de Feestzaal van het Stadhuis, gaat de tentoonstelling door van Hongaarse werken en postzegels, dit in het kader van de Belgisch-Hongaarse week. Dinsdag 11 september om 10 uur grijpt de ontvangst plaats van incunabiiisten uit binnen- en buitenland, dit in de raadszaal van het Stadhuis. s' Zaterdags en 's zondags is er steeds beiaardkoncert evenals op dinsdag a.s. van 11.45 uur tot 12.15 uur. gramma. Op de traditionele donderdagavonden in de zaal van het St.-Jozefskollege, Pontstraat, krijgen de leden en alle belangstellenden een indrukwekkende reeks films voorgeschoteldTitels als "They shoot horses", Liefde, Little big man, L'amour l'après-midi, French connec tion om er maar enkele uit te lichten zullen zeker een ruim publiek krijgen. Donderdag 20 september start de reeks met "I love you, Rose". Ad muitos annos, KFL-Aalst. Programma en verdere inlich tingen op het sekretariaat H. Blendeman, V. De Saedeleer- straat 24 Aalst. Pas terug uit Tunezië zullen de deelnemers van het VTI, aan het bouwprojekt El Haouaria wel niet al te fris en uitgeslapen de klaslokalen in stappen. Het zal hun wel geen zorg zijn. De herinneringen aan het verrichte werk liggen immers nog te vers in het geheugen. Aan het projekt te El Haouaria in Noord-Oost Tunezië, dat voorbereid was door de Internationale Bouw orde, werd gedurende de vakantie met tweemaal dertig man gewerkt. Het projekt behelsde de afbraak van vier krotwoningen om voor de bewoners ervan gezinnen met niet minder dan dertien en veertien kinderen, in de plaats een konfortabele ruime woning op te trekken. Het idealisme is echt de wereld niet uit, want alle deelnemers betaalden zelf hun vliegtuigreis, terwijl het verblijf vergoed werd door enkele firma's. De gelden nodig voor de uitvoering van het projekt werden door inzamelakties opgehaald. De beste merken samen onder één dak: Rosenthal - Val St. Lambert - Baccarat - Christofle - Limoges - Porce- laines de Paris - Eschenbach - Cristallerie de Sèvres - Top Design - Zilmeta en Zilduro - W.M.F. - Cromargan - Potstainiers Hutois - Wiskemann - Cromargan - Letang Remy - Sola Elite - Bouillet-Bourdelle - Bohème Hum mel - Alessi, enz. Organist Flor Peeters die op zondag 9 september de orgelcyclus in de Sint-Martinuskerk inzet. 9300 AALST Hoogstraat 28 Bijhuis «EMPIRE» 9300 AALST Kattestraat 73

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16