VAN LIMBERGEN
POL/FONISCHE MUZIEK
MEESTERLIJK VERTOLKT
STREEKGENOOT LESLIE DAOW
EXPOSEERT TE RROSSEL
FESTIVAL VAN VLAANREREN TE AALST
«RAT RREK MOET JE NU ECHT LEZEN»
KATGLIEKE FILMLIGA JUBILEERT
Weekprogramma
DIRK MARTENGJAAR
V.T.I. AALST
LAAT TUNESIE NIET LOS
UW RAADGEVER
VOOR EEN
GESLAAGDE EN
COMPLETE
HUWELIJKSLIJST
PORCELEIN EN GESCHENKENZAAK
Leslie Dauw, Denderleeuwenaar, maar goed
bekend in Aalsterse middens, heeft tot 21
september a.s. een tentoonstelling "Photo-
gallery" lopen op de eerste verdieping van
nummer 43 aan de Kolenmarktstraat te
Brussel. Aan zijn proefstuk is de kunste
naar nietwerk van hem is reeds
opgenomen in het fotomuseum Sterckshof
te Deume, winnaar 1970 van de grote prijs
fotografie BRT/RTB, om het voornaamste
naast een vijftal reeds eerder georganiseerde
tentoonstellingen te vernoemen.
Fotografie is voor Leslie Dauw een
lijnenspel. Hij brengt geen boodschap. Hij is
niet geëngageerd. Door gans het werk van
Dauw loopt een leidmotief: het menselijk
lichaam, en dan speciaal het vrouwelijk
lichaam dat wordt ervaren als een
k- ruimtelijke vorm. Dauw ziet het als een
beeldhouwwerk en sommige van zijn foto's
doen denken aan beeldhouwwerken van
Moore. Het herleidt het menselijk lichaam
tot een vreemde vestarde amorfe vorm in
kompositie eventueel met een andere
amorfe vorm en dit tegen een desolate
achtergrond waaruit angstvallig ieder detail
geweerd is.
De tentoonstelling te Brussel ligt volledig in
deze lijn. Onze streekgenoot plant verder
een tentoonstelling te Rijmenam vanaf 28
september a.s.
De kunstenaar Leslie Dauw zelf.
Deze foto nodigt U op de affiche uit de tentoonstelling te bezoeken.
De muziek van Martens tijd- en streekgenoten, periode van de
Nederlanders die loopt van 1440 tot 1594, was in deze jaren
leidinggevend. Het is dan ook gelukkig te noemen dat het Dirk
Martenskomitee belangrijke muzikale evenementen plande die
betrekking hebbenop Dirk Martens' tijd.
Zondagavond ging dan ook in
de St.-Martinuskerk het kon-
cert van polyfonische muziek
door, dat gegeven werd door
het vokaal en instrumentaal
ensemble Capella Antiqua
München, voor een matig
opgekomen publiek. Dit
eerste koncert dat in het
kader van het Festival van
Vlaanderen, te Aalst door
ging, had inderdaad wel een
nog ruimere belangstelling
verdiend. Temeer daar' het
Land van Aalst in de gesi
tueerde tijd, belangrijke kom-
ponisten voortbracht, waar
onder Johannes Ockeghem,
als muziekhervormer een bij
zondere plaats innam.
Samengesteld als een Boer-
gondische hofkapel van mid
delbare grootte en met zeven
tien uitvoerders, bracht de
Capella Antiqua München,
onder leiding van K.Ruhland,
15e en 16e-eeuwse muziek,
van komponisten zoals Jos-
quin Desprez, J. Obrecht, L.
Compere, Isaac, C. Van Stap
pen. De aanwezigen konden
bijzonder genieten van de
virtuositeit waarmee deze
wereldvermaarde groep niet
minder dan zeventien origine
le of uitzonderlijke kopieën
van instrumenten, bespeel
den. Naast vokale en instru
mentale uitvoeringen werd
ook profane muziek naar
voor gebracht van O. Lassus,
I. De Vento en J. Arcadelt.
De zeer getrouwe benadering
van deze Middeleeuwse en
Renaissance-muziek werd
door het publiek ten zeerste
gewaardeerd en ontlokte een
dankbaar applaus.
Iemand schrijft een boek. Die
man is een schrijver. Een
ander iemand geeft korte of
lange tijd nadien dat boek uit,
m.a.w. drukt en verkoopt het.
Hij is de uitgever of de
boekhandelaar of allebei. Pas
nu zal ook de lezer het boek
in handen krijgen, hij en zij
voor wie het boek eigenlijk
werd geschreven. In de theo
rie is de weg van de schrijver
naar de lezer niet erg lang.
Maar in de praktijk is het
helemaal anders. Want de
allereerste die het uitgegeven
boek in handen krijgt is de
criticus, de recensent zoals
dat heet. In maand—, week en
dagbladen schrijft die criticus
zijn mening over wat hij heeft
gelezen. Hij vertelt je of het
een goed boek is of een
minder goed, een minder
waardig of zelfs een totaal
waardeloos boek. Hij zoekt
met een nogal gewillig ver
grootglas naar de fouten die
de schrijver als literatuur
vakman wel eens zou kunnen
gemaakt hebben. Maar naar
de goede dingen peilt hij niet
zo vlijtig, de kwaliteiten moe
ten opvallend zijn, overtui
gend. En zo hoort het eigen
lijk ook wel, naar de goede
dingen in een boek mag je
nooit op zoek gaan, die
moeten je tijdens de lezing
van het boek zo tegemoet
springen. ft
Er zijn natuurlijk wel critici
die spijkers op laag water
zoeken, of die bij de ene geen
fouten willen zien en bij de
andere dan weer gaan mugge-
ziften. Maar al bij al, als een
criticus zegt OK, het is een
boek dat waarde heeft, dan
hééft het ook waarde en dan
moet je het beslist lezen.
Toch hou ik niet erg van die
echte, degelijke critici. Ten
minste, als ik me in de plaats
stel van mensen die een boek
willen lezen om er een soort
geestelijke deugd aan te bele
ven, om er een stuk schone
ontroering in te vinden. Want
ik vind dat men een boek
moet lezen en beoordelen
met zijn hart. Schoon is
schoon omdat ons hart het
ons zo leert, niet omdat wij
voor en tegen netjes en
geduldig op een schaaltje
hebben afgewogen.
Zo zullen wij hier voortaan,
week voor week, over boeken
praten. Met ons hart en met
ons gezond verstand en onze
zin voor waardering van het
goede.
HET DWAALLICHT
Willem Elsschot met zijn ware
naam Alfons De Ridder,
1882—1960 is wellicht de
meest zakelijke verteller die
wij ooit in onze literatuur
hebben gekend. Een zakelijk
heid die af en toe verschalkt
wordt door een po"etisch
moment in de beschrijving, of
door een langdurige glimlach.
Zo heb je Willem Elsschot
helemaal een schuchtere,
een verlegene, een gedesillu
sioneerde man die zich ver
bergt achter een zakelijke
taal, zonder franjes en zonder
woelwaterig doen.
"Het dwaallicht" is een van
zijn laatste werken. Een no
velle die vandaag is verfilmd
en grote belangstelling geniet.
Een dwaallicht is een verkeer
de leidsman. Laarmans ver
vult precies die functie in het
boek. Het gebeurt allemaal
erg onvoorzien. Ontstemd
over het kille, miezerige no
vemberweer, besluit hij voor
één keer niet naar zijn stam
kroeg te trekken, doch recht
streeks de tram te nemen naar
zijn thuis, ergens in Antwer
pen
Voor het eerst sedert jaren,
zal ik ditmaal naar huis gaan,
waar mijn ontijdige intrede
beschouwd zal worden als een
stap op de weg die naar
inkeer leidt
Het lot brengt hem echter bij
drie scheepslui uit Afgha
nistan, die vruchteloos het
huis zoeken van een zekere
Maria Van Dam, een matro-
zenliefje dat hen heeft uitge
nodigd. Als een soort mens
van goede wil laat Laarmans
zijn plannen om regelrecht
naar huis te lopen varen en
begeleidt hen naar die
"vreemde" Maria Van Dam.
Vreemd is het alles inderdaad,
want het meisje blijkt volko
men onvindbaar, alle moedige
omzwervingen van het viertal
doorheen het avondlijk Ant
werpen ten spijt. Ali de
enige der bootslui die met
Laarmans in moeizaam Engels
converseren kan legt zich
tenslotte met oosterse wijs
heid en berusting bij het
onvermijdelijke neer
"Ali heeft alles begrepen
want hij bedankt mij voor al
de moeite die ik mij onge
vraagd gegeven heb. Naar
Maria informeert hij niet eens
meer, zó zeker is hij ervan dat
hij en zijn vrienden het
beloofde land nooit zullen
betreden. Hij krijgt zijn glas
en doet een flinke teug om
haar als definitief door te
spoelen.
Met die misterieuze Maria
Van Dam zal ook de lezer dus
geen kennis kunnen maken.
Daarvoor moet je naar de
filmzaal, daar verschijnt zij
wél op het doek, net als de
argeloze Laarmans en de drie
bootslui uit Afghanistan.
Maar daar mist men dan
Willem Elsschot. En daarom
moet iedereen "Het dwaal
licht" zeker lezen!
F.J. VERDOODT
Met het seizoen 73-74 bestaat de Katolieke Filmliga-Aalst 25
jaar. Het was inderdaad in 1949 dat op een vergadering met
eenendertig afgevaardigden van alle parochies besloten werd,
opnieuw met een positieve filmaktie te starten in de stad. E.H.
Weyn en Herman Blendeman werden respektievelijk als
voorlopig aalmoezenier en sekretaris aangesteld. Met een eerste
filmforum in het Groen Kruis kwam de werking op gang.
Dit ene forum werd geleide
lijk aan een reeks, eerst in de
St.-Jozefskring, later in de
andere parochiezalen. Dr. De
Loof was intussen ook voor
zitter van de jonge afdeling
geworden. Later zorgden
Pater De Witte zaliger, Mej.
A.M. Kieckens en Jan Kie-
ckens voor een hoger peil van
onze vertoningen en werd
ook volledig op 35 mm-pro-
jektie overgeschakeld in de
zaal van het St.-Jozefskollege.
Thans zorgen Pater Janssen,
Willy Verbestel, Guido Triest
en Jan Van den Boore voor
een oordeelkundige en rijke
keuze van forums en verzorgt
sekretaris Blendeman nog
steeds het materiële werk
daarvan, bijgestaan door nog
enkele medewerkers o.m. J.
Limpens en Karei Van den
Bossche.
Tijdens die vijfentwintig jaar
werd heel wat gepresteerd en
Aalst mag terecht fier gaan op
zijn filmliga-afdeling. Samen
met St.-Niklaas is het de enige
afdeling die een dergelijk
niveau bereikt.
Vanzelfsprekend wordt dit
jubileum gevierd. Allereerst is
er op zondag 23 september
om 10 uur een plechtige
dankmis in de St.-Martinus
kerk, waarna om 11 uur
ontvangst op het Stadhuis,
gevolgd door een banket om
13 uur.
Een filmliga dient zjjn jubi
leum op een eigen wijze te
vieren en daarom biedt
KFL-Aalst zijn steeds groei
end aantal leden een jubi
leumreeks aan. Als hoogte
punt uit de filmgeschiedenis
krijgen we o.m. Pantserkrui
ser Potemkin, reeds op 24
september a.s., van Chaplin
"City Lights", Citizen Kane,
L'année dernière a Marien-
bad, La Strada, Jeux inter-
dits, De eenzame wegrenner,
Wilde Aardbeien, De 41e, en
een programma van kort
films Glas, Dvoe, La rivière
du hibou, l'anniversaire, Cro-
mefabrie.
Wie dacht dat het KFL
daarmee genoegen neemt,
komt bedrogen uit want al
deze klassiekers vallen buiten
het gewone filmforumpro-
Deze week
Naast de diverse tentoonstellingen in het Oud Hospitaal,
het Belfort, in de Winterkapel van de St.-iviartinuskerk
en de Kredietbank, gaan volgende manifestaties deze
week door
Zondag a.s. 9 september om 10 uur in de raadszaal van
het Stadhuis, kongres van de heemkundige kring "Het
Land van Aalst", ter gelegenheid van zijn 25-jarig
jubileum.
In de Sint-IViartinuskerk eveneens op zondag a.s. om
15.30 uur het eerste concert in de reeks van drie
orgelconcerten. Niemand minder dan Flor Peeters, de
meest beroemde organist, nog onlangs de Koning tot de
adelstand verheven omwille van zijn ontzaglijk werk op
het gebied van de orgelkuituur, speelt de drie koralen
van César Franck en zijn eigen liedsymfonie. Kaarten
voor deze uitzonderlijke manifestatie zijn te bekomen bij
Orgelcyclus St.-Martinuskerk, Postbus 43, Aalst of bij
het D. Martenskomitee, Stadhuis, Aalst.
Van maandag 10 tot zaterdag 15 september in de
Feestzaal van het Stadhuis, gaat de tentoonstelling door
van Hongaarse werken en postzegels, dit in het kader van
de Belgisch-Hongaarse week.
Dinsdag 11 september om 10 uur grijpt de ontvangst
plaats van incunabiiisten uit binnen- en buitenland, dit in
de raadszaal van het Stadhuis.
s' Zaterdags en 's zondags is er steeds beiaardkoncert
evenals op dinsdag a.s. van 11.45 uur tot 12.15 uur.
gramma. Op de traditionele
donderdagavonden in de zaal
van het St.-Jozefskollege,
Pontstraat, krijgen de leden
en alle belangstellenden een
indrukwekkende reeks films
voorgeschoteldTitels als
"They shoot horses", Liefde,
Little big man, L'amour
l'après-midi, French connec
tion om er maar enkele uit te
lichten zullen zeker een ruim
publiek krijgen. Donderdag
20 september start de reeks
met "I love you, Rose".
Ad muitos annos, KFL-Aalst.
Programma en verdere inlich
tingen op het sekretariaat H.
Blendeman, V. De Saedeleer-
straat 24 Aalst.
Pas terug uit Tunezië zullen
de deelnemers van het VTI,
aan het bouwprojekt El
Haouaria wel niet al te fris en
uitgeslapen de klaslokalen in
stappen. Het zal hun wel geen
zorg zijn. De herinneringen
aan het verrichte werk liggen
immers nog te vers in het
geheugen. Aan het projekt te
El Haouaria in Noord-Oost
Tunezië, dat voorbereid was
door de Internationale Bouw
orde, werd gedurende de
vakantie met tweemaal dertig
man gewerkt. Het projekt
behelsde de afbraak van vier
krotwoningen om voor de
bewoners ervan gezinnen
met niet minder dan dertien
en veertien kinderen, in de
plaats een konfortabele ruime
woning op te trekken.
Het idealisme is echt de
wereld niet uit, want alle
deelnemers betaalden zelf
hun vliegtuigreis, terwijl het
verblijf vergoed werd door
enkele firma's. De gelden
nodig voor de uitvoering van
het projekt werden door
inzamelakties opgehaald.
De beste merken samen onder één dak: Rosenthal - Val
St. Lambert - Baccarat - Christofle - Limoges - Porce-
laines de Paris - Eschenbach - Cristallerie de Sèvres -
Top Design - Zilmeta en Zilduro - W.M.F. - Cromargan -
Potstainiers Hutois - Wiskemann - Cromargan - Letang
Remy - Sola Elite - Bouillet-Bourdelle - Bohème Hum
mel - Alessi, enz.
Organist Flor Peeters die op zondag 9 september
de orgelcyclus in de Sint-Martinuskerk inzet.
9300 AALST Hoogstraat 28
Bijhuis «EMPIRE» 9300 AALST Kattestraat 73