DOKUMENTEN VAN HET DAENSISME IN DE STREEK VAN AALST De Werkan KLOKKE ROELAND u- -t mm HET LAO.«YANAELSI "5r 3 - 7-9-1973 door frans-jos verdoodt HET DAENSISME MET KLEINE LETTER, DAENS MET HOOFDLETTER De hoogste erkenning die iemand te beurt valt meest al gebeurt dit posthuum, eilaas is de vaststelling dat zijn naam niet langer meer een persoonsnaam blijft, doch de naam wordt van een richting, een gezindheid, een stroming waarover men met ere spreekt. Op priester Adolf Daens is die adelbrief van de taal volko men van toepassing. Hij mag weliswaar niet onder de inspi rators of onder de stichters van de Christene Volkspartij gerekend worden, maar zijn inbreng was zo belangrijk en zijn dynamiek en geestelijke kracht waren zo groot, dat hij het proces van sociale geschie denis van België heeft ver sneld. Het valt te betwijfelen of de reeds lang nagestreefde en noodzakelijke politisering van het arbeidersvraagstuk zo'n vaart zou genomen heb ben zonder Adolf Daens. Zijn optreden was een zweepslag op de voor sociale en volkse aangelegenheden ongevoelige huid der katholieke bewaar ders van het einde der 19e eeuw. Het politiek credo van Adolf Daens was vooral gesteund op de grote noden van zijn tijd. Het kloeg onverbloemd de sociale tegenstellingen aan en in vele opzichten is hij als kamerlid een pionier ge weest hij ondervroeg de ministers over hun beleid in volle kamer —twintig jaar later zou die methode inge voerd worden in de kamer en hij was de eerste Vlaamse gekozene die in de kamer de taal sprak van het volk dat hij vertegenwoordigde. Toch waren de sociale onderwerpen niet de enige punten van Daens' oppositie. Met het plan van een staatsman verde digde hij zowel politieke als economische hervormingen; zijn anti-militarisme, zijn(te onbekend gebleven) verzet tegen de Belgische Congo- politiek, zijn streven voor een Vlaamse Rijksuniversiteit te Gent, stegen ver boven het plaatselijk belang uit. Vermel denswaard is ook zijn opvat ting over de onderwijspoli tiek evenwaardige subsidië ring voor evenwaardige pres taties. Die opvatting is later in een aantal Europese landen waaronder Nederland conse quent toegepast. Hoeveel heeft priester Adolf Daens geofferd aan de poli tiek? De geschiedenis van het daen- sisme is hierin formeel alles Wie was de mens Adolf Daens? Hij was zeker niet die mee gaande, goedige persoon, die lobbes bijna, die we leerden kennen in de recente televisie film. Zo's voorstelling was al te opvallend onjuist, ze op roepen is voldoende om ze meteen als waardeloos naast zich neer te leggen. Want men moet toch duidelijk anders zijn om tot de dood toe zo'n ongelijke strijd als het daen- sisme ten opzichte van de woestiaanse katholieke partij vol te houden. Daens was een doorzetter, christelijk gei'nspireerd, so ciaal bewogen en Vlaamsge zind. Hij was een beginsel vaste, begiftigd met een scherp verstand, een. onwrik bare wil en een uitmuntend verbaal talent. Adolf luid zijn klassen uitgedaanhij was aangetrokken doorzijn Professors,o.a. door Pa'ter'Onclair, eengrootc Predi kant en voorlooper der Vrije Volksmannenhij vroeg aan zyn Ouders om te mogen Pater worden. Wederom tegenslagVoor altijd weg! Niets hebben voor al de moeite en opoffering! Het duurde eenige dagen Adolf hield aanVader Daens stemde toe en Adolf vertrok zekeren dag naar Drongen, boven Gent. Onze oudste Broeder August, alsdan Onderpastoor, zou hem vergezellen... Ik zie nog Adolf geknield voor zijn Vader en zijnen zegen vragen... I >ien dag had Vader Daens een stuk in zijn kraag gelijk men zegtniet dronkennooit heb ik Vader dronken gezienGod zij dank Met een goed stuk op Adolf zond uit Drongen aandoenlijke troostende brieven het was altijd een groote vreugd, als hij eens mocht naar huis komen dan werd hij gezonden naar Bergen, naar Leuven, naar Turnhout, als Professor van Rhetorika; de Jesuieten maakten veel werk van hemhij had den naam een hunner beste Redenaars te zynna 12 jaar bij de Jesuieten geweest te zijn, kwam hij terug naar huiszoo het scheen, ziekelijkdoch hij was te veel Vlaamschgezind, te vrij-sprekendehet per inde ad cadaver van den Spaanschcn St Ignatius, dat gansch-ver- zaken van 't persoonlijk gedacht ging hem niet; hy keerde terug bij moeder Daens eenige weken nadien werd hij aan vaard in'tSeminarie; hij was toen 31 jaar, en de oudste der Seminaristen... Na twee jaar Seminarie werd hij Priester ge wijd en deed zijn Eerste Mis in Sint Martenskerk den 21 Sep tember 1873. Het was voor onze oude Moeder en voor ons allen een schoone en gelukkige Dag; de Molenstraat, waar wij sinds lang woonden, was eenparig bcvlagd daags nadien las de jonge Priester Mis in 't Kapelleken der Werf, 't Volk stond tot op de Straat. Uit Priester Daens door Pieter Daens; drukkerij Daens-Mayart, Aalst 1909; 220 blz. en 5 blz. toevoegsel. Perinde-ad cadaver betekent gehoorzaam als een lijk. ADOLF DAENS, PRIESTER GEWIJD IN 1873 Eigenlijke benaming van de daensistische partij Te Aalst Christene Volkspartij. Het ruimer politiek verband waarin de partij van het arrondissement Aalst kaderde Vlaamse Christene Volkspartij. Wegbereiders van het daensisme Du Catillon (Kortrijk) Plancquaert (Wortegem),Van Langenhaeke (Appelterre) en Pieter Daens (Aalst),de Roelanders (omgeving Ninove) Vaderschap van het daensisme de roelanders De Backer (Denderhoutem), Van de Velde (Aspelare), Van Langenhaeke (Appelterre), Lambrecht (Outer), Sterck (Aspelare), De Pelsmaecker (Denderleeuw) en Pieter Daens (Aalst) Stichting Okegem 15 april 1893. Aalst is eerder toevallig centrum van het daensisme geworden. Daensisme is nooit arbeidersbeweging geweest. Meest opvallende kenmerken sociale bewogenheid, christen democratisch, Vlaamsgezind. DE ROELANDERS Priester Adolf Daens heeft aan de stichting van de Christene Volkspartij meege werkt in de fase van de uitwerking ervan. Van de derde vergadering af, zoals zijn broer Pieter het vermeldt. Pieter behoorde wél tot de stichters, nadat hij meer dan tien jaar lang via zijn bladen Op dat ogenblik toonden in Aalst Pieter Daens —en in mindere mate zijn broer Adolf dus grote belangstel ling voor die roep om sociaal- politieke hervormingen, naast landbouwhervormingen en taalwetten. Maar voor het overige bleef Aalst voorlopig buiten de invloed van wat men noemde "De Christen y§: GODSDIENST. - VADERLAND Het land van Aalst en De Werkman het klimaat had geschapen waarin de autono me partij zou ontstaan en groeien. Als men daarenboven weet dat hij 14 jaar lang de partij heeft vertegenwoordigd in het parlement (waarvan 8 jaar alleen) dan mag men besluiten dat hij de meest representatieve vertegenwoor diger van de Christene Volks partij is geweest. Anderzijds was hij dan weer een minder sterke persoonlijkheid dan zijn broer Adolf en dan Hector Plancquaert, de enige leider die het hele daensisme heeft overleefd (hij stierf in 1953) en misschien ook de enige die het duurzaam had kunnen organiseren. Vlaamse Democratie". Door een samenloop van omstandigheden geraakte de jonge beweging in de streek van Nnove plots in een stroomversnelling. Een hun ner leden Jan Baptist Van Langenhaeke uit Appel terre stelde zich te Ninove kandidaat bij de provinciale verkiezingen tegen een katholieke kandidatuur in. (Plancquaert zou later het zelfde doen in Waarschoot in het arrondissement Gent- Eeklo) Jan-Baptist Van Lan genhaeke won het pleit. Zijn vrienden waaronder me- nigen het dankzij Van Lan- genhaekes onderricht tot ad vocaat, landbouwkundige of ORGAAN DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ. .rssvfflsi De Christene Volkspartij werd gesticht te Okegem bij Ninove (15 april 1893). Dat het daar plaats vond is geen ^oeval. In de streek Ninove- Aspelare-Denderhoutem-Den- derleeuw bestond reeds sinds de tachtiger jaren een georga niseerde stroming van christe lijke, Vlaamsgezinde en anti socialistische intellectuelen en middenstanders. Eenzelfde stroming leefde toen al in Kortrijk en Zuid-Vlaanderen, zij zou zich als het ware langsheen de steenweg naar Brussel uitbreiden naar Bra bant toe. landmeter hadden gebracht sprongen hem ter hulp met publieke meetings en manifes ten. De manifesten kregen de titel "Klokke Roeland". Op 6 september 1891 liéten zij ook een weekblad verschijnen. Het weekblad erfde de titel der manifesten Klokke Roe land. De eerste medewerkers waren Jan-Baptist en Èd- mond Van Langenhoeke, Henri Van de Velde, Alois De Backer, Prosper De Pelsmae cker, Hector Van den Eynde, Frans Sterck, en Victor Soens. Zij werden meteen de eerste roelanders. Later zou den zich ook Louis de Pels maecker, Fred Raes en Co nr. Boddin bij hen voegen. Als de roelanders tenslotte met Pie ter Daens van Aalst in contact treden (1893) ontstaat de Christene Volkspartij. Naast Pieter en Adolf Daens Adolf werd door Pieter in kontakt gebracht met de roelanders werd het partij programma ondertekend door Alois De Backer, Jan-Baptist Van Langenhaeke, Prosper De Pelsmaecker, Frans Sterck, Henri Van de Velde, Paul Gillemin en Frans Lambrecht. Op het eerste pamflet, dat met tienduizenden werd ver spreid en dit programma bevatte, tekende ook Petrus Van Schuylenbergh, die bij Daens het beroep van drukker had aangeleerdlater hard werkte voor Klokke Roeland en tenslotte naar de katholie ke partij zou overstappen, waar hij kamerlid werd. Op het ogenblik van de oprichting van de Christene Volkspartij was Hector Plan cquaert reeds in contact met de roelanders. Sinds 1890 had hij op meetings de idee van een autonome Christene Volkspartij verspreid, geen wonder dus dat ook hij in 1894 met hart en ziel deel nam aan de verkiezingsstrijd te Aalst. En al zal het tussen de gebroeders Daens en Plan cquaert vrijwel nooit tot een vlotte samenwerking komen, in 1914 zal Plancquaert zich te Aalst volop inzetten om Pieter Daens te helpen verkie zen. Stierf Priester Adolf Daens op 17 juni 1907, vóór hem zou de Christene Volks partij nog twee voorname leiders verliezen De Backer op 15 mei 1904 en smid F. Lambrecht op 28 oktober 1906. Intussen was ook nog een andere roelander van het strijdpérk verdwenen Victor Soens. Door de actie van het bisdom Gent tegen de Chris tene Volkspartij ontstond een zwaar conflikt in zyn familie, waarvan drie priesters en een kloosterzuster deel uitmaak ten. Soens is dan uitgeweken, eerst naar Amerika en daarna naar Strombeek-Bever. PROSPER PELSMAE FRANS LAMBRECHT CKER ALOIS DE BACKER DR. VAN DE VELDE VICTOR SOENS Pieter Daens, Hector Plancquaert en Du Catillon wegbereiders en leiders. FRANS STERCK ADOLF DAENS NA 12 JAAR CHRISTENE VOLKSPARTIJ (1906) D'un acte i)iscrit aux reyistres de vaa. t> h v*.vx - de la Ville diAlostProvince de la Fla'ndre Oriëntale est ex trait ce qui suit (XAo -V C vxv) ij vxo V. ew A. ivtouP,vAvAO sLVuJ^ uT'f UL- lv uJU> c(-V iv 6 1 Lu_t_» Q> OO-K^ - 3 AUGUSTIN, ADOLPHE DAENS. AALST 18.12.1839 - 14.6.1907 Wordt verder gezet. Aanstaande week wordingsgeschiedenis van het daensisme, de eerste grote krachtmeting, daensisten in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. JAN-BAPTIST VAN LAN GENHAEKE OORZAKEN VAN EN AAN LEIDING TOT HET ONT STAAN VAN DE EERSTE CHRISTENE VOLKSPARTIJ TE AALST De Christene Volkspartij is geen specifiek Aalsterse ver schijning. Integendeel. Maar extra-politieke omstandighe den hebben veroorzaakt dat alle ogen op Aalst gericht waren de eerste onafhanke lijke Vlaams-democratische lijst; de verguizing van een priester, waarvoor men zelfs de hulp van bisdom, koning en paus bekwam; het feit dat de sterkste figuur uit de bewarende katholieke rangen toevallig de kandidaat van het arrondissement Aalst was; on regelmatigheden bij de kies- verrich tingen. Wij hebben hierboven ge tracht aan te tonen hoe Aalst aanvankelijk slechts toevallig betrokken werd bij de Chris- ten-Vlaamse en Democrati sche stroming die zich van Menen, over Kortrijk, Oudenaarde en Ninove ver spreidde tot vlak bij de poorten van Brussel. De stro ming ward vrij snel algemeen onder Christelijk- en Vlaams- geinspireerde intellectuelen, kleine middenstanders, leden van de clerus, landbouwers en onderwijzers. De tijd was rijp voor een politiek gestructu reerde oppositie tegen bewa rende regeringen en partijen. De oorzaken van de malaise waren talrijk enerzijds de ellendige materiële en morele toestand van de arbeidersklas se en de verarming van de landbouwersstand en ander zijds de verbittering om de stelselmatige verdrukking van de Vlaamse taal en cultuur sinds 1830. Daarenboven waren de tegenstellingen nog verscherpt door de felle schoolstrijd tussen liberalen en katholieken, door de onge lukkige gevolgen van de dienstplicht (de zogenaamde bloedwet) en de door velen als verspilling beschouwde Congo-politiek. De kritiek zette zich af tegen de katholieke partij. Dit was niet verwonderlijk voorna melijk jonge katholieken wil den hun partij zien evolueren in een democratische richting van Vlaamsgezindheid en so ciale bewogenheid. Daartoe waren nodig wijziging van het partijprogramma en open stellen van verkiesbare plaat sen op de lijsten aan Christen- Vlaamse democraten. Zowel Rerum Novarum (1891), als de internationale tendens tot het nemen van politieke maatregelen om de materiele en morele noden der arbei dersklasse op te vangen, stijf den de overtuiging der con testanten. Daarenboven zagen velen voor zich het spook opdoemen van een groeiend socialisme-zonder-god, al of niet terecht. Voornamelijk te Aalst onder vond men spoedig dat noch de vernieuwing in het politie ke inzicht, noch de democra tische verruiming der kaders mogelijk was. Hier lukte dus niet wat op andere plaatsen na enkele jaren wel werd afgedwongen de vorming van een Vlaams-Christelijke Democratie vleugel in de katholieke partij. Eens de in 1893 opgerichte "Christene Volkspartij" in Priester Adolf Daens haar volksvertegen woordiger had, leefde die partij tussen de hoogste popu lariteit en de grofste vergui zing. Pogingen om een verge lijk te vinden tussen de katholieke partij en de Chris tene Volkspartij mislukten. Dit bracht de verbittering met zich. En de kloof. Voorgoed.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 3