SCHOONHEID KREÜREN IS EEN LEVENSTAAK
TWINTIG JAAR
«DANSEN» IN AALST
DCHTlïR - KUNSTSCHILDER FONS MACHARS
10
V.T.B. Aalst viert twintigjarig bestaan van de afdeling
danskursussen.
In 1954 zijn zij gestart onder de kundige leiding van leraar A.
Walkiers met een kursus salondansen voor amateurs. In 1955
kwam daar een tweede reeks bij.
Al is de reaktie van zeer veel mensen ais ze van danskursus horen
erg negatief Niets voor mij, wie leert nu nog dansen, het is
ouderwets, ik kan al dansen, toch ging de belangstelling
crescendo en kent nu nog steeds een groot sukses, zowel in de
reeks van gevorderden, als in de reeks beginnelingen.
De dans op zichzelf bestaat
reeds sinds het bestaan der
mensheid. Van zodra de mens
in wezen en door de natuur
alle elementen van de muziek
in zich draagt; kadans en
ritme, houdt dit in dat hij alle
elementen van de dans in zich
draagt, die slechts vragen om
geperfektioneerd te worden.
Twee illustraties hierbij de
baby en de primitieve vol
keren.
Van zodra de baby zich met
moeite rechtop houdt, en een
muziekwijsje hoort, wiegelt
hij heen en weer, t.t.z. hij
danst op zijn manier. Zo ook
de wilde, levende belichaming
van de primitieve mens, kan
zich niet ontdoen van de
dans. Hij danst om zijn
blijdschap uit te drukken, om
zijn doden te begraven, om
het lot te bezweren, en zelfs
bij de strijd.
We kunnen zeggen dat de
mens door de eeuwen heen
gebruik gemaakt heeft van de
dans. De grootste komponis-
ten, buiten deze van de
religieuze muziek, kreëerden
hun profane muziek in dienst
van de dans; en daarmede de
dans in dienst van de mens.
Het is zo dat de 3 sonaten en
de 3 partituren van J.S. Bach
in hoofdzaak dansen inhou
den met naam de "Alleman
de" (oude Duitse dans), de
"Courante", de "Bourrée
(boerendans), de "Gavotte",
de "Gigue", e.a.
Lully, Rameau en de beroem
de Mozart schreven dansen
die men tot hun meest geniale
werken rekent. Dansen is wél
het ideale middel om het
bewegingstekort te voor
komen en te bestrijden. Tal
rijk zijn de paartjes, die na
een avondje uit, stram van de
geleverde dansinspanningen,
dagenlang met een spierpijn
af te rekenen hebben. Inder
daad, het gemak van de auto,
de meest konfortabele klub-
zetel, de T.V., het lekker eten
en het zalig nietsdoen, zijn de
grootste vijanden van onze
konditie. Hartkloppingen,
moeilijke ademhaling, slechte
spijsvertering verouderen
vroegtijdig. Dansen is buiten
een aangename vrijetijdsbeste
ding, een gezonde ontspan
ning, vooral dan voor diege
nen bij wie wandelen, fietsen,
en zwemmen niet helemaal in
de lijn liggen.
De laatste jaren is in ons land
het kompetitiedansen zeer in
trek bij de jeugd. Het verschil
met andere sporten is, dat bij
het dansen niet zozeer ge
streefd wordt naar het be
halen van titels en trofeeè'n,
maar wel de voldoening van
participatie en het overtui
gend bewijs dat men in staat
is tot verbluffende prestaties.
De danslustige leert in het
eerste jaar tijdens de kursus
voor beginnelingen de basis-
passen. In het tweede jaar
wordt bij de gevorderden
vooral de houding geperfek-
tionneerd en diverse figuren
aangeleerd.
Benevens de klassieke salon-
dansen als quickstep, Engelse
en Weense wals, tango, slow
fowtrot, worden ook de
Latijns Amerikaanse dansen
als rumba, samba, cha cha
cha, paso doble en jive
bijgebracht. Dansen met de
mode mee, beebop, char
leston, blues ronden de gehele
kursus af. Uitzonderlijk
worden ook wel eens groeps-
dansen - volksdansen aange
leerd zoals "De St. Bernardus-
wals" en "The gay Gordons".
Het doel van de V.T.B.
danskursus is niet zozeer op
te leiden tot beroepsdanser,
maar wel het leren bewegen
op de dansvloer. De gemiddel
de leeftijd van de belangstel
lenden schommelt zo tussen
de 30 en 35 jaar. De oudste
kursist was tot nu toe 53 jaar.
Jongeren vanaf 17 jaar zijn
ook reeds toegelaten.
De huidige dansleraar is de
bekende Jean Recourdon van
het gelijknamige Antwerpse
instituut. Hij is gediplomeerd
lid van alle nationale en
internationale beroepsvereni
gingen, jurylid in binnen en
buitenlandse kampioenschap
pen. Met Mevr. Kcourdon
nam hij o.a. deel aan het
"Nationaal Danskampioen-
schap van België voor le
raars", aan de "Preis der
Nationen" te Baden-Zurich
en aan de "Internationales
Professionel Tanz-Turnier um
dem Grosser Preis von
Europa".
Halen we hier even Recour
don aan
Een klein aantal dansers
kennen iets van goed dansen,
de meesten aanschouwen het
als een gehuppel en geschuif
op sterke geskandeerde jazz
muziek waarop alle exentrie-
ke bewegingen toegelaten
zijn. Weinigen beseffen in
welke belachelijke toestand
ze zich alsdan bevinden. Ze
zijn totaal uit de haak, de
ongeoefende spieren doen
pijn door de slechte en
onnatuurlijke houding en alle
respekt voor partner en zich-
zelve is zoek.
Ieder mens met een weinig
zelfrespekt en opvoeding
moet tot de ontdekking
komen dat DANSEN iets
méér inhoudt dan het hulpe
loos nabootsen en uitvoeren
van zekere figuren.
Het is inderdaad gebleken dat
een persoon die niet kan
dansen, doorgaans een gebrek
heeft aan, hetzij aan het
gehoor, coördinatie of reflex,
ofwel overspannen is, of te
kampen heeft tegen een
morele inzinking." "Het is
totaal verkeerd en ongerijmd
te beweren dat men kan
dansen zonder het ooit ge
leerd te hebben. Zoals in
iedere sport kan men bijvoor
beeld een geboren fietser,
voetballer of zwemmer
zijn men kan dus ook het
dansen in het bloed hebben.
Ieder sportman die belust is
op grootse verrichtingen heeft
een goede opleiding nodig
alsook een strenge training.
Een goed danser heeft dankzij
de degelijke opleiding en de
oefening een korrekte hou
ding, een vlugge reaktie, rusti
ge zenuwen en harmonisch
werkende spieren."
Welke dans ook uw voorkeur
moge genieten, een romanti
sche wals, een expressieve
tango, een beweeglijke
foxtrot, de speelse Latijnse
ritmen of de meer gedurfde
Amerikaanse dansen, het kan
geleerd worden. Een kursus
bevat 14 lessen. Op dinsdag
15 januari start de 81ste
kursus voor beginnenden. De
kostprijs bedraagt voor niet-
leden 600 fr. Belangstellen
den kunnen inlichtingen ver
krijgen in het V.T.B. kantoor,
Kerkstraat 12 te Aalst.
Roel Van de Plas.
De heer en mevrouw Recourdon tijdens een dansdemontratie
Momenteel worden in de galerij "Palet" te Dendermonde de
werken van de Aalsterse kunstenaar Fons Macharis tentoon
gesteld. De expositie werd ingeleid door de heer Piet Vermeir,
direkteur-generaal van de gelijknamige scholen te Aalst,
Dendermonde en Kortrijk, en voor geopend verklaard door de
heer Cool, burgemeester van Groot-Dendermonde;
In zijn inleidend woord haalde Piet Vermeir de woorden aan van
professor in kunstfilosofie De Bruyn. "Schilderkunst is Vooral
een kunst die met kleuren de atmosfeer weergeeft." Met de verf
uit een tube heeft men alleen kleur, maar nog geen meesterwerk.
Het mysterie zit hem dus hier, dat de kunstenaar uit de tubes
een wereld schept.
Hij vergeleek het werk van
Macharis met de roman "Le
voix qui crie dans le désert."
van Psycarny, waarin een
franse officier de oneindig
heid, de stilte en de eenzaam
heid van de woestijn ont
moet. Die inwendige stilte en
de doeken van Macharis zijn
één. In elk doek ligt een
nieuwe ziel. Kleur zegt dat
Fons een uitspattend karakter
heeft. In zijn marines zit niet
alleen diepte, maar ook de
mens. Fons heeft nood aan de
mens. Hij kan zowel uren in
de eenzaamheid zitten als hij
uren tussen de mensen zit. Hij
zoekt ook hartstochtelijk
naar nieuwe vormen, aldus
Vermeir. De 46 jarige Macha
ris is een sterke persoonlijk
heid, met het uitzicht van een
echte artiest.
Hij werd te Denderbelle gebo
ren, is gehuwd en heeft twee
kinderen Bart en Tilly. Van
jongsaf toonde hij in hoge
mate belangstelling voor de
plastische kunst en weet zich
nog te herinneren dat de
tekenleraar vroeger menig
keer een goedkeurend woord
voor zijn werkjes over had.
Hij verhuisde van Denderbelle
naar Aalst. Waar hij zich
vroeger uitleefde op de to
neelplanken, greep hij nu naar
verfborstel en palet, en begon
zonder enige akademische
vorming, te tekenen en te
schilderen.
In zijn beginperiode waren
dat o.a. klowns. Zijn sterke
observatiegeest nam veel in
zich op. Volop autodidakt
ge waarmee de zee voor ons
altijd zal omgeven blijven.
Het hopeloos huwelijksaan
zoek tussen water en licht,
tussen diepte en oneindig
heid, tussen aardse worste
ling, gebonden en geketend
aan rotsen en kusten, en het
onbegrensd terrein van zon en
licht" aldus letterkundige
Omar Waegeman.
Op de meest markante wijze
geeft hij met kleuren en
kleur met hier en daar zeer
heldere vlakken.
In sommige werken gebruikt
hij polymeerverf en ook de
akrylische verven, die op
zichzelf een grote vaardigheid
en een zuivere aanbreng ver
eisen. Getuigend van zijn
levensblijheid en zijn intense
liefde vond de kunstschilder
een tweede inspiratiebron in
het moederschap. In de
moeder ziet hij de natuur en
de liefde innig verweven.
Kontrasterend tegenover zijn
voorkeur voor schelgekleurde
marines is het bruinachtig
rode van "de zogende moeder
figuur opvallend zacht. Zijn
man vrouw figuren stelt hij
levend tegenover elkaar de
sterkte van de man tegenover
de tangere lieftalligheid van
de vrouw. Ook dit werk is een
gehele symfonie van rood
bruine tinten.
De 30 tentoongestelde
werken van Macharis zijn
recent. Ze zijn het resultaat
van een paar jaren hard
werken. Immers schoonheid
kreëren is voor Macharis een
levensopdracht. En deze
schoonheid, variërend van
zeer felle kleuren naar pastel
tinten is een genot voor het
oog.
Beschouwt hij zijn schilde
rijen als onuitgegeven gedich
ten, met woorden schepte de
romantische Fons ter gelegen
heid van de jaarwisseling
volgend gedicht dat wij hier
mogen publiceren, en dat zijn
"Moeder met kind" schil<£ez
illustreert.
moeder waarom leven wiji'J
om anderen te ontnemen ;ar
wat alle moeders geven
leven |jt°'
moeder waarom vechtenierT1
om met of zonder reden "ac
anderen te ontnemen
hun rechten en hun land to H
moeder waarom huilen zjjj^
die verre vreemde mensen,on
arm naar lichaam en ijar<
geest „nj
omdat anderen het wei
dat de wereld het niet we»
rond al dat vreemd
dat geluk ook liefde heel
moeder daarom treuren
1
de wereld ons ||jar
Drst
omdat
houdt
wat jij alleen ons geven k®yn
de warmte van de liefde an i
het voedsel van je moede® S
enn
moeder daarom treuren fjver
loen
moge 't nieuwe jaar ons gOrm
de rust op je gelaat gewvycl
je liefde en je vrede Ci
dan zullen allen tevreden®rb®
ook ik en jij
(Fons Macr
De tentoonstelling is tofirho
kelijk tot 10 januari iP'Pa
galerij "Palet". Frans (bbee
tensstraat te Denderm<!n 6
Alle dagen van 9 tot 21' T
Roel Van di*n
eenv
en
raat
Jn d
een.
Groepsdans door VTB-kursisten
experimenteerde hij tot hij
een eigen techniek en stijl
opbouwde die hij met impres
sionisme betitelt.
Als mens was hij steeds
geobsedeerd door de zee. Zee,
water, lucht, zand, dreigende
wolken en de serene stilte van
de waterspiegel geeft hij weer
in marines die afwijken van
de klassieke. Het grootste in
hem is geboeid door het
ruimtespel, dat gigantische
klank, kleur en lichtspel van
zee, zon en wolken. Bij het
bekijken van zijn tableaus
stellen we ons de vraag, waar
eindigt het water, waar begint
de hemel. Intuitief voelt Ma
charis zijn scheppingen aan.
Dit aanvoelen is geen voorbij
gaand moment, doch een
voortdurende gemoedstoe-
stand.
"In iriserende effekten, toont
Macharis ons het geheimzinni-
nuances de diepte en de sfeer
weer. Hij plaatst de kleine
mens donkerkleurig in die
immense ruimte. Zijn schilde
rijen wekken vooral door de
kleurweergave emotie op.
Deze sterk koloristische
kunst, met voorliefde voor
bruin, roodbruin en geel, doet
ons denken aan de kleuren
van de "Oude Vlaamse schil
dersschool". Zeer opmerke
lijk zijn de twee marines
waarbij Macharis de traditio
nele rechthoekige vorm van
een tableau vervangen heeft
door een in ruitvorm uitge
werkt geheel. Een verrassend
mooi effekt
Tussen de meer strakke wer
ken met penseel geschilderd,
zijn er ook enkele zeer
beweeglijke, waarbij hij met
brio het paletmes gehanteerd
heeft. Deze zijn soberder van
Fons Macharis