EEN TERUGBLIK IN DE GOEDE OUDE TIJD Aalsterse popgroep IRISH COFFEE: Terug naar de top JAN DE RIDDER VEREREMERKT r ish coffee 18 -Op zaterdag 12 januari 1974 verzamelen de «Ghesellen van de Conincklijcke Aloude Camere van Rhetorycken binnen Aelst» In het Groen Kruis (Hopmarkt St.-Jorisstraat) voor hun jaarlijks «teerfeest». _Van deze gelegenheid wordt er gebruik gemaakt om ghe- sel Jan De Ridder te huldigen. Hij ontvangt uit de handen van Burgemeester De Bisschop «de zilveren medaille van Leopold II» bij Koninklijk Besluit van 16 oktober 1973 aan deze verdienstelijke Barbarist toegekend, omwille van zijn méér dan veertig jaar trouwe toneelaktiviteit. Rond 18.30 Br wordt de gevierde samen met de Raad der Camere ont vangen op het Kabinet van de Burgemeester, waar hij door het Stadsbestuur zal worden gehuldigd. Voorzitter Theo Van Gijseghem Jan de Ridder werd te Aalst op 22 juni 1914 geboren in de Oude Dendermondse- steenweg, huidige Jan Bijl straat. Na middelbare en tech nische studies te hebben gedaan, werd hij zoals va der ondernemer-schrijnwer ker. Dat «nonkel Jan» van Aalst houdt, leidt geen twijfel. Hij is de man die tussen de arbeidersjeugd is opgegroeid. Hij herinnert zich levendig die ravotten de bengels. Weemoedig denkt hij aan die goeie ouwe tijd terug, alhoewel hij de huidige levenskadans ook wel prettig vindt. Hij was maar 16 jaar toen hij bij de vereniging zijn intrede maakte. «Toen moesten we nog een maan delijkse bijdrage als wer kend lid betalen», aldus De Ridder. Hij was in die jeugdjaren verdienstelijk bij het opstellen van dekor, ja zelfs figuratie werd hem toegewezen. Rond 1934 werd hij «soldaat Jan». Het zou nog een hele tijd duren vooraleer hij terug aktief zou kunnen meewerken aan de vereniging. Bij de mobi lisatie werd ook hij opge roepen. Die oorlogsjaren hebben bij hem een droe vige indruk nagelaten. Maar aan alles komt een eind en na de oorlogsperio de werden terug de handen uit de mouwen gestoken. Rond 1947 kwam het zang spel «Als een jongen van een meisje houdt». Jan kent er zelfs nog bepaalde melodieën van. Hij heeft voor dit stuk water en bloed gezweet. Steeds moest hij voor de spiegel repeteren, tot groot jolijt van zijn vrouw. Dat waren voor hem zeer drukke tij den. Voor de vertoning deed hij zaaldienst, tijdens de opvoering figureerde hij of nam zelfs een klein rol letje aan, en tijdens de pauzes was hij medeverant woordelijk voor de dekor- wisseling. «We begonnen 's avonds met een zwart kostuum met strik, ver kleedden ons vlug om een kleine rol te spelen, en ach teraf dienden we werkkledij aan te trekken om de de- kors om te bouwen. Dat waren tijden!» aldus nonkel Jan. In de kaartenverkoop blijkt Jan ook een kampioen te zijn. «Op een keer had ik de tweede meeste kaarten ver kocht. Bij het opmaken van mijn rekening bleek de som niet te kloppen. Natuurlijk moest ik het tekort uit mijn eigen zak bijleggen. Enfin, bij de afrekening heb ik het zo handig aan boord gelegd dat alles toch klopte!» Een andere anekdote over Jans belevenis is deze van het ijzeren bed. «De zondag moesten wij optreden. Tot onze grote verbazing had den we een ijzeren bed ver geten. De ganse stad afge zocht, tot we uiteindelijk zo'n voorwerp vonden. De ken Van Gijseghem en ik zelf zijn dan te voet met dit opvallend ding door de stad naar de toneelzaal ge trokken. Ge kunt denken dat de mensen eigenaardi ge ogen zetten toen ze ons zagen opstappen met dat ijzeren geval «Het is zelfs nog zo erg ge weest dat ik mijn eigen meubelen uit huis sleepte om ze te gebruiken als de- korelementen. Dit tot grote ergernis van mijn vrouw. Op onze vraag hoe vroeger zo'n dekor tot stand kwam, antwoordde hij het volgen de: «Vrederechter Gijselen maakte een makette van het dekor. Wij tekenden het uit op de scène. Toen wer den de grote zetstukken en de panelen geplaatst, trap pen, vensters en deuren ge maakt. Achteraf werd alles geschilderd, 't Was werke lijk aangenaam werken. Het dekor was toen nog zeer belangrijk. Nu is het bij zaak geworden. Dat is wel jammer. Hoewel ik moet bekennen dat de huidige dekorbouwers het ook goed oplossen. De stukken wor den ook zo gekozen dat men slechts één dekor no dig heeft, wat vroeger zeker niet het geval was.» De laatste opvoering van een produktie was altijd de gevaarlijkste. Meer dan een keer werd er een frats uit gehaald. Bruine zeep werd aan de handvatten van een kruiwagen gesmeerd. De wijn werd uitgedronken en vervangen door water. Ja, zelfs op een keer werd een dienstmeisje op scène aan de deurknop vastgebonden met de linten van haar dienstjurk. Dit tot de grote hilariteit van publiek en de medewerkers achter de schermen. «Trouwens, de laatste opvoering kreeg steeds vier bedrijven. Het laatste bedrijf speelde zich altijd in het café af. Toen werden de kostumes van elkaar aangetrokken.» Non kel Jan kwam meer dan ene keer op in het kostuum van het dienstmeisje. Van leute en plezier, daar kan hij van meespreken. Er zijn jaren geweest dat het jaarlijkse banket of «teerfeest» eindigde 's an- derendaagsmiddags. Zo'n feest verliep als volgt: «Na lekker gegeten en gedanst te hebben tot een stuk in de nacht, gingen we een paar uren slapen. Na de mis keerden we terug naar de plaats der feestelijkhe den om den boel op te kui sen. Dat je daar dorst van krijgt, is begrijpelijk. Ach teraf werd de rest van het banket weggewerkt.» Tegenwoordig is de geest in de vereniging anders. De mensen zijn haastig en za kelijk geworden. Vroeger werd na de vertoning de bak bier op tafel gesteld en het plezier na hard werken kon beginnen. Alhoewel er stillekens aan terug een goede geest in de groep te rugkeert, zal het nooit meer zijn als vroeger, en Jan blikt met heimwee in het verleden. Hoewel reeds jaren ere-pro- viseerder, kan men hem nog steeds aantreffen in de schouwburg om het pu bliek een passende ont vangst te helpen bezorgen. Als «nonkel Jan» is hij nog evenzeer als om niet te zeggen nog meer dan vroeger begaan met de goe de geest in de Kring en zet hij zich onverdroten in om het gezelschapsleven te be vorderen. Zovele jaren edel moedige inzet in dienst van de Barbarakamer wettig dan ook tenvolle de hogi onderscheiding die Jan t beurt valt. Samen met zijl' broer Jozef en zijn eilaas t vroeg verscheiden broe Leo, heeft hij de naam D Ridder onafscheidelijk ver, bonden aan de Barbaraka mer Arbeid en Kunsj Aalst», aldus deken T. Var-' Gijseghem. Na de médaille van de mi1 nister van Nederlandse Kul tuur in mei '73 ontvang© te hebben, verdient Jan Dc Ridder eveneens 25 jaar l»\ van het Nationaal Vlaam- Kristelijk Toneelverbonc de médaille van Leopold ll£ Zaterdag, dag van de hulcn ging is Jan een dubt* feest waard. Het is net 32 jaar gelede j dat hij op het stadhui 5 kwam met zijn vrouw. Toe kreeg hij ook iets van ht stadsbestuur... een trouw boekje. Moge deze verdier e stelijke mens een voqtt beeld zijn voor de verdetg( bloei niet alleen voor dol «Barbarakamer» maar vorpi alle Aalsterse toneelvererfsF gingen. p ROEL VAN DE PLA— De gevierde Jan De Ridder, veertig jaar toneelaktiviteit. (Ib) Er zijn niet zo veel Vlaamse Popgroepen die het vijfjaar volhouden, en wanneer we zouden schrijven dat Irish Coffee hierop een uitzondering maakt zou dat maar een halve waarheid zijn, want benevens de naam en twee leden van het vijftal is reeds alles veranderd. Het begon allemaal rond 1870 met een vast kontrakt in de Hekelgemse dancing EI Gringo. Naarmate ze daar echter op elkaar ingespeeld geraakten, gaven ze er de brui aan alsmaar danswijsjes te brengen en evolueerden ze naar een meer progressieve sound. Ze spiegelden zich een tijd aan Ten Years After en Deep Purple en maakten het de dancing-bezoekers uiteindelijk onmogelijk nog langer kalmpjes te praten en te dansen toen ze ook muziek van Led Zeppelin brachten. Dat betekende natuurlijk ook het einde van hun kontrakt en de eerste periode die echter betekenisvol voor de groep was. Een optreden in Terjoden bracht hen kort daarop in kontakt met The Pebbles die hen de raad gaven enkele nummers op te nemen en ermee naar het bureau van Louis De Vrieze te trekken. Het viel mee en in januari 1971 kwam hun eerste single op de markt «Masterpieve - The Show». Het nummertje sloeg in en werd niet alleen te Aalst overal tot vervelens toe gedraaid maar haalde zelfs de zesde plaats in de hitparade. Zoals het dikwijls gaat met jonge groepen, werd hun nummer opgekocht door een Amerikaanse platenfirma die het uitbracht in de States en enkele Europese landen. In die wereld hadden ze echter nog weinig ervaring en van de miljoenen hebben ze nooit veel gehoord ALLES VEELTE SNEL De single was pas uit of deze keer was het de Amerikaanse platenfirma die bij kwam en opdracht gaf in drie maanden tijd een LP klaar te stomen. Het moest allemaal veel te vlug gaan, vertelt ons William Souffrau die de ganse evolutie van Irish Coffee meemaakte. «Soms hadden we de dag tevoren een nieuw nummer gemaakt, en de volgende dag stonden we reeds in de studio om het op te nemen. «Al bij al werd de LP een behoorlijk werkstuk dat in vele Aalsterse huisdiskoteken belandde. Hun hard-rockstijl deed het in die jaren, het publiek wilde niet dat alles was afgewerkt en vooral jongeren raakten graag opgezweept door hun sound. Nog twee singles kwamen later in deze stijl uit «Carry On» en «Down Down». steld raakten over hun optre dens. Het gebeurde dat ze in een dancing moesten gaan spelen en na vijftien minuten moesten ophouden, het ging gewoon niet. Ze verlieten dan ook een tijdje de Vlaamse Popscène. NIEUWE START Verleden jaar werd de groep opnieuw opgericht, iedereen had ondertussen wat gezocht en het bleek duidelijk dat sommi gen van de eerste formatie de hard-rockstijl moeilijk konden vaarwel zeggen. Ze pasten zich wel weer aan. maar uiteindelijk was het best met enkel nieuwelingen de repetities DOWN DOWN DOWN Zo ging het uiteindelijk ook met Irish Coffee, het mooie liedje had toch meer dan een jaar geduurd. Maar weer was hun stijl veranderd en wanneer een jeugdklub die hen alleen van hun platenwerk kende vroeg voor een optreden, kwamen deze mensen bedrogen uit. In plaats van liedjes als Masterpie ce brachten ze een gans andere muziek, zodat velen teleurge- verder te zetten. Zodat momen teel de groep bestaat uit Luc De Clus (leadgitaar) en Raf Lenssens (drums) als groentjes en verder Willy De Bisschop (bas). Paul Lambert (piano, orgel) en de spil van dc groep William Souffreau. Wanneer we zeggen «groentjes» slaat dat eigenlijk alleen op Luc De Klus die voorheen gewoon in balorkestjes speelde. Raf Lens sens daarentegen heeft reeds vele watertjes doorzwommen en was ondermeer ook drummer bi de New Inspiration. Dat het menens is met deze nieuwe formatie en ze in geen geval zoals vroeger totaal onvoorbereid naar buiten willen treden zal je onmiddellijk begrijpen als we je vertellen dat reeds drie maanden drie avonden per week wordt gerepeteerd in groep en elkeen daarbuiten elke dag zijn eigen werk instudeert. Er zijn eigenlijk nog maar twee optredens geweest waarvan één te Aalst in de Madeion een tegenvaller werd voor hen die hoopten op Irish Coffee zoals ze vroeger speelden. Volgende week treden ze nog één maal op in Affligem maar daarna is het gedaan tot het uitbrengen van de single die eind deze maand zal af zijn. Hun manager heeft reeds een heel pak kontrakten moeten weigeren want voor het programma op punt staat komen we er niet mee buiten, zeggen ze NIET ZO KOMMERCIEEL William, die verleden jaar werd uitgeroepen tot de beste Vlaamse popzanger is de man die zorgt voor tekst en melodie. De muziek van de single komt echter maar voor de helft van hen. want. zo zegt hij. «om weer op de podiums te geraken moet je wel iets kommercieels op de markt gooien, ik kan echter nog moeilijk dergelijke muziek maken en daarom vroegen we aan The Pebbles te zorgen voor een kant van de single». Of het geen gevaar inhoudt dat ze nu weer een verkeerd idee bij de mensen over hun groep gaan oproepen Dat zit er wel in. zegt William, maar zó kommercieel wordt het beslist ook niet. het moet alleen verkoopbaar blijven... Trou wens. het nieuw programma is totaal anders dan hetgeen waarmee we zijn opgehouden. Ons genre zweeft tussen rock en jazz. maar een naam voor dat ding hebben we nog niet gevonden. Het is gewoon gegroeid uit de groep. Want, alhoewel ik zorg voor de basismelodie en het akkoorden schema. groeit het nummer op de repetities waar het soms pas na uren werk volledig klaar komt. De tekst komt later, iedereen heeft zijn inbreng kunnen geven en speelt de nummers dan ook dolgraag. Er zjt werkelijk weer veel fut in de groep, de nieuwe mensen brachten andere ideeën. ER VAN LEVEN... In het dagelijkse leven oefenen ze alle vijf buiten Raf Lenssens, die nog studeert, een of ander beroep uit William is de cafébaas van de studentencafé bij uitstek te Aalst. Hij houdt na «vader» en «Gilbert» reeds een tijdje het café open. Momenteel is het reeds moeilijk beiden te kombineren en wanneer bin nenkort de optredens zullen beginnen zal het beslist onhoudbaar worden. Uiteinde lijk is hun bedoeling er van te leven, maar dat zal volgens hen in België moeilijk gaan. Ze vinden dat er hier een enorme mentaliteit is van «het zijn maar Belgen». Wanneer je natuurlijk tevreden bent met een stuk brood en wat koffie kan je als popgroep niets anders doen, maar de meesten van de groep zijn reeds getrouwd zodat ze zich dergelijk leven niet meer kunnen veroorloven, als bijver dienste willen ze hun werk echter ook niet beschouwen want ze willen er muzikaal nu eens wat van maken. Dat is trouwens de reden waarom ze nu reeds zolang elk kontrakt van de hand wijzen. Het is en blijft als popgroep ontzettend moeilijk om er bij ons te komen, zo voelen ze zich niet gesteund door de platenfir ma's. Waarom moeten het altijd mensen zijn zoals Willy Sommers die een duwtje krijgen Ze hebben nog nooit geprobeerd of wij niet kunnen «renderen», ze steken liever hun centen in buitenlanders. Hierin hebben zij volgens ons ook wel gelijk, want ten slotte zijn het deze mensen die het mooi weer maken voor onze artiesten, ze zorgen ervoor dat dit of dat plaatje op de radio komt en als het meevalt niowj ze in «Binnen en Buiten» eïfó optreden. Of, al was het all®' maar hun vertegenwoordiin aanmanen ook eens de aa dacht te vestigen op de laat( nieuwe van «Irish Cofft bijvoorbeeld. Maar dat gebe^ natuurlijk niet. hoewel daar W van afhanet. SAMENWERKING Ook is er in België een ellera gebrek aan samenwerking in> popwereld. In Engeland B voorbeeld zet men ten minstvv de namen van de medewerk® op een platenhoes, zodat fi| een stuk makkelijker is wanns je een medewerker zoekt, oUii gebeurt hier niet. Bovendiewda de installatie voor een nieujhei groep ontzettend duur. JtflO, Coffee heeft momenteel, oimhve ze reeds zo lang bestwij behoorlijk wat materieel, m^rin er zijn jongens die beginnenjop] misschien beter spelen dan :ak; maar er nooit zullen kojnra omdat hun installatie hen in hei steek laat. (ten In Antwerpen is er hierv(nie toch al iets gebeurd, tijver hebben de popgroepen rfdis' verenigd en samen een praJzor installatie gekocht zodat k<jm| kurreren al een beetje mogffled is geworden. hoi Verder moeten zij natuurijn niet op subsidies rekenen, »vin< trouwens met de mefjot kunstenaars het geval is. OpjD.J gebied staan wij weer eens(zati stuk ten achter ten oversttjud van onze noorderburen, wlper: «Fokus». toen ze begonntl_ zomaar van het gemeentel stuur een kasteeltje kregen te repeteren, zo is er bij ons g) niemand geweest. laks. William Wie reeds een voorsmaakje! hebben van wat het nie<De programma worden zal doeébliji best aan zaterdag naar ire pi Kultureel Centrum in Af tl ijlen i te trekken. Na het vrij podil treden ze er op om daarna Vri enkele maanden verder v mal repeteren tot alles klaar isjniel ze weer de tophit hopen» nat: veroveren. vim LIEVEN MATTHlf

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 18