DE GILLES... EN KARNAVAL 7 vroegere jaren tussen de plui men, aren van tarwe en haver in een kroon van veldbloemen geprikt. Steeds bekommerd om de bewonderaars door zijn schoonheid te verblinden, versierde de Gille in die tijd zijn hoed met de mooiste sieraden uit de juwelenkoffer van zijn echtgenote en hechte ze op de omgedraaide boord. Brochen, spelden, gespen en staafjes droegen met parels en briljanten bij tot het geheel van zijn typisch karakter in een vorm van weelderigheid. Het Gille zijn was vroeger wel voorbehouden aan een elite. Nu vinden we op de voorzijde van de hoeden slechts na- maakju welen. Bij de huidige Gille is het gezicht bloot. Er was een tijd dat de Gille te Binche een masker had. Bij de Aalsterse Gilles worden de kostumes noch in groeps verband, noch individueel ge kocht. Het is zo dat er een kontrakt bestaat tussen Binche en Aalst, dat bepaald dat Aalst elk jaar van een nieuw kostuum en hoed wordt voorzien. Rond nieuw jaar rijdt de groep per bus naar het atelier te Binche om de maten te nemen. De woensdag na karnaval vertrekken de kostumes terug naar Binche. Vandaar dat de Aalsterse Gilles steeds piek fijn en fris voor de dag komen. UIT HET DAGBOEK VAN DE GILLES Het spreekt vanzelf dat een echte Gille eens september, oktober aangebroken voor een groot deel konverseert in karnaval en gilletermen. Ver schillende voorbereidende aktiviteiten vergaderingen, repetities met muziek, aan passen van kostumes e.a. gaan de zondag en maandag van karnaval vooraf. Enkele dagen voor de grote dag vormt het belangrijkste gespreksonderwerp in gille- kringen het weer. Weerberich ten, gissingen ontstaan door innerlijke wensen zijn aan de orde van de dag. Immers stortregens of hevige sneeuw buien zijn een rampweer voor de Gilles-groep. Het kan ze verhinderen hun pluimenhoed op te zetten omwille van de enorme schade die aan deze prachtdingen kan aangebracht worden. Het slagen van de "Gilles-ommegang" hangt dus voor een groot deel van de weersomstandigheden af. ZONDAG Rond 11 uur komen de Gilles samen bij de materiaal- meester. Gilles en muzikanten kleden zich. De Gilles zetten alleen de baret (muts) op; de beschermdoek voor de hoed- riem wordt in de broekzak meegenomen. De muzikanten die hier ook een kleine pluimenhoed dragen zetten die op. Niemand mag zich gekleed reeds naar buiten begeven. Iedereen wacht tot iedereen klaar is. Eerst gaan de voorzitter en de sekretaris buiten, gevolgd door de verantwoordelijke van de muzikanten die zijn formatie opstelt. Terwijl de muziekanten de eerste tonen van de "Morgen begroeting" spelen, komen de Gilles buiten en stellen zich al dansend op hun plaats. Nu heeft de Gille alleen de rijsbos in de hand. De Gilles doen daar hun eerste dans mee. Met de rijsbos in de rechter hand, ritmisch marcherend, begeleid door tromgeroffel, begeven de Gilles zich naar hun lokaal. De Gille geeft zijn rijsbos af' aan de ceremoniemeester, en gaat naar de repetitiezaal waar de laatste hand gelegd wordt aan hun hoofdbescher ming baret en bescherm doek. De Gilles helpen me kaar onderling. Als iedereen klaar is, is het ogenblik voor het overhandigen van de hoed aangebroken. De Gilles voor zien zich ook van een mandje gevuld met sinaasappelen, ffedat de muzikanten zich hebben opgesteld, begeven de Gilles zich, met hoed en mandje naar buiten. Het mandje houden ze in de linkerhand en de hoed onder de rechterarm, rustend op de heup. De rij die rechts had, doet dit natuurlijk andersom. De Gilles marcheren nu naar het beginpunt van de stoet, ieder houdt een afstand van ongeveer 1,50 meter. Daar aangekomen zet iedere Gille zijn hoed boven op zijn mandje, in afwachting van het vertrek van de stoet. Geen enkele Gille zal de stoet verlaten, een bestelwagen met een voorraad sinaasappelen, zowat 10.000 volgt. Daar kan een dorstige Gille tijdens de stoet ook drank bekomen. In deze wagen bevindt zich ook reservemateriaal, klom pen, hamer, nagels, riemen (dit in geval het leder in een klomp moest begeven). Tijdens de stoet wordt door de muzikanten afwisselend getrommeld en Gillesmuziek gespeeld, afgewisseld marche ren zij ritmisch of dansen. kostumering en symboliek Zoals vroeger reeds gezegd neemt de Gille deel aan een ritueel; een overlevering van ceremonieën die werden gecelebreerd voor de terugkomst van de lente in de verdwenen beschavingen. Deze kostumering is niet zo eenvoudig. Ze draagt in zich een symboliek, die ongetwijfeld een heel rerre oorsprong heeft. benevens enkele varianten is deze kledij door de eeuwen heen dezelfde gebleven. Duidelijke kentekenen wijzen nog steeds op het primitieve model der Inca's. De bultigheid van de Bille, herinnert ons aan de voorgewende mismaakte lelijkheid van de Inca, analoog van deze Ike we heden te dage nog terugvinden bij de tovenaars en dansers in heh hart van Afrika, /roeger werden dergelijke bulten verkregen door pakken stro op de borst en de rug, geklemd ussen het lichaam en de bloes te dragen. Heden draagt men in Aalst voorgevormde kussens in een ynthetische materie. T 4 ^r-k- naden en daarboven nog eens beschermsokken. Voor het vertrek van de stoet wordt in elke klomp een groot glas cognac gegoten, dit om de voeten te verwarmen en te verharden. Het verwondert wel een zo luxueus uitgedost personnage op klompen te zien. De vraag, waarom geen fijne lakschoe nen ligt voor de hand. Die klomp heeft een doel. We mogen veronderstellen dat de Gille de houten klomp aange nomen heeft als zijnde een luidruchtiger objekt dat het ritmeren van de kadans over eenkomstig de wijsjes verge makkelijkt. De Gille draagt een mandje in biezen, gevuld met sinaas appelen. De oorsprong van dit mandje is onbekend. Tijdens de stoet mag een Gille geen handjes drukken. Als hij een kennis ontdekt, dan brengt de Gille gewoon een groet met de rechterhand waarin hij een sinaasappel houdt. Iedereen werpt op het signaal van de Gilles-leider. Na de stoet begeeft hij zich weer naar het lokaal waar een grote rondedans uitgevoerd wordt en duchtig met appel sienen wordt gegooid. Hoe den worden daar opgeborgen, mandjes afgegeven, waarna de Gille zijn dorst kan lessen en honger stillen. Geen enkel Gille mag zich in kledij alleen ergens begeven. Achteraf gaat de groep weer begeleid door muzikanten naar het huis van de mate- riaalmeester, alwaar zij zich van hun kledij ontdoen. MAANDAG De zelfde gebeurtenissen als de zondag herhalen zich gedu rende de dag. De Gilles gaan in kortere stoet opnieuw door de straten van Aalst, 's Avonds krijgen ze een receptie met champagne aan geboden. Daarna verzamelen ze zich uitgerust met hoed en mand voor de rondedans met Bengaals vuur op de Grote Markt. Dit jaar zal het Ben gaals vuur vervangen worden door een feërieke verlichting. De Gilles zingen er hun eigen lied en gooien naar hartelust met sinaasappels. Na dit evenement dat door een groot Aalsters en vreemd publiek bijgewoond en mede beleefd wordt, vertrekken de Gilles met de lege mand in de rechterhand opgestoken het einde van hun uitgang. Een Gille in 1895. Een Aalsterse Gille, 1973 De kledij bleef nagenoeg onveranderd In het perspectief van het rijk gevulde verleden van de stad zijn de Aalsterse Gilles herop gericht. Ze beschouwden zich niet als een karnavalgroep, doch wel als een kulturele- folkloristische groep, vandaar dat zij de karnavalstoet voor afgaan. Terecht kunnen we zeggen dat dit zeer geslaagd initiatief de eer van de stad Aalst hoog houdt. Met fierheid dragen de Aalsterse Gilles de keizerlijke kleuren op een eenvoudig vlaggetje, zoals Brueghel ze schilderde op het schilderij "De strijd tussen de vetten en de mageren". Aan Dirk Martens hebben de Aalsterse Gilles eveneens hun huldeblijken betoond. Ze gaven een postkaart uit, waar de Gilles zich rond Dirk Martens hebben geschaard. Wereldvermaard zijn de Gilles. Dat zij reeds tot in Zaire doorgedrongen zijn blijkt uit een bijgaande foto, genomen in het voormalige Leopoldstad in het expojaar 1958. AKTIVITEITEN DER AALSTERSE GILLES 1974. Vrijdag 11 januari Drie koningenfeest met ritmische oefeningen. Vrijdag 8 februari Verkie zing Prins Karnaval show met heksenbezem - dans, muziek en lied. Zaterdag of zondag 23 of 24 februari deelname aan de stoet, voorafgegaan te 14 uur van de dans met heksem- bezem op de Grote Markt. Maandag 25 februari 14 uur dans op de Grote markt deelname aan de stoet. 21 uur show met feërieke verlichting en massale appel sienenworp op de Grote Markt. BIBLIOGRAFIE D.J. Van der Ven, Het carna- valsboek van Nederland, 1950. Alfred Labrique.Le carnaval de Binche, 1930. Cahiers du Folklore Wallon, Le carnaval traditionnel en Wallonië, 1962 ROEL VAN DE PLAS. ratelbel. Bellen zijn een symbolische voorstelling van de zon en hun geklingel moet alle hekserij, boze geesten en andere noodlottige krachten verdrijven. Aan zijn voeten draagt hij klompen uit gerookt zilver pop ulierenhout gesneden, en VERSCHILLEN TUSSEN AALST EN BINCHE Wijzen we er eerst op dat er vooral geen konkurrentie be staat tussen Aalst en Binche. Aalst is als het ware een antipool in het Vlaamse land. Vandaar de volledige mede werking van de verantwoorde lijken uit Binche, inzonder heid de heer S. Glotz, stads archivaris en konservator van het "Internationaal museum van Karnaval en van het Masker." 1) Aalst Er bestaat slechts één groep die nu 72 man schappen telt. Binche Er zijn meerdere groepen. Ze hangen voorrl af van handelaars. Er bestaan ook verschillende klieken en door de Gille zelf. 6) Aalst: Alle Gilles hebben een hoed en dragen die 4 uren op het hoofd. Binche Nieiedereen heeft een hoed. Ze dragen hem slechts 2 uren en hebben altijd iemand bij zich om tidens een rustperiode de hoed vast te houden; diezelf de persoon bevoorraadt met appelsienen. 7Aalst De heksenbezem of rijsbos wordt gebruikt Binche Ze hebben een "ba guette". 8) Aalst Op hun rug is het wapenschild van de vereniging te ziep vermengd met dit van de stad. Binche Enkel het wapen schild van de stad. Er was eens een tijd, dat de Gilles maskers droegen groepen in familieverband. 2) Aalst Ze worden allen samen afgehaald in de Zonne- straat en met het volledig orkest. Binche de Gilles worden stuk voor stuk afgehaald bij hen thuis door één of twee muzikanten. 3) Aalst Muzikanten dragen een hoed met korte pluimen en een volledig Gilles kostuum. Binche de muzikant is in burger. 4) Aalst: Er zijn mannen, vrouwen en kinderen als Gille verkleed. Binche Slechts mannen en jonge knapen nemen deel. 5) Aalst: De sinaasappelen worden gekocht door de vereniging. Binche Aankoop gebeurt 9) Aalst Onze Gilles werpen sinaasappels, met "zachte" hand. Binche Tijdens de feesten lijkt Binche een versterkte stad. Het zou niet de eerste keer zijn dat daar ruiten stukgeslagen worden door de krachtige worp met een si naasappel. 10) Aalst Na sluiting drinkt Aalst champagne in over vloed. (Gezondheid Binche Een Binchois-Gille drinkt voor het vertrek 's morgens 1 glas champagne. BESLUIT Er zijn overal Gilles (Mons, La Louvière, St.-Gillis Brussel, Charleroi, Genk). Dit zijn echter paradegroepen die buiten hun stad deelnemen aan verschillende manifesta ties. Als de Gilles 's morgens vertrekken, hebben ze een rijsbos in hun handen. Deze heksenbezem is het zinne beeld van het verjagen van duivelse geesten. Het mooiste sieraad van de Gilles is de hoed. Deze hoge pluimhoed als hoofddeksel is zeker een herinnering aan de haartooi van de inboorlingen van Peru. Met de gouden sterren, de rozenblaadjes, de vergulde ko renaren, de witte linten en de prachtige struisvogelpluimen die zijn hoed versieren, roept de Gille het beeld van de lente en de heldere hemel op. Zo'n hoed bestaat uit een metalen geraamte, met wit 'satijn overtrokken en met witte bloempjes versierd. Vooraan staan gouden sterren en korenaren, Uit het geraam te vertrekken tientallen zilver witte struisvogelveren afkom stig uit Zuid-Afrika. De veren worden aan elkaar genaaid en gekruld. Ze zijn tot op 90 cm vastgehecht en buigen dan in een wijde bos omlaag. De hoed wordt op het hoofd vastgemaakt met een lederen band en witte linten, verze kerd door een barette die van onder de kin naar boven sluit. De Gille draagt eveneens 2 beschermdoeken, de eerste rond de hals en de tw'eede rond het hoofd. Bij het vertrek 's morgens draagt de Gille enkel een witte muts. Het gewicht van de hoed van de man schommelt zo rond de 5 kg. De hoed voor de vrouw weegt 3,5 kg. en de kinderhoeden ook nog 2 kg. De grote witte hoeden zijn De rondedans bij het Bengaalse vuur een bijzonder leder houdt de voet. De versiering van die klompen variëert van witte pompons tot geschilderde motieven en kanten kokardes. Om 4 uur lang te dansen in dit voor hen wel ongewone schoeisel, moet een Gille zijn voeten wel een maand vooraf verzorgen. Misschien loopt hij in zijn vrije tijd binnenshuis op klompen. Wie weet De Gille trekt sokken aan zonder erg duur. Naargelang zij be staan uit 8, 10 of 12 armen schommelt hun kostprijs tussen de 50 en 60.000 fr. De gekleurde hoeden zijn iets minder duur, toch nog 30 a 40.000 fr. Wij kunnen opmer ken dat de hoeden weerom de kleuren van de stad hebben. Tegenover een witte hoed zijn steeds twee gekleurde ge plaatst. Als symbool van de vruchtbaarheid werden in Kongolese Gilles Leopoldstad 1958 t was gebruikelijk elk jaar de Grote Markt die bulten verbranden. Dit is echter elast gezien de risiko's or de kostumes en het ndgevaar dat dit met zich ebrengt. het Gille-zijn oorspronke- een mannelijke aangele- iheid, in Aalst waren er eds vrouwen bij. konden ons in de jaren "grtftig moeilijk de vrouw met broek voorstellen. Bij "De ie Gilles" werd de broek or een boerenrok vervan- "e tl. Van deze unieke Aalster- an kostumes zijn er gelukkig ,\ele bewaard gebleven. Ze a te bezichtigen in het iternationaal museum voor 6 h,rnava' en Masker" te iche. Museum dat frou- ns nog zeer veel folkloristi- ujtie bezienswaardigheden tit en een beoek de moeite ujteprd maakt. d bebben man en vrouw mc*te'(^e klederdracht. n "Gilles-kostuum" is zeer ir ^urrijk. Men beweert dat bqei ^kleurde verscheidenheid p) herinnering zijn aan de ouages die de Inca's zo verwondden, f en een halve meter >ren;Waac* nodig om een itaat*8 en broek te vervaardi- ,i Op het vivante kleuren- ,eel staan 20 heraldieke uwen. Tuss en deze teke- oJïen staan 4 vlaggen, 21 uo,nen en sterren 70 dri/' ro(*e en zwarte. te oorspronkelijke kleuren ma k'i ket Aalsterse kostuum r» geel en rood, zijnde de 1 uren van de stad. Deze I r aparte stof wordt enkel n alleen in het originele 9 hf te ®'nche vervaardigd. '9 "hd de hals dragen zij een "^belkraag, collorette ge- n zeer breed over de 'e™®uders uitloopt. Die kraag "'en bevat 25 m. geplisseer- kant met gallons in de e uren van de stad verwerkt. *'1 deraan hangt een rijke 3 Al*'6""? van gouddraden, dit i N gewicht te geven. Mou- en broekspijpen zijn Aeens versierd met tiental- walij'meters kant. jde lenden dragen zij een eren riem met bronzen HEYfen- VER weegt zowat 3 kg. Op de st hangt ook nog een

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 7