DDK DE FOTOGRAFIE
HEEFT ZIJN GESCHIEDENIS
KULTURELE
KALENDER
OPEN DOEK
VOOR EEN BOEK'
AALST
JIJ DIE BUIGT JIJ DIE WEENT... STA OP EN SCHREEUW: NEEN
PAS DE LD1IKRE ELECTRIQUE
P&OlOErajllifi F. FÜSSEN 4 Cie.
TWEEDE
TENTOONSTELLING
VOOR 14-JARIGE
KRISTIAAN
VAN HOEYMISSEN
32
VRIJDAG 18 JANUARI
Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, Aalst,
tentoonstelling tot 11 februari met werk van Berten en Dirk
Van de Velde uit Schorisse. Open alle dagen van 10 tot
12 uur en van 14 tot 19 uur, op zondagen van 10 tot 13 uur
(op maandag gesloten). Opening op vrijdag 18 januari.
GIJZEGEM
De Bond van Grote en Jonge Gezinnen richt om 19.30 uur
in de zaal van het Gemeentepark, ingang Schoorstraat, een
avond in over "abortus".
EREMBODEGEM
Davidsfonds-Centrum gaat naar de volkssterrewacht Mira te
Grimbergen. Vertrek om 19 uur aan de kerk, om 19.05 uur
aan de Hogeweg-Brusselbaan en om 19.10 uur Nieuwe
Wijk-Brusselbaan.
Davinsfonds-Terjoden houdt een diskussieavond met lie. S.
Van Nuffel over "Fusies" in de parochiezaal, om 20 uur.
AALST
Tot donderdag 24 januari in Feestpaleis "A Warm
December".
Tot maandag 21 januari in Alfa "De Zwarte Vampier".
Tot donderdag 24 januari in Palace "Jesus-Christ
Superstar
ZATERDAG 19 JANUARI
BAARDEGEM
In zaal Ons Huis gaat de tweede variété-avond door van
jeugdgroep Bardo. Aanvang om 19.30 uur. Koreografie
o.l.v. Sonja De Troch, waarnaast talent van eigen bodem
aan bod komt.
DENDERMONDE
21 uur Jazzavond in Honky Tonk Jazzclub, Leopoldlaan
met The Jeggpap New Orleans Jazzband. 20 uur
Diareportage De Denderroute Appels natuurschoon en
De Antwerpse Kempen door Vlaamse Kunstkring Appels in
1 "Half Af", Hoofdstraat.
AALST
ZONDAG 20 JANUARI
Tot deze datum stelt kunstschilder E. Coppens tentoon in
de Belfortkelder te Aalst.
Stedelijk Poppenteater, Katte straat 33, Aalst om 14.30 uur
vertoning van "Hoe Jan Klaassen leerde toveren"
Filmvertoning in jeugdhuis Kreja, Dr. De Moorstraat, Aalst
om 19.30 uur. R. Polanski's film "Bal der Vampiers".
MAANDAG 21 JANUARI
AALST
In de kapel van het Oud-Hospitaal, Oude Vismarkt, Aalst
om 20 uur, vernissage van een huldetentoonstelling met
werk van leraars van de Akademie, laureaten van provinciale
prijzen dit in aanwezigheid van minister Chabert en het
stadsbestuur. Gelegenheidstoespraak door kriticus Jan
D'Haese.
Open van 26 januari tot 3 februari. Alle dagen van 14 tot
17 uur. Zon- en feestdagen van 10.30 uur tot 12.30 uur en
van 14 tot 18 uur.
DENDERMONDE
20 uur Davidsfonds debatavond over "Het gebed als
onderdeel van de professie" op het stadhuis.
DINSDAG 22 JANUARI
AALST
Fotoklub Aalst, in lokaal Kattestraat 31, Aalst om
20.30 uur "Bespreking van de maandelijkse diareeksen.
Eventueel bezoek aan een fototentoonstelling te Wetteren.
Vormingsavond over "Antimilitarisme" ingericht door
RAL, in lokaal De Klok, Molenstraat 1, Aalst om 20 uur.
Kon. Touring Klub richt in het Stadhuis, Aalst een
kleurendia-avond in over "Ticino een paradijs op aarde".
Aanvang om 20 uur. Niet leden 20 fr, leden TW of TKB
gratis.
WOENSDAG 23 JANUARI
AALST
Tot deze datum stelt kunstschilder Rik Wesemael tentoon
in galerij 't Apostelken, Aalst-Mijlbeek. Toegankelijk alle
dagen van 10 tot 20 uur, behalve de donderdag.
DENDERMONDE
19.30 uur Gespreksavond "Ouders met vrijende jeugd"
door E.H. Rombout. K.A.V. Boonwijk, Zaal Ons Huis,
Gasthuisstraat 137.
van het St.-Jozefskollege,
Ingericht door de Katolieke
DONDERDAG 24 JANUARI
AALST
Filmvertoning in de zaal
Pontstraat, Aalst van "L'aveu".
Filmliga.
Belfortzaal, Grote Markt, Aalst om 20 uur voordracht met
dia's ingericht door V.A.B. De h. Yseboodt spreekt over
"De Grote Tocht nr 10". Een tocht van 800 km doorheen
de Pyreneeën.
DENDERMONDE
20 uur Nationale Opera Opvoering van "Don Carlos"
(Verdi). Kaarten op het stadssekretariaat. Vertrek Grote
Markt te 18.30 uur.
VRIJDAG 25 JANUARI
AALST
In de Belfortkelder, Grote Markt, Aalst, opening tentoon
stelling "Grijswaarden". Individueel werk van leerlingen van
de fotoafdeling R.I.T.O.— Aalst. Werk van Jan Wauters,
Paul Keymeulen, Charlie De Witte, Daniël Potteau, Cyrille
Geerts, Maria Baeyens, Herman Palsterman, Aimée
Callebaut, George De Plancke, Hendrik Acket en Paul
Jacquemijn.
Open tot 10 februari alle avonden van 18 tot 21 uur, op
zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur. De vooropening op
vrijdag 25 januari om 20 uur, gebeurt door volksvertegen
woordiger B. Van Hoorick.
ZATERDAG 26 JANUARI
EREMBODEGEM
Herdenking arbeider-dichter Alfons Van de Maele. Om
19 uur in het Gildenhuis, Dorp, £rembodegem, akademi-
sche zitting met als spreker de h. J. De Gheest, auteur van
het jubileumboek. Verder voordracht uit werk van Fons
Van de Maele, zang van het meisjeskoor o.l.v. mevr.
Daelman en muziek door de Erembodegemse muziekakade
mie.
DENDERMONDE
20 uur Bonte Avond Door K.S.A. St.-Jan Berchmans in
zaal Sportparadijs, Kasteelstraat, 1.
ZONDAG 27 JANUARI
EREMBODEGEM
Davidsfonds richt in het Gildenhuis, Dorp, Erembodegem
om 19 uur een toneelavond in. Het Land van Riem speelt
het blijspel "Moord zonder Spoor".
AALST
In de Stadsschouwburg, Vredeplein, Aalst om 20.30 uur
"Kent U de Melkweg", komedie ivier bedrijven met voor-
en naspel van Karl Wittlinger. Regie Jo Beeckman.
Inrichters Kon. Letter- en Toneelkundig Gezelschap
"Voor Taal en Vrijheid"
Het verhaal van de 18de eeuwse bendeleider Jan de Lichte
uit Velzeke, is zeker in het Land van Aalst voldoende ge
kend. Geradbraakt op de Aalsterse markt zag het volk in
hem de verdediger van de proletariërs en het slachtoffer
van de gevestigde orde. Net zoals het werk ««De Bende van
Baekelandt», de Westvlaamse bendeleider, van Fred Ger-
monprez gedramatiseerd werd, is ook het boek van Louis-
Paul Boon met goed gevolg als toneel herwerkt. Nog tot
einde dezer maart voert het Mechels Miniatuur Teater in
de Beursschouwburg te Brussel en naderhand 73 voorstel
lingen over het ganse Vlaamse land «De Bende van Jan De
Lichte» op. Het zou zonde zijn indien Aalst niet aan de
beurt kwam.
Gewoonlijk en veelal te
recht staat de auteur van
een tot toneel bewerkt werk
nogal skeptisch tegenover
de nieuwe kreatie. Louis-
Paul Boon is daar zeer dui
delijk overheen en onder
schrijft volledig het kon-
cept van de bewerking.
Hierover ondervraagt gaf
L.P. Boon zijn visie als
volgt weer:
«Eerlijk gezegd, ik vind het
gewoon fantastisch. Nog
nooit heb ik meegemaakt
dat iemand anders de geest
van mijn werk zo dicht be
naderde. De bewerking van
mijn boek «De Paradijsvo
gel» tot de opera «Laby
rinth» was hoe machtig
mooi de muziek van Peter
Schat ook mag genoemd
iets mij totaal vreemd. De
bewerking van mijn boek
«Mennet» het toneelstuk en
de gespeelde gedeelten er
uit die ik mocht zien, lieten
me koud. En ten slotte
heeft de bewerking van
mijn boek «Pieter Daens»
tot een drievoudig teevee-
spel me zelfs zeer diep te
leurgesteld.
Hierdoor stond ik in het be
gin dan ook wat weigerig
tegenover de toneelbewer
king der «Bende vaa Jan de
Lichte». Maar reeds bij het
meemaken van een algeme
ne repetitie verdwenen al
mijn bezwaren. Er waren
weliswaar een paar vliege-
scheten, doch die konden
meteen weggewist, en tij
dens de première van het
stuk dacht ik voortdurend:
«Dit is het! Dit is de geest,
de ziel van mijn werk». Ik
meen dat dit slechts te
danken is aan alle mensen
die eraan meegewerkt heb
ben, aan vooral de regis
seur en de spelers die zich
één met het stuk voelen en
erin geloven. Het geloof
verzet bergen, zegt de
Schrift. Dat mijn tekst niet
helemaal gevolgd werd,
was voor mij niet het min
ste bezwaar. Integendeel,
ik geloof dat die tekst op
de scène het stuk had kun
nen doen vallen. Maar dat
gene wat ik wou bedoelen,
is ongelooflijk gaai en vol
komen tot zijn recht geko
men.
Ik vrees de kritiek niet,
want nog nooit is werk van
mij onmiddellijk tot de kri
tiek doorgedrongen, er
moesten eerst enkele jaren
voorbijgaan, eer er waarde
ring kwam. U moet maar
zelf eens dit stuk zien op
voeren en het ondergaan.»
(JV)
ten deel van de bende Jos De rauw als notaris, Martin Devalck
koetsier, Raymond Bossaerts als baron en Nellie Rosiers
Annemarie Declercq.
(vervolg)
De huwelijksfoto, nu uitge
groeid tot kleurrijke reporta
ges, kwam in de mode rond
1885. Het werd zo wat een
gewoonte om na de plechtig
heid het atelier van de foto
graaf te bezoeken om van dit
moment een aandenken op de
gevoelige plaat vast te leggen.
Een journalist uit die tijd
schreef "Wat eens een
schuchtere jonge man was
De film en de projektie doet
inderdaad rond die tijd zijn
intrede alhoewel zijn ontstaan
de fotografie reeds een paar
honderd jaren is vooraf ge
gaan.
De geschiedenis van de pro
jektie en van het leven in
verschillende fotografische
kringen is echter stof voor
een volgende artikelenreeks.
EINDE
WALTER SCHELFHOUT
Ex-opérateur (Time des premières maisoiis
de Bruxelles,
108, BOULEVARD DU NORD, BRUXELLES.
Aankondiging uit 1880.
staat nu naast de bruid die
zijn vrouw geworden is met
een pretentieuze uitdrukking,
het hoofd achterover, de snor
gestreken en een hoogmoedi
ge blik. Zijn uitzicht is dat
van iemand die zich plots
bewust is geworden van de
verantwoordelijkheid die deze
verandering van sociale toe
stand met zich bracht." Dit
(in vrije vertaling) hoe de
periodieke pers het gebeuren
in die tijd beschreef. Het
geeft zowat de sfeer terug die
we nog jaren in dergelijke
fotografie zullen terugvinden.
Ook de gedragingen van de
omstaanders werden door de
zelfde journalist beschreven.
"Eindelijk gaat de opname
beginnen, de familie staat
opgesteld langs de wanden
van de studio en lacht en
tatert zenuwachtig, wachtend
op het einde van de proef. De
moeder van de bruid, ge
knield, brengt vlug nog enkele
korrekties aan het toilet van
haar dochter om het in een
aanvaardbaar plooienspel te
houden."
De eerste dergelijke foto's
werden ook opgeplakt, meest
al op kabinetformaat. Later
wanneer het vergroten meer
in gebruik kwam werden deze
opnamen ook met de hand
bijgekleurd en in weelderige
lijsten gestoken. Rond de
eeuwwisseling is de fotografie
uit het dagelijkse leven niet
meer weg te denken. Op het
gebied van informatie heeft
zij de mooie gravures verdron
gen in de dagbladen en
tijdschriften van die tijd. Het
is ook rond 1891 dat de
eerste degelijke proeven voor
kleurfotografie hun intrede
doen. (Het Lippmann pro
cédé)
De amateurfotografie moet
voor de beroepsfotografen
zeker niet onderdoen en het
is rond 1895 dat de eerste
fotografische kringen in de
biezonderste steden van het
land ontstaan. Zo kennen wij
zeer oude klubs te Antwer
pen, Kortrijk en te Luik.
Hiermee staan wij voor de
grote ontwikkeling die de
fotografie zal kennen rond de
beide wereldoorlogen. Rond
1900 spreken sommige burge
rkringen verontwaardigd over
"bewegende fotografieën".
Zo werd het kunstlichtatelier van de Berlijner Von Bouzelen afgebeeld op een gravure i|
die tijd.
De tentoonstelling die
thans te Opdorp aan de
gang is, blijft toegankelijk
tot 25 januari.
De vrij talrijke tentoonge
stelde werken bewijzen
overduidelijk het talent van
de jonge kunstenaar. Ta
lent is echter niet alles, er
moet ook aan geschaafd
worden, het moet in goede
banen worden geleid. Kris-
tiaan Van Hoeymissen
heeft het geluk goede ou
ders te hebben die oog
hadden voor de begaafd
heid van hun zoon en die
hem dan ook de kans heb
ben gegeven zich verder te
bekwamen in wat wij zijn
kreatieve hobby zouden
willen noemen. Daarom
ging Van Hoeymissen les
volgen in het jeugdatelier
Tuur De Rijbel. De Rijbel is
een kunstenaar die wij aan
onze lezers zeker niet meer
hoeven voor te stellen. Zijn
tekentalent en zijn buiten
gewone technische bedre
venheid maken van hem
een uitzonderlijk leermees
ter.
Dat kunst ook een sociaal
karakter kan hebben en dat
de kunstenaars vaak so
ciaal voelende mensen zijn,
vindt zijn levend bewijs in
de figuur van Tuur De Rij
bel, die enkele tijd geleden
te Buggenhout een school
oprichtte waar begaafde
kinderen de gelegenheid
krijgen heel wat te leren.
Kristiaan Van Hoeymissen
is één van de pronkstukken
uit de school van Tuur De
Rijbel. Men kan zich bij
dergelijke tentoonstellin
gen natuurlijk steeds de
vraag stellen of de werken
van een 14-jarige als echte
kunst kunnen beschouwd
worden. Op die vraag wen
sen wij helemaal niet te
antwoorden, want dan
komt men al direkt terecht
bij de bepaling van het
woord kunst en het is be
slist niet moeilijk om een
reeks bepalingen van dat
begrip te geven die abso
luut niet met mekaar over
eenstemmen. Ook over het
al dan niet waardevol zijn
van een schilderij bestaan
er voldoende tegenstrijdige
meningen. Ons lijkt een
schilderij waardevol voor
de koper, indien diezelfde
koper ervan houdt of het
mooi vindt. De mening van
anderen daaromtrent lijkt
mij vrij onbelangrijk. Het
werk van Kristiaan Van
Hoeymissen bestaat hoofd
zakelijk uit het schilderen
van landschappen. Er be
staat de laatste jaren in ar
tistieke middens een soort
rage die enigszins gering
schattend spreekt over
landschapschilders. Alsof
het op doek brengen van de
natuur minder waarde zou
hebben dan het schilderen
van naast mekaar staande
vlakken of lijnen, waarvan
de inhoud vaak enkel voor
de schepper duidelijk is.
(MARC)
NOGMAALS JOHAN
DAISNE
Na de lektuur van "De trein
der traagheid", neemt men
evenmin graag van het boek
als van de auteur ervan
afscheid. Want Daisne is een
even rijke als zeldzame literai
re persoonlijkheid. Hij is,
vóór alles, de schepper van
een verdroomde werkelijk
heid, van de onbereikbare
volmaaktheid van geest en
lichaam, van de volmaakte
liefde Kortom van een
wereld, waarvan onze wereld
niet eens de afglans is. Wat in
Daisne daarenboven zo sterk
aangrijpt, is het vermogen om
zich al schrijvend naar die
wereld toe te worstelen. Ik
zeg wel worstelen. Want
Daisnes verhaalkunst valt op
door de moeizaamheid van
taal en opbouw van lyet
verhaal. Daarom vergt het een
hele inspanning een boek als
De trap van steeen wolken
(Uitgeverij Paris-Manteau) te
lezen en te herlezen. Men
moet het echter willen doen
achteraf voelt men zich inner
lijk een stuk rijker. Wij willen
nog even met jou bij de
schrijver Daisne vertoeven.
Johan Daisne is de jaargenoot
(1912) van Louis-Paul Boon.
Maar hij is er ook diens
antipode, zowel wat ritme en
taal als keuze van personen en
personages, hun instelling en
hun leefwereld betreft. De
leefwereld van Daisne is de
gesloten wereld van mensen
die meestal intellektuele be
roepen uitoefenen en alleszins
in materieel confortabele
maar daarom geenszins ge
makkelijker— omstandig
heden leven, arbeiden en
dromen. De leefwereld van
het Boon-personage daaren
tegen is het miserabilisme,
beschreven in een keihard
realisme van achterdocht en
opstandigheid. Tegenover hun
lijfelijke en geestelijke on
macht en hun armemensen-
erotiek staat de "andere"
wereld, die van Daisne, waar
in schroom, onthechting, fijj
gevoeligheid (op het ram"
af preutsheid), geloof
geestelijke kracht en droor
b e 1 e v ing-naar-de-sublimer in
toe de ingrediënten zijn.
Zo belanden wij opnieuw b
de roman waarin die Daisi
het sterkst aanwezig is
trap van steen en wolkei
"De trap" is een overvloeiii
tussen het far-west aandoen
verhaal, geschreven door D
Evert ter Wilgh, en h«
levensverhaal van Dr. Eve
ter Wilgh zelf. Op de achte
grond soms komen zij oo
op de voorgrond; dan vertr
gen zij de overvloeiing
maken het de lezer haa
onmogelijk droom en werk
lijkheid nog langer gescheide
te houden bewegen zi<
typische Daisne-personen
-personages akademiscl
kollega's en vrienden van d
Sedgwick's en de ter Wi
ghens, naast de schrijve
Daisne zelf. Maar tenslott
zijn het allen slechts levenc
lijnen naar het éne centra
punt de bovenwerkelijk
schoonheid van Ra, het gee
telijk en lichamelijk idea
wezen.
Men móet dit moeilijke boe
gebaseerd op een werkel
ke levensgeschiedenis, aang
vuld met de fictie
droom-opvattingen van Johi
Daisne— lezen. Want m
kan in de literatuur ni
omheen Daisne en men kan
het leven niet omheen
droom gaan. Is de droom et
zegen of een straf Als je hi
mij vraagt hij is allebe
Gelijktijdig zelfs. Hij voel
ons naar het sublieme, mal
hij maakt ons tegelijk wal
trouwig, onzeker van onszei
twijfelziek en tenslotte eei
zaam.
Is de mens het gelukkigst al
hij droomt zonder wéten 1
Of is hij gelukkiger met he
woord van Johan Daisnej
Altijd morgen, en desnooat
hierna.
FRANS-JOS VERDOOD1