KULTURELE KALENDER Staf Peleman in ASLK MIKI VAN DER EECKEN EN HERMAN MDYS GEHULDIO Geboren verteller Anton Van Wilderode over humor MANUEL ITURRI DIE IN 1966 VLASSENBROEK VERLIET IS OVERLEDEN IN BOLIVIE OPEN DOEK VOOR EEN BOEK 32 y RIJD AG 25 JANUARI EREMBODEGEM In zaal het Gildenhuis, ingericht door de K.W.B., om 20 uur spreekt burgemeester F. Boel over Grondbeleid en Huisvesting. AALST In de Belfort kelder, Grote Markt, Aalst, opening tentoon stelling "Grijswaarden". Individueel werk van leerlingen van de fotoafdeling RJ.T.O. Aalst. Werk van Jan Wauters, Paul Keymeulen, Charlie De Witte, Daniël Potteau, Cyrille Geerts, Maria Baeyens, Herman Palsterman, Aimée Callebaut, George De Plancke, Hendrik Acket en Paid Jacquemijn. Open tot 10 februari alle avonden van 18 tot 21 uur, op zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur. De vooropening op vrijdag 25 januari om 20 uur, gebeurt door volksvertegen- woordige B. Van Hoorick. Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, Aalst, tentoonstelling tot 11 februari met werk van Berten en Dirk Van de Velde, uit Schorisse. Open alle dagen van 10 tot 12 uur en met 14 tot 19 uur, op zondagen van 10 tot 13 uur (maandag gesloten). In galerij 't Apostelken, Aalst-Mijlbeek, stelt vanaf deze datum de Erembodegemse kunstschilder Jozef Perdaens tentoon. Inleider bij deze vooropening om 20 uuris kunstkriticus Jan D'Haese. De tentoonstelling loopt tot 7 februari en is open iedere dag van 10 tot 20 uur, gesloten op donderdag. De lezers van De Voorpost worden inzonderheid via deze weg uitgenodigd voor de vernissage. Cinema PALACE, van vrijdag tot donderdag 31 januari Jesus-Christ, Superstar". ZATERDAG 26 JANUARI EREMBODEGEM Herdenking arbeider-dichter Alfons Van de Maele. Om 19 uur in het Gildenhuis, Dorp, Erembodegem, akademische zitting met als spreker de h. J. De Gheest, auteur van het Jubileumboek. Verder voordracht uit werk van Fons Van de Maele, zang van het meisjeskoor oi.v. mevr. Daelman en muziek door de Erembodegemse muziekakademie. AALST In de kapel van het Oud-Hospitaal, Oude Vismarkt, Aalst, tentoonstelling van werken van leraars en leraressen verbonden aan de Stedelijke Akademie. Open tot 3 februari. Alle dagen van 14 tot 17 uur, zon- en feestdagen van 10.30 tot 12.30 en van 14 tot 18 uur. AFFLIGEM Leerlingenkoncert in het Kultureel Centrum door de plaatselijke afdeling van de Muziekakademie August De Boeck, om 18 uur. MAANDAG 28 JANUARI AALST Filmvertonging in de zaal van het St.-Jozefkollege, Pontstraat, Aalst van Jeux Interdits" om 20 uur. Ingericht door de Katolieke Filmliga. Stadsschouwburg, Vredeplein, Aalst om 20 uur, opvoering van "Kent U de Melkweg", ingericht door "Voor Taal er Vrijheid". ZONDAG 27 JANUARI EREMBODEGEM Davidsfonds richt in het Gildenhuis, Dorp, Erembodegem om 19 uur een toneelavond in. Hel Land van Riem speelt het blijspel "Moord zonder Spoor" AALST In de Stadsschouwburg, Vredeplein, Aalst om 20.30 uur "Kent U de Melkweg", komedie in vier bedrijven-met voor- en naspel van Karl Wittlinger. Regie Jo Beeckman. Inrichters Kon. Letter- en Toneelkundig Gezelschap "Voor Taal en Vrijheid" Om 14 uur in de Stedelijke Jeugdbibliotheek, Kattestraat 33, Aalst, vertoning door het Stedelijk Poppenteater van "De Stier van Cornet Buf". Op de binnenplaats van het Stadhuis om 10.30 uur opnamen voor het radio-luisterspel "Pieter Daens" door BRT-Oost-Vlaanderen. DINSDAG 29 JANUARI AALST Fotoklub Aalst, in lokaal Kattestraat 31, Aalst om 20.30 uur Bespreking en klassement van de foto's voor de Coupe Lemli. VRIJDAG 1 FEBRUARI AFFLIGEM Fotografisch weekeinde van 1 tot 3 februari, aanvang om 19.30 uur in de abdij van Affligem. Alle deelnemers kunnen zich toeleggen op hun belangstellingspunt, zoals de opnamen binnen en buiten de abdij, studioöpnamen, donkere kamer, bespreking resultaten en technische uitleg. Voor inschrijving telefoneren naar de inrichter Leslie Dauw. Tel. 053/675.21, na 18 uur). ZATERDAG 2 FEBRUARI AFFLIGEM Free-Jazzavond met Karei Bogards Kandaghar en het quintet Paul -Van Gijzegem, om 20 uur in het kultureel centrum. Ingericht door de Werkgroep Jeugdaktiviteiten. Inkom 60 fr, voorverkoop 50 fr. AALST Bovenzaal van het Belfort om 14.30 uur, gespreksvergade- ring over "Jeugdbeleid" door de werkgroep NU. In de Feestzaal St.-Augustinus, O.L.Vrouwkliniek, ingang Groenstraat, Aalst, kleinkunstavond met Will Ferdy, om 20 uur. Inkom 40 fr., leden en kultuurkaart en derde leeftijd 30 fr. Abonnees gratis. Ingericht door Davidsfonds- Mijlbeek. MELDERT KVLV bezoekt de studio's van de BRT aan de Reyerslaan oJ.v. producer Lambert Van de Sijpe. Vertrek om 14 uur aan de school. ZONDAG 3 FEBRUARI AALST In het Stedelijk Poppenteater, Kattestraat 33, Aalst om 14.30 uur "De Stier van Cornet Buf". Toegangsprijs 10 fr. rode haalde verschillende werken aan, waaronder "Re genboog" van Jacques Perk, werken van Antoon Van Duinkerke en Francois Haver- schmidt, grafdichten van Gaston Durnez. Er is ook nog Kees Tip die de techniek van ernstige auteurs geestig belachelijk maakt. Als voorbeeld gebruikte hij een gedicht van Bunning in hon derd verzen waarop Tip er dertig maakte "Persiflage van Maria Léchina". Anton Van Wilderode wil mede door deze spreekbeur ten de mensen laten lezen, de letterkunde aantrekkelijker maken. Op een vraag "Wat vindt U van de moderne literatuur", antwoordde Van Wilderode "Het zijn meestal knap geschreven maar koele werken. Voorlopig is er de verhalende tendens uit." Een interessante spreekbeurt waar het publiek van genoten heeft. ROEL VAN DE PLAS Onder zeer grote belangstelling had in de kapel van het Oud-Hospitaal te Aalst, de vooropening plaats van de hulde-tentoonstelling gewijd aan het werk van twee verdienste lijke leraars aan de Akademie voor Schone Kunsten, Miki Van Der Eecken en Herman Muys. De heer Willy De Turck, voorzitter, dankte het schepenkollege, de kommissie van toezicht van de stedelijke Akademie en Bolaska voor het initiatief dat zij genomen hebben. Hij verontschuldigde de minister voor Nederlandse kuituur en verwelkomde de heer Paul Huys, hoofd van de kulturele dienst van de provincie alsook de grote schare belangstellenden, wiens aanwezigheid een aanmoediging betekent voor de twee laureaten van provinciale prijzen. Een zeer talrijk publiek was aanwezig in de zaal 't Apostelken vorige week om er de spreekbeurt "Humor in de letterkunde" door Anton Van Wilderode bij te wonen. In zijn welkomstwoord zei Nic Leynsen dat Van Wilderode met Aalst twee dingen gemeen heeft hij werd gevormd door een Aalsters priester, en zijn schuilnaam zocht hij in de telefoongids onder de zone Aalst. Anton Van Wilderode is mo menteel professor Nederlands aan het Kollege te St.-Niklaas. Hij is de auteur van tal van boeken waaronder "De moer beitoppen ruisten" en "Het Gorte Jaargetijdenboek". Hij maakte vertalingen van de Latijnse dichter Vergilius, het eerste boek Bucalica (herders gedichten) en 2 delen van Aeneis (beschrijving van de zwerftochten en de strijd in Latium) zijn reeds versche nen. Na zijn voordracht vertrouw de Anton Van Wilderode ons toe dat hij momenteel aan de vertaling van Georgica (be handelen van landbouw, kwe kerij, veeteelt en bijenteelt) bezig is. Reeds 15 jaar werkte hij aan deze vertalingen. Anton Van Wilderode is een geboren verteller. In een vlotte stijl en voor de vuist weg benaderde hij het woord "Humor" en haalde over de diverse soorten humor voorbeelden uit de litaratuur aan. Humor komt voort van het latijn (vocht, van de tranen, van de aarde). Humor moet een gelijke dosering intellekt en gevoel hebben. Want, slaat de balans door naar het intellektuele dan krijg je ironie, sarkasme (in lachter- men uitgedrukt is dit grinni ken), haalt het gevoel het dan bekom je komische effekten (schaterlachen). De perfektie van de lach is de glimlach. Humor mag ook nooit eenzij dig zijn, niet kwetsend niet nadrukkelijk, niet te lang. Spreker haalde hier voorbeel den aan uit "De kleine Johannes" van Frederik Van Eeden en uit werk van "Felix Timmermans, Echte humor heeft iets met ernst te maken. Het is ver driet dat je op zijn kop zet. Spreker deelde de humor in vijf delen in. HUMOR VAN DE SITUA TIE neem een valnet en werp er een minister in, gooi" daarbij een klown, die is er op zijn plaats. De auteur brengt gekke situaties bij elkaar. Illustratie in de letterkunde vinden we in "Karei en de Elegast", de keizer die bij de rover terechtkomt en in de moderne literatuur in "Pieter Bas" van Godfried Bomans, waar de minister in de klas komt, vraagt wie de domste leerling is, en weemoedig over het hoofd van de kleine Bas streelt, alsof hij wist dat dit eens zijn kollega zou worden. HUMOR VAN PE OBSER VATIE de auteurs gaan als het ware fotograferen en ontwikkelen. Voorbeelden vinden we in "Camera Obscura" van Nico- laas Beets waar op zeker moment boerenkinderen aan 't spelen zijn. Een juffrouw vraagt "Hebben jullie ge speeld waarop alle kinde ren het antwoord schuldig blijven. Op het laatste mo ment zegt een kleintje "De zeug heeft gebigd". De kin deren, vol van die gebeurtenis op de boerderij hadden geen andere vraag verwacht. Uit "Minneke Poes" van Felix Timmermans haalde spreker het deel aan waarin een paar notabelen Avé Maria van Gounod vertolkten op piano, klarinet en "kleine klarinet". HUMOR ALS VINGÈR- WIJZING hier een fotograaf met een telelens werken. Dit soort humor is een vermoe den van kritiek. Ter illustratie "Reinaart de Vos" waar de sluwe en de domme tegenover elkaar ge steld worden, en "De kleine Parade" van Henriet te Van Eyck HUMOR ALS INTROSPEK- TIE Dé auteur kijkt naar binnen in. Uit Simon Carmiggelt citeer de hij volgend fragment. Zoontje mag met vader naar de stad mee om een nieuw pak te kiezen. Voor ze bij de winkel zijn wenst hij een mooi gekleurde luchtballon. In het kledingmagazijn kiest de jongeman een zwart flu welen pak met broeksriem. Buiten gekomen kijkt het kind naar zijn luchtballon, en laat dit kinderlijk objekt vliegen. Zijn eigen kleuter jaren ziet hij wegvliegen. Hier zitten we dicht bij het gevoel (water tranen). Ook in "De Kleine Rudolf" van Van der Leeuw vinden we dergelijke voorbeelden. Tenslotte is de poëzie, zowel naar vorm als naar inhoud rijk aan humor. Anton Van Wilde- Manuel Iturri, geboren in 1928 in La Paz, hoofdstad van Bolivië, is in dezelfde stad overleden op 14december 1973. Hij belandde in België, na omzwervingen in Parijs, waar hij heen getrokken was om zich verder te bekwamen in jde schilderkunst. In op dracht van enkele Franse binnenhuisarchitektfn was hij werkzaam op de Expo '58. Tijdens die periode maakte hij vele vrienden, waaronder E.H. Valery Stuyver, pastoor van het mooie scheldedorpje Vlas- s'enbrock. Op diens aandrin gen vestigde hij zich in het vroegere chalet «Edelweiss», net aan de bocht, waar het smalle baantje naar Vlassen broek begint. Manuel Iturri ontdekte in 1959 aan de kust dat er met zeeschelpen heel wat te doen is. De rijke kleurschakeringen verrasten hem totaal en hij zag voor zijn kunstenaarschap nieuwe mogelijkheden open gaan. De kunstschilder, hoe wel zijn oude discipline trouw, begon meer en meer werk te maken van zeeschelpen- mozaïeken. Het zijn vooral die werken die onze streekgenoten in het geheugen blyven hangen. Tijdens zijn verblijf in België leerde hij^ heel wat kunste naars kennen die hem zeer .waardeerden als vriend en als artiest. Iturri kreeg ook de gelegenheid om dikwijls ten toon te stellen. Eén van zijn beste vrienden werd de Dendermondse kunstschilder Stefan Gorus, met wiens familie de Boliviaan, na zijn vertrek in 1966, nog geregeld kontakt hield. Eens teruggekeerd in Bolivië kreeg hij ook daar de kans om zijn talenten volledig uit te bouwen. Hij nam ondermeer deel aan de Biënnale van Sao Paulo in Brazilië en die van Medellin in Colombië. Hij werd snel leraar-keramiek aan de universiteit van La Paz, hc spoor van zijn vader volgem die professor wijsbegeerte was In zijn woning die ingericht was als tentoonstel wj iingsruimte gaf hij bijzonder T lessen in kunst, terwijl zij echtgenote zich specialiseert" in talen. Manuel Iturri heeft gedurent vijf jaren ons gewest en ht hele Vlaamse land steei opnieuw verrast met uitzonderlijk talent. Op 44- jarige leeftijd is hij in zij geboortestad gestorven. Vele e onder ons hebben nog werkepn van hem, kunstwerken dirin steeds zullen blijven getuige van Iturri's aanwezigheid tfar Vlassenbroek. chi Kunst kritikus Jan D'Haese leidde de twee kunstenaars in. De 25-jarige Miki Van Der Eecken studeerde te Gent aan het Hoger Sint Lukas- instituut, plastische kunst. Haar specialiteit ligt in de afdeling grafiek het etsen. Zij behaalde de bijzondere prijs van Oost-Vlaanderen voor deelnemers aan het tweede nationaal forum voor de grafiek in 1973. Jarenlang woonde ze op het platteland waar ze nauw ver bonden was met de natuur. Getuige daarvan zijn haar eerste werken. Toen de stad haar omringde maakte zij dankbaar gebruik om ook dit milieu in haar etsen te verwer ken. Haar werk is steeds af. Zonder de kunstschilder te willen beledigen wees D'Haese er ook op dat de grafiek zeker geen gemakke lijke discipline is. Hij haalde de artistieke eerlijkheid van Miki Van Der Eecken aan en stelde hiermede als het ware de misbruiken van verschil lende kunstenaars aan de kaak, die, nu de grafiek meer en meer gunstig onthaald wordt, hun eksemplaren niet de juiste nummering geven. Willen ze nu terug in onge nade vallen Geboren te St.-Amands aan de Schelde in 1944 is Herman Muys qua ernst, rijpheid en artistieke eerlijkheid op de zelfde leest te schoeien als zijn kollega. Zijn opleiding genoot hij aan de Koninklijke Akademie en het Nationaal Hoger Instituut te Antwerpen. Hij behaalde o.a. de provinciale prijs van Antwerpen in 1972 voor toegepaste kunst in de reeks monumentele. Zijn interesse ging vroeger uit naar het wandtapijt, waarmee hij trouwens een nationale prijs voor de middenstand won. Daar het financieel bijna onmogelijk is een wandtapijt te laten uitvoeren is hij ermee opgehouden en ging zijn be langstelling uit naar de kera miek en de architektuur. De eenheid van gedachte en kleur is voor Herman Muys van groot belang. Terug trok Jan D'Haese van leer tegen de bestaande normen. De wissel werking tussen architektuur en de kreatieve persoonlijk heid staan niet op punt, ook de kóördinatie en het offi cieel beleid stelde hij aan de kaak. "Wij zijn een land zonder degelijk museum voor moderne kunst, men heeft wel geld om een peperduur kultureel paleis Hasselt op te trekken, maar geen financiën de schatten van onze mensen te tonen". Herman Muys zou nog veel verder kunnen ware hij in staat zich te manifesteren. Jah D'Haese wenste de twee kreatieve mensen bijzonder veel sukses met hun kunst in de toekomst, wens waar wij Jan D'Haese, samen met Willy De Türck in gesprek met der Eecken.(lb) ons gaarne bij aansluiten. Aan de heer Schepen van kuituur Van den Eede werd tenslotte de eerste uitgave van het boek van Karei Van Mander "schil derkunst" overhandigd. Het werk berustte in het archief van de Akademie en zal voortaan tot het stadsarchief behoren. De avond w 19 besloten met een dankwcof door de heer Van den Eed De tentoonstelling loopt v( 26 januari tot 3 februari en] toegankelijk elke dag van tot 17 uur. Op zondag v; 10.30 uur tot 12.30 uur van 14 tot 18 uur. Roel Van de Pi Momenteel loopt in de loka len van het A.S.L.K.-Agent schap te Lebbeke een ten toonstelling van de Lebbeekse beeldhouwer Staf Peleman. Staf Peleman, lid van de plaatselijke kunstkring "Als ich can", heeft reeds meet dan één ekspositie achter de rug. Zijn werk wordt vooral gekenmerkt door verscheiden heid; zowel in diverse hout soorten als in metaal brengt hy zijn ideeën tot ekspressie. Bestaat er diversiteit wat betreft de gebruikte materie, dan vormt de mens ongetwij feld het centraal tema in zijn werk. ZOwel in zijn indivi dualiteit, als in zijn relatie tot zijn medemensen beitelt en vormt deze kunstenaar de mens. Een mens dan in meest intieme en verheven momen- tep al dromend, in harmonie met zijn partner, een offeran de brengend aan het Opper wezen. Nooit beitelt of boetseert staf Peleman de ruwe realiteit, steeds hangt er omheen zjjn komposities een zweem van verhevenheid, van sereniteit. Heel modern van uitvoering bereiken de beelden echter nooit de zuivere abstraktie. Steeds suggereert een of ander detail de realiteit. Vooral de houten schulpturen worden gekenmerkt door een vloeiend, zacht lijnen- en vormenspel. De metalen werken daarentegen, komen uiteraard wat harder aan. Een blikvanger op deze ekspositie is een bas-reliëf van klein formaat naar een schil derij van Breugel. Dit klei nood, een pareltje van precie- siewerk en uiteraard fantas tisch dekoratief, zou beslist in geen enkel interieur misstaan. Wie wil kennismaken met klasse werk van beeldhouwer Staf Peleman, kan nog altijd terecht in het A.S.L.K.-agent- schap te Lebbeke, Station straat. VRP EEN MENS VAN GOEDE WIL Hooguit vijftien jaar oud, las ik Gerard Walschaps roman Een mens van goede wil. Het was een beduimeld boek, in thans verouderde spelling en op oorlogspapier door Nijgh en Van Dit mar te Rotterdam uitgegeven. Die roman maak te grote indrqk op mij, ik zou de aanvang ervan nooit meer vergeten Zijn strijd heeft Thijs op de ouderdom van acht jaren ingezet Met een kat. Hij zat op een vroege zomerdag met zijn rug tegen de steenput in de schaduw van een vlier fluitjes te snijden. Thijs groeit op in een mande- makersgezin, waar men wijs en gelaten leeft in een sterk ontwikkeld besef van rechten en plichten. Maat Thijs is een ongewoon kind. Van het voorval-met-de-kat af, zal doorheen Thijs' leven de draad lopen van grootmoedig heid en afkeer voor onrecht. In zichzelf en in de anderezal hij steeds koppig het aange dane onrecht bevechten en zodoende zijn omgeving en zichzelf vaak in ernstige moei lijkheden brengen. Hij is ook de man die liegt dat Hij welvarend is om hierdoor aan anderen een stukje van die gelogen weelde te kunnen afstaan. Hij is ook het type dat zich persoonlijk verant woordelijk acht voor iemands tegenslag of welzijn. Dit laat ste brengt hem na de lagere school op Walhoeve, bij Co- letteken, die zijn vrouw zal worden, opkijkt naar de fan tast die haar man eigenlijk is en na een dramatisch misver stand zelfmoord pleegt. Zij staat op en haar leven is ten einde hij is haar leven geweest. Thijs kijkt misprijzend neer op zijn moeilijkheden, maar de dood van zijn vrouw Ie« het zwaar ongeval dat he gei kort voordien heeft getroffelne zijn het hoogtepunt van veel intriges rondom hem, berg van tegenslagen en tege kantingen, waar hij ditma niet meer met misprijzen k onoverheen kijken. Thijs echter Thijs niet, als hij c zware moeilijkheden trotseert. In eenzaamhe wroet en organiseert hij zi goede wil, tot hij tenslot welvarend wordt en haast triomf naar Walhoeve ten keert. Hij schept vrede en geluk, uit zuiv instinkt en wordt nu defii tief de-man-van-goede-^ tegenover de dorpsgemee schap die hem steeds he» miskend, achtervolgd en haat. Die terugkeer naar Walhoe brengt uiteindelijk twee f - louterde mensen same? Thijs Glorieus en Rosa van Walhoeve, twee mensen voor elkaar de enige ech liefde in hun leven z geweest. Haar ziet God als 's avonds voor het eerst bed gaat met de man die altijd heeft liefgehad, he alleen. Om hem heeft zij moord op haar man, onderwijzer Karei bega waarvan haar ziel nog nileg vrijgesproken is. Zij het hel hem terug opgezocht om t minste aan hem het onret goed te maken waarvoor geboet heeft met gebede goede werken en het torme van hare wroeging. Bepaalde literatuur-autorit ten hebben jarenlang volg houden dat Een mens goede wil een "zwakke Wi schap" is. Ik heb me stee inwendig daartegen verzi Achteraf het boek wori nu verfilmd en is eindeli naar waarde erkend is m< wel eens blij met zijn gelij FRANS-JOS VERDOOD

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 32