B c B E F u J' IC t M N B P R° u r Y Vader en zoon Van de Velde in "Valerius De Saedeleer AALSTERSE JONGE KUNSTENAARS IN BELFORTZAAL ABC J^oek AALST 0 8^ STEEDS BIJ DE HAND. TELEFOONNUMMERS^ ADRESSEN |di 052-211.28 Kleding heeft de beste afwerking, snit, kwaliteit En wat een prijs HUIS ADI, Dorp 41, Grambergen. eeckman 053-702.93 De specialist in de laagste prijzen der matras sen. Schuimrubber, Latex. Staalveren, super Bultex Bergemeersenstraat 18, AALST omar 053-225.56 SPORT levert alle sportuitrustingen aan clubs, scholen en handelaars, rechtstreeks aan fabrieks prijzen (enig in België) Schoolstraat 54, Aalst endermondse rijschool 052-237.94 van het type A Praktisch en theoretisch onder richt door gespecialiseerde personen De Den- dermondse Rijschool, Veldstraat 47, St.-Gillis- Dendermonde, leert U sturen zoals het moet. Alle inlichtingen. uro-Home 052-262.71 'eestzaal Edelweiss 052-223.41 Aesmeed 052-227.62 metalen trappen - trapleuningen - balkon en terrasafsluitingen - poorten, enz M. De Backer, Kon. Albertstr 75, Dendermonde ||ermc 052-238.16 Michem - Tapison. Nylontapijt e.a. Vloerbekle dingen in overgrote keus bij Herman Michem, Potiaulaan 16, St.-Gillis-Denderm. Vraag vrijblij vend alle. inlichtingen. n sportarena 052-227.33 is het toonaangevend op gebied van sport, camping, zwembaden, tuinspelen, vrije tijd, enz. Opwijkstraat 21B, Lebbeke. - Sport 052-217.59 Alle3, maar dan ook alles van sportartikelen, alsook sportkledij en kamping. Statiestraat 21, Lebbeke Kroostrijke Gezinszegels. 'om leen genist 053-260.16 op handtekening Hypotheken - Verzekerde geheimhouding Inlichtingen bij Van den Berghe, Hoogstraat 77, Haaltert. attoflex 052-211.77 de bedvering voor een goede nachtrust. Verdeler voor de streek Meubelen E. DE PETTER, Kon. Albertstraat 14, Sint-Gillis-Dendermonde. [odehuis 053-220.29 Lingerie YVONNE - alle dameskleding - speciali teit bruids-, avondkledij - eigen atelier - Esplanadestraat 20, Aalst. ieuwste mode 052-212.82 aan de laagste prijzen biedt U SCOTEX KLEDING Brusselsestraat 33 Dendermonde. Ook dames- en kinderkleding. ivergordijnen 052-235.50 ploegstotten (alleenverkoop voor het gewest) v. gordijnen, gardisette, tergal enz. Zonneblinden, luxaflex, louverdrape, vouwdeuren, modern fold, meten, afwerken, plaatsen, GUIDO MICHEM, Potiaulaan 11, Dendermonde remaman 052-236.51 heeft alles, maar dan ook alles voor toekomstiae moeders en pasgeborenen. Premaman, Brusselse straat 60. Dendermonde. i elsie kleding 052-216.11 alons 053-282.81 meubels en alle binnenhuisversieringen Galerie De Keizer ENSOR Rechtstreekse waar uit ver schillende landen. Vlaanderenstraat 6, Keizerlijke Plaats 8, AALST 'och iedereen mag 053-738.50 Pralinen Daskalides GENTSESTRAAT 45 - AALST Fijne confisserie Doopsuiker in originele verpakking zoekt 052-221.20 gezelschapsspelen voor groot en klein Een overgrote keus vindt U in de boek- en papier handel P. VAN GEERTRUYEN-DE RIDDER, Dijk- straat 5, Dendermonde. Ook alle planafdrukken. sor rijlaarzen 053-250.94 voor moderne ruiters te verkrijgen één adres MALLY SHOE, N.euwstraat 53, AALST. «AIGLE». in alle maten en breedten 053-237.46 zitten duizenden met ASTMA-aandoeningen Eén oplossing De MEDISCHE matras. Verkrijgbaar bij DE PAREL Molenstraat 41 NIEUWERKERKEN. vonne en Jozef 053-733.95 rijden met een bromfiets van HOFMAN Gentsestraat 4-6, AALST Alle herstellingen. 1 jaar waarborg, gratis onder houd. Prijzen vanaf 4.900 tot 150.000 F. Alle modellen uit voorraad leverbaar. 053-237.46 het Oost of West bij DE PAREL koopt U het best. Molenstraat 41, Nieuwerkerken In de galerij Valerius De Saedeleer had op vorige vrijdag de vooropening plaats van de tentoonstelling met werken van Berten en Dirk Van de Velde, vader en zoon. Voor hen is schilderen geen tijdverdrijf maar het zoeken naar een eigen persoonlijkheid en het uitdrukken van innerlijke gevoelens. BERTEIM MET LAND SCHAPPEN EN FIGUREN Geboren te Gent op 13 augustus 1915 is deze kunste naar volledig autodidaktisch begonnen. Na een periode van hard werken als dekorateur in de publiciteitssektor, die hem alvast zijn vaardigheid meegaf is hij nu kunstschilder van beroep en voelt er zich veilig in. Zijn eerste tentoonstelling greep plaats in het kunstsalon te Gent in 1930 en daarna was zijn werk in individuele en kollèktieve eksposities over gans ons land te zien, in de grote steden Gent, Ant werpen, Brugge naast talrijke kleinere plaatsen. Zijn ideeën put hij uit dë indrukken opgedaan tijdens zijn reizen en vooral uit zijn eigen omgeving. Slechts spo radisch gaat hij schetsen in de natuur. Meestal werkt hij op papier en schildert steeds met penseel. In zijn tekeningen vinden we een geboren teke naar weer. In een vlotte en direkte stijl brengt hij zijn onderwerpen naar voren in houtskool of in een soort zwart vetkrijt. Door twee onderwerpen wordt Berten Van de Velde vooral aangesproken de fi guur en het landschap. Elk van deze onderwerpen ziet hij met een verschillend oog. Men begrijpt en ziet dat uit zijn ganse oeuvre een diep begrip voor schoonheid uit straalt dat bewijst dat de kunstenaar gevoelig is en vooral zichzelf, niet gedomi neerd door de huidige alles- overrompelende techniek, maar integendeel open blijft voor alles wat in schoonheid ontlook. Met verfijnde lijnen en tinten schept hij zijn oeuvre en legt in ieder van zijn doeken de persoonlijke noot die hier de oprechte artiest verraadt. In zijn figuren en portretten streefhij naar de verwezenlij king van zijn schoonheids betrachting zonder nochtans op te houden te blijven aanleunen bij al wat hem eerlijk en verantwoord schijnt. Zijn naakten staan op een uitzonderlijk klassiek niveau. De harmonische ontwikkeling is bewust nagestreefd met alle mogelijke middelen een zui vere lijn, een sierlijke vorm, een klare uitwerking. Op een zeer genuanceerde achtergrond, trekken de ogen van zijn portretten vooral de aandacht. Bovenal moet een schilder kleuren scheppen en dat kan Berten Van de Velde. Dank zij de kleurengamma van zeer zachte pasteltinten met dominerend roze, grijs en gebroken wit, en de tonalitei- ten nu eens okergeel, dan weer ultra marijnblauw, zoekt en streeft hij naar verfijnd heid. Bij het overschouwen van zijn landschappen ondergaan we een gevoel van welbehagen. De lijn ligt hier aan de basis van evenwicht en beweging, van vlak en volume, van diepte en reliëf. Ze vormt een stevig in zwart gepenseelde achtergrond die de konstruktie van het schil derij vormt. Daar tussendoor is kleur, één en al kleur. In deze fijn afgewerkte kon- struktieve landschappen is niet veel aan het toeval overgelaten en toch spreekt dit spel van vormen tot de Dirk Van De Velde verbeelding van de toeschou wer. Omdat ze niets uitdruk kelijks aantonen, zijn ze voor meer dan één interpretatie vatbaar. Soms herleid tot een loutere sfeerschepping van licht en ruimte wijst alles in het oeuvre van Berten Van de Velde op een fijnzinnig even wicht tussen geest en stof. Kunstliefhebbers die in kon- takt komen met zijn schilde rijen zullen gefascineerd worden door wat de kunste naar voelt bij het scheppen van zijn komposities. DIRK VAN KERAMIEK NAAR SCHILDERKUNST Dirk Van de Velde is de ongehuwde zoon van Berten Van de Velde. Hij werd geboren te St.-Martens Latem om 3 oktober 1938, studeer de aan het Hoger Instituut Sint-Lukas te Gent en aan de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten te Antwer pen. In 1962 behaalde hij de eerste prijs voor schilderkunst van de provincie Oost-Vlaande ren. In 1963 de eerste prijs voor beeldhouwkunst van de provincie Oost-Vlaanderen. In dit zelfde jaar kreeg hij een gouden medaille in de Grote Prijs voor Schilderkunst van Knokke. In 1964 viel hem een vermelding in de Europa- prijs voor schilderkunst van Oostende te beurt. Deze kunstenaar zocht het eerst in de richting van keramiek. Noodgedwongen moest hij de keramiek-beeld- houwkunst vaarwel zeggen. In het nieuwe huis waar zij gingen wonen was het hem onmogelijk op de bestaande elektrische leidingen zijn oven aan te sluiten. In een stille periode die nu volgde trok hij zich terug om zich geheel aan de schilder kunst te wijden. Voor zijn werk gebruikt hij panelen (blokplaat), penseel en olieverf. Hij is en blijft de figuratieve schilder die niet toegeeft aan de grillen van de huidige tijd. Geen kontestatie, geen ge weld, geen mode kunst. Hij wil in alles zichzelf blijven en ons mededelen wat hij voelt. Als onderwerpen neemt hij figuren uit zijn onmiddellijke omgeving, zelfportretten, por tretten van zijn ouders, vrou wenfiguren en naakten, die zonder pozeren tot stand komen. Waarom slechts dit ene onder werp Omdat hij de mens het belangrijkste vindt. Zijn figuren verwijderen zich van het alledaagse, het aardse. Achter de ruwe schors zoekt hij de mens. Alles speelt zich bij hem af in zijn mensen. Hij polijst als het ware de natuur bij. Hij besteedt aan elk deel veel zorg, de tekening is afwisselend vaag en scherp omlijnd. De achtergrond is zeer eenvoudig en meestal in een lichtere of meer donkere kleurnuance van de centrale figuur. Kleur gebruikt hij welover wogen. Hoofdtonen zijn blauw, roze en oker met daarrond ontelbare verbleekte grijzige schakeringen. Opmerkelijk is de ernstige expressie van zijn subtiele figuren en de zeer bleke huidskleur. De kunst van Dirk Van de Velde is stemming, poëzie, sereniteit, geestelijk even wicht. Berten Van De Velde Een bezoek aan de tentoon- rius De Saedeleer, nog tot en stelling is een verpozing en met 11 februari, open dage een verrijking. Galerij Vale- lijks van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur, zondag van 10 totL 13 uur. Maandag gesloten. ROEL VAN DE PLASF te in In de Belfortzaal kunnen we vanaf zaterdag 26 januari voor de eerste maal kennismaken met het werk van twee jonge veelbelovende Aalsterse kunstenaars Luc Van Schuylenbergh en Bert Van Rossem. De heer Karei Baert, stadsarchivaris, zal de kunstenaars inleiden. k\ bf :tij LUC VAN SCHUYLEN BERGH, GEBOREN TEKEN TALENT Luc Van Schuylenbergh is een kind van de stad Aalst, er geboren op 25 maart 1951. Van kindsbeen af zit het tekenen hem in het bloed. Reeds op zijn 12de jaar tekende hij landschappen en bloemen, zeer zacht van toon en eenvoudig van konstruktie. Het schilderen is bij hem ook als het ware een familiegave. Zijn grootvader Pieter Van Schuylenbergh is kunstschil der en zijn oom Jos was drukker-kunstschilder. Hij studeerde aan de Aalsterse Akademie voor Schone Kunsten, volgde er gedurende vier jaar de lessen aan de afdeling sierkunsten schilde ren, grafiek en mozaiek. Momenteel voltooit hij zijn artistieke opleiding aan de Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten te Gent, waar hij de richting ekspressie en tekenen volgt. Als leraar heeft hij ondermeer Karei Dierickx, die momenteel in Duitsland exposeert en Emiel Hoorne voor grafiek. Hij behaalde een aanmoedi gingspremie voor een ontwerp glasraam in de Nationale wedstrijd van de Kommissie van Kunstambachten van het Ministerie van Middenstand. De prachtige affiche karnaval 1973 was een ontwerp van Luc Van Schuylenberg. Hij kreeg de grafische prijs van de stad Aalst. Tot zijn achttien de jaar hield Van Schuylen bergh het amateuristisch, bij de landschappen die op unaliet en doek met olieverf tot stand kwamen. In 1970 komen daar stillevens en figuren bij die naar het abstrakt figuratieve over hellen. Hij ontwerpt ook batiek. Momenteel heeft hij zijn figuren dusdanig ver vormd dat zij geen droom beelden zijn, maar meer het produkt van een nadenken op en omwerken van bepaalde realiteiten. Van Schuylenberg is een oprecht kunstenaar, iemand die het ernstig meent en dan ook heel wat over heeft voor zijn kunst. Hij is een hard werker en gaat zijn eigen weg, wars van alle invloeden, ook niet van zijn leraars, noch van andere kunstenaars. Zelfs zijn zaak als vrijwilliger- b rand weerman, die hem wel met heel wt drama's van kortbij in kontakt brengt heeft ogenschijnlijk geen in vloed op zijn kunst. Soms brengt hij vooraf een schets op papier of eventueel onmiddellijk op doek in dunne zwarte of donker blauwe olieverf, met penseel aangebracht. Later werkt hij de schetsen uit. Zijn koloriet is heel helder, fel, vurig met een voorkeur voor oranje, donkerblauw, hel groen, geel en rood. Uit die kleuren lees je het dynamisme van een temperamentvolle persoonlijkheid. Als groot karnavallist hellen sommige doeken dan ook over naar het klowneske. In zijn werk is een duidelijke evolutie merkbaar. Het sterk omlijnde, met vlakken en hevige kleuren, loutert om plaats te maken voor een meer eenvoudige kunst, meer naar de natuur op zijn eigen manier, met zachtere achter grond. Zijn zelfportret is vaag en donker gehouden. Als voorkeursschilder stemt hij op Picasso, Matisse, Bracke, Bacon. Zijn toekomst ziet hij als volgt regentaat plastische kunsten, leraar aan een school, om dan toch een veilig bestaan te kunnen leiden. Van Schuylenbergh is zeer produktief. De 38 werken die deze jonge kunstenaar ten toonstelt zijn het bekijken waard. Luc is een zoeker, maar dan een super persoon lijke, voorwaar een veelbelo vende kunstenaar. BERT VAN ROSSEM, RE LIGIE, DAGELIJKS LEVEN EN DROOM Bert is geboren te Asse op 8 mei 1953. Reeds als kind was hij zeer vaardig in het tekenen en legde een grote belangstel ling voor tentoonstellingen aan de dag. Op tienjarige leeftijd ontstonden zijn eerste landschappen van Mollem, interieurs met Leuvense stoof, en religieuze taferelen als gevolg van een zeer kriste- lijke opvoeding. De jonge Bert ging tot zijn veertien jaar elke dag op kerkbezoek. Hij was leerling aan het St.-Lukas instituut te Brussel, studeerde t( drie jaar aan de Aalsterse'3' Akademie voor Schone H Kunsten en momenteel ver volmaakt hij zich te Gent aan de Koninklijke Akademie y( voor Schone Kunsten, in grafiek, etsen, steendruk en tekenen. De onderwerpen van zijn tekeningen zijn driedelig. Vooreerst put hij zyn inspira tie uit het kerkelijk gebeuren, zoals o.a. "De H. Drievuldig heid", een ragfijne potlood tekening, waarin de gezichten 0) volledig vervormd zijn. Verder zoekt hij het in het dagelijks leven. "De droevig- heidszaaier" is weer een ont zettend nauwkeurig werk opgc gewoon tekenpapier. Een derde onderwerp komt' veelal uit zijn dromen. Deze tekeningen gaan volledig ovei naar de surrealistische bena dering. Zonder vooscheti Iti tekent hij met pen op olifant papier. Met ecoline maakt hij vlekken en vegen. Groene en zwarte olieverf wrijft hij open met een vod. Voorbeeld "Tekening zonder naam". Benevens zijn surrealistisch werk met potlood en kleur potlood, ecoline en olieverf maakt Bert ook kollages. Met de pen ontstaat een tekening die hij overplakt met diverse soorten dooschijnend papier en bekomt alzo verschillende strukturen. Naar Landuyt, Dali, Jeroen Bosch, het tekenen van Rem brandt en de symbolist Del- ville gaat zijn voorkeur uit. In de toekomst zal hij probe ren aan het materiaal voor het l< drukken van etsen en zeef- f; drukken te komen om zich zodoende een vast inkomen te verschaffen en later zelf standig een kunstatelier te kunnen oprichten. Bert Van Rossem stelt een twintigtal tekeningen ten toon. Er zijn kunstenaars die er jaren moeten overdoen om werkelijk tot het kunstenaar schap te komen. Anderen verwezenlijken dit wanneer ze slechts twintig zijn, wat na tuurlijk uitzonderlijk is, en beslist spreekt dit tot de verbeelding van sommige jonge mensen, die vergeten dat diezelfde jonge kunste naars dikwijls reeds jaren van hard werken achter de rug hebben, tijdens de lessen in het kunstonderwijs zelf, maar vooral daarbuiten, waar alle vrije uren, dagen weken, volledig benutten om de techniek onder de knie te krijgen en de kunst te door gronden. Tot die gelukkige uitzonde ringen behoren zowel Bert Van Rossem als Luc Van Schuylenbergh. Mogen we oud en jong deze tentoonstelling aanbevelen die voor deze twee jongeren een stimulans zal betekenen om steeds verder te evolue ren. De tentoonstelling loopt van 26 januari tot en met 4 februari 1974. Dagelijks van 14 tot 18 uur. Zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur. ROEL VAN DE PLAS.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 8