OP HET SPOOR DER RECHTVAARDIGE RECHTERS (SLOT) DENDERMONDSE KARMELIETESSEN BEHOUDEN NAAR SINT-NIKLAAS BRAND TUF-TUF Een sterke bekoring ten spijt... 6 - 1/2/74 - De Voorpost In aanwezigheid van burgemeester Cool, secretaris Beckers en andere prominenten, namen de "Treziaantjes" afscheid van Dendermonde. Men weet dat de «Treziaantjes» van Dendermonde hun klooster voor 15 miljoen aan de stad verkochten. Aanvankelijk dach ten de zusters van de Carmel een nieuw klooster te bouwen in Buggenhout. maar toen zij van de bisschop vernamen dat priester Edward Poppe zaliger destijds de wens had uitgedrukt Karmelietessen in zijn gebied te zien. besloten zij hun intrek te nemen in een nieuw gebouw in de tuin van het retraitehuis te Moerzeke. VAARWEL Ontroerd hebben de zusters verleden week afscheid geno men-van hun oude klooster en van Dendermonde. Het heen gaan ging gepaard met een plechtige heilige Mis bijge woond door de notabelen van de stad. Na de dienst bezochten de genodigden het klooster en het was met fierheid dat de Priorin de belangstellenden tonen kon hoe degelijk het sober gebouw- al die jaren was onderhouden. Er was zelfs een koel vijvertje dat rechtstreeks in verbinding staat met de Schelde, en dat. vrij van alle bezoedeling, een bestendig diskreet geluid van de buitenwereld brengt. De zusters waren blij en optimist zoals het dames van hun orde in alle omstandighe den past maar het was toch met een beetje emotie en ontroering dat zij vaarwel zegden. Het was stil en innig op het ogenblik van afscheid. Er was bij de leken veel verdriet. De mensen van Dendermonde zijn geen kwezels en ze zullen niet gauw de deuren van de kerken plat lopen, maar allen houden ze echt veef van thun» nonnekens. Het Huis van de «Treziaantjes» heeft jarenlang, alhoewel meestal diskreet, zeer intens het wél en het wee meegemaakt van de stad; ontelbaren hebben er troost gezocht in moeilijke omstandig heden. Het huis van de «Treziaantjes» was een beetje een bescheiden stukje van de hemel in de drukte van de stad. Eer ze weggingen hebben de zusters dan ook aan de notabelen gezegd dat zij Den dermonde niet zullen vergeten en dat zij oprecht hoopten dat Dendermonde hen niet zou vergeten. Als dank voor de sympathie en de genegenheid omhelsde de priorin mevrouw De Vos, Meteen gaf zij gans Dendermonde een afscheids kus. Elf zusters hebben de stad verlaten aan boord van drie auto's, bestuurd door een familielid van één der zusters, door E.H. Roggeman, direkteur van het Hoger Handelsinstituut en door de alombefaamde Reinaert, André De Vos. die zijn schoenen vergat om met gevleugelde voet de nonnekens te helpen. In Sint-Niklaas werden de karmelietessen van Dendermonde gul ontvangen door hun kollega's en nadien werden zij ondergebracht in hun voorlopige residentie, een vrijgekomen vleugel in een tehuis voor geesteszieken. In de moderne wereld heerst alleen in die oorden nog de stilte en de wijding om écht. oprecht en innig tot God te bidden. BEKORING Twee van de dertien zusters waren in Dendermonde achter gebleven om het verlaten klooster een laatste maal duchtig schoon te maken. Na het werk werden zij afgehaald door dezelfde André De Vos die, niet langer meer onder de bescherming van zijn waardige echtgenote, de duivel in zich voelde varen en de zusterkens aan een zware bekoring zou onderwerpen. Met de edele zielen, die jarenlang vrijwillig in afzondering hadden geleefd, die in bestendig kontakt met de hemel nog maar weinig meer kennen van de wereldse dingen, reed hij door de mooie dorpen en landschappen van het Dendermondse. Daarna waag de hij zich met hen op de autosnelweg E3. Voor de zusters was het of alle duivels plots waren losgelaten. Nog nooit hadden zij zoveel auto's, zoveel drukte, zoveel geweld gezien. Ze keken hun lieve ogen uit op al die stalen monsters, ze hadden zich nooit kunnen indenken dat. ondanks de .energiemoeilijkheden, het mo dern verkeer zo intens was geworden. En langzaam spreidde André De Vos het net van zijn bekoringswerk uit. vooral toen hij ontdekt had dat één der zusters afkomstig was van St.-Niklaas. Met allerlei listen kwam hij te weten dat het ouderlijk huis van een der zusters in de Roden- bachstraat te Sint-Niklaas lag. Alhoewel de zusters een andere richting uitmoesten, reed De Vos naar de Rodenbachstraat. Mijnheer De Vos. zei de zuster ietwat blozend, ik vrees dat u. de verkeerde richting uitrijdt. Ik rijd naar de Rodenbach straat. zuster, zei de snoodaard. Dat mag niet. mijnheer De Vos. zei het zusterke. zeer ontsteld. U weet zeer goed dat de heilige regel ons niet toelaat in de wereld op bezoek te gaan. Wij hebben niet het recht onze ouders te bezoeken of hun huis te betreden, ik heb geen enkele reden om in de Rodenbach straat te konien. U bent er geboren, u bent er opgegroeid, u hebt er geleefd, zei André De Vos. De heilige regel wil dat ik dit alles vergeet. Ik moet naar de Carmel. niet naar de Roden bachstraat. Ik weet dat u een hele boel dingen niet mag doen. zuster. zuster wonen. In geen jaren hadden zij hun dochter nog gezien. Moedig vocht de zuster tegen de bekoring Ik heb het recht niet, hier uit de auto te stappen, zei ze. Ik blijf in de auto zitten. Inderdaad, zei De Vos. U moet zitten blijven, maar ik heb nog het recht uit mijn auto te stappen waar ik het wil en wanneer ik het wil. Hij belde aan. De moeder van de zuster kwam opendoen. Mevrouw, zei hij. ik ben André De Vos. Ik ken u niet. mijnheer, zei de eerbiedwaardige dame. Een poosje moest André De Vos naar adem snakken het was blijkbaar de eerste keer dat hij iemand ontmoette die hem niet scheen te kennen. Toen zei hij Het is mogelijk dat U mij niet kent. maar kom even buiten en kijk wie in mijn auto zit... Op dat moment kwam de zuster uit de auto... en viel zij in de armen van haar moeder. VERTROUWEN Ondertussen had kidnapper André De Vos de hele buurt uit huis gehaald, zodat de twee zusters van Dendermonde een spontaan onthaal te beurt viel. w aarvan geen enkel Treziaantje had durven dromen. Het mag niet. zei het zusterke nog steeds toen ook haar vader bij haar kwam het mag niet. Mijnheer De Vos, moeder priorin zal ten zeerste ongerust zijn. Wij zijn laat. we zijn te laat... Troost u zuster, zei de bekoorder. hoe langer we wegblijven, hoe beter. Als ik er eens op uittrek en laat thuiskom, dan is mijn vrouw- zeer vriendelijk. Hoe langer ik wegblijf, hoe meer ze ongerust wordt en hoe ongeruste ze geweest is hoe meer ze tevreden is mij terug te zien. Als we laat thuis komen zal moeder priorin zo blij zijn u eindelijk toch terug te zien dat ze de Heer zal loven en danken. Het mag niet. het mag niet, zei de zuster, terwijl haar moeder wenend van geluk haar in de armen hield. Ten lange laatste heeft André De Vos de twee zusters dan toch uit de wereld van de mensen gered om ze naar de veilige haven van de Carmel te loodsen. Dinsdagavond brak brand uit in één der appartementsge bouwen op de Oude Vest te Dendermonde. Het bleek ech ter loos alarm te zijn. De Dendermondse brandweer rukte voorzichtigheidshalve uit met groot materiaal. Na een kwartiertje konden zij echter terug huiswaarts keren. Tufklub is een "sportklub". Dat wordt wel bewezen door de vele sporthobby's die er bedreven worden. De woensdag vanaf 19.30 uur nog steeds basket training (met verlichting) voor alle gei'ntereseerden Donderdagavond kan je ge rust komen ping pongen (2 tafels staan ter uwer be schikking) De vrijdag (voor meisjes en D< jongens) volleyballtraining gr vanaf 19.30 uur. Den Tuf |j( doet ook mee aan een aantaP vriend enkom petitiewed strijden". Wat gebeurt tijdens het weekeinde Zondagvoormiddag ping pongtornooi tegen Satelietje (vanaf 10 uur) Zondagvoormiddag is er ook een vriendenwedstrijd voor ge zien (basket) tegen Two D( Dollars. Aanvang 10.15 uuira (terrein Tuf Tuf) Zaterdagnamiddag voetba tegen Studentico. Aanvang 14.30 uur. Er is ook een ping pongtor nooi aan de gang. ALLE geintereseerden kunnen ziel laten inschrijven.. Het is eer doorlopend tornooi Voelt u iets voor ons klub tornooi Kom eens lang! en laat u inschrijven Bent u tenandere gei'nteresjbr seerd voor gelijk welke be oefende sport, kom gerus eens naar onze "trainingen" Verder is onze instuif oper elke zaterdag- en zondag avond vanaf 19 uur. Je bent STEEDS wel kom d€ tje Onze reeks over de opzoe kingen naar de Rechtvaardige Rechters, paneel van de polyptiek Het Lam Gods, dat gestolen werd uit de Sint- Baafskerk in 1934, loopt stilaan op haar laatste benen. Wij hebben de laatste tijd een opflakkering gekend van de belangstelling voor het ver dwenen paneel, die zich geuit heeft zowel in de dag- als weekbladpers, als op radio en TV. Vorige zaterdag nog verscheen in de weekend editie van een belangrijke Vlaamse krant een hele bladzijde over dit onderwerp. In het begin van het artikel werd een allusie gemaakt op een artikel dat wij ooit schreven enkele jaren geleden en waarin stond dat de Rechtvaardige Rechters zich te Parijs in een bankkluis zouden bevinden. Nu weet iedereen, die een beetje op de hoogte is van de zaak dat die stelling niet van voor enkele jaren is, maar een van de mogelijkheden was die vroeger ernstig in overweging werd genomen. Bij de figuren die een rol spelen in de diefstal, hadden er sommigen relaties met mensen die in Parijs woonden. De theorie van de kluis komt voor in verscheide ne werken in verband met de diefstal. Wij wilden toen helemaal geen kwakkel lance ren, maar wel testen in hoeverre de bevolking zich nog interesseerde voor de diefstal, daar het toen een tijdje stil was geweest rond de Rechters. Wij verschenen toen nog op zaterdagmorgen en reeds op zondagmorgen ver scheen op de frontpagina van de Brusselse krant «Dimanche Presse» hetzelfde bericht, dat de dag nadien door vrijwel alle Vlaamse dagbladen werd overgenomen. Toen waren wij ervan overtuigd dat het onderwerp nog brandend ak- tueel was. In zoverre zelfs dat de gerechtelijke politie onze medewerker in verband met dat artikel kwam op de rooster leggen, net alsof hij iets nieuws had verkondigd. Die tussenkomst wijst er echter wel op dat men ook in politie kringen nog steeds aandachtig elk nieuwsje volgt dat in dat verband verschijnt. Wij zijn ook benieuwd of Pater De Brabander, die vóór veertien dagen beloofde de bezitter van het paneel te noemen, indien die het ondertussen niet had terugge geven, zijn belofte zal gestand doen. Of het paneel terug is gekomen weten wij niet, maar laat ons toe daaraan te twijfelen. Wij wachten nu op wat de pater gaat zeggen. Van Pater De Brabander heeft ondertussen niemand iets vernomen. Volgens' zijn belofte had hij reeds vorige week zaterdag moeten zeggen wie er nu het vermiste paneel in zijn bezit heeft. Wij vragen ons af of Marnix Gijsen ook nu in zijn pen zal klimmen, zoals hij het deed bij een gelijkaardige belofte van Jos Cels in het weekblad Knack, een belofte die ook nooit volledig werd volbracht. Wel vernoemde Jos Cels terloops de Antwerpse architekt Max Winders die onmiddellijk de meeste van de in zijn mond gelegde verklaringen ontkende. Marnix Gijsen vroeg zich toen af of sommige hooggeplaatsten Cels' mond hadden gesnoerd, daarmee verwijzend naar de steeds terugkerende veronderstelling dat de kwestie van de Rechtvaar dige Rechters reeds lang van de baan zou geweest zijn als er geen machtige en belangrijke personen bij betrokken waren. Deze veronderstelling vloeit voort uit de talrijke eigenaardigheden die in de hele story voorkomen. Tot slot van deze reeks willen wij een overzicht geven van de geheimzinnigheden in het verhaal, de tekortkomingen in het onderzoek en de rol die de streek van Dendermonde in de meest duistere kunstroof van de eeuw vervulde. Reeds tijdens de onderhande lingen met de dief zijn er onverklaarbare punten. Op een bepaald moment, na 27 juni 1934, trachtte de bis schop in persoonlijk kontakt te komen met de dief. Er wordt een brief geschreven aan D.U.A. (die zelf ondertus sen reeds tekende onder de letters A.N.S.) waarin de bisschop meedeelt dat hy slechts kan beschikken over 225.000 F. HOE DEZE BRIEF IN HET BEZIT VAN D.U.A. KWAM IS NIET BE KEND Hier is maar_ één uitleg mogelijk. Ofwel wist de bisschop wie de dader was, ofwel waren er mensen in zijn omgeving die het wisten. Zelfs als de brief per post werd verstuurd, moet men toch het adres kennen Deze brief werd teruggevon den met de andere dokumen- ten. Als er dergelijke dingen konden gebeuren dan kan men zich best inbeelden hoe goed de verstandhouding moet geweest zijn tussen bisdom en politie. Indien de verstandhouding wel goed was, dan kan het niet anders of ze hebben beiden samenge werkt om de zaak zo stil mogelijk te houden. Een ander cruciaal punt is de dood van Arseen Goedertier. Men is het nog steeds niet volledig eens of Goedertier nu wel in Dendermonde dan te Wetteren is gestorven. De dokter die zijn over lijdensakte ondertekende was immers van Wetteren. De gewezen dienstmeid van Goe dertier getuigde zelfs dat zij hem 's middags nog eten heeft voorgezet te Wetteren, terwijl hij officieel rond de middag te Dendermonde overleed. Een betrouwbare persoon uit Wetteren ver klaarde dat Goedertier 's avonds naar Wetteren werd overgebracht en eerst daar is overleden. Bij de eigenaardige gebeurtenissen rond de dood van Goedertier kunnen we zeker nog vermelden dat het zeer onwaarschijnlijk is dat hij niet wou biechten. Hij stond bekend als een diepge lovig mens en gezien zijn verleden kunnen wij dat wel als een feit aanvaarden. Waar om zou hij een inderhaast geroepen monnik uit de abdij terug wegsturen met de woor den "Met hierboven is alles in orde". Dat strook absoluut niet met zijn gehele levens opvatting. Als overtuigd christen besefte hij goed welke waarde de laatste sakra- menten bezitten, zelfs als hij niets in de biecht aan de pater heeft te vertellen. Hij vertelde zogezegd wel aan advokaat Joris De Vos dat hy wist waar het paneel zich bevond. WAAROM ZOU HIJ DAT VERTELLEN AAN EEN ONBEKENDE, TERWIJL ZIJN EIGEN SCHOON BROER IN HUIS WAS? Inderdaad, De Vos was wel een vriend van dhr. Van Durpel, maar niet van Goe dertier. Hij was toevallig aan wezig toen Goedertier werd binnengebracht. Nadien stelt diezelfde advokaat samen met dhr. Van Ginderachter, voor zitter van de Dendermondse rechtbank een privé-onder- zoek in dat gedurende vier maanden wordt geheim ge houden en het officiële on derzoek veel schade berok kent, door het achterhouden van inlichtingen die op het moment dat die nog heet waren dienstig konden zijn aan de gerechtelijke diensten. Is dat de gewone houding voor een advokaat Voor een voorzitter van de recht bank Bij de dokumenten die men in Goedertiers bureau vond zat een ticket van de Goede renbewaarplaats te Gent. Daarmee bekwam men een schrijfmachine. Toen men nadien aan mevrouw Goeder tier vroeg of zij die machine herkende, beweerde zij dat zij die machine nog nooit had gezien. Ia< né Op het bureau van Goedertic f< stond inderdaad een ander ze machine. Het was niet me^c Goedertiers machine dat d brieven werden geschreven wel met diegene die weri weergevonden in het station^__ Een en ander geeft de indrui dat men Goedertier veel mee in de schoenen heeft willei schuiven dan hij heeft bijge I dragen tot de diefstal. Indiei dat zo is dan kan dat alleeiL maar zyn om andere personei te dekken op een geraffineer de en gewetenloze manier. In W Men heeft steeds gemeend daj alles in het werk werd gesteld om de naam van Arseei"1 Goedertier buiten het onder.86 zoek te houden. Was het dal Hi niet veel gemakkelijker ge gr weest om na de vier maandel van vruchteloos zoeken ck dokumenten die men gevon|tr den had te vernietigen en d» m zaak in de doofpot te stopsc pen. Maar men doet het niet ja se Het gerecht krijgt plots eet. hele hoop ongehoord belang] rijke gegevens, vier maand ni de dood van de persoon ron wie dit alles draait. Misschie bezondigen wij ons nu aan te grote voortvarendhek Maar is het niet mogelijk da een hele tijd nodig geweest om zoveel mogelij aanduidingen te verzamel® die in de richting van Goeder tier moesten wijzen om di dan daarna globaal over dragen. Het is immers zo da de vervolging ophoudt val zodra de misdadiger ova leden is, dat zelfs de naar van een betrokkene niet mee mag genoemd worden. He wordt meer en meer duidelij dat de oud-kosler en make uit Wetteren de dade MOEST zijn van de diefstal zodat het onderzoek worden stopgezet. Aan de reakties van bekende en lezers hebben wij ond« vonden dat heel wat mense zich nog interesseren aan hf verdwenen paneel van d Rechtvaardige Rechters. Vlj willen dan ook vragen di c diegenen die wensen in dij va verband iets mee te delen 4 66 te vertellen zich zouden verbinding stellen met redaktie per brief of indien dat wensen per telefoon. Hi bevindingen en overweging! zullen wij graag publiceren. Aan het einde van deze reek, vr houden wij eraan iedereen di vv door kritiek en kommental heeft bijgedragen tot de real n( satie ervan te bedanken voo de medewerking. Voon w willen wij erop wijzen dat d Hi reportagereeks van onze vroi el gere medewerker Willial y| Luck een grote hulp is g< m d< gi hf dd( weest en een onschatbar bron van inlichtingen en b' schouwingen. igen. MARC DÊ BACKS G G Nadat de dertien eerwaarde zusters het gewijde oord in een aureool van vroom gebed en wierook verlieten, zijn thans de eerste krachtpatsers, vloeken en godfers hier en ginder zondig en ontwijdend gevallen in het vroeger klooster van de Karmelietessen in de Franz Courtensstraat te Dendermonde schepenen, gemeenteraadsleden en onze verslaggevers zijn immers een kijkje komen nemen naar de nieuwe aankoop voor het gemenebest. Dat verklaart de nieuwe stijl in de dialoog met Hierboven. Overigens werden enkele zusters de dag van hun vertrek, aan zware bekoringen blootgesteld. De waarheid verplicht ons te zeggen dat zij gevallen zijn. Niemand zal hen daarvoor de steen werpen, ten eerste omdat de «zondaressen» moedig zijn opgestaan en ten tweede omdat de bekoring wél buitengewoon sterk was. Eva had in het Aards Paradijs slechts af te rekenen met de slang. De zusters werden bekoord door het zoete zwoele woord van André De Vos, een rechtstreekse afstammeling van Reinaert, een snoeper, de eerste die het gedaan kreeg de zusters een stapke in de wereld te laten zetten... zei De Vos. maar ik heb het recht een ommetje te maken. Al de wetten en de reglementen van Trezeke kunnen niet verhinderen dat ik rijd waar k wil. De reglementen van de politie houden mij niet tegen, wat zouden de bevelen van de hemel het dan kunnen. André De Vos reed de Rodenbachstraat in nadat hij lang te voren van de zuster, toen ze nog van geen kwaad bewust was. het huisnummer van de ouderlijke woning was te weten gekomen. Hij stopte voor de woning, waar de ouders van de Moeder Priorin was zo blij haar medezusters terug te zien dat ze inderdaad vergat uit te pakken met een standje en dat ze, misschien voor één keertje, de strengheid van de heilige regel vergat. Toen André De Vos weer huiswaarts reed, knielden de zusters in hun nieuwe woonst. Zij dankten de hemel om zoveel goedheid en bij de vele gebeden voor bekenden en onbekenden hadden zij een speciale ge dachte voor de automobilisten op de weg zij hadden nu zelf gezien hoe via de autostrade de hel zo dicht bij ons is genaderd. Wat mij van dat alles het meest is opgevallen, zei me vrouw De Vos, is het grenzeloos vertrouwen van de zusters. Het tfas voor hen een zware beslissing Dendermonde te verlaten en elders een onder komen te zoeken. Ten slotte hebben zij de beslissende- stap gezet met een blijheid en een vertrouwen dat eenieder moet verbazen. Het moet zijn dat de hemel zelf die nonnekens ergens speciaal recht houdt en be schermt. anders is in deze tijd zoveel kinderlijk vertrouwen in de toekomst en in de mensen onmogelijk. Het vertrouwen en de caritas van de zusters gaat zelfs zo ver dat zij hebben gebeden voor hun bekoorder, André De Vos.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 6