TE AALST RESTAURATIE GEVELS JEZUÏETENKERKEN OUD-KOLLEGE,EERSTE (PRIVÉ) INITIATIEF IN HET KADER VAN HET MONUMENTENJAAR LEEDSE KUNSTENAARS WEER SAMEN. FILM BIJ ONS OPEN DOEK VOOR EEN BOEK 24 - 21-3-75 - De Voorpost Meersche, een Gentenaar was toen te Aalst rector, toch was het inzonderheid pater Boele. de toenmalige ekonooni, die het geld hiervoor inzamelde. De voorgevel is in zuivere eenvoudige barokstijl die juist door zijn eenvoud opvalt en wonderwel past bij de gevel van het oud-kollege dat opgericht werd in 1622. De ingang van de kerk werd helemaal gemaakt naar het model van de ingang van het oud-college. INTERIEUR Het hoogaltaar is een kopie in hout van het marmeren Sint- Ignatiusaltaar in de Gesu-kerk te Rome. Biechtstoelen en lambrisering werden aangebracht in 1732. De preek stoel (1850) is het werk van Devoort uit Turnhout. De voor zijde van de preekstoel biedt een gebeeldhouwd tafereel van de Bergrede, onderaan in levens groot Sint-lgnatius. die de konstituties van de Jezuïeten orde schrijft en daarbij een verschijning heeft van Onze Lieve Vrouw. Het vormt een geheel dat in de kerkruimte zeer goed met het overige in overeen stemming is. De kruisweg, in wittesteen. werd aangebracht in 1850. De nu weggenomen kommuniebank, dateert van 1831Het jaar dat de Jezuiëten na 48 jaar verdreven te zijn geweest, AaJst als eerste kollege hebben hernomen in dezelfde oude gebouwen van voor de Franse Revolutie. De medaljons van St.-Ignatius en Xaverius in de kommuniebank zijn gemaakt naar de tekeningen van de welbekende Aalsterse kunste naar Van Den Bossche. Vermel denswaardig is wel dat diezelfde Van Den Bossche de mooie rechtse repliek-ets maakte van de Rubensschilderij in de Sint- Martinuskerk, repliek die prijkt in vele huizen van kunstmin nende Aalstenaars. De beelden van Maria en Jozef boven de zijdeuren van het koor werden geplaatst in 1870-1871, ze zijn eerder neo-gotisch. Tijdens het jaar hangt boven het altaar de schilderij «De vlucht van Egypte» werk van broeder Quartier s.j. (1811-1883). Tij dens de kersttijd wordt een ander schilderij voorgezet «De kribbe» van de hand van Pieter Carael (1831-84), een Aalsters schilder die bij broeder Quartier in de leer ging. Vroeger stond er op de kerk, kant speelplaats een klein torentje waarin een klok hing gegoten te Leuven. IN 1958 werd zij bij dezelfde firma te Leuven hergoten en geschonken aan het Jezuiëtentehuis te Heverlee. Het orgel geplaatst in 1891 is werk van P. Scheyven. Het oude orgel verhuisde toen naar de Abdij van Affligem. Vroeger waren er twee zijkapellen. De ene van O.L.Vrouw. in 1872 werd er een grot in opgericht ter ere van O.L.Vrouw van Lourdes, deze grot werd in 1946 vervan gen door een kapel ter ere van O.L.Vrouw van Fatima. De andere kapel was die van het H.Hart, ze was opgericht in 1890. Ze werd neo-gotisch beschilderd, met als resultaat een duister geval. In 1965-66 toen de nieuwe ingang met lokalen voor direktie en sekre- tariaat gebouwd werden, is deze HHartkapel afgebroken. RESTAURATIES In 1844-45 werd de gevel die toen ook al eens erg vervallen was. flink onder handen geno- men. In 1876-77 werd bovenaan in het fronton het jaarschrift 1730 en het I.H.S.-embleem aangebracht. Vermoedelijk werd. bij die gelegenheid de bepleistering aangebracht. In 1912 werd de kerk geschilderd zoals men ze meer dan zestig jaar gekend heeft de muren in donkergroen, de kruisweg in koper. In 1951 werd de zuidkant van het dak herlegd. Einde 1973 werd de kerk binnenin volledig herschilderd de muren in gebroken wit, de omlijsting van de vensters in franse steen, de kruisweg gepatineerd, het altaar slechts bijgewerkt waar het moest en de preekstoel en lambrisering mat gevernist. FINANCIERING De jongste restauratic van de gevels is volledig privé-initiatief. Reeds meer dan honderdvijftig oud-leerlingen stortten spon taan duizend of meer frank. De plaatselijke banken en het Aalsters stadsbestuur droegen hun steentje bij. Oud-leerlingen die gewacht hebben om te storten tot dat de werken waren beëindigd om de resultateif te zien kunnen nog steeds hun bijdrage kwijt op de bankrekening van het kollege 432-5055081-69 van het Sint- Jozefskollege - Aalst, met ver melding «restauratie» Het is niet de eerste maal dat de Leedse kunstenaars gezamelijk naar buiten treden in Lede. Het jeugdhuis Leeuwerik bracht ze reeds meer dan eenmaal samen. Sindsdien zijn echter een paar jaren verlopen, zodat er intussen wellicht nieuwe gezichten mogen verwacht worden. Het gemeentelijk Feest- en Sportkomitee nam het initiatief om alle Leedse kunstenaars samen te brengen in het Kultureel Centrum, gedurende de noene van 25.5 tot en met 2/6/75. Schilders, beeldhouwers en alle takken der beeldende kunst zullen vertegenwoordigd zijn. Het Feestkomitee doet dan ook een oproep aan alle kunstenaars om zich voor 15/4/75 in te schrijven bij de voorzitter van het komitee.dhr. DeCremerJulien, Kasteeldreef 1. tel. 21.81.55. De deelname is volledig kosteloos. En we hoeven echt geen grootmeesters te zijn. Wie meent, over een paar eigen kunstwerkjes te beschikken die best mogen gezien worden, geeft gerust zijn naam op. Heel wat Leedse jongeren hanteren borstel of beitel om in hun vrije uurtjes met de muze van de kunst te flirten. We hopen dat we ze in grote getale mogen verwelkomen in het Kultureel Centrum. MARCOLE. Week van vrijdag 21 tot en met donderdag 27 maart 1975 Voor het geval dat het nergens anders in dit blad staat aan gekondigd wil ik er wel even Uw aandacht op vestigen dat vandaag de lente begint, voorwaar een heuglijk feit, als het weer wat meewil tenminste. !n de eerste plaats wil ik er U ook nog aan herinneren dat U vanavond in de Mikisklub kan gaan kijken naar De ZE VENTIENDE BREEDTEGRAAD een buitengewone film van de thans 76-jarige Nederlandse kineast Joris Ivens. De film handelt over de strijd van het Vietnamese volk, doch belicht wel een ander standpunt dan datgene wat U geregeld op Uw televisiescherm kunt zien. Alleen daarom al moet U deze film beslist gaan zien, meteen ontdekt U dan ook de andere kwaliteiten van Ivens" werk. In jeugdklub Kreja kan U op zondag 23 maart (en niet op vrijdag 21 zoals ik vorige week schreef) ROMEO AND JU- LIET van Franco Zeffirelli zien. Voornaamste akteurs zijn hier Leonard Whithing, Olivia Hussey en Michael York. «Romeo and Juliet» is een heerlijke verfilming van Shakes peare's drama. Meer over de twee vorige films vindt U in de Voorpost van vorige week. Daarmee sluiten we dan de niet-kommerciële vertoningen af en ondertussen komt een vriendelijke knaap mij een lekker drankje aandraven, iets wat ik voor het ogenblik wel lust, dat geeft moed en schept een goede sfeer. Ik moet opletten dat ik, in navolging van mijn kollega van het plezante nieuws, André, ook niet op de Anth.erens-toer ga want dan gaat de baas kwaad worden vrees ik. Het zou anders best gezellig kunnen worden, al zou het dan meer op een geixker.^.aauje dan op een weekblad met standing (prik) en streeknieuws gaan lijken. Goed, we gaan over tot de kern van de zaak, zijnde de cinemaprogramma's. In cinema Feestpaleis wordt «SALUT EN DE KOST» een week doorgespeeld, hopelijk komen daar nog tien weken bij, dan is het rekord van Emmanuelle» meteen ook gebroken. «Sa- lut en de kost» is een film van de Antwerpse kineast Patrick Le Bon, waarin meespelen Hans Rooyaards en Hanny Vree (zijnde Billy en Mieke, beiden op de foto), Romam De Co- ninck, U niet onbekend naar ik veronderstel. Doris Van Cane- ghem en Mark Dex. Hoe deze laatste in het gezelschap ver zeild is geraakt weet ik ook niet (kommerciele motieven misschien feit is dat hij geen moeite moet doen om zich zelf te zijn, hij kweelt warempel ook een liedekijn. die tenslotte uit Uw en mijn belastingsofferte is gepuurd, dan is dat toch wel een reden om eens te gaan kijken wat die kerel met onze centen heeft gemaakt, of niet soms. Ik kan U verzekeren dat het resultaat U niet zal teleurstellen, al moet U wel de bedenking maken dat het de eerste lange speelfilm van Patrick Le Bon is. (Le Bon, zou dat familie zijn van Filips de Goede of is dat weeral geen pertinente vraag van mijnentwege Dat betekent echter niet dat de film blijk zou geven van een amateuristische aanpak, integen deel, op de afwerking valt niets aan te merken. De muziek van Roger Mores en de titelsong van Zjef Vanuytsel (die bin nenkort trouwens naar de Tuf-Tuf klub komt, weeral sluikre- klame tussen de haakjes) geven de film een charmant eigen tijds tintje, (nee, niet een pintje, maar een Tintje). Ondertussen maak ik mij toch even de bedenking dat ik weer zo veel tussen haakjes schrijf en dat dat niet pluis is, bovendien moet het voor U lezer niet erg aangenaam zijn om altijd in en uit de haakjes te lezen, maar dat betert wei met de tijd, even wennen en dan gaat het weer beter. In cinema Palace is de nieuwe film van de Franse kineast André Cayatte aan de beurt«VERDICT», en daarin spelen twee grote namen mee, te weten Jean Gabin en Sophia Loren (foto). Nu weet ik wel dat een groot deel van U niet van Franse films houdt, doch een film van Cayatte is telkens weer een belevenis, denk maar even terug aan II n'y a pas de fumée sans feu», «Mourir d'aimer», «La vie conjugale» enz. (Indien U die gezien heeft tenminste, zoniet hebt U toch wat gemist). Cayatte is een man die in elk van zijn films iets probeert aan te tonen, iets te bewijzen, en wonder boven wonder, meestal slaagt hij daar nog in ook. Zoals de titel al laat vermoeden gaat het in «Verdict» om een gerechts zaak, en dat is ook alles wat ik er U over vertel, de rest kan Cayatte veel beter. Hij zet de heersende rechtspraak flink op de helling, door te vertrekken van een duidelijke tegenstelling, niet alleen in de tekening (of vertekening) van de situatie, maar ook die van de personnage's Een film voor mensen die zich wel eens de vraag stellenofer nog gerechtig heid bestaat. In cinema Alfa tenslotte kan U gaan kijken (maar het hoeft echt niet hoor) naar «La Chambre Rouge», Toen ik onlangs (dat is ondertussen al een vijftal maanden geleden hoor) aan Patrick Le Bon vroeg hoe onze vriend Mark Dex zelf reageerde op zijn eerste, nogal belachelijk uitvallend, filmoptreden, antwoordde hij dat die daar helemaal geen graten in zag, integendeel, hij vondt het geslaagd. Nu ja, als de brave borst daarmee tevreden is zie ik er ook hele maal geen graten meer in. Ik moet U toch ook wat over de film vertellen want ik had «Salut en de Kost» (en niet «Salut en de KoTs» zoals kwade tongen de film wel eens durven noemen) graag een sukses- rijke 'karrière zien maken, en dat niet alleen in Aalst Dat komt doordat ik het een bijzonder sympathieke film vind en ik alle respekt heb voor mensen met eerlijke bedoelingen die er alles voor over hebben om datgene te doen waarin ze zin hebben (even een knipoog terzijde, voor de mensen die het mij niet kwalijk nemen) «Salut en de Kost» is naar mijn weten de derde Vlaamse lange speelfilm (na «Louisa, een woord van liefde» en «Verloren maandag») die gemaakt is naar een origineel scenario, van Patrick Le Bon en Mare De Boever. Het is bovendien de eerste met goede, vlotte en spontane dialogen die meehelpen om de identifikatie te ver sterken. De struktuur van de film komt mij weliswaar eerder zwak voor, doch dramatisch zit er wel een boeiende lijn in een jongeman die van het leger afkomt en terug in die bur gerlijke (hé waar heb ik dat woord nog gehoord sfeer komt die hij verafschuwt, biedt inderdaad heel wat stof Laat mij U nog vertellen dat de film met een miniem budget werd verwezenlijkt (negen miljoen als ik het goed voor heb) en dat hij een ruime subsidie (van een kleine vijf miljoen •Is ik het nog steeds goed voorheb) heeft genoten, subsidie een film van onze landgenoot Jean-Pierre Berckmans (die sedertdien ook Le Rempart des Béguines» op zijn aktief staan heeft), naar het gelijknamige boek van de Fransschrij- vende Antwerpse Franpoise Mallet-Joris. Naar mijn bescheiden oordeel is deze eerste langse speel film van Berckmans een onnoemlijk vervelend produkt dat sterk op de geeuwspieren gaat werken, tenzij men op een harde houten stoel zou gaan zitten met de voeten in ijskoud water. Het is een film met een uiterst traag (nodeloos overi gens) ritme, met stuntelig akterende personnages die een stupied toneeltje opvoeren. Dat was het dan weer voor deze week, we hebben U alweer lekker verwend met heel wat foto's (als er wat plaats over blijft tenminste), de tekst is dan ook navenant maar dat moet U er heiaar weer eens bijnemen Guy De Lombaert De grauH-grijs vale plek die tot voor enkele weken de gevels van de Jezuïetenkerk en deze van het oud-kollege in de Pontstraat vormde, heeft de plaats moeten ruimen voor de prachtig oude stenen in hun natuurgedaante. In twee maand tijd werden de gevels gerestaureerd, waarbij de vervallen beplakking rood geverfd met steentjes in witte verf beschilderd weggehakt werd en de blauwgeverfde Baiegemse stenen eronder gezandstraald en gevoegd werden. De gunstige weersomstandigheden tijdens januari en februari lieten eveneens toe dat de noordzijde van het dak herlegd werd. In de loop van haar tweehon derdvijftig jaar onderging de Jezuïetenkerk herhaaldelijk herstellingen. Even in vogel vlucht de kerkgeschiedenis. De kollegekerk werd gebouwd van 1729 tot 1730. Het jaartal 1790 prijkt trouwens bovenaan in het fronton. Pater Carolus Van den Ishtar (De ICauwaert, Leu ven), Rose Gronons meest re cente publikatie, is geen his torische roman. Want dit is een verhaal, niets meer, zelfs niet historisch, en het krioelt van fouten. Gronon bedoelt natuurlijkfouten tegen de geschiedenis of wat ervoor doorgaat Dat is bewust ge beurd. De vrome Esther, een oud-testamentische bijbelfi guur, wordt vereenzelvigd met Ishtar, de Babylonische godin van de avond- en de morgenvrede Isthar is de morgen- en de avondster Rose Gronon wil hiermee 'n eigen interpretatie opbou wen omtrent het verhaal van Het boek Ester, dat om een tot op heden niet verklaarde reden en in de Bijbel én in Perzische overleveringen op genomen is. Zij tracht de vraag te beantwoorden of beterzij tracht er een men selijke verklaring voor te ge ven welke intriges schuil den achter de door de jood se Koningin Ester bevolen of toegelaten massamoord op een Perzische stam. Wie wa ren daarenboven die men sen Rose Gronon kiest zélf de namen voor haar interpreta tie de (joodse) Ishtar, haar oom Mardochai en de intri gant en hofdienaar Masabe- tes Artakhshatra, fshtars ge maal en Perzisch koning die zijn eerste vrouw en konin gin Vashti blameert en ver stoot Faïdume. zuster van Vashti en echtgenote van Aman, de hoogste ambtenaar aan Artakhshatra's hof Bes- sos, pleegbroer van Faïdume; Prexaspes, Gobryas, Othanes, Hydarnes, Aspathynes, Visht- aspa en Oarses zonen van Aman en Faïdume. Ook de epische feiten wor den door Gronon verdicht. Zij- laat die verhalen door Faï dume en Bessos, enkele ogenblikken nadat beiden de eerste massale slachting heb ben overleefd en zich voor bereiden op het onvermijde lijke de komst van de Jo den die door Ishtar uitge stuurd worden om ook hen beiden te doden. Bessos had gemakkelijk kun- - nen vluchten toen in de eer ste golf van terreur Aman en zijn zonen en zijn trouwge- bleven omgeving werden ver moord. Maar de diepe gene genheid voor zijn beproefde pleegzuster weerhoudt hem Ené heeft het gewaagd, bij mij te blijven. Hij is lang roerloos neergehurkt geble ven. Nu schuift hij naar mij toe, van zuil tot zuil, zijn twee handen vatten mijn en kels in hun warme, vertrouw de greep, zijn mond drukt aan mijn verkleumde voetan. Zo deed hij toch, toen wij nog semen kinderen waren en ik schreide, omdat ik weer ge straft was, en het zo koud had. De in-goede en trouwe Bes sos is een getekende. Als kind door Faïdume's over grootmoeder ontmand, kon hij als volwassene de wijze schoonheid Vashti niet tot vrouw nemen, hoewel beider harten op elkaar afgestemd waren. Faïdume lijdt erg veel onder die toestand en blijft onveranderlijk zijn aanhanke lijke zuster en een deelgeno te in Bessos' bodemloze een zaamheid Van liefde zou je nooit de bevrediging en de vreugde kennen. Enkel de on macht en de pijn. Na enige aarzeling, huwt Vashti met Artkhshatra en wordt koningin aan het hof van Susa. Als blijkt dat Vash ti geen zoon zal baren voor d ekoning, legt de koning al de gebruiken terzake naast zich neer en verstoot zijn ge malin niet. Hieruitgroeit het eerste konflikt tussen de ko ningin e nde eunuch Masa- betes, die de laan uitgezon den wordt en meteen een net van intriges spant rond om Aman en diens oudste zoon Prexaspes, die inmid dels als belangrijkste gezant van het hof de vriendschap van de koning wint. En dan treedt Ishtar in het verhaal. Als Joods weesmeis je opgevoed bij haar oom, ontluikt in haar de wonder- gunst velen dingen. Ishtar mooie vrouw, naar wiens zend allen kategoriek wande len en wil alleen Prexaspes hebben Als deze haar bru taal afwijst, slaat haar liefde om in oeverloze haat. Die haat zal zij jaren later vrijuit kunnen botvieren op het ge zin van Aman. De weg naar dit gruwelijke schouwspel wordt door Masabetes bereid als hij teruggekeerd is in het hof, weet hij de koning er toe te overhalen Vashti te krenken en te verstoten, loodst de joodse Ishtar in de troon van de koningin, brengt Mardochai en diens vrienden en familieleden op sleutelpo sities aan het hof en zorgt ervoor dat die hele troep de positie van Aman ondergraaft Als Amans zonen op een avond een gewaagde grap uithalen met Masabetes en Mardochai. heeft Ishtar een aanleiding voorhanden om haar monsterachtige wraak oefening te laten uitvoeren In dit episch meesterwerk Ishtar steken moed, sereniteit en tederheid schril af tegen een dekor van list, lichtzinnig heid en moordzucht van Per zische koningen en hun die naars en van joodse sjache raars. Frans -Jos Verdoodt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 24