KENNISMAKEN MET JAN HUTSEBAUT t 1 AALSTENAAR JAN MATTHIEU: BEROEPSREIZK3ER JONG TALENT De Voorpost - 25-4-75 - 23 Voor wie Jan Hutsebaut niet kent: hij is Aalstenaar, gebo ren 16.10.53, studeert te Gent tweede licentie rechten en voor de karnavalvierder: gouden ajuin-winnaar 1975. Toen hadden we reeds een kort gesprek met de stude rende jongeman die wegens studies niet aan het karnaval- gebeuren kon deelnemen. Achteraf kwam ons een mooie 'peDtekening van het Aalsterse Belfort in de hand, getekend door Jan Hutsebaut en wat dacht je wel, diezelfde persoon bleek ook nog artistieke nei gingen te bezitten. Dus wij er als de pinken bij om een af spraak te maken en met het verdere werk van deze Jan Hutsebaut kennis te maken. Hij is autodidakt, kent de aka- demie en denkt er sterk over na volgend jaar les in etsen te gaan volen bij Miky Van der Eecken. TONEEL BUITEN DE DENDERSTREEK Teater Vertikaal brengt momenteel «Viviseks» van Jean- Loup Daba- die en Guy Bedos. Van een echt teaterwerk is hier geen sprake. Het geheel bestaat uit een reeks van twee en twintig sketches waarvan die van Jean-Loup Dabadie veruit de beste zijn. Voor de gelegenheid werden ze in een lokaal kleedje gestoken door regisseur Boudewijn Vander Plaetse, met verwijzingen naar toestanden en zelfs naar per sonen die bij ons zeer goed gekend zijn.Globaal gezien, geen hoog vlieger, geen denderend spektakel, geen uitzonderlijke artistieke kwo- tering, alleen een tegemoetkoming aan diegene die een pretentieloos avondje-uit willen en verzuchtingen naar artistieke waarden achter wege laten. Het is vanwege de akteur en de aktrice Nolle Versyp en Suzanne Juchtmans een hele prestatie om van zo'n nietszeggende teksten nog een aanvaardbaar geheel te maken. Zij vormen een schitterend duo, waarvan Nolle met virtuose superioriteit en uitzonderlijk gemak de vele gedaanteverwisseling waar maakt en de lach in de zaal verze kert. Storend element zijn de vele black-outs die langer dan nodig de sfeer tussen de sketches teniet doen. Daarbij zijn daar nog een reeks technische fouten Vertikaal onwaardig. We vragen ons trouwens af waarom dit teater dat toch al genoeg bewezen heeft dat het sterke stukken aankan, zich inlaat met dergelijke nietszeggende avondvul ling. Een gok... ontspanning zo maar, een verzetje zomaar... het maakt de teaters in Vlaanderen leefbaar. Op volgende data kan men Vertikaal zien: 19,23,26,30 april; 7,9,10, 14. 16, 17, 21, 23, 24 mei. De voorstellingen beginnen te 20.15 uur. Roel Van de Plas Het is algemeen geweten dat een hard studerend mens ook de zo nodige ontspanning moet hebben en die vindt Jan Hutsebaut dan voor een groot deel in het bezoeken van ten toonstellingen her en der en in het zelf kreeëren van enkele werkjes. Eerst aarzelend braaf, stilaan met al wat meer durf. Laatst .heeft hij met een paar studen ten van zijn fakulteit nog een tentoonstelling georganiseerd naast de aula van de Rijksuni versiteit Gent van 17 tot 26 maart en kende heel wat suk- ses. Zelfs professor Dekkers had goeie reakties in verband met zijn schilderijen en teke ningen. Het werk van Jan Hutsebaut bestaat uit drie verschillende onderwerpen. Vooreerst zijn daar de marines. Het zijn schil derijen waar bruin, rood, geel en groen overwegen. Er is een strenge scheidingslijn tussen water en lucht en vooral die werkjes orttbreken bewogen heid. De zee is kalm, braaf, rus tig, net als de schilder zelf. In spireerd door een tentoonstel ling in Pieter Coecke en in Af- fligem. Het zijn net afgewerkte tekeningen, maar opnieuw zeer braaf, een gevoel uitdruk kend van een sluimerend talent dat nog aarzelend, eksperi- menterend zijn definitieve weg zoekt. In het kader van het monumen tenjaar is het ook een verdien ste van Jan Hutsebaut de stemmige hoekjes als het be gijnhof te Brugge, de Graslei te Gent, het begijnhof te Kortijk, het Belfort te Aalst, natuurge trouw weer te geven naar een prentkaart of foto. Jan Hutsebaut maakte ook een fijn akwarel van de Sint- Martinuskerk. Reeds twee jaar is deze jonge man vooral dan tijdens de vakantieperiode en in het being van het akade- misch jaar bezig zich op deze wijze kreatief uit te leven. Hut sebaut is een klassieker, hij zal eerder naar het voorbeeld van klassieke meesters grijpen. In elk geval een zinvolle vrije tijdsbesteding. Roel Van de Plas deze doeken is het duidelijk merkbaar dat een akademi- sche scholing ontbreekt. Maar er zijn ook landschappen, bomenrijen, sterk geïnspireerd naar het werk van Frans De Koninck die hem met raad bij staat. Jan leerde de kunste naar kennen via het koor Can tate Domino waar hij acht jaar lid van was. Opmerkelijk en bijzonder mooi zijn de pentekeningen in Óostindische inkt. Jan maakt moderne, sterk geometrische, een lijnenspel met cirkel, geïn- Komposibe (Ib) Ze enorm veel te vertellen over die ene maand in Dwarka. Ik zou kunnen vertellen hoe Jeanine op een keer hijgend van het postkantoor terugkeerde ze was bijna gestenigd door een bende bengels die es wilden zien hoe ze zou reageren. Ze smeten met zo'n steen, zei ze verontwaardigdmet 'r handen een kei beschrijvend ter groote van een belgisch kinderkopke. Ik kon niets doen ze waren wel met z'n twintigenen als ik erachter liep sloegen ze op de vlucht maar zodra ik mijne rug keerde herbe gonnen ze met smijten. Maar toen kwam er een boer en die werd zo kwaad en begon te vloeken en te tieren en ze te achter volgen met zijn stok nog een sjanse want ze hadden me zo gerust de kop kun nen ingooien Toen Harubai hiervan hoorde ging hij in hoogsteigen persoon naar de scholen om de kinderen te vertellen dat we géén hip pies waren en dat ze dus geen stenen mochten gooien naar ons. Het is nadien niet meer gebeurd in Dwarka Een andere keer waren we uit wandelen gegaan in de woestenij langs de rivier oever, omdat daar nooit geen mens kwam. Een paar jongens volgden ons enkele kilo meters tot aan een wad. Toen ze zagen dat we nog verder gingen deden ze ons tekennee, nee, niet verder gaan. We vroegen ons af waarom. Na ongeveer een kilometer kwamen we in een gebied vol kleine bosjes kaktusachtige bloemen en dorre woestijnvegetatie, enhadden meteen het antwoord. Hier leefden name lijk enorme zwarte wespen, ter dikte van een kindervuistje. Ze vielen onmiddellijk aan. We vluchtten zo snel onze benen ons dragen konden. Maar één ervan bleef ons achtervolgen tot aan de grens van hun gebied. Hij viel aan vanuit de zon, als een volleerd piloot, en ik kon hem slechts op een afstand houden met een jute-zak die ik als een toreador voor de stier hield. Het was niét grappig HET HUWELIJK Het vertrek begint langzamerhand vast te staan. Vorige week hadden we een briefje geschreven naar de dokter uit Salaya. En vanmorgen lag het antwoord op het post kantoor. We hadden de dokter leren ken nen op een bruiloftHarubai was op een namiddag komen kloppen en had ons meegetroond naar ander kastehuis, waar de bruiloft volop aan de gang was. Een hindoe-bruiloft is een opeenvolging van eindeloos ritueel, het duurt uren. Er waren twee bruidsparen. Ze zaten elk in een helft van de voorhof, in kleermakers zit op een tapijtje. Voor hen brandde een vuurtje dat voortdurend gevoed werd met gedroogde kokos-schelpen. Een grijze een pratte en lachte door elkaar terwijl brahmaan las voor uit de schriften, leder een praatte en lachte door elkaar terwijl de man z'n Sankriet afratelde, af en toe keek hij op uit zijn boek als het getier van de kinderen hem volledig dreigde te overstemmen. De ene bruidegom was half opgehangen in een gloednieuw, slecht-zittend kostuum. Zijn bruid droeg een prachtige sari. Een zijden voile hing over haar hoofd. Af en toe leende ze de zakdoek van haar aan staande echtgenoot om de tranen van haar wangen te wissen. Beiden stikten haast onder de veelkleurige bloemenkran sen. Er was een heel gedoe met witte koorden waarmee ze aan mekaar werden vastgebonden nu eens de handen, dan het hoofd. Dan alles, gekluisterd als kan didaten voor de Siberische mijnen. Dan twintig keer rond het vuurtje wandelen, terug neerzitten. Wat rijst of gee op het vuurtje gooien enzovoort. Er kwam gewoon geen einde aan de symbolische daden. De ene man zag er hoogstverveeld uit. De andere was zeer klaarblijkelijk absoluut niet op z'n gemak tussen al dat volk en met zijn smalle broekspijpen die hem ge weldig hinderden bij het zitten en opstaan. (Soms lijken het turnoefeningen.) Niemand kon ons ook maar één van de Symbolen uitleggen. Het zijn symbolen. Het hoort erbij. Dat is wat het isEen symbool. Ja, maar van wat Sorry, ik begrijp u niet. Wat is een sym bool van-wat Dit is geen symbool, van wat, weet u, dit zijn gewoon symbo len Enzoverder Maar ze zijn wel geweldig vriendelijk. Een fotograaf maakte voortdurend kiekjes. En, zoals we vreesden, dan wilden ze een foto van ons met het gelukkige paartje. Het meisje was geterroriseerd en geweldig schuchter. Nooit hadden zoveel mensen naar haar gekeken. Ze weende maar aan. Deze dag was dan verondersteld van de mooiste te zijn van heel haar leven. Het leek eerder een tragedie. Vader en moeder zitten een weerszijden van de bruid en bruidegom. Ter ondersteuning. Het zijn eenvoudige boerenmensen. Dan komt er toch een eind aan. Alle familieleden ko men om beurten naar voren en leggen beide handen op de hoofden van man en vrouw. Dan de foto's met ons. En nog enkele van ons met andere genodigden. Ik dacht bij mezelfMoest ik zo gekleed bij ons op een trouwfeest verschijnen, ze lieten me door de flikken weghalen een flodderende brede oranje broek, een geel shirtje zonder mouwen, grijs van de ouder dom, half aan flarden. We zijn echter blan ken, en die mogen alles. De Indiërs kijken niet naar uiterlijkheden bij blanken. Alleen onze huidskleur is ruim voldoende. Onder mekaar zien ze het wel enigszins anders. Na deze trouwpartij kregen we dan die uitnodiging van de dokter uit Salaya, die voor de gelegenheid was overgekomen met een vriend. We beloofden zeker te komen. Het heeft misschien toch wel enige zin, nog even bij deze anekdote te blijven stilstaan. Je leest daareen hindoe bruiloft is een opeenvolging van eindeloos ritueelen een grijze brahmaan las voor uit de Schriften Vanwaar komt dit ritueel Welke teksten zijn dat Hoe komt het dat géén van de aanwezigen ook maar het flauwste benul had van wat daar gebeurde Bruid en bruidegom inbegrepen DE VEDA Hiervoor moet ik vertellen dat deze huwe lijksriten behoren tot de alleroudste en, met de dodenriten, belangrijkste overblijf selen uit een tijd waarvan de meeste hin does alleen nog héél vaag of meestal hele maal niet afweten. Ergens tussen 1500 en 1200 vóór Kristus, dus alweer meer dan 3000 jaar geleden vielen Arische stammen India binnen. Ze vestigden zich in de Punjaab (N.-W.) en komponeerden daar de hymnen, die verza meld de RIG VEDA heten. Deze tekst is van onschatbare historische waarde. Niet enkel betreft het de oudste literatuur in een Indo-Europese taal, het is tevens de oudste literatuur ter wereld die over een nog levende religie bestaat. Het werk bestaat uit 1028 hymnen aan de Vedische godheden, sommige daarvan zijn ongelooflijk mooie gedichten. Er waren ook liturgische zangen (Sama Veda) en offerformules (Yajur Veda) en nog andere teksten. Het zijn vooral de teksten die betrekking hebben op het huisritueel, die een zeer grote invloed hebben gehad in het latere hindoeïsme. (Er bestaan overeenkomsten met de huisrituëlen bij de oude Grieken en Romeinen.) HET HEILIGE VUUR WORDT ONTSTOKEN Elk Arisch gezin dat het Heilige Vuur dat bij de stichting van het gezin, dus tijdens de huwelijksplechtigheid, werd ontstoken. Het is niet zomaar een vuurtje om op te koken, dat mag helemaal niet. Slechts bepaalde houtsoorten mogen het vuur gaande houden. Het mag nooit uitgaan. Het wordt op Indiaanse wijze aangestoken, door twee stukken hout tegen elkaar te wrijven. Boven dit vuur offerde de heer des huizes dagelijks aan de goden. Rondom dit vuur speelt zich dan de hele voorvaderkultus af, die steeds door een rechtstreekse man nelijke afstammeling dient gedaan te wor den. Dit is enorm belangrijk wil men enig begrip verkrijgen in de huidige problemen inzake geboortebeperkingVolgens de Veda-traditie dient elke man in het huwelijk te treden en minstens één zoon op de wereld te schoppen en die er ook te houden opdat de kultus zou kunnen voortgezet worden en de pinda zou wor den geofferd voor zijn eigen zielerust en die van al zijn voorvaderen. De Veda's mochten oorspronkelijk slechts door brah- maen worden gelezen en bestudeerd. Ze waren trouwens in het Sanskriet geschre ven. Dit verklaart waarom tot op heden weinige niet-brahmanen de inhoud van de ze teksten en rituëlen kennen. ARISCHE HUWELIJKSVOORSCHRIFTEN De theorie van Shraddha De SHRADDHA is een plechtigheid waarbij de pinda wordt geofferdDe man kneedt drie rijstballen en legt deze op het heilige gras voor de Brahmanen (deze Brahmanen moeten geleerd zijn en van onberispelijke levenswandelnadat eerst de hele ruimte met water is be sprenkeld. De drie rijstballen zijn bestemd voor zijn vader, grootvader en overgroot vader. De rijst die nog aan zijn vingers kleeft is voor de bet-overgrootvader en zijn twee voorgangers. Daarna brengt hij met water een plengoffer op de grond naast de rijst, en dit is dan bestemd voor de nog verder achterliggende voorvaderen. Vervol gens wordt de pinda verdeeld onder de brahmaanse gasten (u had het juist ge dacht) die het met smaak binnenspelen nadien is er meestal nog een feest voor de gasten. De SHRADDHA-theorie is, dat de levenden de voorouders, die met de goden in de andere wereld leven, met rijst en water voeden, terwijl hun voorouders als tegen prestatie van hun kant, zegeningen en voorspoed op hun nakomelingen doen neerdalen. Aldus was shraddha een scha kel tussen de levenden en de doden. Ook en vooral de begrafenisriten zijn hierbij van groot belang. Dat is echter alweer iets voor de volgende artikels. Het gaat er ons nu vooral om, de huwelijksriten min of meer te begrijpen, zoals die van de Ariërs zijn doorgegeven. Zoals bij de Ariërs een man alleen kon trouwen met een vrouw die zelf uit een Arisch gezin afkomstig was, zo gaat het bij de hindoes ook met de kasten. Daarbij mag haar familie niet offeren aan dezelfde voorvaderen. M.a.w.ze mag niet nauw verwant zijn. Men trouwt meestal in de zelfde kaste. Bruidegom en gevolg gaan in processie naar het huis van de bruid, waar zij gastvrij wordt ontvangen door de vader van de bruid. Het paar wordt aan weerszijden van een klein gordijn in een tijdelijk opgetrokken paviljoen gezet, waar na het gordijn wordt verwijderd, hetgeen vergezeld gaat van het reciteren der sa- krale teksten door de priester. Vervolgens schenkt de vader zijn dochter formeel aan de bruidegom. Het paar neemt elkaar bij de hand en offert graan in het heilige vuur. Met de uiteinden van hun kledingstukken aaneengeknoopt maken zij de rituële ron den om het vuur. Enzovoort. Zoals gezegd is het een ritueel zonder einde. DE HINDOE-GEZINSWETGEVING Bepaalde fundamentele karakteristieken van de hindoe-gezinswetgeving zijn te her leiden tot deze huisreligie. Het gezins hoofd was tegelijk priester van de voor- oudercultus. De erlenis van de goederen ging over op degenen die in staat waren na zijn overlijden hem en zijn voorvaders offers te brengen. In de eerste plaats kwamen zijn gehuwde zoons hiervoor in aanmerking. Bij ontbreken van een man nelijk nageslacht, viel de erfenis toe aan hen die reeds aan zekere voorouders ge offerd hadden, aan wie ook de gestorvene geofferd had. M.a.w.een SA-PINDA, ofte wel deelhebber van de pinda, want de erfenis impliceerde altijd de offers aan de overledene. Daarom kon een dochter nooit erven, omdat alleen iemand van het man nelijke geslacht de shraddha mocht uit voeren. Wél kon iemand zonder zoons een zoon adopteren of via een dochter een kleinzoon bekomen, die erfgenaam kon worden. Men kon geen twee heilige vuren bedienen of aan twee reeksen voorouders offerenAldus verloren bruid, geadopteer de zoon of kleinzoon het rechtmatige lid maatschap en verder alle rechten van de familie waarvan zij afstamden en werden verder leden van de familie waartoe zij gingen behoren, met alle rechten vandien. Alhoewel veel van de ondergeschikte Samskaras in onbruik zijn geraakt, vindt de gebrahmaniseerde Arische religie toch nog veel volgelingen. De theorie van de voorvaderkultus en doorgang naar de wereld der ouden werd wel aangepast en vervangen door de Rein- carnatie-leer. De hoofdtrekken van deze religie zijn echter nog duidelijk aanwezig en het kastensysteem heeft zelfs de Ari sche zorg voor rituële zuiverheid nog ge ïntensiveerd. Tot op heden hebben de desbetreffende wetsvoorschriften die hindoese erfenis kwestie beheerst. AFSCHEID VAN DWARKA Vasudev heeft speciaal vrijaf genomen voor een paar uren. Hij komt hijgend aangereden op een geleende fiets. Vrien den en buren staan al klaar aan onze deur. We kregen nog een breakfast aangeboden van weer andere vrienden. Tot ongenoegen van Vasudex, die het zelfde had willen doen, maar die toch grootmoedig instemtwe zijn immers zo lang bij hem geweest en hebben al zoveel gekregen. Geef iemand anders ook een kans. Weer een nieuwe soort chapattieszoete dal, gebakken binnenin de chapattie. Zwaar en heerlijk. Dan heb ik toch een koets gevonden en de hele familie, grootvader en grootmoe der, met de huilende baby, Vasudev, broers en kinderen, buren en kennissen, boeren en buitenlui, enkele voorbijgangers en tientallen nieuwsgierigen uit de buurt, allemaal rondom ons. De kinderen sleuren met man en macht onze zware pakken naar de koets. Grootvader bedisselt luid ruchtig de juiste prijs mdt de koetsier. Ze zullen jullie geen paisa teveel vragen, hoor je. We krijgen tranen in de ogen. We zullen deze fantastische mensen waarschijnlijk wel nooit meer terugzien, al beloven we dat we zeker terugkeren. Het valt ons veel zwaarder dan van huis weg te gaan. De koets vertrektHet bruine paard slaat en stampt even, dan komt er beweging in ons koetsje. Ik moet naar voren overhan gen want het gewicht van onze bagage trekt het hele geval uit zijn balans. De twee grote wielen dokkeren over de on even plaveien. Er wordt gewuifd en ge weend. De hoek om en langs de winkel waar we alle dagen ons pakje Will's Flakekochten. Overal ons-herkennende lachende gezichten. Vaarwel Dwarka. Het laat een leegte. We voelen ons ergens zo gelukkig en ongelukkig. Deze reis in India gaat goed worden. Zoveel is zeker. Op naar Salaya. De dokter wacht. Hopelijk zijn het even lieve mensen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 23