LAND VAN RIEM" TERUG GROOTS FILM BIJ ONS VOLKSHUIS AAN HOUTMARKT OPENGESTELD. CLOCHERET EN DE BLOK IN KULTUREEL CENTRUM AFFLIGEM AALSTERSE AKKEFIETJES U VINDT LEVENSVERZEKERINGEN EEN DURE ZAAK? ■sE*' De Voorpost - 25-4-75 - 3 Met de 'Kribbebijter' een ijzige titel voor een uiterst komisch stuk bespeelde «Het Land van Riem» voor zijn tweede produktie lichtere toetsen. Aan het stuk zei» moet niet zwaar getild worden, de bedoeling is amusement brengen... zonder meer. En al heb ben wij nooit onze tegenzin voor komedies en kluchten onder stoelen of banken gestoken, wij moeten ditmaal eerlijk beken nen dat zo'n forse komedie, vertolkt door een uitstekende ploeg ons zowaar wist mee te sleuren in een lichte lentestemming. zoek van Baron Nico van Bla- sewits, oom van Willy, die in het gezelschap van Willy's zus Truida voor vader van Hegers- huizen een huishoudster moet De auteurs Max Reimann en Otto Schwarz zijn in de to neelwereld goed bekend om hun tientallen luchtige stuk ken Van hen zijn ondermeer «Beurskoorts», «In de radio», «De sprong in het huwelijk» en het veel gespeelde «De Voetbalkoning». Het stuk speelt zich af, deels te Brussel in het appartemen tje van de jonggehuwden Wil ly en Clara van Hegershuizen, en deels op het landgoed van Koenraad van Hegershuizen, Willy's vader. Om met Clara te kunnen hu wen heeft Willy het ouderlijk huis in ruzie met zijn vader, verlaten. Maar erg naar zijn zin heeft die geboren buiten jongen het in een stad als Brussel nu weer niet. Op de dag van hun eerste huwelijks- verjaardag krijgen zij het be zoeken. Op diezelfde dag ver klapt advokaat Meerenhout aan Clara dat Willy zijn baantje als bankbediende kwijt is. Clara neemt resoluut het roer in han den, legt een briefje op tafel en verdwijnt naar het landgoed van haar schoonvader, een driftig man, die haar niet kent en niet wil kennen en 'er te gelijkertijd een koppig voor oordeel op nahoudt Willy ziet hij getrouwd met een nietsnut- tige Brusselse modepop. En dan komt het misverstand. Koenraad van Hegershuizen ziet in de bevallige Clara de verwachte huishoudster* en is onmiddellijk wild entoesiast o- ver de jonge vrouw. Oom Nico vindt voor alles een aanvaardbare uitleg als Willy ten tonele verschijnt op zoek naar zijn vrouw. Hoogst ko mische situaties want de heer des huizes verzoekt de advo kaat dringend te komen om belangrijke familiezaken te re gelen, in welke oproep deze zijn intieme verloving met Truida bevestigd zie, maar wat in werkelijkheid een verzoek inhoud om de echtscheiding van Willy te bekomen. Konflikttoestanden... Maar de toeschouwer kent de ware toe dracht van de zaak, begrijpt perfekt wat er op scène ge beurt, vandaar een komische situatie van de beste soort. De ontknoping Vader van He gershuizen ziet in Clara de i- deale tweede vrouw voor Wil ly en kan van zijn verrassing moeilijk bekomen als het jon ge paar bijgestaan door de al tijd even spraakzame oom Ni co, de juiste toedracht bekend maakt. Truida die niets voelt voor een gedwongen huwelijk met de landeigenaar Schim melman maakt van vaders ver warring dankbaar gebruik om ook haar liefde voor Meeren hout te bekennen. De gelukki ge vader kan nu eindelijk rus ten. De akteurs van het Land van Riem hebben met dit stuk de beste vertolking gegeven die wij van hen ooit te zien kre gen. Zij vormden een sterk ho mogene ploeg, waren zeer goed op elkaar ingespeeld, re plikeerden vlot dank zij hu(i goede rolkennis. In 't kort hun spel was af. Willy De Swaef beeldde voor treffelijk de mopperende bru te Koenraad uit. Myriama Bock- stael als Clara ontpopte zich als een begrijpend liefhebbend vrouwtje, haar toneelechtge noot Freddy Lespierre deed het al even goed. Martien Verrey- cken als de bevallige Truida heeft zich in haar rol ten vol le kunnen uitleven. Het spel van Leo Huylebroeck (Baron Nico van Blasewits), van Noel De Smedt (August Schimmel man) en van Luc Noel (advo kaat Meerenhout) stond op 'n hoog peil. Lieve Boulonne heeft bewijs geleverd van een uitstekend to neeltalent als Katrien de keu kenmeid evenals de postbode Rik Van Hoorde en Piet Rom- bout als Frans, de knecht. Toch enkele foutjes Lespier re die zich af en toe ver spreekt Myriame die wel eens haar laatste lettergrepen op slokt Martien die niet echt genoeg kan schrikken Noel De Smedt die er ouder uitziet als hij moest zijn en de maar al te sappige Gentse klanken van Willy De Swaef. Wij zien ze graag door de open ge spreide vingers maar het zijrv irsploeg van «Het Land van Riem» details die een vitter van ons soort natuurlijk treffen. Verder een levensgrote pluim voor het zeer verzorgde voor komen, kleding, accessoires v. oorbellen tot ringen, maquilla ge, kapsel van de aktrices. Het dekor was goed aange past, licht en geluidswerk ver zorgd. Dit alles hielp mee om de goede afloop van dit spel, door Willy De Swaef op een natuurlijke, vlotte beweeglijke wijze gekonstrukteerd, op een zeker niveau te brengen. Verschillende open doekjes, jm) daverend applaus, gelach aan de lopende band zijn de ver diende beloning voor een groep mensen die hard ge werkt hebben. Een Land van Riem op dit peil kan triomfantelijk het nieuwe seizoen ingaan. Even een on deugend klinkende raad: zoek het volgend jaar één trapje ho ger dan wordt Het Land van Riem wéllicht weer 'n «naam» die het voor onze schrijvers- tijd schijnt gehad te hebben. Roel Van de Plas. In het Kultureel Centrum te Affligem kan men het werk bewon deren van de in Aalst geboren kunstenaar Luk De Blok, thans woont hij te Meldert en van de in Asse verblijvende Hugo Clo- cheret. Beide vrienden eksposeren meestal samen en hebben een gezamelijk atelier te Essene. Het zijn jonge artiesten, beide 25 jaar, voor wie de toekomst veelbelovend open ligt. Luk De Blok is keramist, hij studeerde plastische kunsten aan het Sint Thomasinstituut ie russel, waar hij onder meer van Jan Heuninckx les kreeg. Aan de Aalsterse Akademie behaalde hij het diploma voor keramiekkunst, Vindevogel was er zijn leraar. Hij is werkzaam in het onderwijs als leraar te kenen en schilderen aan de Aalsterse akademie en leraar wetenschappelijk tekenen aan het Sint Jozefkollege te Aalst en het Erasmuskollege te Schaarbeek. Professor Frans Vyncke schil derde het werk van Luk De Blok als volgt«In de brede keuze van keraniiekscheppin- gen, die Luk hier eksposeert, kan men een bepaalde evolu tie waarnemen. Zijn vroeger werk was meer uitgesproken figuratief dan het huidige. Luks voorkeur ging toen voor al naar koppen, die hij vrij heftig interpreteerde. Pateti- Week van vrijdag 25 april tot en met donderdag 1 mei 1975. Drie interessante films deze week. Vooreerst is er «JONA THAN LIVINGSTON SEAGULL» die nog een week wordt doorgespeeld in cinema Feestpaleis. Meer over deze prach tige film van Hall Bartlett kon U in de vorige editie reeds le zen. Toch nog even herhalen dat de film gebaseerd is op het gelijknamige boek van Richard Bach. De muziek, die wonder baarlijk goed harmonièert met het beeld, is van Neil Diamond en Lee Holdridge. De film vertelt het ongewone verhaal van een jonge zeemeeuw met revolutionaire meeuwen-ideën. Aangeraden omwille van de prachtige fotografie en de sfeer volle muziek, de rest (het verhaal dus) vergeet U maar. In cinema Alfa is men aan een herneming toe. En wat voor één Mensen die gevoelig zijn voor namen als Vivian Leigh, Clark Gable, Leslie Howard en Olivia de Havilland kunnen er hun hartje gaan ophalen aan «GONE WITH THE WIND». Een oude film (1939) dus. gerealiseerd door Victor Fleming. Toch lijft deze 'Gejaagd door de wind' interessant voor jong en oud omwille van de gebruikte methodes, want het is werke lijk een superproduktie zoals dat vroeger hoorde. Dergelijke films moesten steunen op een steengoede romance (in dit ge val een liefdeshistorie tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog), een aantal grote namen, dure technische procédés, enzo voort. Het was bovendien een periode dat films lang moesten duren (oorspronkelijk 220 minuten). Met samengebundelde krachten is de laatste week gewerkt om op zaterdag 21 april het nieuwe lokaal «Het Volkshuis» aan de Houtmarkt te kunnen openstel len. Dit gebouw waar de leden van de socialistische partij vergaderen, diskussies voeren of gewoon een pintje komen drinken, kwam slechts nipt klaar. Inderdaad om zeventien uur diezelfde zaterdag stak binnenhuisarchitekt Herwig Van Holsbeeck met zijn staf helpers de bijna laatste hand aan de inrichting van de gelagzaal. Het is een streling voor het oog geworden, een •geheel met als hoofdkleuren bruinen rood. Vooraleer Victor Van Der Heyden, voorzitter van de B.S.P.-Aalst, de sleutel op de deur ging steken, werd een kleine optocht gehouden door Aalst, de vlaggen waarop, op het muziek van harmonie 'Hand in hand', marcheerde een talrijke groep. Met de gebalde vuist omhoog werd vooreerst de Internationale gezongen, vervol gens kon het publiek door de erehaag van zes vlaggen naar binnen komen, waar het al heel vlug moeilijk werd een pint te bemachtigen. Onder de aanwezigen bemerk ten wij volksvertegenwoordiger Bert Van Hoorick, Senator Vernimmen. mandatarissen Van Droogenbrroeck. Van Der Veken. De Smet. De Bruecker, Petit. Steenhout. Arijs en verder Martin Hutsebaut en Carla Galle. ROEL VAN DE PLAS De pracht en praal van toen is weliswaar wel wat afgesleten, doch dat neemt niet weg dat «Gone with the Wind» een heer lijke film blijft. In cinema Palace loopt een recentere film (in vergelijking met de vorige is 1951 toch iets dichterbij) van Walt Disney «ALICE IN WONDERLAND». Tekenfilms van Disney hoeven eigenlijk weinig kommentaar omdat zij telkens weer op het zelfde stramien zijn gebouwd. Nochtans is deze Alice interes santer omwille van de eigenaardigheden, eigen aan het ver haal van Lewis Carroll. Disney heeft de surrealistische sfeer deze keer niet ver knoeid, het scherpe satirische uit het boek zit ook in de film. Dat maakt dat deze Disney misschien wel meer genietbaar is voor volwassenen dan voor kinderen, alhoewel die er ook best pret zullen aan beleven. Guy De Lombaert. sche vervormingen, soms tot op de rand van het groteske, gaven aan het menselijk hoofd een fantastische wrong, vol wanhoop en kwelling. Luks recent werk is minder fi guratief, hoewel de binding met de mens niet opgegeven wordt. In de grond zijn het nog steeds menselijke figuren, maar dan gereduceerd tot so bere, organische vormen. De pathetische, ontwrichting moet wijken voor een kloekere aan pak van het materiaal. Bij Luk is een ontwikkeling waar te nemen van het partikuliere naar het algemene. De geest van het werk blijft echter dezeflde, namelijk een bepaalde sfeer van afbraak en verwording. Zie bijvoor beeld zijn torso's. Zij hebben een monumentale allure, maar de organische vouwen en uit steeksels evenals de vele scheuren en kloven, verwek ken een indruk van afbrokke ling, van afwurgen van geeste lijk leven. Het koloriet ligt in dezelfde sfeer. Overwegend zijn de donkere kleuren (goud, violet, bruin) die zich in een rijkdom van tinten over de vor men verspreiden. Een overgangsstadium naar de schilderijen vormen Luks re liëfspaneeltjes in keramiek. Zij maken wellicht het origineel ste deel uit van zijn werk, in die zin dat dergelijk werk bij andere kunstenaars weinig of niet voorkomt. Hier is de breuk met het figuratieve radi- kaler. Ik zou ze innerlijke land schappen noemen met hun afwisseling-van organische en geometrische vormen, en hun pikturaal spel van nuances bin nen een beperkte gamma van sekundaire kleuren. Verwant met de reliëfpaneel tjes zijn de schilderijen, die eveneens een visionaire we reld van chaos en verwording uitbeelden, en evenzeer in de opbouw een speling van or ganische en geometrische vor men vertonen. Eigen aan de schilderijen is wel een zekere dreiging, wegens de vele ste kels en spitsen die in het spel van de vromen de voorrang genieten. Anderzijds wordt die sombere sfeer enigszins ver drongen door een op het este- tische afgestemde vormgeving. Hugo Clocheret studeerde aan het Sint Lukasinstituut te Brus sel, aan de akademie voor Schone Kunsten te Aalst en te Gent waar hij Paul Van Gijse- gem en Jan Burssens als le raars had. Hij behaalde reeds twee Drijzen laureaat Lijn en Kleur in de Pro Civitatewed- strijd 1970, eerste prijs in de André Toutenel-wedstrijd 1974. Hij is in de eerste plaats kunstschilder van niet-fotogra- fisch realistische portretten, maar veeleer schilderkundige interpretaties. Zijn werk schetst professor Vyncke als volgt «De personages worden zeer sober voorgesteld. Vaak zitten zij roerloos neer, in een karig milieu met slechts enkele be geleidende objekten. Voor beelden een reeds oudere man zit in een zetel, aan de wand van de gesloten ruimte een ovalen foto, naast hem 'n hond. Een jonge man zit aan een tafeltje, waarop een glas, verder alleen nog de leuning van een stoel. Een jonge vrouw zit in een kamer met naakte wanden, boven rechts ziet men een minuskuul kop je. Het centrale element is steeds de blik van de personages, een blik die naar de toeschou wer gericht schijnt en onzeker heid, innerlijke twijfel, geeste lijke eenzaamheid vertolkt. Rond die blik is eigenlijk het ganse schilderij opgebouwd. Hij staat in het centrum van de sobere kompositie die zeer oordeelkundig is, en vaak de diagonaal als hoofdas heeft. Werd het café van het «Huis der Socialisten» reeds vorige zaterdag «ingehuldigd», voor zover men deze term voor een café kan hateren, dan gaat de officiële inhuldiging van het gehele kompleks aan de Houtmarkt door op zaterdag 24 mei vanaf 16 uur. Plechtigheid waarop delegaties van alle partijen, het stadsbestuur en het BSP nationaal bureau uitgenodigd zijn. Een gedenksteen zal bij die gelegenheid onthuld worden. De viering van twintigjarig parlementair mandaat van volksvertegen woordiger Bert van Hoorick heeft plaats in de tweede helft van juni. Het totaal aantal uitleningen van platen en boeken in de diverse filialen van de stadsbiblioteek voor de periode januari-maart van dit jaar, in vergelijking met de uitleningen voor dezelfde periode van 1974, ging van 88.810 naar 101.546. Het aantal boeken ging van 76.068 naar 83.935 en het aantal fonoplaten van 12.742 naar 17.611. De uitleningen in de Centrale van de Kattestraat gaan van 34.335 voor 1974 naar 37.949 voor dit jaar, dit alles voor een periode van januari tot en met maart. In de leeszaal daalde het aantal uitleningen van 3.360 naar 2.746. De jeugdafdeling steeg van 7.587 naar 10.820. Uitleningen in het rustoord: van 277 naar 256. Filiaal 1 Sint-Job daalde van 4.654 naar 4.425. Filiaal 2 Binnenstraat van 8.464 naar 8.126. Filiaal 3, Oude Gentbaan steeg van 4.496 tot 5.447. Filiaal 4 Ten Berg steeg eveneens van 5.051 naar 5.244. Het aantal uitleningen in filiaal 5, Moorselbaan daalde van 3.906 tot 3.665, terwijl in filiaal 6 Dr. De Moorstraat het aantal uitleningen steeg van 3.938 tot 4.257. Hij konditioneert de sfeer van het schilderij, de innerlijke ge ladenheid, die echter door de karig uitgekozen details, de roerloosheid van de persona ges en het beheerste koloriet in mineurtoon gehouden wordt. Opvallend is dat deze perso nages uit allerlei milieus stam men en tot alle leeftijden be horen. In de geest van de schilder overvalt die verlam mende levensonzekerheid dus iedereen, onverschillig tot wel- kel generatie of tot welk so ciaal milieu hij behoort. Luc De Blocken Hugo Clocheret (1b) Hoeft helemaal niet, dank zij een spectaculaire nieuwe formule!!! Oordeel zelf: Voor een 30-jarige. Kapitaal bij overlijden: 800.000 F (dubbele uitkering bij ongeval) en leven op 65 jaar: 1.311.000 F. Vroeger 19.280 F - Nu 10.896 F p ta.'<s taks Beginpremie Vraag nu nog, volledig vrijblijvend een gratis ontwerp aan specialist: N.V. KANTOOR RAVYTS Dendermondesteenweg 53 Aalst Tel. 053-21.63.64. Wij, komen aan huis.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1975 | | pagina 3