ULTURELE VERENIGING NIEUWERKERKEN IN HET SLOP PIANOWEDSTRIJD STEPHAN DE JONGHE ANTE'S «DIVINA COMMEDIA»» GEVISUALISEERD SFEERVOLLE POEZIEAVOND MUZIEKAKTIVITEITEN IN EEN REUZE NOTEDOP De Voorpost - 26.3.1976 - 23 inder de algemene leiding van Kris Yserbijt, bood de Aals- trse akademie voor muziek, ballet en toneel een sfeervolle h uiterst verzorqde poëzieavond aan. e schaars verlichtte en puik begon zonder onderbreking of brestaureerde zolder van het verdere kommentaar de >n- ud-hospitaal vormde het ka- avond. Uiteraard kwamen 'b-pr voor deze stijlvolle mani- sommige werken wat beter statie. Enkel viel de storende over dan andere, doch de al- sluidshinder teweeggebracht gemene indruk telde tenslotte. >or zware motoren van het tbij gelegen bedrijf Amylum n zeerste te betreuren. Hier- )or ging ongetwijfeld de fi- ïsse van sommige werken rrloren Een zestiental leer- gen uit de klassen van me- ouw Van Landegem en me- ouw Yserbijt brachten tek en van moderne Noord en uidnederlandse auteurs. On- Br hen vermelden we Annie n. chmidt. Van Ostayen, Paul noek en Jan D'Haese er t alles werd gebracht in een Ber sobere en rustige stijl, ikel de persoon die het werk iar voor bracht kon je aan- icht trekken. e wensen verder geen kom mentaar toe te voegen. Ener- kunnen we de leerlingen et elkaar niet vergelijken. het zaallicht gedoofd elden zich reeds een vier of f akademiestudenten op en We wensen hier nog enkel de leerlingen van onze akademie te feliciteren. Proficat voor: Mieke Bouve, Brigitte Corten, Marleen De Ceukelaire, Leen De Geest, Carole De Jonck- heere, Conny De Roo, Oliva De Roo, Els Hendrickx, Vera Matthieu, Hilde Osselaer, Lut- gardis Van den Berghe, Mieke Van de Brulle, Leen Van Cae- lenbergh, Pierre Van Camel- becke en Dirk Van Vaeren- bergh. Stemmingsbeeld uit een poezieavond. (EL) I de/.e vereniging, die meer dan vijfjaar lang de draaischijf van het al meentelijk verenigingsleven geweest is, er het bijltje bij neerleggen haar werking staken? Deze vraag wordt de laatste tijd te C( euwerkerken heel dikwijls gesteld. En de antwoorden hierop zijn EIV cn talrijk als tegenstrijdig. De enen zijn er sterk van overtuigd dat CVN enkel nog een zaakje op papier is, terwijl anderen vertellen ter geen vuiltje aan de lucht is en dat er geen enkele reden bestaat er mee op te houden. iscl li.it 10 ht £W ndi zij ndat deze vereniging zonder ijfel de belangrijkste was en g steeds is en dit niet als verbindingsschakel sen de overige groeperingen iar ook als neemster van >rm rijke belangrijke en prachtige latieven. staken wij eens ons op in deze onverkwikkelijk ak Allereerst informeerden bij Dhr. Kloris De Winter, egë lePen van Kuituur, naar de ïak Sv.itter en sekretaris. Daar htte ons een eerste verras- aoAg- de CVN had geen voorzit- sch nicer, ze had enkel nog een retaris. Bijgevolg zullen er eSÉ n subsidies toegekend wor- n omdat er volgens het „jlcment en een voorzitter en sekretaris moeten aange- cl worden. Hopende dat we deze sekretaris de ware h< pracht van de zaak zouden acl hnen vernemen, namen we jud «takt op. Een tweede verras- >rr g wachtte ons hier: de diiy itgenote wist ons mede te 'a1 In dat haar man reeds een Ije geleden zijn ontslag ge geven had als sekretaris van de vereniging. In feite heerst hier wel een merkwaardige toestand: een vereniging die, om subsidies te krijgen, de naam van iemand opgeeft die bij nader toezien reeds zijn ontslag ingediend heeft! Tenslotte konden wij van een ander lid horen dat er in feite niets aan de hand was. wel hadden er een tweetal bestuurs leden hun ontslag gegeven terwijl er een paar anderen verhuisd waren... Doch, nog steeds volgens dit lid, was dit niets speciaals en zou er op een eerstkomende algemene verga dering een verkiezing van nieuwe bestuursleden plaats vinden. Hiermee moesten we ons dan maar tevreden stellen. Toch zou het jammer zijn, moest deze zo dynamische vereniging ermee ophouden. Zij stond de laatste jaren in voor heel wat prachtige aktiviteiten. Ze orga niseerde kleinkunstavondcn, spel- en sportnamiddagen. en had teve'ns nog een eigen tijdschrift dat om de twee maand gratis over gans Nieu- werkerken verspreid werd. Soms nam ze het initiatief om in samenwerking met alle andere klubs van de gemeente eens een belangrijke manifestatie op touw te zetten, gericht tot de ganse bevolking, jongeren en ouderen. En nu zou dat allemaal voorbij zijn? Sommigen geloven het. niemand hoopt het. De verdwijning van de CVN zou een leemte veroorzaken die slechts heel moeilijk zou kunnen opge vuld worden. Daarom moet ze blijven bestaan. Het enige dat we nu echter al met zekerheid kunnen zeggen, is dat de zaak nog absoluut niet afgelopen is. We zullen dan ook de verdere ontwikkelingen in deze belang rijke kwestie blijven volgen, en wij zullen zeker een aandachtige toehoorder zijn wanneer deze algemene vergadering er komt. DIRK DE PAUW Het publiek dat lang op zich liet wachten kwam er toch nog (JM) De Stichting Stephan De Jonghe, opgericht in 1969 met de bedoeling de Vlaamse jeugd te stimuleren en aan te moedigen tot het beoefenen van de muziekkunst, waarvoor morele en financiële steun wordt verleend, organiseert dit jaar weer haar Driejaarlijkse Pianowedstrijd Stephan De Jonghe in Aalst. In 1970 en 1973 kende de wedstrijd reeds grote bijval. De schiftingsproef van zaterdag 14 februari jl. gaf al een goed beeld van het peil waarop de Finale zal komen te staan, en wel op een redelijk hoog peil. Terwijl er in 1973 twee buitengewoon begaafde kandidaten bij waren, zijn de zes finalisten van nu, wier leef tijd schommelt tussen 16 en 20 jaar, min of meer elkaar waard. Daarom zal het voor de jury onder voorzitterschap van Dr. M. Boereboom, een zware dobber worden. Terwijl de kandidaten op de Schiftingsproef een vnj geko zen Preludium en Fuga uit «Das Wohltemperierte Kla vier» van J.S. Bach uit het hoofd moesten spelen en het opgelegd werk «Variaties voor klavier» van Marcel Poot, wordt van de zes laureaten op de Fi nale een volledige sonate van J. Haydn of W.A. Mozart ge vraagd en een vrij gekozen werk van ongeveer 7 minuten van een komponistuitde 19® of 20® eeuw. Zo zullen we 4 Mo- zarts en 2 Haydns te horen krij gen, en verder Mendelssohn, 2 x Schuman, Granados, Fauré en Debussy. Het zal een rijk gevarieerd programma wor den, de moeite waard om de namiddag vrij te houden. Behalve de prijzen die de Stich ting zelf aan de laureaten schenkt, evenals die van de Stad Aalst, geeft het Ministerie van Nederlandse Kuituur aan de twee eerste laureaten een buitenlandse studiereis, om een hogere kursus voor piano te kunnen volgen. De finale is vrij toegankelijk voor het publiek en vindt plaats op zondag 28 maart om 15u.in de Feestzaal van het Stadhuis te Aalst. De proklamatie zal rond 18.30 u. gebeuren, waarna de over handiging van de prijzen en een oorkonde aan de eerste laureaat. A.D.G. Volkskunstgroep De Speleman musiceerde voor DF Mijlbeek (JM) TENTOONSTELLINGEN BUITEN DE DENDERSTREEK Op vrijdag 26 maart 1976 opent in de zalen voor tijdelijke tentoonstellingen van het Museum voor Oude Kunst, de tentoonstelling JAN COX - De Ilias van Homeros ingericht met de steun van het Ministerie van Nederlandse Kuituur. Deze tentoonstelling, van de, in Holland geboren Bel- gische-kunstenaar, die lange tijd te Boston verbleef maar tans terug te Antwerpen is gevestigd, toont een buiten gewone reeks van grote schilderijen, geïnspireerd op het episch verhaal van de Ilias. Met een uitzonderlijke kracht heeft Jan Cox, in een bruisende vormentaal tragedie en lotsbestemming van de mens. met zijn laaghartigheid of overgave, zijn passie of zijn lafheid, zijn wreedheid of tederheid, aan de hand van Homeros' verhaal geïllus treerd. Met zijn plast ich gebaar, dat hem de laatste jaren meer en meereigen isgeworden, heeft hij in de teken op het doek zijn eigen gevoelens vertolkt in een adembenemende stijl die de toeschouwer niet onverschillig kan laten. Deze tentoonstelling blijft gratis toegankelijk tot en met 23 mei 1976, ale dagen behalve 's maandags van 10 tot 17 uur. Geïllustreerde catalogus: 100 fr. de bank Brussel-Lambert loopt voor het ogenblik een ilangrijke tentoonstelling waarin men werken kan bekijken n Doré, Dali en Rauschenberg. Deze drie kunstenaars iven elk hun eigen visie op verschillende delen (canti) uit ante's «Divina Commedia» ond ub. An HNTE ALIGHIERI? is één van de grootste, te^)niet de grootst dichter van e tijden en alle culturen. verder een man die ;h geheel en al in het poli- ike en sociale leven van igenijn milieu en tijd heeft ver- 3pt 1265 geboren te Firenze •jerft hij in ballingschap te n^(ivenna in 1321. Hij is de dgenoot van zijn landge- giiot en schilder Giotto. De i thedralen van Amiens, irijs en Reims werden zo- s voltooid. Bij ons is het periode van het hoogte- el nt van de macht van de hei| 'meenten (Gulden Sporen wa|o2). Dante zelf heeft op :tieve wijze deelgenomen tn het politieke leven van renze maar hij is een aan- inger van de partij die te- in de heersende macht in istand komt, zodat hij uit jn geboortestad wordt ver innen. «Divina Commedia» is fen complex werk waarin wij QDwel met de politicus, de Ipnkerals de dichter te ma- in hebben. 5P p politiek vlak (vandaag h)reken wij van socio-poli- 1 ik vlak) zoekt Dante een iddel om een einde te stel- n aan de bloedige twisten de beroering die hij heeft ikend. Hij gaat daarbij uit n de algemene principes nzijn tijd. Op moreel vlak I de Djvina Commedia een lis zijn voor de mensen, die iur in enerzijds de «Hel», de isti vel ling, te tonen die hen jft die kwaad deden, zelfs lizers of pausen, en ander- ds het geluk dat hen die it ware ideaal boven hun passies hebben beplaatst, te wachten staat. Het is de meditatie van een man die op zoek is naar de volmaakt heid. Tenslotte is de Divina Com media volledig doordrongen van een religieus klimaat, van de uitdrukking van het diepe geloof uit de middel eeuwen Het dichtwerk werd verdeeld in drie hoofdstuk ken, die elk overeenstem men met het metafysische lot van de mensheid: de Hel, het Vagevuur, het Para dijs. De Hel, het eerste deel, be schrijft de menselijke fou ten en hun folteringen. Op de avond van Goede Vrijdag van het jaar 1300, wandelt de dichter op 35-jarige leeftijd in een duister woud dat zijn geestesverwarring en zijn diepe onzekerheid oproept. Na een angstige nacht be geeft hij zich 's morgens naar een zonovergoten heu vel, waar «een luipaard, een leeuw en een wolvin hem terugdrijven naar het bos» (zie zang I). Virgilius snelt hem ter hulp op verzoek van drie uitverkoren vrouwen de Maagd, Sint Lucie en Beatrice. Virgilius zal Dante naar het Eeuwige Heil leiden door de Hel en de berg van het Vagevuur waar Beatrice Virgilius vervangt om Dante naar een korte visie op de Goddelijke Heerlijkheid mee te voeren. Dante kende Beatrice Porti- nari reeds toen hijzelf nog een kind was. Later is zij voor hem het beeld van de ideale vrouw, de bezielster van de «hoofse» liefde. Bea- Tentoonstelling Doré - Salvator Dali - Rauschenberg (JM) trice sterft in 1290 en een weinig later draagt Dante de «Vita Nova» aan haar op. Hierin treedt zij reeds naar voren als de grote figuur die het werk van Dante over heerst. GUSTAVEDORE? Geboren de Straatburg (1832-1883) was hij tekenaar en specialist in de houtgra vure. Hij mag worden be schouwd als de grootste meester van de romantische uitbeelding. Met de onstui migheid van zijn uitzonder lijk temperament illustreer de hij onder meer de Bijbel, Dante, Rabelais, Perrault en Balzac. SAVATOR DALI? Werd in 1904 in Figueras geboren. Hij is ongetwijfeld de meest bekende nog le vende schilder uit onze tijd. Hij ontdekte zijn roeping toen hij in 1928 te Parijs in contact kwam met Picasso en de Surrealisten. In het surrealisme vindt hij de voe dingsbodem voor zijn na tuurlijke aanleg tot uitbeel ding van een irreële en hal- lucinante wereld die wordt b beheerst door het gevoel van het absurde. ROBERT RAUSCHENBERG? Geboren in Texas in 1925. Eén ding staat centraalhij behoort tot de kring van he dendaagse Amerikaanse kunstenaars die één van de meest determinerende rol len heeft gespeeld in de te rugkeer naar «het beeld», na de vloedgolf van picturale abstractie dadelijk na de oorlog. Tijdens zijn degelij ke opleiding ontmoet hij de musicus John Cage en voelt zich onmiddellijk in dezelf de stemming als Cage die in de banaalste dingen van het leven een esthetisch poten tieel ziet. Met deze idee voor ogen begint Rauschenberg vanaf 1953-55 aan zijn ge durfde constructie door op het doek verf en stadsafval te mengen: nagels, stukjes hout en touw...Hij noemt ze «combine paintings». Het is de geboorte van de «Pop- Art». De tentoontstelling is toe gankelijk alle dagen tijdens de openingsuren der instel ling en zaterdag en zondag van 10.00 uur tot 13.00 uur. Beslist de moeite waard A.D.G. KREJA VIERDE MET MUZIEK EN BROSJETTEN Jeugdklub Kreja vierde verleden week-einde vijf jaar Kreja. en om de verheugende gebeurtenis met een kleurrijke feestneus te sieren hadden de verantwoorde lijken een aantal optredens voorzien. Vooreerst was er het popkonsert op zaterdag om 14 uur. Een Aalstenaar zou geen Aalstenaar zijn mocht hij op tijd beginnen, daarom een dik uur vertraging voor het optreden van de heimatgroep Hot Spirit die er zoals steeds weer met klank in geslaagd is 'n overdosis desibels (op de overigens weinig talrijke toehoorders) af te vuren. Verder waren er ook nog de optredens van Low Level (zie verder) en de Opwijkse groep Stewball. De geplande tentoonstelling is niet doorgegaan zodat de eerste dag werd afgerond met een groot bal. Zorgden er voor de sfeer: Jean-Paul en Harry Pinky. Op zondag was er dan de bonte-avond met de finalisten van de jongste «Ontdek de Ster»-wedstrijd Stampen en Dagen. DAPOKASTER Indien het duiveltje me deze keer weer niet op flessen trekt graag volgende aankondiging. Op zaterdag 2" maart (20 uur) is de Vlaamse kabaret-(?), pop-(?), kleinkunst (?)-groep Dapoka- ster te gast in jeugdklub Kreja. Dapokaster is een groep die al enkele jaren onze kleinkunstwe- reld afreist, na diverse prijzen (o.a. Conamus Cabaret Con cours te Amsterdam en Cama- retten te Delft) en het verschij nen van hun onlangs uitge brachte langspeelplaat worden ze stilaan beschouwd als een der meest beloftevolle kleinkunst- Hot Spirit (JM) vernieuwingen. De groep draait vooral rond tekst- en muziek- schrijver Daan Broos. Hun «pop-kabaret» (what's in a name?) leunt dikwijls gewild aan bij het nonsensikale en ludieke. Veel onbeschrijfbare toestanden en een aardig stukje muziek (of is het 'n stukje aardige muziek?) De afwezigen zullen even grote uilen zijn als bij Luc De Smet. Inkom: 50F. LOW LEVEL IN KERKSKEN Dezelfde avond is het in jeugdklub Woody (zaal Raas. Kerksken) ajuinpop geblazen met een van de beste popgroe pen uit onze streek. Low Level is de samensmelting van muzikan ten die niet aan hun eerste stappen in de wereld der rockers toe zijn: René Diependaele, Peter Bronder. Johan Bronder en Luc De Roeck respektievelijk orgelist, slag- en sologitarist, bassist en drummer. Een stevige line-up waarmee Low Level lekker uit de pan swingende muziek maakt! (Binnenkort kom ik uitvoeriger terug op deze formatie). EEN TOEMAATJE Graag had. ik U nu reeds volgende aktiviteiten aangekon digd. Allen met eens tip te noteren in de notaboekjes! 3 april in C.S.V. 't Fabriekske: Aalsterse Nacht van de Poëzie met o.a. Marcel Wauters, Willy Verhegge, Marjorijke. William Souffreau... (Aanvang: 21 uur. inkom: 60-80F.) Volgende week een uitgebreid artikel hierover. 9 april in C.S.V.: Alex Campbell (Schotse Folk). 25 april in Kreja: de Engelse groep Pigsty Hill Orchestra. I mei: in zaal St.-Anna de Aalsterse groep Isopoda. 8 mei: in Tuf-Tuf: Urbanus van Anus. 25 en 26 mei: promotiefestival «Ratatoei» voor Aalsterse groe pen. In april misschien een optreden van Bert De Coninck en Jean Rousseau. Hopen maar! RDW

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 23