FILM BIJ ONS UIT - AGENDA «VREUGD IN DEUGD» LEDE MET «PAS OP DAT JE GEEN WOORD ZEGT» RETROSPEKTIEVE 10 x HAROLD KERKKONCERT DOOR MUZIEKAKADEMIE Foei! Ie proppe n Amer En de schilder, hij schilderde voort (EL) TARZOON,SHAMEOFTHE JUNGLE tekenfilm van de Belgische kartoonist Picha(1975) Picha is een jonge Brusselaar als ik mij niet vergis, gedurende een tiental jaren allerhande kartoon h gemaakt en voornamelijk zijn zin heeft gedaan. Dat daarbij af en toe ook flink wat geluk had kan men zeker niet ten kwade worden geduid. Geluk heeft hij gehad toen hij met het idee van «Tarzoon» op de kwam. Na het zien van een lanceerfilpje was een kaans geldschieter zo entoesiast dat hij bereid bleek een miljoen dollar in te investeren. Veel geld? Hang van af hoe je het bekijkt natuurlijk. Ondertussen «Tarzoon» als een trein in heel wat Europese landen uiteraard doet hij het in de States ook lang niet slecht. Hoe Picha ertoe gekomen is de Tarzan-mythe af breken? Oorspronkelijk wou hij komaf maken mete Disney imperium, dat brave gedoe van dit is goed en is kwaad. Dat het uiteindelijk Tarzan is geworden misschien toevallig, het resultaat is in ieder geval dan behoorlijk te noemen. Edgard Rice Burroughs dit zeker nooit durven dromen toen zijn eerste verhaal verscheen in 1914. Zijn jungle-held, een Engelse milord, verloren gelopen in de grote oerwouden en opgegroeid tussen apen en andere beestjes, stond model voor Picha's anti-held: Tarzootbsi De film van Pichazit niet altijd even vlot, er wil al wel eeri rr iets haperen, maar de cynische grappen (visueel éne verbaal) zijn meestal sterk genoeg om de zwakke punteiat: te doen vergeten. fus (in cinema Palace) P like I VRIJDAG 26 MAART 1976 Tot 29 maart in galerij S 65. Spaarzaamheidsstraat 65. R. Clicque met schilderijen en tekeningen. ZATERDAG 27 MAART 1976 Te 20 u. in jeugdhuis Kreja Kabaret Dapokaster: inkom 50 F Vanaf 9.20 u. tot 17 u. Kolloqium over gemeentelijke jeugdra den in het stadhuis DGrote Markt. Te 19 u. in jeugdhuis Ocarina optreden van Peter en Kashmir. In de MIKISKLUB «Halfvastenbal». Te 20 u. in zaal Okapi Burchtstraat zevende bewegingsfesti val. ZONDAG 28 MAART 1976 Te 14 u. in de Marcelinoklub: Opstand van Sparta, oorlogsfilm in Oud Griekenland. Te 20 u. «Drijfzande» door 't Zand van Riem, stadsschouw burg. Te 14 u. Open deurdag in de lokalen van de Chiro-meisjes H. Hart - Geldhofstraat. Te 20.30 u. vertoont de Pan filmklub «Hoem sweet home»» Inkom: 40 F. Te 15 u. finale pianowedstrijd van de stichting Stephaan de Jonghe, Feestzaal stadhuis Te 10.30 u. St. Gabrielkring in 't Kapelleken, voordracht voor postzegelverzamelaars. Te 8.15 u. aan het station te Aalst, samenkomst WielewarJ, vertrek naar Lede. MAANDAG 29 MAART 1976 Te 20 u. «Drijfzand» door 't Land van Riem in de stadsschouw burg. WOENSDAG 31 MAART 1976 Te 20 u. in het Volkshuis op de Houtmarkt: poppenspel voor volwassenen door «Compania de Opera Buffa Lisbao». DONDERDAG 1 APRIL 20.30 u. Raadzaal stadhuis: optreden van 't Snoertje. Voor stelling «Waere Draecken». TONEELVERENIGING NIEUW LEVEN Jn het kader van het 10-jarig bestaan Jubileumopvoering met «MONTSERRAT», Prachtig toneelwerk van Emmanuel Robles. Regie: Herman Larcher (BRT) Assistentie: Roger De Cock Speeldata: Zaterdag 3 april, zondagen 4 en 11 april. Telkens te 20 uur stipt in zaal «Kring». Dr. De Moorstraat 104, Aalst. 24 - 26.3.1976 - De Voorpost De speciale aard van deze ten toonstelling dochter paultje denkt. Caroline Smolder als Clementine was hier letterlijk en figuurlijk de spil waarrond het verhaal en het toneelspel draaide. Zij praatte het stuk waar meer verhaal dan aktie in zit, aaneen, trok gelijktijdig haar medespelers aan zich op door deze uitzonder lijke prestatie vinden wij het geheel nog aanvaardbaar, de minder voldragen vertolkingen van jongere speelsters daargela ten. We stipten vroeger al eens aan dat «Vreugd in Deugd» over spelersmateriaal beschikt, dit konden we nu weer konstateren. Bea Van Der Sijpt moeten wij ee. speciale vermelding geven voor haar dubbelspel als de tweeling zusters. Martha kon haar rol meer uitgediept hebben. Tijdens de bevrijdingscène met de vlag kon zij werkelijk al haar talenten tentoon gespreid hebben, zij bleet' te sober, te mat. Dank zij het Leedse dialekt kon Jan Van Accoleyen als The. de huisschil der. een natuurlijke prestatie leveren, al was hij dan ook herhaaldelijk onverstaanbaar. Sonja Joos als Juffrouw Veen- stra. Magda Nijs als Mevrouw Blok en Myriam Joos als Paultje zijn op de goede weg. Regisseur Marc Van Wesemael is geen onbekende meer in het Aalsterse. Enkele tijd geleden regisseerde hij de «Livingroom» bij «De Schakel». Aalst. Als dramaturg bij KVS kunnen wij zonder twijfel stellen dat hij een beroeps is. Het handig door elkaar gebruik maken van flash backs is hem vertrouwd. Door de prachtige vertolking van Caroline Smolders wist de regisseur het stuk ergens aan vaardbaar te maken. De fouten zijn dan ook naar ons gevoel soon en rond zijn kijk op het leven fanatieke pro en contra's rondlo pen. Maar als kunstenaar, intens begaan en bezig met de vrijheid van de artistieke uitdrukking, wacht hij de mogelijke uitslagen van de diskussie niet af. Hij tekent en wroet verder, zoals hij ook ei genhandig zijn huis optrekt. En dit gebeurt met dezelfde eviden- minder een fout van de regie, uitzondering moeten we heir maken voor het tempo, dat lag beslist veel te laag. Andere details, die misschien op mug genzifterij lijken, maar van belang zijn voor de natuurlijke gang van ht spel waren helemaal niet verzorgd. Pakjes van ver schillende afzenders met ver schillende poststempels, waren blanco, te zien van op afstand. Traditionele fout of noemt men dat nu modern toneel, is die eeuwige koffie of thee, die een lege kan blijkt te zijn. Een kopje dampende koffie kan de akteur toch dwingen tot een zekere natuurlijkheid. Het geluid bij de straatevechten overstemde da nig de stem van Clementine en Martha, en zo zijn er toch nog heel wat details die een uitste kende opvoering in de weg staan. Technisch was het licht het zwakste punt. Sterk en verzorgd was het dekor. Algemeen bezien kunnen we hier spreken van een matige prestatie, een eerder saai stuk dat in de zaal met niet zoveel enthoesiasnie werd onthaald. Lachen konden wij alvast niet doen met het gebrek aan discipline die de Leedse toe schouwers in de toneelzaal tentoon spreiden. Niet roken in een toneelzaal is niet alleen een elementaire beleefdheid tegen over de akteurs op scène en het publiek in de zaal, het is tevens één van de voorschriften voor brandbeveiliging. Nergens za gen wij in de zaal een verbodste ken. laat staan een rokerdie zich er aan stoorde. Sigaren en sigarettenpeukjes, uitgedoofd op de houten plankenvloer waren na de voorstelling een stippeltapijt in de lege zaal. Lijkt dit niet gevaarlijk spel? ROEL VAN DE PLAS wekkende tekenkunst. Langs al ledaagse vormen waar de ge wone mens zo makkelijk achte loos aan voorbijgaat, streeft hij tastbaar naar een dubbel doel: het artistieke meesterschap over die vormen en de menselijke deel name aan dat wonder van de na tuur. De troeven van Van de Perre zijn zeer duidelijk: het is een spel met open kaart. Doorheen de barokke zwier blijft een echte eenvoud primeren. Een ontzettende werk kracht, eigen aan de besten van ons volk, waarmee hij verbonden wil blijven. Ook dat is bij vele artiesten vandaag nog immer zoek: zij blijven een soort kaste die kreëert over de hoofden heen. En een derde troef is zijn geloof, of gezond verstand, dat hem zegt dat het leven te kort is en te ge weldig, en te kostbaar om het met truuks te vullen Opening van de tentoonstelling «10 x Harold» (JM) in een dialoog, die nog beter dan een klassieke inleiding naar de kern van zijn kunstenaarschap peilde. Voort heeft Harold nog andere tentoonstellingen geani meerd: denken we maar aan de tentoonstelling «Tijdloze Teke ningen» (opening 16 juni 1972). Voor de laatste maal was Harold Van de Perre er te gast in juni 1973 toen hij deelnam aan de groepstentoonstelling «Moderne Grafische Kunst». Uit het inleidingswoord van lie. P. Kongs op zijn tentoonstelling in de Galerij Imago te Tielt, lich ten wij volgende passages uit om zijn werk enigszins voor onze le zers te typeren («De Zondag», 1968, nr. van 7 juni): «Harold Van de Perre weet, beter dan wie ook, dat er rond zijn per- tie, als deze waarmee de boer ploegt Achter het geheel van zijn breed vloeiende tekeningen, steekt alle reerst de autentieke beleving van een fundamentele ervaring; nl. de ervaring van de natuur, «moeder natuur», die rijk is en goed: in de levensdrang en de aantrekkelijk heid van een kind, in de warmte van het moederschap en van het vrouwenlichaam, in de vrije ont plooiing van het landschap in de geboortestreek, ja zelfs in de ou derdom en de dood. Al bewon derend beweegt de kunstenaar zich langs deze natuuraspekten. al genietend van een harteklop. van een spanning in een lichaam, van de vrije opstelling van een groep bomen, en dit alles ter verkenning van de geheimen van de leven- De titel die gekozen werd voor deze tentoonstelling «IO HA ROLD» wil reeds aanduiden dat het hier gaat om een retrospek- tieve van tien jaar intense arbeid. Het is de eerste maal dat Harold een keuze wil aanbieden van het allerbeste dat hij tot nog toe ge presteerd heeft. Vanzelfsprekend zal dan een grote plaats ingeruimd worden aan zijn tekenwerkMaar ondertussen heeft Harold reeds ook een andere weg bewandeld: die van het pastel en akwarel. Ook dit werk van de laatste pe riode is ruim vertegenwoordigd. Wie echt kennis wil maken met het integrale werk van Van de Perre mag dus deze unieke kans in het Kultureel Centrum niet mis sen. Ter plaatse kan men zich ook de luxe-map aanschaffen van re- produkties van zijn beste wer ken. A DG verkeerden en bij haar een kamer kwamen huren. De toeschouwer wordt in woord en beeld meegesleurd in het verle den door korte flash backs, soms twee boven één. Mevrouw Blok, de preutse echtgenote van een paardenmaniak ziet haar man verliefd worden op Annabelle JAWS DF van Steven Spielberg loopt ondertussen zowat een maand in Aalst (cinem Feestpaleis), en tot mijn grote schande moet ik bekenne d dat ik de hartverscheurende taferelen die de meedogen,,t loze witte haai aanricht nog steeds niet aanschouwd heb..' Dat moet voor U natuurlijk geen beletsel zijn om te gaa jsc kijken, één witte haai maakt immers nog geen volle zaal. ee LAFEMMEDEJEAN o7 van Yannick Bellon (Frankrijk, 1974) iw met Claude Rich, France Lambiotte, James Mitchell ei gr Hippolyte va Een film van een vrouw overeen Vrouw, een feministisch! film? Ik laat het oordeel aan U zelf over. Het antwoor<ar doet er trouwens niet toe. Je hoeft een film toch niet iichl een vakje te plaatsen om er te kunnen over oordelen. Eith dan nog, oordelen? Een film moet je in de eerste plaat Pul zien, de rest is bijzaak. Nadine is de vrouw van Jean. 0|FeK zekere dag laat Jean haar in de steek en - logischerwijze wordt zij een andere vrouw. Dat is zowat de essentie vat ni de film. Toch een feministische noot aan het einde wanneer Jean bij haar terug wil komen weigert Nadinena want zij heeft hem niet meer nodig. «She's got everythinj Cl she needs» om het met vriend Bob nog maar eens t< zeggen. (Katolieke Filmliga, donderdag 1 april en, voegen d<la! mensen van KFL er nadrukkelijk aan toe: dit is geer aprilgrapvis, en dat willen wij best geloven - nee v mensen, nu serieus hé, het is geen aprilvisgrap, ech ,rk' n,et) guydeli J itc Voor hun tweede produktie van het toneelseizoen koos «Vreugd in 'Deugd» een gekend stuk van de Nederlandse toneelschrijver Dimitri Frenkel Frank, en meteen laadde men een verantwoordelijkheid op zijn rUg die meer geroutineerde gezelschappen met een zekere reserve zouden genomen hebben. Inderdaad het stuk «Pas op datje geen woord zegt» is een moeilijk te spelen toneelwerk. Het zou moeten uitgroeien tot een plezierige vlotte komedie, dit was althans de bedoeling van de auteur, «Vreugd in Deugd», heeft ondanks haar positieve inzet het geheel meer dramatisch als komisch laten overkomen. Met alle respekt voor de ateur, maar met eerder dramatische achtergronden, die komische situaties voor gevolg hebben kunnen de meeste mensen toch niet zo goed lachen. Toch bevatte dit stuk. dat het vooral van de rake typering moet hebben, genoeg elementen: pit tige woordspelingen, het van de hak op de tak springen, het uitbeelden van «rare» persoon lijkheden, om zij het niet de schaterlach, dan toch de glim lach in de zaal te toveren. Nu lachen is er alvast maar met één zaak gedaan, met het Leedse dialekt. de dagelijkse Leedse omgangstaal, die op het toneel grappiger klinkt dan grappig als het uit de mond van de quasi onozele schildersgast komt. Hoe ver het kan komen als een mens eenzaam wordt, wordt rijkelijk geïllustreerd in dit stuk. waarvan de titel slaat op de woorden die Clementine Jaffa, herhaaldelijk tegen haar even eenzame goudvis fluistert. Amusante zijn die natuurlijk slaat op de babbelziekte van Clementine zelf. Een schilder die in haar huis de trap een kleurtje komt geven is de enige toehoorder van een stortvloed anekdotes, van de hak op de tak verhalen, die Clementine in de loop der jaren met haar huur- ders m meemaakte. Zij hangt een beeld op van het leven van vijf vrouwen die alle om de één of andere reden in een speciale situatie zijn nieuwste paardenaanwinst. voelt zich tekort gedaan, gaat van hem weg. huurster bij Clementine. Martha, de violiste met een oorlogs visioen tergt Caroline met haar krasse uit spraken. De tweeling Eva Marie en Eva Jeanne zijn beiden kleptomaan, worstelen met het tweelingprobleem wie is leider, wie ziet naar wie op. Juffrouw Veenstra. de studente psycho logie huidige huurster ontvangt onverstoord pakjes, elke dag en wekt hiermee de nieuwsgierig heid van Clementine en van de schilder op. Maar er zijn ook ogenblikken die Clementine vertederen, het zijn de momen ten die zij aan haar weggelopen Caroline Smolders en Magda Nijs in «Pas op dat je geen woord zegt». (EL) In het kultureel centrum van de abdij Affligem te Hekelgcm is voor het ogenblik werk te bezichtigen van Harold Van de Perre. Hij werd geboren te Ninove in 1937. Zijn studies deed hij aan het Hoger Sint-Lukasinstituut te Gent. Hij deed zijn stage als glazenier te Linnich in Duitsland. Naast zijn individuele tentoonstel lingen te Gent in de Sint- Pietersabdij en in de Galerij Ka- leidoskoop te Ninove, Tongerlo, Leuven, Lokeren, Tielt, Aalst (Galerij Valerius De Saedeleer) en Brussel (De Tinne Pot), nam hij deel aan verschillende groep stentoonstellingen. Thans is hij leraar monumentale kunst aan het Hoger Instituut Sint-Lukas te Gent. Voor het Kultureel Centrum is Harold zeker geen onbekende. Op hem werd reeds beroep gedaan in 1967 om, bij gelegenheid van de openstelling van het Centrum deel te nemen aan een eerste groep stentoonstelling. De bijval van zijn werk was van die aard, dat hij voor een persoonlijke tentoonstel ling uitgenodigd werd, die door ging van 9 tot 25 augustus 1968. Wij herinneren ons de merkwaar dige opening waar Van de Perre zijn bezoekers zelf te woord stond Maandag laatstleden ging in de Evangelische Kerk een koncert door gepresenteerd door leraars en leerlingen der stedelijke Mu- ziekakademie. Men bracht een aangename en smaakvolle afwisseling van or gelspel en zang. Door een onge lukkig toeval moest het koperen semble o.l.v. de heer Verstraeten verstek geven, zodat enkele nummers wegvielen Het was vooral de klas van de heer Van Ingclghem die ons meest trof en muzikaal sterkst bleek te zijn. Louis Van der Paal overtuigde zeer met de Toccata, fuga en hymne over «Ave Maris Stella- van Flor Peelers. Ronny Plovie speelde de eerste prelude van Wil lem Kersiers; goed, zonder meer. Uit de rangklas traden verschil lende goede en minder goede elementen op. Vaak klonken be paalde dingen pijnlijk vals, on danks de overtuigende mimiek die met het zingen gepaard ging. Myriam Van Bellingen bleek over het beste stemgeluid te beschik ken. Geen der zangers echter speelde het klaar om incidentloos de stuk ken naar voor te brengen, op uit zondering dan van lesgever Her man Slagmulder, die met Rita Pi- ron het duet uit «Wachtet auf» BWV 140 van Bach bracht Tegen het einde van de avond wa ren twee optredens voorzien van de blinde organist Jozef D'Hoir. Vooral in het koraal met negen variaties «Wass Gott tut, das ist wohlgetan» van Johann Pachelbe! oogstte hij veel sukses. In zijn geheel, een mooie auditie. A DG Kerkkoncert door akademie voor muziek, ballet en toneel i de evangelische kerk (EL)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24