Bericht uit de witte kamer Stap er eens uit MUZIEK IN 'T ROND GESLAAGDE LOURDES-BEDEVAART RU 7FN R cd XA/cppvv De Voorpost - 6-8-76 - 11 Burgemeester Antoon Muylaert en het Parochiaal Zangkoor deelnamen. Na twee jaar voorbereiding, dank zij de spaardienst van de K.W.B. is de parochie met een groep van 148 personen met de trein plus 10 met cht. htt vliegtuig van 20 tot 26 juli op bedvaart geweest naar Lourdes. naai aard fantastische "WV BELEVENIS Groepsleiders Marcel Callaert, Philemon Van den Bossche, Suzanne De Rop, Herman De Brucker en Jef Coppens zorgden ervoor dat het werkelijk een inderdaad fantastische beleve nis is geworden waaraan uiter aard ook E.H. Pastoor Mussche, De organisatie was prima. Nationale verbondsleiding K.W.B. zorgden voor vier trei nen waarmee ruim 2000 mensen uit het Aalsterse de reis konden doen. Gedaan met de Olympische Spelen, oef, afgelopen die marathon. Tot weerziens over vier jaar in Moskou. Jawel. Allerhande vragen rijzen natuurlijk op wanneer je Moskou hoort vernoemen als volgende organiserende stad. Hier wordt het toch overduidelijk dat de inrichting van de Olympische Spelen een prestigezaak is geworden. Na Azië (Tokio), Zuid-Amerika (Mexico), West Europa (München) en Noord-Amerika (Montreal), moet nu ook Oost Europa maar eens kunnen tonen wat het in zijn mars heeft. Eindelijk zullen de Russen ook eens kunnen uitpakken met allerhande vernuftige snufjes. D&t is één mogelijkheid natuurlijk. Het tegenovergestelde zou echter ook best eens war kunnen zijn. Indien de Russen het een beetje taktisch aanpakken en bijzonder snugger zijn houden zij het allemaal vrij sober. Zo blijven ze tenminste gespaard van een boel kritiek. Wanneer je echter de makettes voor de diverse Olympische stadia ziet krijg je de indruk dat het ook wel mooi zal worden. Waarschijnlijk zal het allemaal het midden houden tussen overdreven weelde en overdreven soberheid. Wat echter als een paal boven water staat is de perfektie van de organisatie. Op dat gebied zullen de Russen wel eventjes het voorbeeld gaan geven, daar kan je vanop aan. Er zulle.i geen moeilijkhedden zijn bij de bouw van de Olympische installaties, er zag geen vertraging zijn, de atleten zullen prachtig gelogeerd zijn, alles zal in het werk worden gesteld om kritiek te vermijden. En misschien vraagt één of andere Amerikaanse atleet wel politiek asiel in Moskou. Dat zou dan wel het toppunt van ironie zijn. Ondertussen kunnen wij Belgen best tevreden zijn met de voorbije spelen: zes medailles; in de ranglijst staan we nog voor Nederland. Hebben we die kezen eens lekker ingepakt zeg, dat maakt de voorbije voetbalnederlagen meteen goed. En stel je eens even voor dat Lismont in topkonditie was geweest, dan had die de marathon gewonnen. Zou dat een apotheose geweest zijn! Geef toe dat we met onze atleten ferm tegenslag hebben gehad: gekwetst en met een tekort aan training toch zo'n uitslagen halen, gewoon prachtig is dat. Een reuzepluim voor Yvo Van Damme natuurlijk. Twee zilveren medailles, daar kijk je niet naast. Dat is een man met wereldklasse gewoon. Ik geef eerlijk toe dat ik er niet zo sterk in gelx>fde. Als er ergens Belgen in een of andere kompetitie starten (kijk maar eens naar Spel zonder Grenzen) dan kan je er gewoonlijk steevast vanop aan dat ze laatste eindigen, of - in het gunstigste geval - voorlaatste als het allemaal meewil. Dat gevoel had ik ook met Van Damme. Een heleboel druk geprssi ever £?n man die het helemaal zal maken, die een medaille moét halen. Negenennegentig 'keren op hönuêrd Valt dat lekker tegen. Niet met Yvo Van Damme echter. Die wint zijn medaille, die houdt woord en voet bij stuk. Bovendien brengt Van Damme enkele nationale rekords heel dicht bij het wereldrekord- En dat in wedstrijden waar tienden van een sekonde enorm veel betekenen. Dank zij de wonderen van de techniek kan men tegenwoordig heel nauwkeurig uitmaken wie precies gewonnen heeft en in welke tijd. «Swiss Timing» heet dat en dat krijg je dan ook te zien op je scherm. En ik die dacht dat Olypische Spelen niks met «kommerce» te maken hadden. Fout natuurlijk. Wist U overigens dat onze atleten gekleed werden door C en A, groot kledingskoncern? Onze stoere knapen en onze ftisse meisjes kregen een parade-uniform, een uitgaanspak, een trainingspak en wat weet ik nog allemaal gratis kado. Zomaar belangeloos voor niks? Of krijgen we binnenkort een groots opgezette reklamekampagne? Goed, tot daar de Olympische Spelen. Er zijn nog andere belangrijke dingen gebeurd deze wek. De pikfeesten bijvoorbeeld. Al wie er niet geweest is steke even de vinger op, dan weten we meteen welk vlees we in de kuip hebben. Die pikfeesten zijn immers prachtig, mensen, dat mag je volgend jaar echt niet missen. Helemaal in de sfeer van «terug naar de natuur», ode aan de lang vervlogen tijden, kennis maken met oude ambachten (?)en gebruiken. Zaterdag viel het weer flink tegen maar dat heeft ons Heer zondag gelukkig goed gemaakt, het was 's avonds wel nog fris maar de zon Ikte toch heel wat mensen. Kunt U zich voorstellen dat je zondagavond om tien-elf uur geen platte gueuze - pikfeest specialiteit - meer kon krijgen, geen ovenkoeken meer, geen falluintjes-genever? Gewoon uitverkocht, allemaal op! Een sukses dus, dat belooft voor volgend jaar. Er werd duchtig gefilmd dit jaar. Zoals gewoonlijk was de BRT er voor een korte reportage. Maar er was meer! Een heuse filmploeg legde alles op film vast. Niemand minder dan Guido Henderickx, realisator van «Verbrande B rug», staat er borg voor dat U binnekort in de bioskopen een kortfilm zal kunnen zien over de pikfeesten 1976. Een bekwame beeldploeg Walther Vanden Einde, fotografie en Rufus J. Bohez, kameraman - had het niet altijd gemakkelijk, vooral vanwege de weersomstandigheden. Toch was de ganse ploeg bijzonder entoesiast: volgend jaar komen ze terug naar de pikfeesten, maar dan niet om te werken - wel als toeschouwers. We berichten U later nog wel meer over de film, eerst de resultaten zien natuurlijk. Wat nieuws is er anders nog onder de zon? Zou ik toch weer wat persoonlijk worden? Of zal ik U eerst vertellen dat deze Voorpost, zoals de vorige overigens op een bijzondere moderne manier wordt vervaardigd? Een beetje reklame mag wel dus daar gaan we. Het zetten van de Voorpost gebeurt met een computer beste mensen, dat heb ik op de pikfeesten pas vernomen. Dus mag U af en toe even op de computer schelden. Ik ken zijn naam niet, alle computers schijnen immers een naam te hebben, zegt U dus maar gewoon «de computer». Zo'n ding is natuurlijk geen mens en dus staat er af en toe wel eens een foutje in. En vermits alles snel moet gaan blijft er niet altijd genoeg tijd over om die foutjes te korrigeren. Goed. daar zal ik het voorlopig maar bij houden, zien we elkaar op de volgende Mallemunt misschien? Of op de grote Brusselse foor? Dan moet U zich wel haasten want ik ga er deze week waarschijnlijk nog heen. Hopelijk funktionneert de post ietwat beter, vorige week zijn mijn teksten zowat vier (jawel, 4) dagen onderweg geweest, (een slak doet het beter) met het gevolg dat Roel met de handen in het haar zat en wat ouwe koeien uit de gracht heeft moeten halen. Ik leg mijn moede leden te rusten en groet U hoogachtend, (een grapje dus), GUY TUDENS DE REIS Een treinreis van 16 uur, 's morgens vroeg starten en in de late avond aangekomen, is natuurlijk geen sinekuur. Ook dit werd echter terdege opgevan gen want er werd voor zeer veel afwisselende aktiviteiten ge zorgd. Gebed, muziek, toeris tische uitleg over de doorgetrok ken streken wisselden af met allerhande huldigingen van ju- blarissen en van mensen die verjaarden of om een of andere reden konden gevierd worden. Zo kwamen o.a. aan de eer Emiel De Rop als oudste bedevaarder (78 jaar), Mr. en Mw. Coppens wegens hun twintigjarig huwelijk, E.H. Mus sche en huishoudster voor de tiende maal op Lourdes-bede- vaart, enz. Er was ook een tekenwedstrijd voor de klein sten, een prijskamp voor de jeugd en een moeiliijke kwis voor volwassenen. Onze jeugd kaapte drie van de vier hoofdprijzen weg en dit met Geert Van Nuffel, Chris De Hauwere en Christel Van den Bossche. In de kwis was het het kompartiment van Mw. Hedwig Muylert-Bourgois dat de eerste prijs wist weg te kapen. IN LOURDES In Lourdes werden de plechtig heid voor de 2000 mensen geleid door de Pastoor zelf en opgeluis terd door het prachtig paro chiaal zangkoor dat er een ongekend sukses kende zowel bij de kaarskensprocessie waar het Herdersems Koor zorgde voor een originele begeleiding en versiering bij het traditionele «Te Lourdes op de Bergen» als in de Cité Secours of aan de schaapskooi van Bartrès, dit alles begeleid door enkele muzi kanten van de Herdersemse Harmonie onder de kundige leiding van koster Jef Coppens. Ook het toeristische aspekt kwam aan zijn trekken zo met de uitstap naar de Cirque van Gavarnie naar het hooggebergte of de onvergetelijke tocht naar het Lac d'Artouste en Spanje, dit alles gezegend met een stralende zon. TERUG HUISWAARTS Na bedevaart, toerisme en gezellige avonden met ontmoe ting van vrienden allerhande viel het afscheid zwaar en bij de grot hoorden men van iedereen «geen vaarwel maar tot weerziens». Even vlot als de heenreis voltrok zich de terugreis. Nu was het An Van Damme die de lauweren is de wedstrijd voor de jeugd mocht plukken. «Lourdes, stad van Hoop», was het tema van de bedevaart en inderdaad zijn allen teruggekeerd vol hoop en vreugde. Dat kwam vooral tot uiting in de gesprekken in hotel en trein waar iedereen het er over eens was dat Lourdes een stukje hemel op aarde is. DANKMIS Tijdens de plechtige dankmis verleden zondag in de parochie kerk te Herdersem waren er stoelen te kort niettegenstaande het zomerseizoen en de Pikfees ten in het nabije Moorsel. Bij het horen van die prachtige Mis met vrome Marialiederen door het koor, voor de gelegen heid op het hoogkoor geplaatst, werd menig traantje weggepinkt en herleefde de sfeer van het internationaal genadeoord: het was als de apotheose van die reeks heerlijke dagen, die via bandopnamen levendig zal wor den gehouden en, bij een bezoek, in een cafe afgedraaid, stilte en ontroering wist te wekken in de gelagzaal. L.H. Antwerpen-kermis valt op de tvveede zondag van augustus, en daar wordt dan ook gestart met een hele reeks manifes taties die een hele week in beslag nemen. Vooral interessant zijn de stadswandelingen en de bezoeken aan de musea onder de leiding van bevoegde gidsen. Straks, na onze toeristische kalender komen we daar uitvoerig op terug. WEER-END Op 7 en 8 augustus gaat te Nassogne het vijfde week-end van het kind door, terwijl eveneens op 7 en 8 augustus te Ruislede de Molenfeesten worden gevierd. Op 7 augustus heeft er een grootse jaarmarkt plaats en op zondag 8 augustus trekt om 15 u. een praalstoet door de straten. 8 AUGUSTUS Voor zondag 8 augustus staan een zevental aktiviteiten op ons programma. Te Doel heeft om 15 u. de Scheldewijding en zegening van de plezierbootjese plaats. Klerken kent om 16 u. zijn folkloristische „Perelaarom- megang" en Kiksijde houdt het om 15u30 bij zijn „Praal stoet van de Vlaamse Schil derkunst". Te Nadrin start tussen 9 u. en 10u30 de voettocht „Bois joli", terwijl te Oudenaarde van in de voormiddag even eens het Kampioenschap Boogschieten betwist wordt. Fouron-Saint-Martin houdt zijn 'Toeristenshow' en avond dansfeest om 20 u. Sinaai be zorgt aan jong en oud aller lei aktiviteiten tijdens zijn „Capoenfeesten" die starten om 19 u. 9 AUGUSTUS Op 9 augustus worden zowel te Brussel als te Leuven Meiboomplantingen gehouden. Hieraan zijn volkse feesten verbonden. 13, 14 en 15 AUGUSTUS Op 13, 14 en 15 augustus wordt te Harzé het Feest van het bier en van de Cham pagne gevierd. Te Brussel is op dat moment een reusachtig bloementapijt te bezichtigen dat werd aangelegd op de Grote Markt. TIP VAN DE WEEK Zoals beloofd gaan we in deze tip van de week nog maals ons zoeklicht richten op Antwerpen. Naast zijn jaar lijkse kermis heeft Antwer pen ook nog wat anders te vieren. Met name het Hon derdjarig bestaan van het Plantin-Moretusmuseum. In 1548 vestigde zich een zekere Christophe Plantin (1520-1589) in Antwerpen, waar hij in 1555 begon als drukker en weldra uitgroeide tot de grootste typograaf van zijn tijd. Plantin heeft verschillende verblijfplaatsen gehad in Ant werpen. Het laatste was het grote huis aan de Vrijdag markt dat als „Gulden Passer" werd gedoopt. Het is daar dat Plantin en later zijn opvol gers, de Moretussen, hun meesterwerken maakten die later over de gehele wered zouden bekend worden. Op het einde van de 18e eeuw stopten de Moretussen, die rijk geworden waren door hun drukkerij en door financiële trasakties. Gelukkiglijk be hielden zij uit hoofde van familieprestige alles wat ge durende meer dan 200 jaar had toebehoord aan het „Offi- cinia Plantiana". Wanneer later aan ridder Edward Moretus werd voor gesteld het hele patrimonium aan de Stad Antwerpen te verkopen, bleek deze bereid te zijn dit te doen op voor waarde dat het een museum werd. De notariële akten wer den getekend, en op 19 au gustus 1877 werd het Plan tin-Moretusmuseum voor het publiek toegankelijk gesteld. Om dit evenement te herden ken werd in het zegelkabinet van het museum een tentoon stelling „Museum Plantin- Moretus honder jaar" inge richt. Deze geeft een over zicht va nhonderd jaar edu- katieve aktiviteiten. De ten toonstelling is volledig gratis en dagelijks toegankelijk van 10 tot 17 uur. Verder zijn er ook nog ge leide bezoeken in het museum, elke zaterdag en maandag avond van 20 tot 21 uur. Dit tot eind september. Deze be zoeken kunnen gekombineerd worden met het bezichtigen van het Oude-Antwerpen. De ze bezoeken aan de Oude Stad starten om 19 u. op de Grote Markt. Deze wandeling wordt eveneens geleid door gidsen DILLK-IM lü ft—l 1 WkLiiii Tien jaar geleden kwam voor het eerst de rock te Bilzen op de proppen. Dit jaar een tweede lustrum dus. En of men dat zal vieren in Bilzen! Van 12 tot en met 15 augustus valt daar weer een en ander te beleven, daar kan je niet onderuit. Op 12 augustus begint het al mét een amateurkonkours en een tree rockkoncert (respektievelijk om 14 en om 20 uur). Op 13 augustus is er van 10 tot 13 uur een amateurkonkours, om 13 uur is er een loopkross (10 dagkaarten te winnen) en even eens om 13 uur gaat het rockfestival van start. Dat duurt tot 23 uur en volgende mensen zullen er hun beste beentje voorzet ten: Machiavel, Supercharge, Graham Parker, Steeleye Span, Eric Burdon en Rick Wakeman and the English Rock Ensem ble. Op 14 augustus krijgen we het zelfde schema: amateurkon kours van 10 tot 13 uur, ge volgd door het rockfestival met deze keer: the Sutherland Bro thers, Camel, Kevin Ayers, Jess Roden Band, Black Oak Arkansas en als klap op de vuurpijl Status Quo. Zondag 15 augustus krijgen we Koen De Bruyne en de hoofdbrok van Bilzen: het jazz festival. Daar treden op: The New Orleans Internationals, Max Collie and his Rhytm Aces, Carmell Jones Etienne Verschueren én het trio Roger Van Haverbeke, Passport en ook nog Rhoda Scott. Home-orchestra is the Victoria Jazz Band. De presentatie is in handen van Hubert Van Hoof voor het rockfestival en Jacky Geerts voor het jazzfestival. Dit pro gramma is uiteraard niet defini tief, wijzigingen (zelfs op het laatste ogenblik) zijn mogelijk. Verder is er elke dag film in zaal Concordia: films over, met, van, door popmensen. Er is ook een voortdurende ruil beurs in de jazztent en je kan altijd krijttekeningen maken in het centrum van Bilzen. Er is een ruime camping waar je kan overnachten voor een appel en een ei( 30 F. per tent 10 F. per persoon, per nacht). Je moet wel beloven de feest- wei, de camping en de hele omgeving netjes te houden. De organisatoren hebben her en der containers geplaats en daarin kan je alle afval en leeg- goed deponeren. Oké? Tenslotte ook nog de prijs voor dit vrolijke gebeuren: een dag kaart kost je aan de kassa 320 F., in voorverkoop 275 F en in REDUKTIEBON Dank zij DE VOORPOST ga ik.. (naam) (adres) een stuk goedkoper naar Jazz Bilzen 76. Deze reduktiebon is geldig tot 7 augustus voor één kaart of één abonnement in alle verkoopspunten. van de Stedelijke Gidsenbeurs. Deelname in de onkosten 20 Fr. Ook een aantal demonstraties worden gegeven. Onder ander drukken en gieten van letters. Dit volgens de oude wijze. De demonstraties drukken gaan door elke dinsdag, woensdag en vrijdag van 11 u. tot llu30 en. van 14 u. tot 14u30, terwijl de demonstraties lettergieten plaats hebben elke donderdag van 14 u. tot 14u30. Dit alles gedurende de maanden sep tember en oktober. Tijdens de maanden juli en augustus hebben deze demonstraties plaats in het kader van de tentoonstelling „Langs de Schelde - Antwerpen in de 16e en 17e eeuw", die plaats heeft in de stedelijke feest zaal aan de Meir. Deze laat ste tentoonstelling werd in gericht naar aanleiding van het vierhonderdjarig bestaan van het Plantingebouw aan de Vrijdagmarkt Meer inlichtingen kunnen steeds bekomen worden bij het Toeristisch Bureau van Antwerpen, Suikerrui 19 te Antwerpen. Tel. 031/32.01.03. S.J. voorverkoop met onder staande bon 25G F. Esn abon nement voor 2 dagen naar keuze betaal je aan de kassa 580 F., in voorverkoop 500 F. en in voorverkoop met onder staande bon 450 F. Een abon nement voor drie dagen heb je aan de kassa voor 800 F., in voorverkoop krijg je het voor 680 F. en in voorverkoop met onderstaande bon kost het je nog amper 600 F. We zien elkaar in Bilzen wei veronderstel ik? GUY Vanaf heden verschijnt in uw weekblad een nieuwe rubriek die de lezer wegwijs wil maken in nieuwe verschijningen op de klassieke platenmarkt. Hierin zal getracht worden een zo volledig mogelijk overzicht te geven van recente realisaties. De verschenen platen zullen zowel in technisch als in artistiek opzicht beoordeeld worden en er zal, indien mogelijk, door vergelijking met andere opnamen van de betreffende kompositie een referentie-versie opgegeven worden. Dergelijk oordeel is vaak en in vele opzichten subjektief. Daarom zullen we trachten elke konklusie te verantwoorden door middel van de algemeen aanvaarde normen waaraan de moderne langspeelplaat moet voldoen. Het is en blijft echter een persoonlijke voorkeur die misschien wel richtingaangevend, maar nooit bepalend wil zijn. LUDWIG VAN BEETHOVEN: Symfonie nr. 3 in Es, Op. 55 «Eroica» Tsjechisch Filhamonisch Orkest o.l.v. Lovro von Matacic Legend stereo LGD 013 -179 F «LEGEND» is een nieuwe laaggeprijsde uitgaven van het bekende Tsjechische platenmerk Supraphon die via de Engelse markt nu ook bij ons verkrijgbaar is. Reeds ccTuéf maakten we kennis met het Supraphon-label dat grotendeels met Tsjechische musici werkt. Het is buitengewoon interessant de musiceertrant van laatstgenoemden te vergelijken met die van de uitvoerders van onze krant van het gordijn. Lovro von Matatic's Beethoven onderscheidt zich van de ons door zoveel dirigenten bekende versies door een ongewone vinnigheid; op sommige momenten wordt hij haast bitsig. Geen ange gebonden legato-frases, la Klemperer of Karajan, maar een heftige - daarom niet minder gevoelige - aanpak. De tempi liggen daardoor wel enigszins aan de hoge kant, maar de muzikanten van het Tsjechische orkest blijken zich goed thuis te voelen in de materie en spelen foutloos - viruoos. Daardoor krijgt men nooit de indruk dat er overhaast tewerk wordt gegaan en krijgt de muziek alle kans naar voor te kmen. Geen tragi-romantische Beethoven dus maar een vurige sentimentloze aanpak. Het orkestspel is zoals reeds gezegd zuiver; puntgaaf. Luister bijvoorbeeld naar het middendeel (Trio) uit de derde beweging, waarin de hoornpartijen stuk voor stuk duidelijk te volgen zijn, of naar de aanvang van de laatste beweging: duidelijke voorslag en haarfijn gespeelde zestiende noten in een fors tempo. Een Eroica, niet zoals de meest gangbare, maar na evn wennen zeer genietbaar. De minieme prijs van de plaat in acht genomen is dit echt een koopje. WOLFGANG AMADEUS MOZART: Pianoconcerto Nr. In C K V 503 Fantasia voor piano In C K V 475 IVAN MORAVEC, piano - Tsjechisch Philh. Orkest, Josef Vlach Supraphon Stereo 1101559 - 299 F Twee hoogst interessante Mozartwerken op deze plaat, beiden daterend uit de periode waarin Mozart op het toppunt van zijn meesterschap stond. Vergeleken met de andere concertos uit die periode wordt het concerto K V 503 relatief weinig uitgevoerd. Toch bezit het een alles overtreffende kracht die omwillekeurig doet denken aan de Jupiter-symfonie (in dezelfde toonaard). Tevens is het een der meest verfijnde concerto's zowel qua instrumentatie als in behandeling van de melodische gegevens die Mozart componeerde. Lette men bijvoorbeeld op de uiterst geslaagde inzet van eht solo-instrument, de fijne nuances in de houtblazersgroep en de aanvang van het tweede thema in de pauken. Op de nieuwe Supraphon - versie komt alles zeer goed tot zijn recht. Opname en interpretatie voldoen ten zeerste. De pianist weet zeer mooie dynamische schakeringen te ontlokken, terwijl alles evenwicht omlijst wordt door een verfijnd spelend orkest. De fantasia in do klein behoort ontegensprekelijk tot Mozarts meesterwerken. Reeds van bij de aanvangsnoten wordt men gegrepen in een tragische aftnosfeer die even goed door een Beethoven zou kunnen geschapen zijn. Dit werk bewijst eens te meer hoe ver Mozart op zijn tid - of beter op de mentaliteit die men erop plakte - vooruit was. Ondanks de geladenheid van de inhoud blijft pianist Ivan Moravec beperkt en beheerst; geeft nergens toe aan doorgaans misplaatste exuberantie. Dergelijke opvatting komt de compositie enkel ten goede. Het is muziek die men voor zichzelf moet laten spreken; muziek die alleen wil gelaten worden Opname en persing voldoen, net als de hierboven besproken Beethovenplaat, aan de gestelde normen; Aanbevolen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 11