KUNSTGROEP ALKUONE NAAR NOORWEGEN 12 - 6-8-76 - De Voorpost en bur haast |ot Kunstgroep Alkuone, misschien nog beter gekend of bekend onder de naam Wolfs- angel, zal van 14 tot 31 augustus eerstkomend een tournee maken door Noorwegen. Dit tournee gaat door in het kader van de internationale Kulturele betrekkingen onder de auspiciën van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en dat van Nederlandse Kui tuur. Naar aanleiding van dit tournee willen we even de 18-jarige loopbaan van deze groep belichten. HOE HET BEGON. De groep Alkuone werd ii\ 1957-58 gesticht door de heer Oscar Van Malder, licentiaat Lichamelijke Opvoeding aan het Vrij Technisch Instituut te Aalst en gewezen leerling van Elza Darciel. Zoals telken jare werd er tij dens de proklamaties op het VTI voor een beetje ontspan ning gezorgd. Gewoonlijk wa ren dat turnoefeningen. In '55, toen de heer Van Malder op de school aankwam, bracht hij reeds onmiddellijk een lichte wijziging in het traditionele pro gramma aan. Naast de turners trad hij ook op met een groep je studenten die het vendel- zwaaien beoefenden. In 1956 groeide dit uit tot een groep keurturners en vendelzwaaiers. In 1958 tenslotte werd de groep Wolfsangel gesticht. Van de naam Alkuone was toen in het geheel nog geen sprake, deze werd pas in de jaren '70 aan de groep gegeven nadat de naam Wolfsangel verwarring zaaide in politieke kringen, dit terwijl de groep steeds buiten alle politieke stond en ook wou blijven staan. «What's in a name», zei Sha- kespear reeds. Inderdaad, ook de Kunstgroep Alkuone kan daar van meespreken. Reeds van in het begin kunnen we "n plezante annekdote over de naam vertellen. Toen de groep vreugdevol uitkeek naar het eerste officiële optreden onder de naam 'Fro' stelden zij met ontzetting vast dat acht dagen voor 'hun' eerste optreden te Dendermonde een gelijkaardi ge groep op de proppen kwam met de naam 'Fro'. Zij waren de tweede, en in allereil moest een nieuwe naam gezocht wor den voor de groep. Opnieuw ging ment grasduinen in de ou de Germaanse runetekens. Hun blik viel op «Wolfsangel», strijdvaardig. Dat was 'n naam waarin een boodschap, een le vensstrijd, werd weergegeven. Om het hoofdstukje Wolfsan gel af te sluiten en om een vereglijking te kunnen maken met de hedendaagse Kunst groep Alkuone willen we nog even ene fragment citeren uit een interview met O. Van Mal- Cisr u3t iü ISol verscheen in het dagblad «Het Volk»: Was het, bij het stichten van «Wolfsangel» alleen de bedoe ling er mede op te treden op prijsuitreikingen Gedeeltelijk wel, doch in hoofdzaak stichtte ik de groep om de jongens de gelegenheid te geven zichzelf te leren ont dekken, zelf kreatief te wor den. Mijns inziens moeten de jongens buiten een technische en intellektuele onderlegdheid ook een kulturele en sociale vorming medegegeven worden; zoals ik reeds zei, een ontdek king van zichzelf, van hun mo gelijkheden. Hun bewustmaken dat ze zelf ook iets kunnen presteren. De jeugd heeft in deze omstreden wereld waarin we leven een boodschap le brengen aan het volk, een boodschap van levensblijheid van openheid en Vlaamsbe- wustzijn. Meer dan ooit hebben wij fijne mensen nodig en geen volgepropte automaten, doch mensen die vatbaar zijn voor het echte, het ware, het scho ne Uit hoeveel leden bestaat uw groep Voor het ogenblik bestaat hij uit een 25-tal studenten. M. Van Malder, wij hadden reeds de eer uw groep aan het werk te zien. Het deed ons ge noegen vast te stellen dat u steeds met nieuwe zaken uit pakt en dat u meestal uw the ma's uit Vlaamse liederen en dansen haalt. Ja, en het is zeer dankbaar, bijoznder die Vlaamse ilederen en dansen te bewerken. Het is feitelijk een arbeidsveld dat op het achterplan is geraakt, WOLFSANGEL. Meer dan vijftien jaar was de groep drager van de naam Wolfangel. Jaar na jaar vond deze naam meer en meer weerklank in binnen- en bui tenland. Op binnenlands vlak zijn zij vaste waarden. De Brusselse Ommegang, 11 juil-vieringen, de Ijzerbedevaart, het Nationaal Zangfeest, de druivenfeesten te Overijse, de Kasteelfeesten in Groot Bijgaarden, de Europa stoet te Blankenberge, en noem maar op. Ook op buitenlands vlak zijn ze graaggeziene kulturele am bassadeurs. Meerdere malen per jaar zijn ze te gast in Frankrijk. Zomerkavalkades, de Jeanne D'Arc-feesten in Rou en, vieirngen in Angers, en der gelijke meer. Buiten Frankrijk treden of traden zij ook nog op in Nederland, Duitsland, Ier land, Oostenrijk, Italië en Span je. Een van de hoogtepunten uit de buitenlandse optredens was toen de groep in 1970 als lid van de Brusselse Omme gang afgevaardigd werd naar Japan. Dit naar aanleiding van de Wereldtentoonstelling te O- saka. ALKUONE. De vraag kan gesteld worden waarom een groep in volle bloei, waarvan de naam in bin nen- en buitenland bekend is, plotseling van naam gaat ver anderen. Wolfsangel had om zeggens weinig keuze. Ze wer- «Wolfsangel», en dan kwam de tegenslag. In Vlaanderen werd de uiterst rechtse en agressief ingestelde beweging «Wolfsan gel» gesticht. Aanvankelijk als een militantenbeweging; later omgevormd tot een politieke randgroepering. Deze splinter groep liet op een bepaald mo ment fel van zich horen, en het onheil was geschied. De initialen van de leider van de groep Van Malderen Oscar, VMO, deden er nog een schep je bij. De bal was aan het rol len, en het sneeuwbaleffekt bleef niet uit. Kunstgroep Wolfsangel had vanzelfspre kend niets te maken met het politieke klubje van dezelfde naam en distantieerde er zich volkomen van. Maar, de dub belzinnigheid was geboren. Er werden vragen gesteld, er kwam wantrouwen en het on verdachte Wolfsangel zag zelfs enkele optredens in Wallonië geanuuleerd worden, om dan nog niet te spreken van de optredens in Vlaanderen waar het soms krioelde van BOB- ers. Aanvankelijk overwoog de Kunstgroep zich langs juridi sche weg te verdedigen, maar pen die symbolisch van toe passing zijn op de Aalsterse Kunstgroep. Na de naamverandering, date rende van september 1974, werd de groep ook een vzw. Het werd een hernieuwde start waarbij de groep tevens een juridisch statuut kreeg. Daar naast werden ook nog nieuwe beroepskrachten aangeworven, iets wat de groep zeker ten goede komt. Alkuone wil een gezelschap blijven van studenten en stu dentinnen - dus zuivere ama teurs - niettegenstaande pro fessionele normen nagestreefd worden om deze jonge mensen op te leiden tot volwaardige artiesten die bezieling weten te geven. Voor Alkuone ziet de toekomst er rooskleurig uit. Na het Noor- wegentournee van 1976 staan er voor de volgende jaren reeds een aantal andere tour nees op het programmade Verenigde Staten, Tsjechoslo- vakije en Kanada. WERKING. De in 1961 nog 25 leden tellen de jongensgroep is in de loop der jaren en sinds het oprich ten van de meisjesgroep in 1970 uitgegroeid tot een ge mengde kunstgroep die meer dan honderd leden telt. Wekelijks wordt er geoefend. Gewoonlijk de woensdag- en de vrijdagavond. Voor belang rijke optreden wordt er haast 1970: Een van de mijlpalen. Te gast op de wereldtentoonstelling in Osaka, Japen. Alkuone voelt zich thuis op de planken. den er als het ware toe ge dwongen. Dat Wolfsangel van naam moest veranderen is te wijten aan een half en half po litieke tegenslag. Wolfsangel heeft steeds en staat nog steeds volkomen buiten de po litiek. De groep wil alleen, bre der dan de enge Vlaamse be grenzing, een wat ze noemen «universele boodschap bren gen aan de weredl. Dat werd soms verkeerd begrepen en uitgelegd. Jarenlang zag nie mand graten in die naam na beraad werd daarvan afge zien en besloot men van naam te veranderen om op die ma nier alle eventuele misverstan den uit te sluiten. Kunstgroep Wolfsangel werd aldus omgedoopt tot Kunst groep Alkuone, dit naar een idee van de Vlaamse dichter Anton Van Wilderode, die te ruggreep naar de Griekse myto- logie, waar Alkuone de beteke nis heeft van ijsvogel. Een kleurrijke, vriendelijke en sterke trekvogel. Allemaal eigenschap- dagelijks geoefend. Verder zijn er .nog de werkweek-ends waaraan de ganse groep deel neemt en die gewoonlijk door gaan op een rustige plaats bui ten Aalst, o.a. het Kultureel Centrum te Neerpelt. Daar werkt ne leeft de groep dan gedurende een twee drie da gen samen. Vanaf 8 jaar kan men bij de groep aansluiten. Wie als acht jarige binnenkomt doorloopt het volledige S.E.T.-program- ma (Speels - Explorerend - 1957De eerste wankele volksdanspasjes naar het sukses. Technisch). Hierop willen we even nader ingaan. S.E.T. is de afkorting van Speels- Explorerend en Tech nisch en omvat in feite de 3 leeftijdsgroepen welke bij Al kuone aktief zijn. Vooreerst is er de groep van 8 tot 11 jaar, Speels Spelend (SS), vervol gens is er de groep van 12 tot 14 jaar, Explorerende Ex pressie (EE) en tenslotte is er de keurgroep bestaande uit le den van 15 jaar en ouder, de groep Technische Taal (TT). Tussen de EE-groep en de TT- groep bevinden zich de 14-jari- gen. Vooral aan deze over gangsgroep wordt veel aan dacht besteed, voornamelijk wat betreft basisopleiding. In de Speels Spelende groep van 8 tot 11 jaar wordt vooral aandacht besteed aan het krea- tieve spel en de fantasie van de kinderen. Kinderen van 8 tot 11 jaar zijn niet alleen in staat om op muziek van Mor- ricone een indianendans uit te voeren, ze zijn ook in staat tot mere, tot moeilijkere tema's, Biivoorbeeld wordt het volgen de verhaal vertelt«Langsheen de berghelling liggen de rots blokken. In alle vormen, groot en klein, plat en rond, maar. al tijd een blok. Levenloos en koud. Hard tot in hun diepste binnenste. Wie zich eraan stoot bezeert zich. Regen vatl neer over de helling en vanop de top vloeit het water naar be neden. Het botst tegen de blok ken aan. Het zoekt zich een weg. Het stroomt er over heen en maakt ze glad en rond. De vloed wordt hevigerlang zaam worden rotsblokken los gewrikt. Er komt beweging in. Enkele rollen naar beneden, botsen tegen elkaar op. In de diepe vallei vinden ze hun nieu we rustplaats. De rotsblokken worden leven," want van over de bergtop brengt de wind kleine zaad jes aan, die zich in de aarde in de groeven vastzetten. En het zaadje droomt dat het een maal een boom zal zijn, met brede takken en duizende fris se bladeren. Steeds dieper zakt het zaadje weg in zijn droom... totdat het wakker wordt. Maar zaadje is zaadje niet meer. Het huis werd te klein en uit het donker groei de het kiempje naar het licht. Naar de zon. Naar de warmte. Naar buiten. Een plantje, een stengel, een blad, een boom... altijd verder groeiend naar de zon. Bomen in de wind. Maar dan brengt, weer van o- ver de berghelling, de wind het vuur. Rode slierten, die dan send naar beneden buitelen, springend van tak naar tak, kronkelend langsheen de stam men, hoog opspetterend tot ver boven de kruinen. Bomen en vuur zijn één. In een laaiende gloed van krinkelen de kleuren. Dan langzaam uit stervend tot een stille, dode massa...». Met dit. verhaaltje voor ogen wordt aan de speelse fantasie van de jongeren de vrije teu gels gelaten. Door de leiding wordt een bijpassend melodiet je gezocht en het kreatieve ele ment kan beginnen. Technisch wordt wat geholpen. Een steen in hard en koud. Om dat te ervaren moeten alle spie ren van het lichaam samenge bald zijn, zo krachtig alsof ze gaan uiteenspatten. Aan de hand van dergelijke gegevens komt men stilaan tot een vast geheel. Statische rotsblokken en dansende vlammen. De han den van de kostumier en van de lichtregisseur geven op het podium het geheel nog een kleurrijk tintje en... een nieuw nummer is geboren. Een krea- tie van 8 a 11-jarigen. Aan de Explorerende Expres- siegroep van 12 tot 14 jaar wor den reeds zwaardere eisen ge steld. Bij hen gaat het om het systematisch exploreren van de bewegingen, het lichaam en de ruimte. Verder worden ook de expressiemogelijkheden on der de loepe genomen. Een paar voorbeelden. Bewe gingen. De bewegingen van het klassieke ballet zijn anders dan een burger op de straat. Elke spier van je lichaam moet door de danser kunnen be heerst worden. Om dit alles in realiteit te kunnen omzetten worden aan de EE-groep en aan de TT-groep regelmatig oefenstonden klassiek ballet, jazz-ballet, karate, en yoga ge geven. Het lichaam moet naast beheerst ook in evenwicht ge houden worden. Het moet kun nen bewegen in de ruimte. Op en neer, heen en weer, links rechts, achetr voor, en... stil staan. Deze oefeningen op be- wegings-, lichaams- en ruimte- beheersing maken het mogelijk dat deze jongeren op het tema- muziekje van «The Sting», met als opgave 'een achtervolging', haast automatisch en perfekt ds sneüe hoskigs uSwoyingên uit de stomme film gaan na bootsen. Naast het gebruik van het ei gen lichaam en de ruimte wordt ook aandacht besteed aan de expressiemiddelen Wat kan men aanvangen met een krant, een lang stuk doek, een vlag, een wimpel, een bal, een hoe pel, en noem maar op. Een lang doek kan niet alleen de stengel zijn van een ontluiken- de bloemknop, gevormd door vijf dansers, het kan ook de drijfstang zijn van een futuris tische machne gevormd door vijf dansers. De basisopleiding van het o- vergangsjaar, de 14-jarigen om vat schematisch gezien vier e- lementen houdingskorrektie, danstechnische training work shop en produktietraining. De houdingskorrektie zijn oe feningen ontleend aan gymnas tiek en dans, waarin aandacht wordt besteed aan de verschil lende lichaamshoudingen (staan, lopen, balans), aan de konditietraining en aan de spierversterking (vooral rug en buikspieren). Door herhaling, door het wijzen op fouten en geven van adviezen kan elk een de evolutie volgen en de ze training thuis verder per soonlijk onderhouden. De danstechnische training heeft een dubbele aard. Op basis van improvisatie en ei gen kreatieve training kan elk een de eigen dansstijl verwer ven. Hiermede wordt bedoeld een dansstijl naar eigen kapa- citeit en gevoelens. Alledaag se bewegingen en bewegings patronen worden vertaald naar dans. Naast de persoonlijke presentatie is er ook een vas te danstechnische training van uit andere disciplines, bv. Jazz- ballet. Ook hier komt het er op aan de nodige tijd beschik baar te stellen om door zelf- aktiviteit een techniek te ver werven. De Workshop is de werktijd waarin de gelegenheid gege ven wordt om ideeën over dans, over de eigen leefwe- die reld en de persoonlijke inte- Zijl resse gestalte te geven werkstukken. Hierbij kan men yaf experimenteren met ruimte, van met bewegingsexpressie, met str. ritme, met materialen, met ge luiden en zo meer. De produktietraining tenslotte steekt de haalbare werkstuk ken in elkaar tot een podium nummer. Hoe kom je over in een rol Hoe wordt dit samen met anderen, omgezetj^d in een choreografisch geheel?|-| Hoe krijgen klank, licht en kos-jriei tumering in dit alles een ak-r>' tieve rol Onder de leiding van een koreograaf, en meting vooropgegeven vragen voor o-ivan gen, wordt een produktie ge-F'91 perfectioneerd. L"nc Dit overgangsjaar is een aan-narj loop naar de Keurgroèp waar uitsluitend gewerkt aan presentatie en teater. EVOLUTIE. De kunstgroep Alkuone is ëvolueerd van een groep keur turners, vendelzwaaiers volksdansers naar een professionele groep dansers. Het vendelzwaaien is ir groep behouden gebleven sukses trouwens. De talrijke VEF stoeten die jaarlijks opgeluis-^a| terd worden en de eerste prijsWer op het internationaal kampi-fee* oenschap te Bologna liegen err!^1. bift niet om. Het turnen en def,^ volksdans hebben echter dej>1 plaats moeten ruimen voor meer akiueiere dansvormen. Alkuone is een groep die leeft hg f en die groeit. Een springplank Dp naar 'n eventuele latere show- fjen karrière, in welke zin dan ook. I'"9 Steeds opnieuw wordt gezocht j.tre riaar nieuwe expressiemidde len, naar nieuwe horizonten. Alkuone heeft in de toekomst nog wat te bieden. Alkuone is een Vlaamse groep die zich niet blindstaart op onze Vlaams-Waalse taaltwisten, maar die probeert de Vlaam se Kuituur in het algemeen o- ver de landsgrenzen te ver spreiden. Moge zij de titel van «Kulturele Ambassadeurs», hen gegeven tijdens de wereldten toonstelling in Japan, nog lang blijven hoog houden. NOORWEGEN. Op 14 augustus ek. vertrekken 40 leden van de groep op tour nee door Noorwegen. Dit tour nee dit loopt van 14 tot 31 au gustus gaat door in het kader ^rv van de Internationale Kulture le Betrekkingen en staat onder de auspiciën van het Ministe rie van Buitenlandse Zaken, het Ministerie van Nederlandse Kui tuur en de Noorse Ambassa de. Optredens zullen verzorgd worden te EvjemonKjewek, Lillehammer, Elverum Oslo, en Drammen. Ook een optreden van ongeveer 30 minuten in het Volksmuseum van Oslo, voor de Noorse televisie, saat op het programma. Naast de op tredens is er voor de leden van de Kunstgroep ook nog een aantal dagen vrijgehouden voor toeristische vankatieuitstappen. In een van onze volgende edi ties hopen wij u hierover een exclusieve reportage te bren gen. KONTAKTADRES. Wie meer inlichtingen wenst over Kunstgroep Alkuone kan zich steeds wenden tot volgend adres Kunstgroep Alkuone, vzw. Sekretariaat Hogebrug 30 9371 DENDERBELLE Tel. 052-211906. S.J.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 12