ien hoek voor een boek MET FONS VAN DE MAFI.E FLIEFFLODDEREND VAN BLOEM TOT BLOEMLEZING FILM BU ONS 24 - 6-8-76 - De Voorpost Onze zoektocht naar woord en rijm, zeg maar poëzie, Is van bij het begin maar al te graag de richting uitgegaan van het modernere, nieuw-romantische, meer eksperimen- tele prozagedicht. Ook voor een (overtuigde?) vrijgezel als niet-ondertekende zei de wijze D. Inge op wijze wijze «Wie de tijdsgeest huwt, ziet zich spoedig weduwnaar worden». Deze uitspraak indachtig, dan maar snel de klok teruggedraaid. Voor hen die de verzen lusten als gesterlllzerede kersen zijn we gaan grasduinen In het nagelaten werk van de Erembodegemenaar Alphons Van de Maele. Dank aan mevrouw De Schepper-Van de Maele, dochter van de dichter, voor haar kostbare hulp bij deze rubriek. «Fons Van de Maele, gij zijt genlijk schrijven over een pe- een schoon gedicht!», schreef Filip De Pillecijn ooit in het tijdschrift Pallieter, en gelijk had ie, alleen dit, Fons was meer dan zomaar een dichter. Hij, de werkman-poëet, was een bewuste Vlaming, een over tuigd kristen en tevens één der spilfiguren uit de arbeidsstrijd in onze streek rond de eeuw wisseling, kortom een kajotter voor de letter. Fons werk straalt een (ondanks het zware labeuren) verheven levensblijheid en onverwoest baar geloof in de Voorzienig heid uit. Want zo was hij: zacht aardig, nederig en taktvol. Geen wonder dat dat de Erembode- gemse gemeenteraad op 8 mei 1934, vijf jaar voor zijn over lijden, en op vraag van de in woners uit de Holleweg, deze met algemene stemmen tot Al- fons Van de Maelestraat her doopte. Hij was een graagge- ziene buur... HET MIRAKEL IN DE HOLLEWEG De jonge levensloop van Fons Van de Maele schetsen is ei- riode waarin zoveel Vlaamse gezinnen slapen gingen met de zoete hoop dat er 's anderen daags meer eten op tafel zou komen een tijd waarin geluk nog verzoend werd met een gebrek aan weelde. Jan, Alfons werd als derde telg geboren van het gezin Desideer Van de Maele en Berlinde A- rijs. We schrijven 22 januari 1974. Vader Desideer, loonterkken- de met blauwe kiel, holleblok ken en klak was één der ge leerdste mannen van het dorp. Immers, hij kon vlot lezen en een weinig schrijven, een zeld zaamheid. Moeder, Berlinde, was een wakkere huishoudster die meermaals de eerste prijs behaalde voor de netste werk manswoning. Deze werd uit geloofd door gemeente- en armbestuur. Het gezin woonde aan de Hol leweg, nu Fons Van de Mae lestraat te Erembodegem. Fons stond er te boek als een speel se rakker. Over de oorvegen vertelde hij later tijdens zijn Ie- zingen «grote en kleine, link se en rechtse, verdiende en onverdiende, maar ik heb ze toch gekregen!». Vanaf zijn 3e jaar liep hij school bij de zus ters van Opbrakel. Niet voor lang echter, want drie dagen na zijn eerste kommunie (1885) moest hij voorgoed aan de slag. Hij begon als garentwijnder bij de firma Leirens, Pontstraat, Aalst. De schelmenstreken ruimden de plaats voor een vol le levensernst. De geburen spraken weieens over het «mi rakel in de Holleweg». DE VLAAMSE TAAL IS WONDER ZOET (GEZELLE) Fons leerde op zijn achttien de stiel van jutewever, later van merinos- en satijnwever. De dichter in hem was toen reeds aan het ontluiken. Zijn «rijmen» viel evenwel niet in de smaak van zijn ploegbaas, een Frans man, die de verzekens-schrij- ver niet luchten kon. Fons ging dan ook weg en verzeilde al dus in Brussel waar hij van 1898 tot 1914 tewerkgesteld bleef. Uit die tijd dateren de eerste verbeurd, Geen IVaming, die nu niet om u treurt... O, mocht ge u nog eens over u zeiven schamen En worden weer de fierheid der Vlamen!» De dichter-werkman voegde de daad bij het woord. Hij teken de het verzoekschrift tot het oprichten ener Vlaamse Hoge school, in zijn paperassen vond men een stortingsbewijs voor rekening Taalgrensaktie Ronse, enz. Kleine bijdragen die toon dertijd van geen weinig belang waren. Men mag niet vergeten dat de Vlaamse strijd in die tijd pas met figuren als Lede- ganck, Verriest, Grammens en anderen een zekere armslag kreèg. IN 'T WERK BESTAAT GELUK Tijdens en na de eerste we reldoorlog verkocht Fons Van de Maele de Gentse krant «Het Volk». Hij verdiende op z'n klompen een grote ronde, nl. de wijk Mijlbeek, Herdersem en Wieze. Later, als depothou der, waren er weken dat hij met zijn venters een dertig duizend nummers aan de man bracht. In 1919 toen de afzet van de krant verkleinde belandde hij door toedoen van zijn vrienden Jef Crick (redakteur), Theodoor Van Tichelen (geestelijke) en Emiel Torfs (id.) bij de Stan daardboekhandel. Hij was er De kinemadeum staan alweer een weekje wagenwijd open, hoog tijd dus dat wij uit ons middagdutje ontwaken en U een en ander berichten omtrent de programma's van deze week. Dat kan voor de gelegenheid bijzonder snel uit de mouw geschud worden dank zij een fantastische elektrische machine - alleen de typiste ontbreekt mij nog. YOU' NEVER TOO YOUNG Van Norman Taurog (USA, 1955) met Jerry Lewis, Dean Martin en Dianna Lynn. Deze - uiteraard geestige - Jerry Lewis-Dean Martin film is in feite een remake: de produktiemaatschappij Paramount besloot, wegens het grote sukses. de film «The major and the minor» van Billy Wilder, nog maar eens over te doen. En twintig jaar later kunnen wij daar dank zij de komkommertijd eens te meer van genieten. We zien Jerry Lewis omringd door een massa vrouwspersonen en dat geeft uiteraard aanleiding tot tal van komische scènes. Bovendien parodiëert Lewis in deze film verscheidene suksesnum- mers uit films van zijn kollega's, onder andere Stan Laurel, Humphrey Bogart etc. Dit maar om U overduidelijk te maken dat het weer de moeite loont. Niet veel ove de film dus, maar toch even deze anekdote. De film werd gedraaid in het hotel waar Jerry Lewis zijn eerste stappen als komiek zette. Toen de film klaar was werd de première dan ook in datzelfde hotel gegeven op initiatief van Paramount. Dat was echter niet helemaal naar de zin van Dean Martin. (In feite was dat slechts een aanleiding voor Martin, die al een tijdje zocht te breken met Lewis). Martin weigerde dan ook naar de première te komen en vertrok met veel misbaar op vakantie. Jerry Lewis mocht het hele zaakje dan maar aan de pers uitleggen, en kondigde meteen aan dat de vriendschap niet lang meer zou duren. Toch hebben ze smen nog drie films gemaakt, na eerst vier maanden te hebben overhoop gelegen. (Cinema Palace) In 't werk bestaat geluk God dank mijn dagtaak is verricht Nu ben ik weder vrij, Nu ben ik weder blij; Ik heb volbracht mijn plicht. Nu mag ik gaan mijn gang, Ik kan een uurtje lang Langs veld en wouden omme dwalen En luisteren naar de nachtegalen. Met rust de zon zien nederdalen Gij, avondstond, zó vaak betracht, Weest welkom, rust en nacht Wel keer ik uit de stad Vermoeid en afgemat; Soms hart en ziel ontsteld.. Maar, heb ik eens mijn geld In moeders schoot geteld; Ziet zij mij goedig aan, k Ben vrolijk aangedaan. En, gans ontslagen van het werk, Richt ik mijn schreden naar de kerk. Daar kniel ik biddend neer Vóór Onze-Lieve-Heer, Opdat Hij meer en meer Mij sparen zou van ramp en druk. In 't werk bestaat geluk (Get.) Erembodegem, Alph. Van de Maele MONTY PYTHON AND THE HOLY GRAIL van Terry Gilliam en Terry Jones(GB 1974) met Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Edle, Terry Jones en Michael Palin. Ik hoop dat het dat het al een hele tijd geleden is dat U nog eens hartelijk gelachen hebt, dan kan U dat met deze film zekerr en vast doen. «Monty Python and the Holy Grail» is het geesteskind van een groepje Engelse televisiemaniakken die zich intertijd hebben verenigd omdat zij het in het toenmalige produktiesysteem niet erg naar hun zin hadden (of zo ongeveer toch). Óp een mooie zomeravond kwamen zij met een serie fantastische ideeën te voorschijn, ideeën die door de televisiebazen gretig werden aanvaard. Dat alles resulteerde in «Monty Python's Flying Cirkus» een serie die op de Nederlandse (en vlaamse ook dus) televisiebuizen heel wat sukses Rende - vooral bij het jonge volkje. «Monty Python and the Holy Grail» vertelt uiteraard het verhaal van King Arthur die met zijn Ronde Tafel-ridders op zoek moet gaan naar de verdwenen Graal. Maar op welke manier krijgt U dat voorgeschoteld! Het geheel is een mengelmoes van absurditeiten, kolder, anakronismen en wat weet ik nog allemaal. Je kan het gewoon niet zo gek bedenken of de bende van Monty Python heeft er ook aan gedacht. Ik vermeld maar even het duel met de Zwarte Ridder, fragment dat u misschen op de televisie heeft gezien. Maar het begint al vroeger bij de generiek sla je al bijna achterover van het lachen. Meer moet ik er waarschijnlijk niet aan toevoegen, U vindt het zelf maar verder uit nietwaar? (cinema Feestpaleis) gepubliceerde gedichten van Van de Maele. Vooral het Aal- sters blad «De Volksstem» nam werken van hem op. Het eerst gebeurde dit op 18 juni 1898 met volgend verzeken. LIEFDE VOOR ZIJN VOLK Van de Maeles poëzie zit diep geworteld in een overtuigde Vlaamsgezindheid, geen fla mingantisme van het kortzich tige type maar wel vurige lief de voor zijn volk. Fons leed onder de verscheurdheid van de IVamingen tijdens de oor log. Te Brussel had hij reeds vroeg aan den lijve ondervon den dat de verfransing een vernedering betekende voor het Vlaamse proletariaat. Ook in Gent voelde hij dit goed aan. Uit het verzeken «Gent» volgen de fragmenten «Wanneer Ik door uwe straten ga, Daar onder uw hoge torens sta, Die mijn ziel naar 't verleden voeren, Dan voel Ik In mij een diep ont roeren I Gent Thans hebt gij uw goede naam Fons Van de Maele met echtgenoot, Bert D'Haese en Plet Van Schuylenbergh tijdens de viering te Aal» de feestzaal van het stadhuis. HOE GRILLIG TOCH DE MUZE Over zijn eigen kunde als poëet schreef Fons Van de Maele zelf eens: «Ik was geen dichter met een groot talent. Ik heb geen boeken kunnen vullen met ver zen, die niet sterven zullen.» De werkman-dichter had in die zin gelijk dat hij niet dezelfde technische vaardigheid bezat als een Gezelle. Waar zou hij trouwens de (algemene) school opleiding hebben genoten om zich via studie een weg te ba nen in de poëtische frazering, in de technieken van metrische maat, enjambement, enz. Van de Maele was een werkman die dichtte vanuit het leven, vanuit het hart en hoezeer hij Gezelle ook de «Westvlaamse nachtegaal» noemde, hij bleef alleszins naar Jozef De Voghts zeggen onze eigenste «vink uit de Denderstreek». Bij Fons Van de Maele is het goed de men selijke diepte in de poëzie te ervaren. Zijn lyrische bewogen heid om het Wonder, het won der van de scnepping, van de natuur kan de lezer niet onge voelig laten. Of deze laatste zelf gevoelig is of niet doet niet zoveel terzake. De essentie, de geloofwaardigheid van Fons ge loof is er. In feite is dit het be wijs van zijn onmiskenbaar ta lent als dichter-van-zijn-tijd en als bouwsteen in het typisch Vlaamse romantisme van waar uit hij schreef. Belangrijker dan zijn gedichten te verhaspelen in een «al-dan- niet-goed»-poëtiek is het aan- voelne van zijn bekommernis om natuur, volk, familie en ar beidssituatie, meteen de vier hoofdelementen in zijn werk. Over het «bloemken, lente- schoon met een witte kroon» «'t Staat daar fris en fleurig, - Spijts het weer zo guur, - Als een gogslamp in de Tempel der natuur!» Over zijn eerbied voor de vruchten van de arbeid «Maar toch, mijn lieven, doet het niet Een slavenleven is 't Dat vader leidt om 't stuksken brood 't Welk acht'loos gij verkwist!» Over zijn levensblijheid «Wat gaat gij, mens, door leed gekweld Dat soms een traan naar 't oog u welt Toe, weer uit 't hart dien droe ven toon Het leven is zo schoon!» De dichter-arbeider was tevens een echt Mariakind. Hij droom de ervan ooit eens naar Lour- des te kunnen trekken, hij spaarde ervoor, doch is er niet geraakt... Het larvgste gedicht dat Van de Maele ooit schreef, nl. «Voor Onze-Lieve-Vrouw van Alsemberg», werd getoonzet door Remi Ghesquiére. Andere toondichter waren Jef Cam- maert, Renaat Mores, Staf Nees, Maurits Pietsier en vele anderen. In 1905, jaar van zijn huwelijk, schreef hij «O, kon ik een gedichtje maken Voor ieder schoon en goed Dat spreekt tot elks gemoed, Dat ieders hart doet blaken Dan zou het voor Maria zijn!» Op de plek waar eens zijn wiegje stond, verrijst thans e|| kapel, met het beeld van G Vrouw van Vlaanderen. BB nenin «Dit was de wens Fonske Van de Maele, Marp| dichter, zoet gevooisd van Ie, Anno 1951». Ac OVERLEVEN jj' Van de Maele gaf in 1933 e!yC zesde verzenbundel uit, laatste: in 1938 omstreeks j®'' uur ontsliep hij. In 1938, 19 en 1963 verzorgde de drukksoc «Het Volk» drie bloemlezing! Aanbevolen lektuur, welliPar nog te verkrijgen in de bock handels van «Het Volk» ol de redaktie, Forelstraat, Gent «Fons Van de Maele». vensschets gevolgd door al keur uit Fons' werk, samenli;.- steld door Jozef De Geest, li geverij Strobbe te Izegem. «Nieuwe Verzekens Vi Ons Volk - Fons Van de Mfor Ié». Vijftig gedichten samenjeg' kozen door Jozef De Geest*®" >lai liet De Witte Rejeg, Ül Uitgeverij «Het Volk». Langs de boskant stil alene in gedachten dwaal ik voort Altoos zoekend, altoos zinnend naar een rijmken, naar een woord «inpakker, loopjongen, kuis vrouw...». Ondertussen ontpopte Van de Maele zich tot een ware voor vechter van de kristelijke de- mokratie in onze streek. In tal rijke vergaderingen te Aalst en Gent, waarop hij zijn afdeling van één of andere werknemers bond vertegenwoordigde leer de hij de propagandisten en leiders der sociale organizaties kennen. Men denke onder meer aan Petrus Van Schuylenbergh (zie foto), René Debruyne, Isi- door De Greve, Emiel Verhee- ken. De arbeid neemt in Van de Maeles poëzie dan ook een belangrijke plaats in. Geen pamfletachtige verzekens even wel, maar gedichten vanuit het «arbeid-adelt»-prinsipe en dit doordrenkt met de vaderlijke zorg voor zijn (zeven-koppige) kroost. Een mooi voorbeeld hiervan pikten we uit het bundeltje «Nieuwe verzekens voor ons volk». Van de Maele bleef tot 1933 in de Standaardboekhandel. Hij was toen negenenvijftig en zijn gezondheid verhinderde hem alle loonarbeid. 50 BEROEMDE LIEFDESVERHALEN Omnibus samengesteld door Loek Polders, Elsevier, Brussel, 1075, 399 blz. Prijs: 395 fr. De uitgeverij Elsevier is niet aan haar proefstuk met de bundeling van telkens een vijftigtal kortverhalen. Wel licht aangespoord door het succes van haar eerste omni bus 50 BEROEMDE GRIE ZELVERHALEN (duidelijk afgebakende, boeiende verha len van klasseauteurs) waag de zij zich aan een tweede collectie50 BEROEMDE LIEFDESVERHALEN. Menig beschouwing gemaakt bij het verschijnen bij die eerste omnibus geldt thans voor de tweede. De betite ling «beroemde» gaat zeker op als men een blik werpt op de inhoudstafel. Illustra tief zijn namen als Shaw, Couperus, Moravia, Somer set Maugham, Twain, Poe, Böll, Lawrence, Wells, Tsjechov, de Maupassant, No valis, Andersen en Boccaccio. Ondanks een Anglo-Ameri- kaans overwicht zijn de an dere nationaliteitent (o.a. de Russische en de Skandi- navische) beter vertegen woordigd. Zelfs de grenzen van de continenten werden overschreden Tablanco fun geert als Latijnsamerikaanse vertegenwoordiger, Lin Tsin Sen, Kawabata en Mohamed als Aziatische representatie- ven. Nochtans zouden de sym bolen op de stofomslag (vooraan twee cupido's, ach teraan een in een boomschors gegrift hart) een beperking tot de westerse liefde doen geloven. Een zaak zit echter de recensent dwars de stief moederlijke behandeling van de Nederlandstalige litera tuur. De opname van slechts één vertegenwoordiger houdt de miskenning in van menig Nederlandstalig meester van korte liefdesverhalen. Zoals in de eerste bundel liet het aantal verhalen terug de samensteller toe een ganse waaier van auteurs en soor ten van liefdesverhalen te bestrijken. Om de lezer enig zins wegwijs te maken grijpt de samensteller naar een ver deling in drie geledingen. Het rollenpatroon van de partners vormt de uitgangsbasis. In vijf verhalen ziet hij een ge lijk initiatief van man en vrouw, in 24 is de vrouw de aotief-veroverende partner, in de rest speelt zij de traditi onele inspirerende rol Of het initiatief de liefdesrelatie zodanig karakteriseert dat het zich als indelingscriterium opdringt, betwijfelt de recen- oge sent ten zeerste. Liefde 1 niet, maar ze wordt en J wordingsproces is meestal I werk van twee personen. In het verhaal «Een ve dige beslissing» merkt Fitzgerald dan ook terecht I conclusie op «Er bestaan! Ie mogelijke soorten maar geen twee zijn geli (blz. 309). Tot dit bes ae komit men als lezer ha lectuur van de bundel, schakering terzake die de mensfteller biedt, dekt h e wat varianten van de dtya(j menselijke tot de berede: jn(j rende liefde, van de ondo grondelijke tot de herontd kende, van de onvoorwaan lijke, politiek gefungeerde cni de trouwe. Een soort q<1 d< wellicht bewust verbanne a 2 de erotische, de seksu 1 d waardoor een belangrijk slis pekt van de liefde buiten Wc schouwing blijft. Daaren #et gen is er een soort oven1 tegenwoordigd de sprot jes-, fabel-, wonderlijk 8' Nochtans zullen deze ver! 1 1 len de lezers boeien en tr 'poi fen tegelijkertijd. mc De collectie wordt afgerc rsd met een beperkte ver# g, woordingde bronverm ding. Zoals bij de eerste bi ,e| del onthoudt de samenstel zich ervan de auteurs en h werk te situeren zodat nir zake heel wat vragen bij n »d nig lezer rijzen 'in, Paul Van Den Wijngaei woi

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24