«MIME» TEATER LARIO 'ROL EN TORFBAL SPORT VOOR VISUEEL GEHANDIKAPTEN De Voorpost - 13-8-76 - 11 d «WIJ HOREN NIET GRAAG HET WOORD ichfe i he ëM (MIME». «Dat werkt voor ons publicitair zeer slecht. Als de mensen «mime» horen, dan denken ze meteen aan het klowneske figuurtje dat gekke bewegingen gaat maken. Wij zouden, voor hetgeen wij naar voor brengen, eerder spreken van visueel kabaret. Wij gaan veel verder dan mime. We gebrui ken het wel als basis.» Teater Lario begint aan zijn 5e taar9an9' Na vroeger bekendheid ver- da? worven te hebben als het «Ge- ntse Mimeteater» met hoofdak- sa' teur Frederik Van Melle, zagen va'^ enkele jonge mensen het niet meer zo zitten. Eksperimenten 1g met klassieke mime druiste re- gelrecht in tegen hun oriëntatie naar kabaret en humor. 1 eef Daarom begonnen zij dat volop ime| in die richting te zoeken en ga ven resoluut de brui aan de irso: Gentse Mimegroep o.l.v. Fre- ocm; derik Van Melle. Zij vormden veJ eeneigen gezelschap dat ge- naa| doopt werd tot «Lario», de cerf naam van een vorige produk- tie. Van 1072 tot 1974 brachten atre| zij 'n show tot stand, waar- :htir mee zij Vlaanderen rondtrok- onj ken en hun naam van kabaret- °9Jj teater alle eer aandeden. Niet iuiaj alleen België maar ook het bui- ve,j tenland interesseerde zich aan laatj hen. Getuigen daarvan hun op- 'P^tredens in Nederland (o.a. Iaa* Shaffy-teater in Amsterdam, Nijmegen en Den Haag) en a m Engeland (Harlows Pleyhou- se). Zij kregen lovende kritie ken in talrijke dagbladen. «De Gentenaar» zegt: «Wanneer Jgcï hun bedoeling is, en dat veron- b3 derstellen we, enkele uren een bijna volmaakt amusant spektakel te brengen, dan zijn ze zeker in hun opzet volledig geslaagd.» lo In de «Nijmeegse Courant» le- aicü zen we: «Na de pauze brak de po^ storm los. Het Gents Mimetea- vej|ter Lario uit België nam stor- 'menderhand het podium in; adembenemende opeenvol ging van spontane frisse en gezonde humor waarop de zaal brullend reageerde». En «The Times» vermeld: «A young group bursting with en thusiasm: elements such as sound, light, mime, voices and dancing combine to produce an astonishing achievement, of a really high level.» Tijdens 1975 stak Lario een volkomen nieuwe produktie in elkaar. Een cocktail van teate- raspekten, genaamd «Play- Palace». En deze vertoning ging «De Voorpost», voor U. lezer, onlangs bekijken in Ant werpen. Het was een be vreemdend crazy spektakel waar wij een enorme lol aan beleefden. Teater Lario brengt geen ver haaltjes, maar een opeenvol ging van vreemde en alle daagse situaties, waar de mens in het algemeen er als centraal element «zomaar» werd ingeplaatst. Wat ze naar voor brengen is werkelijk totaal teater. Een onbegonnen zaak voor een joernalist om in en kele zinnen tekst te uiten wat deze teatergroep vertoonde. Waar wij ons dan ook niet aan wagen. Enkel kunnen wij zeg gen, wij citeerden het al, wat een prachtige pret wij beleef den aan het gebeuren. Stom me, absurde dingen met zulk een finesse naar voor ge bracht, werkelijk om te gillen. Uniek in het genre. De technishe regie (o.a. belich ting) is in handen van Erik Heyndrickx. Een man die van wanten weet, omwille van zijn fotografische achtergrond. Te vens heeft hij de direktie in handen; waardoor hij, gezien achter de schermen, één der steunpilaren is van het gezel schap. Na de show konden wij een praatje slaan met het vierman strio, dat voor het teater Lario in de spots gaat staan. Drie man nen en één vrouw. Een team dat zodanig bij en in elkaar past, omdat zij alle richtingen uit kunnen. Ook al lijken zij nog zo verschillend. Voor Dirk Pauwels ligt zijn tea- terspecialiteit eerder in de rich ting van het klownfiguur. Het is heel sterk in improvisatie en is tevens als ideeënaanbreng een funktionele waarde in de groep. Frank Derie was aanvankelijk gestart als muzikale begelei der. Als vokalist kan hij alle richtingen uit en geeft aldus knappe staaltjes weer van zijn vakmanschap. Hij is werkelijk een niet meer weg te denken figuur geworden. De derde akteur in het homo geen gezelschap is Luk Bau- ters. Hij kan met zijn heel speci fieke en typische humor en een sterke korporele ekspressie alle ideeën in kleur zetten. Te vens een boeiend imitator en improvisator. Hij is de jongste akteur van de groep. En, last but not least, de dame van het gezelschap Cecilia De Mulder. Een pluimpje voor haar omdat zij zich met fierheid handhaaft als vrouw in een mannentea- ter. Zij heeft een degelijke li- chaamsbeheersing en sterke teater- technische bekwaam heid. Wat is mime? Mime is eigenlijk de taal van het lichaam, dus bepaalde ge wone dingen overbrengen naar het publiek zonder een taal te gebruiken. Zijn ontstaan ligt reeds ergens in de Griekse Oudheid.» Welk publiek hebben jullie doorgaans? «Een doorsnee jong publiek» Kregen jullie reeds vaak ne gatieve kritiek? «Ja, negatieve kritiek krijgt U toch. Het is nu wel zo dat er in de pers een beetje een pro en kontra groep is. Zodanig dat er soms eens persoonlijke vetes in de tekst naar voor komen. Alhoewel wij daar nu ook niet van wakker liggen, hoof!» Is de Vlaamse markt groot genoeg voor het teater La rio? «Wel, men beweerd van wel. Er wordt genoeg georgani seerd. Vooral als men in een bepaalde prijsklasse blijft. Af en toe steken we ook wel eens de grens over, zoals Neder land, Duitsland en Engeland.» Hoe was de sfeer in Enge land? «Niet te vergelijken met hier. Ongelooflijk. Het is ginds een teater-minded publiek. De mensen gaan daar gans an ders naar teater kijken dan hier Men ervaart niet hetzelfdé pu bliek als bij ons». Vroeg het voor jullie een aanpassing? «In het begin was het wel effe wennen. Vooral dan omdat we Engelse teksten nodig hadden. Maar dat viel enorm mee.» Kunnen jullie ons een anek dote vertellen over het op treden in het Kingdom? «Wel, tijdens een nummer dat V.l.n.r. Cecilia Demulder, Frank Derie, Luk Bauters, Dirk Pauwels. «de marbol» noemt, hebben wij toch een Engelsman van zijn stoel zien vallen van het la chen. En als U de Engelse hu mor kent, zo heel droog, en U ziet daar een vent naast zijn stoel liggen, dat is dat wel ple zant om zien». Jullie zegden daareven dat het publiek gans anders is dan in Vlaanderen? «Ja, ze zijn daar veel vatbaar der voor details dan bij ons. Wat bij ons verloren gaat, lokt bij het Engelse publiek een spontaan applaus. Wij hebben daar ook voor uitverkochte za len gespeeld. Zelfs een namiddagvertoning «moeten» inlassen, omwille van de enorme belanstelling. En het is ook een plezier in hun zalen op te treden. Piekfijn ver zorgd, met een akkomodatie om van te snoepen. Bijna ie dere stad heeft zijn Play- House». Het teater Lario is voor jullie een hobby? «Ja, op dit moment toch nog. Moesten we wel een aanbie ding krijgen, bvb. van het bui tenland, dan zouden we er wel sterk aan denken professio neel te gaan werken».Zou een televisie voorstelling de sfeer van jullie kunnen over brengen in de huiskamer? «Kijk, we hebben pas een aan bieding gekregen. Maar we kunnen daar momenteel weinig over zeggen. Het zal wel een degelijke voorberei ding vergen. We willen niet de fout maken, dat het televisie medium onz zou kapot maken. Ik bedoel, wij willen met het zelfde vuur als bij een life op treden, ook de kijkers vergas ten. Hoeveel popgroepen gaan er niet de mist in, omwille van de sfeer niet overkomt als in een zaal. Vaak wil men er te weinig geld tegenaan smijten, om de sound, of wat dan ook, te doen overkomen.» Krijgen jullie genoeg promo tie? «God nee. Veel te weinig. Daardoor komt het hier in Be lgië ook niet van de grond. In Nederland krijgen kabaret- groepen subsidie van de Staat en een enorme reklame. Hier moet U alles zelf gaan doen. Wij moeten wel toege ven dat de zaak stilaan naar omhoog gaat. Maar het is niet zoals we het zouden wensen. Aan de grondbasis daarvan ligt ook dat wij geen plaat kunnen uitbrengen zoals zangers. Zij hebben op muzikaal gebied een enorme promotie. Wij niet.» Toekomstplannen? «In dezelfde geest blijven doorwerken, maar professio neler». HUGO HEYNDRICKX iaajln de nette woning van Renneboog Lucien, spreken we over erseen minder gekende sport. Rol en Torfbal. Lucien is een Rechte sportman, die aan allerlei kompetities deelneemt en vaa;ook op oefening gaat in het Denderleeuws zwembad. Hij inneemt deel aan de kompetities in de zaal Okapi en schrikt er niet voor terug om ook nog op skiën te lopen. Van 21 februari tot 29 februari gaat hij naar Zweden. Lucien Renneboog is ifioeen visueel gehandikapte, net als mv. Van Isterdael Gaby, zijnmedestichtster en voorzitster van Denderclub Vi Ge 7. De r^sekretaresse - penningmeester is een ziende, Betty Rogge- "j^man. De sportploeg zelf ging van start in 1970 en is aange- lc sloten bij de nationale federatie van visueel gehandikapten, stejwaarbij negen klubs zijn aangesloten. Steun voor hun wer- ijre^ing moeten zij vinden bij het Bloso en de grote bonden voor i-iblindenwerken en toelage van het gemeentebestuur. Het van inhet om de kas te spijzen komt van het jaarlijks bal. De onkos ten gaan niet alleen naar het dure materiaal, maar ook de 1 "verschillende reizen met tram, bus of trein. dfWekelijks zijn er de oefeningen, alle dinsdagen is er sport, ®een uur zwemmen en een uur turnen om fit te blijven. Hun programma is erg druk. In de winter zijn er de Belgische ^kampioenschappen. De zomer brengt atletiek kampioen- aschappen en einde juni het nationaal kampioenschap rla)zwemmen. noejTijdens al deze bijeenkomsten hebben deze gehandikapten nochtans heel wat plezier, ai vraagt het van hen een ekstra va[lnspanning en buitengewone wilskracht. Maar zij varen er konuel bi' en 9enieten van inspannende ontspanning. kunDenderclub hoopt, naar aanleiding van een voorstel door de ()Stad Aalst, te kunnen spelen in de zaal van het gebouw in de Binnenstraat. Een en ander moet nochtans nader besproken feiworden, vooral omdat de sportbeoefenaars uit het omlig- éé*gende dienen bijeengebracht en er moet rekening gehouden di,worden met de transportmogelijkheden van de deelnemers 1 en hun begeleiders. nRolbal loop in eigen werpzone gedaan worden. De worp gebeurt on der heuphoogte en zodanig dat de bal eerst huppelt, dan rolt, maar niet springt. De worp is ongeldig en wordt bestraft met een strafworp wanneer: de gooier de middellijn over schrijdt voor, gedurende of onmiddellijk na de worp; de gooier aanloopt van buiten zijn eigen werpruimte; de bal niet in de werpruimte van de tegen strever terechtkomt; de gooier meer dan driemaal na elkaar werpt. Het is de tweede gooier niet toegelaten door meelopen de tegenspelers te misleiden Achterhoede Zij bestaat uit de doelwachter en twee verdedigers. De worp moet in standhouding afge wacht worden. De bal mag in elke willekeurige houding en betreffende ploeg een elfme terworp gedaan worden. Het aantal hoekballen vervalt niet na de eerste helft. Elfmeterworp Elke speler kan deze worp doen. Gedurende deze worp mag slechts een blinde verde diger der tegenpartij het doel bewaken. Deze dient plaats te nemen op de keepermat. De worp moet vanuit het aange duide punt in de elfmeterzone gedaan worden. Hij is zonder herhaling ongeldig wanneer de bal eerst voorbij de werpruimte de bodem raakt. Dit heeft ech ter geen strafworp als gevolg. Strafworp De strafworp kan door elke speler genomen worden, zon der aanloop en na het signaal genspelers, en mag, na signaal van de scheidsrechter onmid dellijk teruggegooid worden. Bij het begin of onderbreking van het spel vertrekt de bal uit de verdediging na signaal van de scheidsrechter. Scheidsrechter Elke wedstrijd wordt door een neutrale scheidsrechter geleid, bijgestaan door twee lijnrech ters. Bij elk signaal van de scheids rechter volgt duidelijke uitleg. Spelonderbreking Wanneer storend lawaai van gelijk welke oorsprong het spel hindert, is de scheidsrechter verplicht het spel te onderbre ken. Oriëntering Slechts in volgende gevallen is lifla eiejOm rolbal te beoefenen voor e inVisueel gehandikapten moet teniet terrein 26 meter lang zijn en 13 meter breed De omtrek van tier iet terrein wordt aangeduid ngemet goed z'cbtbare koorden, vijj evenals de middellijn. De hoe- n eken worden aangeduid met oka loekvlaggen vooiOp de middellijn dienen drie ie voelbare tekens aangebracht; sa deze zijn aangebracht rechto- ?est ver padden van ^et doel en de doelpalen kon De werpzone is vier meter lang ,ers(en bevindt zich aan weerszij- boden van de middellijrk De eci werpzone is aangeduid met ebo een kleefband en moet zeer 5 eijgoed zichtbaar zijn. De doelen, be voorzien van netten, zijn 5 me- bie ter lang en 1,3 meter hoo9 en pan >evinden zich in "het midden van de doellijn. Op 11 m. voor u ii het midden van elk doel is een oka teken «elfmeterpunt» aange- cen bracht. Voor elk doel zijn drie >tad verdedigingspunten aange- bracht. Ze worden aangeduid da met matten en worden als volgt .13 geplaatst: afstand doellijn ach- per torste rand van de keepermat: ,.on< 0,20 m; afstand doellijn - ach- n ol torste rand van de backmatten: TAK 0,20 meter. Er wordt gespeeld ve? met een rinkelbal van 2 kg. hof: Ploegindeling ,oe" Elke ploeg is samengesteld uit V|'f spelers Twee reservespe- Vatv'ers z'in toegelaten De doel- wachter en verdedigers moe- opo-ton volledig blind of geblind doekt zijn. De gooiërs moeten' gezichtszwakken of blind zijn. Het dragen van een medikale bril, voor de gooiers, heeft geen bezwaar. De spelers mo gen van funktie verwisselen na ruggespraak met de scheids rechter. De voorgeschreven samenstelling van de ploeg moet nochtans onveranderd blijven. Duur van het spel De speelzijde en de ploeg die moet aanvangen, worden door loting aangeduid. Na de rust wisselt men van plaats. De duur van het spel bedraagt tweemaal zeven mi nuten effektief spel. Gooiers De gooiers proberen de bal met een zwierige worp over de doellijn der tegenspelers te rol len. Gedurende het spel mo gen de gooiers slechts op ei gen gehoorruimte staan en mogen niet bij de verdediging tussenkomen. Zolang de te genpartij in het bezit is van de bal staat zij doelmatig opge steld aan de zijlijnen zodat zij door de tegenspelers niet kan getroffen worden. Worp De worp gebeurt vanuit eigen werpruimte en vanuit een wil lekeurige plaats der middellijn. Hij hoeft niet aangekondigd te worden. Wanneer een gooier «keeper» roept dient de keeper onmiddellijk met «ja» te ant woorden. De worp kan ofwel in standhouding, ofwel na aan- met het gehele lichaam afge weerd worden. Het is echter niet toegelaten een ketting te vormen. De drie verdedigers blijven steeds op hun mat om de oriëntering op het speelter rein niet te verliezen. De achter hoede mag geen worp op het doel der tegenpartij doen en evenmin is het die spelers toe gelaten hun eigen werpruimte te betreden. Wanneer de bal de doellijn volledig is overge- rold, wordt dit als doelpunt er kend. Hoekbal Wanneer de achterhoede de bal over het doel, of buiten de doellijn heeft gegooid, wordt dit voor de werpende ploeg een hoekbal Hoekbalworpen wor den niet uitgevoerd, doch na drie hoekballen mag door de van de scheidsrechter. Gedu rende deze worp mogen slechts twee blinde tegenspe lers der achterhoede het doel bewaken. Ze dienen plaats te nemen op de backmatten en in standhouding. De worp mag op elk willekeurig punt van de middellijn gebeuren. Wanneer de bal buiten de werpruimte te rechtkomt mag de worp niet herhaald worden en krijgt de tegenpartij een strafworp toe gewezen. Binnenspel Wanneer de doelwachter of een verdediger in het bezit is van de bal moeten ze deze hun gooiers toewerpen. Hier is akoustische hulp toegelaten. Wanneer de bai bij het binnen spel over de middellijn rolt, dan wordt hij het bezit van de te- oriëntering toegelaten: wan neer een speler een aangeduid standpunt verlaten heeft en zich in het geheel niet meer kan oriënteren, wanneer de gooi ers bij binnenspel hun stand plaats aangeven, Slechts de achterspelers mogen onder ling aanduidingspunten aan el kaar opgeven wanneer de bal toegeworpen wordt. Spelrech- ters en toeschouwers mogen niet tussenkomen. Wanneer afweermaatregelen door vreemde hulp worden ge steund, is de worp ongeldig en moét hij herhaald worden. Personen die een blinddoek drageq, moet de blinddoek er kend zijn door de federatie. TORBAL Terrein Dit is 16 meter lang en 7 meter breed. De omtrek wordt met koorden aangeduid. Op de doellijn wordt een doel ge plaatst van 7 meter op 1,30 me ter. Het doel moet voorzien zijn van netten. De werpzone is 6 meter lang, te meten vanaf de doellijn. Deze zesmeterlijn wordt aangeduid door elastiek of lint gespannen over de breedte van het terrein op 0,50 meter hoogte. Voor ieder doel bevinden zich drie verdedi gingspunten. Afstand doellijn - achterste rand der keepermat: 0,20 m - afstand doellijn - ach terste rand der backmatten: 1,20 meter. Er wordt gespeeld met een rin kelbal (basketrinkelbal). Ploegindeling Elke ploeg is samengesteld uit drie spelers, een reservespeler is toegelaten. Deze vier spelers kunnen ge durende een wedstrijd naar wil lekeur verwisseld worden. Een speler in een bepaalde ploeg ingedeeld, mag niet op de zelfde dag van ploeg wisselen. Wanneer twee spelers uitval len, mag naar eigen goeddun ken verder gespeeld worden. Wanneer men opgeeft, beko men de tegenstrevers de pun ten. De spelers dienen blind of gezichtszwak te zijn. De ge zichtszwakken dienen een blinddoek te dragen, goedge keurd door de federatie. Duur van het spel De speelzijde en de ploeg die moet aanvangen worden door loting aangeduid. Na de rust wisselt men van plaats of speelhelft. De duur van het spel bedraagt tweerrfaal vijf minuten effektief spel. Worp Deze dient zo laag mogelijk te gebeuren en voor de zesmeter lijn de grond te raken en dan verder te rollen. Alle ballen die de 0,50 m. elastiek of lint over schrijden of raken, worden aanzien als springbal. Rolt de bal na het afweren over de middellijn, dan komt hij toe aan de tegenstrevers om een nieuwe worp te doen. De worp dient niet aangekondigd te worden, en gebeurt met min stens een knie op de mat. Strafworp Bij een fout moet 1 speler het terrein verlaten en moet de middelmat vrij gemaakt wor den. Bij de derde foutbal verla ten twee spelers het terrein en wordt de middelmat bezet door een speler die de bal in ge hurkte houding mag afwach ten. Elke wedstrijd wordt door een neutrale scheidsrechter geleid, bijgestaan door twee lijnrech ters. Bij elk signaal volgt duide lijke uitleg. Spelonderbreking Wanneer een storend lawaai van gelijk welke oorsprong het spel hindert is de scheidsrech ter verplicht het spel te onder breken. Houding De verdedigers moeten de bal afwachten geknield op de mat. Wanneer de bal de doellijn vol ledig overschreden heeft is het doelpunt. Wanneer een speler bij het werpen de bal in eigen doel verwerkt wordt dit als een geldig doelpunt aanzien. Worden aanzien als fouten: springballen; worp voorbij de zesmeterlijn, meer dan drie maal na elkaar werpen van de zelfde spelers, niet werpen vanop de mat. Reglementen zijn reglementen De inrichters van rol en torbal zijn gehouden aan een hele reeks voorwaarden, die er niet om liegen. Een paar punten uit deze reglementen: Indien de scheidsrechter de zaal of het terrein afkeurt zal de inrich tende ploeg een boete van 10.000 F. betalen aan de fe deratie en de federatie zal op haar beurt de kosten van de andere benadeelde ploeg ver effenen. Bij het niet betalen van deze boete zal de ploeg in kwestie worden uitgesloten. Doelstelling Wat is in wezen de doelstelling van Vi. Ge 7 Der.derclub? In drie punten samengevat: Het verspreiden van de geest van en het beoefenen van lichame lijke opvoeding en sport tussen visueel gehandikapten. Het bevorderen ervan door al lerhande initiatieven, kontak ten, organiseren van kompeti ties, inrichten van tornooien, manifestaties op touw zetten die door visueel gehandikap ten mogelijk zijn. Het houden van sportmee- tings, lessen, voordrachten, oefeningen, met één woord alle initiatieven nemen, die het ontspannings en gemeen schapsleven van visueel ge handikapten bevorderen of van aard zijn haar doelstelling te bevorderen of ze na te streven. Denderclub en de prestaties Denderclub doet het lang niet slecht in de tweede nationale afdeling torfbal. Denderclub 4, Brussel 2 punten. Het was een prachtige overwinning van de ploeg, tegen een rechtstreekse tegenstrever. In deze te Luik gehouden wedstrijd ontbrak nochtans Erik Sterck, die op prachtige wijze vervangen werd door Gaby Van Isterdael.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 11