ANDRE DEROO EXPOSEERT TE MERE FILM BIJ ONS FESTIVAL VAN VLAANDEREN AALST 1976 Muziek ui 't rond 1! I ■iü MUZIKALE HAPPENING IN HET OUD—HOSPITAAL M t\\' 24 - 20-8-76 - De Voorpost in het «Hof ten Dale», Kerkveldstrat 31 te Mere loopt tot 22 oogst een tentoonstelling met werken van André Deroo. De kunstenaar werd geboren te Menen in 1933. Hij studeerde aan de Rijksnormaalschool en de Stedelijke Akademie van Gent. Naast zijn artistieke werkzaamheden is André Deroo leraar plastische kunsten in het Rijksonderwijs. Hij verwierf talrijke prijzen, selecties en onderscheidin gen. Hij exposeerde onder meer te Kortrijk, leper, Ant werpen, Knokke, Oostende en Brussel. Naast groeps tentoonstelling in het bin nenland werd hij ook gezien o.a. te Parijs, Amsterdam en Bonn. André Deroo behoort Werk van André Deroo (el) IT'S ALIVE (Het monster leeft) van Larry Cohen (USA, 1974) met Sharon Farell en John Ryan. Eigenlijk vertelt de titel al heel wat: een griezelfilm natuur lijk. En dat het om een monster gaat weet U ondertussen ook al wel. Alleen, dat monster is zomaar geen gewoon monster, nee. Het is een rare baby die om één of andere duistere reden allerlei rare streken gaat uithalen. Dat komt gewoon omdat ons monstertje niet de nodige affektie krijgt (wie haalt het immers in zijn hoofd om zo een ding in zijn armen te gaan zitten wiegen tot het braafjes inslaap valt?). Larry Cohen had blijkbaar niet erg veel inspiratie toen hij de film maakte, het geheel komt erg slapjes over. Hier en daar toch een verrassend effekje dat weliswaar te artificieel aandoet om veolledig geslaagd te zijn. (cinema Feestpaleis). DE BRUG VAN REMAGEN van John Guillermin. Een film waar ik heel weinig over afweet, heb hem zelf niet gezien. Bijgaande foto geeft U allicht toch een idee van het gegeven, waar ik ook al het raden naar heb. Oorlogshisto ries interesseren mij toch al niet sterk. (cinema Palace). G.l. BLUES Wat kan ik U nog meer vertellen over deze Elvis Presley- film? Praktisch alle films met Presley zijn erg slecht ge maakt en deze «G.l. Blues» maakt daarop geen uitzonde ring. Alles draait om Elvis Schelvis en de stoere knaap kweelt heel wat aardige liedjes, vroeger een reden voor vrouwelijke fans om krijsend recht te springen en de zaal in rep en roer te zetten, nu voor enkelen nog een brokje nostalgie. (cinema Alfa). GUY tot de zogenaamde «vijf van Kuurne». Samen met enkele andere kunstenaars (onder wie O.Landuyt) stelt hij reeds lange tijd regelmatig tentoon te Kuurne, waar hij ook woonachtig is. André Deroo is een uitzon derlijk knap tekenaar. Bij het betreden van de tentoon stellingsruimte zijn het trouwens de zwart/wit pot loodtekeningen die onmid dellijk in het oog springen. Ze getuigen van een tech nisch meesterschap zonder weerga en brengen tevens een zeer gevoelige behande ling van de gebruikte mate rie. Lette men bijvoorbeeld op het effectvolle door schemeren van de papier korrel. In andere tekenin gen, naargelang het onder werp is het dan weer een lijnenspel dat de bovenhand krijgt. Zeer sterk is André Deroo in het opbouwen van composi ties. Veelal houdt hij alles beperkt en eenvoudig doch steeds is er een perfecte vulling van het vlak. Hiertoe gebruikt hij soms enkele kleureffecten, die het hoofd- gegeven, in zwart/wit, ner gens schaden in belang. Persoonlijk vinden we de schilderwerken van Deroo niet zo sterk als de tekenin gen. Een ding is wel duide lijk: Deroo kan schilderen; zijn werk getuigt van grote plastische kunde. In de gebruikte onderwerpen - het picturale gegeven is even belangrijk als de uit werking ervan- is Deroo even subtiel als in de techniek. Zijn werken verraden een diepe interesse van wat zoal in de menselijke geest om gaat. Steeds staat de men selijke figuur centraal, veel al enkel het hoofd. Hierin is Deroo traditioneel te noe men, maar de wijze waarop de mens gezien wordt, be antwoordt volledig aan de hedendaagse geestelijke normen. De mens komt steeds als het ware «wereld vreemd» naar voor en dwingt op die wijze en zeker respect af. De figuren schijnen -fi guurlijk- uit het duister naar voor te treden. De toe schouwer wordt op die wijze sterk betrokken in het ge heel, wat voor vele andere artiesten nog steeds een on overkomelijk probleem is. Het werk van André Deroo spreekt aan en weet de openstaande toeschouwer meer te bieden dan enkele vage suggesties. Het werk heeft niets te verbergen en kan aldus in zijn volkomen heid overkomen. Dit nog ter informatie: de tentoonstelling is toeganke lijk op 15-16-19 en 22 oogst van 10.000 tot 20.000 uur en op 17-18-20 en 21 oogst van 14.00 tot 20.00 uur. Een be zoek is de moeite waard. A.D.G. f Kunstenaar André Deroo (el) Op 22 oogst start in het Oud Hospitaal de jaarlijkse uitgave van een reeks concerten in het kader van het Festival van Vlaanderen. In tegenstelling met vorig jaar zal het Festival -Aalst 1976 beginnen met een happening; in 1975 besloot men met een dergelijke manifestatie. Voor het eerst wordt het unieke kader van het Oud Hospitaal voor deze gelegenheid gebruikt. We kunnen dit onomwonden een lovenswaardig idee noemen; deze sfeervolle ruimte zal onge twijfeld het muzikale genoegen dat we zullen bleven verhogen. Niet minder dan zes gezelschap pen zullen instaan voor het verloop van deze zondagnamid dag. Zo treden afzonderlijk en/of simultaan op: Het collegium Flauto Dolce uit Tsjechoslowakije, met dansmu ziek uit 16de en 17de eeuw. Het Renbourngezelschap, dat ons vergast op moderne bewer kingen van oude en volkse muziek. et Nicholsongezelschap met oude en volkse muziek uit Engeland (Roger Nicholson met begeleider Jake Walton) Het Stormsgezelschap (Yves Storms en Wim Brioen) zal renaissance en vroeg-barok- muziek brengen. De Spelemannen met volks muziek uit Limburg Het Johannes Ockeghem gezel schap (onder leiding van Karei Druwé)zal duetten vertolken uit de Barok-periode; zowel de Italiaanse als Franse en Engelse strekking komt aan bod. Dit lokale gezelschap zal menig muziekliefhebber zich herin neren uit het optreden dat ze verzorgden ter gelegenheid van de plechtige opening van het Dirk Martensjaar 1973. Later namen de muzikanten nog enkele elementen tot zich en weldra voermde zich de groep «The Pentangle», die experimen tele filk, jazz en blues speelde. Ze ondernamen verschillende tournees, onder andere door de Verenigde Staten en Australië. Ondertussen maakte John Renbourn verder solo-albums. In 1972 hield «Pentangle» op te bestaan en samen met enkele anderen vormde John een nieuwe groep; «John Renbourn Bi and Friends». Net zoals de vorige op formatie brengen ze een succes volle menging van oude, volkse en moderne muziek. Ondertus sen heeft deze groep zijn kwaliteiten bewezen. Ook zij zullen een belangrijk aandeel hebben in het verloop van de muzikale happening. Vooral vri jeugdige muziekliefhebbers zul- g° len zeker hun gading vinden in de muziek die «John and his friends» zullen ten gehore bren gen. de )OLi Het Collegium Flauto Dolce dl Praga is een ensemble samen gesteld uit blokfluitspelers dat in 1959 in het Praagse Conser vatorium ontstond, meer be paald in de klas van Professor Horak. lid van het wereldbe roemde ensemble «Pro Arte Antiqua» en de Tsjechische Philharmonie. Dit kwartet vormt door het gebruik van blokfluiten een ideaal instru ment voor de uitvoering van oude muziek, die in onze tijd bezwaarlijk met hedendaagse instrumenten kan uitgevoerd worden. De authentieke bena dering laat de muziek van oude meesters in haar volle klank rijkdom overkomen. Daartoe verrijkte het ensemble zich met tal van andere instrumenten waaronder renaissance-luit, diskant-viola, viola da gamba, klavecimberl en authentieke slaginstrumenten, hierdoor ver zekert het Collegium ons een natuurgetrouwe weergave van muziek gaande van de Ars Nova tot barok. Zorgvuldige voorbe reiding en grondige studie betreffende het instrumenta rium zijn echter onontbeerlijk. Op die basis wist het ensemble zich in eigen land en in het buitenland meermaals te onder scheiden. PROGRAMMA MUSEUM OUD HOSPITAAL 22 AUGUSTUS VANAF 16 uur (toegangsprijzen: van 16 tot 22 uur: 150F. van 19 tot 22 uur: 100F. jeugd halve prijs) ZALEN EN UITVOERDERS Ontvangstzaal - 16.00-16.45 uur R. Nicholson J. Walton 17.00-17.45 uur R. Nicholson J. Walton 18.00-18.45 uur Yves Storms 19.00-19.45 uur Y. Storms W. Brioen Zolder Lucienne Van Deyck, mezzosopraan Karei Druwé. bas 17.00-17.45 uur Robert Kohnen, Clavecimbel Collegium Flauto Dolce o.l.v. Jiri Kotouc 18.00-18.45uur (Tsjechoslowakije) 19.00-19.45 uur L. Van Deyck Druwé Kohnen 20.00-20.45 uur Collegium Flauto Dolce Binnenplaats 16.00- 16.45uur De Spelemannen 17.00-17.45 uur 20.00-20.45uur John Renbourn and-Friends 21.00-21.45uur Roger Nicholson begon gitaar te spelen in 1958 en gaf later les in de Engelsh Folk and Song Society van 1964 tot 1969. Tijdens hun eerste festival in 1968 kwam hij voor het eerst in kontakt met de dulcimer dank zij een Amerikaanse gast. Kort daarop liet hij zich een dulcimer bouwen door Frank Bond en besloot er zijn hoofdinstrument van te maken. In 1972 nam hij 'Nonesuch for dulcimer' (Lcr 3034) op, samen met Bob Johnson (nu met Steeleye Span) en een deel van zijn nummers en arrangementen werden uitgege ven door Scratchwood Music. Later in '72 deed hij een TVprogramma 'Music Room' voor ITV en hij was ook te gast op John Peel's radioprogramma 'Sounds of the Seventies'. In 1974 nam hij met Jake Walton 'Thet gentle sound of the Dulcimer' op. De oude muziek op deze plaat werd gepubliceerd door Scratchwood in het boek 'Musics Delite on the Dulcimer'. Hij werkt fulltime voor de British Council, op de dienst 'music promotion' en treedt bijgevolg slechts een tiental keren per jaar op. JOHN RENBOURN John Renbourn, reeds ver trouwd met de gitaar vanaf zijn dertiende jaar begon na zijn studies te spelen in folk clubs. Daardoor kwam hij in contakt met Jacqui Mc Shee waarmede hij in 1963 een duo vormde. WOLFGANG AMADEUS MOZART: De «Haydn-kwar- tetten» Praags Strijkkwartet Supraphon Stereo 1.11.1471-3-3 x 299 Fr. Net zoals Haydn in zijn laatste strijkkwartetten duide lijk de invloed van Mozart onderging vindt men in de reeks kwartetten die Mozart komponeerde tussen 1782 en 1785 Haydniaanse trekken. Ze werden trou wens opgedragen «aan zijn dierbare vriend Haydn». In deze werken toont Mozart zich als groot harmo nisch vernieuwer, wat op zijn tijdgenoten grote indruk moet hebben gemaakt. Bij een uitvoering van deze werken beschuldigde men de musici vals gespeeld te hebben. Mozart zelf moet aan deze kwartetten zeer intens en hard gewerkt hebben. Geen enkel van zijn andere manuscripten bevat zoveel doorhalingen, ver beteringen en veranderingen. Alleen dit bewijst reeds hoe nauwgezet de meesten tewerk ging en ruimt meteen de naïeve idee. dat Mozart de muziek «uit de mouw schudde», van de baan De Haydn-kwartetten, zes in totaal, zijn op één uitzondering na in majeur-toonaard geschreven. Het re-klein kwartet KV 421 en het do-groot kwartet KV 465, bijgenaamd «Dissonant» vormen de twee grote uitschieters van de reeks. Het do-groot kwartet noemt men «Dissonant» omwille van de ongewone, verras sende harmonische opbouw in het inleidende adagio. Het andante van dit kwartet is van meesterlijke schoonheid. Het re-klein kwartet werd op één nacht neergeschre ven. Hij voltooide het 's morgens bij de wieg van zijn pasgeboren eerste kind! Aldus de overlevering! Feit is, de tonen van dit werk behoren tot het meest pathetische wat Mozart neerschreef. Zelfs de finale wordt in mineur-stemming gehouden wat het geheel, ondanks een machtige coda, onopgelost houdt. Eens te meer is Mozart hier de profeet van de 19de-eeuwse muziek. Lette men ook op de gedurfde chromatiek in het kwartet in ES KV 428 en op de sterke dynamische kontrasten. Het kwartet in Bes werd omwille van het korte fanfare-motiefje bij de aanvang bijgenaamd: «De Jacht». Het adagio van dit werk bevat de edelste van Mozarts ingevingen. Lette men op de afwisseling tussen viool en cello. In dit korte bestek is het ons niet mogelijk uitvoerigere deze uitzonderlijke kamermuziek verder uit te diepen. Het bovenstaande wil enkel enkele hoogtepunten belichten uit deze reeks. De uitvoering door het Praags strijkkwartet, samen met het Smetana-kwartet, een der beste ensembles in het genre munt uit door een zeer muzikale aanpak. Minder aandacht wordt gegeven aan de klankschoon heid. Duidelijkheid, totale uitwerking en affectie hebben hier de bovenhand. Dit maakt Mozarts muziek in zekere mate nog minder 18de-eeuws, wat voor dergelijke composities zeker een pluspunt betekent. Er heerst een mooi evenwicht in de stemmen. Het samenspel is uitstekend en getuigd van onderling begrip der musici. Opname en persing van deze produktie voldoen in ruime mate. Er is quasi geen achtergrond - ruis te bespeuren.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24