SPELEMAN JOHN, TOVENAAR IN OUD HOSPITAAL Muziek in 't rond FILM BIJ ONS Oude stadszichten in 't Apostelken FESTIVAL VAN VLAANDEREN - AALST 1976 SFEERVOLLE HAPPENING IN OUD HOSPITAAL 24 - 27-8-76 - De Voorpost Een zomerdag om met grote happen van te snoepen, een historisch Oud Hospitaal om gemakkelijker bij te dromen en muzikale evenementen om stiller van te worden. Ziehier in een notedop de ingrediënten van wat de muzikale happening zondag jl. best voor veel meer toeschouwers dan de aanwezigen had kunnen zijn. In feite was deze happening van het Festival van Vlaan deren gespeend van grote verrassingen, althans voor wat betreft de gedeeltes volksmuziek en folk. De Limburgse groep De Spe- lemannen die gelijktijdig met het duo Nicholson en Walton het koncert opende beantwoordde volledig aan onze verwachtingen. Geen vernieuwde dingen in de Vlaamse volksmuziek zoals ze tegenwoordig wordt uit gevoerd. We schreven het al: stilistisch blijft de groep zich bewegen in een soort midden-groep van deze mu ziek d.w.z. De Spelemannen lijken niet de inspiratie te hebben om zich interpreta tief los te werken van wat boeken en overlevering hen aan liederenmateriaal heb ben nagelaten en om aldus een hedendaagse shwung aan hun optreden te geven. Anderzijds maakt de groep De Spelemannen maar al te vaak een ommetje om te vertellen wat pakweg een Wannes Van de Velde veel direkter en dus doeltreffen der zou zingen: ballades in het genre van «Heer Hale wijn» (de titel van het gelijk soortig nummer dat ze brachten ontsnapt me) gaan over de ruwe zeden van vroeger eeuwen en dat breng je niet met dezelfde stem als de pastooropzijn kansel, de toeschouwer met het voe len. Kortom, De Speleman nen brachten een vrij opper vlakkig repertoire dat welis waar vlot en gemakkelijk de goedgemutste oren werd in- gelepeld maar dat zelden kon fascineren. Trouwens, zolang bievoorbeeld de vio listen zich bijna halstarrig aan dezelfde partituur zullen houden zal er muzikaal- technisch ook weinig meer te beleven vallen als bij zo veel andere volksmuzikan ten. Wij zagen in De Spele mannen een zeer sympa thieke groep die een publiek aan het zingen heeft gekre- gën zonder echter te verval len in de idiote billenkletse- rij van volksdemagogen zo als Walter De Buck. En da's al een hele stap in de goede richting! Zeker nu groepen als 't Kliekske hun school meestermanieren (dit is een viool beste mensen, dit zijn lepels, dit speel je met je vingers, een twee drie klap pen in de handjes enz. ein delijk achterwege laten om het publiek te verwennen met kwaliteitsmuziek en niet alleen meer met «am bience». De Spelemannen is een groep die aan het groeien is, maar laat ons deze keer hopen dat zij naar Limburgse normen geen tien jaar nodig zullen heb ben om op de trein te sprin gen. KRIS DE BRUYNE, RAYMOND VAN HET GROENEWOUD, ED KOOYMAN, WILLIAM SOUFFREAU EN NOG IEMAND OP TUF-KOER; WEL- WELWEL... Wat reeds jaren geleden had moeten gebeuren, wordt nu met «enige» vertraging realiteit: vier Aalsterse jeugdklubs slaan de handen in mekaar om samen een groots spektakel te organiseren: Tuf-tuf die een goeie naam op het gebied verder blijft waarmaken en opnieuw het initiatief nam, Sint-.Iorisklub die straks als weder helft van een fusie met voorgenomede klub ook in de kleinkunstboot stapt, Terlinden en Kreja die vrij regelmatig zorgden voor interes sante muziekavonden. Op 4 september aanstaande (19.00 uur) wordt het dus op de koer achter jeugdhuis Tuf-Tuf, Zonnestraat 20 Aalst swingen-als-zweet geblazen. Of swingen als camenbert in de zon. Zo heet dat nu. KRIS DE BRUYNE Van Kris De Bruyne zijn we, sinds zijn vlotverkopende lang- speler «Ook voor jou» hem mas sa's optreden bezorgde, mooi af gewerkte recitals gewoon. De Vilvoordenaar heeft een goede ztem, maakt ijzersterke melodi eën en ietwat minder maar toch aanvaardbare teksten. - Of hij als Vlaamse pop-znger ooit uit de schaduw van Verminnen zal treden is lang niet zo zeker; im mers Kris De Bruyne is naar onze bescheiden menign iets te vaak in timistisch in zijn nummers om zijn bezongen onderwerpen te di versifiëren en er de literiaire snede van Verminnen's teksten in te vermengen. Geen euvel echter, want bij De Bruyne is het otaal- beeld, de sfeerschepping van gro ter belang. Voor de aanwezige koppels een prima katalyzator. Kris de Bruyne zal in Aalst bege leid worden dooreen stel briljante muzikanten: Nick Roland (gita rist), Jo Muylaert (bas), Joris Verdin (piano) en Erik Declerck RAYMOND VAN DE GROENEPOP Raymond Van het Groenewoud is een andere Brabantse rocker. Van hem kregen we reeds twee mooie L.P.'scadeau: «Je moesteens we ten hoe gelukkig ik was» en «Ik doe niet mee». Aan deze laatste plaat waarvoor Raymond naar Nederland trok is in de vakpers een zeker overarrangement toege schreven. Men verweet producer Hans Van Hemert de stemming makerij zover te hebben gedreven dat Raymond's stem en persoon lijkheid verloren gingn. 't Is ge waagd, maar toch: wij gaan hier mee niet akkoord; immers, Van het Groenewoud bewees met deze schijf dat onze kleinkunst niet langer kleinkunst noemt en dat een broodnodig professiona- misme de enige weg is naar meer publiek bereik. Met datzelfde draaiding bewees hij verder dat we aan hem in Vlaanderen gerust een enige (wie weet de einge) vo calist en componist hebben. Zijn groep Bien Servi is een garanti voor het «erin-vliegen»: Stoy Stoffelen Jean-Maric Aerts en Misj Verhelen. ED KOOYMAN Antwerpen heeft nogal wat van haar zonen de volksmuziekwegen opgestuurd: Wannes Van de Vel de, John Lundström en één der jongsten Ed Kooyman. Al jaren speelde hij 5-string banjo en koncertina en zong hij liedjes van Tom Paxton, John Denver enz... Tot op de dag dat zijn vriend Wannes vroeg waarom hij het steeds in het Engels probeer de. Weldra volgden de eerste ver talingen, niet alleen naar de letter maar ook naar de geest: «Ik wou liedjes die mij aanstonden projek- teren naar mijn Antwerpse leef wereld». Het enten van countrymuziek op Antwerps dialekt was natuurlijk wel een kurieus procédé; het suc ces was er minder groot om. Een eerste L.P. «Kon£ee» werd zeer goed ontvangen en ook «Als de stenen konden zingen» maakte de verwachtingen waar, Ed Kooy man brengt geen boodschappen. Er worden wel hier en daar speelse prikjes uitgedeeld; een mild-kritische Kooyman dus met humoristische en soms ernstiger nummers. De mensen die hem verleden seizoen in Kreja aan het werk zagen, zullen hem zonder twijfel met veel plezier opnieuw ontmoeten. WILLIAM SOUFFREAU Rock is muziek met bokshand- schoenen, zou je kunnen stellen en dan denk je misschien wel te rug aan de Aalsterse groep Irich Coffee zaliger. Irish Coffee kon lekker uit de pan swingen en hier achter was de sterkste punch wel licht de stem van William Souf- freau, Soef pour les intimes, een stem als een duiveltje- uit - de - doos. Toen de groep splitte (mo menteel zijn ze weer aan het repe teren) bewees Erembodegemnaar William dat hij nog wat anders in zijn mars had: naast zijn werk in de Just Bom Studio's ging hij ook solo optreden. Zijn nummers in spireren zich op de anglo- saksissche contemporary folk, eenvoudigweg Engelse klein kunst te noemen. Onlangs kwam hij terug in de be langstelling met de L.P. «Raarlst» waarop hij samen met Luc Ardyns een heleboel Aalsterse zangers en groepen opnam. Een elpee die u beslist moet in huis hebben. John Renbourn and Friends zorgden zoals verwacht voor een onvergetelijk uurtje mu ziek. «Wedding Dress Song», «Potato Blues», «Willy of Winsbury», het klonk allemaal zo fris en ingespeeld dat de aandacht van een ondertussen talrij ker geworden publiek on middellijk in ruil werd ge kregen. Niet dat Jacqui Mc Shee (o Jacqui-met-de- prachtstem), Kesh Sath (ta blas), Tony Robertus (fluitist) en John Renbourn himself ons de oude legen darische Pentangle heeft doen vergeten, maar dan toch vier medespelers die instrumentaal zowel als vo- kaal hoogstaande momen ten uit de tijd boetseerden. Het kon allemaal niet op die zondag. Dank U John, dank u Spelemannen. René De Witte Tot 31 oogst is in de galery 't Apostelken werk te zien van de 83-jarige Remy Vinck. De ma| schilderde een groot aantal oude autentieke stadszichten by elkaar die zowel in styl als il onderwerp een nostalgische terugblik in het verleden zyn. Zowat alle aspekten van hef vroegere leven komen aan bod. De tentoonstelling is geopend alle dagen van 10 tot 20 uur. Sluiting op donderdag. Vervolg van blz. 1 De artiesten gaven zelf een verklarende uit- ieg bij werken daar waar het nodig bleek. Bijzonder sympa thiek was het optreden van Lu- cienne Van Deyck en streek genoot Karei Druwé. Ze brach ten zelden gehoorde werken van grote meesters en wisten op die wijze vele hiaten te vul len in onze kennis van de vo- kale literatuur. Van grote muzikaliteit waren Yves Storms en Wim Brioen. Dit gitaar-duo wist ons zeer te boeien; ze beheersten de ma terie volkomen en konden zich dank zij technische virtuositeit totaal inleven in de muziek. Menigeen zal zich de mooie fraseringen, het volmaakte op bouwen der muzikale zinnen herinneren. Tevens wisten be iden zeer mooie timbres uit hun instrument te lokken. Het Collegium Flauto Dolce zorgde eveneens voor een verzorgd optreden. Van deze mensen hadden we wel iets meer dynamisme mogen ver wachten, niet zozeer in het hoofse deel van hun program ma, maarwei in de meervolkse dansen. Men mag van een dans geen kamermuziek ma ken, enkel omwille van de au thenticiteit van het gegeven. Robert Nicholson en Jake Wal ton getuigden van grote liefde voor de oude muziek en wisten op eenvoudige maar niettemin doorvoelde wijze een (beperkt) auditorium te boeien. Alles bij elkaar is deze happe ning een manifestatie gewor den die aan karakter niets heeft ingeboet en daardoor vol doende krediet geeft om ook in de toekomst opnieuw gepro- grameerd te kunnen worden. DE VOLGENDE FESTIVAL MANIFESTATIE Net zoals de muzikale happe ning staat oo k het optreden van het gitaarkwartet «Tarrago» in het teken van de jeugd. Dit concert dat op zaterdag 4 sep tember te 20.30 u. doorgaat in de feestzaal van het stadhuis is door de aard van de bezetting en door de specifieke muziek die zal gebracht worden een uitermate mooie gelegenheid om een aantal ongekende as pecten van de zo populaire gi taar en haar muziek te leren kennen. Het Tarragokwartet bestaat uit vier klassieke gitaren. Deze formule was oorspronkelijk nieuw in de kamermuziek, maar kende vlug een grote pu blieke belangstelling. De vier leden van het ensem ble zijn Jordi Codina; Manuel Calve, Laura Almerich en Jo seph J Henriquez. Zij zijn allen leerlingen geweest van de beroemde gitaarpeda goog aan het Conservatorium te Barcelona, Meester Tarra go, naar wie zij hun ensemble genoemd hebben. Hij bracht hen zijn technisch meesterschap bij, gaf hen in zicht in de moeilijkheden en ei sen van deze speciale vorm van bezetting in de kamermu ziek, en bereidde hen voor in de opbouw en uitvoering van een goed repertorium. Hun programma's zijn zeer af wisselend. Zij omvatten klas sieke werken (zoals concerti van Carulli, Vivaldi, Telemann, koralen van Bach, madrigalen van Guerrero enz...) naast he dendaagse stukken die speci aal voor hen geschreven zijn door belangrijke Spaanse en buitenlandse komponisten. Het ensemble trad op in vele landen van Europa en maakte 0.m.toumee's in Frankrijk, Por tugal, Zwitserland, Skandina- vië, Australië en Zuid-Oost- Aziè. Het programma voor Aalst, dat we laten volgen, omvat een groot aantal klassieke en he- dendaaose composities: 1. Francisco Guerrero (1528- 1599) Madrigalen. Esclaregidp Juana Oi Joseph Nino Dios d'amor herido Todo quarto pudo dar. MAURICE RAVEL: Bolero - Alborada del Gracioso (I) CAMILLE SAINT-SAENS: Carnaval des Animaux (2) (1) Tsjechnisch Phllharmonlsch Orkest o.l.v. Serge Baudo Karl Ancerl (2) PraagsSymphoenie-orkesto.l.v.MartinTurnovsky Pavel Stepan en llja Hurnlk, piano. SUPRAPHON STEREO - Super 1812 -199 F. Ravels Bolero behoort tot de zeer zeldzame werken die nooit nieuws kunnen bren gen... Nooit zal men horen be weren: «Dé opname van de Bo lero is verschenen onder lei ding van...». Het is een werk dat enkel een technisch zui vere uitvoering verlangt en is voor de rest pretentieloos. Ra- vel laat hier een orkest spelen, niet musiceren. Desondanks is de Bolero een compositie die grote peopulariteit heeft ver worven, met alle gevolgen voor andere, betere, werken van de grote Franse meester... An derzijds kan de Bolero mis schien een eerste stap worden tot verdere kennismaking. De versie die we hier onder han den krijgen kunnen we zonder meer goed noemen. Het Tsje chisch Philharmonisch Orkest speelt gaaf en indringend; nuchter objectiverend zoals het voor dergelijke compositie past. Elke gezochtheid die het werk enkel zou schaden is hier vermeden. Gelukkig. De plaat is interessant omwille van twee andere composities die er op voorkomen, namelijk «Alborada del Gracioso», in or kestversie uit de reeks pianos tukken «Miroirs» van dezelfde 2. Fernando Sor (1778-1839) Sonate. 3. Igor Stravinski (1882-1971) Suites voor klein orkest I en II uittreksels gitaarversie. Marche - Napolitaine - An dante - Polka - Valse - Galop. 4. Antonio Ruiz-Pipo 1934) Vier op vier Een - Twee - Drie - Vier. Pauze (vervolg Gitaarkwartet T rrago - Aalst) 5. Alessandro Scarlatti (1660-1725) Allegro moderato - Allegro - Grave - Allegro. 6. Joaquin Turina (1882-1949) Gebed van de stierenvechter. 7. Leonardo Balada 1933) Sketches voor gitaarkwartet Verticals - Plats - Stratus - Hauteurs - Insistences. Opnieuw dus een gelegenheid om onze muzikale horizont te verwijden en op die wijze ook de initiatiefnemers en bezielers van dit festival te danken voor de niet te onderschatten in spanningen die hiervoor moes ten geleverd worden. André De Groeve Ravel; de échte dan, en het prettige «Carnaval des Ani maux» van Saint-Saëns. Beide werken worden voortref felijk uitgevoerd. Lette men op de fagotsolo in «Alborada del Gracioso». De fijne orkeststra- tie wordt overal met voldoende zuiverheid in het licht gesteld. Saint-Saëns «Carnaval» draagt de ondertitel «Grande fantaisie zoologique pour deux pianos et ensemble de cham- bre». Het is een reeks van veer tien «muzikale dierenportret- ten». Echt gezellig om aanho ren om de vaak rake details en het vleugje sarcasme dat hier en daar overkomt. De hoestekst noch het plaat etiket vermelden de aanwezig heid van de nummers VIII en IX van de reeks portretten. De nummers zijn wel degelijk op genomen. De eventuele koper hoeft zich dus niet te ergeren om onvolledigheid. De betref fende delen zijn respectievelijk getiteld: «Personen met lange oren» (Ezels, jawel) en «Koe- koekin het bos». Zoals de lezer wel merkt, een gezellige luis terplaat vol spitsvondige muzi kale grappen en treffende kari katuren. A.D.G. MONTHY PYTHON AND THE HOLY GRAIL van Terry Gilliam en Terry Jones (GB, 1974) met Graham Chapman, John Cleese, Terry Gillia Eric Idle, Terry Jones en Michael Palin. Een film die ik U drie weken geleden al heb aangeko digd maar die toen om onbekende redenen (onbeke natuurlijk niét, maar indien ik U dat allemaal qaan uitleggen ben ik uuuuren bezig, zodus maak ik mij maar gemakkelijk vanaf) voor onbepaalde tijd we uitgesteld. En ziedaar, Monty Python komt er toch. herhaal even een paar dingen die ik U toen al h verteld, maar die mij toch essentieel lijken: «Mont Python» is het geesteskind van een groepje Engel televisiemakers die zich indertijd hebben vereni omdat zij in het toenmalige produktiesysteem niet e aan hun trekken kwamen. Zij werken de meest f tische ideeën uit, getuigen van een enorme kreativit en brengen hoofdzakelijk licht verteerbare absur humor. (cinema Feestpaleis) LUCKY LADY een film van Stanley Donen (VS, 1975) met Burt Reynolds, Liza Minelli en Gene Hackman. Na een tijdje in de verdrukking te hebben vertoetdias kreeg Stanley Donen gelukkig de kans om zich weei {ej met filmen bezig té houden. Zijn laatste films wareiv niet bijzopder geslaagd om met «Lucky Lady is hi helaas nog niet terug op het rechte pad. Waarom dan toch naar«Lucky Lady» gaan kijken? Omdat film altijd een feest is natuurlijk en ergens loont het toch wel de moeite, al was het maar om de gewaagde fotografie de nogal wat tegenlichteffekten demonstreert. (cinema Palace) im

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24