Aalsterse Flitsen ROBERT BYLOIS DYNAMISCHE SPIL IN DE SHOWWERELD Kampioenschap pistoolschieten Politie Aalst Van Helma en Selma naar Freddy Breek In het kader van de fusie, meer bepaald om beter inzicht te krijgen in de organisatie van het stadsmagazijn, zijn stadssekre- taris Chris Willems, stadsingenieur Kieckens in gezelschap van professor Van Hooland, informatie gaan inwinnen in Zaamstad, Nederland. Vragen als, hoe moet het toekomstige groot Aalst het magazijn opvatten, moet er gecentraliseerd of gedecentraliseerd worden, komen er diverse depots in de gemeenten, wat met het vervoer, kunnen dus een Hollands geïnspireerde oplossing toe bedeeld krijgen. Met de komende fusie wordt het werk van de Aalsterse politieman er niet lichter op. Met dezelfde manschappen moeten zij meer werk presteren. Waarom geen nieuwe aan wervingen? Alle kaders zyn voor drie jaar geblokkeerd en aanwervingen kunnen slechts gebeuren als het een nieuwe dienst betreft. Burgemeester De Bisschop zal wijlen Gust Van der Stock opvol gen als deken van de dekenij Molendries- Varkensmarkt - Ho-' veniersstraat. Ter gelegenheid van de braderij half september in deze dekeng zal een herinneringsplaat ingehuldigd worden op 17 september, aan de woning van Gust Van Der Stock aan de Molendries. Gust, organisator van één der eerste karnaval- groepen «De Gesdoikers» was in de volksmond gekend als Gust van Pie Kees. Hy was voorzitter van de «Kaiserlycke Caemere der Draeckenieren tot Aelst», en kreeg er de naam van Opperdraak. De Akademie voor Schone Kunsten ziet voor het volgend schooljaar een nijpend gebrek aan lokalen. Waar zij eerst dach ten enkele klassen bij te krijgen bestaat er nu een kans dat zij zelfs nog drie ruimten moeten afstaan aan de Dames van Maria. Het eerste nummer van «De Gazet van de Carnavalist» werd boven de doopvont gehouden. Neen, Aalstenaars, het is geen gazet van onze kontreien. Het is uitgegeven door de afdeling België van de Federatie der Europese Narren (FEN). Maar in de lyst der aangesloten leden prijkt als eerste de groep «De Flieramoizen». Doen zij ook mee aan de «Oefendrinkavond» gepland op 4 september? Het kultureel centrum in opbouw, de «Trots» van ieder rechtge aard stadsgenoot, blijkt nu al te klein. De biblioteeklokalen bieden niet de nodige ruimte om de bestaande boeken- en platen- voorraad in op te bergen. Nu het nog kan: veranderingen dus. De herstellingswerken aan de bovenvensters van de Sint- Martinuskerk namen een aanvang. Ze zullen ruim twee jaar in beslag nemen en de kosten worden op twee miljoen ge raamd. Men zegt: dat Hugo Sonck en Bob Van Gijseghem kandidaten zijn als waarnemend direkteur van de Akademie voor Schone Kunsten, sociale promotie, dit in opvolging van Fons Singelijn. Men zegt: dat er een nieuwe, uitgebreide gids komt in ver band met de stadhuiswerking. Namen, nuttige adressen, lokalen en telefoons zullen de bevolking op de hoogte hou den. Op de «Foire»want dit blijkt het Aalsterse woord voor handels beurs. kan men voor de eerste maal koffie bekomen van een gefusioneerd bedrijf. Proef de koffies ROMPAEP. Op diezelfde handelsbeurs zijn wij er ook nog, ijveriger dan ooit! f«®: ti In onze bloeiende stad waar men graag de bloemetjes buiten zet, bleef de bloemenmarkt op de Hopmarkt beperkt tot één enkel kraam. Bloemen genoeg vooreen magere belangstelling. En dit in een tijd waarin-de leuze «Een bloem opent alle harten» op eenieders lippen zou moeten hangen. Roel VAN DE PLAS worden. Het lag in de bedoeling van Robert Bylois de «Child'ren of God», met 24 solisten, een sterke artistieke waarde, naar hier te brengen. Onlangs kreeg deze groep na een optreden te Oostende zeven bisnummers. Omwille van het feestkomitee heeft Bylois dan «Les Chocolats» naar Aalst ge loodst Het is zomaar een gedachte: van Cindy over de Paniekzaaiers, naar een stijlvolle Ann Christy, van huppelende Paul Severs- danseresjes, over Les Chocolats naar een passievolle Brasil Tropi cal, publiek is er te Aalst altijd te vinden en uiteenlopende smaak is een verworven burgerrecht. Roel VAN DE PLAS n de al na pro- it be- jk en lerde t im- ngen altijd rken Elke dag in de handelsbeurs kan je hem tegen 't lijf lopen, Robert Bylois, direkteur van Benelux Theater te Brussel. Tuk op een gesprek met deze all-round show zakenman, loodsten we hem mee naar onze «De Voorpost- stand. Wie nu denkt met een harde zakenman te maken te hebben slaat de bal ergens mis. Althans Robert Bylois ziet er niet zo uit. Uit zyn hele persoonlijkheid straalt zachtheid, vriendelijkheid en vertrouwen. Hij is de manager van veie artiesten. Hij ligt aan de grondslag van de karrière van zeer veel nu overbekende namen. Zijn populariteit door de jaren heen is vastgeplakt in een lijvig fotoboek, langs alle kanten geplakt en beplakt, boek dat beter thuishoort in een boeke- nantikwariaat en daar in de met goud besneden lederen kaft veel blauwtjes zou waard zijn. Voor Robert Bylois is dit fotoboek, vastgehouden met twee elastiekjes, een bri jjanten kroon op een jarenlang werk, door en voor arties ten. Je ziet er Bylois op de expo, met Helmut Zacharias, met Anny Anderson, met een piep jonge Adamo, met een pas be- innende Ann Christy, bij het tuwelijk van Nicole en Hugo en met zijn troetelkind Freddy Breek. Waar hebben wij het aan verdiend deze blik in het leven van de show te kunnen slaan. Wij vergeten natuurlijk een heleboel namen op te noemen, nemen er de voor ons meest gekende uit. Het foto boek staat zwart van de eerste potlood, later kogelpen en he ien ten dage viltstiften dank betuigingen. Voorde heer By- ois, omdat hij me op weg ge- lolpen heeft, dank aan de heer (Bylois voor wat hij voor me leed Even moeten wij toch denken aan de roddelpers, die managers, er zullen er ook wel zulke zijn, afschildert als zuignappen van de arties- :enen maken de beden- cing, mag een manager mis- ichien niet vergoed worden )m van een sluimerend talent en rasartiest te maken?, die ïelemaal over geen gebrek aan optredens hoeft te klagen, die via deze persoon kontakten legt waarde enkeling, niet aan :oe komt. Achter de scène staat Robert Jylois in voor het korrekte op reden tijdens de avondshows n de jaarbeurs. Hij maakt op- nerkingen en leidt zijn «pou- lains» in rechte banen. Helma en Selma Robert Bylois kwam in het ;howgebeuren binnengestapt 1947. Het teaterbureau werd gesticht in 1951. Vroeger militair, tijdens de oorlog in Polen, kwam hij te voet naar België. Hij had ge noeg van het militaire leven en opende een hotel te Hasselt. Op de eerste verdieping was een tentoonstellingsruimte baljui voorzien. Om er zijn bezoe- lan kers het zo aangenaam moge lijk te maken zocht hij anima tie in de vorm van een orkest en zangers. Het waren de showwereld als vertrouwen. «Daardoor heb ik het ver ge bracht!». Hij bezocht 40 lan den en de kontakten die hij er legde blijven bestaan. Fervent tegenstander van geschreven kontrakten wordt hij dan ook op de handen gedragen door de mensen die hij «maakte». Risico's zijn er aan het beroep wel verbonden. Aan welk vrij beroep trouwens niet? Ergens heeft Bylois toch wel een oor, het juiste oor voor de juiste muziek, de juiste stem. Het begon zo met Adamo. Bylois hoorde een stem op de radio, een ietwat hese, meeslepende jongensstem. Hij zocht kon- takt met dit Italiaanse huisge zin, nam de jonge Adamo on der de arm, trok ermee het land door, naar Japan, naar Chili, naar Canada, om in de Parijse Olympia voor het crème van het Franse publiek, le tout Paris, heten ze dat, zijn i va tien klein chter aaro n di even «Ons >t me odig- njaa «Dutch Flying Men» met de zangeressen Helma en Selma die de spits afbeten. Helemaal gecharmeerd door Bylois en het entoesiaste publiek bleef de groep er negen maanden optreden. Op deze wijze kreeg Bylois kon takt met de toenma lige direkteur van BRT Has selt, Bert Leysen. Later kwam daar ook kontakt met radio Luxemburg bij. Die zagen in Bylois alras veel meer dan een hotel-eigenaar en overtuigden hem tot het organiseren van shows, niet alleen in zijn eigen doening. Zo kwam hij ertoe. Een nog ietwat aarzelend be gin te Waregem resulteerde toch in een akkoord met radio Luxemburg. Organisator van hun shows, soms rechtstreeks op antenne, werd daar de grote Belgische manager gemaakt. Vertrouwen We zegden het al, Robert By lois heeft ietsIets goedigs, zelfvertrouwen stellend in de mens, boezemt hij ooi ver trouwen in. En volgens Bylois is niets zo onontbeerlijk in de Opnieuw werd, onder leiding van adj. Poiitiekommissaris Theo Wauters, gediplomeerd onderrichter in vervolmakingsschieten voor veiligheidsdiensten, bij de politie te Aalst, het kampioenschap pistoolschieten ingericht. Winnaar werd politieagent Urbain Van Cauter (tweede van links) met 566 punten op 600. Tweede werd politieagent Willy Rombaut (links) met 547 punten, voor politieagent Roger Solome met 536 punten. Rechts op de foto heeft men de onderrichter die bij een demonstratie tijdens de wedstrijden, het maximum der punten behaalde. Robert Bylois, dynamische spil van het showgebeuren (el) bidden. Ook Tony Corsari, Jacques Raymond, Johnny Jordaan en onze eigen Actif Club haalde hij uit hun onbekende onbe kendheid. Artiesten Je kan bijna geen zangeres, zanger of orkest opnoemen of Robert Bylois weet er een den aanhalend van de Beatles en Will Tura. «Het is een ver schijnsel in de muziekwereld, men gelooft in een bepaald genre, het verdwijnt en komt met de kinderen terug». Feestkomitee Voor de samenstelling van de jaarbeursshow is Robert Bylois aangezocht door het Stedelijk Feestkomitee. Het is niet de eerste beschermeling als een god van- het- chanson te zien aan- grappige of bloedemstige anekdote over te vertellen. Al les hier opnoemen zou ons te ver leiden. Zelf waren we wel enigszins verbaasd over de strengheid van sommige ar tiesten. Een Helmut Zacharias bijvoorbeeld neemt het niet dat leden van zijn orkest ook maar één minuut te laat komen op het afgesproken tijdstip. Hij dreigt meteen met een te rugzenden naar Duitsland. Hoe Robert Bylois nu aan die artiesten geraakt is voor ons, leken in de showwereld, een levensgroot vraagteken. Voor de Belgische artiesten vormt dit natuurlijk geen probleem. Voorde buitenlandse artiesten kan hij zich beroepen op zijn wereldwijde relaties. Vreemde artiesten komen zich nogal eens op de Belgische ambassade in hun land opge ven, die op hun beurt dan kon takten leggen met het Benelux Theater. Ze worden dan voor een bepaalde periode aanv aard. Freddy Breek daarente gen is zijn exclusiviteit. Over die artiesten en hun mu ziek, niets dan lof, natuurlijk. Je gelooft er als manager in of niet. Onze vraag, wat mijnheer By lois nu wel vond van de he dendaagse muziek, kreeg als antwoord: een eigenaardig verschijnsel, waarop hij doelde dat een bepaald genre steeds terugkeert, voorbeel- keer dat hij van het showgebeuren een aantrekkelijk schouwspel en luisterspel wil maken. Natuurlijk is Robert Bylois in deze taak be perkt. Vooreerst dient rekening gehouden met het budget en ver der is het niet zo eenvoudig om zevenentwintig leden te overtui gen van een programmakeuze. Er kan moeilijk iets opgedrongen De Voorpost - 27-8-76 - 5

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 5