simon d'hondt
OMTRENT LUDOVIKO
DE MESMAEKER
Wijngaardveld
9300 Aalst
Tel.
Schuif daken -Voortenten
Autogarnieringen Zonnetenten
PEE KLAK!
FAUBOURG -
JAARMARKT
BELOOFT!
6 - 27-8-76 - De Voorpost
i op het spel zet?
e weg te wijzen!
zijn vriend, enf
die van meen
aard zijn danr
varen,
folklo-
- stieren tot 2 jaar
- vaarzen zonder tanden
- vaarzen met twee tanden
- vaarzen met 4 tanden
- mestvee
-koeien
Einde van de vakantie
Zo U de vakantie in volle pret
wil besluiten, kom dan voor
al op dinsdag naar Baarde-
gem. U ziet er wellicht
«koeien en stieren met drif
tige spieren», «merries en
hengsten vol vurige wen
sen», «geiten en bokker. die
gaarne knokken», «ezels en
ezelinnen die gaarne min
nen».
«- Komt, mannen en vrou
wen, met of zonder baarden,
tieners met langharige lok
ken en mokken met korte
pijprokken.
- Jeugd, zingt en danstvive
l'amour - zo lief met nen type
als nen boer
- Ouden van dagen, mannen
en «dammen», denkt niet
aan klagen: blijft nog niet
stil, want het is met de
goesting van Mie dat Pee
nog wil.
- Laat ons bidden, O Heer,
verlos ons van bokken met
stank en ezels zonder ver
stand. Namens het feest
comité op voorhanddank.
L.H.
Denderend succes kregen de vier achtereenvolgende op
voeringen van het folklorespel «Pee Klak», de olljkerd uit het
Moorselse Kattestraatje, daarenboven gezegend door vier
heerlijke zomeravonden zodat men ruimschoots én van het
spel én van het heerlijk-mooie kader van de Brabantse Hoeve
van Cauwelaert kon genieten.
Alhoewel de vertoningen
slechts bij het invallen van de
duisternis begonnen liep reeds
vanaf 18.30 uur de ruime bin
nenkoer steeds vol zodat er
telkens plaatsen te kort waren.
Men schat het aantal toe
schouwers voor de vier verto
ningen op ruim drieduizend.
Ook dient gezegd dat de tus
senruimten tussen de verschil
lende taferelén die bij de eerste
vertoning nogal lang uitvielen
degelijk werden ingekort
naarmate men beter inge
speeld raakte.
Alleszins een succes voor de
«Claerhaegse Comedie» die
de figuur van Pee Klak, mede
door ruime medewerking van
de pers, tot ver buiten de Fal-
luintjesgrenzen heeft uitgedra
gen.
Na «Het Gezin van Pamel» van
verleden jaar en nu «Pee Klak»
volgt waarschijnlijk volgend
jaar een toneelbewerking van
«De Vlasschaard» van Stijn
Streuvels waarvoor trouwens
reeds toelating werd verleend.
Met de vele ingangskaarten en
de rijke ontvangsten van drank
en spijs zal «Levensvreugde»
dan ook flink kunnen worden
bedacht en zullen
deelden er dus goed bij
Buiten het artistieke en
ristische dan ook een niet
versmaden financieel succes.
Spelers en medewerkers op het podium bij de laatste opvoering van Pee Klak.(jm)
«Een man komt bij de bloemiste om wat bloemen
te kopen. De bloemiste wikkelt de bloemen in papier
de man steekt zijn hand in zijn zak om geld te pakken
op hetzelfde moment eensklaps zijn hand naar
zijn hart en hij valt.
Op hetzelfde moment dat hij valt rolt het geld
over de vloer en vervolgens vallen de bloemen
op hetzelfde moment als de man op hetzelfde
moment als het geld en daar staat nn de bloemiste
met het geld dat rolt met de bloemen
die vergaan met de man die sterft
natuurlijk is dit alles heel treurig en zij moet Iets
doen de bloemiste
maar zij weet niet wat zij beginnen moet
er zijn zoveel dingen te doen
met de man die sterft
met de bloemen die vergaan
en het geld
het geld dat rolt
dat altijd maar blijft rollen.
Als je Ludoviko De Mesmaeker
enigszins kent, zal het je zeker
niet verwondeen dat hij veel
waardering heeft voor dit ge
dicht van Jacques Prévert: een
merkwaardig gedicht voor een
merkwaardig man! Tot voor
kort leefde Ludoviko in een echt
«krot» te Hofstade-bij-Aalst.
Noenstraat, 1B. Op het ogenblik
is hij voortvluchtig omdat hij
zijn boekje te buiten is gegaan
door het hekelen van diverse
mensen uit het Aalsterse. Men
noemt Ludoviko wei eens de
«zonderling zonder huis» naar
aanleiding van een bepaald
artikel: ten huize van een
zonderling zonder huis».
Naar onze nonnen leeft hij
beneden alle welvaartspeil.
Bovendien is het stukje grond
dat hij heeft ingepalmd niet zijn
eigendom. Het is geen geheim
dat hij in openlijke ruzie leeft
met zijn buren. Het komende
seizoen zou het zijn vijfde winter
in Hofstade worden. Tot oktober
vorig jaar (1975) bood haast
niemand spontane hulp. Vooral
tijdelijk onderdak voor de ko
mende wintermaanden vormde
voor hem een prangend pro
bleem. omwille van zijn be
lasterde naam werd hij echter
overal weggezonden. Toen be
sloot hij zijn steungeld in te
trekken: hij kon niet langer een
aalmoes aannemen van een
dergelijke schijnheilige maat
schappij. Reeds geruime tijd
weigert hij alle financiële be
middeling vanwege sociale in
stanties. Meer dan eens kwam
hij in aanraking met bekrom
pen. bevooroordeelde denk
houdingen. hijzelf zegt dat hij
enigszins gewend is geraakt aan
deze mentaliteit maar ze niette
min vreselijk vindt.
Het feit dat hij nooit bevroren is
doet niets af aan de schuld
verantwoordelijkheidsvlucht)
die op de schouders van buren
en dorpsgenoten ligt. Figuurlijk
berustten zij in. zijn dood.
Gelukkig voorkwam hij dit doof
bepaalde technieken om zijn
huid te beschermen tegen de
koude: primitief maar doeltref
fend!
Het waren werkelijk ellendige
winternachten voor hem. waar
bij hij elke morgen ervaarde als
een verrijzenis, een geschenk
van zijn Schepper.
Dit is natuurlijk iets wat wij ons
in deze warme zomermaanden
onvoldoende kunnen voorstel
len...
Er bestond voor hem niet alleen
een letterlijke strijd op leven en
dood. maar ook een figuurlijke
via dreigbrieven vol aggressivi-
teit en uitdaging wou men hem
van zijn stukje grond verdrijven,
alhoewel het voor niets anders
kon gebruikt worden. Hij be
weert nochtans geen vrees meer
te kennen, sinds hij in Jezus
Christus is. Zeven jaar geleden
kwam hij in Marseille in kontakt
met een soort Pinksterbeweging.
Van dat ogenblik is hij bevrijd
geworden van zijn verleden, hij
werd een «echte christen»:
onthecht, rotsvast vertrouwend
in de Heer, met een onstelpbaar
verlangen deze nieuwe verwor
venheid aan anderen mee te
delen...
Volgens hem is Christus wer
kend in de wereld - nu - evenals
de Satan. Hijzelf heeft de
waarheid gevonden die boven
mensen uitstijgt. Hij heeft dus
de strijd tegen de Satan gewon
nen en beschouwt zich als
dusdanig veilig voor de eeuwig
heid: «Ik ben dood voor de
wereld en levend voor God».
Voor zichzelf koestert hij geen
toekomstverwachtingen meer.
Hij wachtte enkel op een teken
van God om te mogen spreken
en dat heeft hij nu waarschijnlijk
ook deels via zijn eigen dossier
gedaan?
Hoe wankel echter de grond
principes van onze Belgische
demokratische staatsinrichting
zijn. werd in Hofstade nogmaals
bewezen, door de recente ont
wikkelingen rond de persoon
van Ludoviko. die natuurlijk een
gevolg zijn van de uitgifte van
zijn dossier.
In onze grondwet staat duidelijk
dat voor iedereen de vrijheid van
meningsuiting geldt. Dit bete-
de euforie wordt bij de toe
schouwers. Toeschouwers spe
len is trouwens gemakkelijk. Je
hoeft zelfs niet eens je handen
vuil temaken!
Als zo'n kortsluiting (tussen een
individu en de massa) jarenlang
aansleept, moet het voor een
gezonde kerel toch een zware
innerlijke strijd worden, om nog
te kunnen geloven in de onbaat
zuchtigheid van de medemens.
De dagelijkse ervaring van
onbegrip moet een ideale voe
dingsbodem zijn om een bitter
en argwanend mens te vormen!
Nochtans werd Ludoviko het
afgelopen jaar door verschillen
de personen benaderd, het
waren mensen, die mede ge
boeid door zijn persoonlijkheid,
bereid waren om hem, volledig
belangeloos, een stuk vooruit te
helpen op materieel gebied.
Voorde meesten van hen werden
de onderlinge kontakten echter
een aaneenschakeling van mis
verstanden. Ludo is er op een
machtige manier in geslaagd
enkele restantjes jeud-idealisme
te doen ontwaken. Dit deed hij
door middel van stencils, die hij
in het Aalsterse verspreidde, en
waarin hij in zeer stekelige
bewoordingen een schets gaf van
zijn toestand. Het was een ware
oproep tot engagement. Achter
af bekeken bleek hij die bereid
willigheid niet te waarderen?!
Ervaarde hij ze als een schijnhei
lige dekmantel, waaronder
nieuwsgierigheid schuilging? of
kreeg zijn trots weer de boven
hand. in die zin dat hij de
aangeboden hulp niet zag als
een uiting van menselijke soli
dariteit, maar als een aalmoes,
op basis van medelijden?
Het blijven vragen, waarover wij
niet het recht hebben ons uit te
spreken, alleen Ludo zelf kan
het antwoord geven...
Voor mensen met lange tenen
moet de uitgifte van zijn dossier
wel een uitdaging zijn om wraak
te nemen. Dit geldt vooral voor
hen die door Ludoviko, mits
vermelden van: naam en adres
(plus foto) belachelijk worden
gemaakt voor een groot publiek,
het zou echter getuigen van
kleingeestigheid moesten deze
mensen gaan vechten voor eigen
eerherstel door de arm der wet in
te schakelen. Ludo verdient dit
niet! Hij is gewoon een mens, die
in een verkeerde tijd en in een
verkeerde wereld moet leven en
zijn uniek-mens-zijn niet wil
verloochenen door zoch onder te
dompelen in ons doorsneeleven
tje van gemakzucht, klatergoud,
egoïsme...ondanks het feit dat
hij de waarheid geweld aandoet,
heeft hij ons een boodschap te
brengen!
In feite getuigt het van moed dat
Hij niet om de pot wil draaien.
Het blijft geen vage kritiek, waar
we allang immuun voor gewor
den zijn. Hij valt mensen aan
van vlees en bloed, en alhoewel
hij ze geen kans geeft om zich te
verdedigen, doet hij bij het
ruimere publiek ergens een
bewustzijn rijpen, dat hen
losrukt uit de onverschilligheid:
«Je moet een stelling nemen, of je
bent een lafbek». Indien Ludo
viko met zijn opzet dit bereikt,
dan mogen zijn slachtoffers (al
dan niet schuldigen) blij zijn dat
hij zich aldus heeft kunnen
bevrijden van zijn opgekropte
emoties.
Verstaan zullen we Ludoviko
Ludoviko De Mesmaeker. (el)
wellicht nooit... en dat hoeft ook
niet. Als wij hem maar leefruim
te, ademruimte geven!
Zijn heldere geest in twijfel
trekken en hem afbreken tot op
de grond zou heel laaghartig
zijn. Is er hier niet veeleer sprake
van een wanhoopskreet van een
eenzame man, die zelfs zijn
dierbare vrijheid
om ons terug de
naar Christus,
naar waarden
fundamentele aard zijn
onze technieck en ons geld?
kent toch dat iedere burger vrij
is zijn opvattingen mee te delen,
zowel schriftelijk als mondeling,
en zich ook naar deze opvattin
gen te gedragen! Dit is een heel
gezond princiep dat ons allen
zou moeten aanzetten tot een
«algemene verdraagzaamheid
op basis van een pluralistische
levenshouding». Immers, de
staat, dat zijn wij! Wat gebeurt
er echter in de praktijk?
Mensen, die revolteren omwille
van de reële schaduwzijden in
onze huidige samenleving, wor
den jarenlang het mikpunt van
sensatiejagers en roddeltantes,
hët gevolg hiervan is dat zo
iemand in een sociaal isolement
geraakt, wat voor een mens
zoveel als een psychologische
foltering betekent. Iedereen
kent immers die fundamentele
drang naar erkenning en beve
stiging. En dan konstateren we
het volgende verschijnsel: hoe
meer mensen in hun sociale
isolatie verzinken, door gemis
aan oprechte relaties, hoe hoger
Als weliswaar gemeente met minst inwoners van het
toekomstige Groot-Aalst heeft het wakkere en aktieve
Baardegem met zijn Faubourg-Feesten een mooie plaats in
de rijke gamme der folkloristische feesten van de streek
ingenomen.
Faubourg-Jaarmarkt heeft inderdaad sinds een paar jaren
een flinke stap voorwaarts gezet en kan niet alleen op de
belangstelling en medewerking van quasi de hele gemeente
rekenen maar ook op de mëe-belevers van de Falluintjes-
streek en ver daarbuiten.
Voor het Lustrumsfeest is
inderdaad een welgevuld
programma voorzien,
zaterdag 28:
17 uur: opening van de Fau-
bourg-Handleexpo in de pa
rochiezaal met medewer
king van acht verschillende
firma's. Deze expo is open
op zaterdag 28 van 17 tot 22
uur, op zondag 29 van 10 tot
12 en van 14 tot 22 uur, op
maandag 30 van 17 tot 22 uur
en op dinsdag van 10 tot 22
uur. De inkom is gratis.
18 uur: prijsuitreiking van
de tekenwedstrijd in de Pa
rochiezaal.
21 uur: niet 19 uur zoals
verkeerdelijk gedrukt op de
strooibriefjes)
Pottenbal in de zaal «gast
hof Vonck» met het orkest
«De Gensters» en met mede
werking van Euroveiling
Brussel
Verkiezing van de 5e Jaar
marktfee en de 3e Jaar
marktprins. Kandidaat-fee
zijn carine Van de Velde en
Marie-Anne Meersman.
Voorde prins zijn kandidaat
Etienne De Plecker en Victor
De Bolle. Daar Etienne reeds
twee maal na elkaar als prins
fungeerde doet hij nu en
worp naar de «keizerstitel»,
maandag 30
15 uur: koffietafel voor Ou
den van dagen en gehandi-
kapten van gans de gemeen
te in «Gasthof Vonck».
Dinsdag 31
Verleden jaar viel deze dag
in september, dus in het
schooljaar. Nu echter heb
ben de leerlingen nog vrijaf.
8 uur: optocht door de ge
meente van folkloristische
en komische groepen.
Graag hadden we U hierom
trent enigszins ingelicht
doch de groepen houden
angstvallig hen exploten ge
heim. Verwacht worden ze
ker een twintigtal mooie for
maties en in vele schuren en
werkhuizen brandt -nog laat
de lamp.
10 uur: keuring van Kleinvee
en uitbetaling in Café Fies
14 uur: Schouwing van de
groepen aan de kerk met
prijsuitreiking in de Paro
chiezaal.
14 uur eveneens: grote vee
prijskamp, zo gemeentelijk
als gewestelijk met uitbeta
ling in «Gasthof Vonck».
Een nieuwigheid is de keu
ring van pony's verdeeld in
tien reeksen. Volgend jaar
hoopt men er zelfs een echte
pony-markt van te kunnen
maken.
De Veeprijskamp:
Paardena. zware
b. rijpaarden: - ruinen en
hengsten
- merries zonder en met tan
den
- pony's
Rundvee: a. stanbokvee -
zonder tanden
- met tanden
b. niet-stamboekvee: