S-Viet Moereels en het paard EEN KIJK IN HET FABRIEKSKEN, IN HAAR DOELEINDEN, IN HAAR VISIE OVER DE GEMEENTEVERKIEZINGEN ALSTERS FOTOGRAAF MARC VAN DE PUTTE iXPOSEERT TE GENT De Voorpost - 10-9-76 - 13 ie kl htig elke Aalstenaar kent niet de naam van Piet Moereels? De man met zijn ne, vlijmscherpe humor. Met zijn radde tong. Met zijn voorliefde voor de Jassieke letterkunde. Piet Moereels is geen jockey of bekend ruiter, al kan de n|el dit misschien wel laten vermoeden, het is daarentegen een van de orname personen in de kommerciële afdeling van de firma «Gibeco goöbarden hebben wel steeds een belangrijke rol gespeeld in zijn leven. drafsl( lan n ind stoni uitei g a"lh n hel pocra 1 'Aardenhandel paardn Piet Moereels kan men niet gen dat hij op het paard gebo- itekeJi is, maar dan in alle geval toch jast het paard. Toen hij op de entaiporselbaan voor het eerst het le- Jislicht aanschouwde mocht hij paar». onmiddellijk de zoete geuren >aardL) het edele paardenras opsnui- 1 Thuis was het immers een i ^rdenhandel. Het paard scheen de familie Moereels wel één i de lievelingsdieren te zijn. bewjjn tante had op de Ledebaan een Lrdenstoetcrij. in deze stoeterij muzfrden rashengsten gekweekt. Marquis de Dargis, een paard t Brussel no-i ccr-*" over lijn finishte tijdens de Natio- |e Prijs. Het werd door de be- Ihouwer Poteau als het ware oteri^r de deur van zijn stal verceu- :d. Wie dit beeldhouwwerk wil (tijken kan nu nog altijd terecht |de Ledebaanop de pl aats waar paardenstoetcrij Matthijs 'fcrheen gevestigd was. 4ard .tamfi Tro'e :ds als student was Piet Moe- fie dl's goed ter tong. Onder andere »ter. Mc Maertcnsklub en in de Sjdentenklub. Als praeses van te laatste klub kon het ook niet rs of het moest iemand zijn het kon zeggen». Ier kwamen er dan 't Schar- ikeleen poppenteater, waarin groep talentrijke jonge men- zich uitleefden in de pop-art. ,ele namen: Ward Bauwens. jston Bruyndonckx, Frans Van Taelen. Modest Van Mulders :ed voor deze poppenkast de ipen en Carlos Coninek ont- rp en bouwde de dekors. Car- Coninck behaalde achteraf de prijs van jong architekt van jlgié, niet omdat hij bij het p.mninkel de dekors bouwde, lar omdat het een zeer bekwaam i was. Ook de anderen hebben n hun domein bewezen dat zij wame persoonlijkheden wa- repertoire dat door het itrminkel gebracht werd was •ral gericht op de klassiekers. erhaaltje werd in grote lijnen louden maar daarrond werd ?p een parodie geschreven die bestal terug sloeg op toendertijd ■atselijke en aktuele proble- in. Tot de voornaamste paro- k''"Tu/.e stukjes behoorden: Iwijn r Aelst», -Maria Stuart-«Tijl lenspiegel - en. daar heb je het ter. Het Paard van Troie»ge nreven door Ward Bauwens en et Moereels. n klubje waannee men regel- atig op stap ging was de Flira- l^^ui/en- De/.e naam die wc nu terugvinden inonze lange lijst ^Hnavaigroepcn, heeft daar niets Ho te maken. Voor die tijd was merkwaardige aan dat klubje tl dat het gemengd was. dit wil een jongens en meisjes namen jnen deel aan aktiviteitcn. Men Ik er met de fiets op uit naar het iog Inkmeer, men trok naar de 'nder in Hekelgem. men ging emmen, men wandelde naar lardegeme.d. meer. MeldeFli- nuizen stond Piet Moereels ook ps op het toneel te Denderhou- n. Het stuk was: -Het Tcsta- :nten stond onder de regie van Guns, later speler van de KVS (ussel. zo belandde hij dan in 't Land i Riem. Daar is hij jaren als lief amateur-aktcur werkzaam tal lar fciev Een de schoonste inden die hem hiervan bijge- is was een avond met Staf Bruggen Wine- "uiman,deze laatste aan het klavier. Nog een ander hoogtepunt was toen hij in de Beurs van Amsterdam het woord mocht voeren naar aanlei ding van het honderdjarig bestaan van deze toneelvereniging. Hiermee is de toneelkarrière van Piet Moereels echter nog niet ach ter de rug. Hij doorliep te Aalst ook nog de toneelschoolDit was in de tijd van kamiel Van Geert, Tuur Van den Brulle, Christiane Borms en Rosa Corthals. De klas stond toen onder leiding van Gas ton Van den Bossche. Paardenzitting Een nieuwe periode, waarbij ue verre klassiekers wat op de ach tergrond geraakten was toen Piet Moereels bij de Draeckeniers ver zeild geraakte. De hoogtepunten die hij zich hiervan herinnert zijn de opvoering van «Genoveva van Brabant» waarin hij samen met Jan Beeckman en Nicole Sche- linck een parodie bracht op de stijl 1900, de Dirk Marlens- tentoonstellingen de fameuze Paardenzitting. Deze paardezit- ting, gehouden in de raadszaal van het stadhuis te Aalst, naar aanleiding van het naar buiten komen van het Dèndermondse Ros op 25 mei 1975. zal vele gui tige kamavalisten nog jaren in het geheugen blijven steken. Wie her innert zich niet die avond die door onze" burgemeestér Marcel De Bisschop zo typisch geopend werd. De avond waarop prof. Van Hese in geleerde woorden de riva liteit tussen Aalst en Dender- monde trachtte te verklaren. De avond waarop Pol De Paepc uit de doeken deed hoe men destijds poogde het edele Dendermondse Ros te schaken. De avond waarop Piet Moereels zijn klassiekers nogmaals boven haalde en -woordspelend» ieder in het ga reel van de lach wist te houden. De avond, waarop het uit Aalst afkomstige Dendermondse boer- ken hét paard achter de wagen spande en luidkeels vertrappeld werd door het nog luider zingende Corum Alostum Imperiale. De avond waarop de Dendermondse afgevaardigden, schuchter, hun entreegeld, een ajuin, in de hand. de raadszaal binnentraden. De avond waarop de Dendermondse schepen Wiemeersch en de Den dermondse burgemeester Cool hun boerendorp aan de Dender met alle mogelijke pk's verdedig den. maar voorbijgestoken wer den door de Aalstenaars. De avond ook waarop de bierstad Aalst en de kopvleesstad Dcn- dermonde hartelijk verbroederden onder het eten van kopvlees en onder het drinken van een pint schuimend bier. Een onvergete lijke avond. Een jaarlijkse traditie in Aalst is ook hel Gele Boekje van dc Draeckenieren. Ook hieraan ver leent Piet Moereels zijn mede werking. Vooral zijn humoristi sche rijmelarij, zijn sterk opmer kingsvermogen en zijn bijtende spot komen hier goed van pas. Een paar voorbeeldjes van derge lijke slogans: «Treedt uit de mas sa, sluit aan bij onze 600.000 le den- Dc dikken leven korter, maar eten langer» en dan die be grafenisondernemer die tot een van zijn klanten zegt: «Oh. mijn heer, ik heb er al zoveel uit de put geholpen.- Veeartsenij kunde Laat ons het palmares van Piet Moereels even vergeten en nog eens een stukje lichten uit zijn biografie. Als student heeft hij 2 jaar kandidatuur wetenschappe lijke en 2 jaar veeartsenijkunde gestudeerd, daarna is hij er mee gestopt. Aan zijn legerdienst, die hij vervulde in Ierland, is mis schien wel een opmerkenswaar- digé anekdote verbonden: Na de tweede wereldoorlog had de Be lgische regering te Londen een akkoord gesloten dat 6 brigades hun opleiding zouden krijgen in Ierland. Piet Moereels behoorde tot de 6'" brigade, de tweede reeks van 3 brigades die naar Ierland gingen voor hun legerdienst. Al vorens naar Ierland af te reizen logeerden ze eerst nog een tijdje bij burgers hier in België en het toeval wil nu dat twee bekenden, beiden zeer handig met het woord, toen bij dezelfde burgers onderdak genoten. Dat waren Ben Caini. die vorig jaar de Dirk Mar- tensprijs voor literatuur ontving, en Piet Moereels. Achteraf, in Ierland, verloren be iden elkaar uit het oog omdat ze daar in verschillende onderdelen ondergebracht werden. De nar Een reeks optredens, voorstellin gen en speeches, waar Piet Moe reels nog blijde herinneringen aan overgehouden heeft, waren o.a de viering van de verdienstelijkste Vlaming in de kalvaar, een jaar lijkse prijs, toegekend door de Marnixring, en een terugblik op de onderwereld van Louis De Lentdeckcr, naar aanleiding van een etentje, georganizeerd door de Oud Domper. De eerste viering betrof de hulde aan de Vlaamse volkskundige Renaat Van der Linden uit Zotte- gcm. Deze man, die reeds heel wat gepresteerd heeft op volks kundig vlak, werd door dc Mar nixring, evenals zovele andere verdienstelijke Vlamingen, op een bepaald moment eens bijzon der in de bloemetjes gezet. Naast het ernstige gedeelte zorgde Piet Moereels voor de luchtige noot van het geheel. De tweede maal staken de leden van de Oud Domper de voeten onder de tafel na een spreekbeurt door Louis De Lentdeckcr over de misdaad, meer bepaald over de onderwereld. Achteraf toen ie dereen zijn broeksriem al een paar gaatjes verder gezet had, stond Maurice Lambrecht op van de ta fel en kondigde aan dat Piet Moe reels nu op zijn beurt eens ging spreken over de onderwereld van Louis De Lentdecker. Dat wad voor Piet wel een verrassing. Hij was immers op deze show niet voorbereid, maar gelukkig kende hij de personen aan tafel vol doende en had hij genoeg van de rede van Louis De Lentdecker onthouden om het tot een goed, lachend einde te brengen. Ook op ander plaatsen in het bin- neland was Piet nog van de partij. Te knesselare hield hij een spreekbeurt voor de Rederijkers kamer van Sint-Elooi. Een prach tige pot met het rederijkerssym bool prijkt nu nog als herinnering in zijn kast. Te Ronse trad hij op voor de Vlaamse Vriendenkring, dit op aanvraag van Raymond Vindevogel. Rond de jaren 1948 was hij te Gent ook de feestrede naar bij de herstichting van de Domper Gent. Ook op talrijke vroegere Driekoningenavonden werd hem het parool verleend. Zijn laatste, meest bekende optre den was wel ti jdens dc voorstel ing van het groot Aalsters kamaval- boek. Ook in het buitenland is hij een graaggezicne gast. Ondanks hij geen germanist noch romanist is slaagt hij er toch in de toehoorders aan het lachen te brengen. «Ik be heers de taal niet volledig,» zegt hij zelf, «maar het is humor en daar mag je de bal eens misslaan. Het komt er op aan dat ze je ver staan. Als voornaamste gesprek- savonden in het buitenland kun nen we aanstippen: het Holy Tri nity College in Dublin. Hier be vond hij zich op gekend terrein, denk maar aan zijn legerdienst. Verder was er ook nog «Immer Plaan in Aken». Deze kamava- leske gebeurtenis, waaronder an dere de bekende Buten Reden ge houden worden was een oord waar Piet ook heel wat belangstel lende luisteraars vond. Na Ierland en Duitsland is er ook nog Neder land. Een spreekbeurt voor een Rotterdamse studentenklub en een rede op het Kongres van de Nederlandse Universiteiten te Gent. Opdeze laatste manifestatie in het Gravensteen vertolkte Piet Moereels de rol van een nar- voorzegger in een middeleeuws stukje. Deze nar.is naast het paard, één van de terugkerende elementen in Piet Mocrecf leven. In 1958 werd onder andere in Aalst een oud Wagenspel opgevoerd, waarin Piet, hoe kan het anders, de nar uitbeeldde. Een fragment werd door de BRT op film vastgelegd en een paar maal op de televisie vertoond. Als laatste hoogtepunt van zijn amusementskarrière nog een ver haaltje over de historische stoet van 1950. waarin Piet Moereels ook aanwezig was, als heraut te paard In deze historische stoet had Jef Van Herreweghe een groep waarin hij een bereden her aut nodig had. Daarvoor had hij iemand nodig met een goed stem geluid, die bovendien ook nog moest kunnen paardrijden. Hoe kon het ook anders of hij dacht aan Piet Moereels. Zoals haast altijd stemde deze toe. Al rijdens moest Piet Moereels een ode geschreven door Albert Baeyens, ook schrij ver van toneelstukken zoals «Een mandeken Fruit» voorlezen. Tij dens de stoet oogstte Piet heel wat sukses door een onvoorzien nummer. Toen hij voor de tribune aan zijn perkament wou beginnen schrok zijn paard plotseling en begon te steigeren, dc akte viel op de grond. Ondanks alle rommel, zoals zwaard en andere attributen, wist Piet de oorkonde toch nog van de grond op te pikken en ge woon verder te spelen. De mensen dachten dat het een ingestudeerd nummer was en het applaus bleef dan ook niet achterwege. Piet Moereels is een man waar je uren kunt naar zitten luisteren zonder je te vervelen. Wanneer je hem in een zaal hoort, of vooreen publiek, valt je steeds zijn rake humor, zijn satirische toon en zijn parodiërende stijl op. In de loop van de jaren is zijn wijze van op treden wel wat veranderd, hij is mecgeëvolueerd met de tijd.Zijn toehoorders zijn echter nog altijd even entoesiast als vroeger. In de loop der jaren heeft hij wel opge merkt dat er hoogten en laagten op te merken vallen in de humor. De ene maal kan het maanden aansle pen voor men je nog eens vraagt en dan gebeurt het dat men je elke week zou in beslag nemen. Het moeilijke in de satire is dat men moet van dc situatie op de hoogte zijn. met woorden moet kunnen spelen en een goede ach tergrondkennis bezitten. Daarbij mag men ook niet kwetsen. Wel raak mikken, maar met kwetsen. Dit is een eigenschap die toege kend wordt aan echte Aalstenaars en wanneer we ons baseren op de satirische spot van Piet Moereels. dan kunnen we één zaak met ze kerheid zeggen, en dat is: «Piet Moereels heeft echt Aalsters bloed in de aderen.- j «Wij zijn rood, geel, blauw, witis niet zomaar een ijle uitspraak waarmee het «Centrum voor Samenlevingsvernieuwing», in de volksmond «'t Fabrieksken», graag naar de mensen toegaat. Wel nee, voor het pluralistische CSV is het niet zoals voor de schilder die niet weet welke kleur van z'n palet te nemen; het is kleur bekennen voor de openheid en voor de vriendschap. Dit was althans de indruk die we na enkele bezoeken achter de groene poort aan het nummer vijfenveertig in de Wellekensstraat te Aalst hadden. Beter dan het hier te lezen, kan u best zelf eens binnen springen en zien wat er zoal in het buurtcentrum gebeurt aan aktiviteiten. Belangrijk leek ons hier, de geest, de achtergrond van 't Fabrieksken duidelijk te maken aan de al dan niet nieuwsgierige lezer. In deze woelige tijd van politieke beloftes zeker een interessante uitwisseling van gedachten In het centrum is men voor de zoveelste keer druk aan het werk om de bestaande lokalen aan te passen aan de behoeften van een steeds groeiend publiek. Tussen de hamers en verfbor- stels tekenden we volgend gesprek met een paar verantwoordelijken op. Uit oogpunt van objektiviteit geven we het hier woordelijk weer. Een «Centrum voor Samen levingsvernieuwing» heeft waarschijnlijk wel politieke opvattingen. Hoe staan jullie tegenover de gemeente raadsverkiezingen? Er moeten in elke partij, ik on derstreep: in élke partij, wel mensen te vinden zijn die nog met een eerlijk gezicht kunnen naar buiten komen, mensen die het welzijn van de samen leving op het oog hebben. Het CSV wil een plaats zijn waar deze mensen mekaar eventu eel kunnen ontmoeten, zodat zij zich wat minder geïsoleerd voelen. Misschien kunnen zij hier ook wat moed opdoen om zich binnen hun eigen partij ra- dikaler op te stellen. Het CSV houdt zich dus pas sief, buiten het strijdgewoel? Misschien wel buiten het strijd gewoel, alhoewel dan nog. maar zeker niet passief. Sa men met een materiële inrich ting, die al enorm veel energie opslorpt, werken wij met een kern van mensen ook hard aan de sfeer, de emotionele open heid die precies alles moet mogelijk maken. Wat bedoelen jullie eigenlijk met «alles»? Ja, ik zou zeggen, een nieuwe mentaliteit die bijvoorbeeld oude vijanden tot vrienden kan maken en waaruit ideeën en in itiatieven kunnen groeien in het belang van de gewone mens. Is dat pacifisme van het CSV niet een gemakkelijkheids oplossing? Helemaal niet. Wanneer bij voorbeeld controversiële groepen of personen, of zelfs bekende politiekers van een bepaalde kleur, het CSV bin nenstappen schrikken zij er niet van terug met hen een fun damenteel gesprek aan te gaan. Bovendien brengt dat wel eens spanningen en con flicten mee bij de in het CSV gehuisveste groepen. Dat vraagt allemaal een enorme aandacht en begeleiding, wil len wij onze droom niet zien uiteenspatten als een zeepbel. Het CSV heeft die «droom» nog niet veel in politieke taal omgezet? Neen, dat is juist. Maar hij is ook zo veelzijdig. En boven dien worden woorden zo slecht begrepen. Wij willen niet in de zoveelste ideologische verloe dering terecht komen, je weet wel, het schermen met termen en begrippen. Voor ons geldt minder wat iemand zegt dan wat hij echt doet. Wat moet een goede politie ker of partij dan eigenlijk doen? Eerst en vooral naar de men sen luisteren en dwars door heen hun grieven en wensen hun eigenlijke diepste verlan gens opsporen. Tegelijkertijd ijveren voor de middelen om het simpele buurtleven kansen te geven en anderzijds plannen op lange termijn en voor rui mere gehelen ter discussie voorleggen. Tenslotte zoveel mogelijk macht en verant woordelijkheid delegeren. Veel politiekers besteden al te veel energie aan het in stand hou den van zichzelf. Dat is het zo in een notedop. Slaagt het CSV erin de in spraak van gewone mensen te verwezenlijken? Neen. Wij moeten dat allemaal nog leren. Ge zoudt dat kunnen vergelijken met een weeskind dat gans zijn jeugu in tehuizen heeft doorgebracht. Zo'n kind kan zich moeilijk het leven in een warm gezin voorstellen. De mensen uit de buurt van het CSV, en misschien wel de meeste CSV-bezoekers. grij pen inderdaad de hen geboden kansen niet aan om dingen voor zichzelf op touw te zetten en hun eigen lot te leren bepa len. Wij hebben dat ooit de «geestelijke impotentie» ge noemd. Daarop werken wij vooral. Het CSV moet een soort laboratorium van de echte democratie worden. Jullie werken dus meer aan een mentaliteit dan aan strukturen? Een mentaliteit is een struk- tuur. een denk- en voelstruk- tuur! Misschien wel de belang rijkste van allemaal. Maar in het CSV is er ook altijd ruimte en tijd geweest voor groepen die bepaalde ideeën voorstaan i.v.m. maatschappelijke en economische strukturen. Er zijn groepen in het CSV die bijvoorbeeld oppositie voeren tegen het stedelijk jeugdbeleid. Is dat niet in te genspraak met het pacifisme van het CSV? Het kan niet genoeg onder streept worden dat de gehuis veste groepen in het CSV vol komen autonoom werken. De Humanistische Jongeren in de vzw Pan hebben zich op dat jeugdbeleid geschoten. Teore- tisch is het denkbaar dat een andere groep in het CSV dat jeugdbeleid bijvoorbeeld ver dedigt en aan de uitbouw ervan meewerkt. Dergelijke tegenstellingen worden van het CSV zelden gehoord. Mag men daaruit besluiten dat één bepaalde strekking er overheerst? Het CSV is en blijft een plaats, ik zeg wel: een plaats, voor ie dereen, Als er nu bijvoorbeeld 300 mensen in een cinemazaal zitten en daarvan zouden er 200 CVP'ers zijn, dan zal men toch ook niet gaan zeggen dat die cinemazaal een CVP-zaal is? Er zijn groepen die het aan bod van het CSV het eerst hebben gegrepen. Zij die weg blijven en dan van buitenaf gaan jammeren dat het CSV «van de anderen» is, hebben ongelijk. He Jben jullie er dan een ver klaring voor dat die andere partijen blijkbaar niet zo vlot het CSV g§l>rgiken? Helemaal juist is dat niet. De PVV-jongeren bijvoorbeeld houden elke maand 't Utopie ken open, en ook zijn er heel wat jongeren uit katolieke jeugdbewegingen die zich voor een of ander projekt of werk groep stevig inzetten, welis waar ten persoonlijken titel. Ik zou het liever in 't algemeen stellen dat alle traditionele en gevestigde machten het CSV van bij het begin met de ge bruikelijke achterdocht hebben bekeken. Waarom dan? Wel ja, dat is een moeilijke kwestie, die meer te» maken nGsfi met "9vqs! dsn met ver stand. Het langharig werk schuw tuig en zo, de alternatie velingen, je weet welWat men niet ként, gaat men auto matisch verdenken van allerlei duistere bedoelingen. Onze ervaring is dat wie het waagt een paar keer in 't Utopieken, of zelfs in de Pan een pint te komen ^pakken, vrij vlug inziet dat hij niet met marsbewoners te maken heeft, maar met mensen die er op uit zijn vriendschap te stichten. Zo simpel is dat. Is dat wat jullie bedoelen met «samenlevingsvernieuwing» Ja, dat is het uitgangspunt of de voedingsbodem. Echte vrienden stimuleren mekaar dan wel om te denken, initiatief te nemen, akties te ontwerpen, projekten op te zetten die een of ander aspekt van de samen leving kunnen vernieuwen. Er loopt in Aalst een kapitaal aan mensen rond met boeiende en kreatieve ideeën. Waarom vin den zij mekaar niet? Wat houdt hen tegen s..men te werken? Volgens ons: een heleboel ideologische tegenstellingen die regelmatig kunstmatig worden opgeschroefd. En dan ook een stuk geblazeerdheid. Wij staan steeds vreemder te genover het echte leven, de na tuur, de menselijke passies, de arbeid, het wonen, enz Vinden jullie niet dat deze ideeën ook door anderen, bijvoorbeeld politieke par tijen, worden verkondigd? Wijkraden, buurtcomité's, omdat de mens belangrijk is, en zoHet zit toch allemaal in dezelfde sfeer? Ja, maar het gaat om de poli tieke middelen die men aan wendt om deze ideeën te reali seren. Dat begint gewoonlijk met een machtsstrijd, daarna wordt het een kwestie van poli tieke benoemingen op sleutel postjes en het eindigt met de plechtige inhuldiging van een initiatief tot meerdere eer en glorie van de partij. Opdat die bij de volgende verkiezingen nog méér macht zou venver ven. Welnu, dat systeem brengt veel meer haat en nijd mee dan werkelijke samenle vingsopbouw. Daar willen wij van afstappen Distantieert het CSV zich dus automatisch van alle poli tieke partijen? Wel van de partijen, niet van de personen die binnen deze par tijen zich inspannen om terug tot de diepste kern van het poli tiek bedrijf te komen: het echte welzijn van de mensen, in hun buurt, in deze stad. rc Van De Putte is een geboren en getogen Aalstenaar, 30 r, gehuwd, twee kinderen. studeerde te Gent aan het HIGRO-instituut en behaalde er 1 diploma grafische kunsten. fi aangeboren liefde tot de luur en de mensen, samen t zijn drang tot creatieve ibies brachten er hem toe iressie te zoeken in de foto- tfie. Dat hij hierin slaagde, wijzen zijn spoedige he arsing van materiaal en ihniek en zijn bijzondere vi- op én adequate behande- I van het gekozen onder- rP trouw kursist van de foto- ekends, ingericht door de kende Leslie Dauw in inen- en buitenland, leerde hij ook het «studiowerk» ken nen, het hanteren van fotomo dellen. Tevens ook een gele genheid om zijn technisch kunnen te perfectioneren en uit te drukken in een «hardere» maar aangename printing. Het verder zoeken naar ex pressiemogelijkheden (als gra ficus staat Mare beroepshalve dagelijks in de drukkersprak- tijk) evolueerde bijna logi scherwijze in het kiezen van de «fotosequentie». Hierbij wordt uitgegaan van een bepaalde idee, die dan in opeenvolgende foto's wordt uitgewerkt tot een sluitend geheel. Een dergelijke opbouw kan natuurlijk heel wat tijd en voorbereiding vergen, want vooraleer de defintieve fo to's en hun «opeenvolging» tot stand komen, wordt een en an der meestal uitgetekend in tal rijke schetsen en vóórsstudies. Een typisch voorbeeld hiervan zijn enkele «geboorte»- sequenties, waarvan er een on langs nog op het Internationaal Fotosalon te Reims heel wat succes kende. Belangrijk in het werk van Mare Van de Putte is, dat hij aan de tweedimensionale fotografie een nieuwe, derde dimensie weet te geven. Het vinden van een goed foto model kan betrekkelijk vlot gaan, doch een passende ach tergrond, een geschikt decor of ander beeldelement is niet al tijd gemakkelijk. Mare slaagt er trouwens meestal in zijn «idee» gestalte te geven en tot uit drukking te laten komen op zeer eenvoudige, zelfs witte achtergronden. Na te hebben deelgenomen aan talrijke collectieve salons, werd de grote stap gewaagd meteen individuele expositie in het Centraal Kompleks te Den derleeuw, ingericht door Par- nassos van 29 april tot 9 mei jl. Het werd een verdiend succes, zowel qua interesse vanwege de talrijke bezoekers als wat gunstige perskritiek betreft. Dit betekende natuurlijk een stimulans voor deze steeds verder explorerende kunste naar en zo worden er dit jaar nog enkele individuele ten toonstellingen gepland in binnen- en buitenland (o.a. te Gent en in Frankrijk). Tot 16 september kan men het werk van onze stadsgenoot bewonderen in de befaamde Galerij 5.6, St. Michielsplein 14 te Gent. Openingsuren: van dinsdag tot en met vrijdag van 14 tot20 uur, zaterdag van 14 tot 18 uur. Zondag van 10.30 u. tot 13.30 Een ongewone sekwens van Marc Van de Putte.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 13