1 F RAYMOND STEELDE DE SHOW TIEN JAAR LIONEL VINCHE MARCEL DE BACKER IN BELFORTKELDER ;e; 28 - 10-9-76 - De Voorpost De verraderlijke regendruppels moeten verleden zaterdag niet erg op muziek gesteld geweest zijn en kwamen dus gelukkiglijk niet opdagen op de binnenkoer van jeugdhuis Tuf-Tuf. Waren er wel: Kris De Bruy- ne, Ed Kooyman, Raymond Van het Groenewoud, William Souffriau en honderden toeschouwers. Saam voor een onvergetelijke kleinkunst-happening. Het vierledig optreden van za terdag jongstleden levert in menig opzicht bewijsmateriaal. Eerstens, geen thomas meer die twijfelt aan het nut van sa menwerking tussen verschei dene jeugdkiubs, folkkroegen of zij het buurtcentra. Jeugd kiubs Terlinden, Kreja, Sint- Joris en Tuf-Tuf hebben hand in hand een programma-van kwaliteit gebracht dat niemand individueel zou kunnen of dur- rven aanpakken. Zaterdag was dit met vier artiesten, volgende keer wordt het misschien één enkele grote naam met even grote gage. Tweede vaststelling: Kris De Bruyne en Raymond Van het Groenewoud hebben nog maals duidelijk onderstreept dat het woord «kleinkunst» een vergeeld etiket is geworden van een genre muziek die dui delijkvergeleken met weleer maar een ruimer publiek ge richt is dan dat van studenten met-problemen, gitaarspe lende verpleegsters en volks dansende intellektuelen. Onze huidige teder-pop, Vlaamse pop of noem het hoe je wil, staat nu ook sterk in de muziek zelf en wat niet minder is, ook iet visuele, theatrale m.a.w. de show krijgt een plaats toebe deeld. Raymond Van het Groenewoud zaterdagavond ondanks een hese stem gracht, zal met rood onderlijnd worden in de annalen van de muzikale gebeurtenissen te Aalst. Bij hem vonden we een perfekte kombinatie van crazy gags en haarfijn uitgewerkte muziek; een samengaan dus van ludiciteit en vokale zowel als instrumentale perfektie die we in één enkel woord kunnen omvatten: profesionalisme! De grootste, zoniet één der groot ste van de nieuwe kleinkunst- generatie. Wanneer we Kris De Bruyne hier net een trapje lager stellen dan doen we dit om volgende redenen. Kris lijkt geen kaas te hebben gegeten van humoris tische bindteksten. Niet dat het zo broodnodig is de grappen maker uit te hangen, maar als het in de lijn der ambities ligt wordt toch nog meer verwacht dan lauwe opmerkingen op konfraters Eddy Wally, Paul Severs en Willy Sommers. Kris De Bruyne is één der laatsten die hier ten lande mag verwij ten aan anderen dat ze zich blind staren op menselijke elementen als liefde, trouw, eenzaamheid en nog van die romantische dingen. Ook bij hen draait aHes rond het inti- misne, geen slijmboel intimiteit, voor biertent en juke-box natuurlijk, maar dan toch een intimisme die soms net iets te individueel is om het publiek blijvend te betrekken tot zijn chansons. De groupies die aan zijn lippen hangen niet te na gesproken.. Nou goed, Kris De Bruyne viel opperbest te génieten, zelf met een enge De olieverfschilderijen, goua ches en tekeningen zijn op het eerste zicht betrekkelijk kon- ventioneel, ergen verwijzend naar de naiëve kunst. Duidelijk is echter dat Vinche niet perse in die strekking wil opgenomen worden: het uiterst spirituele, haast geïmproviseerde karak ter in Vinches pikturale vorm geving doet algauw elke bin ding met bestaande strekkin gen teniet. Het is een menging, of beter een zweven tussen mild sarkasme en bijtende hu mor Bekijk bijvoorbeeld zijn «Soldaat in bad», zijn «Hippy», zijn «Fluorescerend been», en men wordt onmiddellijk getrof fen door de scherpzinnige wijze waarop de banale tema- tiek een diepere dimensie krijgt. Vaak wordt het humor waarmede men best niet lacht omdat het gevaar bestaat zich zelf in diskrediet te brengen. Ondanks de grote verschei denheid aan technische pro- cedees en de grote evolutie in vormgeving blijft de reeks ge ëxposeerde werken eenheid in karakter behouden. Dit is te danken aan de basisidee, de reden waarom, die in elk werk thematiek. Zijn wij overigens zelf niet verwant met de be zongen onderwerpen van lief en leed? Streekgenoot William Souf friau sloeg in dit gezelschap verre van een mindere figuur. Alleen, men moest er naar luis teren. Iets wat niet iedereen nodig bleek te vinden. William 's tedere melodieën liepen dan ook halverwege het publiek- verloren in een vrij onbeleefd gepraat van mensen die me kaar misschien wel in geen ja ren hadden gezien. Souffriau nam ten einde raad de elektri sche gitaar ter hand om de toe hoorders inlepelbare voer toe te dienen. Ook hier bewees hij echter te beschikken over een ijzersterk arsenaal songs, nu en dan wortel schietend uit de good-oldies van Cliff en andere Richards, nu en dan in de zelfde lijn als Donovan en kol lega's. Recht- door-zee naar de ontvankelijke zielen. Ed Kooyman en begeleidings gitarist zetten eveneens een stempel van kwaliteit op deze avond die niet rap zal vergeten zijn. Van hen kregen we een uiterst sympathiek en wat evenveel is, een boeiend over zicht van Ed's twee langspe- lers. Graaggeziene gasten in Kreja en nu ook in den Tuf. Mersie, mersie... KALENDERNIEUWS Tot slot, nog enkele aankondi gingen: Op zaterdag 11 september te 20 uur presenteert folkkroeg Pamassos, stwg. op Ninove, 145 te Denderleeuw de lieve ling van het vlomsche bluespi- bliek: gitaristpzanger RO LAND. Jarenlang is Roland Van Campenhout hier ten lande een graaggeziene gast in jeugdkiubs en folkkroegen. Niet alleen met zijn Bluesar tiesten tijdens hun toernee hier in Belgenland, bouwde hij een stevige reputatie als instru mentalist op, Hij trok een tijd lang op met de befaamde Rory Gallagher. Men herinnere zich verder zijn optreden als bege leider van Tim Hardin te Gent, verleden jaar. Roland nam tot nogtoe een drietal elpees op. Allen daarheen! Op zaterdag 18 september is DELLA BOSIERS te gast in het C.S.V. 't Fabriekske, Wel- lekensstr. 45, Aalst. Delia Bo- siers brengt zëer binnenkort een derde l.p. op de markt. Al jarenlang kan zij in onze kontre- ien een beroep doen op de titel van «meest miskende klein- kunstenares». Op zaterdag 25 september, opnieuw in Pamassos, optre den van de grote GERRY LOCKRAN. Verleden seizoen was ie te gast in Dido te Erpe. Met sukses! Op zondag 2 oktober in Dido te Erpe (Oude Heirbaan): KOEN DE BRUYNE. De betere jazz! Ook daarheen. René De Witte GALERIJ S65 Galerij S65 (Spaarzaamheidsstraat 65, Aalst) komt opnieuw voor de dag met een bijzonder originele tentoonstelling. Dit maal zijn er werken te bewonderen van de Waalse kunst schilder Lionel Vinche. t Het is meer bepaald het oeuvre, ontstaan tussen 1965 en 1975, dat hier onder ogen wordt genomen. Gedurende die tien jaren evolueerde de kunstenaar van lyrisch-abstrakt naar een beeldspraak die volledig los staat van elke richting inhoudelijk althans en derhalve als zeer persoonlijk overkomt. voorkomt; namelijk het plasti sche uitdiepen van alledaagse feiten, maar dan gezien door het oog van een (te?) ver den kend mens. Het is niet zo gemakkelijk Vin che te volgen. Vaak gaat hij verder dan onze vermoedens, maar dit maakt zijn werk dan weer boeiend: men kan er lang blijven naar kijken, onverveeld, en steeds nieuwe details ont dekken. Een vaak voorkomend tema bij Vinche is het konijn. Men vindt het in het ene schilderij duide lijk op de voorgrond, in het an dere gevormd door de blade ren van een boom. Technische snufjes moet men niet gaan zoeken. Vinches be eldspraak staat volkomen in het teken van de inhoud. Het is een kunst die niet wil aanspre ken door virtuositeit noch door hoogdravende filosofische ideeën, die dan zogezegd de materie wil uitschakelen, maar wel een dieper inzicht wil ge ven, zij het dan op kritische wij ze, van wat de mens denkt en voelt. André De Groeve Werk van Lionel Vinche. (EL) Op 15 september aanstaande is het precies honderd jaar geleden dat de befaamde dirigent Bruno Walter (pseudo niem van Walter Schlesinger) te Berlijn geboren werd. In het kader van deze herdenking willen we enkele belang rijke discografische realisaties van de maestro uit het duis ter halen. Bruno Walters naam wordt automatisch gekoppeld aan componistenfiguren als Mozart en Beethoven. Terecht; elk doorwinterd melomaan kent de grote affiniteit waarmede Walter de muziek van Mozart tot leven brengt. Enkele jaren terug werden de CBS-uitgaven van Beethovens sympho- niën onder Walters leiding als een der beste integrates beschouwd. Nu nog behoren deze opnames tot de meest eerlijke, onomwonden Beethoven- vertolkingen. Treffend in alle opnames van Bruno Walter is de grote miefde waar mede hij de muziek benaderd. Nergens is hij spectaculair; de muziek laat hij voor zichzelf spreken Een frappant voorbeeld van bovenstaande beschouwing vindt men in een (mono) heruitgave van Mozarts symfonie nr. 36 (Linzer-symphonie). Een twee-plaatsalbum dat naast het betreffende werk ook de repetitie met het Colum bia Symphony Orchestra bevat. Als extra krijgt men nog de zakpartituur meegeleverd. Men heeft dus alles om de ge boorte van het werk van nabij te volgen. Erg boeiend, en tevens zeer leerrijk. Opname: CBS 77251- 2LP mono. Bruno Walter is de laatste tijd meteen ander aspect van zijn kunst enigszins in de vergeethoek geraakt; als Bruckner- en Mahlerkenner heeft hij ons een groot aantal opnames (eveneens CBS) nagelaten die nog steeds een ereplaats krijgen in onze persoonlijke discotheek. Bruckner en Mah ler zijn de afgelopen jaren zodanig in de belangstelling gebracht door een «jongere» generatie dirigenten dat men wel eens de echte voorvechters van deze muziek vergeet. Een onder hen, misschien zelfs de belangrijkste, is Bruno Walter geweest. Hij was intiem bevriend met Mahler him self en is tot zijn laatste levensjaren trouw pleitbezorger gebleven van de muziek van zijn geniale vriend. Na Mah- lers dood in 1911 hield Bruno Walter diens beide laatste werken, de negende symfonie en «Das Lied von der Erde» boven de doopvont. Het bleef niet bij deze posthume hulde. De CBS-cataloog omvat enkele prachtige opnames die nog steeds als voorbeeld mogen worden beschouwd. De meest treffende zijn toevallig de negende symfonie en «Das Lied von der Erde». Het beluisteren van deze platen is en blijft een openbaring. De Engelse uitgave van de op name der negende bevat een extra-plaat waarop men een intervieuw met Walter kan beluisteren en tevens de repeti tie van een deel uit de symfonie. Opnieuw een uitermate geschikte gelegenheid om de persoon van Bruno Walter te leren kennen. We weten nu echt niet of deze opname nog te verkrijgen is in België. Noteren we in elk geval de num mers: Mahler: Symphonie nr. 9 - CBS SBRG 72068-9 Mahmer: «Das Lied von der Erde» - CBS Classics 61261 «Das Lied von der Erde» is eveneens, samen met een historische opname van de vierde symfonie te verkijgen op CBS 78221 (Duitse uitgave). Naast deze Mahler-werken willen we tevens de aandacht vestigen op een zeer mooie uitvoering van Bruckners negende symfonie (CBS 61194). Onlangs hoorden we Walter in een opname van de Brahms-symfonieën. Ook hierin is het meesterschap on miskenbaar. Tot daar enkele bijzondere realisaties van een der groten uit de dirigentenwereld. De meeste opnames zijn in stereo. Wetende dat Bruno Walter overleed in 1962, kunnen we vaststellen dat al deze opnames door Walter op hoge leef tijd zijn gemaakt. De stereofonische opname kwam pas goed in zwang toen Bruno Walter om en bij de tachtig jaar oud was Dit in acht genomen zal men nog meer bewondering kun nen opbrengen voor de gevatte en muzikaal zeer rijke interpretaties van deze man. Wie de mens Bruno Walter nog beter wil leren kennen doet er best aan het autobiografische werk van zijn hand, geti teld «Thema en Variaties» te lezen. Naast het verloop van Walters leven geeft dit boek tevens een goed beeld van het vroegere concertleven en alles wat daarop rechtstreeks of onrechtstreeks invloed heeft gehad. ADG Kris De Bruyn tijdens zijn optreden (JM) Tot 19 september kan men in de belfortkelder kennis maken met een aantal creaties van de Gentse dichter - schilder beeldhouwer, Marcel De Backer. Deze in 1921 geboren kun stenaar is in zijn artistieke vorming (gelukkig) autodidact. Hoewel hij vrij laat doorbrak in de kunstwereld is hij lang geen onbekende meer. Naast zijn artistieke werkzaamheden is hij lesgever te Gent. Zijn studies deed hij aan de Rjksnor- maalschool en universiteit eveneens te Gent. Marcel De Backer lijkt ons een zijn eigen weg is gegaan en te- veelzijdig kunstenaar te zijn Zijn tekeningen en aquarels verraden een grote vaardig heid; zijn olieverfschilderijen munten uit door een schitte rend coloriet. Hij bekomt vaak merkwaardige effecten, die er gens bevreemdend aandoen precies omdat ze op het ge paste moment aangewend worden. Vooral in zijn symbo lisch opgevatte werken weet hij sterk te boeien... De gebruikte thematiek houdt steeds, rechtstreeks of on rechtstreeks de menselijke fi guur in zich; nergens echter wordt hij theatraal, hoewel de onderwerpen die hij aanpakt dit gevaar inhouden. De Backer weet ook wat compositie is. De frapperende kleuren staan als het ware voorbestemd naast elkaar, in volkomen evenwicht. De werken van deze man kun nen moeilijk in een of ander isme ondergebracht worden. Het is duidelijk dat we iemand voor ons hebben die volkomen vens zijn fantasie vrije teugel laat. Een fantasie, met de wer kelijkheid als basis, die veelal uitmond in een meta-realiteit; sterk in expressie, wars van al les wat overbodig is. Enkel de basisidee en haar interpretatie door de kunstenaar is hier vP belang. Naast deze exposij te Aalst stelt Marcel De Back g tentoon in het raam van I. vierhonderdste verjaring vr* de Pacificatie van Gent. Ditlj1 de gebouwen van het EGtbt centrum, tot 10 oktober K Tot 15 september is hij teva j te gast in The Art Gallery Bar Ion te Laken. Wie de tentorfa stelling in de belfortkelder (jar mist heeft kan daar dus r>0| steeds terecht. ,ri André De Gr0^ n M. De Bakker stelt tentoon in de Belfortkelder. DE GROTE SHELL ATLAS - BENELUX EN EUROPA - Uitgeverij Mair Verlag - Ostfildern (monopolieverkoop voor België Firma Denis en Co, Borgerhout), 1975, prijs: 460 fr. HET BESTE BOEK VOOR DE WEG. Uitgeverij Reader's Digest, Brussel, in samenwerking met de Koninklijke Ne derlandse Toeristenbond, zevende druk, mei 1975, 694 blz., prijs: 744fr. Wanneer menig vakantie ganger zijn reiservaringen overschouwt, is een veelal netelig probleem de uitstip- peling en het vinden van zijn reisweg. De beschikking o- ver een degelijke wegenat las wordt aangevoeld als een dwingende noodzake lijkheid. Het onder de loep nemen van een paar atlas sen is dan ook niet van enig belang ontbloot. De Grote Shell Atlas is een zuivere atlas zodat men er niets meer of minder dan landkaarten met registers moet in zoeken. Benelux wordt in 22 kaarten op schaal 1^400.000 in beeld gebracht. De erbij behoren de plaatsnamen zijn alfabe tisch gerangschikt in een 44 blz. tellend register. Het te rugvinden van gezochte plaatsen gebeurt gemakke lijk door middel van een doorzichtig bijgevoegd vel plastiek, dat volgens de wij zer van een horloge verdeeld is in 12 deelvlakken vanuit het middelpunt. Het enige gevaar dat erin steekt, is het verliezen van dit dun velle tjes. Best zou meer dan een blaadje toegevoegd worden Voor de landkaarten van de Europese staten is de schaal kleiner, namelijk 1150.000 Het aantal kaarten loopt op tot 97 en het regis ter telt 134 blz. Het wijzer plaatsysteem voor het te rugvinden van plaatsnamen is hier ook toegepast. Er is ook een kaart met de afstan den tussen alle belangrijke Europese en Noordafri- kaanse steden. De duur van de overtochten per boot worden precies aangeduid. Bij het toetsen naar de nauwkeurigheid der gege vens vallen er slechts lichte fouten van niet-essentiële aard te bespeuren. De bete kenis van de aanduiding van de plaatsnamen ontbreekt in de legende. Daardoor is het niet duidelijk waarom de Langestraat voor het vlieg veld te Aalst staat en Raver- sijde voor Oostende ont breekt. De betekenis van «- Vrije» bij Dendermonde is allesbehalve duidelijk. Het onderscheid luchthaven vliegveld bleef achterwege. Waar halen de samenstel lers het dat Sint-Denijs- Westrem en Knokke over een commerciële luchtha ven beschikken (kaart 17 Be nelux)? Op de Europakaar- ten in verband met België zijn sommige van die fouten nersteid en er andere bijge maaktgeen vliegveld meer te Knokke en Aalst, geen plaatsaanduiding voor de nationale luchthaven, som mige belangrijke plaatsna men (zoals Dendermonde en Liedekerke) worden van de kaart geveegd. De kaarten zijn wel up-to-date: de twee aansluitingen met de auto weg te Aalst worden aange geven en de geprojecteerde wegen (zoals de omstreden A8) worden ook reeds ver meld! «Het beste boek voor de weg» is veel ruimer van con ceptie opgevat? Deel I is meer lectuur om voor de afreis door te maken: prak tische wenken voor het rij den in de bergen, met hangwagen of met kind®; een ABC van de wa» pechbestrijding, del kering, het verke eï et,., ment en bewegwijzerii Tr binnen- en buitenland, r"e' brok toeristische inforj ties in verband met de Er pese landen. Deel II bell Benelux het tientallen tij j besparende stadsplaj gronden, toeristische derlandse en grenslandij tes(helaas geen Belgi en 22 kaarten. Deel helst Europa met een i tigtal stadsplannen, voor tochten tijdens del kantie, de doorstèekm<| rijkheden in Alpen en I neeën en 63 kaarten. Dei geeft de registers. Deel ook praktisch georiënteéwas bijna encyclopedisch g ee« het inrichtingen omtren'0' les wat er langs de we |u'' herkennen en te bewoi ren valt zoals bij voorb 'J1" gebouwen, plantengr dieren, gesteenten. Ooi.®* gemene meteorlogischt formaties en uitleg omt eerste hulp bij ongeva ontbreken niet! Inzake juistheid van g<Ject vens zijn er eveneens kl£acJ onnauwkeurigheden te teren. Op het stadsplan Aalst bevindt zich de fe hal nog steeds in de Sch étraat! De aansluiting 1 dewijnlaan - Heilig Hart |Ur wordt reeds als afgew [Jer beschouwd. Ook de o |gn ming bij Aalst van en g€ Mijl beek én Paperode iscf- niet verantwoord. Door tiaat groter aantal kaarten ei At grotere schaal (voor Ben 1.250.000, voor de Eui kaarten 1.100.000 kondi gegevens duidelijker gebracht worden zoda( opzoeken van geg> minder vermoeiend komt. nok inke i ei Aeei ;en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28