1 SPAANS GITAARKWARTET BRENGT ONGEKENDE MUZIEK h FESTIVAL VAN Ilaanderen fHIRO GAAT VAN START! HILDE EN LIEVE NATIONALE KAMPIOENEN Restaurant 'T LANDHUIS De Voorpost - 10-9-76 - 9 een geslaaglde happening in het Oud Hospitaal konden we ons Is te meer verheugen om ene festivalconcert dat omwille van zijn linaliteit ongekende aspecten van de muziek in het daglicht stelde. Joptreden van het Spaanse Gitaarkwartet «Tarrago» mogen we in |zin een uiterst boeiende aangelegenheid noemen, meer om het ptionele van dergelijke klankfenomeen dan om de gebrachte liposities, die veelal transcripties waren van voor andere instrumen- Igedachte werken. Een noodzakelijk kwaad; even zeldzaam als de letting van het ensemble is de muziek die hiervoor geschreven dt. Het Spaans gitaarkwartet tijdens het Festival van Vlaanderen. (JM) 'e grieven tegen die Cjpcripties werden gauw *^de baan geruimd toen hoorden op welke over- ênde en zeer verzorgde e onze Spaanse gasten aceerden. Gans het op- bn bleek grondig te zijn bereid en elk der gitaris- eurihanteerde het instru- telt met een verbluffende in Jositeit. enl programma omvatte inkten Ujt 17e, 18e en 20e Jv. Het waren vooral de e "fendaagse composities af4ls meest aanvaardbaar er4<wamen. Van Stravins- 'e'(beide suites voor klein nst werden uitreksels ge- p.^ld in gitaarversie, afge- "wan een bestaande ver boor vier luiten. De spiri- w Iteit van Stravinsky's 'iiek en de merkwaardige Etern die de gitaarspe- jaan hun instrument wis te ontlokken maakten deze transcriptie een boeiend luisterstuk. De Iiek zelf leende zich ui- iate goed tot dergelijke -—Oak. Minder geschikt j gitaarversie bleken de jettingen van een viertal Irigalen van Francisco Mrro (1528-1599). Toch ilden de musici de wer- zeer stijlgetrouw, wat [onmiddellijk de grote xitijkaliteit der uitvoerders ide. i pnder sympathiek kwam lekende sonate van Fer- ie üo Sor (1778-1839) over. Tiuziek werd zeer rustig voor gebracht, hier en misschien te braaf, in echter hebben de in- retatoren hun eigen in- ten verdedigd; iets wat bezwaarlijk kunnen aan- iten. Technisch was al- gaaf; een mooie sonori- ;die in een kleinere ruim- an de feestzaal van het Ihuis misschien nog be- bt haar recht had kunnen (en. I werk waarmede het (te gedeelte van het op en besloot kon ons niet Spreken. Het betrof «vier per», een compositie van Dnio Ruiz-Pipo (geb. 4). Het werk leek ons (Blijk flauw te zijn ge- feven en berustte teveel liché-werking. Het werk origineel opgevat voor gitaarkwartet, en hoezeer de leden van het Tarrago - kwar tet het werk ook verdedig den, ons leek de compositie beneden alles. Van grote kwaliteit echter was de compositie van Leo nardo Balada (geb. 1933) waarmede het tweede deel van het concert eindigde. Hierin kwamen alle aspec ten van het gitaarspel aan bod. Muzikaal bezaten deze «Sketches voor gitaarkwar tet» een grote rijkdom, voor al berustend op een sterk evocatieve werking. Bijzon der mooi waren de dyna mische schakeringen: ste vige contrasten, zeer gelijk matig uitgevoerde crescendi en diminuendi, en ragfijne pianissimmi op de dusnte snaren van het instrument. De transcriptie van Scarlatti (Alessandro) leek ons mjn- der gelukkig. Een werk, ori gineel voor fluit, viool en basso continuo laat zich niet zomaar omzetten. Het kwartet speelde hierin wel ietwat flegmatiek. Veel succes werd geoogst met Turinas «gebed van de stierenvechter». Turina zelf maakte van dit werk, dat ott het meest bekende van zijn composities behoort, een transcriptie voor vier luiten. Ook de gitaarversie kwam niet slecht over. Het Tarrago -kwartet be dacht ons enthousiast pu bliek met een paar toemaat jes. Van Gracien Tarrago, geestelijk vader van het kwartet werd een gigue ge speeld. Het gescandeerde handgeklap achter in de zaal (waar het tijdens het concert niet zo stil was...) bracht het ensemble er toe als tweede toegift een dans van da Falla te brengen. Alles bij elkaar, een voor beeldig optreden. BRT 3 eal de gemaakte opname van dit concert uitzenden in stereo op donderdag 4 november te 10.30 uur. DE VOLGENDE FESTIVAL MANIFESTATIE Te Aalst eindigt de festival reeks van 1976 op 10 sep tember met een optreden van het Matrixensemble uit Londen. Eén dame en vijf heren brengen ons zowel klassieke als hedendaagse muziek met een duidelijke voorkeur voor minder geken de werken. De bijzondere samenstelling van dit en semble - één sopraan, drie houtblazers (bespelers van rietinstrumenten) één piano en één slagwerk - leidt als het ware vanzelf tot een creatief programma. ONGEKENDE EN HAAST VERGETEN MUZIEK Hun repertorium omvat mu ziek, die speciaal voor hen werd gecreeërd, naast zeer oude werken, die uit verge ten bundels werden opge diept, alsook muziek uit ons haast onbekende kuituren Oudgriekse monodie voor klarinet (clarino), middel eeuwse muziek uitgevoerd op de horlogpijp, barokmu ziek op de schalmei en de hoge D-klarinet, Mozart, muziek uit de Weens:ex- pressionistische periode, Amerikaanse blues, Middel- europese volksmuziek en ook muziek uit onze tijd. De drie blaasinstrumenten vor men een harmonische en contrapuntische basiseen heid zij worden op zeer ge varieerde wijze gecombi neerd met zang, piano en slagwerk. Waaruit bestaat het pro gramma... 1. Oliver Knussen (1952): Trumpets 2. Harrison Birtwistle (1934) La Plage-Eight Arias of Re- menbrance(1972) 3. Henri Duparc (1848-1933) Inventation au voyage (1870- 77) Baudelaire. 4. Thomas Marco (1924) In ventation au voyage. Pauze 5. Wolfgang Amadeus Mo zart (1756-1791Drie Noctur- nen (liederen) KV 346, 439, 436. 6. Harrison Birtwistle (1934) Ring adumbcarillon. 7. Leos Yanacek (1854-1928) Children's Rymes. Kinderij- men in het Engels gezon gen. EEN GEVARIEERDE AVONDVOOR ELKE MUZIEKMINNAAR Deze levendige en gevarieër- de avond gaat door in het stadhuis. Hij wordt ge bracht in het kader van het Jong Festival van Vlaande ren. Zoals het programma aantoont, brengt het echt wel iets voor elke muziek minnaar, waar zijn voorkeur ook naar uitgaat. Het hoog internationaal peil van de uitvoerders staat borg voor de feilloze uitvoering van dit zo 'nieuw' programma. Na het Festival van Vlaanderen 1976 kan geen enkele mu ziekminnaar te Aalst nog zeggen dat hij «vergeten» werd!. De uitvoering vangt aan te 20.30 uur en loopt tot ongeveer 22.00 uur. HET ENSEMBLE Matrix speelt zowel oude als klassieke en hedendaagse muziek, met een voorkeur voor minder gekende wer ken. De unieke samenstelling van het ensemble (sopraan, 3 houtblazers, piano en slagwerk) leidt tot een zeer creatieve programmakeuze. Niet alleen worden er nieu we werken speciaal voor het ensemble gecreeërd, maar er wordt ook ijverig ge speurd in de meest diverse muzikale culturen. Het ge bruik van een klarinet bij voorbeeld kan leiden naar een Oudgriekse monodie (clarino), middeleeuwse muziek (horlepijp), barok muziek (schalmei en hoge D-Klarinet), Mozart, Weens expressionisme, Ameri kaanse blues, Middeneuro- pese volksmuziek, heden daagse muziek. De drie blaasinstrumenten vormen op zichzelf een har monische en contrapun tische basiseenheid en wor den rp zeer gevarieërde wij ze gecombineerd met de zang, piano en percussie. Matrix gaf zijn eerste con cert in 1971, op het Festival van Edinburgh. Sindsdien concerteerde het ensemble in de meest uiteenlopende ruimtes, zoals kerken, uni versiteiten, radio- en tv. stu dio's," muziekclubs en zelfs in de stenenkring van Arbor Low. In 1973 weden ze laureaat van de «Association Euro- péene des Festivals de Mu- sique». DELEDEN Jane Manning (sopraan) wordt beschouwd als een van de meeste vooraan staande vertolkers van he dendaagse muziek en treedt geregeld op als soliste met de beste wereldorkesten en dirigenten (o.a. in 1973, in Wenen en Florence met het BBC- Symfonieorkest o.l.v. Pierre Boulez). Verschillen de hedendaagse Engelse componisten hebben wer ken voor haar geschreven en in 1973 kreeg ze een «Spe cial Award» van de Engelse componistenvereniging voor haar inspanningen tot het bevorderen van de he dendaagse muziek. Hoogtepunten in haar car rière tijdens de laatste twee seizoenen warenMozes und Aron (schoenberg) o.l.v. Pierde Boulez in de Festival Hall te Londen voor de Proms, te Royan en op het Holland Festival; «Sou ven iers a la memoire» van Sinopoli te Wenen de Missa Solemn is in Den Haag met het Residentie Orkest; het Requiem van Brahms te Li verpool o.l.v. Sir Charles Groves en de wereldpremie- re van «Spells» van Richard Bennett, speciaal voor haar geschreven. Alan Hacker (klarinetten, saxofonen) heeft een inter nationale reputatie verwor ven als een van de meest creatieve en onconventione le hedendaagse musici. Tal rijke componisten, waaron der Birtwistle, Maxwell Da- vies, Feldman en Goehr hebben werken voor hem ge schreven en daarbij gebruik gemaakt van zijn uitzonder lijke muzikale kwaliteiten (uniek toonbereik, het zuiver spelen van een zeer lang aangehouden melodische lijn). Zijn benadering van de «klassieke muziek» wordt gekenmerkt dooreen passie voor de «autentieke» spund. Zo liet hij voor de uitvoering van een klarinetconcert van Mozart zijn klarinetten ver lengen tot ze precies zo lang waren als die gebruikt in Mozart's tijd. in1974 trad hij op in het Festival Brussel-Leuven we in onze editie van vorige week schreven dat het nu iten was op de definitieve start van deze neiuwe jeugd- iging, hebben we niet gedacht dat dit zo snel zou gebeu- e week hadden we een gesprekje met enkele van de I itiefnemers waarin we de gelegenheid hadden enkele jjjk igjes te stellen. IDBEWEGING? n juli kwamen er in onze eente enkele mensen bij ar die het plan opvatten nieuwe jeugdbeweging op ihten. Men schreef naar de estelijke KSA, Scouten en Tevens werd er door migen voorgesteld zich geen enkele organisatie te en, en de nieuwe vereni- gewoon «Gemeentelijke )d» te noemen. Omwille het gevaar al heel gauw politiek etiket opgeplakt te en, liet men dit denkbeeld m. Tenslotte opteerde men het Chiro-type, omdat e gewestelijke leiding het st antwoordde. leiding noodzakelijk iets om een Jwe jeugdbeweging van de nd te laten komen, is een Ag leiderskorps Daar d dan ook op verschillende laden ngen duchtig aan gewerkt, met het volgende re sultaat: de meisjesafdeling zal geleid worden door Marie- Madeleine De Winter, Lut- garde Tas, Hilde Schoof, Mo nique Langendries en hoofd leidster Chantal Lauwerijs; de jongensafdeling wordt geleid door Luc Piron, Geert en Pa trick Neirinck, en hoofdleider Jos De Sloover. De heer André Cochez en zuster Cécile zullen als volwassen begeleiders fungeren. Een proost werd ge zocht en gevonden in de per soon van E.H. Limpens (van St.-Anna Aalst). Mettertijd zal deze echter vervangen worden door E.H. Van den Daele, pas toor van Nieuwerkerken. Se- kretaris is Geert Neirinck, wo nende Bremtstraat 2A te Nieu we rkerken. AFDELINGEN Uiteraard zal de Chiro van onze gemeente verschillende onderafdelingen kennen. Naast de indeling meisjes - jongens zal men ook de inde ling Speelklubs (voor jongens en meisjes van 9 tot 10 jaar), Kwiks (voor meisjes van 11 en 12 jaar) en Rakkers (voor jon- gensvan11 en 12 jaar) kennen. De wekelijkse bijeenkomsten zullen elke zondagnamiddag tussen twee en v ijf uur plaats vinden. LOKALEN Ook dit leverde geen proble men op. De meisjes zullen over twee lokalen kunnen beschik ken in het klooster, terwijl de jongens hun twee lokalen zul len hebben in de gemeente school. Verheugend is wel dat de nieuwe vereniging op veel me dewerking mag rekenen, zowel van volwassenen als van de jeugd. UITNODIGING Langs deze weg nodigt de Chiro- Nieuwerkerken tevens de schoolgaande jeugd van onze gemeente uit op haar offi ciële start, nl. op 17 oktober, in het klooster. Bij deze gelegen heid zal men zich kunnen laten noteren als lid van een vereni ging die (hopelijk en waar schijnlijk) heel wat sukses zal kennen Dirk De Pauw met de «Fires of London» o.l.v. Peter Maxwell Davies. Francis Christou (klarinet ten, saxofoon) is als solist opgetreden op het Brighton Festival en in de Purcell Room. Hij maakt geregeld deel uit van bekende kamer ensembles, zoals de Fires of Londen, het Music Theatre Ensemble en. het English Chamber Orchestra. Tristan Fry (slagwerk) was, samen met Alan Hacker, een van de stichters van de Pier rot Players. Werd veel ge vraagd als percussionist door Boulez en Stockhau- ren. Maakte gedurende twee jaar deel uit van het jazzor kest van John Dankworth. Tony Coe is vervangen door Edward Pillingeren Carl Da vis door Tony Hymas. Tony Hymas studeerde aan de Royal Academie of mu sic. Nu bouwt hij een loop baan op als komponist en pianist. Zijn repertoire om vat naast hedendaagse en klassieke muziek ook jazz en rock. Zo speelde hij o.m. Cleo Laine, John Dankworth en Frank Sinatra en heeft hij samen met Daryl Runswick de leiding van een big-band. Voor het Royal Ballet kom- poneerde hij de electro- nische partituut «Unfamiliar Playground.» Edward Pillinger (klarinet, saxofoon) studeerde aan de Royal Academy of Music. Hij geeft nu hoofdzakelijk recitals en werkt mee aan de muziekeminaries en work shops voor de Park Lane Group de Society for de pro motion of Music en het Cockpit Theatre. In 1973 was hij «resident artist» bij het Komponiste- minarieaan de Reading Uni versity en nam het jaar daar op deel aan het Italiaanse Festival van Hedendaagse Muziek. A DG In het Nationaal Majorettenkampioenschap gehouden verle den zaterdag te Lanaken voor de nationale titels in viet verschillende kategorieën behaalde Herdersem met haai twee deelneemsters ook twee nationale titels. Alleen de provinciale kam pioenen konden aan deze finale deelnemen en twee maal behaalden onze meis jes deoppergaai. In de reeks Miniemen was het Hilde Van den Steen die met miniem verschil (3/10 punt) de titel in de wacht sleepte vóór Nadine Cardini uit Luxemburg en in de reeks Tam boer-Majoors wist Lieve Everaert met een groot verschil (21 punten) de titel te behalen vóór de kan didate van West-Vlaande- ren, Claude De Coninck uit Avelgem. Onze beste gelukwensen aan beide meisjes en aan de Herdersemse Harmonie «Concordiaet Docilitas». L.H. MAAISTRAAT DENDERMONDE Tel. 052-21.76.30 De heren J. FieiTafljn en Fr. Van Lintbergen en mevrouw Braeck- man, heten U hartelijk welkom in 't Landhuis. Gesloten van woensdagnamiddag 3 uur tot vrijdag morgen 11 uur. Specialiteit kreeften, rivierkreeftjes, lot, tarbot, alle verse vissoorten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 9