Bericht uit de witte kamer TANU HEROPENT POUR LES INTIMES EN MET EEN GEWELDIG VRIJ PODIUM GERRYLOCKRAN IN PARNASSOS [EERSTE KENNISMAKING VALT HEEL ERG MEE SGEORGES BRAEM BOORDEVOL TALENT -rspi oor verki De Voorpost - 24-9-76 - 13 Er zijn zo van die kouwe dagen buiten, die binnen warmer :ijn, ondanks een kale muur en palen die van een spektakel ruimte een labyrint maakten voor het oog. Zo ook met de heropeningsfeesten van jk. Tanu, Houtmarkt, Aalst die ivoor de gelegenheid een vrij podium heeft gebracht dat best jj door veel meer dan de aanwezige toeschouwers had mogen worden gezien en geprezen. A/at op zaterdag jl. op het odium gebeurde is zowat t boeiendste geweest dat op het gebied mochten jneemaken. Zeven mede- pingende showbeesten die ian het Aalsters optreden buiten de geldprijzen weinig hebben gehad omdat een gebrek aan publicifeit niets heeft kunnen verhelpen aan de huisduifgewoonte van een aantal Aalstenaars die er hadden moeten zijn. Nou goed, defileerden in een' ellenlange (te lange) happening, een aantal groe pen die ver buiten Aalst wa ren komen afgezakt en waar van wij u de namen niet willen onthouden: Steve Turkish Band (glansrijk in het Allman Brothers-idioom overwinnend op even ambi tieuze meespelers), Gosy Coat (onbegrijpelijkerwijze tweede gekroond in een zee van overbodige decibels die ons vroegtijdig de zaal uit jaagden, ook al omdat wij et niet zo denderend vonden, ipeci derdP1 De Stones-toer op mei de semi-professionele groep Royal Flash uit Dworp.(jm) enfin), ene zekere Lam- brechts uit Antwerpen die samen met zijn kontrabas- sist voor een vermoeid pu bliek stond dat zijn muziek en steengoeie teksten niet naar waarde wist te waarde ren, Simple Bleus Corpora tion (het zwakkere broertje), Royal Flash op de foto door een even royale flash van militairen fotograaf Jan ge kiekt en ondertussen getui- gnd van Stones-jnspiratie- bronnen waaruit de ambian ce zich virtuos de mist in speelde en spijtig genoeg niet zo thuis was tussen de boxen-verslepende kolle ga's), Quo Vadis die al een zekere faam heeft verworven en samengespeeld binnen en buiten de Brugse stads muren en die aan het eind resultaat een vette kluif ter bezinning heeft, Sowieso 1 lange zin om op te knabbe len. Zondagavond, dus net de tijd om effe thuis 1 boter ham te verorberen en 1 glas melk te konsumeren, was het Aalsters uur op de Tanu- klok. De kieper ging eerst naar Joost en Mieke Van Dorp hangen om later van Jan De Wilde ten gehore te brengen wat reeds in drie elpees werd gegrift. Een pri meurtje tot slotJan De Wil de's songs worden waar schijnlijk binnenkort in Ne derland uitgebracht in twee schijven die zullen worden samengespeeld door andere muzikanten van Philips-Ne- derland. Tanu, take it easy! René De Witte Een heel ernstige jury, paraat om hun puntjes neer te schrijven (jm) MUZIEKKALENDER Na de spijtige afwezigheid van de in blijde verwachting verwachtte zangeres Delia Bosiers gaat het kleinkunst- en folkgebeuren in onze streek langzaam maar zeer zeker verder met de befaamde zanger-gitarist Gerry Lockran. Op zater dag 25 september (dus nu) is dze Britse halfbloed (half blanke, half indiër) aan de beurt in folkkroeg Parnassos, Stw. op Ninove, 145, Denderleeuwderde huis rechts achter karamellekraam «Bij Tuur». Gerry speelt en zingt een biezonder krachtig soort folkblues, beïnvloed door mensen als Brownie McGee, Big Bill Broonzy... Hij maakte reeds toernees met Joe Cocker, the Faces en Johny Winter, hetgeen duidelijke rocksporen ach terliet in zijn muziek, van daar de elektrische versterk te gitaar. Verleden jaar speelde hij in jeugdklub Di- do te Erpe alwaar binnenkort Koen De Bruyne optreedt (1 oktober: zie volgende edi tie). Wij herinneren ons zijn on gepolijste, kracht stem. de ware bluesfeer niewaar die de melomaan moet lokken als de vliegen naar een...En als dat niet volstaat, zeggen de Parnassossers, dan is nog altijd zijn charme en ontwapende glimlach. En natuurlijk ook de onze. TOt danafspraak 20 uur. René De Witte Zelfportret Georges Braem (jm) Maar, zoals hijzelf zegt, veel bracht hij er niet van terecht en na twee jaar had hij er schoon genoeg van. Er zijn echter redenen te over om aan te nemen dat intussen zijn oude liefde voor het schilderen meer dan ooit onweerstaanbaar was gaan lokken en dat hij tens lotte hiervoor bezweken is. Op zijn twintigste trok hij dan naar Sint-Lucas te Brussel en vandaag de dag, zowat vier jaar later, heeft hij ook dit achter de rug. Tegen zijn eigen verwachtingen in, ten minste zo beweert hij toch, maar dit lijkt ons eerder valse beschei denheid, kreeg hij de hoogste ap preciatie en wordt nu in de gele genheid gesteld om zich verder te bekwamen in een vrij schildersa telier als onderdeel van het voort gezet hoger kunstonderwijs te Antwerpen. Als ze hem daar goed genoeg vinden, wat nu reeds ten dele blijkt uit de geboden moge lijkheid zelf, zitten er voor Geor ges Braem nog een drietal jaartjes voor de boeg om zich de finesse van het vak verder eigen te ma ken. De Sint-Lucas-jury die zijn ongewoon hoge waardering voor Braems werk in hogergenoemde grootste appreciatie omzette be stond uit o.a. Joris Minne, Paul Marat, Roel D'Haese. Maurice Van Saene c.a. Het was niemand minder dan Dr. Marijnissen die achter hem is gaan staan en de weg naar het eigen Antwerps ate lier als het ware bereidde. De ge presenteerde werken op de Teijo- dense tentooastelling zijn niet on verdeeld van hetzelfde gehalte. Er zitten hier en daar wel wat minder gelukte tussen. De muren moes ten nu eenmaal vol, zo zegt Geor ges Braem zelf, en in de vier maand die vanaf juli tot heden be schikbaar was om deze tentoon stelling bijeen te schilderen kon het niet anders of ik moest wel een minder goed werk meesleuren. Het overgrote gedeelte van de ge- ëksposeerde tekeningen en schil derijen zijn echter verrassend sterk opgebouwd en boeien door hun gelijktijdige eenvoud en raf finement. Georges Braem is in derdaad een ras-artiest die meteen haast fotografische accuraatheid zijn onderwerpen en modellen weet weer te geven. De indruk welke zijn werk maakt blijft lang nawerken doordat hij er inderdaad in slaagt de toeschouwer emotio neel te beroeren. Een bezoek aan deze tentoonstelling loont zeker de moeite. Zij gaat nog tot zondag 26 september en is toegankelijk van 14 tot 20 uur elke dag; op zondag ook van 10 tot 12 uur. BALDER Ik heb je zaterdagavond weergezien en ik begrijp er nog altijd niks van. Soms zing ik nog wel eens mee met Van Veen en Dylan wil ook nog best meevallen. Sooner or later, one of us must know. Brussel viert feest. Overal muziek. In de verte hoor ik warempel nog vuurwerk knallen, maar ik kan er net niets van zien. 's Jonge toch, en dat allemaal voor een stukje metro. Jawel, metro, dat mag je nu eindelijk zeggen. Elf kilometers ondergronds tramrijden in een heus metrosel, niet in die gewone trammetjes. Wat een belevenis mag dat wel wezen. Dat moet ik eerstdaags ook eens gaan uitpro beren; als de drukte wat geluwd is. Daarbij dan toch de bedenking maken dat voor dit povere genot allerhande mensen jarenlang (ik weet niet precies hoelang die ge schiedenis al aan de gang is) allerlei ellende hebben door staan. Winkeltjes zijn over de boeg gegaan, mensen wer den uit hun huis gezet, voetgangers moesten kilometers (als je het allemaal bij mekaar telt) omweg afleggen, enzovoort enzoverder. Het stadsbeeld kreeg een ander aanzien, opnieuw ruime baan voor de auto in de stad jochei! Deze week een bericht in de bus gekregen in verband met het elfde nationaal (moet dat met een hoofdletter?) festival van de belgische film. Woensdag wordt er een «kennis makingsdag» georganiseerd met op het programma: be zoek aan de verschillende bioskoopzalen, projektie van enkele onuitgegeven films, bezoek aan het Maison de la Culture en ook nog een lunch in restaurant Le Champeau. Op de terugweg wordt er nog even uitgeblazen om van het bier van de streek te genieten. Misschien daarom dat er een bus wordt ingelegd, dan kunnen de heren met gerust geweten een pintje drinken. Het «festival» zoals het in de volksmond wordt genoemd begint stilaan allure te krijgen, binnenkort groeien we Cannes nog over het hoofd. Wie hoor ik daar weer zeggen dat er voor de Belgische film niets wordt gedaan? Foei! zeg. Wat het algemene nieuws betreft, lijkt het wel komkom mertijd te zijn geworden. Natuurlijk reist Kissinger nog altijd de halve wereld rond in drie dagen, maar dat is voorlopig onze zorg nog niet. O ja, en staan de gemeente raadsverkiezingen niet voor de deur? Dat moet wel het geval zijn want ik heb deze week een stembrief gekregen. Vergeet niet lieve mensen: de stemming is verplicht. Ik zou graag wel eens wat meer willen vertellen over «hoe geldig stemmen»Maar ik vraag me ernstig af of stemmen nog wel zin heeft. Ziet u één van de kandidaten dan echt in staat de belangen van het volk te dienen? Wat zijn dat toch brave mensen zeg: reusachtige (naar onze normen dan toch) kampagnes voeren om een plaatsje in de gemeente raad tcbekomen, om «ons» te dienen, om ons leven aangenamer te maken. Jaaawaade, dat zal wel. C.V.P.- kandidaten schrikken er zelfs niet voor terug hun wagen mét reklame tijdens het weekeinde vóór de kerk te parke ren De cafés doen weer goede zaken: er is altijd wel één of andere kandidaat die een rondje geeft. Kandidaten die weinig in de belangstelling komen kan ik aanraden hun wagen op de markt te parkeren, of alle parkeermeters in de stad af te huren: voor een luttel bedragje kunnen ze dan op elke gehuurde plaats eeiï karretje met reklame plaatsen. Vooral 's zaterdags moet zoiets effekt ressorteren. Boeren die het door de voorbije droogte moeilijk hebben kunnen hun weiland ter beschikking stellen voor het optrekken van immense panelen mits een klein bedragje uiter aard. Drink Coca Cola ijskoud. Er bestaat geen medicijn tegen oud of eenzaam zijn. Slaapwel bolleke. GUY parcel Eeckhoudt opende de tentoonstelling van Georges Braem.(jm) Nev|^et de rege,maat van een klok worden door Davidsfonds, VTB-VAB en Vlaamse Kring te jTerjoden stuk voor stuk opmerkelijke kulturele en artistieke evenementen op het getouw etter<gezet. De aandacht welke hierbij *n zee** sterke mate naar de beeldende kunsten gaat, uit zich ite jaarlijks in een reeks tentoonstellingen van schilder- en beeldhouwwerken van diverse lnspdiunstenaars. Deze tentoonstellingen gaan telkens in de Terjodense Parochiezaal door. 1 pjjAls er nog moest bewezen worden dat er echt niet zo ver weg uit de buurt moet gezocht an 4*orden naar talentvolle kunstenaars, dan is men in Terjoden zeker geslaagd dit te doen, wat ïnder bleek en nog blijkt uit de geselekteerde artiesten. In het Aalsterse en in de Nedren<*erstree't HOrt't van oudsher aan de Zuid-Nederlanders zo eigen kunstvorm, die de Vrieii^k'kte1*-en tekenkunst is, door vele talentrijke en veelal suksesryke kunstenaars beoefend, ster peze keer w erd te Terjoden een jonge kunstenaar van eigen Terjodense bodem voorgesteld, i Asde 24-jarige Georges Braem. Deze wist in zeer korte tijd zyn jarenlang sluimerend en bijna Civiengstvallig verborgen gehouden talent op een verrassende wijze te ontplooien. Zyn werken el Vgetuigen van een rasecht kunstenaarsschap en wy feliciteren de inrichters van deze tentoon- orzuigtelling dan ook met hun keuze. ter vj ^BIJ DE -VlafyoOROPENING anZl,, loors voorzitter van de Vlaamse Tering heette Marcel Eeckhout de talrijke aanwezigen welkom, naar goede» Terjodense gewoonte en er E towat een klein uurtje later dan was aangekondigd. Hij leidde apoteker Roels in, die als vriend de schilder voor de gelegen- '8e leid de taak van -openier» op zijn 1 hef «houders had genomen. Veilig- tenti )cidshalve had deze eerst nog a,eri :ens nageslagen wat het woord kunst» eigenlijk inhoudt en vond n een niet nader genoemde ency- liopedie dat kunst een vereniging :ou zijn van technische kwalitei- en, estetische elementen en sym- >olische ekspressie. Hij meende '.onder meer te kunnen stellen dat leze drie primaire vereisten zeker erug te vinden zijn in het werk 'an Georges Braem. Hierbij wees :n y, lij nadrukkelijk op de tekentech- [)e liek van de kunstenaar, die de zil- ïan het flin lokk 'erstifttechniek toepast. Deze echniek is momenteel zowat •veral in gebruik geraakt, alhoe- rel reeds gekend bij de Romeinen ininde 15' en 16'eeuw algemeen or ejn gebruik was. Bij de zilverstift techniek is een zeer grote vaar digheid vereist maar houdt mede in dat de tekeningen zeer zuiver van lijn zijn en tot in de kleinste details kunnen worden uitge werkt. Spreker maakte hierbij al lusie op datgene wat bvb. een Al- brecht Durer met de zilverstift wist te bereiken. Als hij dan bij Georges Braems schilderijen aan landt ziet hij hier duidelijk een ver gevorderde vertrouwdheid van de kunstenaar met deze materie die olieverf is en stelt dat deze werken overduidelijk voor zichzelf spre ken. Even aparte aandacht ver dienen vooral zijn acrylverfwer- ken die een zeer eigen en typische sfeer en geladenheid uitademen. Door hun eenvoud van onderwerp en door de haast perfekte beheer sing van deze moderne materie doen deze werken sterk estetize- rend aan zonder echter aan diepte en geladenheid in te boeten. Hier is Georges Braem duidelijk op zijn best. Dit wordt eveneens naar voren gebracht in zijn olieverf schilderijen, vooral dan in zijn stillevens, w aar zich dan nog het koloriet, al zij het op een voor zichtige wijze, aan toe voegt. Te recht besluit de h. Roels dat Geor ges Braem het karakter heeft om een groot kunstenaar te worden en dit in zijn ganse wezen te zijn en te blijven. GEORGES BRAEM Een onbekende naam voorde bui tenwereld, geen antecedenten en geen referenties gebaseerd op een reeks gehouden tentoonstellingen aangezien het de eerste keer is dat deze jonge Terjodense kunstenaar zijn werken aan het publiek toont. Nochtans een naam die niet meer zal weg te denken zijn uit het Vlaamse kunstschilderschap. Een merkwaardig iemand trou wens. Van jongsaf eigenlijk reeds met tekenen en schilderen doende maar te onzelfzeker om het naar buitenuit te tonen, wellicht door dat hij zich bewust was van zijn beperkte vakkennis. Destijds nog te wispelturig om van toen af de lange en saaie weg te gaan betre den van het akademisch vakon- derricht. Intussen doorliep hij ne tjes alle humanioraklassen van het Sint-Maartensinstituut te Aalst en begon nadien zelfs aan de medi cijnenstudie aan de Universiteit.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 13