C FILM BIJ ONS Muziek in't rond WERELDORKESTEN IN HET FESTIVAL VAN VLAANDEREN PARIJSE VLOOIENMARKT IN 'T APOSTELKEN EN VICE VERSA Op 24 augustus laatstleden was de Russische pianoreus Emil Gilels te gast in de Koninklijke Opera te Gent waar hij een recital gaf in het kader van het Festival van Vlaande ren. Voor Deutsche Grammophon dezelfde Gilels Beetho- vens pianosonates aan het opnemen. Het toeval wil dat op het recital te Gent drie sonates gespeeld werden die Gilels reeds opgenomen had, namelijk de nummers 25 in G op. 79,26 in Es op. 81 a (Les Adieux) en 27 in e op. 90. Toevallig hadden we deze opanem in ons bezit (DGG 2530 589 - Stereo - 425 F) en waren we aldus in staat de Gilels op plaat te vergelijken met de «levende» Gilels. De plaatopname is prachtig, zonder meer. Uiterste perfek- tie, ongemeen boeiende interpretatie. Een plaat die men nooit beu wordt omdat telkens nieuwe aspekten van Be- ethovens muziek aan bod komen. Gilels vertolkt deze mu ziek met ongelooflijke kracht en schitterend virtuoos. Elke noot is hoorbaar. Hetzelfde geldt voor een andere opname van dit pianofenomeen die we in ons bezit hebben, namelijk de sonate nr. 23 in f op 57 «Appassionata» in combinatie met de sonate nr. 6 in F op. 10 nr. 2 (DGG 2530406 - Stereo 425 F). Wanneer de volledige cyclus zal voltooid zijn wordt dit hoogst waarschijnlijk een referentie-integrale van Be- ethovens pianosonates. Een Emil Gilels in werkelijkheid is allerminst even fenome naal. Er gaat een dwingende kracht uit zijn voordracht. Even feilloos als op de plaat is zijn technisch kunnen. Toch is Gilels anders in een koncertuitvoering. Hij geeft de indruk «alleen» te zijn met de muziek, enkel voor zichzelf te spelen. Voor velen kwam dit als «koel» en enigszins gereserveerd over. Wie dus een romantiserende Gilels verwachtte kwam be drogen uit. Gelukkig, de man gaf geen show, maar musi ceerde. Boeiend, door en door. Hij speelde Beethoven zonder de fabeltjes die rond zijn persoon geweven werden, muziek in haar puurste vorm. In zijn plaatopnames brengt Gilels iets meer leven, enkel datgene wat nodig is om de opname nooit vervelend te maken voor de luisteraar. Het is zeer merkwaardig vast te stellen met welk een fijngevoelig heid Gilels juist die minieme verschillen weet aan te duiden in zijn opnames. Moeilijk te omschrijven, men moet deze pianist in werkelijkheid gehoord hebben om zijn volle grootheid te kunnen beseffen. Bedenkt men daarbij dat Gilels op het bewuste koncert naast de drie sonates van Beethoven ook nog vier balladen van Brahms en twee werken van Schumann (Toccata op. 7 en Arabeske op. 18) vertolkte... In deze pianistische krachtpatserij liet hij nergens tekenen van vermoeidheid blijken, evenmin was er verzwakking in poëzie of zeggings kracht vast te stellen.. BRT3 zendt het koncert van 24 augustus uit op 14 oktober te 10.30 uur. Wie in de gelegenheid is om op die wijze een vergelijk te maken met zijn discografische realisatie raden we sterk aan dit te doen. Het is een uiterst leerrijke ervaring om op die wijze kennis te maken met een pianistisch raffinement dat men enkel bij grootheden als Gilels aantraft. ADG 28 - 24-9-76 - De Voorpost Heel wal mooie voorwerpen waren er te zien tijdens de antiekbeurs.(jm) Een rustige filmweek deze keer. Niet veel soeps zo te zien. Daar staat dan weer tegenover dat U vanaf deze week (een voorsmaakje) enige informatie krijgt omtrent de voornaam ste films die U op het kleine scherm te zien kan krijgen. Hier is wel enige uitleg nodig, een verantwoording als het ware. Ik persoonlijk ga er van uit dat film in een bioskoop moet gezien worden. Daar zijn allerlei redenen voor en één ervan (de voornaamste?) is wel dat alle mensen die zich ernstig met film bezig houden ervan uitgaan dat het produkt waar aan zij werken in een zaal te zien zal zijn, voor een (relatief) groot publiek. U kunt zich waarschijnlijk moeilijk voorstellen wat dat voor die mensen betekent en daarom wil ik er wel een klein idee van geven. Het simpele feit dat een film in een zaal uitkomt betekent dat alle film-werkers zich in spannen om hun werk tot in de details perfekt uit te voeren. Daar zijn technische eisen die bij televisie lager liggen dan bij de bioskoop-film en daar zijn ook artistieke eisen die omwille van de zeer uiteenlopende media voor televisie anders zijn dan voor de bioskoop. Een klein voorbeeldje kan deze argumentatie illustreren: voor televisie kan men een groot aantal details verwaarlozen. Dit «verwaarlozen» moet zeker niet negatief gezien worden, integendeel. Pre- cieser uitgedrukt zou ik kunnen zeggen dat er niet zo veelj energie moet aan verspild worden. Een filmdekor moet ei «echt» uitzien, een televisiedekor kan «getrafikeerd» zijn, het steekt er niet zo nauw. Naast dat alles is er nog het feit dat film een kommerciële aangelegenheid is. Een film is een produkt, een konsumptie-artikel, als een ander. (Deze theorie gaat voor sommige mensen misschien niet helemaal op, film kan en mag ook een artistieke dimensie hebben. Dat neemt echter niet weg dat om het even welke film verkocht moet worden!) Dat betekent dat heel wat mensen er hun brood moeten mee verdienen. Dat wordt echter onmogelijk als we ge woon met z'n allen achter ons tévéétje blijven zitten en genoegen nemen met wat we daar te zien krijgen. Je krijgt op tévé natuurlijk niet altijd de meest recente films te zien maar met een achterstand van twee jaar kan je natuurlijk^ wel vrede nemen. Bovendien toont de televisie wel wat films die zelden een kans krijgen in de zalen, zodus... Heel wat mensen zijn zeer ongelukkig met dat gedoe van films op televisie. Gedeeltelijk ten onrechte natuurlijk, gedeeltelijk ook te recht. Waarom zou je als luie toeschouwer, want dat zijn we allemaal wel nog naar een bioskoop gaan als je die dingen gewoon thuis op je kleine schermpje kan zien? Omdat het optverdorie twee verschillende dingen zijn! Om dat je een film niet op tévé kan zien zoals je hem moet zien in de bioskoop. Omdat een film gemaakt is om in een zaal te zien en niet in je luie zetel met een sigaret in je bek en een pint in je hand! Hopelijk heeft U het ondertussen begrepen: ik ben zelf niet erg opgetogen over films op tévé, maar ja, soms is het wel gemakkelijk: je krijgt de kans om films te zien die je om een of andere reden gemist hebt bijvoorbeeld, dat is zowat de voornaamste bestaanreden van film op tévé voor mij. Blijk baar moeten wij echter zo volledig mogelijke informatie verschaffen en dus moeten die films op televisie er vroeg of laat (nu dus) ook bij. Eerst echter één en ander over de films in de stad, échte' films dus, geen erszats. THE LAND THAT TIME FORGOT Een film van Kevin Connor (Gr. Britt. - 1974). Met Susan Penhaligon, Doug McClure en John McEnery. Naar het verhaal van Edgar Rice Burroughs (de geestelijke vader van Tarzan, jawel). Kevin Connor is niet aan zijn proefstuk toe, hij maakte eerder al furore in bescheiden kringen met zijn «From beyond the grave», ook al een gruwelfilm. Deze keer gaat het om een prehistorisch gebied ergens twintigduizend mijlen onder zee, kompleet met monsters en rare gewrochten allerhande. Een pikant detail het geheel speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog en het toeval wil dat Duitsers en Engelsen samen in het on deraardse wereldje terechtkomen. En dan wordt de vijand schap vlug vergeten uiteraard. (Cinema Palace) INSPECTOR FLATFOOT GOES EAST Dit jaar hadden we in eigen stad niet de gelegenheid een symfonieor- volledig uit het hoofd Een kest te beluisteren. Toch konden we in festivalkoncerten buiten Aalst 9rondige kennis van het werk kennis maken met enkele orkesten van wereldformaat: De Staatska- SS voSg6 uneven in de pelle van Dresden onder leiding van Herbert Blomstedt, het Concert- massale klankenwereld die gebouworkest van Amsterdam onder leiding van Bernard Haitink dat J?001,de staatskapeiie van we vorig jaar te gast hadden in de Sint-Martinuskerk, het London naar voor°weTd gebracht Ner- Symphony Orchestra met Jezus Lopez-Cobos, de Wiener Philharmo- gens konden we de uitvoerders niker geleid door Eugen Jochum en het New Philharmonia Orchestre belraPPen pp nalatigheden of van Londen onder leiding van Andrew Davis. weeldeatoustiekvlndlGe- Elk der manifestaties groeide uit tot een grootse aangelegenheid die ntse sint-Baatskathedraai velen nog lang in het geheugen zal blijven. BRT 3 zal al deze manifes- werd 2eer s°ed opgevangen taties uitzenden. De data liggen grotendeels reeds vast. opvallend was hoe hout- en Op vrijdag 29 oktober te 20.30 uur wordt het openingskoncert van het Festival van Vlaande ren Gent uitgezonden. De Staatskapeiie Dresden ver tolkte Bruckners derde symfo nie. Naast dit grootse werk stond eveneens het dubbel- concerto in d voor twee violen van Bach op het programma. Solisten hierin waren Brigitte en Christian Funke. Het zou Anton Bruckner on getwijfeld zeer gelukkig stem men moest hij weten dat zijn derde symfonie als «hoofd schotel» gepresenteerd wordt op een koncert naast een «en- tré» als Bachs dubbelconcerto, We kunnen blij zijn in Bruck ners plaats: deze grote symfo- nicus stond al te lang in de schaduw van zijn tijdgenoot, concurrent en tegenstander Johannes Brahms. Alsof dit nog niet voldoende was bleef het koncertpubliek, ondanks ul tieme pogingen van grote diri genten (Gustav Mahler...) wan trouwig tégenover Antöns scheppingen. Men vond zijn muziek langdradig en weinig zeggend- Deze situatie bleef tot voor kort een onopgeloste zaak voor musicologen die enkel een mening durfden naar voor brengen betreffende Bruck ners muziek als ze hierin bij stand vonden bij meer onder legde of verder kijkende colle- gas. De dag van vandaag wordt Bruckners muziek aanv aard, zelfs uitgevoerd... Voor menig festivalganger zal deze symfonie van Bruckner onder de kundige leiding van Herbert Blomstedt een open baring zijn geweest. Voor me nig «Brucknerliefhebber» zal duidelijk zijn geworden dat de meester méér heeft geschre ven dan een vierde en een ze vende. Hiermede willen we ge enszins Bruckners derde als een absoluut meesterstuk voorstellen, maar feit is, deze muziek heeft allerminst even veel recht op executie als pa kweg Beethovens eerste pia noconcerto. De Staatskapeiie van Dresden en dirigent Blomstedt traden op als vurige pleitbezorgers van de zolang miskende kompo- nist. Van de meest gekende Bruckner-dirigenten laat Blomstedt zich bestbergelijken met Bernard Haitink. Onder deze orkestleiders spreekt de muziek voor zichzelf, zonder de overdreven rubati a la Jo chum klinkt deze muziek veel eerlijker, ook wel minder ro mantisch, doch bij Bruckner kan dit helemaal geen kwaad. Bruckner is minder «19® eeuws» dan en soms wel denkt. Hiertoe luistere men bij voorbeeld eens naar de acht ste of de negende symfonie. Blomstedt dirigeerde Bruckner koperblazers (die een zeer be langrijke rol vervullen in Bruck ners symfonieën) naargelang de dynamische noodwendig heden de trechter van hun in strument bepaalde richtingen uitzonden. De houtblazert klonken tegelijkertijd rond en pregnant. De kopers scheur den door de ruimte; echt duits. De kwaliteiten van de strijkers- groep hoeven geen betoog. Men beschikte over een echte koncertmeester die in elke om standigheid een schitterende homogeniteit wist te bekomen. In de laatste beweging viel hier en daar enige vermoeidheid te bespeuren. Aan enthousiasme echter kwam men nooit tekort. Had Anton Bruckner dit zelf kunnen meemaken. In alle geval, wij kunnen deze prachtige uitvoering nogmaals beluisteren via BRT 3. Noteren we de datum: vrijdag 29 okto ber te 20.30 uur. Het optreden van het Concert gebouworkest van Amster dam, geleid door Bernard Hai tink wordt uitgezonden op 3 november te 20.30 uur. Op het programma een der meest gi gantische scheppingen uit de symfonische literatuur: Gustav Mahlers zesde symfonie. Hier over zullen we het hebben bij een volgende gelegenheid. A. De Groeve Een aantal Belgische antiquairs en brocanteurs hebben ter gelegenheid van de nu al vijfde Antiekbeurs hun meest kost bare, origineelste of representatiefste handelswaar tot en met maandag j.l. in 't Apostelken bijeengebracht. Al sinds vijf jaar draait in dat ontmoetingscentrum een soortgelijke An tiekbeurs, in zijn opzet een primeur van Aalst. Ondanks het korte bestaan ervan wordt algemeen van een denderend sukses gesproken. Op de vooropening waren wij de massa vóór om even rustig rond te neuzen, iets wat op die avond zelf niet meer kon, gezien de grote massa geïnteresseerden in de vormalige zes Apostelhuizen. De idee van zo'n Antiekbeurs is opgezet en uitgewerkt door de werkgroep KOSI, dit staat voor kuituur, ontspanning, sport en inspraak en situeert zich in 't Apostelken. Voorzitter Frans Van Geert verwelkomde allen en stelde Dhr. Dauwe voor als inleider bij deze beurs, tevens assistent aan de K.U.L. Hij had het grotendeels over de groei ende belangstelling voor de kunst tout court, zij het dan wel en hier citeer ik een uitspraak van meester Dauwe, dat vol gens een gehouden opiniepei ling ruim 79% der ondervraag den oude kunst preferen boven hedendaagse kunst, heden daags design. Het gros van het antiekpubliek koopt antiek om er de woning of de fermette mee te stofferen. Ook denken veel mensen dat letterlijk alles veel geld waard is en kunnen dus niet het vuile kaf van het rare koren onderscheiden. Spreker dankte het ook aan onze gestegen welvaart dat ve len het zich nu kunnen permit teren een stuk te kopen voor een redelijke prijs. Hij spitste ook de aandacht voor de her wonnen kunstvormen, uit de jügendstil-periode bijvoorbe eld. Na afloop kreeg Dhr. Dauwe een «apostelken» mee naar huis en verklaarde Mevr. De Bisschop, jawel, de Antiek beurs voor geopend gevolgd door een drink aangeboden door een Franse longdrinkfir ma. Een tiental antiquairs en bro canteurs kregen een stand in 't Apostelken tot in de garage toe. De vraag naar ekspositie- ruimte is nog groter geweest zodat er aan selekteren moest gedacht worden omdat er be trekkelijk weinig plaats is. Nochtans zijn dit jaar praktisch alle nuttige ruimten gebruikt. De voorzitter: «Diegenen die er dit jaar niet bij mochten zij ko men misschien volgend jaar aan de beurt, wellicht vinden we een mogelijkheid om uit te breiden». Dit is nog toekomst muziek, in afwachting dat aller lei plannen op tafel worden ge gooid en definitief verwezen lijkt worden, duimen de leden van de KOSI voor het steeds maar groeiend sukses van hun Antiekbeurs. Het algemene beeld verschilt niet zo erg veel met dat van de vorige jaren Wel is er iets min der porselein en brons, wat echter sterk terugkomt op binnen- en buitenlandse vei lingen. Een prachtig brons op rode marmeren voet, nl. een werk «Vechtende honden» uit 1902 van de Fransman Charles Paillet (1871) zagen we op de stand van de Galerie St.- Hermes, helemaal uit Ronse naar hier gekomen. Dit jaar wa ren er ook wat meer schilderij en, zeker wat de romantiek en portret betreft. Het topstuk was een marine van Auguste Mu- sin, een zicht op Papendrecht. De antiquair Poly Robberechts Van Hoof uit Impe toonde ons een veertiental unieke Russi sche ikonen (40 60.000 fr.) die door een Russische Jood uit de Sovjetunie werden ge smokkeld en via die lijdensweg op onze antiekmarkten ge gooid. eAlgemeen bekeken hadden de standen dit jaar een aange name presentatie al was dat de avond van de vooropening niet zo te merken, je liep er klem tussen de druk opgekomen be langstellenden. Op elke stand was praktisch een houtskulp- tuur aanwezig zoals zeventiende-eeuwse Vlaamse kandelaars, 19de eeuwse ma donna (Galerie Hermes), di verse heiligen o.a. van de Me- chelse school (XVI de eeuw), Jezus aan het kruis (Poly Rob berechts),.., Misschien nog even net ver schil tussen enerzijds een anti quair en anderzijds een bro- canteur: de antiquair koopt en kel antieke voorwerpen die hij eventueel zelf restaureert voor hij ze verder verkoopt. De bro- canteur koopt oude voorwer pen en verkoopt ze in dezelfde staat. De brocanteur heeft nét niet die kennis die een anti quair heeft en kan daarom niet altijd de precieze periode bepa len van de antieke zaken. Na jaren ervaring kan hij wel de deskundigheid krijgen van een antiquair. Uiteraard had eike eksposant zijn attraktiestuk, al is da. dan groot of klein. De antiekhande laars zijn immers gekomen om te verkopen, om nieuwe rela ties te maken, om wetens waardigheden over hun han delswaar te vertellen. Een ek- stra voordeel hier in 't Apostel ken daar binnen loop je gezel lig en intiem door de standen en voor een koffie of pils ben je zó beneden. We kunnen hier gerust stellen dat de antiquairs, de inrichters en een groot aan tal kopers weer dik tevreden met een soevenir van de Vijfde Antiekbeurs naar huis zijn ge keerd. Een pittig detail: een opmerkzaam Aalstenaar heeft tijdens een avontuurlijke speur tocht langs de vlooienmarkt te Parijs twee affiches van het Apostelken aangekleefd ge zien, de uitstraling van een apostel waard... Een film van Steno. Met (hoofdzakelijk) Bud Spencer en Al Lettieri, Wie Bud Spencer zegt moet normalerwijze ook Terence Hill zeggen, maar deze keer is de vrolijke blonde knaap met de wondermooie blauwe ogen er niet bij. Bud Spencer knapt het allemaal zelf op, liefst met de blote vuist natuur lijk. (Cinema Feestpaleis). In ciname Alfa: BLACK EMANUELLE, voor wie het niet laten kah? Tenslotte een greep uit het televisie-aanbod: LES DEMOISELLES DE ROCHEFORT, Franse muzikale film (remember: Les Parapluies de Cherbourg) van Jac ques Demy, met Catherine Deneuve en zusje Frangoise Dorleac. (vrijdag 24 om 20.40 u. op BRT) ELECTRA GLIDE IN BLUE, boeiende Amerikaanse politie-geschiedenis (een soort kruising tussen politiefilm en western?) van J.W. Guerico, met Robert Blake en Billy Green Bush (maandag 27 om 21.15 op BRT) BANANA SPLIT, prachtige musical van Busby Berkeley, met Carmen Miranda, Alice Faye etc. Een «must» voor zowat iedereen met heimwee naar de tijd van toen. (dins dag 28 om 19.35 u. op RTB). GUY

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28