f
Aalsterse Flitsen
EEK VOOR VRIJETIJDSBESTEDING
XADEMISCH GESTART
n
I BURGEMEESTER
I DE BISSCHOP OVER
GUST VAN DER STOCK
De Voorpost - 24-9-76 - 5
Irijdag 17 september had in het stadhuis een akademische zitting
laats naar aanleiding van de «Week voor Vrijetijdsbesteding (18 tot
september). Het was zowat de officiële start van deze «week», een
nicum bijna in België. Als gastspreker kon men niemand beter kie-
|en dan de heer R. Lecoutre voorzitter van de «Van Clé World Associa-
bn».
etijdsi
|»t stadsbestuur was verte-
nwoordigd door Schepen
bn Der Veken, voorzitter van
ft komitée voor Vrijetijdsbes-
jing. Schepen Van Den
en Schepen Bogaert. De
Irschillende verenigingen die
met vrije tijd en hobby's
jzig houden hadden even-
8ns een afvaardiging ge-
purd. Het was uiteraard
hepen Van Der Veken die de
ademische zitting inleidde.
hOEGER GEEN
RUE TUD,
J PROBLEEM
wees allereerst op het recht
n de plicht) voor iedereen op
>eid. Tot voor enige tiental-
li jaren echter was de arbeid
Jer zwaar. Vrije tijd was er
jen nog niet, tenzij om uit te
[sten.
fcarin is geleidelijk aan veran-
jring gekomen: er kwam
ter en meer vrijetijd. Deze
Jje tijd is nu zelfs een pro
bleem geworden: wat moet
men ermee doen? Nochtans
indien men de vrije tijd op een
zinvolle en doordachte manier
doorbrengt, kan hij bijdragen
tot zelfontplooiing, tot intros-
pektie die een betere kennis
van onszelf en van de mede
mensen voor gevolg heeft, zo
zei schepen Van Der Veken.
Hij stond er ook op dat konkrete
opties zouden genomen wor
den om de problemen van de
vrijetijdsbesteding op te los
sen. Er werd een beroep ge
daan op de Van Clé-sitchting
die de problemen van de vrije
tijd zeer goed kent. De heer
Van Der Veken gaf het woord
aan de heer Lecoutre, die
voorzitter is van deze wereld
wijde organisatie.
VAN CLE-SITCHTING:
GESPECIALISEERD
Al jarenlang is de Van Clé-
stichting bezig met de proble
men van de vrije tijd. Overal ter
Onze vlaamse literators zijn doorgaans nogal HEIMAT-
TROUW. Nemen we Ernest Claes met zijn guitige Witte uit het
Siegemse, de lierse PALLIETER van Felix Timmermans en
I vooral onze Tyl Uilenspiegel de legendarische figuur, van de
f- vlaamse vrijheidsheld die streed tegen gewetensdwang in de
sombere dagen van de 16de eeutwse godsdienst oorlog.
Charles de Coster heeft deze figuur uit de nederduitse volkslite-
ratuur gestalte gegeven zodat de Tyl Uilenspiegel nu bekend is
n mofl over de wereld literatuur.
Metei toch alleen in onze taal kan men de zinswijze van Tyls naam
gegevi begrijpen IK BEN ULIEDEN SPIEGEL of om het begrijpelijker
planni ,e zeggen 'n zct U 'n uw hemdje.
»en ovi Maar deze Uilenspiegel is een geesteskind van de schrijver maar
nder v(. 'n werkelijkheid niet bestaan.
Heelwat anders is het met onze eigen Uilenspiegel, die juist
mi dezelfde eigenschappen had als onze nationale Tijl, hij was een
1 spotter en een zwanzer, maar zou nooit iemand kwetsen en
daarbij was hij een zuivere idealist, die voor wat hij meende goed
j te zijn alles over had.
Ook hij kon zijn medeburgers in het ootje nemen. Zo politie-
kommissaris van de Winckel nog in leven ware, dan zou hij ons
kunnen vertellen hoe dikwijls de Gust zijn goede trouw ver
schalkt heeft, en de kommissaris, die gestrenge heer, moest er
ten laatste zelf om lachen.
Op een driekoningenfeest beloofde Gust aan ieder aanwezige
hem het beeld te tonen van de persoon, die hij liefst zag, wanneer
gij het bruin papier scheurde kon ge U zeiven bewonderen in een
klein spiegeltje.
Zijn Istc aprilgrappen waren echte vondsten.
Wie herinner zich nog HET OCTROOI VAN GEBREVE-
TEERDE MIDDENSTANDER die men op het vredegerecht
moest afhalen, op basis van een door Gust opgemaakte vragen
lijst. Iemand liet zich zo vangen dat hij 500 frank riskeerde om
een nieuw handelsregister te bekomen. Gust was een echte
camavalist, maar hij hield aan de term VASTENAVOND. Jong
was hij de stichter en duiveltje doet al van de GESDOOIKERS,
later als hij rijper was geworden, werden de Draeckenieren
opgericht. De souvereine camere der Draeckenieren tot Aalst
was meer cultureel gericht. De bedoeling was terug DRAEKEN
op het toneel te brengen, als de Twee wezen, de brooddraagster,
de bultenaar de gebroeders de Graeve en vooral de levendige
brug, het heeft zich beperkt tot een Aalsterse avond in de jaar
beurs en de opvoering van Genoveva van Brabant in het adelons-
ken met een geit als hinde voor Benoni.
De fratsen en de guitenstreken van Gust zijn legio, wie kan ze
allemaal samenbrengen, en toch kon Gust ook ernstig zijn, hij
was een eerlijke handelaar die zijn stiel kende. Van al de kaas
soorten kende hij de waarde de smaak de oorsprong en de
geschiedenis, want Gust was een belezen man.
Ook in het verenigingsleven van Aalst geen onbekende, brand
weer, land van Riem. de klauwaerts. en menig andere gilde telde
hem onze zijn leden of was hij zelfs bestuurslid.
Maar wat hem meest aan het hart lag was zijn dekenij van de
Molendries hier war hij geboren en groot geworden, hier had
f S get vader en moeder geleefd, hier waren al zijn kinderen geboren.
-\ bego
same
zindhe
374 ha
traini
Dverde
n Ee<
meent
p en s
real is
ft reet
i doe
Ie spo
idag t
univot
s plaa
;n, vo<
igende
rechtt
ar in
oorde
steet
s not
ent zit
overh
Drthal
)uigen
gebru
ist is
mbad
istiscl
enslot
i in de;
porthJ
recepti
>rtman
E.A.F
Dikwijls kwam Gust op zijn sokken af om iets te bekomen voor
zijn dekenij en wie kon Gust iets weigeren.
Zijn ganse leven is Gust een vlaams nationalist geweest en ook
de consequenties van aanvaard. Maar de miserie die dit hem
bracht heeft hij met licht gemoed aanvaard maar nooit iemand
ten kwade geduid.
)rthall( Er is iets merkwaardig in de faden van het noodlot, dat juist die
zonnige mensen het zwaarst getroffen worden.
Gust heeft samen met Mariette het leed moeten dragen van het
verlies van drie volwassen kinderen, plus zijn schoondochter.
Ik was aanwezig toen dit leed hem overkwam en ben met hem ter
plaatse geweest. Gust was apatisch Mariette was de sterke vrouw
van Vlaanderen, maar mij is de overtuiging gebleven dat in de
latere jaren Gust de steun is geworden van zijn vrouw, juist
omdat, ondanks alles, zijn blijde levenslust de bovenkant haal
de.
Je sta Zoals peper en zout noodzakelijk zijn voor een goed maal. zo
van et zijn guitige mensen als Gust van der Stock noodzakelijk voor
kssch onze maatschappij, Gust leerde ons de goede levensfilosophie.
iHET LEVEN NIET TE ERNSTIG OPNEMEN, en laten leven
wat leeft.
ïStedif Hierom mogen we fier zijn over onze Gust, en ik dank deze
dekenij van de Molendries en in het bezonder zijn goeie vriend
.Paul Vinck om dit mooi initiatief deze gedenkplaat van Gust aan
port lie voorgevel yan zijn geboortehuis.
Niemand zal betwijfelen die Gust gekend heeft, het is de Gust
want Fonskcn Huylcbroeck heeft er al zijn kunst ingestoken om
zijn eigen goede kameraad DE GUST VAN DER STOCK in het
brons te verbeelden,
Geachte stadsgenoten. In uw aller naam. in de naam van al de
Aalstcnaars in naam van de gebuurte, in naam van de dekenij
Molendries heb ik de eer deze gedenkplaat van ons aller vriend
Gust van der Stock te mogen onthullen.
MOGE AALST - ZIJN AALST HEM EEUWIG GEDENKEN.
wereld heeft deze organisatie
onderzoeken gedaan omtrent
deze problematiek. De heer
Lecoutre dankte dan ook de
stad Aalst voor de gelegenheid
die zijn stichting kreeg om mee
te werken aan dit EAalsters in
itiatief, enig in België. Hij gaf in
het kort de historiek van de
stichting.
VAN CLE:
BEZORGD OM
MISBRUIK VAN TUD
In 1891 werd de Norbertijner
monnik Van Cle in de Kempen
geboren. Zijn thuishaven was
de abdij van Tongerlo. Hij had
de Eerste Wereldoorlog mee
gemaakt, de sociale en
sociaal-kulturele noden aan
het front gezien, en was als
groot-invalide uit diezelfde oor
log teruggekomen. MetCardijn
was hij medestichter van de
K.A.J.
Hij had gezien tot welke wan
toestanden het egoïsme van
der over de definitie van de
vrije tijd. Veel mensen vooral in
het Westen, beschikken in
eens overeen zee van vrije tijd.
Wat moet men nu doen: de
nadruk leggen op het «indivi
du» of op de «kollektiviteit» van
de ontspanning? De Heer Le
coutre is er wel voor, dat er een
wisselwerking moet bestaan
tussen enkeling en gemeen
schap «In elk systeem zit iets
goeds».
Hij zag het probleem ook psy
chologisch en sociologisch:
Moet een gefortuneerd za
kenman enkel voor zijn «sta
tus» nu noodgedwongen op
een jacht gaan varen? Mag
een arbeider niet gaan tennis
sen? De spreker stelde in dit
verband twee krachtlijnen
voor: de eigen vrije keuze (ie
der mens moet vrij zijn om te
doen wat hij wil) en het belang
van de arbeid: aan de arbeid
moet opnieuw zin gegeven
worden. Er is een sterke corre
latie tussen arbeid en vrije tijd.
De arbeid moet gehumani
seerd worden.
De vrije tijd mag geen doel zijn
op zichzelf, hij speelt wel een
voorname rol.
Een andere krachtlijn is ook de
verhouding tussen vrijetijds
besteding en consumptie, of
ren overoverdreven luxe.
De kwaliteit van het leven moet
voorrang krijgen. Men begint
deze noodzaak eindelijk in t&
zien. Zonder optimisme gaan
we immers de ondergang van
de westerse kuituur, (van het
«Avondland»), tegemoet. Mis
schien is de krisis wel de
gangmaker tot het uitbouwen
van een menselijker wereld, zo
besloot de heer Lecoutre zijn
opmerkelijke en fel toege
juichte toespraak.
STADSPLAKKET
Als dank voor zijn «schitterend
referaat» zoals schepen Van
Der Veken zei, werd aan de
heer Lecoutre het stadsplakket
aangeboden. Van de stads-
hostessen kreeg de gastspre
ker ook bloemen aangeboden.
De heer Van Der Veken sprak
ook nog de hoop uit dat het
«licht dat de heer Lecoutre hier
was komen brengen, voor de
toehoorders een vuur zou mo
gen zijn om zich verder aan
zinvolle vrijetijdsbesteding te
wijden».
DANKWOORD
De heer Etienne Van Der
Schueren, lid van het «Komitée
Een volle raadszaal toehoorders bij de opening van de week van de vrije tijd.(jm)
de enkelingen kan leiden. Hij
kwam dus op voor een ruimere
verdeling van de goederen.
Want mensen die in zwarte
armoede leven hebben weinig
aandacht voor geestelijke
waarden.
In Leuven richtte pater Van Cle
het Ruisbroeckgezelschap op,
gericht op de versobering van
het leven. Dit gezelschap wou
breken met de idee van de
«schone positie, het grote sala
ris en het gemakkelijk leven».
Het wou ook de gewone men
sen laten deelnemen aan de
verschillende mogelijkheden
tot ontspanning.
In 1937 richt hij (samen met
Romain Maes) een sportkomi-
tée op «Sporta» en in 1939 lan
ceert hij in het N.I.R. voor de
eerste keer het begrip van de
vrije tijd: het was toen de tijd
van de mobilisatie, en Van Clé
richt een konferentie in die de
problemen van de vrije tijd van
de soldaten als l Verwerp
had. In 1935 stierf pater Van
Clé plots, alleen en verlaten, in
het Noordstation te Brussel.
Van Clé was een voorbeeld
van een door-eerlijke pluralist.
Hij ging praten met de mensen
van de volkshuizen van gelijk
welke strekking. Nu nog is dit
pluralisme een vast beginsel in
de Van Clé-stichting die, ge
groeid uit «Sporta», volledig
zelfstandig van elke organisa
tie staat. De Van Clé Stichting
heeft geen enkele binding met
om het even welke vereniging.
Ze heeft als doel slechts ten
dienste te staan van alle men
sen, de vrije tijd te humanise
ren en de kwaliteit van het le
ven te bevorderen. Op uitnodi
ging van de Unesco is de Van
Clé-stichting momenteel bezig
aan een «Universeel handvest
van de vrije tijd».
Reeds twee wereldcongressen
over de vrije tijd werden door
de Van Clé-stichting ingericht
(1973 en 1976). Geleerden van
de ganse wereld hielden zich
daar bezig met de problema
tiek van de vrije tijd in de ver
schillende landen, vrije tijd die
ook nauw verwant is met de
ethiek die in al die landen zeer
verschillend is.
WAT IS
VRIJE TIJD?
De heer Lecoutre had het ver
beter gezegd: het onevenwicht
tussen materiële en geestelijke
consumptie. Hier kwam de
heer Lecoutre tot het voor
naamste punt van zijn referaat:
de krisis (economisch en gees
telijk) waaraan de Van Clé-
stichting wil helpen er een op
lossing voor te vinden.
UITBUITING
Hij pleitte voor een harmo
nieuze waardenevaluatie: de
ekonomie mag en kèn niet al
les. Het moet nu eens gedaan
zijn met in alles, ook in de vrijet-
ijdsindustrie, het winstbejag na
te streven. Er zijn nog andere
behoeften in de mens niet vol
daan: zijn zelfkreativiteit bij
voorbeeld. De mens heeft be
hoefte aan lichaamsbeweging
en aan kreativiteit (de huisves
ting zal bijvoorbeeld moeten
aangepast worden).
Men moet de «naamloosheid»
tegengaan, en zich verenigen
om zich te beschermen tegen
de manipulaties van de con
sumptiemaatschappij. «Nu wil
men de «homo ludens» propa
geren, maar het is immoreel
deze «homo ludens» uit te bui
ten». Aan de waardevolle din
gen in een leven, de «choses
de la vie» liefde, kunst, natuur,
spel en sport mag niet geraakt
worden. Ook in de strijd tegen
de inflatie kan deze strijd van
belang zijn. Men moet even
eens afstappen van de politiek.
Deze is in hoofdzaak gericht op
de materiële goederen. Ook is
de tijd van «demassificatie» nu
aangebroken. We moeten naar
een gediversifieerde maat
schappij gaan: in deze tijd van
specialisatie is iedereen de
«specialist van zijn eigen le
ven». Personalisme moet ech
ter gepaard gaan met ge
meenschapszin.
OPTIMISME IS
EEN PLICHT
De heer Lecoutre wenste het
stadsbestuur van Aalst en de
verenigingen ook geluk met het
initiatief van de «Week voor de
Vrijetijdsbesteding». Hij vond
dit het bewijs dat de mens niet
aan de krisis moet ten onder
gaan. Maar dat men integen
deel nog kan geloven in de
kreativiteit van de mens: opti
misme moet er zijn, men moet
niet zitten jagen naar of kanke-
voor Vrijetijdsbesteding» sprak
vervolgens het dankwoord uit.
Hij maakte de aanwezigen op
twee dingen attent: het nut zich
te verenigen om de kosten van
de vrijetijdsbesteding te kun
nen drukken, en de heilzame
invloed van vrijetijdsbesteding
op het sociaal karakter van de
mens. Hij vond het ook ge
raadzaam dat in de verenigin
gen alle strekkingen, politiek of
religieus, samen zouden kun
nen vertegenwoordigd zijn. Hij
wees ook op het feit dat het
stadsbestuur van Aalst een
unicum in België had verwe
zenlijkt: het inrichten van een
week van de vrijetijdsbeste
ding waaraan het commerciële
niet te pas komt. Hij dankte
Schepen Van Der Veken en
het stadsbestuur dan ook voor
de hulp, en herinnerde eraan
dat 50 van de leden der ver
schillende clubs zich langs de
week van de vrije tijdsbeste
ding laten aansluiten: hier
overwint men zijn drempel
vrees en leert men de vereni
gingen kennen.
Een administratieve kink in de kabel heeft enkele verwoede
Festivalgangers op donderdag 16 september jl. een muzikale
ontgoocheling bezorgd. Verschillende mensen stonden met
een ingangsticket in de hand op de binnenkoer van het
stadhuis navraag te doen naar de feestzaal waar volgens hen
het ensemble Nipponia uit Japan moest optreden. De
betrokkenen hadden reeds maanden terug in de Gentse
kantoren van het Festival van Vlaanderen hun kaarten
gekocht en aangezien men in Gent naar hun zeggennooit
dit koncert had afgekondigd waren zij naar de keizerlijke
stede afgezakt. In Aalst is deze avond nooit geprogrammeerd
geweest aangezien de organisatoren hier nog vóór het drukken
van affiches bericht kregen Nipponia van het programma te
schrappen.
Ander niet-muzikaal festivalnieuws kregen we van de heer
Kieckens tijdens de wekelijkse perskonferentie in het
stadhuis. Hij zei dat stadssekretaris Willems inpikkend op
niet nader bepaalde berichtgevingen in de pers de nadruk
wou leggen op het feit dat niet alleen de katholieke
jeugdhuizen waren aangesproken om de bediening van de
drank- en eetgelegenheid tijdens de muzikale happening van
het Festival van Vlaanderen, te verzorgen. Namens de
C.A.R.J. en de festivalprogrammatoren meldde spreker ons
dat alle officiële jeugdhuizen werden aangeschreven, zijnde
dus: Sint-Joris, Kreja, Ocarina en Terlinden.
Het is al fusie dat de klok slaat binnen de muren van de
stadsburelen. Ter voorbereiding van de nakende versmelting
van de gemeentegrenzen zijn zes werkgroepen (sektie
brandweer, onderwijs, personeelsbeheer, decentralizatie,
huisvesting en vrijetijdsbesteding) druk aan het vergaderen
om deze overgang zo soepel mogelijk te kunnen laten
gebeuren. Ondertussen fusioneert het werk bij sommige der
stadspersoneelsleden tot mooie hoopjes achterstallige
dossiers. Als straks de huisvestingsorganizatie der burelen
overhoop zal worden gegooid en een spektakulaire stoet rond
de jaarwisseling alle mogelijke paperassen zal moeten
verhuizen van gebouw naar gebouw zullen andere hoopjes
'lopend' werk worden opgestapeld.
Het poppentheater in de Kattestraat zal omwille van
administratieve reorganizatie van de stadsdiensten plaats
moeten ruimen voor de bevolkingsdienst. Ook de fotoklub zal
haar doka elders moeten inrichten. De postzegelklub mag
echter blijven. Dat voortaan alleen niet-gestempelde
postzegels zullen worden toegelaten is in het kader van de
overheidsbesparingen niet denkbeeldig.
Onze goegemeente telt heden zoveel jaren naar de
jammerlijke wereldoorlogen nog steeds meer dan tien
vaderlandslievende verenigingen waarvan wij U de namen niet
willen onthouden: Bevrijdingsleger, Nationaal Verbond Oud-
Krijgsgevangenen, Erkentelijkheid, Nationaal Verbond der
Veteranen van Koning Leopold III, Solidariteit RITA,
Nationale Confederatie Politieke Gevangenen en Rechtheb
benden van België, Nationaal Verbond der Burgerlijke
Oorlogsinvaliden en het Verbond van Vaderlandslievende
Verenigingen. De vraag of het Verbond der Vlaamse
oudstrijders en Oud Soldaten tot een fusie zou willen overgaan
achtten we als niet zo opportuun als onze vraag of wjj niemand
zijn vergeten.
Het C.S.V. 't Fabriekske is zaterdag jl. de dupe geweest van
een zekere non-challence in de showbisness. De klein-
kunstenares Delia Bossiers, die onlangs overstapte van
teaterbureau Pimpenel naar Spiraal, is drie dagen vóór haar
optreden in het centrum afgekondigd. Op het laatste moment
werd dus zomaar zonder schroom een einde gesteld aan
talrijke verwachtingen en aan de ijverige werkzaamheden van
een paar mensen. Men heeft de moed ondanks alles niet laten
vallen. C.S.V. werkt aktueel samen met folkkroeg Parnassos
aan de organizatie van koncert met Julie Felix, bekende
Amerikaanse folkzangeres. Zij komt op zondag 21 november
naar de Aalsterse begijnhofkerk.
De Humanistische Jongeren die totnogtoe wat Aalst betreft,
enkel op papier officiéél georganizeerd waren, lijken nu iets
aan hun situatie te willen veranderen. Vorige woensdag
kwamen een dertigtal scholieren samen om de zaken te
bespreken. De initiatiefnemers van deze vergadering hopen
nu dank zij deze bijeenkomst nieuwe elementen te vinden om
aan de humanistische jeugd een spreekbuis te geven die nodig
is om het humanistische idee meer vleugelslag te geven In
jeugdaangelegenheden.
Het voorstel om de oude markt te verplaatsen werd gedurende
de jongste gemeenteraadszitting niet goedgekeurd en dus niet
opgenomen in het politiereglement '77. De zondagmarkt blijft
dus zoals steeds in de I-meistraat en de Varkensmarkt.
Op dit ogenblik werken een tiental mensen aan de realizatie
van een nieuw A als te rs literair tijdschrift dat tweemaandelijks
zal verschijnen. Chris Latour en Luc De Smedt willen hiermee
een leemte vullen die door het éénmaal verschenen tijdschift
'Titel' slechts tijdelijk is gevuld geweest. Romain John Van de
Maele heeft beloofd een bijdrage te leveren in de vorm van een
eerste inleiding en een essay.
Tweetalige sporthal. Inderdaad, wie de kantine verlaat ziet
duidelijk boven de uitgang, bij de noodverlichting
'sortie', uitgang. Fijn dat men eerst aan onze franse vrienden
denkt.
Tonv Waterschoot, fabriek van kunstmeubelen, gevestigd op
de Asserendries zal, in tegenstelling met wat wij meldden in
Aalsterse flitsen van 10.9.76, zijn kunstwerkstede op
bovenvermeld adres verder zetten.