Crazy man Koen De Bruyne en soortgenoten tussen de do en dido V MILIEUBEWUSTE KUNSTSCHILDER GEORG MUYS TE LEDE STAMPEN EN DAGEN OPENEN KLEINKUNSTSEIZOEN IN JEUGDHUIS LEEUWERIK 28 - 1-10-76 - De Voorpost Jeugdhuis Dido (vind u aan de Oude Heirbaan te Erpe) steekt op zaterdag 2 oktober een andere pluim op de hoed met het optreden van de free-jazz-pop en wat nog allemaal Koen De Bruyne-groep. Zowaar een nieuw en moedige initiatief om steengoeie niet zo popua- lire dingen te brengen. Koen De Bruyne is niet de eer ste de beste, zelfs niet de beste de eerste nu al lang duidelijk is dat ook in Vlamingenland waardering niet altijd gemeten wordt aan kwaliteit. Met deze vette kluif ter bezinning is het de knabbelende lezer ten stel ligste aangeraden om een mu zikaal snoepje te komen proe ven in Dido. Koen De Bruyne die muzikaal zo goed als geen uitstaands heeft met broer Kris het vertederd meisjeshaart weze verwittigd brengt er met zijn groep een in onvoor bereide toestand niet steeds gemakkelijk verteerbare soort muziek die we gemakshalve achter de vaandel van de jazz- rock zullen opstellen. Oplos sing voor de toestand van niet-voorbereid-zijn; u koopt gauwgauw de elppee «Here Comes The Crazy Man»; elpee die wij u sterk aanbevelen (waarvan ekte in de platenru- briek «Muziek in 't rond). Tweede oplossing: u legt zich te laven aan de gelijkaardige tonen van pakweg Chick Co- rea ofte Carla Bley. Derde al ternatief: u doet niets maar komt in een bui van overdadige verstandelijkheid naar de Erpse jeugdklub. BIOGRAFISCHE VOER Koen De Bruyne werd geboren te Antwerpen op 23 maart 1946. Hij genoot een klassieke muzikale opleiding aan het Antwerps Conservatorium, en behaalde er op 21-jarige leef tijd de eerste prijs voor piano, notenleer en harmonie. Aan het einde van zijn oplei ding in 1967 werkte hij als mu zikale klusjesman zowat her en der tot de sombere vader landse periode die meestal le gerdienst wordt genoemd. Blues en jazz hadden Koen toen reeds danig te pakken dat een strikt klassieke muzikale loopbaan hem niet de nodige voldoening kon geven. Koen De Bruyne werd aldus en ach tereenvolgens pianist-orgelist bij de groepen «Carriage Company» en «Jelly Fish», sterk ondergewaardeerde konstellaties van uitstekende muzikanten. Daar de Angel saksische rock bij ons niet de nodige wind-in-de-zeilen kreeg en een bries van Vlaams bier en plezier de pogingen in de moedertaal voortduwde kwam een andere (bijkomen de) koers in Koen's karrière. Begon toen de periode waarin De Bruyne zich als begeleider van inheemse artiesten aller hande verdienstelijk maakte. Zo verving hij Raymond Van hetGroenewoud (van «Ik wil de grootste hebben») toen deze de groep van Johan Vermin nen verliet. Koen heeft van toen af zijn toetsenwerk en ar rangementstalent met de re gelmaat van een wel-luidende klok ten dienste gesteld in het platenwerk van menig Belgisch talent (zowat alle Vlaamse kleinkunstenaars en popzan- Nu kollega De Groeve het al een tijdlang te bont en te rond heeft gemaakt en het SVMIRS (Syndikaat der Verenigde Muziek-in-'t-rond Schrijvers) andere voer op de plank wilt, graag volgend vynil. «Here comes the crazy man» Wanneer men in deze Lage Landen een boompje opzet over het tekort aan ware kansen dat onze eigen muzikan ten wordt geboeden durft de naam van Koen De Bruyne wel eens vallen. Wel, deze koene toetsenridder heeftter gelegenheid van zijn optreden in Dido gezegd een LP kunnen volstouwen met vier brokken hoogstaande jazz- rock. Onder de verzamelnaam «Here comes...» en met de hulp van het kruim (o.m. drummer Jean-Pierre Onraedt, fender bassist Ketje Desouter, trompettisten Richard Rousselet en Gerard Sabbe) valt er te genieten van rus tige tot woelige dialogen, sololoopjes enzomeer die nu en dan doen denken aan wat Chick Corea aan de andere kant van de plas in de losse groeven heeft gezet. Het begint allemaal met het steengoeie entreenummer «And here comes the crazzy man». Een klassiek getinte melodie opent. «The silver eye was brown». Het gelijkaar dige rustige beign van de free-jazz -Pathetic Dreams» leidt tot het inlassen van een introspection-achtige (cfr. Thijs Van Leer) vrouwenstem terwijl het slotnummer «Unanswe red Questions» de weg opent voor een climax aan virtuosi teit van hoofdvertolker Koen. (Vogue 9002) Abbaja Nu het Zweedse kwartet Abba, konstellatie van Björn, Benny, Anna en Annafried, met hun «Dancing Queen» zowel de love queens als de zwoele dansers laat meehup- pelen staat een «Abba Greatest Hits» bij de platenboer ter beschikking. Van Abba weet u dat zij geen globe-trotters wensen te zijn en dus alle energie willen stoppen in het maken van weluitgekiende krakers. Van hen krijgen we dus een Zweeds eksportprodukt dat alle ingrediënten bezit om het West-Europese oor tussen soep en patat te vleien ^Fernando» (van de drums, weetjewei), «S.O.S.», «I Do, I Do, I Do, I Do, I Do» en andere meezingers. Zowaar the top os the Euro-pop. (Vogue LDY 28047) Pratt op de mat Een verbazend affe en boeiende elpee is zonder twijfel de derde van Andy Pratt: «Resolution», een late zomeront- dekking van het SVMIRS. Na «Rekords are like life» en «Andy Pratt» is deze schijf een staalplaat van Andy's kunnen: goeie tekst, de nodige hu mor (in «Karen's song»), onverwachte harmoniën («If you could see yourself»), mooie stem en pnma omlijsting door producer Arif Mardin. Een imponerend popprodukt van hetzelfde niveau als wat ene Elton John deed voor ie zich als een losgelaten hijgend rockzwijntje tot ster knorde. Andy's pianogetokkel onderstrepe een onmiskenbaar ta lent. Warm aanbevolen. (Nemperor Records ST-NE-763606) Love Me. 't is maar een woord. Jessy Joyce, volgens haar platenfirma de «Edith Piaf van de rock», levert na het uitpakken uit de prikkelhoes (waarop twee koppels slappe borsten en het smalende «Love Me» niet de «eksitatie» die de foto eventueel zou kunnen op wekken. Met Jessy Joyce is het blues, jazz-rock tot zelfs bossa-nova geblazen met nummers die wellicht doen den ken aan haar soortgenoten Nancy Wilson, Elis Regina, Sarah Vaughan maar die stranden in een totaal gebrek aan orignaliteit (althans voor wat de songwriters bijdroe gen Jessy laat haar sensibiliteit reizen over funky-ritmes naar slows, een reisje dat zelf haar hoogtepun^es leidt: het simpele en van drie akoestiese gitaren voorziene «Hey Blues», het vreemde «Only in my dream en het Janis Joplin-geïnspireerde «Welcome to my dream» (Barclay BE 120-330.017) RDW gers, Adamo, onze eigenste Stampen en Dagen, enz.) Naast deze professionele bij drage op de muzieksien, heeft Koen een moeilijker pad geko zen voor het opbouwen van een eigen karrière. Met een aantal jonge jazz- gelnteresseerde muzikanten rondom zich treedt hij nu gere geld op. Met dezelfde Koen De Bruyne Groep, aangevuld met andere virtuozen, werd een eerste elpee «Here comes the crazy man» gemaakt. Zowaar een staalkaart van het bewan delde muzikale terrein tijdens de optredens, nu en in de toe komst. In opdracht voor de radio schreef Koen ook een symfo nie «GAMES». Naast de ste vige reputatie die Koen heeft opgebouwd in de Belgische muziekmiddens, bestaat er ook in het buitenland belang stelling voor zijn jazzeksploten. Het jazzlabel EMC, met name, zou interesse hebben voor zijn volgend solowerk. Het was dan ook in die kontekst dat hij te zien en te beluisteren was op het Bilzen Jazz Festival, als enige Belgische vertegen woordiger. Een week na broer Kris, we schrijven 1 juli 1976, kreeg Koen De Bruyne de BRT-eter kadoo voor een «Muzieksien- spedal». Voor de BRT wel niet normaal, maar kom... KOM DAN NAAR MADELON De onverzadigde melomaan kan na het optreden van Koen Koen De Bruyne De Bruyne de avond muzikaal mooi afronden met het gqan bekijken van twee andere Vlaamse formaties: Tjens- Couter en wat veel beter is, Karei Bogard's Highway Band. Men begeve zich hier voor naar ene zaal Madeion, Grote Markt, Aalst alwaar ene politieke partij de fusionerende jeugd de oren zal kietelen. Af spraak: 22 uur (althans voor het muzikaal gedeelte). Inkom: niks. Tjens en Couter ofte Arno Tjens en Paul Couter vormen samen dat Oostends duo dat zich de laatste maanden een zekere bekendheid heeft eigen gemaakt. Hun elpee «Who Ca res», onder het label DWARF uitgebracht, heeft hiertoe in niet geringe mate bijgedragen. De band met Karei Bogard is wat hen betreft niet ver te zoe ken. Vooreerst speelde Karei de rol van produser op «Who Cares», DWARF is een kreatie van voorgenoemde en ten slot te, Tjens-Couter en Karel Bo gard's Highway Band zijn meestal samen op het podium te zien. Bogard kennen we van Kandahar, Gentse groep die hij samen met Jet De Vis- scher, boven de doopvont had gehouden. In de lente van dit «memorabel» jaar '76 werd Kandahar omgevormd tot «Ka- rel Bogard's enzoverder». De Highway Band was samen metTjens-Coutérte bekijken in Dido, enkele maanden terug. En voor wie het week-einde muzikaal wil inzetten is er op vrijdag 1 oktober te 20 uur ge legenheid om tussen andere politie speeches te genieten van een heel ander muzikaal programma. Zullen er zijn in Keizershallen te Aalst: o.m. het charmeduo Nicole Josy en Hugo Sigal, de Aalsterse groep Is Cuma Liom (thans bestaande uit Kris, Hugo en Willem), het koor 't Snoerke en wat wellicht het muzikaal hoog tepunt zal zijn, de volksmu ziekgroep 't Kliekske. René De Witte Zaterdagavond werd de tentoonstelling van de werken van kunstschilder Georg Muys, uit St-Lievens-Esse, onder vrij grote belangstelling geopend. De tentoontelling, naar aanleiding van de kermis, wordt gehouden onder het motto 'symolisme in landschap en stilleven'. ZEER PRODUKTIEF De tentoonstelling werd ge opend door gastspreker Jozef Gravez. Burgemeester van Lede, die echter wel een tegenvaller was als spreker voor dergelijke aangelegenheid. Maar ja. de verkiezingen zijn immers op komst. Zeer opvallend was dat bijna alle tentoongestelde wer ken dateren van dit jaar. Een erg produktieve kunstenaar met zeer veel inspiratie. Of zou hij wat door het commerciële ge dreven worden, vooral te wijten aan ht modethema dat milieu problematiek op dit ogenblik toch wel is? DE SCHILDER AAN HET WOORD Over zijn werk zegt de kunste naar: 'door de eeuwen heen. heeft de mens de aarbodem, bron van alle behoeften, afge knaagd zonder zich ooit te storen aan het eventuele verlies van het evenwicht in de natuur. Stukje voor stukje heeft onze natuur zijn eigen ik verloren en ja nu. na vernedering en verarming van onze bodem en na bezoedeling van onze lucht, komen hier en daar enkel groepen mensen, als witte pad destoelen in een verschroeide weide, ons waarschuwen voor al datgene dat reeds onherroepe lijk verloren is gegaan. Ze schudden ons wakker om te redden wat nog te redden is. Als enkeling met slechts mijn wer ken als medium, wou ik er mijn steentje toe bijdragen om ook U, kunstliefhebber of eventuele belangstellende bezoeker, ervan bewust te maken hoe dringend het is. de natuur die ons nog rest te beschermen en alle pol- luerende faktoren te bestrijden. In sommige van mijn werken leg ik vooral de nadruk op de kwetsbaarheid van onze natuur en op de broosheid van het ons zo vertrouwde groen. In andere werken tracht ik u een beeld op te hangen van wat eens uw landschap zal zijn binnen onbepaalde tijd. ten prooi ge geven aan milieuvervuiling en niet gecontroleerde industriële uitwasemingen. Wij wensen van de 20ste eeuw, moeten plichts- bewust samenwerken om deze etterende buil onder controle te krijgen en om zo onze grootste schat op aarde, de natuur, niet alleen gaaf te houden maar ook te verrijken, tot aller welzijn.' MONDEGENDT Georg Muys stelde tentoon.(el) Zaterdag 2 oktober loopt het 9de kleinkunstseizoen van sta pel in jeugdhuis Leeuwerik. Het programma, alhoewel nog niet volledig op zijn poten, ziet er zeer gevarieerd en aantrek kelijk uit. Het zijn dus Stampen en Dagen die zaterdag het lint zullen doorknippen. Deze skiffelgroep uit Lede die zijn successen te danken heeft aan de Ontdek de Sterwed strijd, aan haar «Marie-Claire» en aan haar songwriter Rudy de Koker, is ooit van wal gesto ken in het Jeugdhuis, nu zowat een 7 8 jaar geleden Onder tussen zijn er uiteraard heel wat veranderingen gebeurd qua bezetting en repertoire, doch het zal wel zeer interes sant zijn deze mensen nog eens bezig te horen. Voor het vervolg van het kleinkunstpro- gramma zijn de juiste data nog met bekend, maar kunnen we toch reeds heel wat interes sante namen op een rijtje zet ten. Eerst en vooral zijn er dit maal terug een aantal mensen bij die reeds vroeger in het Jeugdhuis waren en die door het grote succes welke zij toen behaalden een garantie vor men voor dit jaar In het rock en blues genre krijgen we dan Ro land en his Blues work shop en 5th Ball Gang Als vertegen woordigers van het kabaret zul len we Luc De Smet en Fret Hekket aan het werk te zien krijgen. Verder zal er nog een Leedse figuur in het pro gramma voorkomen en meer bepaald reeds de vrij bekende Jan De Wilde. Ook de mime- kunst komt aan bod in de figuur van Zwi Kanaar met het pro gramma van Jezus. Rond Nieuwjaar wordt dan eveneens een Vrij Podium geprogram meerd. Dus zoals te zien is er wel heel veel verscheidenheid in het programma, iets wat de belangstelling zeker niet zal schaden. Ten andere bij vorige gelegenheden werd er reeds bewezen dat het kleinkunst seizoen van Jeugdhuis Leeu werik een zeer grote aantrek kingspool vormt en gedurende de jaren een gevestigde waarde is geworden in de MON DE GENDT SKY RIDERS van Douglas Hickox(USA, 1975) met James Coburn, Susannah York, Robert Culp, Charles Aznavour, John Beck en Steven Keats. Of het allemaal echt gebeurd is of ontsproten aan het1 brein van een of ander fantasierijk scenarist weet ik niet me zekerheid, zo knap zit deze film in mekaar. Het p gegeven lijkt wel een beetje kras om zo maar uit hetF leven gegrepen te zijn, maar in deze tijd weet je eigenlijk nooit. Wat gebeurt er in «Sky Riders»? Wat is er zo speciaal aan? De film begint op 15 juni 1975 in Griekenland (waar de rest van het verhaal zich afspeelt trouwens). De vrouw en de kinderen van een rijk Amerikaans industrieël, Jonas Bracken, werden ge kidnapt dooreen legertje revolutionaire terroristen, zij worden ergens gevangen gehouden in een afgelegen en verlaten klooster zoals er in Griekenland blijkbaar nog veel bestaan. De Atheense politie is erin gesla het klooster te situeren ergens op de top van spektakulaire bergformatie. De terroristen zijn echter! ook niet van gisteren, ze hebben hun schuiloord goed gekozenhet is zodanig gelegen dat het onmogelijk td bereiken is zonder dat de heren de indringers lang] vooraf hebben opgemerkt. Het is immers op een plateau gelegen en onder dei buitenmuren zijn enkel steile rotswanden. De Ameri-j kaanse industriëel wil trouwens niet dat het leven varw zijn vrouw en kinderen in gevaar wordt gebracht] Gelukkig zijn er een stelletje onverschrokken kerelg die aan zweefvliegen doen, niet met vliegtuigjes maarj met grote vliegers zoals kinderen aan het strand oplaten. Zij kienen een mooi plannetje uit om de gijzelaars bij nacht te bevrijden. Dat lukt uiteraard] mits de nodige dosis spanning en spektakel. AangeL raden. (cinema Palace) (rgc EEUWIG ZINGEN DE BOSSEN Ben ik potverdorie toch wel mijn papiertje met dA naam van de regisseur en de voornaamste akteur* kwijt zeker. Ik moet dringend wat aan mijn slordigheio gaan doen. Wel kan ik U vertellen dat deze prachtige film uit de dertiger jaren gebasseerd is op een boek) d «Het geslacht Björndal», van een beroemd Noors ohe Zweeds schrijver waarvan de naam mij natuurlijk ool^g ontsnapt, ik dacht nochtans dat ik dat boek hie^jn ergens had maar dat blijkt dus een vergissing te z'jnfe, verlederf'' Romantische zielen met heimwee naar het moeten deze film alvast gaan kijken (cinema Feestpaleis) TSt )m nt« OPERATION DAYBREAK rs| van Lewis Gilbert (Gr. Britt. 1975) met Timothy Bottoms, Martin Shaw, Joss Ackland er} v Anton Diffring Geen «must» maar beslist een film die de moeite waard is. Waarover gaat het? Drie Tjechische vrijwilli] gers uit het Engelse leger vermoorden Reinhari^ Heydrich, de Tsjechoslowaakse rijksprotektor. verwachte gevolgen bleken echter verkeerd te zijd berekend want het lijk van Heydrich is nog niet koud of er is al een'andere rijksprotektor aangesteld. DiÉ neemt dadelijk harde maatregelen: Lidice, een onl schuldig Tsjechisch dorp wordt met de grond gelijl gemaakt en alle mannelijke inwoners worden terecht gesteld. Daar had de Britse legerleiding geen rekeninö mee gehouden, alhoewel de Tsjechische weerstand daar wel degelijk voor had gewaarschuwd. Als toej schouwer sta je enigszins buiten het hele gebeurerJ het wordt allemaal nogal objektief voorgesteld, tradl tiegetrouw? De waarheid werd echter geen geweld aal- gedaan: het hele gebeuren werd vrij nauwkeurig gerekonstrueerd. Wat wel ontbreekt is een waardeT oordeelwas het sop in dit geval de kolen wel waard?fl (cinema Alfa) Op televisie deze week niet veel bijzonders FORT BRAVO, een Amerikaanse avonturenfilm v John Sturges, met William Holden en Eleanor Park (vrijdag 1 oktober om 20.55 uur op de BRT). LE SAMOURAI, een Franse doorsnee-politiefilm v Jean-Pierre Melville, met Alain en Nathalie Delon, familie Delon dus. (zondag 3 oktober om 20.10 uur Nederland 1) A DOG'S LIFE. een film van Charles Chaplin (19 alstublieft) waarin hij nog maar eens de arme stu perd uitbeeldt. Toch aangeraden, (woensdag 6 okt berom 20.45 uurop de BRT)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28