■en van de vijf...
BRT-TELEVISIE BD LOUIS PAUL BOON
•VER KUNST EN..
BTW EN NOG MEER
MET FOLK-BUS NAAR
PARNASSOS ALWAAR
HUGO DE TROYER
EN THE BUSKERS
KWELEN ZULLEN (KUNNEN?)
De Voorpost - 22-10-76 -9
- toegekend zijn in omstandig-
den die aan de geleerde, aan de
hrijvers en aan de kunstenaars
lime mogelijkheden bieden tot
ïrsoonlijk intiatief op et gebied
in de voortzetting of de uitvoe-
ng van hun studies, opzoekin-
:n, werken of kunstuitingen.
belangloos worden toegekend
irwijze dat iedere staat van af-
inkelijkheid van de genieter te-
inover de schenker en elke kom-
insatie ten voordele van deze
atste uitgesloten is.
- noch rechtstreeks, noch on-
chtstreeks gefinancierd worden
oor Belgishe of buitenlandse
jverheids-, handels- of land-
Hiwondernemingen die op een
andere wijze voordeel kunnen
ilen uit de beloonde of gesubsi-
eerde werken, opzoekingen,
itdies of kunstuitingen.
ECHT OP
ESTAANSMINIMUM
ierover alle inlichtingen bij de
ommissie van Openbare Onder
and. Bij afwijzing kan beroep
gediend worden bij de arbeids-
chtbank.
UBEROEP
olgens artiekl 126 van het K.B.
an 20-12-1963 betreffende ar-
ïidsvoorziening en werkloos-
:id kan een werkloze geen aan-
iraak maken op werkloosheid-
litkeringen wanneer hij gedu-
tnde zijn werkloosheid voor
ichzelf arbeid verricht die inge-
chakeld is in het ekonomisch
lilverkeer van goederenen dien
ten en die niet beperkt is tot het
ewone beheer van eigen bezit,
rtikel 128 van hetzelfde K.B.
egt dat de werkloze zijn aan-
>raak op werkloosheidsuitkerin-
en behoudt op voorwaarde dat:
hij daarvan aangifte doet bij
ijn aanvraag om uitkeringen.
hij de arbeid niet verricht tus-
cn 7 en 18 uur.
tangezien de werkloze zich uit-
taard tussen 7 en 18 uur met zijn
rtistieke aktiviteit zal bezighou
den. ou hij in principe van het
echt op werkloosheidsuitkerin-
:en moeten uitgesloten worden,
let echter niet altijd mogelijk
DAGBOEK
12 maart 1976 (B.S. 2.6.76) -
Ministrieel besluit tot vaststelling
van het model van het dagboek en
van het ontvangstbewijsboekje te
gebruiken door personen die een
vrij beroep, een ambt of een post
uitoefenen die geen belastings-
plichtigen inzake belasting over
de toegevoegde waarde zijn en
voor wie geen specifieke beslui
ten werden getroffen ter uitvoe
ring van artikel 226 van Wetboek
der inkomstenbelastingen.
De hierbij bedoelde personen
schaffen zich op hun kosten ont
vangstbewijsboekjes aan bij een
door de Administratie derdirekte
belastingen aangenomen drukker
PRUZEN EN
BEURZEN 1977
WEDSTRIJD
GODECHARLE 1977
Beurzen van 80.000 F ten voor
dele van beeldhouwers, kunst
schilders en architekten.
Voorwaarden: op 1 januari 1977
de ouderdom van achtentwintig
jaar niet bereitk hebben
Tijdens een in 1977 in te richten
wedstrijd aan de hand van stand
beelden of schilderijen of bij
voorstelling van een bouwkunstig
ontwerp bewezen hebben «met
een merkwaardige aanleg begaafd
te zijn- en dat «men met reden
mag hoepn dat ze een ruim sukses
zullen behalen». Aanvraagformu
lieren Kommissie voor studie-
beurzenstichtingen van Brabant,
Oud-Korenhuisplaats 30 te 1000
Brussel.
RUBENSPRUZ
VOOR
TEKENKUNST
Voor jonge, in België verblij
vende kunstenaars die nog geen
25 jaar oud zijn op 31 december
1976. Volledig reglement kan
aangevraagd worden aan Kunst-
form 9241 Schelderode.
SAN FRANCISCO
De Californische School voor
beroeps- en kunstonderwijs richt
in samenwerking met het Mu-
die beter iets anders zouden doen
dan hun tijd verliezen. Hun na
men schieten ons niet meteen te
binnen.
't Is een man en een vrouw. De
man schildert hoofden en mis
schien nog andere dingen ook,
maar dat merkten we niet. De
vrouw maakt landschappen aan de
lopende band (ze is modern).
Haar kleuren zijn nog slechter dan
die der Walen uit 't Apostelken.
Volgende exposant. Belfortkel
der. Viste is zijn naam; we kun
nen hem grust rekenen tot de ware
apostels, voor wie de kunst het
leven is (en het leven een kunst).
De man beschikt over een aantal
aanvaardsbare technieken pro
cédés schijnt hij gelukkig te ver
achten die de idee op mer
kwaardige wijze dient en kracht
bijbrengt. Viste is een man die op
uiterst gevoelige wijze het objekt
benadert. Zo is bijvoorbeeld in
zijn thee of koffie of om het even
wat drinkende vrouw gans de po
se, de houding, de kleding en
zelfs het formaat van het doek vol
ledig bijna uitsluitend afge
stemd op het «voelen drinken»;
men smaakt bijna wat de vrouw
drinkt.
Dit is slechts een aspekt van Vis-
tes kunst. Op bijzonder treffende
wijze durft hij ook zijn eigen ge-
voelgswereld blootleggen. Eer
lijk, onomwonden en zonder pre
tentie.
Er zijn ook een aantal werken
(werkjes) die met andere bedoe
lingen dan zuiver kreatief zijn
.gemaakt: enkele stillevens en
landschappen.
Eveneens knap, zelfs ietwat sen
sueel geschilderd. Hiermede wil
Viste tegemoet komen aan een
publiek dat van de rest weinig be
grijpt. Voor elk wat wils. Ergens
is de man verplicht dit te doen
want in de hedendaagse (vroeger
bestond het ook) kunstwereld is
het zo dat de groten toegevingen
moeten doen aan de zondags
schilders, willen ze bij een ruimer
publiek erkenning vinden. Het
voorbeeld dat Viste in zijn betere
werken geeft wordt veronacht
zaamd, én door kollega's en door
het niet begrijpende publiek. Erg
dat de grote moet plooien voor
deminder bekwame.
Viste schijnt zich hiermede wel
verzoend te hebben, want ergens
bewees hij een virtuoos te zijn die
naast kunst met grote «k» ook
kitsch met grote «k» aankan. Tot
dit laatste zijn zelfs het grootste
del van onze belfort-gasten niet
eens in staat.
De grote verdienste van Viste ligt
hem echter in het interpretatie-
vermogen van de gevoelswereld;
in de mogelijkheid om de toe
schouwer mee te laten leven in de
llenig beeldend kunstenaar zal zich wel eens probelmen hebben gemaakt in verband
net aangifte van inkomsten voortkomend uit zyn kreatieve arbeid. Het Ministerie
an Nationale Opvoeding en Kuituur liet ons in een omzendbrief een en ander weten
ver wat mag en niet mag, wat moet en niet moet. Hiervan graag enkele hoofdpunten
;n behoeve van belanghebbenden.
instliefhebbers kunnen weer hun hart ophalen. En hun gal uitspuwen,
imenteel lopen er nog een paar tentoonstellingen die om hun verscheiden-
id van karakter en kwaliteit de moeite waard zijn om te bezoeken. Al gauw
opvallen dat van de vijf exposanten slechts één iets te vertellen heeft...
Igalerij 't Apostelken zijn twee
falen te gast: Jacques Stefanato
p Charleroi en Henri Ramacle
i Marcinelle. Stefanato is er
Jfanisch raadsman van; Ramacle
fchter en sekrctaris.
It werk van bieden heeft in de
jnd weinig om het lijf. Stefana-
doeken zijn nogal voor de
Jnd liggend, que thematiek, en
Bgen) te zeggen wat reeds dui-
d maal door anderen, eventu-
I met andere woorden, is ge
zegd geworden. Bovendien doen
verschillende werken sterk den
ken aan andere meesters: hier
schemert Botticieli door, elders is
het Delveaux die model gestaan
heeft. Hij poogt ook abstrakt te
werken. Qua realisatie zeer rudi
mentair en onvergeeflijk
met vuile kleuren...
Remacle zoekt het in een vier
kantstechniek. Niet zo slechts op
zichzelf maar als men een aantal
van de werken gezien heeft raakt
men gauw verveeld door de steeds
terugkerende vakjes. In voor
gaande artikels spraken we reeds
over de misverstanden die al te
vaak voorkomen rond het begrip
«sijl». Remacle is weer iemand
die het «procédé» aan wendt om
een «stijl» te suggereren. Tech
nisch staat Remacle sterker in de
schoenen dan zijn kollega.
In de grote zaal van het Belfort
nog maar eens twee exposanten
kUZEN EN
ÜBSIDIES
jn vrijgesteld van inkomstenbe-
sting onder volgende voorwaar-
:n bij K.B. van 3 februari 1976:
- uitzonderlijke verdiensten be
nen of uitzonderlijke inspan-
ngen mogelijk maken op het
uk van het wetenschappelijk on-
:rzoek, de kunsten of de lette-
n.
na te gaan of de betrokkene al dan
niet aan de voorwaarden beant
woord om aanspraak te kunnen
maken op werkloosheidsuitkerin
gen. Is het aktiviteit of liefhebbe
rij? Heeft hij grote produktie?
Hoeveel tentoonstellingen?
Het betreft dus een feitenkwestie
waarover de direkteur van het ge
westelijk R.V.A.-bureau zijn
oordeel en beslissing moet geven.
Reeds een paar weken is de BRT aktief ten huize van Louis Paul Boon. Men trekt erop uit naar de
plaatsen waar zijn boeken z(jn geschreven. Naar.de plaatsen die in zfjn boeken beschreven worden. Zijn
echtgenote en vrienden, ojl. Bert Van Hooric, zijn aktief bij deze opnamen betrokken.
Bij deze opnamen gaat het
voornamelijk over het werk van
Louis Paul Boon. Vanaf zijn
jeugd. Toen hij nog aktief
deelnam aan «De Vlam», een
jeugdige beweging van «hippie's
en provo's avant la letrre», zoals
Bert Van Hoorick het uitdrukte.
Een beweging (ongeveer 1930)
die de bedoeling had een
jeugdige reaktie te zijn tegen de
toenmalige maatschappij.
Ruime aandacht krijgen ook de
oorlogsjaren, en zijn jongste
boek «De eerste Anarchisten»,
handelend over de anarchisten
te Aalst. Dit was zowat het
uitgangspunt van de literaire
dokumentaire over L.P.Boon.
Men wilde ook peilen naar een
stelling voor links binnen «de
Vlam»- beweging. L.P.Boon
werd immers beschouwd als een
«teder anarchist»: nam hij
afstand van de duidelijk links
gerichte beweging waarin hij
zich toch niet liet opsluiten? Een
peiling dus naar de gekondi-
tioneerdheid van «Boont».
Andere vraag die men samen
met Louis Paul Boon wil
beantwoorden: wat bleef er over
van het Daensisme. Alleszins
dit: een zeker verwerpen en
afstand nemen van het (kerke
lijk) gezag dat toen heel wat
schade had aangericht.
Ook de sfeer van het pauperisme
werd terug opgeroepen («De
Marollen»). Belangrijk was hier
ook de sfeer van zijn «Mijn
kleine Oorlog». Kortom men wil
zo goed mogelijk het werk van
Louis Paul Boon met zijn sociale
achtergronden weergeven.
Er werd ons gezegd dat de
opnamen in verband stonden
met de binnenkort toe te kennen
Nobelprijs voor Literatuur. Ten
huize van L.P.Boon werd dit
echter tegengesproken. Over
Nobelprijs wordt hier niet ge
sproken, zei ons mevrouw Boon.
Louis zelf lag op dit moment
ernstig ziek te bed.
Het vele werk verplicht hem af
en toe de nodige rust te nemen.
Ook de BRT-opnamen vragen
heel wat van zijn energie. Deze
en volgende week zijn nog druk
bezet. «De schripts waren reeds
zodanig lang in elkaar gezet, dat
we tenslotte toch moesten toe
geven» zo zei ons mevrouw Boon.
Voor L.P.Boon hopen we alles
zins het beste: voor zijn gezond
heid én voor zijn literaire
erkenning op wereldniveau.
WX.
Louis Paul Boon naast schrijver ook kunstenaar (rv)
seum voor Moderne Kunst van
San Francisco de tweede interna
tionale wedstrijd voor grafiek in.
Alle vermen van grafische kunst
zijn toegelaten. Inlichtingen en
inschrijvingsformulieren: World
Print Competitio, 77, 600 Stock
ton Street, San Francisco - CA 94
USA
A.D.G.
Viste wil een nieuwe techniek in het licht stellen (el)
e Nieuwe Stad», werk van Stephanato (el)
evolutie van het scheppingsproces
om aldus tot een volwaardig be
grip van het definitieve resultaat,
het kunstwerk, te kunnen komen.
Iemand die zoiets kan bieden
meent het ernsitg met de kunst en
dit alleen is vandaag de dag meer
dan een reden om onze aandacht
te verdienen.
André De Groeve
Kunstschilder Viste btf een van z(jn werken (el)
Jacques Stephanato uit Charleroi in 't Apostelke (el)
Met rasse schreden vordert het folkseizoen in de behnatkroeg
Parnassos. Na een super Roland, de sublieme Gerry Lockran en het
niet minder interessante trio Willy Donnl is het de beurt aan het
dubbel-program ma Hugo De Troyer The Buskers.
Het voorprogramma eerst. Hugo
De Troyer, 22-jarige Aalstenaar,
kan best het stille water met
diepe grond worden in de streek.
Stil vooreerst omdat hij een paar
jaar terug, toen hij de gitaar-
mikrobe tot zich nam, zonder
veel ruchtbaarheid te geven aan
de 'koopjes' de gelukkige eige
naar werd van zomaar drie
prachtgitaren (waaronder liefst
twee Martins). Stil ten tweede,
omdat hij maanden lang in de
schaduw van het hele muziekge-
beuren in het Aalsterse, verwoed
aan het oefenen ging. Resultaat
van menig kontakt her en der en
veel, veel luisteren naar zijn
talrijke voorbeelden is een
bewonderenswaardige gitaar-
techniek en gevarieerd pro
gramma diverse songs. Naast
eigen kompsities brengt hij ook
nummers van Dylan, Bert
Jansch, Martin Carthy en an
dere grootmoeders van de folk.
Een try-out van zijn kunnen
bezorgde hem een optreden in
folkkroeg Parnassos. Voor hem
wordt dit optreden hopelijk het
begin van een lange travelling
around the whole wide world.
Tippen maar en luisteren ook
natuurlijk!
The Buskers zijn in het milieu
lang geen onbekenden meer. Zij
waren reeds in België in oktobét
'73, 74, '76. Nu zijn ze bezig aan
een afscheidstorunee daar ze
onder een nieuwe naam (Tam
Linn) samen met nog twee (ons
onbekende) Ieren gaan rond
toeren.
Een vleugje story. The Buskers
kwamen voor het eerst uit
Ierland naar Schotland in 1972,
waar zij op het Irvine Marymass
folkfestival de prijs wonnen voor
de beste life-act. Ze zijn dan
maar gebleven en werden spoe
dig een vaste waarde in de
Schotse folkwereld en dit, met
talrijke tournees in Engeland en
hetzelfd jaar in Canada.
Ze hebben reeds twee elpees uit:
'Lifte of a man' (rubber record)
en een tweede die in Duitsland
werd opgenomen op het label
Munich schallplaten. De plaat is
echter enkel daar verkrijgbaar.
De Buskers brengen Ierse en
Schotse traditionele muziek:
reels, jigs, slip-jigs en een rijke
kollektie liederen die borg staan
voor de nodige ambience, het
repertoire verraadt de gemeen
schappelijke liefde voor muziek,
mensen, drank en vrouwen
(evenwel niet altijd in deze
volgorde).
Ten slotte, de line-up:
Paul Furey: buttonakkor-
deon ofte trekzak, tin whistle,
lepels en zng. Paul stamt uit een
zeer gekende Ierse muzikale
familie, (men denke aan vader
Ted Furey en ooms Finbar en
Eddy Furey).
broer George Furey speelt
gitaar, mandoline en is de
gelukkige eigenaard van een
enorme liederenschat in z'n
achterkoker.
Davey Arthur: een van de
beste tenor-banjospelers op de
folksicn. Speelt ook nog handig
gitaar, mandoline en helpt bij de
vokale harmonieën. Zowaar de
dubbelganger van Wiet van de
Leest en wijlen Rum.
Afspraak: 23 oktober 1976 om
20.00 uur in Parnassos, Steen
weg op Ninove, 145, Dender
leeuw. Er wordt vanuit Aalst
voor gratis vervoer gezorgd. De
bus vertrekt om 19 uur aan de
Lange Zoutstraat 12, Aalst.
Allen daarheen!
RENE DE WITTE