FILM BIJ ONS J Nieuw toneelinitiatief brengt rasakteurs bijeen Uitmuntend pianorecital met Valery Afanassiev t REDERIJKERSKAMER SINTE BARBARE- ARBEID EN KUNST 24 - 29-10-76 - De Voorpost VEEL OPVOERINGEN Vóór Aalst aan te doen, zal het sMk uitgetest worden in de provincie. De wereldpremie zal waarschijnlijk doorgaan in het Zottegemse. Nadien zal men met de definitieve versie Aalst aan doen. Dit is gepland voor het einde van het toneelseizoen. EINDELIJK VAST TEATERENSEMBLE? Alleen het wordingsproces van zo'n kreatie is al een sensa tionele belevenis op zichzelf. JjEen avontuur wordt wellicht ook de financiële kant van de zaak. De kosten zullen gedragen worden door het team. Zowel auteur, regisseurs, technische ploeg als akteurs werken gratis. Wij van onze kant hopen dat dit teaterexperiment slaagt. Wordt het een sukses dan zien wij een reeële kans dat het in het Aalsterse eindelijk, en nog mooier met het kultureel cen trum in wording, een teateren- semble op semi-professioneel niveau het licht ziet. We moeten hier wel onmiddellijk aan toe voegen, dat noch initiatiefne mers, noch akteurs met deze opzet, hun samenkomst gestart zijn. 365 DAGEN IN 625 LIJNEN Het stuk zelf kreeg een gunstige beoordeling van door het Centrum voor Nederlandse Dramaturgie. Het is eerder een satire en handelt over de familie Doorsnee. Opa, Pa, Ma, Zoon en Dochter zijn fervente TV kij ker" alle driehonderdvijfenzes- t.ig dagen wordt hun leven beheerst door de TV. Wij siteren een deel uit de eerste beoorde ling: «De zeurende, al wat kindse Opa met zijn oorlogsverhalen en zijn overlevingssyndroom, leeft he lemaal op als hij ziet vechten. Pa kankert op alle programma's en reageert zijn agressiviteit af op politici en 'intellectuelen'. De dochter die, beïnvloed door haar nieuwe vriend, er ultra linkse ideeën op na blijkt te houden, de zoon die de eeuwige kr'Mek op 'de jeugd van tegenwoordig' niet meer neemt, de sussende moe derdie blij i..et de afleiding die de TV in haar 'doodgelopen huwelijk brengt, de buren die hun neils ophalen voor de televisid maar parasiteren op het toestel 'vdjj de familie, ze zijn stuk voor stuk levensecht. Dat de Smet niet bang is voor een gevoelig scenetje blijkt uit de manier waarop hij het oude opa'tje heeft getekend en vooral ook het monteurtje, Polleke 'de Jeannet'. In de rumoerige kamer wordt het namelijk plotseling akelig stil. De televisie geeft geen geluid. Grote consternatie. Ze voelen zich eerst verloren, maar' langzamerhand worden ze weer; normale mensen, die met elkaar praten zonder 'achtergrond- muziek'j. <lie zelfs gezellig met elkaar eenspelletje doen. Als blijkt dat de zoon per ongeluk op het snoer heeft ge'tfSpt. laten ze voor de grap toch de monteur komen, een zielig mannetje dat altijd heeftsamengewoond met zijn modder en zich na haar dood 'erg: eenzaam voelt. Het monteurtje raakt in panike als hij het defect niet kan vinden en is diep rampzalig als hij ontdekt dat zijn goede vrienden hem voor de gek hebben gehouden. Hij kan het'niet verwerken. Een klein maar gevoelig geschreven rolletje, waaraan een akteur veel plezier kan beleven. Trouwens het zijn allemaal goede speelrol- len. De auteur heeft deze mensen, die een verrukkelijk sappig Vlaams spreken, met veel humor maar ook "met begrip en liefde getekend. En hij heeft geen schuttingwoorden of naaktscènes nodig om indruk te maken op zijn publiek. Het stuk zal het best tot zijn recht komen als het wordt gespeeld door Vlaamse akteurs. Het is te hopen dat IjfH in België op het toneel (vtfn een niet te grote schouwburg) op de TV of desnoods op de radio wordt gebracht. Nederlandse acteur zouden nooit deze typisch Vlaamse atmosfeer zo natuur lijk kunnen brengen als dit eenvoudige, eerlijke stuk het vereist. Voor Nederland zou Jean Marie De Smets 'drama' m.i. helemaal bewerkt moeten worden, b.v. gesitueerd in Amsterdam met een onvervalst Amsterdamse tekst. .Maar veel van de charme zou onherroepe lijk verloren gaan». Een Vlaamse stuk. door Vlaamse akteurs, het kan be wijzen dat niet hoeft gezocht te worden in buitenlandse makelij om goed toneel te brengen. ROEL VAN DE PLAS Als eerste stuk van haar toneelseizoen (1976-1977 brengt de Kon. Rederijkerskamer Sint-Barbara «Ar beid en Kunst» het blijspel IN HET KLEINE GELUK (Au Petit Bonheur) van Marc Gilbert Sauvajon op 13-14 en 15 november 1976 te 20 uur in de Stadsschouwburg, Vredeplein te Aalst. In de rolverdeling: Maggie Van Hoorde, Francine De Bolle. André Hendrickx, Paul Seghers en Ronald Schollaert. Regie Jef Bettens. Het volstaat soms de naam Herman Daelman te horen om aan poetsen bakken, aan grappen en grollen te denken. Diezelfde Herman is ook, hoe kan het ook anders, een eersterangsakteur, die met zijn talloze optredens als Ketje en in meerdere rollen bij diverse toneelverenigingen sukses oogstte. Koppelt men echter die naam aan deze van Marc Van Wesemael, dramaturg bij KVS, regisseur, dan weet men dat hier ernstige zaken aan het gebeuren zijn. Twee rasechte toneelmensen zijn de initiatiefnemers van het oprichten van een tijdelijke organisatie die de wereldkreatie van de Zottegemse auteurs Jean-Marie De Smet «365 dag in 625 lijnen» zal brengen. Eerste punt waar de initiatiefnemers vooral de nadruk op leggen is dat ze geen nieuwe toneelgroep stichten. Individualiteiten hebben zich aaneengesloten om goed teater te maken. Vorige week had dan een eerste kontaktname plaats tussen Marc Van Wesemael, Herman Daelman en een reeks aktrices en akteurs uit deiverse toneelmiddens. COMEBACKS Godelieve De Gheiseleer, eens de gouden medaille toneel, zal na vijf jaar afwezigheid in de toneelwereld haar come back maken. Voor de muziekliefheb- oers is zij evenmin een onbeken de. Zij zingt mee met het befaamde koor «'t Snoerken». Rose Marie Daelman. dochter van Herman, gelukkig getrouwd en moeder van twee kinderen, op zestienjarige leeftijd reeds speakerin bij BRT-TV zal hier haar onderbroken toneelkar- rière een nieuwe start geven. Sinds haar terugkomst uit Zaïre nu drie jaar geleden stond zij niet meer op de planken. Haar laatste suksesrol was als Nina, aan de zijde van Renaat Ravijts in «De Meeuw» van Tjechov. NAMEN MET KLANK Twee mensen die zich dag aan dag inzetten voor het toneel zijn wel Francine De Bolle en Ronald Schollaert, het toneelechtpaar. Hun medewerking staat reeds vast. Zij zijn beiden verbonden aan toneelvereniging «Arbeid en Kunst». Namen als Ulrich De Boitselier en Paul Sonck (Voor Taal en Vrijheid) vormen eveneens een referentie. Ook Herman Daelman, met zijn dertig jaar toneelervaring zal zijn steentje bijdragen. Dolf Sedeyn, eens Schake akteur. maar zeer goed gekend in het semi-professioneel toneel, als V.ertikaal, De Korrekelder en het West-Vlaams teaterkollek- tief (waar hij momenteel op treedt in «Steen»), heeft zijn deelname beloofd. Zonder afbreuk te willen doen aan de verdiensten van nog heel wat andere akteurs in Aalsterse amateurskringen, durven we hier toch gewagen van het kruim der liefhebbersakteurs. De deel nemers zijn stuk voor stuk mensen met een werkkracht en teaterbezetenheid Sukses is op dat gebied reeds verzekerd, daar komt nog bij dat Marc Van Wesemael de regie voor zijn rekening neemt. TECHNIEK: STREVENNAAR PERFEKTIE Om de technische kant in goede banen te leiden wist men beroep te doen op uitstekende vaklui. Raf De Boeck, plateaumeester in de Beursschouwburg zal instaan voor het geluid. Binnen huis architekte Klaartje Teure- kens ontwerpt het dekor en kiest de kostumes. Regisseur Mars Van Wesemael. die zoals alle medewerkers belangloos zal werken, heeft eveneens de hulp ingeroepen van auteur Jean Marie De Smet. x HERWERIKING STUK Niettegenstaande de goede be oordeling dat het stuk, te kenmerken als satire, door het Centrum voor Nederlandse Dramaturgie bekomen heeft, blijkt het niet onmiddellijk geschikt voor een aktievol to neelspel. Vandaar dat de ateur, de ^regisseur en de spelers gezamenlijk het stuk zullen ^herschrijven, of beter hervormen tijdens de repetities. scheidenheid. Een fuga, die middenin onderbroken wordt door een herhaling van een adagio zet op kernachtige wijze een punt achter dit opus. Voor de pianist komt het er, naast een perfekte techniek, vooral op aan deze sterk ge- koncentreerde momenten van scheppingsdrang aanvaard baar, en logisch naar voor te brengen. Hoe hij het moet doen is ons een raadsel; feit is, Va lery Afanassiev deed het. Min der ascetisch dan Wilhelm Kempf, meer gericht op on middellijke uitdrukking. Zijn Beethoven draagt duidelijk de sporen van zijn leermeester Emil Gilds, die we onlangs in een Beethc ven-recital hoor den. Vooral de nadruk op de linkerhand typeert de invloed van de grote Rus. We hoorden tonen die bij vele andere pia nisten gewoon opgeslropt ra ken doordat het evenwicht tus sen linker- en rechterhand niet volkomen is Een onvergetelijke ervaring... EEN ECHTE LISZT Franz Liszt schreef slechts één pianosonate. Ze is echter uniek in de Hcog-Romantische literatuur. Het ganse stuk is doorgekomponeerd en naar inhoud zou men het een Wagner-opera voor piano kunnen noemen. Van bij de aanvang raakt men gevat, ge boeid als door een intrige. De wijze waarop Liszt dan de the ma's doorheen het ganse werk slingert maakt van deze kom positie een grandioos fresco dat zelden zijn uitwerking mist. De technische moeilijkheden in dit werk zijn misschien de oor zaak van het feit dat men deze sonate weinig speelt. Plaatop names ervan zijn er onvol doende. Valery Afanassiev trad op als overtuigd pleitbezorger van Liszt duivelse muziek. Een on gelooflijke virtuositeit werd aan de dag gelegd. Razendsnelle passages werden op adembe nemende wijze uitgevoerd; nergens kende de pianist een inzinking en bleef op wondere wijze de spanning behouden tot en met en na de laatste toon. Een gigantisch piano- werk. gespeeld door een kleine, bleke reus! De lofbetuigingen bleven niet achterwege wat Afanassiev er toe aanzette om nog twee toe maatjes weg te geven: een stuk uit «Consolations» van Liszt en een wals van Chopin. We geloven dat een groot ge deelte van het publiek deze rustige stukjes nodig had om de emoties teweeggebracht door Liszfs Sonate te verwer ken. Afanassiev is naar ons weten wel de grootste pianist die we te gast hebben gekregen. We herinneren ons nog een prach tige uitvoering van Beethovens «Hammerklaviersonate» opus 106 door Eduardo del Puyo, de enige van onze gasten die een vergelijk met Afanassiev zou kunnen doorstaan. Bij gelegenheid zal ook deze manifestatie in ons blad uit voerig worden belicht. André De Groeve THE BEST YEARS OF OUR LIVES van William Wyler (USA, 1946) met Frederic March, Myrna Loy, Dana Andrews, Teresa Wright en Harold Russell Naar het gelijknamig boek van Mackinlay Kantor. Vandaag de dag lijkt zo'n ouwe kraker natuurlijk sterk op een overjaars diepvriesprodukt, al blijkft het best aardig om te zien. Vakmanschap was immers troef tijdens Hollywood's na-oorlogse periode. Wyler leerde zijn stiel in de twintiger jaren: het begon met stomme (niet-gesproken) westerns en klom stilaan hoger op de filmladder. Verder werkten aan deze film ook Gregg Toland mee (de kameraman van Orson Welles' meesterwerk «Citizen Kane»)en Robert E. Sherwood, een vooraanstaand scenarist. (Cinema Feestpaleis) LE GRAND RESTAURANT Eén van de minder geïnspireerde Jerry Lewis komedies over een marine-officier die in Washington een destroyer kwijtspeelt. Pever gegeven, slordig gerealiseerd, kortom: geen giller. (cinema Alfa). GUY 20 oktober 1976. Een gedenkwaardige datum in de annalen van de koncertorganisatie «Pro Arte» en het muziekleven van de stad in het algemeen. Niemand minder dan de beroemde Russische pianist Va lery Afanassiev die vier jaar geleden met Tsjaikowsky 's eerste piano concerto furore maakte in de Internationale Muziekwedstrijd Konin gin Elisabeth en er eerste laureaat door werd opende een nieuwe reeks Pro Arte-koncerten. Aanvankelijk was voor deze aangelegen heid Michaïl Faërman geëngageerd doch enkele dagen voor het ge plande optreden kreeg Pro Arte het bericht dat Faërman niet zou komen opdagen wegens ziekte Faërman, eveneens van Russiche nationa'iteit was vor.g jaar winnaar van de Koningin Elisaboth- wedstrijd. Het moe: in de Pro Arte-middens wei enige opschudding verwekt hebben toen men zich moest neerleggen bij Faërmans afwe zigheid, maar zoals wel; eens meer gebeurt was er ditmaal ook een «geluk bij een ongeluk». We waren onmiddellijk enthousiast toen bij de ingang va'i de Feestzaal van het Stadhuis hoorden dat Valery Afanassiev zijn «ollega vervangen zou. Zonder te twijfelen aan de ka- paciteiten van Faërman durven we toch beweren dat Afanas siev een muzikaal gevoel bezit dat reeds veel sterker ontwik keld is dan dat van zijn acht jaar jongere landgenoot. Ergens logisch ook. Het programma dat Afanassiev ons aanbood was voor de doorsnee muzie kliefhebber wel iets zwaarder dan dat Faërman vooropges teld had, maar het sukses bleef niet uit: nooit hoorden we een zo plechtige stilte in het audito rium toen Afanassiev aan het werk was. leder leek in de ban te zijn geslagen van het accu rate en diep doorvoelde musi ceren van de bijna dertigjarige Rus. EEN ERNSTIGE MOZART Afanassiev komt te voorschijn, dankt even het applaudis seerde publiek en begint me teen aan Mozarts pianosonate in si b groot K V 570. Hij wacht de stilte niet af, maar dwingt onmiddellijk tot aan dacht. Het werd een uitertst discrete Mozart-vertolking: een minimum aan dynamische nuances, maar juist genuan ceerd genoeg om de toehoor der te dwingen tot een uiterste aandacht. Geen enkele effekt- jagerij klonk door in deze mu ziek, alles werd berekend op de fijnzinnigheid en de reine poëzie die zo eigen is aan Mo zarts scheppingen. Afanassiev scheen Mozart op de piano (een niet steeds zuiver klin kende Steinway...) te spelen met de idee voor een klave cimbel te zitten; in Mozarts tijd bestonden dergelijke Stein- ways niet Met deze opvatting waren we zeer gelukkig: waarom ijveren zovelen voor de authenticiteit van de barok-muziek terwijl ze toela ten dat de klassieken en ro mantici niet-authentiek naar voor gebracht worden? Af anassiev was er zich wel dege lijk van bewust dat een «echte» Mozart, zonder overdreven uiterlijk bravour, meer dan op gelijk welke andere wijze de diepere inhoud en de speci fieke schrijfwijze dienstbaar zou zijn. De grootheid van Af anassiev uitte zich vooral in de nauwkeurige opbouw van elke muzikale zin en de dosering ervan in het kader van de struk- tuur. EEN MENSELIJKE BEETHOVEN Beethovens voorlaatste piano sonate in la b groot opus 110 is een werk met een zeer ver scheiden inhoud. Het lieflijk- melancholische Moderato can tabile molto expressivo waar mede het werk aanvangt staat haast kontradiktorisch tegen over het tweede deel (we kun nen het bezwaarlijk tweede beweging noemen) van de kompositie. Daar waar de eer ste beweging een resigne rende terugblik zou kunnen zijn op een gelukkig moment kan men het laatste deel beschou wen als de strijd die de onge lukkige komponist met zichzelf voert. Ergens bestaat het ge vaar dat dit tweede deel thea traal overkomt. Alles evolueert zeer snel en is van grote ver- Valery Afanssiev, de talentrijke Rus tijdens zijn pianorecital (el) DON'T GIVE UP THE SHIP van Norman Taurog(USA, 1959) met Jerry Lewis, Dina Merrill, Diana Spencer, Mickey Shaughnessy, Robert Middelton en Gale Gordon. Een oudere, maar steengoede Louis De Funès-film waarover ik U geen technische informatie weet te verschaffen, maar waaraan ik de beste herinneringen heb. Louis de Funès als 'patron' van het sjiekste Parijse restaurant (Maxims?) is werkelijk grandioos. Eén scène is mij nog altijd levendig voor de geest, is die waarin de Funès als (bijzonder lastige) klant vermomd (kompleet met pruik) in zijn eigen restaurant komt eten en aldus zijn personeel op de proef stelt. Uiteraard verloopt de bediening niet smetteloos, wat wil je ook. met zo'n klanten? (Cinema Palace)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 24