Julies onvergetelijk koncert KOOPT RECHTSTREEKS 'j'zen IN SALONS VERSPAILLE Keizerlijke Plaats 61, AALST Tel. 053-21.97.93 Van 30 november tot en met 8 december Breng een bezoek aan de uitzonderlijke TENTOONSTELLING VAN PERZISCHE TAPIJTEN LANSELOET BRACHT VOORLOPIG VONNIS PRATEN MET FELIXITATIES 28 - 26-11-76 - De Voorpost Een zeldzame gelegenheid om deze verzameling, uniek door de artistieke en technische kwaliteiten van de tentoongestelde stukken, te bewonderen. '-WW1 Open elke dag van 10 tot 20 uur. Ook 's zondags IIGDE MANUFAKTURENFABRIEKEN OPLVRIJDAG EN ZATERDAG, TELKEN9 VAN 14 TOT 20 U- OPTtONDAG VAN 14 TOT 18 U. OP MAAN-, DINS-, WOENS- EN kDOND^RDAG VAN 9 TOTJ JjEL. (0^47.97.91^^^^":-' ALLE DAGEN GANS HET JAAR aan VANAF HEDEN HET GOEDKOOPST dameskonfektie, herenkonfektie. lakens, bedspreien, matrassen, bedden: étagebedden - moderne bedden - vouwbedden; zetels, kleinmeubelen: voor living en eetkamer - T.V.-commodes; tapijten, keukenmeubelen in witte stratifié, badkamermeubelen, fietsen, huishoudapparaten Philips - Kalorik - Remington - Tornado - Philips-stofzuigers - Remington-scheerapparaten; geluidsweergavetoestellen, Philips-recorders, Philips-stereo-elektrofonen en nog vele andere artikelen... Kunst-, ambacht en opgravingsvoorwerpen in samenwerking met PERSIAN HOUSE p.v.b.a. Louizalaan 145-149 Ingericht door WOONINRICHTING DE NEVE p.v.b.a. Lange Zoutstraat 23-24 St.-Jorisstraat 2-4 9300 AALST Tel. 053-21.42.11 Willy Van Bockstael, Jean Paul Van Steertegem cn Lies Pauwcis tijdens hun optreden (jm) raken dat misschien niet te bereiken is. «I can't touch the sun», waarmee ze haar repertoire begon te overlopen was daar een voorbeeld van. In «Song for spring», uit haar jongste elpee «Lightning», vertelde ze over de koude wintermaanden in het Lon- dense, het wachten naar de eerste bloesem. Het is een lied over de ruwe natuur en de verhelderende lente. Het is een song waarin ze zich muzikaal zowel als vokaal kan in uitleven en getuigen van een fijne gitaartech niek. Julie kan ook hard zijn wanneer ze «Deportees» van wijlen Woody Guthrie ten gehore brengt en vertelt hoe de Mexicanen in een versle ten vliegtuig werden gede porteerd. De Spaanse taal- afkomsten doken op in «Da Me La Fuerza» en «Soidado De Levita». Een herken- ningsapplaus ging het Dy- lan-nummer «Don't think twice» vooraf. In het kinder lied «Hota Chocolata» von den we de vrolijke, gelukki ge Julie terug en dit, terwijl een entoesiast publiek aan haar chansons nooit ge noeg had en het optreden met tegenzin in een acapel- la nummer zag eindigen R. Een zeer gelukkige Julie Felix zat na haar optreden in de Begijnhofkerk in 't Fabriekske te genieten van «a good belgian beer». Zo tussen pot en pint en felicitaties hadden we een kort interview met haar. DV: Was je vanavond niet bang dat dit vlaamstalige publiek je niet zou begrij pen? JF: Welja, ik heb m'n teksten trouwens ook aan gepast, wat trager gespro ken en zo. Maar ik moet zeggen dat het publiek van avond werkelijk fantastisch was. Ik had nooit zo'n res pons verwacht. Om mijn rondreis in Vlaanderen te beginnen en zekér nu ik en kele tijd niet meer op een podium heb gezeten, was het werkelijk bemoedigend. Als ik kan kom ik volgend jaar terug naar Aalst. DV: In '62 vertrok je uit je geboortestreek Californië en vertrok naar Europa. Men zegt dat de sfeer bij de jon geren van toen, en dus ook bij jou, die weerspiegeling van de idealen in de teksten van pakweg Kerouac, jou tot die toch moeilijke en gedurfde beslissing bracht. JF: Niet alleen dat gevoel van vrijheid en het zich los werken uit een bekritizeerde maatschappij speelde mee. maar ook andere faktoren. Ër was de drang om van omgeving te veranderen maar ook, bij mij althans, een «broken love-affair». DV: Jouw pa leidde jou toch op in de muziek? JF: Neen, dat is niet waar. Ik kreeg misschien wel de smaak te pakken door hem te horen spelen. Mijn vader zag me veel liever lukken aan de hogeschool. Hij had zijn leven lang muziek ge speeld en wist hoe het mi lieu eruit zag. Hij had jaren lang muziek gespeeld voor allerhande goedkope films. Dat werd dan betaald met een schamele vergoeding, en een stevige «drink». Hij hoopte vooral .dat ik hem hierin niet zou opvolgen en de weg van de meeste meis jes volgen: trouwen, kinde ren kopen... DV: Heb je een nieuwe el pee in voorbereiding? Zet je de lijn door van «Lightning»? JF: De volgende elpee komt eerkort uit. We zijn net uit de studio gestapt en kan er nog niet zoveel over vertel len. Alleen het wordt een zeer akoestieke plaat gita ren en een akoestiese bas. I can't touch the sun. (jb) Dus zeker niet zoals «Light ning». Dat was een plaat waarmee ik wou bewijzen dat ik ook zwaardere bege leidingen met mijn stem en mijn songs aankon. Let wel, ik -sta volledig achter die plaat, ik hou ontzettend van die elektrische gitaren, die koortjes en die blazers maar deze keer wou ik iets direkters maken: muzikaal eenvoudiger, soberder, maar even sterk. R. Na het optreden even nakaarten in 't Fabrieksken met onze medewerker, Julie Felix en enki betrokkenen tot het koncert (jb) Zowat vierhonderd mensen zijn in het serene kader van de kleine Begijnhofkerk de oor- en ooggetuigen geweest van het prachtige koncert van de Amerikaanse in Engeland wonende zangeres Julie Felix. Dit optreden op 21 november werd door de BRT gekapteerd terwijl de organizatie berustte op de vlotte en zonder twijfel te hernieuwen samenwerking tussen vzw. 't Fabriekske en vzw. Parnassos uit Denderleeuw. Julie Felix is een grote da me uit de Engelse chanson. Dat wisten de talrijke op komende toehoorders wel licht nog niet zo goed als nu. Nu, nadat Julie in haar onverbloemde vokale en kompositorische grootheid te Aalst zorgde voor een mooie bladzijde uit ons mu zikaal gebeuren. Haar lied was de kreet van menselijk heid, van verdriet, van ont goocheling maar vooral van blijheid om de hoop iets te Julie Felix, de hoge priesteres van de folk in de Begijnhofkerk (jb)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28