Kulturele Kring tien jaar jong Klubfilms Fllmklubs IS JAAP FISCHER NU EEN VISSER ACHTER HET NET? GALAKONCERT TEN VOORDELE VAN MULTIPLE SCLEROSE PATIËNTEN VRIJDAGAVONDANIMATIE CSV. DEELS GEPLAND NEW REFORM: INTERNATIONAAL KLANKBORD 10 - 3-12-76 - De Voorpost «BOB BOON SINGERS» SUPERIEUR Gesticht in 1966 vooral door een kern jongeren, bijgestaan door enkele meer be daagde kulturele werkers, ontstond de Meldertse Kulturele Kring, de CKM, in een periode dat woorden als «kuituur» en «leefmilieu» veel minder «in» waren dan nu. Deze groepering die zich erin verheugt ruim 200 leden te tellen in een kleine gemeente viert nu in 1976 haar tweede lustrum, haar tienjarig bestaan. Een pleiade studenten die tot de Affligemkring behoorden hadden namelijk de idee een- plaatselijke kulturele kem op te richten te Meldert opgevat en geruggesteund door mannen als Prof Dr. J. Robijns, ere voorzitter, schoolhoofd J. Muy- laert, voorzitter, ondervoorzit ter Paul Beek en verder nog talrijke kulturele werkers werd de CKM over de doopvont ge houden. Tien jaar is voor kulturele wer king reeds een hele tijd die niet altijd, in een gemeente waar dorpspolitieke hartstochten soms hoog konden oplaaien, over een pad van rozen liep. Met uiteraard ups en downs D'r was een tijd dat een grote schare studenten en jong- intellektuelen geboeid zaten te luisteren naar de gezongen schijfstukjes van de troebadoers. De muziek was om recht staand van te slapen, maar toch had de schuchtere stem en de eentonige gitaar-aanslag bij het chansonnierprototype iets verheven, iets charmant. De teksten waren immers van primerend belang en bevatten de verwoording van de nieuwe ideeën waarop dezelfde inteelt zat te broeden. Dat was de tijd van de roemruchte kleinkunsteilanden te Leu ven, de Nederlandse Pocketplaat van Jo van Eetvelde, de Studenten Grammofoonplaten Industrie te Leiden... Deze en andere bakers waakten bij de wieg van het nederlandse kabaret en luisterlied, hier ten lande kleinkunst genaamd. Dat waren de jongste zestiger jaren met Kor Van der Goten, Hugo Raspoet, Miel Cools en hier te Aalst, Guy Prièels. Boven onze noordergrens waren dat Jules De Corte, Gerard Cox, Seth Gaaikema...; en niet het minst, de legendarisch geworden troebadoer-student van naam Jaap Fischer. Het verhaal van de raadselachtige figuur Fischer begint in april '60 wanneer deze met een paar nummers aanklopt bij de door Luc Wijdeveld gestichte en in financiële proble men verkerende SGI. Dit Leidse nogal dilletantisch wer kende platenindustrietje wordt gerund door studenten die na een eerste terughoudendheid toch muziek zien in de wrange, makabere en soms zachtaardige pennevruchten van Fischer. «Het was niet uit liefde; het was om je geld. Je was niet mooi, maar welgesteld. Na zeven dagen op de tocht en zeven in je bed kunnen de bloemen op je graf gezet en je juwelen wel verkocht De eerste ep. van Jaap Fischer bevat naast dit «Om je geld» andere cynische chansons als «Het ei», «Het kerk hof», «Cipier» en het voor die tijd niet minder gedurfde «Vlinder». «Je bent net een vlinder en zonder iets te zeggen kan ik rustig met je praten, want we laten alle frases aan de burgerlijke stand.» De plaat wekte nogal wat opschudding. De radio durfde geen ongekuiste uitzending aan. De liedjes waren ge waagd en volgens sommigen zelfs ongezond. Al moest de verkoop het vooreerst doen bij de liefhebbers en waren het vooral studenten die voor de SGI aan studenten verkoch ten, had Jaap Fischer het luisterlied derwijze anders aan gepakt dat een sneeuwbaleffekt niet uitbleef. Fischer was de trefzekere vertolker van een nieuwe houding bij de jongeren: dat beetje tegen het gareel lopen, de spot tegen het kleinburgerlijk installeren van allerhande maatschappe lijke waarden, enz. Het sukses van Jaaps plaat (in '61 zijn er 100.000 platen van de hand) groeit de student in niet- Westerse sociologie echter boven de verlangens. Na heel wat aandringen voldoet hij aan zijn kontraktuele verplich tingen bij de SGI en stapt de studio in voor een tweede ep. («Monniken», «De koning», «Hutje», e.a.). Hoe meer het medium de klauwen zet in zijn doen en laten, hoe meer het hem begint te verdrieten. Hij weigert elk interview en verschuilt zich in de raadselachtigheid. Met een nog grotere walging zijnentwege verschijnen drie an dere plaatjes. In '64 doet het gerucht de ronde dat hij zelfmoord zou gepleegd hebben. In werkelijkheid doet hij zijn doktoraal eksamen. Men verliest van dan af zijn spoor en zeer sporadisch duiken berichten van hem op. Drs. J.H.F. Fischer leeft ergens teruggetrokken met vrouw en twee kinderen en is een tijdlang verbonden aan een psy chiatrisch instiuut. In '71 bezoekt Rene De Bok (van «Het Parool») hem na een lange zoektocht in een anonieme wijk in Scheemda. Wanneer het onderwerp «luisterlied» wordt aangesneden klapt de gastheer toe. Niet dat hij met zijn verleden heeft afgerekend maar, zo zegt ie: «als zo'n over tuiging eenmaal postvat in de breinen van bepaalde men sen laat ik het maar zo.» Nu, vijfjaar later, is de stilte rond Jaap Fischer verbroken en wel met een nieuwe plaat. De ene helft bevat een oude opname uit '61 met hierop verschillende dingen: «Het Veerse Gat», «Sprookje», Suzanne», Samba 2 april» en «Eendje». Op kant I zingt Jaap Fischer onder het pseudoniem Joop Visser een aantal blijkbaar gloednieuwe (of alleszins nooit gehoorde) liederen over de jaargetijden («Lente», «Zo mer», «Herfst» en «Winter») en «Lola». Er is niets nieuw onder de zon. Muzikaal blijkt Fischer- Visser een lange twaalf jaren durende winterslaap te hebben gedaan. De gitaarbegeleiding is nog even onzeker, de stem is even trillend. De teksten zijn milder, maar nog steeds doorweven met hetzelfde soort woordspelingen als vroeger. Je vraagt je af of deze opnamen wel recent zijn en als je op de hoes informatie hieromtrent zoekt blijkt Fischer - Visser zijn raadselachtigheid nog erg op prijs te stellen. Je ziet wel de foto van zijn vrij onopvallende uiterlijke ver schijning: een bleek gezicht, kort geknipt hoofd en een donker getinte snor. En inderdaad, als dit van deze tijd is, dan is dit kleinkunst met een snor op. Een bladzijde uit een hoofdstuk van het luisterlied dat we verzegeld dachten. (Discografie: «Joop Visser - Jaap Fischer»; IBC 4B06298295. *Alles van... Jaap Fischer» (1 l.p.'s)Euridisc 178-51103/4). R.D.W. wist de CKM steeds, buiten elke politiek om, het stuur vast te houden en recht door zee te varen, alleen met het doel onze mensen iets meer te vertieffen. Een hele waaier aktiviteiten werd dan ook ontplooid. Op gebied van toneel werd sukses geoogst met de hele reeks «Slisse» en verder met «La Locondiera» en «De Brui degom van mijn vrouw». Hier aan wijdden vooral Hugo Peet- ers en Arnold Van de Perre hun beste krachten. Ook aan kleinkunst werd ge daan met optreden o.a. van Jef Burm en Paul Van Mossevel- de. Gespreksavonden met zeer uiteenlopende onderwer pen kwamen eveneens aan bod en ik herinner me de twee daagse over architektuur zeer speciaal. Schouwburg bezoek in de K.V.S. te Brussel en in de Opera te Gent en Antwerpen werd de leden aangeboden aan sterk gereduceerde prijzen en voor de jeugd genoot ook het «Ballet van de 20e Eeuw» onze belangstelling. Een foto- en diawedstrijd mocht zich eveneens in een waar sukses vertieugen en uit stappen met kultureel karakter werden ook ingericht, zo naar de Voer, naar BRT en Ameri kaans Teater en naar Zichem, streek van De Witte. In een periode dat tentoonstel lingen nog niet zo vaak voor kwamen richtte de Kring er verschillende in, waarbij die over «Meldert Vroeger» waar aan zelfs een Minister in funktie en de konservator van Bokrijk zijn aandacht schonk, vooral te onthouden is. Andere aktivitei ten als een atelier en een voor stelling van typische oude am bachten kregen achteraf ook menige, zelfs professionele navolging. Ook de folklore lag de CKM nauw aan het hart en inspan ningen werden gedaan om fol kloristische gebruiken als de «Greef van Halfvasten», de «Breughelfeesten» samen met Essene en «Driekoningenvie ringen» in ere te herstellen en te houden. Een zich groots aanmeldend Hopfeestviel spijtig genoeg let terlijk en figuurlijk in het water na een maandenlange voorbe reiding. Ook de autozoektocht op paasmaandag is een organisa tie van de CKM en gezegd mag worden dat die, nu aan zijn tiende uitgave toe, bekendheid verwierf over heel Vlaanderen en steeds een maximaal aantal deelnemers weet te lokken. Doch als een «rode draad» liep doorheen heel deze mengeling van aktiviteiten allerhande het gemengd vierstemmig a capella-zangkoor dat zich op tal van plaatsen liet horen en het genoegen smaakte zowel een radio- als een televisiemis te mogen verzorgen. Onder auspiciën van het Minis terie van Nederlandse Kuituur ging dan het begin van de vie ring door verleden zaterdag, eerst met een welderige recep tie in het Parochiecentrum en achteraf met een optreden in de Jongensschool van de be faamde «Bob Boon Singers» die inderdaad de bewondering van elke aanwezige wisten te veroveren. Op een werkelijk superieur niveau qua stem men, dosering, afwerking en presentatie genoten ze te Mel dert een welverdiend sukses. Voorzitter Jozef Muylaert en ondervoorzitter Paul Beek werden dan ook spontaan,voor hun onverdroten belangloze kulturele werking, met bloe men bedacht. Voor vele poli tiekers en kandidaten uit Groot-Aalst scheen deze vie ring echter een paar maand te laat te komen. L.H. Jos Muylaert spreekt tot de leden van de Kulturele Kring bij de viering van een tienjarig bestaan, (jm) AGUIRRE, DER ZORN GOTTES een film van Werner Herzog (Duitsland, 1972) met Klaus Kinski, Cecilia Rivera, Ruy Guerra, Helena Rojo, Del Negro en Peter Berling. Deze film werd in 1976 bekroond met de prijs van de Unie van de Filmkritiek. Wat de heren filmkritici bezield heeft bij het toekennen van deze prijs weet ik niet, feit is dat zij het blijkbaar een meesterwerk vonden. Ik daarentegen heb aan «Aguirre, der Zorn Gottes» weinig goede herinneringen overgehouden. Herzog geeft het relaas van een Spaanse expeditie op het einde van de zestiende eeuw. Onder leiding van Gonzalo Pizzaro trekken zij over het Andesgebergte, op zoek naar het beloofde land, El Eldorado, een land van melk en honing, waar het goud zomaar voor het rapen ligt. Ongelukkig genoeg komen onze vrienden in moerassen terecht en kunnen zij hun tocht moeilijk nog verder zetten. Er wordt dan maar een groep voorop gestuurd, onder leiding van Pedro de Ursua. Na enige tijd ziet Lopez de Aguirre, die zichzelf'de toorn Gods' noemt, de kans schoon om het bevel over te nemen en El Eldorado voor zichzelf te gaan opzoeken. Op een vlot temidden van de Amazone-rivier, vergezeld van enkele getrouwen (de anderen zijn ofwel achtergelaten ofwel gedood), heeft hij echter geen schijn van kans. Alras is er voedsel tekort en allerhande kwalen komen het groepje teisteren, onbekende ziektes, vijandige Indianen, onderlinge vetes etc. maken binnen korte tijd gedaan met de opstandelingen. Aguirre houdt het langste stand, zoals het een echte tyran past. Eenzaam, midden de grote rivier drijft zijn vlot verder de dood tegemoet Gans het verhaal- ademt een pessimistische sfeer uit, de personnages doen denken aan wilde, redeloze mensen, de thematiek is erg duister. Het enige wat mij in deze film van Herzog heeft kunnen boeien is de knappe fotografie die sober blijft en toch aanspreekt. De rest verloopt traag en verveelt. Cinefielen (maar dan wel echte) zullen er misschien wel van kunnen genieten, ik ben er bijna bij in slaap gevallen. (Katholieke Filmliga, Sint-Jozefskollege, donderdag 9 december om 20 uur). Het Komitee voor de Multiple Sclerose richt een koncert in waarvan de opbrengst ten goede zal komen aan de M.S.- patiënten. Alleen reeds in de provincie Oost-Vlaanderen zijn ongeveer 800 M.S.-patiënten. Het Komitee heeft ongeveer een half miljoen per jaar nodig om de noden van die mensen te lenigen en krijgt slechts 23.000 F als officiële steun. Het komitee wil niet op de be deltoer gaan, maar richt een koncert in waardoor de aanwe zigen de werking financiëel steunen; als tegenprestatie: een fijne muzikale avond! Dit Koncert heeft plaats in de Ko ninklijke Opera te Gent op 11 december aanstaande te 20.30 uur Medewerkers zijn: De solisten van het Belgisch Kamerorkest onder leiding van de vermaarde Rudolf Werthen, De pianovirtuoos Heidi Hen- drickx. Birgit Sarata. een Weense sop raan, die haar gage afstaat ten voordele van het Komitee M.S. Walter Coomans, bariton bij de Muntschouwburg te Brussel. Mevrouw S. De Smet - Van Ac ker, die de solisten aan de vleugel zal begeleiden. Mevrouw Eva Maria zal instaan voor de presentatie. Genoemde medewerkers en het programma zijn een waar borg voor de kwaliteit van het koncert. Kaarten (van 60 tot 300 F) zijn telefonisch te bekomen op j nummer091-25.95.44 van huis De Vos, Koestraat 11 te Gent. De Bob Boon Singers genoten veel bijval tijdens hun optreden. (jm| In tegenstelling met wat wij verleden week in de pagina meldden zijn i.v.m. de vrijdagavondanimatie die eerkort in 't Fabriekske van wal steekt, volgende aktiviteiten gepland: dia's over wat een buurtcen trum zoal kan zijn (3 nov.), op 17 dec. speelt Marcel Verhelst piano ter begeleiding van een stomme Chaplin-film, op zaterdag 8 januari '77 wordt het nieuwe jaar inge-rockt met de fameuze zanger Big Bill Krakebaas, de vrijdag daarop speelt en zingt de Nederlandse gitarist Kasper De Vos, op 28 januari opnieuw dia-avond met kiekjes over het «buitenver blijf» van het CSV in Cévennes (F.), op 5 maart komt de grootste Raymond Van het Groenewoud en op 2 april is de beurt aan Isopoda. Men is in onderhande ling met Walter Godefroot (niet Van Impe!) om op 21 februari over wielrennen te praten. Herman De Bruycker brengt voor Aalst de première van zijn gloednieuwe elpee in de loop van februari.. Andere namen zijn uit de lucht gegrepen. R.D W. AALST Van 3 januari tot 23 januari 1977 gaat in de galerij NEW REFORM «The First Annual Aalst Correspondence and Junk Mail Art Exhibition» door. Ray Johnson bracht de korresponden- tie -KUNST in de wereld zowat 25 jaar geleden te New York. Hij richtte er de «Correspondence-Art-school» op. Chuck Stake Enterprizes, pseudoniem voor Don Mabie uit Canada, houdt zich nu reeds 6 jaar met deze korres- pondentiekunst bezig. Doel stelling is de korrespondentie een vleug originele, humoristi sche. artistiek en estetisch verantwoorde vorm mee te ge ven. Hij nodigt zijn korrespon- denten uit om materiaal af te leveren voor zijn «one-man- shows». Een paar honderd kor- respondenten van Chuck Stake zullen door hun inzen dingen aan deze tentoonstel ling deel nemen en op die ma nier de doelstellingen van Don Mabie in reële vorm gieten. Januari 1977 - NEW REFORM: onthouden! «De basis voor een groot ge deelte van de korresponden- tiekunst is humor en valt di kwijls de «kunst-geld» houding aan, die zo overheersend is in de hedendaagse kunstwereld. TOKYO NEW REFORM kreeg een uit nodiging om deel te nemen aan de expositie PAN - CONCEP- TU ALS van 3 tot 9 januat i 1977 in de Gallery MAKI te Tokyo. Nubuo Yamaghisi, director of Gallery Maki in Tokyo en Yu- taka Matsuzawa bezielers van deze tentoonstelling. Roger D'Hondt zal een volledig overzicht ops'uren van de akti viteiten welke hij met New Re form in de voorbije zeven jaren heeft verricht. De zending be staat uit affiches, uitnodigin gen, edities, publikaties, kran tenknipsels en archieffoto's. Daarnaast zal ook het werk worden belicht van drie jonge kunstenaars welke in het ver leden in New Reform hebben tentoongesteld. Het zijn Pol Gees uit Mere, Hugo Roelandt uit Aalst en Luc Steels uit Ant werpen. Pol Gees zal een foto grafische rekonstruktie tonen van het environment dat hij in januari van dit jaar in de Aca demie te Gent heeft opgericht. Hugo Roelandt brengt een fotografisch-tekstueel projekt waarin hij zoekt naar de meest estetische figuur. Ook dit pro jekt was al eerder in Gent te zien. Luc Steels tenslotte toont interpretaties op het werk van de kunst-teoretikus Joseph Kosuth. Voor Roger D'Hondt is deze uitnodiging een nieuwe beves tiging van de internationale weerklank welke NEW RE FORM sinds jaren geniet. Ro ger D'Hondt was eerder ook als inrichter en expert voor ten toonstellingen verbonden aan de Universitaire Instelling Ant werpen. PROGRAMMA Ook het programma dat New Reform dit jaar in Aalst gaat brengen neemt vaste vorm aan. Net werd een klandes- tiene aktie gehouden met An tonio Muntadas (Barcelona/ New York). Op 4 december aanstaande opent in het «in formatiecentrum», P Benoit- straat, een tentoonstelling van Happening en Fluxus, werk van de uitg. Hundert- mark. Het gaat om objekten. tekeningen, schiiderwerKen, dia's en boeken. Op dinsdag 14 december om 20 uur komt de Joegoslavische kunstenaar Balint Szombathy met een dia-project: «Semio logy of the urbanical environ ment». ten disKussie volg? op de projektie. Tijdens het week-end van 7-8-9 januari neemt New Re form met de expositie «Klaus Staeck-politieke affiches» deel aan een boekenbeurs in Oos tende. Voorwaar «Happy Days» in 't vooruitzicht voor en in de NEW REFORM. Karei De Naeyer

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 10