LADYJGODIVA Beloftevol debuut van Herman Van der Eist FILM BIJ ONS «Hoogheid, uw kameel staat voor» door «'t Land van Riem» ftetAutu/ee j.canolle een ondeugende parodie Redfleli aanta 's nest» tendens1 dik inzit h e, zeer Sidney Palace :urs alsl totf Oscar,)/ ch kan' aap die 28 - 3-12-76 - De Voorpost Momenteel is in de belfortkelder, Grote Markt, Aalst werk te bezichtigen van de in Schellebelle wonende Aalstenaar Herman Van der Eist. Het is zijn eerste tentoon stelling. De man heeft een zekere maturiteit afgewacht vóór hij zijn werken aan de publieke opinie prijsgaf. Bijgevolg zijn de werken die hij presenteert alles behalve proefstuk ken. Herman Van der Eist is, de tijd dat hij niet schildert, lesgever sierkunsten aan het Rijksinstituut voor Technisch Onderwijs aan de Ledebaan te Aalst. Architekt Albert De Winter, inspekteur aan het Rijksonderwijs opende de tentoon stelling en wist op rake wijze het werk van Van der Eist te belichten. ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST een film van MilosForman(VSA, 1975) I VRI met Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Will Sampson, Brad Dourif. De laatste tijd was ik een beetje de put in omdat een aantal ***111 behoorlijke films zomaar aan de neus van het publiek voorbijtrokken. Nu deze «One flew over the cuckoo's nest» mens echter een derde week ingaat begin ik er stilaan weer in te n ee geloven. Sinds jaar en dag ben ik er immers van overtuigd dat n vr Aalst goede films kan krijgen indien daar maar de nodige 50-" belangstelling voor bestaat. Laten we hopen dat deze tendensdl zich de komende maanden doorzet, een kans die er dik inzit h°8' met film als «A Clockwork Orange» (herneming) en «Barry'g- Lyndon», beide van grootmeester Stanley Kubrick. Tussen de t sta twee Kubrick-films krijgen we bovendien een andere, zeer s. at interesstanefilm te zien: «All the presidents' men» van Sidney ddev Pollack. Tot zover een kort overzicht van wat cinema Palace nven de komende weken te bieden heeft. ima' Over «One flew» hoef ik U waarschijnlijk niet veel meer te 'en c vertellen, iedereen is het er over eens dat deze film buitengewone kwaliteiten vertoont, waaronder: een zeer stevig dien scenario, unieke vertolking, sobere maar vakkundige orde fotografie en vooral: een regisseur met gevoel. Forman is eenrwpr kerel met een ontzettend gevoel voor visuele dingen.(ggi" Bovendien is hij een kei in akteursregie en met akteurs aU Nicholson en Fletcher kan dat zoals in dit geval tot' juweeltjes leiden. Louise Fletcher heeft er trouwens een Oscar,U y zowat de mooiste onderscheiding die een akteur zich kam dromen, aan overgehouden. De story gaat over een knaap die uit een werkkamp poogt te ontsnappen door een transfertl naar een gekkenhuis. Alles blijkt op wieltjes te lopen tot oplf zekere dag blijkt dat hij er gemakkelijk in geraakt is, doch erlt niet zo gemakkelijk meer zal uitkunnen. Het einde is eerder»; 1 verrassend, dat zoekt U zelf maar uit. (cinema Palace). KING KONG ESCAPES een film van Ishiro Honda waard. We vergeven het Land Van Riem dit samenraapsel op voorwaarde dat ze de slechte smaak van de Veldbergs wilden aantonen. Bewegende muren bij het openen en dichtslaan van deuren liet soms het ergste vrezen. Het eerste bedrijf kende de klassieke eerste rodageminuten maar haalde de nodige pikante, puntige snedigheid. Het tweede bedrijf viel als een steen door de onvoldoende rolkennis en het derde bedrijf krijgt van ons de slagzin mee: «Einde goed, alles goed». Wat de regie b;treft een plus. al gaven de spelers met altijd aan Caesar (Willy De Swaef) wat aan Caesar toekomt. Met wat goodwill moeten de Riemers er in slagen hun diktie bij te schaven. De «h» bestond voor sommige spelers niet en de anderen spraken ze uit waar het niet hoefde. Zwaaaare a-klan ken en boerse ei-klanken stoor den af en toe geweldig. Martijn Veldberg (Leo Huyle- oroeck) speelde vlot en geloof waardig, doch zijn figuur als een pas drie jaar gehuwde jeune premier viel tegen. Hetty (Leen) Veldberg (Reners) nam de huishoudelijke en amoureuze blijspeldbochten voortreffelijk. Wilma Van Der Wal (Winnie Roef) moet nog leren «leven» op de scène. Haar speelkonceptie liet te veel de tweedstrijd «Wilma-Winnie» in haar tot uiting komen. Ali Ahmed (Noel De Smedt) en zijn dienaar Ibrahim (Hubert De Leander) akteerden goed maar misten dat typisch geradbraakte taaltje en de sfeerscheppende minaretten- klanken in hun stem. Ademar Kreukel (Freddy Lespire) was een aanvaardbare journalist en onvermoede Prins Ali-Sphinxkorrespondent, kon diktie en tekstkenms bijwerken. Tante Cora (Lieve Boulonne) kon haar rol van de alles in het honderd schoppende figuur niet altijd volhouden vooral door haar onvoldoende rolkennis. De figuur, sommige stembui gingen en pantominische effek- ten van Laura Staarling (Martine Verreycken) waren subtiel maar werden gekraakt door overdreven naar het imbe ciele neigende gestes. Een knap staaltje toneel spijtig genoeg vermengd met onver geeflijke amateuristische fouten! Eric Pinto (Koen Luckx) slikte de helft van zijn woorden in. akteerde houterig, wist bijna nooit met zijn handen blijf en had als enig positief punt zijn figuur om in de weegschaal te werpen. Misschien is dit voor de Riemers een tamelijk hard verdikt, doch deze opeenstapeling van nega tieve kamelen ofte kemels moe ten met de nodige inzet en positieve kritische toneelfeeling van de Land van Riemers weg te werken zijn. Aan de gulle lach in de zaal kon men wel horen dat het publiek die kleine schoonheidsfoutjes erbij nam. Dit grieventrommeltje bijscha ven. en het tweede stuk «Tien kleine negertjes» van Agatha Chrisite wordt een prima kijk stuk. KARELDENAEYER «Hoogheid, uw kameel staat voor», minder geslaagd... (e.l.) Zoals uit titel en foto duidelijk blijkt gaat het hier om een avonturenfilm (van bedenkelijke allure dien ik er volledigheidshalve aan toe te voegen) met monsters j\|\/ allerhande, waaronder King Kong uiteraard de kroon spant, (cinema Feestpaleis) OP TELEVISIE DEZE WEEK: Ther Rat Race, een film van Robert Mulligan (VSA.1960), met Tony Curtis en Debbie Reynolds. (BRT, vrijdag 3 december om 20.40 uur). Sissi, keizerin en moeder, een smartlap van formaat, één uit de serie waarmee Romy Schneider furore maakte. (Ned. 1, vrijdag 3 december om 19.55 uur). Junior Bonner (nog maar eens, die doet blijkbaar de ronde op alle zenders), een knappe film van Sam Peckinpah, met Steve McQueen als de lonesome cowboy, (zaterdag 4 december op RTB, om 20.05 uur). De Bob Dylan Special: geen speelfilm, maar voor Dylan-fans zeker het dubbele waard. Dylan en zijn Rolling Thunder Revue te gast op de Colorado State University. En Joan Baez krijg je er gratis bij. (Ned. 1zaterdag 4 december om 22.30 uur). Tora, Tora, Tora: dramatische rekonstruktie van de Japanse aanval op Pearl Harbour ik vermoed dat er een verjaardag van dat feit in de lucht hangt want later op de week geeft de BRT ook een soortement herdenkingsprogramma's. Richard Fleischer regisseerde deze namaakaanval, Martin Balsam en Takahiro Tamura spelen belangrijke rollen, (zondag 5 december. BRT, 20.30 uur). De komt van Joachim Stiller (tweede deel): Harry Kiimels' verfilming van Hubert Lampo's eerste magisch-realistische roman. Met o.a. Hugo Metsers en Willeke Van Ammelrooy. Mensen die zeer sterk geïnteresseerd zijn kunnen later (hoeveel later weet ik helaas nog niet) op het jaar een integrale versie zien op Nederland. (BRT. maandag 6 december om 21 uur). Le président: Franse film van Henri Verneuil, met (in de eerste en de laatste plaats) Jan Gabin, onlangs overleden grootmeester van de akteerkunst. (RTB, maandag 6 december om 19.35 uur) Voor diegenen die graag eens lachen tenslotte: The secret of the planet of the Apes. Amerikaanse science-fiction film van Ted Post. zevende aflevering van de beruchte Apenplaneet- serie. Oef. dat was het dan weer voor deze week. volgende keer beter natuurlijk. Daaaag. GEEN TOEGEVINGEN Herman Van der Eist schildert wat hij denkt, ziet en voelt, zonder rekening te houden met de verlangens van het doorsnee-publiek. Hij kent hierin geen grenzen: mis schien zal menig bezoeker zich wel even onwennig, zelf ge schokt voelen bij het zien van zijn «Verkrachting der Aarde». Van der Eist is eerlijk: waar een brutaliteit noodzakelijk is wordt die aangewend; daar waar de tematiek ingetogenheid vraagt krijgt hij die. Geen toegevingen aan Jan met-de-pet; geen ordinaire landschapjes of zoetgevooisde stillevens. Kracht en durf ken merken zijn kunst. Van der Eist breidt zijn pikturale middelen uit door gebruik te maken van voorwerpen die met verf niets te maken hebben: eierschalen, kippegaas... MKKooru, wei mei nieuw, dergelijke werkwijze maar bij Van der Eist opvallend treffend én passend aange wend. Een Roger Raveel bv. gaat hierin gauw overdrijven, wat ons meteen de indruk geeft van gebrek aan inspiratie of «op lauweren rusten». GEEN PROCÉDÉ Herman Van der Eist schijnt een hekel te hebben aan lo pende band-werk. Gelukkig. Elk werk verschilt van het an dere, zowel qua idee als qua uitwerking. Men zou hem het verwijt kunnen maken geen «stijl» te hebben. Niets is ech ter minder waar: Van der Eist stopt de «stijl» achter het doek en wie het zien wil moet maar kijken is er niet op uit om, via één of ander procédé, de indruk te wekken een één heid te bekomen. Elk werk moet afzonderlijk worden be keken, en wie diep genoeg kijkt merkt wel dat alles uit een zelfde bron ontsproten is. De kunst van Herman Van der Eist is meer interpretatie van een gegeven van buitenuit dan een hyper-persoonlijk gevoel. Vaak ziet hij zichzelf, maar dan door de ogen van anderen. Daardoor komt het dat zijn werk nooit bevreemdend aan doet, hoewel hij er niet voor te rugschrikt «vreemde» onder werpen naar voor te brengen. De technische aspekten die hij hiervoor aanwendt zijn on danks hun hardheid nooit sto rend. De kleuren zijn sterk, doch niet gezocht noch spek- takulair. De algemene struk- tuur is druk, maar niet onover zichtelijk. Hij maakt graag ge bruik van verschillende (en on gewone) formaten in zijn werk. De vorm wordt mooi neergezet en past goed binnen het geko zen formaat. Van der Eist springt vlot om met zijn mate- 't Land Van Riem bracht als eerste toneelopvoering het blijspel: «Hoogheid, Uw kameel staat voor» van Max Andrea. Een typisch pretentieloos toneelstuk, het zoveelste in de reeks blijspelen, dat er overigens best mag zijn. Een vlot toneelseizoenbeg'nnertje waarmee je de zaal aan 't lachen brengt, want, zou Mies Bouwman zeggen: «Een mens wil op een Aalsterse novemberavond eens lekker In een zetel zitten en naar een spervuur van lollen en grappen luisteren en kijken en... lachen». De belfortkelder bleek te klein voor de talrijke aanwezigen, onder wie verschillende prominenten, b(j Van der Ebts debuut jj.m.) brengt de nodige Europees- Egyptische bijsmaak in het allegaartje van knotsgekke si tuaties. Last but not least; Martin Veldberg is de speelbal geworden van amoureuze, fi nanciële. internationale en an dere korrupte spelingen van het lot. Iedereen trekt ten strijde, pro beert het laken naar zich toe te trekken, ontvangt stampen on der de gordel, of bloempotten op het hoofd. Er wordt achter en voor het dekor gezoend, gekust en geknuffeld. Wanneer Adhe- maar Kreukel Prins Ali blijkt te zijn kan men Wilma nog net redden van een amoureuze appelflauwte. Conditio sine qua non voor dit soort toneelstukken is het snelle speelritme. Voor een groot gedeelte slaagden de Riemers in dit opzet, en we voelden heel goed de ijzeren hand van regisseur Willy De Swaef... MAAR... juist op voorname momenten bleken sommige ak teurs en aktrices hun rolkennis onvoldoende met «Amor et spe» verzorgd te hebben. Het spelpeil en spelritme daalde hierdoor van een 8 plus naar een min 5 Jammer. Riemers. echt jammer. Het dekor bestond naar onze mening uit een te grote ver scheidenheid aan pseudo an tieke voorwerpen, een salon in Engelse stijl en een eetkamer, kruising van Vlaamse primitieve stijl en eikenhouten onkunde. De schilderijen aan de muren waren samen geen vijf frank rie: zijn olieverftechniek is mooi en verfijnd. Van der Eist heeft lang ge wacht om uit de onbekendheid te treden. Nu is hij er, en on getwijfeld zal over hem en zijn werk nog gesproken worden, want hij lijkt ons een man te zijn die in de eerste plaats eerlijk is tegenover zijn publiek. Nog veel sukses, Herman. De heer De Winter hield een openingstoespraak bij de eerste tentoonstelling van Herman Van der Eist. (j.m.) Max Andrea schreef zijn per sonages en situaties vlot en gezellig, meesterlijk op bepaalde ogenblikken, naar een al te stereotiep happy-end. Wilma Van Der Wal korres- pondeert reeds drie jaar met een Oosterse prins. Letterkundige liefde ontbloeit en daar Wilma niet over een geschikte foto beschikt, leent ze een «knappe- snoetjes-foto» van haar beste vriendin Hetty Veldberg. De foto. het temperament van Prins Ali Ahmed en het brandend zand. zorgen ervoor dat de steenrijke olie prins Ali (korres- pondentienaam: Sphinx) zijn bruid (korrespondentienaam: Dutchy) volgens de foto Hetty Veldberg. volgens de brief wisseling Wilma Van Der Wal zelf komt afhalen. De poppen gaan pas aan het dansen wanneer de plaatselijke kranten de foto van Hetty publiceren. Tante Cora komt onverwacht op bezoek. De reporter Ademar Kreukel dringt binnen. Eric Pinto, inspekteur van de veilig heidsdienst komt de «operatie- diplomatieke incidenten ver mijden» regelen en de oudheid kundige. Laura Staarling,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28