RIB
F.Marceaus «Hummeltje»
te vinden gelegd
op Aalsterse toneelboulevard
MERKARTIKE1EN AAN DISCOUNIPRIJZE
;brussel
bl
as
PRIESTER DAENSPLEIN 8
RECHTOVER
ST.-MARTINUSKERK
AALST
GENT
tapijten
tapijttegels
vasttapijt
behangpapier
vloerbekleding
SOMPA
balamundi
24 -10-12-76 - De Voorpost
Toneelgilde «Hoger op» bracht een viertal opvoeringen van dit typisch Franse boulevard
stuk. Huishoudelijke moeilijkheden belet geven en ziekte van speler enI of regisseur(s)
doet ons de vraag stellen of Hoger op niet beter de beslissing had genomen de speeldata te
verdagen of zelfs «Le Babour-Hummeltje» te bewaren totdat het met de nodige toneelmoe
derliefde die we van Hoger Op gewend zijn, kon vertroeteld worden. L. Pauwels had de moed
(waarvoor ons OPRECHT RESPEKT) om te regisseren.
«LE BABOUR» verkeerd geschmikt, maar Lut- aan aiggeien gegooia. jo-
garde akteerde fijn. Je kan het, syane (Myriam Buys) en Gas-
proficiat! ton (Karei Pauwels) speelden
De arbeidsinspekteur (Fons ook mee, maar raakten samen
Janssens) heeft het porse- met de anderen verward en
leinen «Hummeltje» gewoon verstrikt in een spel van ge-
Op zichzelf vinden we de
titel «Hummeltje» al een min
der geslaagde vertaling: de
Nederlandse tekst van Nic
Verlo benadert zeer, zeer zel
den de zo zwierige wereldbe
kende boulevardstijl. Wanneer
dan nog fors de schaar wordt
gezet in de tekst (bv. Monoloog
van de arbeidsinspekteur) en
de sfeer van onzekerheid aan
de Hoger-Op-harten knaagt,
blijft er van Marceaus toneel
stuk weinig meer over dan een
zieltogend «Prutske».
Bij de familie Fléchart gaan
de moeder en Josyane. ge
trouwd metFemand, een Petu-
la, de jongste dochter, uit wer
ken. Pa Fléchart. Fernand. in
wonende schoonzoon en Ra-
oul. de jongste zoon, verzor
gen de huishouding.
Alles verloopt prima tot de ar
beidsinspekteur zijn residentie
kiest bij de Flécharts.
Slechts één oplossing: de in-
spekteur neemt ontslag, gaat
ook «huisvrouw» spelen en bij
de Flécharts keert de rust
v weer.
Hummeltje zal opgevoed wor
den tot een prima «man
huisvrouw»
«HUMMELTJE»
Het dekor voldeed, al moe
ten we ook hier vragen om vol
gende maal een huiskamer
met «stilstaande» muren te
bouwen.
Het geluidsdekor: stofzui
gergeluid (waarom geen echte
klank) klonk maar al te luid.
Diende hetzelfde stofzuigerge
luid ook als back-ground voor
straatiawaai of badkamerge
luid om zevenuurdertig? We
raden nog steeds naar de be
doeling. De vervormde 13
maanden-stem van Hummeltje
nemen we erbij als toemaatje.
Het lichtdekor: de verlichte
klok was een vondst, maar
werd onvoldoende doorgedre
ven, evenals de lichtbaken op
de inspekteur. Hier zat de mo
gelijkheid erin om zijn altijddu
rende, irriterende aanwezig
heid beter te beklemtonen.
Spel van licht en donker kon
den hier meer vaart gebracht
hebben. De belichtingstech
niek in de «klaar-licht» momen
ten liep fout: spelers plus4 tot 5
achter elkaar aanhollende
schaduwen.
De overgangen van duister
naar licht en omgekeers ge
beurden te bruusk.
Heel wat toneelbenodighe-
den getuigden van Franse le-
vensstijl: de Figaro, de sigaret
ten. de ontkurkte fles wijn met
stop en de steeds wachtende
wijnglaasjes (doch, niet laten
«voorproeven» als de fles al
half leeg is). Een lege brood
doos om mee naar het werk te
nemen, een vollelege bood
schappentas, altijd «ege potten
en apannen, nooit dampend
eten (ofwel fout in de lichtregie
ofwei in de realiteit)
hen inspekteur vult «formu
lieren» in en gans de zaal her
kent een toneelbrochure; af
stoffen gebeurt met een
Franse plumeau ofwel meteen
degelijk afneemvod (nooit
eens het opgenomen stof ver
wijderen?) wordt dan (indien
we 't in de verwarring «goed»
zagen) ook als zeemleder ge
bruikt.
De praat-mime-momenten
naar de kijkers toe getuigden
van een verregaande «noncha
lance» of van een duidelijk ge
brek aan tijd om in te studeren
Grime: te grote ongelijkheid
in de manier van schminken:
bijna niet, half of overdreven
geschminkt. Moeder Irma leek
een door een besmettelijke
ziekte aangetaste vrouw.
Fernand (Frans Pauwels)
akteerde over 't algemeen vlot
Raoul (Mark Poppe) kreeg de
nonkeltjes - g.v.d. - rol toege
wezen. Behoorlijke boulevard
stijl met hier en daar wat
«over-acting» en een ietwat te
weinig uitgedanste teentrap
scène. Evenals Fernand een
positieve bijdrage. Eugène -
Vader Fléchart (Nest Verhof-
stadt) te dialektisch te hou
terig te gemaakt. Petula (An
De Baets - Pauwels): afwisse
lend hoog en laag tij, soms
;e vlug sprekend, te «echt» ze-
nuwachtig om het stuk toch te
redden. Moeder Irma Fléchart
/Lutaarde Matthieu) te jong,
miste treffers en mogelijkhe
den, in een spel van ongeloof
lijke, verwarde en onbenutte
mogelijkheden, in de greep van
het hopelijk slechts voor één
keer toehappend toneelnood
lot voor Hoger Op
Alea jacta est», den teerling is
geworpen, het liep fout. We
hopen op een nieuwe
Hoger-Op-lente» en meteen
een nieuw «Hoger Op-geluid
Hoger Op-spelers Frans Pauwels, Mark Poppe, An Pauwels en Myriam Buys in
meltje .(jm)
n scene uil Hu
K. De Naeye
PR. DAENSPLEIN 8
9300 AALST
TEL. 053-218875
RECHTOVER
ST.-MARTINUSKERK
VOORMUIDE 64
9000 GENT
TEL. 091-23.26.75
AAN MUIDEBRUG
STEENWEG
OP BERGEN
637 - 639
1070 ANDERLECHT
Fantastische keuze in
200x300 met Oosterse tekening
MERAKLON
ISPARTA - zuiver scheerwol
«WOOLMARK
60X120
170X240
200X290
2.950
alle dagen van:
9.30 u. tot 12.30 u
14 u. tot 20 u.
zaterdag tot 19 u.
zondag gesloten
495 F
2.995 F
4.600 F
5.000 tapijten in voorraad
ook perzische-indische
Chinese tapijten
ruime parking
voor klanten
ingang vrij
enorme voor raad
45 FI m2
95 F/ m2
115 F m2
195 Fm2
Massale stockage
10-15 f tegel
30-48/ tegel
95 Ftegel
99 Ftegel
zelfklevend 40x40
losliggend 40x40
losliggend bouclé 50x50
losliggend .velours 50x50
nylon tapijt vanaf
nylon bouclé tapijt Topper
nylon naaldtapijt 4 m schuimrug
zware bouclé kwaliteit
PLAATSING DOOR
GESPECIALISEERDE
VAKMANNEN
39 Frol
195 Frol
59-69-79 Frol
rollen van 10,05 vanaf
vinylbehangpapier
einde reeks behang
69 F/ m2
ALLE BEKENDE MERKEN IN
VOORRAAD - GENVAL - BREPOLS
UPL - ARTES - MAY FAIR ENZ
HUREN VAN BEHANGTAFEL
GRATIS
vinyl op vilt vanaf
zuiver vinyl om los
te plaatsen
vinyl op asbest
plastiektegels
89 Fm2
195 Fm2
18 Fstuk
BADSET 3 STUKS
395 F