L BOEIEND TEATER OP HOOG NIVEAU BI J ONS PIETER DE BRUYNE EN DE HEDENDAAGSE MEUBELKUNST CATHARINISTEN MET «HEKSENJACHT» DE 2 WUZEN OP EEN —ZOALS TE VERWACHTEN KILLE AVOND OP KERSTDAG WERKTEN MEE AAN DEZE PRODUKTIE 28 - 24-12-76 - De Voorpost Vorig week-end vergastten de Catharinisten het steeds talrijker opkomend toneelpubliek op een hoogvlieger. Deze overdadige opkomst (de stadsschouwburg zat eivol) bewijst dat toneelminnend Aalst wel degelijk belangstelling opbrengt voor stukken van het ernstige genre. Met de produktie van «Heksenjacht» van Arthur Miller bewandelen de Catharinisten beroepspaden. De talrijke toeschouwers v oclden bijna ademloos de spannende sfeer die van de scène uitging aan. Een brok levensecht teater! De Amerikaanse auteur Arthur Miller is een sterk maatschap pelijk bewogen schrijver. Zijn «Crucible», vertaald als «De heksen van Salem» of «Heksen jacht». schreef hij in 1952. In dit .stuk reageert hij fel tegen de in Amerika door Mac Carthy ontketende jacht op kommu- nisten. hij grijpt hiervoor naar reëeie feiten uit de geschiedenis; in 1692 werden te Salem in ••Massachussets. tientallen men sen op beschuldiging van hek serij veroordeeld en gehangen. In dit stuk liggen haatgevoelens van mensen aan de basis van vervolging, marteling en ter dood veroordeling. Het dochtertje van dominee Parris. Betty, is na een danspar tijtje met andere jongeren in het bos. opeens ziek geworden, ligt onbeweeglijk te bed en blijkt op momenten visioenen te hebben die haar met een onwerkelijke kracht bewegen. Al vlug doen in het dorp de geruchten de ronde dat hier hekserij bij betrokken is. Deze stelling wordt nog meer geloofwaardig als blijkt dat ook het dochtertje van landeigenaar Putnam de zelfde ziekteverschijnselen ver toont. Dominee Hale, bekend als duivelbezweerder komt erbij en onder zijn invloed bekent Tituba. zwarte slavin bij Parris. één en ander, dat kan doen geloven dat zij inderdaad met de duivel in verbinding stond. Is het onder haar invloed dat verschil lende jongeren, met als aan voerster Abigail, nicht van Parris. de ene vrouw na de andere van hekserij gaan be schuldigen? Feit is dat aan houding op aanhouding volgt en dat onder de dekmantel van het algemeen welzijn vice- gouverneur Damforth gesteund door rechter Hathorne de in woners van Salem die weigeren te bekennen dat zij met de duivel samenzweren terecht stellen. •Dit groots opgezet spektakel Ik kruimelde de wind lussen mijn vingers en de koude die ik kauwde, had de smaak van gebraden kalkoen 25 december? Mmmm. ik keek in m'n agenda. Inderdaad, het moet Kerstmis zijn vandaag en ik was tevreden over mezelf dat ik kon doen alsof het me helemaal niet kon verdommen en ik makkelijk afstand nemen kon van elke verkristelijkte ensènering van wat ik nu wel. en morgen weer niet. in termen van vrede zou kunnen betuigenMijn handen zakten nog wat dieper in de lege zakken en ik stapte op een glad trottoir de zesentwintigste tegemoet, als langs een ontweg naar het niets. Bing Crosby's witte kerstdromen tolden als agressieve parasietjes middenin m'n werkelijke bekommernissen, zeg maar eenzaamheid. Hoe kon ik in godsnaam blij zijn met de onvervalste werkelijkheid die ik opzettelijk en ten titel van persoonlijk eksperiment voor ogen wou blijven houden? Ik tastte naar een ponskaart om in m'n geprogrammeerd hersenpannetje te schuiven. Slijmballen Denver en Mouskouri vochten om de opdracht. De kerstbollen hingen als stunt mannetjes in de glitter-etalazjes en ik zocht vruchteloos naar een frituur met kolabus en lookworst. Zij had lang. sluik haar. Niet van de mooiste weliswaar, maar met zo'n onweerstaanbare charme dat elk mannelijk ego voor haar ging steige ren. Nou goed. ze had lang haar dat nu en dan naargelang het aantal beaufort over haar bijna gerimpeld voorhoofd heen. ging spelen op haar grote ogen. Oh wat mooie ogen. groot en bruin.' Echt. gepofte kastanjes, maar die at ik liever. Ook zij. zij slenterde rond in de kille stad omdat., euh omdat.omdat haar vader dronk en haar moeder met een andere vent de wijde wereld was ingetrokken mooi zo. klinkt waarach tig Zangeres-zonder-naams: 't heeft gene naam). Wel. ook zij had de wind niet in de zeilen. Niet alleen omdat ze geen zeilen had maar ook. en misschien wel vooral, omdat de wereld voor haar met horten en stoten draaide. Zowaar met een ommetje naar het niets, natuurlijk. Ik kende haar helemaal niet. maar wist goed dat onze wegen zich in de volgende bocht gingen kruisen en dat ik. zo ze wegschoof op de aanvriezende mist en ik hoopte dat ze zou vallen in een gulle bui van barmhartigheid haar hand zou nemen en met de laatste zat htheid (men zegt dat ik een beest hen. weet je) die ik uit mijn bezoedelde ziel zou kunnen knijpen, het meisje zou optrekken naar m'n vege borst zodat ze op de rechte weg zou geraken. Met mij. natuurlijk... De dag werd intussen weer verschillende pozen ouder en de sterre van Bcthchem wou maar niet van achter die donkere hoek te voorschijn komenAlleen de wijze was er, De herderkes telden reeds hun s< haapjes. Geen licht meer om de resten van de kalkoen, achter de rolluiken in de troosteloeze gevels, te verraden. Heren der wel een late voorbijganger die zich door een attente dame voor de gelegenheid in pel urn mantel gelooid, oh wat leuk naar huis liet loodsen. En plots, toen ik de volgende hoi hl naderde, meer nog. instapte zag ik haarVoor het eerst. Ze liep gebogen onder de mist en haar stappen waren nog stiller dan de maan ooit in de nacht was voorbijgeschoven. Ze daiht hetzelfde als ik. en stapte verder... NIES draagt de stempel van een team vaklui.-die achter de schermen deze produktie stevig opbouw den. Grote zorg werd besteed aan het dekor, dat sober maar funktioneel was. Regisseur Nolle Versyp heeft met treffende aksenten dit tragisch stuk van menselijke macht en onmacht briljant tot zijn recht gebracht. Zijn akteurs en aktrices heeft hij hard laten werken, met als resultaat een hechte groep, homogeen, ak- terend op hoog niveau, met een sterke karaktertekening van elk der personages. Het is ons moeilijk zonder wel achttien keer in herhaling te vallen elk der eenentwintig personages afzonderlijk te beoordelen. Laat ons de groep in zijn geheel als .uitstekend betitelen en ergens de menselijke tekortkomingen, eigenlijk van ondergeschikt be lang; even. om de objektiviteit in ere te houden, vluchtig opsom men. Enkele versprekingen, zeer slechte uitspraak bij een jonge Limburgse debutante, het toch nog steunen op de tekstopgever door sommigen. Storende elementen waren ech- Bert Eelbode: dominee Parris Erwin Van Herreweghe: dominee Hale Luc Van den Broeck: vice-gourverneur Damforth Marcel Carlier: rechter Hathorne Dries Bruyninckx: schout Herrick Jean-Paul Van Steertegem: gerechtsgriffier Cheever Nelly De Hert: Tituba, meid bij Parris Katrien Vermeersch: Betty, dochter van Parris fjib. De Leeuw: Abigail, nicht van Parris Jos'Van Mol: landeigenaar Putnam Machteld De Rauw: zijn vrouw Herman Slagmulder: Boer Proctor Simone Van Laethem: zijn vrouw Leo Vertongen: boer Corey Albert Vandenbosch: boer Nurse Marie-Jeanne Mylaerts: Sarah Good Annie Moortgat: Rebecca Nicole Gits: Marie Warren, meid bij"Proctor Mia Slagmulder: Suzanna Walcott Mieke Vanmol: Mercy Lewis, meid bij Putnam Dries Carlier: Hopkins Regie: Nolle Versyp Toneelmeester: William Verbestel Assistentie: Luc Van Cauter Dekorontwerp: Nolle Versyp Dekorbouw: stadspersoneel en leden van de Kamer Belichting: Hubert Janssens .Grime: Elsie Coppens Kostumes: Huis Maes, Tielt Foto's Hugo Klinck Produktieleiding: EmielFrancois ter de stoelen met uitstaande poten, ongewoon in onze heden daagse nieubelmode. die nogal wat te verduren kregen. Schop pen en stampen van boer Proctor, vrouw en meid waren hier niet opzettelijk. Het derde bedrijf deed ietwat chaotisch aan-, mede door de vele akteurs op een toch veel te kleine scène. Even zagen we in dit iltiereel een visioen: De Koninklijke Aloude Kamer van Rhethorycken in het auditorium van het kultureel centrum. Molenstraat, «Heksenjacht» van Arthur. Miller opvoeren. Samen vattend: de Catharinisten hebben een geheel van echt mooi toneel aangeboden. De voorstel ling die doorging als deelname aan het Renaat Ravijtstoneel- tornooi was hoogstaand. ROEL VAN DE PLAS Dominee Parris, nicht Abigail en Tituba rond het ziekbed van Betty (el) In het gezin van boer Proctor, de boer zijn vrouw Elisabeth en de meid Mary Warren, (el) OUD HOSPITAAL AALST Waarachtig een pracht van een kerstprogramma beste mensen. Ideaal voorde mensen met kinderen, die je van de ene tekenfilm: naar de andere kan sturen, en toch een vrolijk brokje amusement voor de anderen. Waar beginnen we vandaag mee? 20.000 MIJLEN ONDER ZEE Een Disney-film (wie zou daaraan twijfelen?) naar de overbekende roman van ons aller Jules Verne, groot meester van de fantastische verhalen. Het mag ge zegd worden dat ik geen Disney-fan ben, maar de kombinatie met Verne is waarlijk goed geslaagd, (cinema Palace). KING KONG IS ONTSNAPT! een film van Ishoro Honda (weet niet of die knaap iets mettle plaatselijke bromfietsenfabriek te maken heeft). Het is ondertussen al wel bekend dat de Amerikanen een nieuwe superproduktie aan het klaarstomen zijn, een remake of vervolg (zo goed ben ik niet ingelicht) van de magnifieke film van Ernest B. Schoedsack. In afwachting dat die (film uiteraard) uit de machines komt gerold hebben de Japanners -mits toestem ming van de Amerikaanse produktiefilm- hun King Kong gemaakt. Ishiro Honda's film kan uiteraard langs geen kanten konkurreren met de charmes van Schoedsacks' King Kong. Het verhaal is natuurlijk uitermate sensatio neel King Kong neemt het op tegen de ijzeren robot en ander ongedierte - doch dat neemt niet weg dat Honda nog veel te leren heeft. Voor liefhebbers van fantatische films uiteraard een aanrander van belang, (cinema Feestpaleis). LUCKY LUKE Geestige animatiefilm naar de beroemde verhalen van ons aller Morris (tekeningen) en Goscinny (tekst). Ondertussen is er alweer een Lucky Luke in de maak, doch daar moeten we nog een paar jaartjes op wachten: tekenfilm is immers monnikenwerk, (cine ma Alfa). VF efu! i d He /en I B hi ove lisv /oe t H arbi ^>rtli ige de Op initiatief van «De Vrienden van het Museum van het Oud-Hospitaal», een nieuwe v.z.w. (waarover later meer) gaat in het oud-Hospitaal, gelegen Oude Vismarkt te Aalst, een zeer interessante tentoonstelling door. Tot 15 januari 1977 kan men er kennis maken met een aantal meubelkreaties van de vermaarde binnenhuisarchitekt Pieter De Bruyne. kunst». Reeds het daarop volgend jaar gaf hij te Aalst zijn eerste individuele ten toonstelling. Hierbij bleef het niethij nam verder deel aan verschillende nationale Pieter De Bruyne werd ge boren te Aalst op 4 juli 1931. In 1953 behaalde hij aan het Hoger Instituut Sint-Lucas te Brussel het diploma «Binnenhuis- Mcubelcxperiment in hel Oud Hospitaal. Een zit voor hem en voor baar (jm) en internationale salons, gaf talrijke individuele ten toonstelling. Hierbij bleef het niethij nam verder deel aan verschillende nationale en internationale salons, gaf talrijke individuele exposities, en sleepte ver schillende bekroningen en onderscheidingen in de wacht. Verder ondernam hij vele studiereizen in en bui ten Europa. Pieter De Bruyne is een van de weinige disigners uit ons land die er in slaagden in ternationale erkenning te bekomen. VOor wie het werk van De Bruyne gezien heeft is dit echter vanzelf sprekend. Hij is een van de weinigen die er in geslaagd is een moderne vormgeving te koppelen aan de fijnzin nigheid van het aloude lij nenspel. Daarin schuilt naar onze mening een belangrijk deel van zijn sukses. De ontwerpen van De Bruyne zijn nooit gewild extrava gant. Elke vorm lijkt be dachtzaam te zijn opge bouwd. Vandaar dat de Bruynes ontwerpen in hun realisatie sterk individueel zijn; vast op de poten staan. Vaak is het ontwerp assy- metrisch opgevat, maar dan op een zodanig wijze dat het geheel toch de indruk geeft een harmonieus ge heel te zijn. Verschillende bezoekers maakten opmer kingen over het al dan niet functioneel zijn van De Bruynes scheppingen. Het is misschien wel zo dat hier en daar de bruikbaarheid te lijden kan hebben van de vorm, maar dit verwijt kan men vele stijlvol opgevatte meubels maken. Denken we hierbij enkel maar aan b.v. een Louis XV-stijl. In zijn inleiding bij de voor opening van de tentoonstel ling sprak de heer L. De Haecht, prof. Filosofie aan de Leuvense Universiteit over het artistieke aspekt in De Bruynes meubelontwer pen. Hiertoe zette hij de klok enkele eeuwen terug en wees op het verwant schap tussen ambacht en kunst dat toen bestond. De ivoren toren-kultus van het kunstenaarschap werd in de vorige eeuw tot het uiterste doorgedreven en zelfs nu, in onze tijd eigenen velen zich het kunstenaar zijn toe zonder voldoende vakken nis te bezitten. In dergelijke gevallen berust dit op al dan niet opgedrongen ideolo gieën. De realisatie of het kunstwerk zelve, lijdt dan onder tal van technische onvolkomenheden. In onze overgekom m ercialiseerd wereld is het echter een koud kunstje om ook min derwaardig werk aan de man te brengen, wat als ge volg heeft dat velen het steeds maar moeilijker krij gen om een onderscheid te maken tussen het betere en het minderwaardige. Hoe wel deze bedenking ons: meer ingegeven werd dooi hetgeen we zien gebeureri in de wereld der plastisch^ kunsten kunnen we toef zeer gemakkelijk aansluiter bij de kunst van Pieter D( Bruyne, die in de kern toef ook bij de plastische kunsten behoort. Teven zijn we het er met Prof. De Haecht volkomen over eens dat het kunstzinnige in he werk van de disigner zekei niet moet onderdoen vooi het (vaak zogezegde) artis tieke in andere kunstrich tingen. Beheersin van de: materie, gevoed door een gezonde kunstzinnige geest (de «spirit» waar zo graag over gesproken wordt) blijft nog steeds een onvoorwaar delijke eis voor een goede artistieke realisatie. Dit laatste vinden we terug in het werk van Pieter De Bruyne. Datgene maakt al les aanvaardbaar en wel in die mate dat zijn scheppin gen, die volkomen van onze tijd zijn, helemaal niet sto ren in het historische kader van het Oud-Hospitaal waarin ze zijn tentoonge steld. Ga en overtuig uzelf. A.D.G

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28