historische gebeurtenis in jebrandschilderd kunstglasraam SEDENKPLAAT J.FR. VONCK ONTHULD MET WAK NAAR VERNIEUWBOUW Vervolg vanblZ.1 De Voorpost - 24-12-76 - 9 lazenier Gilbert De Meester aarzelde niet om de alom veelbesproken en Idra reële fusie, in een kunstvol gebrandschilderd glasraam samen te tten en de bevolking van groot Aalst de kans te bieden in te schrijven om enig kunstwerk te verwerven. Het brandglas is in vijf kleuren met de hand schilderd en heeft een diameter van 35 cm en is gemonteerd met een glas loodboord, voorzien van een ketting. UNST ATELIER (onsbezoek aan het kunsta- ier van Gilbert De Meester - phoukens in de Sint- jrisstraat, 14 te Aalst stellen e vast dat het door Gilbert fcnomen initiatief vruchten af- erpt. De eerste inschrijvingen urnen reeds binnen. De tele- on staat niet stil en het tnaakvol winkeltje wordt druk ezocht. Vele nieuwsgierigen imen een kijkje voor het uit- alraam. let zal voor Gilbert De Meester en harde dobber worden om e bestellingen bij te benen., ooral omdat elk kunstglas jam door hem met de hand brdt gemaakt. Een opgave Ie niet zo eenvoudig is wan eer men de kunstenaar in zijn oed uitgerust atelier aan het ;erk ziet om de ontelbare stuk- js glas als een ingewikkeld iuzzel tot een smaakvol leel samen te vatten in een ichtig koloriet tussen lood. let is immers zo dat ook de ipende bestellingen moeten fgewerkt worden en deze zijn iet gering, zowel qua omvang Is werk. Gilbert heeft een Bldzaam beroep, in ons land Ie staan maar een 15-tal unstateliers van dit genre. 1CHOLING lilbert volgde aanvankelijk ar- nitektuur en was buitenge woon goed in technisch teke- len. Zijn leraars waren zelfs an oordeel dat hij zich vooral liende te specialiseren in het echnisch tekenen. Na zijn ate- ieum volgde hij de technische ichool te Aalst en vervolgens t2 te Turnhout. Bovendien olgde hij zondagschool aan Ie akademie voor het maken ■an schetsen. 5ok zijn echtgenote volgde éssen aan de akademie voor schone kunsten te Aalst. Ook op artiestiek vlak vullen zij me kaar prachtig aan. Alle werken komen in nauwe samenwer king tot stand. Niet zonder de nodige diskussies en menin gen. Wat de werken overigens ten goede komt. Hijzelf heeft zich nochtans in het echte vak van glazenier en in het beoefenen van deze specialiteit zelf moeten be kwamen. Jarenlange zelfstu die en ervaring opdoen. Hier voor was hij ondermeer zijn licht gaan opsteken bij kunst glasschilder Coffoo te Erembo- degem en daar maakte hij een werkelijke leerschool door. Nu nog is hij zijn leermeester uit erst dankbaar. Op het vaste programma stonden en staan nog het ontleden van de tech nieken en het raadplegen van ettelijke boekwerken (waar er in de nederlandse taal weinig literatuur over te vinden is). Het vormde alles samen de basis om aan de hand van allerlei technieken stilaan naar de daadwerkelijke en zelfstandige praktijk over te stappen. Gilbert De Meester is nu reeds zes jaar zelfstandig, waarvan hij vier jaar aktief bezig is met het glasschilderen. Sinds een jaar gaan zijn werken zeer vlug van de hand en geniet een steeds groter wordende waar dering. Hij staat nu zeer ver van de beginperiode, toen hij te Erpe zijn atelier opende en er op drachten aannam, 'n Start die hij zich nog goed herinnert met de aankoop van een stock duur glas en tien kilogram lood. Men zegt van Gilbert De Mees ter dat zijn werk veel overeen komst heeft met het werk van Van Immerseel qua techniek. Hij maakt zowel moderne als figuratieve werken. Van expo sities komt nochtans niet zo veel in huis. Hij heeft er de tijd niet voor. Hij organiseerde slechts één tentoonstelling en dan nog op aanvraag, ter gele genheid van een wandeltocht ten voordele van gehandikap- ten. De tentoonstelling had toen plaats in de Enemolen te Iddergem. VAN ERPE NAAR AALST Voor Gilbert De Meester was de startplaats te Erpe waar hij zijn atelier opende en er ook de eerste bezoekers ontving ter gelegenheid van alweer een wandeltocht en de bezoe kers bereidwillig wegwijs maakte in zijn boeiende bezig heid. Sinds maart 1975 beschikt hij in de Sint Jorisstraat over een smaakvol ingericht winkeltje dat hijzelf heeft ingericht. Ach teraan de winkelruimte zijn de ateliers ondergebracht. Ver schillende lokalen die nu reeds te klein worden om het glas, het lood en al 't materiaal te ber gen. Op z'n programma staan nochtans een paar dieeën om zijn atelier voor bezoekers open te stellen en geleide be zoeken te organiseren. Een bezoek dat overigens zeer boeiend verloopt en onver moede aspekten naar voor brengt om z'n vakmanschap tenvolle te waarderen. Vandaag staat hij zeer ver van de eerste opdrachten, het ma ken en ontwerpen van schild jes voor verenigingen bvb. Thans heeft hij opdrachten lo pen tot mei 1977 en er komen er steeds nieuwe bij. Op het lange werkprogramma staat nu de restauratie van de glas ramen van de kerk te Impe. Ook een werk voor het ge meentehuis te Ninove. Gilbert gaat steeds zeer selektief te werk. Ideeën haalt hij onder meer te Parijs waar hij regel matig tentoonstellingen be zoekt. OOK GLAS KAN BREKEN, OOK GLAS KAN SPREKEN Door een simpele onacht zaamheid kan het reuzewerk (waar soms een half jaar aan gewerkt werd) te herbeginnen zijn. Glas is niet alleen broos, maar ook ontzettend duur. Vooral het met de mond gebla zen glas. Er bestaan niet min der dan drieduizend genum merde tinten en verschillende kwaliteiten. Het is in z'n atelier één grote legpuzzel van dui zenden legstukjes in een fan tastisch koloriet en vorm, die met de grootste zorg ingepast worden. In de oven terechtko men, handig in bod gezet wor den. Maar noch de tempera tuur, noch het snijden, het klopje met de hamer mag fout lopen of alles is te herbegin nen. Niet alleen om het te snij den, maar ook wat de aange brachte tekeningen betreft. KUNSTGLASRAAM GROOT AALST Een van de ideeën van Gilbert is het «kunstglasraam als her innering aan de fusie». Het is een van die lumineuze ideeèn, waar nochtans heel wat studie aan voorafging. Elk glasraam wordt, na intekening vanwege de belangstellenden, met de hand gemaakt. Er bestaan geen twee identieke glasra men, want het gaat hier niet om een kettingproduktie. Elk stuk is een waardevol kunstvoor werp en 'n eenmalige gebeur tenis. Het idee is op basis van de gelegenheidspennin gen, waar men eveneens bij voorbaat dient in te schrijven. Op het ogenblik zijn reeds een tiental glasramen klaar en hier is wel een kleine anekdote aan verbonden. Ze dragen immers als fusiedatum 1976. Gilbert had over het hoofd gezien dat de werkelijke fusie pas door gaat op 1 januari 1977. Het is fervolg van blz. 1 Jan antwoordde liet, nam paard en wagen en Ted naar Dendermonde om ijn tante af te halen. Ze genas »n voelde zich zo gelukkig in het huishouden dat ze nooit meer naar het begijnhof terug- teerde. pok zijn knecht was een een voudig man uit het dorp. jan Frans Vonck had een fami lie kunnen stichten maar de po litieke beweging van de Bra- Dantse Omwenteling sleurde hem mede. Vonck was pro gressief mentaal geschoold bij pe grote filosofen der 18* eeuw als Montesqieu, Jean Jacques Rousseau, de Encyclopedis ten, Hume en vele anderen. De schuchtere Vonck, onbaat zuchtig en idealist, zonder veel Uitstraling noch populariteit. Werd door de omstandigheden belast met de leiding van de Demokraten tegen de Oosten rijkse Keizer-Koster Jozef II. Deze Demokraten waren voor standers van een soort burger lijk parlementarisme met cijns- kiesrecht voor de derde stand, het volk. voor de tegenpartij waren onze bemokraten echter onaan vaardbaar. De Statisten, van hun kant, werden geleid door Vonks antipode, Hendrik Van der Noot, verwant met de fami lie die toendertijd de Moorselse waterburcht bewoonde. Om zijn doel te bereiken stichtte Vonck toen het geheim genootschap «Pro Aris et Fo- cis», «Voor Outer en Heerd», leuze die is blijven voortleven in de Franse Omwenteling en waarin, in 1847, inspiratie werd gezocht voor een heraldisch wapenschild van onze ge meente, wapenschild dat zal blijven voortleven op de bier- potten van de Pikfeesten van de Falluintjesstreek. Samen wisten beide partijen, de Demokraten en de Statis ten, de Oostenrijkers buiten te rkijgen, en werden de «onaf hankelijke verenigde Staten», voorlopers van de Belgische Staat, gesticht. Tweehonderd jaar geleden dus was Vonck reeds voorstander van een staatsstruktuur met meerdere staten in één België die nu door politieke partijen is overgenomen. In plaats van samen te werken tot versteviging van het nieuw bestuur kwam er echter on enigheid bij de ovenwinnaars. Van der Noot en zijn partijgeno ten, voorstanders van de be voorrechte klasse- en stan denmaatschappij, begonnen Vonck en de Demokraten er van te beschuldigen goedkeu rend te staan tegenover de ideeën van Jozef II, van Joze fisme, m.a.w. een soort 18* eeuw incivisme. De Statisten en Van der Noot buitten ook de ongunstige in druk die de eerste jaren van de Franse Revolutie werd verwekt tegen de Demokraten uit. In Brussel werd het volk regelma tig tegen Vonck en de Demo kraten op vaak demagogische wijze opgezweept. Bij het ver laten van het Kongres ver klaarde dan ook Vonck dat de Statisten onbekwaam waren om van de Belgische Provin ciën een moderne natie te ma ken. In twisten en klassestrijd ging het land regelrecht naar de afgrond. In maart 1790 ontvluchtte Vonck dan ook dit dolgewor den land en vestigde zich te Givet, in de nabijheid van de Belgische grens. Twee jaar la- I De gedenkplaat wordt onthuld (jml ter stierf hij te Rijsel, toendertijd de parel van Frans- Vlaanderen. Hij was toen am per 49 jaar oud. Hoe groot en voornaam Vonck was blijkt niet alleen uit zijn rijk gevulde leven waarin hij meer werd verguisd dan bewonderd doch ook vooral uit zijn testa ment waaruit hierbij enkele voorname beschikkingen. Vonck wilde begraven wor den te Baardegem. Hij gebood er jaarlijks een aantal missen op te dragen. Aan arme scholen van St- Goedele en St.-Niklaas schonk hij legaten. Ook de familie kreeg lega ten. Te Baardegem schonk hij legaten vooraal aan de arme kinderen. Zo moesten bvb. elk jaar met Pasen vijf arme kinde ren in het nieuw gekleed wor den en de pastoor moest daar toezicht over houden. Tot slot kreëerde hij bij tes tament de «Stichting van Stu diebeurzen voor Studenten». Die «beurs van Vonck» bestaat nog steeds en wordt heden ten dage beheerd door een Gents advokaat. In het verleden kon den hierop vele studenten, ook van buiten Baardegem, beroep doen. Uit het verleden van Vonck en niet het minst uit zijn zinvol tes tament zijn dan ook enkele duidelijke lessen te trekken. Vonck bleef trouw aan zijn afkomst, zijn familie, zijn Baar degem. Ondanks zijn begrip voor de nieuwe filosofische begrip pen uit zijn tijd bleef hij ook trouw aan zijn kristelijke op voeding. Tenslotte bleef hij trouw aan zijn politieke, demokrati- sche en sociale idealen. Met de gedenkplaat, werk van beeldhouwer Huylebroek, rea lisatie van de heer Verhulst, medewerking van stadsarchi varis Karei Baert en met toela ting tot uitvoering door Minister De Backer wil Baardegem, al wordt het straks een deel van Groot-Aalst, het aandenken van Jan Frans Vonck levendig houden. L.H. vanzelfsprekend dat de glas ramen met het verkeerde jaar tal niet meer gemaakt worden! De glsramen zijn doelbewust cirkelvorming gemaakt om de eenheid te onderlijnen van de gefusioneerde gemeenten. Het wapenschild van de stad Aalst staat centraal met daar omheen de wapenschilden van de gefusioneerde gemeenten. Ze werden zo gerangschikt dat elke gemeente een gelijke plaats bekomt. De kleuren zijn heralfisch verantwoord. Het geheel is als een medaillon op gevat, dat door middel van een ketting kan opgehangen wor den. VAKMANSCHAP EN UITERSTE ZORG Elk glasraam dat met de meeste zorg gemaakt wordt, ondergaat een ganse cyclus waar de intekenaar weinig of geen vermoeden van heeft. Vandaar dat het tempo voor het afleveren niet hoog ligt of kan liggen. De eerste twee maanden zal men er een tiental klaar krijgen. Om alle misver standen te vermijden krijgen de intekenaars vanaf het storten van hun voorschot een kaartje met de datum waarop het kunstwerk zal klaar zijn. Aan de gebeurtenis ging een ganse studie vooraf. Het maken van het ontwerp, het zoeken naar evenwicht, rekening houden met de kleuren. Dit alleen reed.s nam een tweetal maan den tijd in beslag. Vervolgens het uittekenen op karton. Daarna het uitsnijden van het middenste stuk en dan nog acht kleine stukjes om er na derhand rondte monteren. Een volgende etappe is het plaat sen van de countouren en het schilderen, om vervolgens te bakken in de elektrische oven. Een werkje dat 24 uur in beslag neemt in een oven van onge veer 600 C°. Daarna opnieuw 24 uur afkoelen. De volgende stap is het aanbrengen van de schaduwen om diepte te ge ven. Nadien wordt het weer in de oven gebakken. Het bakken zelf verloopt gelei delijk. Men heeft twee uur no dig om op temperatuur te ko men en dan terug langzaam naar beneden. Een procedee dat 22 uur duurt. Als laatste fase moet men het glasraam nog in lood monteren en de naden met tin souderen. Tenslotte het glasraam ontvet- j*m G. De Meester Schildert het glas tot prachtig wapenschild (jm) ten en het aanbrengen van de ketting. Dit is slechts in korte trekken het tot stand komen van het glasraam «groot Aalst». Maar ook het «maken» van de kleuren behoort tot de taak van de kunstenaar. Alle produkten komen in korrelvorm binnen en moeten met de hand gemalen en bewerkt worden. Sommige kleuren zijn zeer duur. In het glasraam is een kleur verwerkt waarvan de prijs hoger ligt dan deze van het goud! MIDDELEEUWS BEROEP In de letterlijke zin van het woord kan men hier spreken van een middel-eeuws beroep, dat in de meeste gevallen ver der gezet wordt van vader op zoon. Het is overigens een vak dat langzaam maar zeker uit sterft. Het is een moeilijk en hard beroep om er te geraken zegt Gilbert De Meester. De werkwijze is precies dezelfde als vroeger, afgezien van een paar kleinigheden, zoals een elektrische oven bijvoorbeeld. Handen en geest moeten één zijn en elk stuk is een eigen kreatie. Soms ziet Gilbert zijn kreatie met spijt naar de op drachtgever gaan. Maar van eigen kunst te bekijken kan men niet leven. Het gebrandschilderde kunst glasraam waarvan nu kan in geschreven worden tot 31 de cember is in vertiouding zeei» laag in prijs. Bij een individuele bestelling zou de prijs het dub bele bedragen, omdat studie en ontwerp dan eenmalig is. Vast staat dat Gilbert De Mees ter met zijn initiatief de bevol king een waardevol kunst voorwerp wil ter beschikking stellen, een werkstuk van blij vende waarde en in waarde nog zal stijgen. Het is meteen een unieke kans om een ganse gemeenschap dichter bij deze kunstvorm te brengen in een gebeurtenis die zich geen tweemaal voordoet. Het is niet gebruikelijk dat een kunstenaar reklame maakt voor z'n werk. Ook Gilbert doet dit niet. Het zijn de mensen zelf die het moeten ontdekken en waarderen. Het aanbieden van een ge brandschilderd kunstglasraam blijft beperkt tot de afsluitdatum van 31 december 1976. Nadien worden er geen meer gemaakt. Vandaar dat het een kunst voorwerp blijft en geen han deltje in glasramen. Het is een initiatief dat uitgaat van een Aalsters kunstenaar voor Groot Aalstenaars. A.M. KERKSTRAAT OP 30 METER DIEPTE De toekomstige bewoner heeft zijn pand gerestau reerd met attentie en goed verstand. Toen de heer Die- rik de vloer van zijn kelder met prachtige gewelven aan het effenen was, stootte hij op een grote ronde Bale- gemse steen, wat later de afdeksteen bleek te zijn van een...waterput met zo maar eventjes, bij schatting 25 a 30 meter diepte. Meteen de oplossing voor waterwin ning in eigen streek! Vak kundig werd het bovendeel van de put hersteld en we beloven U unieke foto's van het ganse huis voor volgend jaar naar aanleiding van een bezoek dat de WAK aan het volledig gerestaureerde huis van dhr. Dierik plant. De achtergevel van dit huis paalt aan de binnenkoer en het huis gelegen in de Ro zemarijnenstraat wat even eens degelijk opgefrist werd. Het staat daar als een verwijt tussen verwaarloos de gebouwen, 'De Biekorf' op de hoek (niet vervallen doch voordien van een zwarte cementlaag), enkele cafés en huizen op het St.-- Martinusplein en het oudste (geklasseerde!) gebouw in de Zoutstrat wat zijn zestiende-eeuws verdriete ziet vallen. Deze gedachten- gang, deze aanpak van dhr. Dierik kan maar eens stimu lerende invloed uitoefenen op privé- en gemeenteinitia tief. WAK AANVAARD GUL In het dienstjaar 1976 gaf de WAK volgende voorwerpen aan het Museum Oud Hospitaal: een Valerius de Saedeleer uit het legaat Van Damme; een 200 jaar oude straatlantaarn van Charies Meert, vroeger woonachtig in het huis op de plek waar nu het Volkshuis is opge trokken: een geborduurde vlag met de Bokkerijders als tema geschonken door Georges Eemaneen mooie kapmantel door Michel Backaert; een zicht op de Oude Dender, een werk van Jan Van Malderen door Ray mond Vernaeve; een album oude kaarten over het grondbezit Ten Roozen en een bundel oude papieren ter bestemming voor de sol daten aan het front 1916- 1918 geschonken door Pier re Breckpot (de nrs. 1 en 8 ontbreken, dus mensen al len de zolder op) enz... De bekroonde 'Man van het jaar' Fritz Courteaux gaf een woordje weg over de ouders van Rubens in afwachting van zijn Rubensstudie in het volgend Rubensjaar. Nog even vermelden dat de WAK in 1978 zijn 25-jarig bestaan viert. De vereniging telt 352 leden en kan reke nen op een toelage van de stad van 5-000 F. Laten we hopen dat dat volgend jaar 40.000 F wordt. Op naar de viering. Viva WAK. Paul Balman Jaarlijkse statutaire vergadering van het V.V.A.K. (jm)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 9