AALSTERSE BRAVEN MOORDENAAR «GEVAT-GEBRACHT» DOOR NIEUW LEVEN «HET IS NIET MOEILIJK OM ZOT TE ZIJN, ALS GE MAAR UW GEZOND VERSTAND GEBRUIKT» VEILINGEN BIJ ONS HALLO? WIE MEER? 28 - 31.12.76 - De Voorpost Voor de tweede maal in zijn toneelloopbaan bracht Nieuw Leven «De Klucht van den braven Moordenaar» geschreven door Jos Janssen. Jos Janssen raakte bekend door zijn «wonderdoktoor». De volkse spot van de dertiger jaren op de gerechterlijke onvolkomenheden, op een fijne manier naar de Aalsterse kontreien verlegd, loont de moeite van de verplaatsing. DEN BRAVEN... ledereen die ooit een paar ke ren naar de schouwburg is ge weest kent «De braven Moor denaar». Een jongeman wordt ten onrechte beschuldigd van moord en daarom ook gevan gen gehouden. Een hele ge meenschap; van hoog tot laag, heeft er baat bij. De gevange nis heeft een gevangene nodig (men maakt het hem er wel naar zijn zin), doet niet zoveel ter zake. Financiële profijtjes, amoureuze venwikkelingen, struggle for life voor iedereen, een flinke satire en volkse voorvalletjes uit het leven ge grepen maken van dit toneel stuk in vier bedrijven een smeltkroes van de gulle lach, ook al is het stilaan op weg naar zijn gouden toneeljubi leum. PARELS Myriam De Vleeschauwer (An neke), haar toneelvader cipier Edmond Wellekens en Bril, koetsier De Cock hadden ons hart gestolen. Een subtiel, be scheiden, verliefd Anneke, een grandioze tussen alle kampen heen en weer laverende cipier en een koetsier om van te dro men, waren de parels aan de kroon van Nieuw Leven. Graag even nog een pluim voor de fijne regievondsten: «echte» regen op de jassen, schermut- selsituaties met kettingen en gevangenen, het spel door de celdeur enz... 'T WAS GOED, MAAR SOMS EEN MAAR... Ulrich D'Haese (A.B.N. spre kend) was een flink akterende «Brave Moordenaar» met af en toe een slipper naar het dialekt toe. De meeste rollen werden immers in het Aalsters Dialekt gebracht, met de nodige zin spelingen erbij. Een visie waar we konden in komen. Daarom voelden zich ook heel wat spe lers beter thuis op de planken. Voortreffelijke vertolkingen (typeringen) van Jan De Cre- mer (Dokter Faes moet toch nog leren een «Hoofd» onder zoeken, hij miste hier een be langrijke toneelgag) Meester de Saint-Hubert (Erik Van den Bremt) sprak goed «de Vloms- ke», Paul Coppens gaf als Floor, den beenhouwer, een fijne typering weg, maar was als Meester Lootens minder geslaagd wat mime en voor-' komen betrof, hij was meer bandiet dan advokaat. Hieraan moeten Paul (akteren) en Car los De Tremmerie (grime) iets kunnen veranderen. En terwijl we het over de grime hebben: verder niets dan log, een pres tatie. Eddy «wachtmeester» Poep was een gendarm zoals we er meer willen ontmoeten, maar té veel plezier in de zaak heb ben is van het goede te veel (lachen doseren). Lut Voet speelde een «Juffrouw Van Ar- kelen» in levende lijve (doch iets luider spreken). Gilbert Ja cob (Baert-fotograaf - repor ter), Schallier (Jozef De Cock), groentevrouw Doka (Danielle Jacob) en Louis Kelders (ko lenhandelaar) brachten een volkse figuur die er best mocht zijn. Bakker Verlent (Eddy Veeckman) akteerde achter- bakserig-zenuwachtig goed. Guido Dumont als gevange- nisdirekteurviel werkelijk uit de toon( debutantenzenuwen en patronagemanieren. Spijtig. Zoals Fonske (Dirk Temmer man) zich op het toneel thuis- voelde; hebben we er nog maar weinig zien doen. Hij «speelde» niet, maar was mi misch gewoon zichzelf, ge woon «nieuw» leven. TOCH DE PUNTJES OP DE I ZETTEN Het dekor (zowel ontwerp als uitvoering evenals zin voor de rekwisieten) kon ons in hoge mate bekoren. Alleen (weeral) moet dat «kleine» gevange nismuurtje ook «stil ende vast» te zetten zijn. Dat gevangenis reglement (eerste bedrijf) was te 1976 - december - achtig, eivers. Vooral in 't eerste bedijf zagen we nog te veel schadu wen op de witte muren, het lichtdimmen aan 't slot van 't eerste bedrijf mocht best veel trager gebeuren, voor de rest was licht- en klankregie voor treffelijk. We zijn zelf verstokte rokers maar tijdens een opvoe ring moet men het gewoon verbieden, hoe graag we die 60-plussers ook hun zelfge- rolde sigaret gunnen. Kon de telefoon op de scène niet met batterijen werken? Het ge- luidsdekor in het derde bedrijf was prima. Net luid genoeg. Een knap staaltje. TOCH NOG... even feliciteren voor de hoestbuiscène en het mimeta- lent van cipier Edmond, de be deesde verliefdheidsscène van Anneke, de belangrijke «explicatie-scène» van Bril in het derde bedrijf, en de over het algemeen levendige mi miek van de figuratie. Ze hiel pen het geheel uitgroeien (de puntjes op de i daargelaten) tot een aangename toneelavond. P.S. Niet «iedere» keer in 't Aalsters spelen. De lach en het applaus van het publiek bieden we U graag als Nieuwjaarsgeschenk K. DE NAEYER Paniek onder de leveranciers van het gevang (jm) De cipier, een solied man, beveelt de koetsier in samenzijn van zijn dochter Anneke (jm) «Breuk met het onverantwoord, gespleten, hersenloos, geautomatiseerd onmenselijk, ver vuilend, afstompend, syntetisch denken en voelen en willen. Bewustwording van eigen individualiteit, uniek en persoonlijk streven naar mijn persoonlijkheid, streven naar mijn oorspronkelijk spontaan zelf denken en besluiten, (niet te koop)». Tot daar twee van de vele ge- H dachten die Wilfried De Witte j W ons door het hoofd jaagde; nPH L é/M r even resoluut als de spreek woordelijke kogel die de kerk fcffjttfl doorvliegt. Nog maar een ci- l| 'I?" taat: werk nummer veertien is W I getiteld: «Geïnterneerd, «Vlucht over het koekoeks- Ondertussen, beste lezer, zal het u wel duidelijk zijn gewor- f I den dat het hier gaat om een 3 'C* rJV; tentoonstelling. Inderdaad, tot f> t"'\ xCx 9 januari 1977 is in «Mikisklub», f ft Nieuwbeekstraat te Aalst werk te zien van Wilfried De Witte; een man die het aangedurfd heeft zich aan de schilderkunst te wijden en die voortgaande op de resultaten die hij tot nog toe boekte veel beloften in houd. Citaat nummer twee is de titel van zijn «eerste wek»; zijn begin. Het spreekt duide lijke taal. Daarom vermeldden we het, en niet om met Wil- frieds woorden de helft van ons artikel te vullen! Even duidelijk als zijn woorden zijn Wilfried De Wittes werken. Ze zijn niet enkel knap geschil derd, maar dragen in zich een uiterst persoonlijke kijk op de wereld rondom hemzelf (en ons ook). Wat De Witte (niet De Witte en Emile Anna stellen tentoon in de Mikisklub (jm) verwarren met die van De Voorpost) schildert is een rauwe werkelijkheid, die mees tal niet gezien wordt of niet wil gezien worde,n. Was dit mis schien de reden waarom op de receptie bij de opening van deze tentoonstelling «geen kat» aanwezig was? Het is de werkelijkheid zoals die voort komt uit het persoonlijke leven en de persoonlijke kijk van De Witte, maar wel zodanig dat el keen die het aandurft de ogen te openen zichzelf kan herken nen, zijn eigen gezond ver stand gevisualiseerd ziet. Ook toevallig. Enige dagen voor Graham Bell's uitvinding, de telefoon, haar honderdjarig verschijnen in de kommunikatiemedia mocht vieren, werden er bij Galerij Van de Steen een tiental merkwaardige en zeldzame telefoontoestellen «onder de hamer» gebracht, om meteen het blad te noemen waarmee deze galerij de kopers optrommeld. Niet minder dan 900 loten waren gesprzid over twee veilingdagen wat rond de Kerst- en Nieuwjaarsperiode een natio naal en internationaal verschijnsel op de veilingmarkten betekent. Volop gelegenheid was er ook om de wijnkelder te vullen en; om vrouwlief in Brugse kant te tooien. Ideale eindejaarska- deautjes waren er ook te over in het ruim vertegenwoordigde bric a brac. FLIRT MET FILIPPE Op deze veiling waren vele ko pers, unieke meubels en schil derijen. Ik noteerde bijv. een schitterend werk van de Itali aanse grootmeester Filippe In- doni, 19de eeuw, «De flirt», waarvoor de toezeggingsprijs 165.000 F werd. Het grote doek staat dan ook vermeld in de boekdelen van Benezit, uitge geven bij Gründ, voor de geïn teresseerden. Nog meer be taald, en ook te verwachten, werd een zeventiende eeuws e kussenkast, nl. 210.000 F maar dan ook een waardevol stuk. Etsen en litho's vallen steeds meer in de smaak van de doorsnee-koper, zij vergen immers nooit een uitgave van boven de 10.000 F Een litho van Louis Robbe, het gelief koosd tema schapen-en- koeien, kreeg 6.000 F toebe deeld. Twee etsen waaronder een kleine Jan De Cooman kregen toch ook hetzelfde be drag Malfliet levert steeds ar tistiek aardig werk op, twee et sen Antwerpen en de St.- Pauluskerk gingen van de hand voor resp. 1.700 F en 1.300 F. Een litho van Baert- soen 1918 kreeg 2.300 FBij de verkoop van schilderijen waren er op deze twee namiddagen bloemetjes te plukken. Een boszicht van Alfons Van Beur den haalde 25.000 F. Een keu keninterieur op eik van Mole- naer was goed voor 17.000 F. Frans Coppens met een inti mistisch doek, een watermo len, kreeg een verdiende 28.000 F. Rustende paarden van Karei De Bauw rustte bij 18.000 F. Drie Aalstenaars nu: een stilleven van Modest Van Mulders 11.000 F, de Begijn hofkerk van Theo Praet werd 10.000 F waard geacht, een fleurig doek van Jan Van Cam- penhout kreeg 8.500 F. Een klein tableau, school van de Spaanse Murillo, op metaal «De druivenplukkers» werd 9.500 F betaald. George Van Zevenbergen was aanwezig met een groot doek «Meisje aan de vaat» ooit bekroond met een Zilveren Medaille en kreeg 36.000 F. Een zeer mooie ma rine van H.R. Robertson, 47 KEER TENTOONGESTELD IN DE Royal Academy werd 65.000 F betaald, beslist niet onverdiend. «Bomen vellen» van Piet Gillis was goed voor 32.000 F Een doek voorstel lende Louis XIV in de katedraal van Reims, 8 juni 1654, uit een nalatenschap van Lodewijk II van Beieren had een toezeg gingsprijs van 36.000 F bereikt. Twee schilderijen «Schapen» van Van Dieghem kregen elk 30.000 F. AALSTERSE PARELS Wie onlangs de tentoonstelling «Aalst in prent, kaart en beeld» in het Oud-Hospitaal bezocht heeft kon vele plannen en oude originele prenten bewonderen die het Land van Aalst illustre ren. Op de veiling waren er een zestal grondplannen en kaar ten voor goed geld binnen te halen. Een plan van Aalst door L. Guicciardini anno 1581 sleepte 4.500 F naar zich toe; een oude prent voorstellende een belegering der Keizerlijke Stede 3 april 1582 kreeg 5.500 F; een ander origineel zeven tiende eeuws grondplan was goed voor 4.200 F. Drie deko- ratieve stadszichten van Hool- andts, o.a. Ie «Marché aux houblons» te Alost en «Grand Place» werden 4.000 F be taald. HALLO? GRAHAM BELL I PRESUME? We hadden het al over die zon derlinge rare kollektie telefoon toestellen, de meeste nog van een fonkelende kwaliteit. Een oude telefoon merk Jaquesson uit Parijs 1922 kreeg 2.200 F; een Miller 5.500 F en een mo del uit 1933 Parijs eveneens 2.200 F. Bij de meubelen kreeg een buikcommode epoque Louis XV in beuk. marqueterie en brons ruime aandacht. Dit meubel werd dan ook 80.000 F betaald. Een betaal- of wissel tafel in massieve eik uit de 17de eeuw kreeg 42.000 F. Een pa rel was ook de armzetel met rood fluweel stijl Louis Philippe, 16.000 F was het bod. Een prachtig koloriet zat in het tapijt Meslavan dat toch meer mocht krijgen dan 7.500 F. De bron zen Mazarinlusters zijn ook steeds gegeerd; een massief bronzen eksemplaar met 6 ar men werd 28.000 F betaald, een andere met 8 armen in verguld brons 30.000 F. Een zeldzaam brons van Jef Lam- beaux mét klok was 62.000 F waard. Een gietijzeren kapstok 6.500 F. Voor de feestdagen was er alleszins dit: 20 kristal len champagneglazen voor 1.600F. De bronzen van Emile Picault werden elk 20.000 F be taald «De Vaandrig» en «De boogschutter». Een 19de eeuwse staanklok met koperen wijzerplaat Pohn Fisher Bres- ton: 50.000 F. Een officiersklok oftewel Cartage clock uit de 19de eeuw: 11.000 F. BONTE KANT Een stola in Brussels naald werk 2,60 x 0,50 m stokte op 24 000 F. Een 18de eeuws kleed in Brugse kant kreeg 11 000 F. Een Rosaline Periee 70 x38 cm: 8.000 F. 42.000 F werd de toewijzingsprijs van een 4-stuks koffie- en theestel in zilver 835, wegende 2,070 kg. Twee Chesterfield canapés driezits in leder kregen resp. 30 en 26 000 F. Twee Oosten rijkse grote Terre Cuite beel den 19de eeuw werden na een tweestrijd toegewezen voor 37.000 F. WINE IS MONEY Wijnkenners en adepten van het edele vocht konden er zich tijdens de tentoonstellingsda- gen van vergewissen dat er eersterangs wijnen gingen ge veild worden, gemiddeld toch tien jaar oud. De oudste fles ging terug tot 1947 dat voor een zeer goed jaar geld, en dat was een gerenomeerd Chateau Margaux waar momenteel wat rond gebeurd. Komt dit domein in Amerikaanse of zelfs in Ja panse handen? Binnenkort geven we daar antwoord op. Enkele resultaten: Chateau L'Arosée 1966 500 F; een halve liter Chateau Eglise Cli- vet eveneens 500 F; Chateau Cabanieux 1964: 200 F. BOETE VOOR WIJN Ik wil ook het volgende kwijt: het ministerie van ekonomi- sche zaken bedreigt verkoop zalen welke wijnen zouden vei len met een boete van 200.000 F. Het gaat hier echter om wij nen voortkomende van hande laars. In Frankrijk bijv. worden hele oogsten verkocht (Hos pice de Beaune). De wijn, leef tijd speelt hier geen rol, wordt in België beschouwd als een ge fabriceerd produkt wat niet in een vrijwillige openbare verko ping mag worden geveild. Zo een handelaar b.v. een te grote voorraad heeft of dringend be hoefte heeft aan cash geld wordt een openbare verkoping hem verboden. Er zijn echter oplossingen: hem failliet laten verklaren of de verkoop in han den geven van een buiten landse firma Daarom als titel van dit ge schrijf, een van Wilfrieds uitla tingen! Uit elk schilderij van deze man spreekt de afschuw van alles wat de mens beperkt een vol ledige vrijheid te bezitten. Erg idealistisch natuurlijk, maar toch voor een groot gedeelte te verwezenlijken. Met zijn schil derwerk wil De Witte zich los maken van alles wat hem zin loos lijkt en hem lange tijd in zijn leven getergd heeft, ge tergd tot in het onmenselijke toe Hij spaart niets of niemand in zijn kunst. Wetenschap, dok ters, maatschappij, liefde en zelfs het kind moeten het ont gelden want... «ze zijn zo grijs gestudeerd dat ze geen wit meer zien». Dit is dan meteen het uit gangspunt van De Wittes scheppingen. Nu laat hij dit uit gangspunt nog overduidelijk in zijn werken naar voor komen zodat de kristische kijker de in druk heeft een teatraal aspext te mogen onderkennen. Eens echter, wanneer De Witte zich zelf volkomen zal kunnen uiten in de vrije expressie wordt hij ones inziens een groot man. Dat hij het kan bewees hij in enkele zeer goede werken. De Wittes schilderijen worden dragen door een zeer pessi mistische ondertoon, wat daarom niet wil zeggen dat hij zelf een pessimist is. Integen deel; hij staat volledig achter zijn zaak en wil kost wat kost zijn mening uiten. Zijn werken zijn een bevrijding voor hem (en voor wie het begrijpen wil). Samen met hem exposeert ook nog Emile Anna. Deze man, die er in feite dezelfde ideeën op na houdt als zijn kollega is wel toegeeflijker voor het pu bliek. Technisch staat hij niet zo sterk in de schoenen als De Witte, maar hieraan is wel te verhelpen. Tenslotte blijft de idee van eerlijkheid tegenover de kunst van primordiaal be lang. Langdurige oefening kan de kunstenaar in een stadium brengen waarin hij zijn fantasie vrije loop kan laten zonder nog te stuiten op moeilijkheden van technische aard. Wanneer men dan niet in het virtuozen- straatje verzeild geraakt, is al les o.k Wat Wilfried De Witte betreft, we geloven niet dat deze man ooit zichzelf zal verraden in zijn kunst. Daarvoor lijken zijn wer ken ons té overtuigd. We kunnen onze lezers enkel aanraden eens een kijkje te gaan nemen. De omstandig heden waarin de werken geëx poseerd worden zijn verre van ideaal, maar kunnen toch geen belemmering zijn om er begrip voor op te brengen. A.D.G P. BALMAN Een hyperrealistisch werk van De WlUe In Mikisklub (jm)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1976 | | pagina 28