FILM Bil ONS
«POEZIE IS EEN DAAD
DOM BERNARD COPRAY
OP WAARDIGE WIJZE
HERDACHT
Adviesraad en
Apenbare examens
UDITIE DOOR DE AKADEMIELEERLINGEN
A.M.B.T. NIEUWS:
Dc Voorpost - 6-5-77 - 2"
Ij
itv jjdag 29 april 1977 brachten drieënveertig leerlingen van de van de avond. Prachtige pan-
;n|tademie voor muziek-balleten toneel een voordrachtauditie fluitmuziek leidde elke reeks
w^der het motto: Poëzie is een daad...» teksten in een besloot ook elke
ei t vrouwelijke overwicht was gewoon overweldigend in de reeks samen met het wegdim-
iu; zetting, eenentwintig meisjes en twee jongens droegen mende licht. Een paar zwak-
/ri or. Na de auditie had een kleine plechtigheid plaats waarop kere schakeltjes zaten er hier
'ei hepen Van Kuituur Jan Caudron en regeringsmedaille en daar wel in, maar ze waren
iclerhandigde aan Guido Klinck en Oliva De Roo. Terwijl we zo miniem klein in het perspek-
«n door de tentoonstelling «Die van Aalst» slenterden zei tief van die vloeiende poëtische
ur i van de leerlingen zo maar entoesiast weg dat het deze belevenis dat we niet eens in
c >r over gans de lijn steengoed zou worden enwe kennen detail gaan treden. Naampjes
get lieve juffrouw haar naam niet maar ze bleek achteraf echt noemen kunnen we toch niet.
si waarheid te hebben gesproken, 't Was fijn! Hubert Janssens moest de be-
)0R WIE HAAR SOMS
%/ELD AANDOET
oud-hospitaalzolder is een
om van een oase om poëzie
ir te dragen en biedi moge-
leden te over om een klein-
stgebeuren van diverse
ires honderd procent tot zijn
ht te laten komen. Nu is de
laciteit aan zitplaatsen niet
overweldigend groot en dat
ift ook niet maar toen het
il van woord en mimiek, toen
«poëtische daad» begonnen
s moest men de beneden-
jr gewoon dicht, toe. op slot
ouden hebben. Voor een
ir leerlingen moet het meer
i een rot gevoel en gehoor
/eest zijn tijdens hun voor-
cht dat gestommel, gefluis-
jazelfs luidop praten mee te
eten verwerken. Tijdens
begin van een tweede
ks gedichten verlieten dan
ir een aantal jonge mensen
rolder en dat was het enige
atieve punt van gans de
avond. Volgende maal in het
belang van het programma
echt korrekt aan het principe
houden: Op tijd binnen ofwel
buiten blijven.
ALS DE MENSEN
LUISTEREN...
spreekt het al een taal wat
voordraagt.
Voor een keer hebben we ons
notitieboekje dan maar wegge
borgen. Of nee, we krabbelden
wel wat woorden maar dan in 't
donker. We zaten zo lekker
donker verscholen onder de
hanebalken dat we gewoon
geen notities konden nemen.
Op het programma stond de
namen van schrijvers en voor-
dra(a)g(st)ers alfabetisch ver
meld. De teksten werden vlot
na mekaar gebracht, een sub
tiel vermengen van proza en
poëzie, een laten verglijden
van mooie menselijke stem
men, traag maar gestadig op
klimmend naar het hoogtepunt
Het programma, rijk en afgewis
seld, stond in het teken van het
leven en werk van de overledene.
Het «HaIlcIuia»-koor zong stuk
ken die Dom Bernard zelf nog met
hen had ingestudeerd. Als van
zelfsprekend werd aangevat met
Gregoriaanse gezangen. Elk der
vijf stukken illustreerde een hoog
tepunt uit het kerkelijk jaar. Reeds
van bij de aanvang merkten we dat
het koor deze muziek nog steeds
op sublieme wijze weet tot leven te
brengen. Enkel in het machtig
mooie «Tenebrae factae sunt» was
een klein vlekje te bespeuren. Di
rigent Gaston De Cock volgt de
muziek op de voet en weet op een
bijna nadrukkelijke wijze de
stemmen naar zijn hand te zetten.
Rudy Tas leek ons niet sterk over
tuigend te zijn in Lübecks Praelu-
dium en Fuga in E groot. Bachs
«Wenn wir in höchsten Nöten
sein» klonk veel sterker.
Herman Slagmulder, bariton ver
tolkte «schlummert cin» uit de
kantate «Ich habe genug van Jo-
hann Sebastian Bach. Zijn stem
leek ons hiervoor minder geschikt
te zijn.
Kwartet nr 12 K.V. 156 van
Wolfgang Amadeus Mozart. Een
vroeg werk van de komponist van
wie gezegd wordt een schoolvoor
beeld van goede smaak te zijn.
Van die goede smaak viel weinig
te bespeuren; er werd meer vals
dan juist gespeeld. We weten dat
het strijkkwartet een der moeilijk
ste vormen is uit de kamermuziek.
Dc vier muzikanten zullen dit ook
wel weten, en met alle respekt
voor hun moed en durf om hun
kunnen vrij te geven aan de pu
blieke opinie lijkt het ons beter
dergelijke dingen niet meer te
doen en binnen de grenzen van het
amateurisme tc houden. De enige
die steeds de juiste toon wist te
treffen was cellist Jan Wellekens.
Spijtig dat hij slechts een sckun-
daire rol had tc spelen.
Een betere indruk gaf het ensem
ble toen het als instrumentaal be
geleider optrad in dc cantate
«Jesu, meine Freude» van Die
trich Buxtehude, samen met orga
nist Rudy Tas. het Halleluia-koor,
Herman Slagmulder, Rita Piron en
last but not least «Pro Musica».
Met dit werk werd het ruim twee
uur durende koncert besloten.
Alles bij elkaar, een welgemeende
en dankbare hulde aan een man die
door zijn inzet velen dichter bij de
muziek heeft weten te betrekken
en wiens werk hopelijk door zijn
koor en de nieuwe dirigent met
evenveel toewijding zal verder
worden gezet.
André De Groeve
Dimi Bernard Copray.
iaP1 Ook de Adviesraad van de Akademie voor muziek, bal-
e nl en toneel is samengesteld.
de >or de P.V.V. zetelen Raoul Ladeuze en Mevrouw
iouy oreels-Van Beveren, voor de V.U. Guido De Groote (se-
,n etaris) en Mare De Bie.
1 w' lor de B.S.P. werden Martin Hutsebaut (voorzitter) en
!sch 1U| Belon aangeduid. De C V P. tenslotte vaardigde Mar-
en I Crombeen, Leon Van Den Eeckhout en Adolf Mertens
t lai
ilent De openbare eksamens 1977 gaan door op vier ver-
che lillende plaatsen. Het Kollege van Burgemeester en
kor hepenen, de Kommissie van Bestuur en de Direkteurvan
tek' Akademie hebben de eer en het genoegen u uit te
s'° digen tot het bijwonen van deze openbare eksamens.
er b ikfluiten Cello: 9 mei 18 uur stadfeestzaal.
3me mo (M. vb M1): 11 mei, 14 uur Akademie Schoolstraat
votno (M2): 11 mei. 18 uur Akademie Schoolstraat
iode0rdragen: 13 mei. 17 uur Stadsfeestzaal
>ch ueei (j jaar) 17 mej 19.30 uur Stadsschouwburg Vrede-
;en I ,n
de gel: 18 mei, 14 uur Sint-Martinuskerk
was' ino (hogere graden)20 mei, 18 uur Akademie School-
dat aat
h ie< per- en houtblaasinstrumenten: 21 mei, 9 en 14 uur
lotet dsfeestzaal
e arsfluit: 23 mei, 18 uur Akademie Schoolstraat
hee ig: 24 mei, 18 uur Stadsfeestzaal
ien 1 ische kunst: 25 mei, 18 uur Stadsschouwburg
ae' aar: 26 mei. 18 uur Stadsfeestzaal
escl gwerk: 27 mei. 16.30 uur:Akademie Schoolstraat
ndei leel: 2 juni, 19.30 uur: Stadsschouwburg
en hneel; 4 juni, 15 uur Stadsschouwburg
sloth 1 reeks van vijftien data waar de leerlingen der Akademie
steed verschillende vlakken hun begaafdheden en kunnen
ne e en moeten tonen. Na een jaar van lessen bijwonen en
uurt eteren van soms moeilijke en saaie oefeningen wensen
e voi hun nu reeds het beste toe bij de komende eksamens.
e,eni K. De Naeyer
«mei
ly H< a—
lichting met tamelijk primitieve
middelen redden, maar hij
deed het toch. Een paar voor
dragers hadden net iets te
weinig plankenfeeling om de
volledig juiste plaats op te zoe
ken in het licht van die stralen
bundel.
«Een dorp in september, twee
en twee, singer, met geheven
hoofd, toen ik veertien was, de
laatste katholiek, vis, anne
zwemt duizend meter (prach
tig) ik zag Cecilia komen (iets te
weinig speels en te ge-
maakt);standbeeld (zeer goed)
de eerste plicht van elke vrouw
(fijn), bloemen, bontmantel,
langs de nacht, de baron
milieuverontreiniging
(goed), 's avonds, hond-kind,
hummeltje, iemand stelt de
vraag (prima), ik keek naar bui
ten onze vader terwijl
het geduld liegt ik heb
afschuw van stijl stoel
goed voorgedragen, iets te ge-
affekteerde uitspraak) ik wil me
laten opereren Freder-
ika de kip het was nog
winter in mei, toen God weer
naar huis ging strip-
teasedanseressen (formidabel
E wat zenuwen terwille van de
medaille?)»
Zp, dat konden we er in de poë
tische donkerte van maken, in
de klaarte van de dag schrijven
Mimiek en gebaar geven de voordracht meer kleur. (SJ)
we: met oprechte poëtische ge
lukwensen aan leraars en alle
leerlingen.
Werkten mee aan «Poëzie is
een daad»:
Hilde Bonnaerens - Mieke
Bouve - Brigitte Corten - Fran-
cine De Bolle - Vera De
Cooman - Leen De Geest - Ca
role De Jonckheere - Hilde De
Mecheleer - Conny De Roo -
Oliva De Roo - Veronick De
Vos - Marleen Hanssens - Els
Hendrickx - Carine Heyvaert -
Vera Matthieu - Mieke Hey
vaert - Anne Reynders - Fran-
cine Schockaert - Jan Van Bel
lingen - Lutgardis Van Den Be-
rghe - Mieke Van Den Brulle -
Beatrijs Verbeken - Dirk Verlee
Leraars voordragen:
Lieve Van Landeghem - Dirk
Van Vaerenbergh - Greta Ver
niers - Arlette Walgraef - Kris
Yserbijt.
Belichting:
Hubert Janssens.
Algemene leiding:
Kris Yserbijt.
Zorg, dat je er de volgende
maal bij bent.
Karei De Naeyer
Op woensdag 27 april 1977 ging in de Sint Antoniuskerk te Aalst een
koncert door ter nagedachtenis van Dom Bernard Copray, de diep
betreurde dirigent van het «Haileluia»-koor van het Instiuut Dames
van Maria. Het koncert ging door precies zes maanden na zijn
overlijden op 27 oktober 1976. Verschillende ensembles en solisten
verleenden hun medewerking: vooreerst het «Halleluia»-koor, dat
nu onder de leiding staat van de heer Gaston De Cock, het ensemble
«Pro Musica» geleid door Louis Van der Paal, het kwartet «Erato»,
bestaande uit Jan Geeraerts, eerste viool, André Willems, tweede
viool, Willem Muylaert, altviool en Jan Wellekens, cello. Verder
nog Rita Piron, sopraan. Herman Slagmulder, bariton, en Rudy
Tas, orgel (solist en begeleider).
jfc 23 deelnemers aan de poëzie en voordrachtavond van de akade-
jrior muziek ballet en toneel waren slechts iwee jongens, een kleine
WiV-, (57)
I
1
I
I
I
I
1
1
i
1
I
1
t
I
MARATHON MAN
een film van John Schlesinger (VSA, 1976)
met Dustin Hoffman, Sir Laurence Olivier, Roy
Scheider, Marthe Keiler, Fritz Weaver en Richard
Bright.
naar een scenario van William Goldman (de auteur
van «Butch Cassidy and the Sundance Kid»), naar
zijn gelijknamige roman (in het Nederlands uitgege
ven bij Elsevier A'dam-Brussel, 245 frank).
«Marathon Man» is het sensationele - maar wel
fiktieve - relaas van een student (en in zijn vrije
uurtjes marathonloper, iets wat hem goed van pas
komt overigens) die op toevallige manier betrokken
wordt bij een louche zaakje van een gewezen Nazi.
De brave student noemt Babe (Dustin Hoffman) en
heeft een broer, Doc, die blijkbaar voor een speciale
afdeling van één van Amerika's geheime diensten
uiterst moeilijke karweitjes opknapt. Daarnaast ver
handelt Doe de tijdens de tweede wereldoorlog ver
zamelde juwelen van een in Zuid-Amerika onderge
doken Nazi. Op een mooie dag moet Doe dat met zijn
leven bekopen. Van die dag af wordt zijn broer Babe,
die tot dan toe een rustig leventje leidde, op de
hielen gezeten door de Nazi-beul. Het wordt allemaal
erg moeilijk dan, want niemand kan niemand nog
vertrouwen. Er gebeurt heel wat vooraleer alles in
kannen en kruiken is en Babe weer kan gaan stude
ren.
Schlesinger (die reeds eerder «Billy Liar», «Darling»,
«Far from the madding crowd», «Midnight Cowboy»,
«Sunday Bloody Sunday» en «Day of the Locust»
maakte) toont zich ook hier weer een uiterst vaardig
kineast. «Marathon Man» is één van de knapste films
die in 1976 in de States uitkwamen. De grote ver
scheidenheid in de - allen even terloops aangeraakte
- onderwerpen (het Mc-Carthy-isme, het leven in de
Amerikaanse grootsteden, de Amerikaanse kleurlin
gen, het Neo-Nazisme, enzovoort) vertoont een dege
lijke struktuur die verwarring voorkomt. De totaal-
struktuur van de film zal wel grondig bestudeerd zijn,
het resultaat ervan is dat je voortdurend geboeid zit
te kijken. Scenarist Goldman heeft bovendien handig
gebruik gemaakt van een aantal verrassingseffekten
die voortdurend vragen oproepen, een antwoord la
ten veronderstellen, doch achteraf een totaal andere
oplossing geven. Ik maak wellicht voorbehoud voor
enkele brutale sekwensen, die weliswaar volledig in
de film geïntegreerd zijn, maar desondanks toch
bijzonder hard kunnen aankomen, (cinema Palace).
THE LEGEND OF HELL HOUSE (Het huis der ver
doemden)
een film van John Hough (VSA, 1973)
met Clive Reville, Roddy McDowall, Pamela Franklin
en Gayle Hennicutt
Scenario naar een roman van Richard Matheson, die
nog meer dergelijke verhalen heeft geschreven en van
wie Steven Spielberg «Duel» verfilmde.
Goede griezelfilms vind je niet zoveel en deze «Le
gend of Heil House» is beslist geen meesterwerk
(die zijn uiterst zeldzaam), maar wel bijzonder ver
dienstelijk en lang niet onaardig. Zoals de titel al laat
vermoeden gaat het hier om een mysterieus huis
waarin allerhande rare dingen gebeuren. Op de een of
andere manier heeft een geest (of een spook, zoals U
verkiest) er zijn intrek genomen en die duldt uiteraard
geen rustverstoorders. Toch zullen enkele weten
schapsbeoefenaars - in opdracht van een rijke ma
dam - proberen te weten te komen wat er precies aan
de hand is. Indien zij de geest vinden zullen zij hem
bestrijden tot hij het huis verlaat.
Zij hebben er nog maar pas hun intrek genomen of
daar daagt het vervelende, angstaanjagende geval al
op en maakt hen het leven zuur. Eerst zullen zij al
hun wetenschappelijke kennis gebruiken om het
spook te bedwingen, doch dat mislukt uiteraard,
want spoken zijn daar tegen opgewassen (of wat
dacht U?). Uiteindelijk slagen zij er toch in de boze
kracht te beheersen, dank zij enig psychologisch
doorzicht. Er komen natuurlijk enkele angstaanja
gende en afschrikwekkende passages aan te pas en
wanneer men bereid is het gegeven te aanvaarden, zit
de kans er wel in dat men lekker gaat griezelen. De
wetenschappelijke theorieën slaan natuurlijk ner
gens op en de gezochte trukages kunnen af en toe
ook storend werken. Niettemin een knappe film, die
vooral de liefhebbers van het griezelgenre niet mogen
missen, (cinema Alfa)
Ondertussen heeft cinema Feestpaleis zijn deuren
gesloten: de zaal wordt binnen de kortste keren
verbouwd en daar komen we binnenkort dus even
uitgebreid op terug. In cinema Palace is het balkon
gesloten, daar verlopen de verbouwingswerken in
verscheidene stadia, doch op 26 mei gaan ook daar
de deuren dicht. Stilte voor de storm noemen ze dat.
Alhoewel het Eurovisie-songfestival en de voetbalfi
nale van de Europese Beker voor Bekerwinnaars voor
velen de hoogtepunten van deze televisieweek zullen
worden valt er voor de filmliefhebbers toch een en
ander te beleven. Kijkt U maar.
KILLER'S KISS: een film van Stanley Kubrick (VSA,
1955), een buitenkansje voor cinefielen, aangezien
deze film tot nu toe enkel in cinematheken werd
vertoond. Kubrick leverde met «Killer's Kiss» bijna
een éénmansfilm af: hij was co-producent regisseur,
kameraman en monteur. De voornaamste akteurs
zijn: Frank Silvera, Jamie Smith, Irene Kane, Jerry
Jarret en David Vaughan. (RTB. vrijdag 6 mei om
22.25).
ONE MORE TRAIN TO ROB: een western van An
drew McLaglen, met Diana Muldaur en George Pep-
pard. (Nederland 1zaterdag 7 mei om'21.50 uur)
AMAZING YEARS: een vrij aardige dokumentaire
over de geschiedenis van de film. (Nederland 2,
zondag 8 mei om 21.10 uur)
PATTON sterk omstreden Amerikaanse oorlogsfilm
van Franklin J. Schaffner, met George C. Scott als
generaal Patton. (BRT 2, dinsdag 10 mei om 21.10
uur)
UN MEURTRE EST UN MEURTRE: een Franse film
van Etienne Dérier, met Jean-Claude Brialy, Cathéri-
ne Spaak en Stéphane Audran. (RTB, donderdag 12
mei om 20.10 uur)
OSSESSIONE: Italiaanse film van Luchino Visconti,
met Massimo Girotti en Clara Calami. (Nederland 1,
donderdag 12 mei om 21.50 uur)