EEN UURTJE MET ONTSLOTEN HAR' WERKEN VAN MINDER-VALIDEN IN OUD HOSPITAAL WANNEER WIJ HET OVER KUNST HEBBEN! AALSTERSE BEIAARD ZAL TOPSEIZOEN KENNEN WANNES EN GROEP IN KREJA 28 - 27-5-77 - De Voorpost a'. In aanwezigheid van Schepenen De Maght, Monsieur, Hooghuys, Bourion en Roels en raadsleden Chris Lievens-Borms, Bogaert, De Turck, Redant en Van Vaerenbergh en verder OCMW-voorzitter Van der Speeten en Bloemenfee Giliy opende Burgemeester D'haeseleer verleden maandag in de kapel van het Oud-Hospitaal voor direkties en leerkrachten van scholen voor gehandikapten en een schare belangstellenden en medevoelenden de tentoonstelling van werken van gehandikapten. seren. De werken, tekeningen, schilderijen en kollages verschil len dan ook niet zo geweldig van wat «normale» kinderen voort brengen. Opvallend is wel het hevige koloriet en de voorliefde voor boten en dieren die duidelijk uit de vele tentoongestelde werken blijkt. Na de rondgang ging het kinderen stimuleren door in de openbaarheid te treden en de mensen gevoelig te maken voor hun problemen en anderzijds door verkoop van deze werkjes voor prijzen variërend van 100 tot 1000F. financiële hulp te bieden voor de dagelijkse werking van deze minderbe deelden. De tentoonstelling is vandaag vrijdag 27 mei niet EXPO Uit een rondgang door de wandelgangen van het oud hospitaal blijkt dat waar ge handikapten met remmingen hebben af te rekenen, ze dit vaak door andere natuurlijk aange boren gaven weten te kompen- stadsbestuur dan over tot aan koop van enkele werkjes want deze tentoonstelling heeft een dubbel doel: het werk van de open maar wel nog morgen zaterdag 28 mei van 14 tot 17 uur. L.H. In 1972, tijdens de vieijaarlijkse kunstbiënnale van Kassei in Duitsland, organiseerde de Zwitser Haraid Szeeman een afdeling «Individuele mythologlën». Hiermede werd bedoeld de sterk persoonlijke visie, over kunst, van mensen welke die er In wezen eigenlijk niets mee te maken hadden. Ten aanschouwen van duizenden kijkers werd aandacht gevraagd voor de kreativiteiten van geesteszieken. Of ze nu bewust weten dat ze aan kunst doen of niets vermoeden heeft hier geen belang. Het meest noodzakelijke is dat ze hun denkbeelden op papier of op gelijk welke andere manier visueel kunnen verklaren. De aansporing van Szeeman heeft de ogen geopend. Een dezer figuren is Adolf Wolfli. Een patiënt van een psychiatrische kliniek in Waldau-Bern. Wolfli leed zijn hele leven aan achtervolgings waanzin. In 1904 werd hij levenslang opgesloten in een cel omdat hij een gevaar betekende voor de samenle ving. Altans voor de mensen die er zo over dachten. De psychiater die hem behandelde verzamelde ook alles wat Wolfli voortbracht. Er waren in hoofdzaak tekeningen en geschriften. De psychiater bracht hem ook materiaal aan waarmede hij zich kon uitle ven. Juist toen Wolfli daarmee bezig was kwam hij tot kalmte. De resultaten van deze verza meling. welke achteraf werd geschonken aan het Museum van Bern. zijn verbazend. Ze zijn nu ook in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel tentoongesteld. Wolfli's te keningen en boeken hebben erkenning gevonden als vol waardige kreativiteiten door ons normalen als kunst voorgesteld. In ons Stedelijk Museum Oud-Hospitaal doet zich nu het omgekeerde voor. Daar wordt een werkoverzicht ge toond van mentaal gehandi kapten. Een tentoonstelling welke niet mag worden onder schat. Omdat ze in dit geval aantoond dat deze mensen soms beter kunnen tekenen dan normale mensen. Maar vooral omdat ze de verkeerde opvatting aantoond welke wij over de kreativiteit van gehan dikapten denken. Mentaal gehandikapten hoeven niet opgeleid te worden met vor men van manuele expressie zoals die door ons worden beveeld. Hier wordt aandacht besteed aan vormbegrippen zoals wij ze allen kennen. Figuratie noemt men dat! De echte ware expressie werd de nek omgedraaid! De tentoonstelling van de 'individuele mythologiën' heeft voldoende de waar digheid aangetoond van het geesteswerk dat door gehandi capten wordt omgezet in tekeningen. Trouwens de kunst der 50'er jaren met als voornaamste strekkingen Cobra. Art Brut en Action Painting zijn opvattingen waarin men zich voornamelijk expressievol wenst uit te leven zonder komplexe eigenschap pen een eigen denkwereld op papier of doek te brengen. Een vorm van eigenzinnig reageren op omgeving en toestand. Van dit alles is de kreativiteit van de mentaal gehandikapten in het Oud-Hospitaal weinig te merken. Wanneer men hen de vrije hand zou laten in hun teken werk dan zouden wij ook de volwaardige eigenschappen van deze mensen kunnen waarnemen. Waarom niet? Hun kreativiteiten zijn niet minderwaardig dan de onze. Het tegendeel is wel mogelijk. Juist omdat wij te bepalend te werk willen gaan. Waar he dendaagse kunstenaars trach ten buiten de perken van het normale kunstpatroon te tre den worden reakties uitgelokt. Het zijn deze gevoelens welke ten dele bepalend zijn voor ons toekomstbeeld. Ook voor dat van gehandikapten Adolf Wolfli. tot 24 juni in Het Paleis voor Schone Kun sten te Brussel. Manuele expressie op de basis school. Oud-Hospitaal tot 11 juni. R.DH Prefekt van het Koninklijk Atheneum Borghys hield de openingsrede en dankte de leden van de Rotary-klub Aalst-Noord en de Gouverneur van het 162ste distrikt voor de inspanningen die ze zich, onder hun motto «dienen», hebben getroost om deze tentoonstelling te reali seren. Het gaat om werken van leerlingen van Don Bosco, Levensvreugde, B.L.O. en Ribto. die zich zoals blijkt uit de vele tentoongestelde werken zeer kretatief toonden. «In de wereld dient plaats te zijn voor ieder een». zegt de heer Borghys. «ook voor gehandikapten met hun vaardige handen». Ook burge meester D'haeseleer bedankt hij voor de belangstelling die hij steeds toont voor de minder- validen alsmede de beide orga nisatoren van de tentoonstelling, konservator Ignace De Vos en kunstschilder Walter Schelfout. Burgemeester D'haeseleer die laatst nog een nationaal verant woordelijke van Rotary ten stadhuize ontving noemt de tentoonstelling eenvoudig doch treffend en verbazingwekkend. Veel aandacht wil hij schenken aan de revalidatie. «Integratie» noemt hij een mooi woord waarheen wel moet gestreefd worden maar dat vaak een niet-haalbare kaart is. «Gehan dikapten moeten in elk geval kunnen meedoen en dergelijke problemen zijn via het kanaal van louter liefdadigheid, hoe lovenswaardig ook niet op te lossen». Ver kan men het wel brengen want zo zag en hoorde hij laatst nog een orkest, volledig uit minder-validen samenge steld. Tot de validen, tot ons allen, richtte hij dan een oproep om positief mee te werken aan dergelijke initiatieven als dat van de Rotary. Direkties en personeelsleden van dergelijke instituten verdienen hulde te worden gebracht voor de moei lijke taak die ze dagelijks liefdevol vervullen. De eerste kopers waren de burgemeester en de aanwezige schepenen. Na de verwelkomingswoorden van de Rotary voorzitter verklaarde burgemeester D'haeseleer de tentoonstelling voor geopend (js) mea Sinds begin maart werd te Aalst 'n nieuwe stadsbeiaardier benoemd, de heer Pierre De Smedt. Hij speelt regelmatig elke week tijdens de wekelijkse markt, op zaterdag, van 11 tot 12 en ook elke zondag van 14 tot 15 uur. Ondertussen heeft hij ook het mechanisme van de beiaard nagezien en in orde gebracht zodat ons klokkenspel weer in prima konditie is. T7- Nieuwe initiatieven Om de beiaard volledig te laten renderen, en iedereen de gele genheid te geven rustig de prachtige klanken van onze beiaard in optimale omstandig heden te genieten werden een ganse reeks initiatieven geno men. Een beiaard is immers niet alleen zo maar een achter grondmuziekje maar kan ook als 'n echt kunstinstrument tot het geven van koncerten ge bruikt worden. Zeer binnenkort zal men dan ook een affiche zien uithangen met de lijst van de koncerten voor dit seizoen. We zijn er in geslaagd niet zonder moeite op zulk een korte tijd zelfs gastbeiaardiers te laten optre den uit de Verenigde Staten. Ierland en Nederland, maar daarover volgt later wel verder informatie Ook wordt er een programma boekje gedrukt dat naast de programma's heel wat interes sante wetenswaardigheden, foto's en tekeningen bevat. Het zal weldra verkrijgbaar zijn. Luisterplaats Verder wordt de mogelijkheid onderzocht om tot georgani seerde beluistering te komen. Er wordt overwogen of het mo gelijk zou zijn de parking achter het stadhuis daartoe te gebrui ken Er zouden zitplaatsen voorzien worden en de stads beiaardier zou daar tijdens het koncert van gastarbeiders aanwezig zijn om toelichting te verschaffen over specifieke bei aardproblemen, over de ge speelde werken en over de gastbeiaardiers. Eerste gastbeiaardier Als eerste gastspeler treedt op 3 juni de heer Frank Deleu uit Menen op. Hij is in feite geen onbekende voor ons want tij dens de voorbije jaren be speelde hij zeer vaak onze bei aard. Hij volgde toen cursus te Aalst, en maakte er tezelfder tijd gebruik van om op onze beiaard te oefenen. Frank Deleu behoort tot de jon gere generatie van beiaardiers. Hij werd geboren te Menen in 1952. Kenmerkend voor hem is wel zijn bezordheid om de al gemene vorming niet te ver waarlozen voor de muzikale. Tijdens zijn humaniorastudies doorliep hij de verschillende cycli van de Stedelijke Muziekaka- demie te Menen, en daarna trok hij naar de Universiteit waar hij onder zijn muzikale technische vorming een ste vige wetenschappelijke basis ging steken. Hij behaalde na melijk het diploma van Licenci- aat in de Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde, met Musicolo gie als specialiteit. Om toch verder muzikaal aktief te blijven zo vermoeden wij althans ging hij zich inschrijven aan de beiaardschool Hij behaalde het diploma beiaardier nog niet, maar reeds zeer veel koncerten is ook een zeer aktiet pr gandist van de beiaard speelt het namelijk klaar oi reizende beiaard van de nog bestaande Belgische kengieterij, de firma Serge Leuven, zeer vaak bij fe< lijkheden te laten betrekke zal hij ook volgende m weer talrijke demonstratie die beiaard houden, ditmi het Groot-Hertogdom Lu burg. Programma Het programma dat hij brengt op 3 juni vertoont wat afwisseling. Het besté feite uit drie grote delen. In eerste deel horen we v< muziek uit de 18de eeuw I muziek waarvan een deel oorspronkelijk voor aard geschreven klink zonder fraai op klokken. Ir tweede deel komen bew< gen van klassieke muzii volksliederen, en het deel brengt oorspronkelijk aardwerken uit de 20ste Dit laatste deel bevat wel alleen zeer meloi stukken, en het eindigt m< bijzonder mooi werk vai Vlaams beiaardier die d< nier was van de beiaardkuj de Verenigde Staten, Lefévre. Oproep Wij zullen ons best doel zoals hierboven besproki beluistering te organisereï we hopen op een ruim» langstelling van het Aal^ publiek. Praten vult geen gaten, zal je zeggen, en gelijk heb je, maar toch, het doet goed wanne<P podiumfiguur je wat in je mentaliteit gaat kneden of nog maar de echte gevoelige snaref jouw oorschelpen gaat betokkelen. Wannes Van de Velde en zijn begeleiders hebl verleden zaterdag in de lokalen van Kreja gedaan. Alhoewel niet alleen wij, het ergste hadden gevreesd qua publieke belangstelling voor dit optreden, bleek het verleden week te Aalst toch nog moge lijk te zijn een eivolle zaal sa men te krijgen voor iemand als Wannes. De aanwezigen zijn alleszins beloond geweest, zij het dat Wannes ons de indruk gaf zijn optreden enigszins te hebben aangepast aan de mentaliteit van een jeugdklub en dan ook in zijn bindteksten zelden de harde toon in zijn lie deren heeft blootgelegd. Eer der koos hij voor het humoristi sche rustpunt en misschien was dit wel niet zo slecht beke ken. Immers, de inhoud van zijn «volkslied» (god, what's in a name?) is een kluif waar je lang kan aan knabbelen voor je wer kelijk alles beet hebt—tenzij je zijn platen kent natuurlijk. Niet- lemin wannes van de Velde wist de toehoorders mee te nemen in een bewogen brok menslievendheid en in een be zorgdheid om wat de wereld vandaag de dag allemaal uit spookt aan milieu-vervuiling, zedenverval, a-sociaal-zijn, geprogrammeerde pleziertjes, enz Een der mooiste ogen blikken was wellicht het nogal wrange lied «Ik heb mijn hart gesloten» over 't leven zonder feest en over datgene «dat ik niet goed heb gesoigneerd, en dat mijn ziel heeft geruineerd». Verder was het meebrullen ge blazen in de «super-hit» van Wannes «Ik wil deze nacht in Ne zanger ls een groep (jm) de straten verdwalen* leuk meezingertje voor nodig in de handjes wil kb en op de billen van 't meisje wil kletsen, een h< die nog prettiger aan kwam in het bisnummer drogen haring» (een kl< toegiftje). Voor de rest ov Wannes zowat z'n hele elpee «Ne zanger i groep» met parels van mertjes als «De dansenc gijn», «Mijn mansardi het o-zo-ontroerende «I mis is die dag dat ze niet i ten» om de zakdoeken te halen om gauwgau boodschap te vergeten ei verder te doen zoals vri Niet minder boeiend «P. Breughel in Brussi de verhalen over de caf de bordelen zonder resp velijke pinten en vrouwer kens werd Wannes ger steund door 'n trio (vio« kordeon en dwarsfluit) waar uitstekende maar die bijtijds mor gen klinken Niet vergeten echter krofoons darin wel mogen zeggen, want bijvoorbeeld was waar wij zaten radisch te horen. Het voorprogramma sierd door de nogal Antwerpse kleinki Jos Lambrechts en kerkontrabassist. We den «Zaterdagavond» eft René De I Wannes Van de Velde in Kreja met zangboek en groep en een brok doorvoeld volkschanson (jm)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 28