BELANGRIJKE PRIMEUR VOOR 'GALERIJ S 65 MET BENJAMIN LEVI -ADRIAN PATRICK GEBRUERS (IERLAND) ESPEELDE AALSTERSE BEIAARD GROEPSTENTOON STELLING IN AFFLIGEM BEKEKEN De Voorpost - 15-7-1977 - 23 Tijdens de maanden juli an augustus is in Galerij S65 (Spaarzaamheidstraat 65, Aalst) een overzicht te bekijken van wat in het afgelopen jaar aan bod is gekomen. We za gen er bekende namen als Fred Bervoets, Guy Leclercq, Yvan Theys, Herman Van den Broecke en Lionel Vinche. In voorgaande beschouwingen wezen we op de kenmerken van deze kunstenaars: ze kregen allen reeds een individue-' Ie tentoonstelling in voornoemde galerij. Verrassend echter is de aanwezigheid in deze kol- lektieve van twee belangrij ke hedendaagse kunste naars. De vooral in het Gentse beroemde (en soms beruchte) Roobjee Pjeroo en de uit Israël afkomstige Benjamin Levi. jRoobjee en Pjeroo is verte genwoordigd met een groot, en in zijn opvatting tamelijk imponerend doek. Het werk staat op de rand /van het figuratieve en het meer fauvistische. De in breng van Rembrandt (zelf- portret) verraadt invloeden iof banden met Jan Burs- sens. baar werk. De hoge kost prijs ervan zal menigeen 'e(J doen sidderen. I Belangrijker lijkt ons de aanwezigheid van enkele la werken van Benjamin Levi. Galerij S65 brengt dit in eksklusiviteit voor België. Wie min of meer de smaak van uitbater de heer Hoviele kent zal onmiddellijk het waarom begrijpen. Het lijkt een diepgaande kunst, zon der veel uiterlijk bravour. Toch staat men versteld van de grote technische bedre venheid van Levi. Het is moeilijk en het zou voorba rig zijn om aan de hand van de enkele werken die geëksposeerd zijn een beeld van Levi's kunst te schilderen. Hiervoor zullen we een individuele exposi tie afwachten. Meer spre kend is misschien Benja min Levi's palmares: er is werk van hem in de kollek- ties van Haifa Museum of Mo- Werk van Leclercq SJ dern Art (1966) Public Library of New York City (1968) Europa en Canada (1968) Museum of Detroit (1970) Miami Museum of Mo dern Art (1971) Utrecht Museum of Mo dern Art (1972) National Museum of Pa nama (1973) The Hirschorn Museum (1973) Tel-Aviv-Museum (1975) Stedelijk Museum Amsterdam (1975) Een indrukwekkende lijst, die in elk geval getuigt van de belangstelling die zowat overal ter wereld bestaat voor deze kunstenaars. Hopelijk zullen we ook in België, dan meer bepaald te Aalst, een even grote be langstelling aan de dag leg gen. Het weinige dat we nu reeds van Levi kunnen zien in Galerij S65 vormt in elk geval reeds een mooi voor smaakje. De galerij zal ge durende de maanden juli en augustus geopend zijn op woensdag, donderdag, vrij dag en zaterdag 14.00 tot 19.00 uur. Andere dagen kan men er terecht na af spraak. Telefoon 053/70.02. 17. Een bezoekje bevelen we graag aan. ADG Werk van Vinche (SJ) lop vrijdag 8 juli waren we in de gelegenheid een beiaardkoncert te beluisteren van de Ier Adrian Patrick Gebruers. De man is van Vlaamse afkomst. Zijn vader, een Antwerpenaar «eek als beiaardier naar Ierland uit en huwde daar een Ierse. Hij was te Cobh werkzaam als oeiaardier en tevens als organist en koorleider van de Rooms-katolieke kathedraal van .Saint-Colman. In 1970 volgde Adrian Patrick Gebruers zijn vader in deze funkties op. lüe muzikale opleiding van Adrian Patrick begon reeds op zevenjarige leeftijd. Hij had een zeer mooie sopraanstem en maakte verschillende opnames voor de B.R.T. Naast mu ziekstudies in eigen land volgde hij ook les in België en Spanje. Hij staat er echter op het grootste gedeelte van zijn muzikale opleiding toe te schrijven aan zijn vader-zaligër. Adrian Patrick behaalde, naast zijn muzikale studies eveneens een graad aan de Nationale I Universiteit van Ierland. |Op donderdag 7 juli hoor- iden we Adrian Patrick de IDendermondse beiaard be- Ispelen. Zonder het minste ■chauvinisme kunnen we lzeggen dat het Aalsterse ^instrument wel mooier I klinktOns chauvinisme daalde echter onder het ■vriespunt toen we merkten dat te Dendermonde (door een bepaalde Aalsterse sek te minachtend «boeren dorp» genaamd) een ruime belangstelling bleek te zijn voor de beiaardkoncerten. Adrian Patrick Gebruers, beiaar dier van Cobh. Ierland. Het marktplein werd voor de gelegenheid verkeersvrij ge maakt. Tientallen aandach tige luisteraars waren aan wezig, wat een enorme pu blieke opkomst betekent wanneer we zien dat te Aalst slechts een paar enke lingen aandacht hebben voor dergelijke kulturele manifestaties. Hopelijk kan stadsbeiaardier Pierre De Smedt zo vlug mogelijk van ons stadsbestuur een ver keersvrije markt bekomen, wat misschien de drempel vrees om op de parking achter het stadhuis de bei aard te beluisteren uit de weg zal ruimen. Toch stijgt de belangstelling voor de bei aard ree it als ook te Aalst. Bij het optreden van Adrian Patrick Gebruers waren een vijftien—tot twintigtal luisteraars aanwezig, op de vaste luisterplaats. Het door Gebruers gebrachte programma bestond hoofd zakelijk uit eenvoudige ty pische Ierse muziek. Ge bruers spel was bijzonder mooi genuanceerd: gauw was duidelijk dat we hier met een eerste-rangs muzi kant te maken hadden. Dit ondanks het feit dat Ge bruers hoofdberoep leraar Spaans is. Stadsbeiaardier Pierre De Smedt zorgde voor een uitvoerige kom- mentaar bij de gespeelde werken. Sommige liederen, zoals «Come back Paddy Reilly» en «Eileen Oge» klonken ons en verschillen de luisteraars bekend in de oren. Na de uitvoering vond een receptie plaats in het Gebiedshuisje. Alle aanwe zigen werden uitgenodigd. Op zondag 10 juli verzorgde stadsbeiaardier Pierre De Smedt een Vlaam program ma. Het bestond hoofdza kelijk uit bekend Vlaamse liederen. Een mooi idee van Pierre De Smedt om het koncert aan te vangen met het «Koekoekpreludium» van «de Bach van de beiaardiers», de Vlaming Matthias Van den Gheyn. Op de grote kwaliteiten van de Heer De Smedt hoeven Frederik L. Marriott, beiaardier van Bloomfield Hills, USA we nauwelijks gewag te ma ken. ledereen die hem reeds hoorde zal het er met ons over eens zijn dat we met een man te maken heb ben die zijn hart aan de beiaard en de muziek ver pand heeft. HET VOLGENDE KONCERT Volgende gast is de Ameri kaan Frederick L. Marriott. Het koncert gaat door op vrijdag 15 juli te 20.00 uur. Het programma ziet er uit als volgt 1Prelude en Fuga in A J.S.Bach Jesus, Joy of Man's Desi ring J.S.Bach 2. Andante G.F.Haendel 3. Serenade F.Schubert Twee Rozen F. Schubert 4 Beautiful Dreamer St. Forster Way down upon the Swanee River St.Forster Jeannie with the light brown hair St. Forster The Red Rose St.Forster 5. Andante ui de 9e Sonate Op vrijdag 15 juli gaat in het Kultureel Centrum Affligem Groepstentoonstelling II van het jaar 1977 door. Deze tentoonstelling is open van 15 tot en met 31 juli op za terdagen van 14.30 uur tot 20 uur en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 uur tot 20 uur. Op donderdag 21 juli zoals op de zaterdagen. Aan deze expo werken mee Josée D'Haese, Roza Toelen, Lydia Van Liefferinge en Jan Van Saene. W.A. Mozart 6. Suite voor beiaard F.L.Marrioth 7. De koekoek (Vlaams) Het liedje van de smid 's Avonds, als ik slapen ga Ic seg adieu 8. Oude Italiaanse melodie The little log Cabin Londonderry Air 9. Postludium F.L.Marrioth Opnieuw dus een mooi en zeer ^gewisseld program ma, met tal van bekende stukken. De kwaliteiten van deze Amerikaanse beiaar dier vallen niet te betwijfe len. Hij maakte reeds ver schillende concerttournees in Europa, als organist en als beiaardier. Laten we nog vermelden dat deze man beiaard studeerde te Mechelen. Hij behaalde er in 1936 het diploma van beiaardier met grote onder scheiding. Ook als kompo- nist oogstte hij lauweren, in 1954 werd een van zijn komposities voor beiaard bekroond in de wedstrijd voor beiaardkompositie aan de beiaardschool te Meche len. Een van zijn bewerkin gen op een koraal van Bach, Jesus, Joy of Man's Desiring» is een zeer geliefd en door vele beiaardiers vaak gespeeld stuk. Ook tijdens zijn optreden te Aalst zullen we dit te horen krijgen. Afspraak dus met Frederick L. Marriott, vrij dagavond om 20.00 uur. André De Groeve V laanri«'ren's kunstproduktie wordt gedragen door een veelal traditioneel matriaal- en mediumgebruik. Daarmede bedoelen wij dat tekenen en schilderen nog steeds gelief koosde v ormgebruiken zi jn. Het kunsthistorisch verleden heelt daar wel een stevige hand in door haar klassieke ophouw. Kubensvieringen, kastelenjaren en dito dorps-situaties zullen daar niet veel aan veran deren, tenzij de klassieke ..Vlaamse school» verder bestendigen. Daarom ook dat termen als video-kunst of technological-art in onze streken nog bekend moeten worden. De verwaarlozing door onze mensen van de nieuwe media zoals TV-video heelt voor gevolg dat wij sterk achterop komen te liggen tegenover andere gebieden op het wereldvlak. En waar de Amerikanen natuurlijk met enkele lengten voorop zitten. Nu kan men aanvoe ren dat de Amerikanen een uitgestrekter gebied bewonen en over meer mensen en dus ook ideeën beschikken, maar daartegenover staat ook geen echt kunsthistorisch verleden zoals wij hen dat kunnen voorleggen. Kortom wij slagen er maar niet in ons op wereldni veau met andere kunstuitingen te meten. W aar Rubens in alle wereldcentra's is bekend geworden daar blijft de recente Vlaamse kunst van verstoken. Nochtans kennen wij in Vlaande ren en Nederland nog enkele au thentieke stromingen waarvan wij alleen de bazis hebben gelegd. De «nieuwe figuratie» is er een van. Ze werkt nog met de aloude media van tekening schilderij maar ze heeft de klassieke opbouw opge borgen voor een spontaan manipu leerbaar realisme Een realisme dat ons niet als super-echt voor komt maar wordt gekenmerkt door een literair verhaal. Daarom ook dat een ruim aandeel van de nieuwe figuratie kunstenaars ook op literair vlak bezig zijn of Zijn geweest. Bijvoorbeeld P Roobjee als roman-schrijver in de late jaren '60 en de Nederlander Lucassen als dichter. In Aalst heeft August Hoviele sinds jaren inspanningen geleverd om de nieuwe figuratie te doen in laan. Hij was de ontstuimige pro motor van het muurschilderij die de stellingwand van het in opbouw zijnde kultureel centrum in de Mo lenstraat jarenlang heeft gesierd. Hij introduceerde zijn vrienden kiuotenaars in diverse instellin gen. F.n toen hij twee jaar geleden opteerde voor een eigen galerij in Aalst namen de nieuwe figuratie een groot stuk van het beleid voor - zich. -S65- zoals de galerij wordt genoemd vormt een nieuwe kern- zaak voor deze kunstenaars. Al is het zeker ook de bedoeling van Hoviele in de toekomst nog andere dinner aan te pakken. Het zomcrcnsemblc is alvast voor het grootste gedeelte op de nieuwe figuratie afgestemd Al geeft ze slechts een fragmentarisch beeld van deze kunstrichting te zien Toch is er genoeg voorhanden oin er te gaan kijken. De kunstenaars onderling maken ook nog aan spraak op de diverse manieren waarin ze zich willen uiten om hun idee vorm te geven. Guy Leclercq en de Amerikaan Benjamin Levy zitten nog dicht bij de lineaal ont worpen vormgeving. Lucassen daarentegen, van wie ik tussen haakjes slechts één werk heb op gemerkt. werkt meer niet een vlakke vormgeving Wellicht de meest artistiek gevorderde kunste naar in het ensemble is Yvan JOSEE D'HAESE: Josée, die samen met haar nichtje Hilde De Landsheer tentoonstelt en die geboren is in 1933, kreeg haar artis tieke vorming aan de aka- demie te Aalst, zo in avond als in daglessen. Ook te Gent schoolde ze zich en behaalde er het diploma van lerares plastische kunsten. Momenteel geeft ze te Aalst kunst en tekenen aan he Ly ceum en keramiek 's zater dags in de Akademie. ROZA TOELEN: Geboren te Turnhout, wo nend te Mechelen werkt ze te Aalst. Eerst legde ze zich toe op de muziek doch on der invloed van beeldhou wer Ernest Wijnants ver zaakte ze haar hogere mu ziekstudies en werd na kur- sussen te Antwerpen regen tes plastische kunsten. Slechts na het overlijden van Ernest Wijnants. haar echtgenoot, legde ze zich volledig toe op artistiek werk. In haar akwarellen geeft ze dikwijls een déso- late v/ereld weer zonder non-figuratief te worden evenwel. Haar tekeningen vertonen een karakterisitiek lijnenspel. In haar penteke ningen brengt ze visionaire rammen die in een andere wereld schouwen, planten die niet op de grond groeien en die i.p.v. oloemen schaaldieren op de twijgen krijgen. Verbeeldingskracht komt hier volledig aan bod. LYDIA VAN LIEFERINGE: Geboren te Ninove volgde ze na humaniora aan het Regina-Coeli-instituut sier kunst en monumentale schilderkunst bij Paul De- vaux plus drie jaar figuurte kenen bij Leon De Vos te Brussel. Tans is ze werk zaam aan het RITO te Aalst en het Lyceum te Dender monde. Lydia voelt zich getroffen door de onschuld van het kind, de tederheid van een jong paar, de inge togenheid van het meisje, het verval van de oude van dagen. Andere tekeningen zijn louter kreatief als een plastische weergave van liederen en poëtische teksten. De uitgebreide Duitse liederenschat vult op dit ogenblik haar plas tisch werk en scherpt haar kreativiteit. «Muziek», noemt ze de wonderbaar lijkste van alle kunsten. Theys. Hij kan lot de beste kunste naars uit deze richting worden ge rekend Herman Van Den Broeckc en Leonel Vinche vervolledigen het geheel. Erg opgemerkt in het en semble is dat Leclercq ergens een surcalistische invloed verwerkt. Het kan natuurlijk in de ogen van de kunstenaar niet zo zijn als wat ik hier opmerk, maar in elk geval komt het toch net zo aver. Fred Bervoets heelt met het geheel weinig te maken. Het is wat te betreuren want zijn werk springt niet zo uit de band De verrassing is de Amerikaan Levy. Hij is een bewust goed teke naar en schilder meteen. Met uit gesproken zuiverheid. Levy is niet alleen de ontdekking van de galerij maar hij is opzichzelf sterk genoeg om het waar te maken. August Hoviele welke hier zijn speur/in heeft laten gelden had goed gezien want met deze man is wat aan te vangen, Hij vormt het opponent van w at ik in "de aanvang van dit geschrijf mededeelde over de Amerikaanse kunst-invloed. Hij is een rare vogel. In januari zien we hem met een one-man show in de/e galerij en dan gaan w i j het er hier nog eens over hebben Roger D'Hondt JAN VAN SAENE: Licentiaat Pol en Soc van de KUL bekwaamde hij zich ar tistiek te Anderlecht aan de Rijksschol Beeldende Kunsten. Reeds van in 71 exposeert Van Saene, o.a. in het «Apostelke» te Aalst. Eenvoudig tekenen wat er in mij omgaat en de indrukken die ik opdeed weergeven is basis van mijn werk. Een grootse boodschap draag ik t via mijn werk niet uit maar wel de weergaven van zoo- ken en vinden, sorrS ernstig, soms speels. o abstrakt als figuratief ver telt Jan Van Saene ons over het leven van alledag. In zijn penseeltekeningen voert hij de kijker naar een verweven heid van fantasie en werke lijkheid. L.H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1977 | | pagina 23