DRIEKONINGENVIERING TRADITIE OF PEST? Filmklubs klubfilms OPENING VAN «JAAR VAN HET DORP» 10 - 6-1-78 - De Voorpost jg/_y V£RS>0D£ N VSlTvüiÏMs'l L«4ty) De Moorselse V.O.K. op Driekoningeniochl JM Het zogenaamde fllmklubseizoen ('77-'78) is nu al flink hal verwege. Als wij daar in de vorige maanden enige ruchtbaar heid hebben aan gegeven, als wij de cinefielen in het Aalsterse op de hoogte hebben kunnen houden van wat de filmklubs hier hadden aan te bieden dan hopen w ij aan de belangstelling voor hen te hebben hijgedragen. Maar, intussen hield een verdoken filmspecialist, met name ons aller Jan Strickx, zich stil in zijn kennis. Hij schrijft nu -Film hij ons» en krijgt hierbij de estafette van deze rubriek. Hij kan alvast op 8 januari naar 't Fahrieksken waar men te 20.30 uur «Duck Soup» met de Marx Brothers speelt. De regie is van Leo Mc Carey. Even aan herinneren dat -Duck Soup- nu algemeen beschouwd wordt als de beste film die de Marx Brothers (Chico, Groucho. Harpo. Gummo en soms Zcppo) ooit hebben gemaakt. In 1933 dacht men daarover helemaal anders: hel publiek was niet erg entousiast, producer en regisseur werden ontslagen en de Marxen zochten een andere studio op. De film werd trouwens in het Italic van Mussolini verboden. Marxisten begrijpen wel waarom: daarvoor was hij veel te subversief, zeg maar anarchis tisch- De Marx Brothers ontzien inderdaad niemand of niets, orde bestaat slechts om in chaos herschapen te worden, wetten om ze te overtreden, frustraties om ze te negeren. In Duck Soup is het de oorlog en de diklators waarover vrolijk gedaan wordt men kan het een voorloper van Chaplins The Great Dictator noemen). De manier waarop is ook klassiek: een waterval van dolkomische toestanden, grimmige spotzucht, ongebreidelde waanzin. Het is wel aangeraden snel goed Engels te leren: bijna de helft van de gags zijn verbaal en volstrekt onvertaalbaar. Wie Duck Soup nog maar één of twee keer heeft gezien, zullen we vermoedelijk zondag 8 januari wel terugzien, wie hem nog niet heeft gezien, mag natuurlijk één van de vijf beroemdste filmkomedies aller tijden voor geen geld (40 F) missen. Even nog het verdere programma van Fillemin 't Fabriekskcn: 12 februari Fat City van Jeff Bridges. 5 maart: O Lucky Man van Lindsay Andcrsson met Malcolm Mc Dowcll 2 april: American Grafitti van George Lucas met Richard Drey fus. 7 mei: W.R. Mysteries of the Organism. Rcné De Witte Hel - Driekoningenschrijn- in de Keulse Domkerk (JM) ■De aanbidding van de Koningendoor Jan Gossaert (JM) Een feest dat vroeger, in de periode van de al dan niet «afge stelde heiligdagen» zeer werd gevierd en als een waar volks feest ervaren, heef t de laatste decennia veel van zijn pluimen verloren. Niet alleen is het sinds lang gedegradeerd tot een gewone werkdag, ook in het onderwijs waar de verlofdagen toch niet zo karig worden toegemeten werd het een dóódsim pele doordeweekse dag. Kerstmis) werd een vereniging van de Germaanse nieuw- jaarsgebruiken met die van de Romeinse Satumalië, feesten gewijd aan Saturnus. Het ka rakter van die festiviteiten was er een van terugkeer naar ge lukkige tijden toen onder de re gering van Saturnus onder de mensen vrede en blijdschap, algemene vrijheid en gelijkheid zou hebben geheerst. Gedu rende die feesten was er dan ook uitgelaten vreugde waarbij wederkerige geschenken wer den uitgereikt. Ook de slaven deelden in deze algmene roes. De Romeinen plachten dan een narrenkoning te kiezen door het ronddelen van een driekoningenkoek waarin een boon was gebakken. Wie de boon trok werd koning. Ook in Nederland werd derge lijke bonenkoning gekozen die dan met zijn hofbeambten het Herodesspel of het konin- genspel moest spelen waarbij, als hij dronk, het hele gezel schap rieD «De Koning drinkt». Later werd de koning gekozen via een trekbrief die werd rondgevent. 's Avonds sprong men over die- armige kaarsen waarvan de middelste, «Moorke»ge- noemd, zwart was. Het «driekoningenspel», in kerken vertoond, leeft nu nog voort in het zogenaamde «sterrezingen» in de Alpen landen is het nog een koerant gebruik en in Tirol beleeft men nog de klokkestoeten. Aan de Drie Koningen werd een afwerende kracht tegen al lerlei onheil toegedacht waarbij men de initialen CMB (Caspar. Melchior en Baltasar) op de deuren schreef tegen boze ge esten, betovering, ziekten en onweer. In onze gewesten trekken her en der nog échte Driekoningenstoeten uit met heuse koningen met een al dan niet draaiende ster, vaak voor een of andere menslievend doel zoals bvb te Mijlbeek door de KWB. In hoever het reeds van in half december rondlopen van kin deren die meer weg hebben van karnavalzotten dan van koningen en die dagin daguit, te pas en te onpas, huizen, winkels, kafees en allerlei ge legenheden half-bédelend af lopen bij het zingen van vaak banale liederen die met het hele gebeuren weinig of geen uitstaans hebben een folkloris tische aangelegenheid is laten we liever in het midden. Uit onze eigen ervaring weten we dat, op de vooravond van nieuwjaar of driekoningen even mogen gaan zingen in de na bije buurt voor het kind een unieke ervaring is die het hele leven bijblijft maar die geen fi nanciële bedoelingen had. Het gedurende weken aflopen van hele buurten met enkel geldgewin als oogmerk noe men wij persoonlijk liever een plaag, een «pest» dan wel een volksgebruik. L.H. Wel doen sommige gemeenten en verenigingen er wat aan om de vroegere traditie altans ge deeltelijk in ere te herstellen zoals bvb Denderhoutem waar de «sterrenworp» en de drieko ningenfestiviteiten nog steeds levendig zijn. Ook de Meldertse Kulturele Kring doet reeds ja ren lofwaardige pogingen om dit typisch volksfeest weer bur gerrecht te verlenen. Drie Koningen als Sterren beeld Niet minder dan 108 met het blote oog waarneembare ster ren vormen samen een der prachtigste sterrenbeelden aan ons firmament: Orion. Buiten de rode veranderlijke ster Be- teldjusa en de ster van eerste grootte Ridjel bestaat het o.a. uit de sterren van tweede groot te Bellatrix en uit drie in de gordel van Orion gelegen ster ren die men vaak de Jakobsstaf of gewoon de «Drie Koningen» noemt. De eerstgenoemde twee sterren heten, in onze taal omgezet, «schouder van de reus» en «been van de reus». Bij de «Drie Koningen» is er een mooie dubbelster en een vier voudige. Ten zuiden dan van de «Drie Koningen» vindt men de in 1610 door Peiresc ont dekte en eerst in 1656 door Huygens afgebeelde prachtige «Nevelvlek». Ten noorden van deze nevelvlek vindt men dan de faaie nevelster. De naam «Orion» zelf komt uit de Griekse mitologie en slaat dan op een geweldige reus en ja ger, vooral in Beotië als heros vereerd. Driekoningenfeest Volgens Mattheus kwamen «Wijzen» uit het Oosten (Perzië of Mesopotamië) door een ster geleid naar Betlehem om de nieuw-geboren Koning der Jo den te aanbidden. Ze brachten geschenken mede: goud om Hem te eren als Koning, wie rook om Hem te eren als God en tenslotte mirre, roodbruine welriekende hars doch met bit tere smaak van de mirreboom, een boom uit Arabië, om Hem te eren als mens. Uit het aantal geschenken leidde men in de derde eeuw af dat ze met dri eën waren en uit teksten van het Oud-Verbond in de 8e eeuw dat het «koningen» wa ren. Van in de zesde eeuw da teren hun namen als Kasper, Melchior en Baltasar. In oudere legenden werden ze gewoon «wijzen» of «magiërs» ge noemd Daar ze de eerste hei- aenen waren waaraan de komst van Kristus werd be kendgemaakt door een buiten gewoon verschijnsel werd op «Epiphania» (6 januari) vooral aan hen gedacht. «Epiphania» is immers het feest waarop deze openbaring aan de hei denen op de voorgrond treedt. De Oosterse Kerk vierde dit oorspronkelijk op Kerstmis, de Westerse op 6 januari waarbij zich de Oosterse dan later aan sloot. Volgens Petrus Comestor zou den de lijken van de «konin gen» in 1162 zijn opgegraven en door de heilige Helena naar Constantinopel gebracht. Door de zorgen van bisschop Eus- torgius zouden ze naar Milano zijn gevoerd. Na de verovering van Milano liet keizer Frederik I van Duitsland hun lijken, sa men met die van de heiligen Felix en Nabor, naar Köln over brengen waar ze aan de goede zorgen van aartsbisschop Reinald van Köln werden ge plaatst en in het «Driekonin genschrijn» in de Domkirche werden bewaard. Köln, de «Driekoningenstad», werd dra een der beroemdste bede vaartplaatsen in de Midde leeuwen. Na hun kroning in de Dom van - Aachen pelgrimeerden de Duitse Keizers naar het graf van de Drie Koningen in Keulen die later werden aangezien als de patroons van de bedevaar ders en de reizenden, om nog niet te spreken van toeristen. De Drie Koningen in de Kunst De hulde die de drie «konin gen» aan het Jezuskind brach ten vinden we reeds terug in de vierde eeuw op sarkofagen en fresko's in de katakomben. De voorstelling ervan in de Roomse kerk van Maria de Meerdere en in de Apollinaris- kerk te Ravenna toont nog 'n Bizantijnse invloed. In de Itali aanse kunst is er een hele reeks gewijd aan de drie konin gen en dat van Giotto tot Tinto retto. In onze streken werd het tema ook meermalen behan deld zo door Rogier Van der Weyden als door Rubens him self. In de Keulse Dom vindt men dan zowel het zeer fraai imponerend Driekonings- schrijn als het werk van Loch- ner. Volksgebruiken met Drieko ningen. Driekoningen in West- Vlaanderen ook wel «dertien dag» genoemd (de 13e dag na -De aanbidding der Koningendoor Hugo Van der Goes (JM) PRIMEUR VOOR MELDERT Morgen zaterdag 7 januari wordt te Meldert in het Parochie centrum, Stevensveldstraat 3, het «Jaar van het Dorp» ge opend. Schepen Annie De Maght werd aangezocht om de aktiviteiten van het «Jaar» voor wat dan speciaal Meldert betreft open te verklaren. Alvorens de hoofdschotel aan te vatten, een spreekbeurt door een specialist van het Depar tement van Nederlandse Kui tuur, afdeling Volksontwikke ling. gevolgd door diskussie- mogelijkheid, speelt de Moor- selse «Anna van de Kuiper» enkele oude typische volks deuntjes opbaar lier waarmede ze reeds, o.a. op de Pikkeling, zoveel suksessen behaalde. De vier geplande wandelingen zullen worden toegelicht door raadslid Lambert Van de Sijpe, de «groene jongen». Hierbij aansluitend wordt dan het pro gramma voor het hele jaar over lopen. Hoogtepunt worden hierbij uiteraard de «Dorpsfees ten» in augustus met de ten toonstelling «Meldert Vroeger», het typisch «Boerenkafé» en het optreden van «Het Klieks- ke» in een ruime tent op het dorpsplein gevolgd van een volksbal met de landelijke plaatselijke big band. In mei zullen dan eerst reeds de zandstenen worden aange bracht waarmede een blijvend monument op het Dorpsplein zal worden opgericht. In een speciaal lokaal van het Parochiecentrum hangt nu reeds een kaart van het dorp Meldert in groot formaat. Al wie wil kan hierbij foto's laten afge ven die dan op de kaart zullen worden geprikt. Bedoeld wor den foto's van zeer mooie en ook van zeer lelijke plekjes te Meldert. De aldus volgroeide kaart wordt dan in augustus in de school voor de tentoonstelling opgesteld. Aansluitend hierbij ziet U er ook enkele vruchten van de kleur- wedstrijd waarbij de dorps jeugd werd betrokken in twee soorten Een mooie tekening met de dorpskerk, de zon, de molen, het bos, de vijver, de watermolen, een oude boerde rij, een joplochting en meer an dere en een lelijke met een steigerende zon, wolken, afge- knakte takken, een vuilnisbelt, ratten, gevallen bomen en der gelijke meer Aan de beste inzendingen wor den prijzen toegekend. Is Meldert samen met andere dorpen opgegaan in één groot geheel toch blijft vrijwel ieder een het er over eens dat dorpen échte, levenskrachtige kernen zijn en moeten blijven. Voor 1978, «Jaar van het Dorp» wenst U LH. (a) dat U er door geraakt zonder te veel scha, dat Falluinen kunnen «overkomen» met Ajuinen en «De Voorpost» bfijft uw weke lijkse kost. Drie departementen werken hierbij samen om wat mooi is te behouden of te herstellen een eigen gemeenschaps leven te stimuleren het dorp in het gemeentebe leid te laten meespreken de dorpen te laten werken aan een aktiéf plattelandsbe leid. Toon uw belandstelling en kom nu morgen, zaterdag te 20 uur. L.H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 10