VAN ANUS URBANUS Praten met de plezantste Vlaming: OOK NEDERLAND MOET LACHEN OM URBANUS! Vanden De Voorpost - 6-1-78 - 17 zoveel slimmer als ik eruit zie weet je». Improviseer je veel tijdens een optreden? «Nee, nooit, of toch nooit, leder optreden woord voor woord hetzelf de. Soms valt het wel eens voor dat er reaktie uit de zaal komt en en die probeer ik dan wel op te vangen. De meeste komieken zijn le lijke jongens: Marty Feld- man, Freek De Woody Allen, Theo Bosch, Urbanus van Anus. Is dat toeval? «Ik weet niet, ik heb daar eigenlijk nooit bij stil ge staan, maar eigenlij vind ik mezelf nog zo lelijk niet zul le. Ik doe natuurlijk wel mijn best om zo lelijk mo gelijk te lijken. Nen hele lelijke valt meer op dan ne schone jongen! Op gebied van humor staan we niet erg ver in Vlaande ren. Zijn er dan toch zo wei nig plezante jongens in het Vlaamse land? O die vraag weet ik natuur lijk ook geen antwoord, maar toch geloof ik dat er meer plezante jongens zijn .dan we denken maar ze moeten een kans krijgen om zichzelf waar te maken. Neem nu Ed Kooyman, vol gens mij is dat erg goed wat die jongen doet, maar wie kent hem? Hij krijgt geen kans om te bewijzen wat hij kan. In 'n hoeve in Tollembeek woont Urbain Servranckx, 27 jaar en grollenmaker van beroep. «Kom binne, zet u als ge ergens een plaatske vindt. Lut, geef die mensen eens ne whisky, neen die fles niet, er staat er één die al begonnen is». Zo worden we verwelkomd door Vlaanderens komiek nummer één. Het is al zowat vijf jaar ge leden dat Urbanus zijn eerste, erg schuchtere stap in de showwereld zette. «We hadden een groepke opgericht met een paar vrienden en ne kozze van mij. Anus heette de groep. Ik maakte al de teksten en de liekes voor de groep, maar durfde niet alleen het podium op. We kenden geen noot muzrtek, maar we deden het allemaal graag, 't Was zo een soort skiffle, maar nogal voor 't lachen. De liekes die we maakten waren een muzikale flop, maar 't was plezant. Ons daar zo zien staan alleen al was voor 't lachen. Meer en meer kreeg ik het door dat mijn troeven lagen in het praten met de mensen. Mijn bindteksten werden dan ook steeds langer en de an dere leden van de groep be gonnen dat steeds ambe- tanter te vinden. Zij stonden daar dan natuurlijk voor spek en bonen. Ik voelde dat ze me meer remden dan hielpen en daarom ben ik alleen gaan werken.» Urbanus praat in een inter view net hetzelfde ge schaafde Brabantse taaltje als op de planken. Het is geen echt dialekt maar in een ABN-kern zou hij al evenmin zijn draai vinden. «Ik ben maar tot mijn vijf tien jaar naar school ge weest bij de broeders in Aalst. Daarna werd ik bak- kersgast om korte tijd later bevorderd te worden tot ma gazijnier en tenslotte werd ik chauffeur in een drukke rij. Ge ziet dat het dus niet zo vet was met mijn oplei ding. Ik moet zeggen dat ik soms verschiet als ik inter views met mijn eigen lees. Ik lees dan woorden die ik zelf niet eens begrijp. Ik ge bruik nooit een woord dat een kind van vijf jaar ook niet zou verstaan.» Urbanus liep ook nog enke le jaren avondschool in Sint Lucas, te Brussel. Hij wou tekenaar worden. «Ik voelde me eigenlijk niet thuis tus sen mijn vrienden van het dorp. Daar werd over niks anders dan over voetbal en naar 't bal gaan gepraat. Ik moest wel meedoen maar het lag me eigenlijk niet goed. In Sint Lucas heb ik dan gevonden wat ik zocht. Daar komen zowat alle jon ge mensen samen die ook een hekel hebben aan voet bal en naar 't bal gaan.» Hebt ge een hekel aan voet bal? «Ja, allé neen, ik bedoel dat ik een hekel heb aan altijd maar over voetbal praten en iedere zondag op Ander- lecht gaan staan, maar zelf ne keer sjotten dat doe ik wel graag.» Heb je die Sint Lucas stu dies voleind? «'t Is eigenlijk drie jaar lager en drie jaar hoger. Ik heb die drie jaar lager gedaan en ik vond die leraar zo tof dat ik het daarna nog eens he- lemaal opnieuw gedaan heb. Het was eigenlijk niet zozeer voor het tekenen dat ik daar ging, maar wel voor de sfeer, we deden daar om zeggens alles behalve teke nen. Welk soor publiek heb jij in feite? «Oh dat is zeer gevarieerd. Er komen veel jonge men sen, zelfs kinderen maar ook tamelijk veel oudere mensen. Dat zal wel komen door ,dat radioprogramma dat ik vroeger gehad heb. De mensen komen naar mij kijken omdat ze denken dat ik een soort Tony Corsari ben. Ze weten meestal niet dat ik nog zo jong ben. Het geen ik breng is tamelijk kommercieel. (Wij kijken ietwat verbaasd). Allé. ik maak geen kommerciele muziek, want onder kom merciele muziek versta ik liedjes maken die je zelf niet goed vindt, maar waar van je weet dat ik het grote publiek het koopt.» «Ik ben de domste, dus jij bent slimmer» is dat niet de taktiek die je bewust aan wendt tijdens de optre dens? «Misschien wel, ik loop na tuurlijk gene ganse dag rond zoals ik op het podium sta, maar dat is de vorm van humor die me het beste ligt. Trouwens ik ben niet Wij hebben toch het humor festival van Heist? Doe me niet lachen. Ik heb daar ook eens aan mee ge daan en zelfs een prijs ge wonnen, maar qua organi satie en gewoon qua alles was dat een verschrikkelijke flop. Het stond werkelijk beneden alle talentenjach ten. Je hebt enorm veel werk. Radio Brabant wil je voort durend voor de micro halen Vrees je niet dat je spoedig versleten zal zijn? «Dat gevaar zit er natuurlijk altijd in. Met mijn radiowerk ben ik praktisch gestopt, omdat ik ook wel door had dat ik niet onuitputtelijk was. Aan televisie heb ik zeker nog geen oververzadi ging. Integendeel, een tele visieoptreden zou me erg goed van pas komen, maar naar het schijnt komt er wel een uitzending rond mij in dè loop van 1978. Wat de zaaloptredens betreft, ik zou inderdaad bijna alle da gen kunnen optreden. Ik neem maar vier tot vijf op tredens per week maximum aan. Ik heb ook mijn prijs opgedreven - Urbanus vraag 18 blauwe brieven voor een avondvullend op treden maar ik moet zeg gen dat die meerprijs wei nig mensen heeft afge schrikt». Men praat volop over Urba nus in Nederland. Wat wordt dat? Ze zijn er inderdaad serieus mee bezig met me in Neder land aan de man te bren gen. Ik heb er al twee tour nés achter de rug en eerlijk gezegd het was een meeval lers. Een Nederlander lacht blijkbaar toch om dezelfde dingen als een Belg. Ik ver ander dus helemaal niets aan mijn show. Enkele woorden die naar 't schijnt heel Belgisch zijn moeten natuurlijk -wel worden ge wijzigd. Zo heet een Leu vense stoof, in Holland een continu en zo zijn er natuur lek nog wel enkele aanpas singen maar de gags blijven net hetzelfde». Uit een bepaald hoek komt het verwijt dat je nogal op pervlakkig bent. Nooit eens een geengageerd nummer. Urbanus zucht en kijkt een beetje verveeld. «Dat komt wellicht omdat ik dat zo niet aanvoel. Kijk ik heb ooit eens een liedje gemaakt te gen de flikken. Ik maakte die mensen daar kompleet belachelijk in. Ik bracht het eens in een zaal waar twee agenten zaten en iedereen keek natuurlijk naar die mensen. Nu is het best mo gelijk dat het hele toffe ty pen waren en ik had er di- rekt al spijt van dat ik het gezongen had. Ik breng sindsdien dat nummer nooit meer in de zaal. De geëngageerde uithangen en terwijl een dikke gage op strijken is veel gemakkelij ker dan de mensen doen lachen weet je». We willen het graag gelo ven. tekstMare Heymans foto's: Emiel Vermeir

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 17